Täysistunnon pöytäkirja 153/2010 vp

PTK 153/2010 vp

153. TORSTAINA 10. HELMIKUUTA 2011 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Oppilashuollon laatusuositusten toteutuminen

Johanna Karimäki /vihr:

Arvoisa herra puhemies! Kouluterveydenhuolto on tärkeää ennaltaehkäisyä. Jos lapsen mahaan sattuu, hän voi mennä tutulle kouluterveydenhoitajalle ja terveydenhoitaja voi myös huomata, jos lapsella on muitakin huolia taustalla. On huolestuttavaa, että oikeuskansleri Jonkka on nyt lähettänyt ministeriöön selvityspyynnön siitä, että oppilashuollon laatusuositukset eivät toteudu. Vain kolmasosassa peruskouluista toteutuu minimivaatimus siitä, että 600:aa oppilasta kohden on kouluterveydenhoitaja. Nuorten syrjäytyminen on inhimillinen tragedia, mutta jokaisen nuoren syrjäytyminen maksaa myös yhteiskunnalle miljoona euroa. Kysyisin arvoisalta vastaavalta ministeriltä:

Mitä aiotaan tehdä oppilashuollon tilan parantamiseksi?

Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula

Herra puhemies! Hallitus on tietoinen siitä, että kouluterveydenhuollon tila ei ole tasa-arvoinen koko maassa. Meillä on kuntia, jotka hoitavat asian hyvin, erinomaisellakin tavalla, ja sitten on suuria puutteita esimerkiksi psykologipalveluissa. Se on yksi esimerkki, jossa puutteet ovat huolestuttaviakin. Mitä hallitus on tehnyt — ja varmistin sen vielä opetusministeri Virkkuselta — niin ministeri Risikon johdolla valmisteltiin asetus kouluterveydenhuollosta, joka tuli täysimääräisenä voimaan kuluvan vuoden alusta. Tällä asetuksella on tavoitteena patistaa toimijoita parantamaan kouluterveydenhuollon palveluja. Esimerkiksi tiedän omalta alueeltani, omasta maakunnastani Päijät-Hämeestä, on palkattu lisää henkilöstöä nimenomaan kouluterveydenhuoltoon, jotta oppilailla olisi mahdollisuus palvelut tarvitessaan saada.

Johanna Karimäki /vihr:

Arvoisa puhemies! On todella tärkeätä, että tällä tiellä jatketaan, että kouluterveydenhoitajia palkataan lisää. Mutta kysyisin, kun nuorelle on todella tärkeää se, että apu tulee nopeasti, tartutaan heti toimenpiteisiin silloin, kun hätä on suurin: Mitenkä toimii yhteistyö kouluterveydenhuollossa kouluterveydenhoitajan, koululääkärin ja koulupsykologin välillä silloin, kun lapsi on todella hädässä ja tarvitsee nopeasti apua? Miten toimii moniammatillinen yhteistyö?

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Aivan hallituskauden alussa käynnistimme kehittämishankkeen nimenomaan oppilashuollon moniammatillisen yhteistyön vahvistamiseksi. Yhteensä 192 kuntaa on ollut mukana tämän hallituskauden aikana kehittämässä omia toimiaan nimenomaan siltä osin, että voitaisiin kokonaisvaltaisesti vastata näihin tarpeisiin moniammatillisesti. Perusopetuslain osaltahan viime syksynä selkeytettiin säännöksiä, miten tieto kulkee eri viranomaisten välillä, ja myös selkeytettiin sitä, että kouluilla on oikeus saada opetuksen kannalta tarpeelliset tiedot sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisilta ja myös niissä tapauksissa, kun oppilas vaihtaa koulua, nuo tiedot siirtyvät hänen mukanaan. Eli tältäkin osin on pyritty selkeyttämään tuota lainsäädäntöä, ja tuo kouluterveydenhoitoasetus, joka nyt vuodenvaihteessa täysimääräisesti astui voimaan, parantaa oleellisesti tilannetta, koska nyt muun muassa on suoritettava vuosittain terveystarkastus kaikille oppilaille ja kolme kertaa perusopetuksen aikana laajempi terveystarkastus.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.

Lähdetään toiselle kierrokselle. Ed. Gustafsson.