6) Hallituksen esitys rikosseuraamusalan organisaatiouudistukseen
liittyvien lakien muuttamiseksi
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunta sai valmiiksi mietinnön hallituksen
esityksestä, jonka myötä elinkautiseen
vankeuteen tuomitun vangin vankilassa tehtäviä riskiarvioita
lisätään. Hallituksen esitys liittyy
rikosseuraamusalan organisaatiouudistukseen ja sitä koskevien
lakien muuttamiseen. Lainmuutoksen seurauksena elinkautisvangin riski
syyllistyä väkivaltarikokseen on selvitettävä ennen
vangin päästämistä ehdonalaiseen
vapauteen.
Tässä yhteydessä lienee jälleen
kerran syytä muistuttaa siitä, että elinkautiseen
vankeusrangaistukseen Suomessa tuomitaan kaikkein törkeimpiin
väkivaltarikoksiin eli murhaan syyllistyneet.
Elinkautisvangin ehdonalaisesta vapauttamisesta päättää kokonaisarvion
tehtyään Helsingin hovioikeus. Tämän
lakiesityksen mukaan elinkautisvangista vaaditaan aina riskiarviointiin
perustuva oikeuspsykiatrin arvio. Tuossa arviossa tutkitaan vangin
riskiä syyllistyä vapauduttuaan uudelleen väkivaltarikokseen.
Arvion tekee Rikosseuraamuslaitoksen terveydenhuoltoyksikön psykiatrinen
vankisairaala. Riskiarvio liitetään Rikosseuraamuslaitoksen
lausuntoon, jonka se antaa Helsingin hovioikeudelle.
Hallituksen esityksessä riskiarvion sisällöksi oli
määritelmä: "arvio vangin riskistä käyttäytyä väkivaltaisesti".
Lakivaliokunnan käsittelyssä tuota ilmaisua haluttiin
tarkentaa ja todentaa väkivaltaisuutta nimenomaan väkivaltarikosten tunnusmerkistön
kautta. Aluksi esillä oli määritelmä vangin
riskistä syyllistyä "törkeään
väkivaltarikokseen", mutta valiokunta päätyi
viisaasti nyt esillä olevaan määritelmään:
"arvio vangin riskistä syyllistyä väkivaltarikokseen".
Arvoisa puhemies! Otin tähän asiaan vahvasti kantaa
viime vuoden heinäkuussa, kun vain puoli vuotta aikaisemmin
vankilasta vapautunut mies surmasi kolme ihmistä Porvoossa
hampurilaisravintolan autokaistalla. Mies ampui kolme muuta asiakasta
hetken mielijohteesta mitättömän riidan
päätteeksi. Mies oli istunut elinkautista vaimonsa
murhasta ja kahdesta tapon yrityksestä ja muista rikoksista.
Vaadin tuolloin, että elinkautisvangit pitää tutkia
tarkemmin ennen heidän vapauttamistaan vankilasta siviiliin,
jotta riski syyllistyä väkivaltarikokseen saadaan
selville ja vapautumista voidaan lykätä siihen
asti, kunnes vanki pystyy itse kontrolloimaan käyttäytymistään.
Totesin tuolloin myös, että murhasta tuomittujen
vapauttamisseulan pitää olla tiukempi ja että tuo
erittäin surullinen kolmen ihmisen surma olisi saattanut
olla estettävissä, jos ampuja olisi käynyt
psykologiset testit ennen vapautumistaan. Selvästikään
tuo mies ei ollut yhteiskuntakelpoinen siinä vaiheessa,
kun hän oli päässyt ehdonalaiseen vapauteen
elinkautisesta vankeusrangaistuksestaan. Se on niin, että Mäkkärin
jonossa pitää osata asioida ampumatta muita ihmisiä.
Nyt voi olla erittäin tyytyväinen siihen,
että puute riskiarvioinneissa saadaan tämän
esityksen myötä korjattua. Vankien riskiarviointi
yhdistettynä tehokkaaseen valvontaan sekä päihteiden
käytön vähentämiseen edistää yhteiskunnan turvallisuutta.
