Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallintoneuvosto, kansalaiset! "Elämme
kovia aikoja", totesi aikoinaan puhuva koira Sanoma Oy:n luotettavimmassa
ja rehellisimmässä julkaisussa Aku Ankka, ja totisesti
niitä me elämme nykyään, kun
pakotetaan joukkoliikenteen toimimattomuuden ja palvelujen vähentämisen
vuoksi enemmän ja enemmän ihmiset yksityisautoilemaan.
Ennestäänkin jo autoa tarvitsevat on syyllistetty
verotusahneudessa, jossa ei haluta myöntää,
että autot jos mitkä ovat viimeisessä 10—15 vuodessa
kehittyneet vähemmän kuluttaviksi, vähäpäästöisemmiksi,
erilaisine ratkaisuineen. Tätä kehitystä ei
kiitetä eikä huomioida pölhövihreän
poliittisen keinottelun tähden, vaan autoja seisotetaan
turhaan, kuten Tampereella ja Helsingissä, liikennevaloissa
saastuttamassa ja pakotetaan liikkumaan katalysaattoreille sopimattomilla
alinopeuksilla. Viimeinen hallituksen surkea veto oli kulutusta
lisäävä vetinen E10-bensa, jota kuluu
enemmän, joka saastuttaa myös käynnistysongelmissa
ja lisää onnettomuusriskejä autojen nykiessä ja
sammuessa vaarallisesti. Kysynkin nyt ministeriltä, arvoisa
puhemies:
Ette kai te enää aio sallia tähän
päälle korkean oikeuden sallimaa yksityisten parkkifirmojen
sakotusoikeutta, varsinkin, kun jo nykyinenkin touhu on mediankin
mukaan villiä ja paikoin rikollista ja perintä-
ja karhuamistoiminnassaan suorastaan perustuslain vastaista? Vai
onko tämä hallituksen linja?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Korkein oikeus teki kuuluisan ratkaisunsa,
jossa se katsoi, että yksityisoikeutta, sopimusoikeutta,
voidaan tulkita niin, että kun parkkeeraa semmoiseen paikkaan,
missä on selvästi merkitty, että tässä parkkeeraaminen
maksaa ja se on sopimusrikkomus, jos ei maksa, niin tämä sopimus
on pätevä.
Oikeusministeriölle jäi silloin vaihtoehdoksi oikeastaan
vaan saattaa kontrolliin, valvontaan ja lailliselle turvalliselle
pohjalle tämä toiminta, ja tästä on
hallituksen esitys parhaillaan perustuslakivaliokunnan lausunnolla
ja lakivaliokuntaan menossa. Kun tämä esitys on
hyväksytty, niin tilanne on se, että nämä yritykset
joutuvat rekisteröitymään, heiltä vaaditaan
semmoista toimintaa ja sellaisia taustoja, että muun muassa
viime aikoina julkisuudessa olleet ongelmat vähenevät merkittävästi.
Nyt on vain tärkeätä, että tämä esitys
saadaan eduskunnassa käsiteltyä ja saamme tämän
toiminnan laillisiin, kontrolloituihin puitteisiin. On erittäin
tärkeätä, että tämä laki
hyväksytään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaiset! Tässähän
on selkeästi Tampereellakin semmoinen, voisiko sanoa, ulkoistamisen
ja yksityistämisen hinku, aivan kuin VR:n palveluja ajetaan
alas, jotta sasilainen malli pääsisi jylläämään,
saataisiin yksityistettyä parhaat rataosuudet. Tässäkin
Tampereella ja Helsingissä pannaan parkkipaikkoja nippuun,
vähennetään parkkipaikkoja koko ajan
ja lisätään tavallaan koko ajan tämmöistä yksityisen,
voisiko sanoa tässä vaiheessa, melkein terroris-,
terrori- ... no, vähän sinnepäin olevan
sakottamisen mahdollisuutta.
Aivan oikein, kuten oikeusministeri sanoi, se on lähes
laitonta. Tai ehkä hän ei ihan niin sanonut (Naurua) — kun
teidän puheitanne on vähän vaikea selvittää — mutta
jos aiotte tämän vahvistaa, niin media ainakin
tässä on ollut rehellinen, ja meidän
nykyhallituksemme vahvistaa siis rikollisfirmoille, epämääräisille
firmoille, oikeuden kyykyttää autoilijoita ja
autoa tarvitsevia ihmisiä Suomessa (Puhemies: Minuutti!)
entistä enemmän. Ajatelkaa, miltä se
vaikuttaa. Ei me nyt sentään missään
kolmannessa valtakunnassa olla, vai mitä ministeri?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Onneksi teidän puhettanne
on todella helppo ymmärtää. Olen pahoillani,
että olen niin epäselvä, mutta tehdään
nyt selväksi yksi asia.
Hallitus ei esitä eikä mikään
korkeimman oikeudenkaan päätös siihen
johda, että voitaisiin yksityistää sitä parkkivalvontaa,
jota tehdään julkisissa, yleisissä tiloissa,
kaduilla, parkkipaikoilla. Se on jatkossakin kunnallista, eikä sitä esitetä eikä ole
mitään suunnitelmia ylipäätänsä yksityistää sitä toimintaa.
Nyt me puhumme tilanteista, joissa yksityisomistuksessa olevalla
esimerkiksi oman talon pihalla, jossa on lasten leikkipaikka, jonne
vastoin selviä ohjeita nykyään parkkeerataan,
tai jossa on tiettyjä paikkoja, joihin saa parkkeerata
vain luvalla, miten sillä yksityisellä maalla — esimerkiksi
mainitaan nyt monia katuja, joilla todellakin pihat tukitaan yksityisillä autoilla
ilman lupaa — taloyhtiö voi silloin jatkossa laillisesti,
kontrolloidusti oikeusvaltioon sopivalla tavalla hoitaa tämän
asian. Kukaan ei ole yksityistämässä sitä julkista
(Puhemies: Minuutti!) valtaa, mitä käytetään
pysäköintivalvonnassa.