17) Määrärahan osoittaminen jäissä kulkevan
sisävesiliikenteen alustyypin suunnitteluun, kehittämiseen
ja rakentamiseen
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten äsken ymmärsin, puhemies
antoi oikeuden käsitellä myös edellisessä kohdassa
tätä teemaa, mutta vielä hivenen täydennän.
Suomen kannattaisi olla tässä asiassa näitten kevyiden
uudentyyppisten kuljetusalusten rakentaja, koska Suomessa on osaamista
ja me tarvitsemme sellaisia tuotteita, joilla voimme päästä kansainvälisille
vientimarkkinoille. Sen takia toivon todella, että tämä raha
otettaisiin käyttöön.
Mutta osaltaan tässä on myös tällainen muna—kana-asetelma.
Kun ei ole heti laivanostajaa liikenteeseen Suomessa, niin ei lähde
valmistus liikkeelle, ja sitten kun ei ole myytävää tuotetta,
niin ei ole ostajaa. Tässä pitäisi tämä asetelma
voittaa ja päästä asiassa eteenpäin.
10. päivä elokuuta 2009 eduskunnan liikenne- ja
viestintävaliokunta sai Keski-Suomeen suuntautuneella kesämatkalla
erittäin hyvän informaation näistä kevytaluksista,
jotka voisivat kulkea suhteellisen matalassakin vedessä,
samoin murtaa jäätä aina 70 senttimetriin
saakka. Ja jos olisi tällainen bioenergian satamaverkosto,
terminaaliverkosto, sinne voitaisiin kuorma-autoilla kuljettaa raaka-ainetta
suhteellisen lyhyiltä matkoilta tai suorastaan metsäkoneillakin
ja sitten viedä niin Äänekosken biodiesellaitokselle raaka-ainetta,
kun se aikanaan sinne tulee tai puunjalostusteollisuuden muita raaka-ainekuljetuksia
ja niiltä vesistöiltä, joilta on kansainväliset
meritieyhteydet, aina vientimarkkinoille suuntautuvia kuljetuksia
myöten. Näkisin, että tässä asiassa
tulee käyttää mahdollisuudet hyväksi
ja tarttua toimeen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ajattelu tästä,
että meillä kehitettäisiin tällaisia
aluksia, on ihan paikallaan. Ajattelen Saimaan kanavaa ja myös
sitä, että sen ympärivuotista käyttöä pitäisi
kehittää. Siitä on ollut muutama vuosi
sitten selvityksiä, ja se olisi mahdollista. Ja muutenkin
sisävesillä olisi tällainen etenkin biomateriaalien
kuljettamiseen sovelias alustyyppi tarpeen, jolla nimenomaan voitaisiin sitten
haketta esimerkiksi eri puolille Järvi-Suomea kuljettaa.
Mutta ne ajatukset, että alettaisiin kanavoida jotakin
uutta tietä sisävesialueelta merelle — se
ei ole tästä maailmasta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kansliapäällikkö Korpela
aikoinaan teetätti perusteellisen selvityksen näistä kanavoinneista,
ja se antoi hyvinkin kielteisen tulokseen, että minäkään
en oikein usko niihin. Mutta sen sijaan, kun täällä esiteltiin
ed. Lauri Oinosen toimesta se, että alumiininkäsittelytekniikkaan
perustuen tällaisia kevyitä aluksia rakennettaisiin,
niin jos sitä todella osataan sillä tavalla kuvattuna
kuin ed. Lauri Oinonen äsken juuri kuvasi, niin ei mitään muuta
kuin hyvä asia. Se vaan nyt on sillä tavalla,
että tälle esitykselle käy hyvin huonosti,
että se kannattaa uusia sitten ensi eduskunnassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän käydystä keskustelusta.
Todellakin tämä tekniikka, alumiininkäsittely,
tällaisia kevytlaivoja, kevytrakenteita kohtaan osataan
mainitsemallani paikkakunnalla Keski-Suomessa — toistettakoon
vielä, Keuruun Haapamäellä — ja paikkakuntia
voi olla muuallakin Suomessa. Tosin jos isompi alus on kyseessä,
osat täytyy viedä veden ääreen
ja siellä eri menetelmillä liittää, koota
yhteen. Se on tekniikkaa ja toteuttamista vaille valmis.
Toivon, että tässä asiassa todella
edetään. Keitele—Päijänteen-vesistö on
vain matkailukäytössä. Sillä ei
kuljetuskäyttöä tällä hetkellä ole, vaikka
Keitele—Päijänne-kanava mahdollistaa tietyn
tyyppiset riittävän matalalla kulkevat ja riittävän
matalat alukset. Ne pääsevät Vaajakosken
siltojen alitse, muun muassa kuljetusproomut, jollaisia on suunniteltu
ja ideoitu Suomessa. Niillä jo mahduttaisiin liikennöimään
esimerkiksi hakelastissa Vaajakosken siltojen alitse ja tuomaan
vaikka Jyväskylän Keljonlahden voimalaitokselle
Viitasaaren, Pihtiputaan perukoilta asti, Savon maakunnasta maantiekuljetuksin proomuun,
Pohjois-Pohjanmaalta Kainuuta myötenkin ja sitten lastaten
proomuun.
Kuljetuksia olisi hyvin edullisesti tehtävissä, ja
nämä kuljetukset olisivat ympäristöystävällisiä,
vähentäisivät maantieliikennettä ja
maantieliikenteen päästöjä osaltaan.
Esimerkiksi Keljonlahden voimala tulee Jyväskylässä tarvitsemaan valtavat
määrät bioenergiaa, ja ne mahdollisuudet,
mitä vesitiet avaavat, tulisi ottaa käyttöön. Nyt
puuttuu vain kalusto, ja kalustoa pitäisi käydä tekemään,
ja riittävät satamarakenteet.
Keskustelu päättyi.