Lainmuutoksen jälkeen väkivaltaista elinkautisvankia
ei päästetä vapauteen ennen kuin vanki
pystyy itse kontrolloimaan omaa käyttäytymistään
eikä ole väkivaltaisuutensa puolesta riski muiden
turvallisuudelle.
Asiantuntijat ovat sanoneet, että nyt esitetty lainmuutos
nostaa väkivaltaisuuteen taipuvaisen elinkautisvangin kynnystä päästä ehdonalaiseen
vapauteen.
Niin pitää ollakin. Tämä lakimuutos on
hyvä yhteiskunnan turvallisuutta ja ihmisten turvallisuudentunnetta
kohottava asia.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Törkeisiin väkivaltarikoksiin
syyllistyneiden henkilöiden vankilasta vapautuminen ja uudelleen
rikoksiin syyllistyminen puhuttaa kansalaisia, ja erityisesti kyllä myöskin
tärkeästä syystä.
Muistan itse, että joskus 1990-luvun loppupuolella
omalla työpaikallani menimme sellaiseen paikkaan, missä eräs
mies ravintolajonossa heilutteli stilettiä, joka oli 32
senttiä pitkä, ja haastoi riitaa. Toimme hänet
poliisilaitokselle. Olin siellä poliisipartion mukana,
koska olin päällystövastaavana siellä.
Pohdimme, kukas tämä kaveri oikein on, ja hän
kävi kuin höyrykone. Sitten paljastui, että hän
oli 1980 ja 1990-luvun vaihteessa tappanut kaksi viatonta ihmistä, joutui
vankilaan, tappoi vankilassa kolmannen, ja oli saanut näistä tuomionsa.
Kokonaisaika, mitä hän oli vankilassa ollut, oli
kymmenkunta vuotta, ja hän oli vapaudessa.
Me totesimme poliisin ammattitaidolla ja kokemuksella, joka
ei ole varmasti psyykkisesti sairaita henkilöitä hoitavien
ammattihenkilöiden arvioinnin tasolla, mutta me totesimme,
että vapaudessa ollessaan tämän väkivaltaisen
henkilön riski syyllistyä uuteen väkivaltarikokseen
voi olla kovin matala. Oli elokuu, muistaakseni vuosi 2000, ja kun
elettiin tammikuuta, tämä mies ampui seuraavan
uhrinsa, neljännen, niskaan ampumalla. Ja kun meni muutama
vuosi, niin tämä sama rikollinen piiri pyöri
ympäriinsä eri väkivaltajutuissa ympäri
maata. En tiedä tällä hetkellä,
onko hän sitten edelleen vapaudessa vai miten tämä väkivaltakierre
siellä jatkuu.
No, muutama päivä sitten saimme lukea lehdestä,
että Suomenlinnassa avovankilassa on henkilö,
joka vuonna 2002 murhasi ystävänsä kanssa
miehen kuristamalla hänet johdonpätkällä,
ja kun johto meni poikki, sitten kuristettiin käsin. Siirtyivät
taloon, tapasivat siellä ilmeisesti tuntemattoman pariskunnan
ja kävivät kimppuun, mies pääsi
pakoon, ottivat naisen ja veivät muutaman kymmenen kilometrin
päähän ja puukottivat kuoliaaksi. Lähtivät
etsimään miestä, löysivät
miehen ja puukottivat hänetkin hengiltä.
Kysymyksessä oli kolme murhaa, ja murhasta voi saada
Suomessa vain elinkautisen. Kun nämä määräajat
ja elinkautiset monesti kansan suussa sotketaan, niin sanon, että elinkautisessa
ei ole määräaikaa. Sieltä voi
päästä vapauteen vain erikseen joko presidentin
armahduksella tai hovioikeuden erityisellä päätöksellä.
Nyt kun katsotaan tätä viimeksi kerrottua
tapausta, on hämmästyttävää,
että ihminen Suomessa syyllistyy vuonna 2003 tuomitun rangaistuksen
mukaan kolmeen murhaan ja saa elinkautisen ja on 7 vuoden kuluttua
avovankilassa tekemässä joitain käytännön
töitä. Huomasin, että vankeinhoitoviranomaiset
totesivat, että tämä on "tällaista
vähän uutta käytäntöä".
