Täysistunnon pöytäkirja 153/2014 vp

PTK 153/2014 vp

153. TORSTAINA 12. HELMIKUUTA 2015 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

Tuulivoiman tukien alentaminen

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Suomeen luotiin vuonna 2010 keskustapuolueen johdolla tuulivoimayhtiöille erittäin antelias tukijärjestelmä. Se takaa tuulivoimayhtiöille 12 vuodeksi huomattavan korkean sähkön takuuhinnan ja käytännössä poistaa lähes kaikki yrittämisen riskit. Tuulivoimasta on tullut takuuvarma tapa tehdä rahaa. On huomattava, että tuki maksetaan kuitenkin valtion verotuloista.

Nykyisin tuulivoimayhtiöiden tukiaisiin uppoaa vuositasolla melkein 150 miljoonaa euroa. Tämä on järjetön summa, mutta jos nykyinen sähkön hintataso säilyy ja tavoitteet tuulivoiman määrälle toteutuvat, vuosikymmenen vaihteessa tämä tukisumma on jo liki 300 miljoonaa euroa. Tällä summalla voisi perua muun muassa lapsilisäleikkaukset ja kaupan päälle rakentaa kaksi lastensairaalaa vuodessa, siis kaksi lastensairaalaa vuodessa.

Kysyn asianomaiselta ministeriltä: mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että täysin järjet-tömään mittaan kasvaneita tuulivoimatukiaisia voidaan alentaa?

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Edustaja Turusen kuvaus sinänsä pitää pitkälti paikkansa. On totta, että edellisellä vaalikaudella on säädetty tuulivoiman syöttötariffista osana järjestelmää ja kokonaisuutta, jolla Suomi pyrkii vastaamaan niistä sitoumuksista, mitä se osana EU:ta on tehnyt, ja jossa pyritään siihen, että vuoteen 2020 meillä uusiutuvan energian käyttö nostetaan 38 prosenttiin, joka on siis Euroopan toiseksi korkein luku ja erittäin korkea sellainen. Siinäkin yhteydessä käytiin silloisen ministerin johdolla arvioita siitä, mitä uusiutuvia lisätään, ja ennen kaikkea päätettiin keskittyä biomassaan, joka kuitenkin yli puolet tulee täyttämään tästä lisäyksestä, ja sen jälkeen kohdistettiin tiettyjä tukia myös muihin, joissa kustannustehokkuusjärjestyksessä tuulivoima taisi tulla sitten seuraavana.

Kysymykseen siitä, mitä hallitus aikoo tehdä, vastaan, että hallitus aikoo kunnioittaa edellisen hallituksen tekemiä päätöksiä. On erittäin tärkeätä, että meillä on (Puhemies koputtaa) ennustettavuutta ja ennakoitavuutta ja niistä lupauksista, mitä me elinkeinoelämälle ja investoijille annamme, myös pidetään kiinni.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Vaikka edellinen, keskustavetoinen hallitus on tämän miljardivirheen isä, ei nykyiselläkään hallituksella kyllä ole puhtaat jauhot pussissa. Nykyhallitus haluaa, että maksamme myös ahvenanmaalaisten tuulivoimaloiden tukiaiset. Tuulivoiman tukeminen kuuluu Ahvenanmaan omaan päätösvaltaan. Ahvenanmaan itsehallintolain lähtökohtana on periaate, jonka mukaan se, kenen vallassa päätös on, maksaa myöskin laskun. Nyt tästä ollaan jostain kumman syystä luopumassa ja avaamassa valtion budjettiin liki 50 miljoonan euron uusi rahareikä. Tätä järjettömyyttä on täysin mahdotonta hyväksyä aikana, jolloin hallitus on valmis leikkaamaan jopa lapsiperheiltä. Tärkeysjärjestys näyttää olevan hallitukselta täysin hukassa.