Kun meillä oli aiemmin käsittelyssä hallituksen
esitys elinkautisvankien rangaistuksen laskemisesta, esitykseen
sisältyi lievennys, vuoden vähennys minimissä,
milloin täysi-ikäinen murhan tekijä voitaisiin
laskea ehdonalaiseen tai vapauteen. Onneksi valiokunnassa asia tyrmättiin ja
sitä ei muutettu.
Toinen asia, mikä siinä laissa oli, joka oli
vähän kätkettynä sinne: Meillä oli
asiantuntijoidenkin mukaan käsitys, että 15 vuoden
raja, joka siinä laissa oli, ei koske kokonaisrangaistukseen määrättyjä henkilöitä.
Otan esimerkin:
Henkilö syyllistyy tappoon ja tekee sen sillä tavalla
raa’asti, mutta se ei ole murha, saa 10 vuotta ehdotonta
vankeutta, jonkun ajan päästä syyllistyy
toiseen tappoon, saa siitä 8 vuotta. Lain mukaan hovioikeus
voi päättää kokonaisarvion perusteella,
että henkilö on erityisen väkivaltainen
ja hänen täytyy istua kaikki nämä vuodet.
Me olimme tekemässä lakia, joka olisi leikannut
noin 5 vuotta maksimirangaistuksesta, jos tekee useita henkirikoksia.
Itsekin siinä sitten jouduin aika perustellusti perustelemaan,
että tämä asia on avattava uudelleen
ja meidän on kuultava asiantuntijaa, ja kun me kuulimme
sitten uudelleen asiantuntijaa, sain siitä vähän
valiokunnan puheenjohtajalta ensin nuhteitakin, mutta sitten hän
kyllä kiitti, kun havaitsimme tämmöisen
virheen, jonka olisimme siihen lakiin tehneet. Oikeusministeriö kyllä tietysti
sen tiesi, millä tavalla sen lain käsittelyssä käy,
mutta meille se ei suoraan kuitenkaan asiantuntijakuulemisessa valjennut.
Ei ole varmasti perusteeton tämä lainmuutos tästä riskiarviosta.
Se on erittäin tarpeellinen ja välttämätön.
Tämähän tarkoittaa, niin kuin asiantuntevasti
kollegani ed. Kalle Jokinen totesi, sitä, että vankilasta
asiantuntijahenkilöt antavat riskiarvion, ja nykypäivänä tämä järjestelmä on aika
kehittynyt, pystytään arvioimaan tarkemmin kuin
ennen, millä tavalla henkilö voisi olla väkivaltainen
tai onko hänessä tämmöisiä väkivaltaisia
piirteitä. Ja kun hovioikeus edelleen nykyisten säännösten
perusteella yksin harkitsee, vapautetaanko vaiko ei, niin tämä arvio,
joka sinne saadaan mahdollisesta väkivaltaisesta käyttäytymisestä,
on erittäin tervetullut.
Lakivaliokunnassa käytiin keskustelua siitä, tulisiko
tämän kynnyksen lausunnon antamisesta olla: "riski
syyllistyä vakavaan väkivaltarikokseen". Valiokunta
keskustelussa päätyi siihen, että näin
korkeaa kynnystä ei tule asettaa, ja toisaalta, onko se
edes mahdollistakaan, että lausunnon antamisessa väkivaltaisuudesta
voitaisiin määritellä, että tämä henkilö kyllä voi
syyllistyä väkivaltarikokseen, mutta hän
ei syyllisty vakavaan väkivaltarikokseen, ja toisaalta
sitten toisinpäin, että tämä henkilö syyllistyy
todennäköisesti vakavaan väkivaltarikokseen.
Jonkun verranhan siinä vääntöä oli,
mutta tässä mielessä pidän tätä valiokunnan
lopullista ratkaisua ainoana oikeana, koska silloin lausunnon antaminen on
matalammalla kynnyksellä ja hovi-oikeuden arviointipykälät
pysyvät aivan entisellään, eli hovioikeus
harkitsee ja sinne tulee laajemmin näitä arvioita
mahdollisesta väkivaltaisuudesta.
Arvoisa puhemies! Tästä huolimatta kannan suurta
huolta siitä, että Suomessa väkivaltarikoksiin
syyllistyneitä on entistä enemmän ja
nopeammin alettu laskea kansan pariin, vähän niin kuin
luottaen, että eiköhän hän nyt
siellä selviä. Sellainen vapauttamismenettely
ei vastaa yleistä oikeustajua. Toivoisin, että tästä kansan
mielipiteestä — täällä eduskunnassa
ainakin jonkun verran on kansanedustajia, jotka kantavat tästä huolta
ja tuovat aiheensa esille — otettaisiin vaarin oikeusministeriössä ja
vankeinhoito-organisaatiossa ja tietysti ensi sijassa ministerin
toimissa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä edesauttaa
harkintaa ja oikeita päätöksiä tämmöisen elinkautisvangin
vapauttamisen suhteen. Eli elinkautisvankihan Suomessa vapautuu
13 vuoden 8 kuukauden keskimääräisellä ajalla,
eli ei siellä kauhean kauan istuta. Toisaalta jos on tuomittu
elinkautiseen vankeusrangaistukseen ja tekee tapon, ei siitä enää sitten
seuraa mitään eikä myöskään
toista elinkautista, että se elinkautinen on vähän
tämmöinen tuomio. Useat tekevätkin sitten
näitä väkivaltarikoksia, ja rangaistus
ei pitene eikä muutu. Tässä mielessä en
näe järkeväksi, että sellaisia
riskihenkilöitä pitää laskea
takaisin tuonne kansan pariin. Kyllä meidän pitää varmistua
siitä, että hän ei ole väkivaltainen,
ja jos hän on väkivaltainen, hänen täytyy
saada psykiatrista hoitoa suljettujen ovien takana, ei kaljakuppilassa
tai haastamassa riitaa jossakin ravintolan jonossa tavallisten ihmisten
kanssa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Kaltiokumpu ja Jokinen käyttivät
erittäin hyvät, asiantuntevat puheenvuorot, ryhdikkäät
puheenvuorot, ja samalla on annettava tunnustus, että lakivaliokunnassa
on ilmennyt tahtoa, joka varmasti edustaa kansan laajan enemmistön
näkemystä toisin kuin nykyisen oikeusministerin
liberaalit näkemykset silloin, jos on ihmisen väkivallasta
ihmistä kohtaan kyse. Pidän hyvin tärkeänä,
että kansan oikeustaju on myöskin lainsäädännön
perusta ja nämä, jotka syyllistyvät rikoksiin,
tulee väkivaltarikosten osalta saattaa sellaisiin vankeinhoitolaitoksiin, että he
eivät pysty tekemään niitä tekoja,
joita nyt liian usein tapahtuu, että murhasta tai taposta tuomittu
pääsee joko lomalle tai muuten vapaalle ja sitten
nopeasti uusii näitä tekojaan. Näitä on aivan
liian paljon.
Tässä yhteydessä minun on pakko käyttää myös
puheenvuoro, jonka ne ihmiset, jotka virkatyönsä puolesta
auttavat henkirikoksen uhrin omaisia, ovat minua kehottaneet pitämään.
Nämä uhrin omaisten auttajat ovat minulle sanoneet, että käytä ihmeessä siellä eduskunnassa
puheenvuoro myös uhrin omaisten näkökulmasta.