Kysyn ministeriltä: Miksi meidän pitää maksaa Ahvenanmaan tuulivoimatuet itsehallintolain periaatteen vastaisesti? Miksi mannersuomalaisten pitäisi maksaa suurta tukea ahvenanmaalaisille yhtiöille, vaikka meillä ei ole edes elinkeino-oikeutta Ahvenanmaalla eikä edes oikeutta valvoa näitä tuettavia yhtiöitä?

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Ahvenanmaalla taitaa olla Suomen parhaat tuuliolosuhteet.

Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi Ahvenanmaalla suhtaudutaan olennaisesti positiivisemmin tuulivoiman edistämiseen kuin suurimmassa osassa mannermaata, jolloin se on siellä monin tavoin helpompi asia. Minusta on pelkästään positiivista, että Manner-Suomi tällä hyvän tahdon eleellä osittain on tukemassa kuitenkin Suomen rajojen sisäpuolella tuulivoiman tukemista tavalla, joka ei ole keneltäkään pois.

Jari Lindström /ps:

Arvoisa herra puhemies! Talouselämä-lehti uutisoi eilen, että aurinkoenergian kustannukset ovat perinteisen ener-gian kustannusten tasolla tai jopa edullisempia useissa Yhdysvaltojen osissa. Aurinkoenergia on yllättävän potentiaalinen energialähde myös Suomessa, varsinkin hajautetussa pientuotannossa ja täydentävänä ratkaisuna. Pikkuhiljaa tämä hajautettuun energiantuotantoon ja energiatehokkuuteen panostaminen tulee mahdollistaa ilman valtion tukia, kun teknologian hinta laskee, muun muassa aurinkopaneelit, aurinkojärjestelmät.

Kysyisin ministerin arviota siitä, millä aikataululla tuulivoimasta voisi olla mahdollista tulla tuottavaa toimintaa ilman valtion tukia.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Meillä on tämän vaalikauden aikana istunut parlamentaarinen energia- ja ilmastokomitea, joka pääsi yhteisymmärrykseen varsin monista asioista, ja yksi niistä oli se, että meidän oma kaikkein keskeisin uusiutuva luonnonvaramme eli biomassa on se, johon omassa kansallisessa politiikassa panostamme eniten, mutta sen jälkeen tuemme uusiutuvia kustannustehokkuusjärjestyksessä. Se, mikä se kustannustehokkuusjärjestys on, tietenkin ajan myötä muuttuu ja vaihtelee ja riippuu siitä, miten teknologinen kehitys eri puolilla maailmaa eri uusiutuvien osalta ottaa edistysaskeleita. Itse uskon vahvasti siihen, että tämä aurinkoenergia tulee olemaan keskeinen ratkaisu myös Suomessa. Siihen, kuinka monta vuotta siihen menee, että se ryhtyy olemaan siinä mielessä kustannustehokasta, että sillä on merkittävämpi rooli Suomessa, en uskalla ottaa kantaa.

Mitä tuulivoimaan tulee, niin nyt muistelen — ja edustaja Pekkarinen korjaa, jos olen väärässä — että kun edellisellä vaalikaudella sovittiin tästä 12 vuoden syöttötariffista, niin silloin ajatus oli, että sen 12 vuoden jälkeen — nyt edustaja Pekkarinen nyökkää, että muistan minäkin oikein — oletetaan, että tuulivoima olisi kustannustehokasta ilman valtion tukia.

Martti Mölsä /ps:

Arvoisa puhemies! Suomi ei myy eikä osta sähköä Ahvenanmaalta. Sähkömarkkinat ovat Ruotsin ja Ahvenanmaan välisiä, ja noin 70 prosenttia sähköstä tuodaan Ruotsista ja loppu tuotetaan Ahvenanmaalla.