Meillä vain säälitään
ja paapotaan rikoksen tekijöitä mutta unohdetaan
ne, jotka kärsivät uhrin omaisina. Tästä puolesta
haluan tässä yhteydessä muistuttaa. He
joutuvat usein unohduksiin, eivät saa korvauksia, ja tämä puoli
pitäisi ottaa huomioon: ne ihmiset, jotka kärsivät
väkivallanteoista.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen toi tuossa esille saman
näkökulman, jonka ajattelin tuoda tähän
keskusteluun, eli puhutaan elinkautisvangeista, puhutaan henkilöistä,
jotka ovat murhanneet toisen ihmisen, harkitulla, kylmäverisellä tavalla
vieneet hengen toiselta ihmiseltä. Näillä ihmisillä on
omaisia, läheisiä, joille noista traagisista tapahtumista
tulee elinikäinen murhe ja tuska. Kansan oikeustaju sillä lailla
yleistettynä tulee monesti esille, ja elinkautinen haluttaisiin
mieltää niin, että se on elinikäinen
tuomio. Jos vie toiselta hengen, niin silloin olisi syytä sitten
loppuikä sitä tuomiota myös kärsiä.
Meidän järjestelmämme ei kuitenkaan ole
tällainen.
Tämä lakimuutos on nyt tiukennus niiden elinkautisvankien
rangaistukseen, joilla on väkivaltainen taipumus jäljellä.
Nyt se taipumus ja riski väkivaltaiseen käyttäytymiseen,
väkivaltarikokseen uudelleensyyllistymiseen, tutkitaan
tarkasti ja Helsingin hovioikeus, joka tekee tuon kokonaisharkinnan
siitä, voidaanko elinkautisvanki päästää jo
vapauteen, saa tässä erittäin hyvän työkalun
mutta saa myös suuren vastuun tämän muutoksen
myötä tutkia tarkasti tämä asia.
Toisaalta tämä antaa myös pontta
vankeinhoidolle kehittää menetelmiä,
joilla vanki pystyy itse tunnistamaan väkivaltaisuutensa
ja terapian keinoin rangaistusta kärsiessään
pyrkimään pois tuosta taipumuksestaan. Toivottavasti
se antaa myös panoksia ja työtä siihen
suuntaan.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Taitaa valitettavasti olla kuitenkin asianlaita
niin, että tietystä promillesta hulluja ei päästä minkään
näköisillä rangaistuksilla. Niitä rikollisia
on aina olemassa, ja osa niistä sitten huumeiden ja alkoholin
sekakäyttäjinä sortuu aina uudestaan
tekemään näitä tekoja. Kannatan
kyllä näitten rangaistusten kiristämistä,
mutta niin kuin joissain tutkimuksissa oli todettu, esimerkiksi
USA:ssa kuolemanrangaistuksetkaan eivät estä niitä,
päinvastoin, saattaa olla jopa isompia rikostilastoja semmoisissa
osavaltioissa.
Ongelmana on tietysti tänä päivänä vankiloiden
ahtaus, ja mikäli tässä nyt nämä ennustukset, mitä ed.
Kaltiokumpukin toi esille, käyvät toteen, vankiloitten
ahtaus sen kuin lisääntyy tulevaisuudessa. Pitäisi
harkita sitä, että nämä lapsen raiskaajat
ja pedofiilit, mitä nytkin on uutisoitu lehdissä,
ja murhaajat ja muut jollain yhteistyöllä siirrettäisiin
vaikka Venäjän vankiloihin, jos se olisi mahdollista.
Tässä minä kannatan ulkoistamista ja
ostopalvelun käyttöönottoa. Silloin ainakin
saataisiin tilaa mahdollisesti tälle lisääntyvälle
rikollisjoukolle.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Asellille totean, että murhan
tuomioasiassa ei ole kysymys rangaistuksen ankaroittamisesta, koska
heillä on elinkautinen tuomio. Kysymys on siitä,
kuinka aikaisin se lievennetään niin, että heidät
lasketaan sieltä pois. Ja sen verran sanon, että yhteiskunnalle
se määrä, joka kärsii vankilassa
rangaistusta murhaan tai tappoon syyllistymisestä, ei ole
eikä voi olla kustannuskysymys.
Vielä sanon uhrin asemaan liittyen sen, että muutama
viikko sitten minuunkin oltiin yhteydessä ja kannettiin
huolta siitä, että kun tekijä oli tehnyt
nuoremman naishenkilön tapon yrityksen ja joutui sitten
vankilaan, niin tämä vankeinhoito-organisaatio
sijoitti hänet samalle paikkakunnalle avolaitokseen. Ei
tässä kyllä ole mitään
järkeä. Kyllä jonkinlainen tolkku pitäisi
olla siinä, kuinka paljon uhri ajattelee sitä,
että tämä tekijä saattaa löytää hänet,
ja löytääpä tietenkin, jos haluaa.
Jollakin tavalla pitäisi tämmöisetkin
asiat miettiä. Kyllä meillä vähän
liian korostetusti on tämä vapauteen laskeminen,
ja sitten ajatellaan, että se tulee edulliseksi, mutta
minusta se ei välttämättä tule.
Jos henkilö jatkaa väkivaltaista käyttäytymistä,
se käynnistää valtavan koneiston virkamiehiä,
syyttäjät ja oikeuslaitoksen tutkimaan ja se ruletti
jatkuu koko ajan. Kyllä meidän pitää pystyä pitämään
väkivaltarikolliset ensinnäkin tuomionsa ajan
vankiloissa, ja toisaalta heidän pitää saada
apua, niin että he selviävät tästä kierteestä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Onneksi meillä on ollut tänään
useampi inhimillinen asiantuntija tässä salissa.
Se on hienoa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kerran painotan tätä uhrin
omaisten asemaa. Se täytyy muistaa hyvin voimakkaasti.
Ed. Asell toi mielenkiintoisen ajatuksen henkirikoksiin syyllistyneiden
sijoittamisesta ulkoistamalla Venäjän vankiloihin.
Tämähän saattaisi olla yksi ratkaisu.
Aikoinaanhan murhasta tuomitut sijoitettiin autonomian aikana Siperiaan,
Norjasta aikoinaan Huippuvuorille, ja oliko niin, että jos
Huippuvuorilla pystyi elämään vuodenkierron
ympäri, sitten saattoi jopa vapautua.
Mutta näkisin, että elinkautisvangeille pitäisi luoda
sellaiset tilat, joissa he voivat rangaistuksensa kärsiä,
jotka olisivat tietysti inhimilliset mutta joissa olisi mahdollisuus
tehdä työtä, mahdollisuus saada sillä tavalla
myöskin kuluja vastaavaa aineellista tuottoa, mitä fyysinen
kunto mahdollistaa. Tätä varten meidän
pitäisi kehittää ihan soveltuvia vankeinhoitolaitoksia.
Tässäkin yhteydessä muistutan, että Keuruun
Haapamäelle aikanaan jo 1970-luvun lopulla suunniteltiin vankeinhoitolaitosta.
Siihen tehtiin suunnitelmat, maa-alue- ja rakennussuunnitelmat,
ja sijoitettiin niihin aika paljon rahaa. Tässä saattaisi olla
yksi mahdollisuus vaikkapa tähän tarkoitukseen,
mitä me nyt tänään käsittelemme.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen mielenkiinnolla kuunnellut tätä keskustelua,
ja siellä on aina silloin tällöin vilahtanut
raha ja kustannukset. On aivan selvä asia, että tuomiota
ei tehdä kustannusperusteilla. Mutta sen minä olen
tässä oppinut tämän vaalikauden
aikana, että kyllä niitä kustannuksia
lasketaan ja kyllä valtiovarainministeriön haukat
ovat miettimässä näitä asioita
ja palautetta antamassa oikeusministeriön virkakunnalle
ja ministerillekin raha-asioista. Elikkä siellä taustalla
raha kuitenkin vaikuttaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen tuossa toi tuon kustannuskysymyksen,
ja on aivan totta, että vankeinhoidonkin kustannukset ovat
olleet vaikuttamassa kriminaalipolitiikan suuntaan jollain lailla.
Niin kuin ed. Kaltiokumpu tuossa omassa puheenvuorossaan sanoi,
vajaa vuosi sitten lakivaliokunnalle esiteltiin lakiesitys, jossa
oltiin lieventämässä elinkautisvankien
rangaistusaikaa. Siinä yhteydessä lakivaliokunta
avasi uudelleen tuon asiantuntijakuulemisen ja päädyttiin
aivan toisenlaiseen ratkaisuun ja hyvään ratkaisuun,
ja siinä vaiheessa ikään kuin tuo linja
tuossa lakivaliokunnan toiminnassa muuttui ja lakivaliokunta otti
sen roolin, joka sille kuuluu näissä asioissa.
Tämä nyt käsiteltävänä oleva
lakiesitys on jatkumo sille suunnanmuutokselle, ja se on suunta oikeaan
suuntaan. Se on suunta turvallisempaan yhteiskuntaan. Se vähentää väkivaltarikoksen
uusimisriskiä,
ja se mahdollistaa sen, että väkivaltainen ihminen
on niin kauan siellä kiven sisässä kuin
hän tuosta väkivaltaisuudestaan ikään kuin
paranee. Tämä on hyvä esitys, ja tämä on hyvä suunta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Otan tässä esille
kaksi asiaa.
Ensinnäkin, ed. Asell, varmaan vähän
leikkisästi heititte tämän Siperia-asian.
En kyllä semmoista kannata. Kansan suussa ehkä tämmöisiäkin
ratkaisukeinoja esitetään, mutta kyllä se
vähän brutaalia olisi ajatella, että itsenäinen
valtio oikeasti lähtisi ostamaan palveluja joltakin toiselta
valtiolta, puhumattakaan sitten tämmöiseltä vajaademokraattiselta
valtiolta kuin Venäjältä. Toisaalta sitten
kyllä vangeillakin on ihmisoikeudet ja heitä tulee
kohdella oikein ja antaa mahdollisuus sellaiseen elämään
kuin heidän elämästään
voi rakentaa. Se vaan, että kun puhutaan rangaistuksen
kärsimisestä ja ylitörkeistä rikoksista,
niin yhteiskunnalla on velvollisuus harkita oikealla tavalla, mikä on
se aika tai onko se aika, jolloin tämmöinen henkilö täytyy
vapauttaa, ja mitkä ovat suojaverkot, niin että hän
ei sitten uudelleen syyllistyisi. Itsekään en
usko ollenkaan, että vankila ketään parantaa,
mutta pitkän poliisikokemuksen perusteella voin sanoa,
että ei paranna katukaan.
Toinen asia, mitä ed. Pulliainen täällä toi
esille: Tämä on huolestuttanut valiokuntaa myös,
ja valiokunta on sen mietintöihinkin kirjannut, että me
saamme lakiesityksiä, joissa asiantuntijakuulemisessa ja
lakiesityksen perusteluissa tuodaan taloudelliset seikat esille,
ja me olemme edustaneet sitä näkemystä,
ainakin enemmistö siellä valiokunnassa, että taloutta
ei voi sotkea kriminaalipolitiikkaan, ja jos se sotketaan, niin
sitten meille käy kyllä todella huonosti. Kriminaalipolitiikan
täytyy olla määrätynlaista ja
johdonmukaista. Valitettavasti se tällä hallituskaudella
on ollut vähän liberaaliin suuntaan menossa.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä minäkin tässä enempi
olen huolissani uhrien ihmisoikeuksista kuin näitten moninkertaisten
tappajien ja murhaajien, joista puhutaan. Heidän elämäntyylinsä on
aika brutaalia jo valmiiksi, ja siinä mielessä ei
mitään pehmeitä rangaistuksia tulisi
antaa. Siinä mielessä olen sitä mieltä,
että rangaistuksia pitää koventaa, ja
kyllä minäkin, jos minä olisin tappaja
ja murhaaja, mieluummin avovankilassa olisin Suomessa kuin Venäjällä, varsinkin
jos olisi Venäjällä semmoinen avovankila,
missä nämä kaikki murhaajat olisivat
vielä keskenään ilman muovilusikoita
ja -haarukoita, niin silloin se olisi hyvä ratkaisu.
Siellä tulisi tämmöistä luonnollista
poistumaa tähän ryhmään sitten.
Yleiskeskustelu päättyi.