Aikaisemmin päätetty lisätuki merituulivoimalle ja nyt tämä käsittelyssä oleva Ahvenanmaalle kohdistuva tuki eivät tunnu kovin järkeviltä, kuten edustaja Turunenkin jo tässä kysymyksessään totesi. Kuka on ja missä maassa vaikuttaa tämä henkilö, joka näitä esityksiä hallitukselle tuo? Ettei vain olisi kysymys omasta edusta.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! En ihan ymmärrä, mihin kysyjä nyt viittaa. Esitykset, jotka on eduskunnalle annettu, ovat hallituksen esityksiä. Hallituksessa ne ovat tapahtuneet elinkeinoministerin eli allekirjoittaneen toimesta, enkä ainakaan itse tiedosta, että minulla olisi joku henkilökohtainen etu Ahvenanmaan suhteen.

Mauri Pekkarinen  /kesk:

Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ministeri sanoo: ensin bioenergiaa niin paljon kuin suinkin Suomesta löytyy — siinä on omat rajansa — ja sen jälkeen näinä aikoina vielä edullisinta elikkä tuulivoimaa, 83 euroa 50 senttiä takuuhinta, ja vielä tässä startissa vähän korotettu hinta, tämä oli järjestelmän idea. (Kari Rajamäki: Sellukattila on edullisin!) Ja se järjestelmänä oli yksi Euroopan edullisimmista, se oli edullisimpia, mitä missään Euroopan unionin maassa tuulivoimalle taataan.

Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, onhan nyt kuitenkin niin, että tämähän ei ollut yksimielinen esitys eduskunnassa. Me kaikki sen muistamme. Siitä äänestettiin. Ja kysyn: oliko teidänkin mielestänne sentään sittenkin liikaa, kun sekä perussuomalaisten että sosialidemokraattien että vasemmistoliiton silloiset edustajat äänestivät vielä korkeamman tuen puolesta tuulivoimalle? Onko tällainen sentään liioiteltua? (Välihuutoja)

Toinen kysymys liittyy siihen, kun tämä hallitus on päättänyt aloittaa tällaisen vielä kalliimman tuulivoiman rakentamisen merelle. (Puhemies koputtaa) Olisiko siinäkin nyt vähän sentään kuitenkin liikaa?

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Jos olen ymmärtänyt perustuslakia ja eduskunnan työjärjestystä oikein, niin täällä ministerit vastaavat hallituksen, eivät edellisen eduskunnan ja silloisen opposition tekemisistä. (Mauri Pekkarinen: Tämä riittää mulle!)

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Nyt täytyy kyllä sanoa, että edustaja Pekkarinen harvoin syyllistyy populismiin, mutta nyt kyllä oli melko lähellä jo. (Naurua) Ihan liippaa niitä rajoja, että ollaan sillä puolella.

Arvoisa herra puhemies! Minä haluaisin kysyä useampaakin asiaa, mutta ehkä lähinnä sitä peruslinjaa, että voiko yleensä energiapolitiikassa ja näin merkittävissä asioissa muutaman vuoden välein heitellä sitä 180 astetta -linjaa eri suuntiin. Onko se kestävää energiapolitiikkaa, ja mihin sillä loppujen lopuksi päädytään, niin hinnan kuin tuottavuudenkin näkökulmasta?

Toinen ehkä sellainen iso asia, joka jää näiden energiaratkaisujen alle yleensä aina, on tämä energiatehokkuuden paras ja edullisin keino elikkä energiatehokkuuden parantaminen, energian ja uusien laitteiden käyttöönotto. Onko siihen, ministeri, kiinnitetty riittävästi huomiota näiden ehkä vähän populististen aiheiden rinnalla, mihin tässä on nyt viitattu?

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen kiinnitti tärkeään asiaan huomioita ja ihan oikealla tavalla.

Energiapolitiikan pitkäjänteinen tekeminen ja harjoittaminen on hyvin vaikeata sen takia, että lyhyelläkin aikavälillä maailmalla voi tapahtua erittäin merkittäviä muutoksia. Se, että tuulivoiman syöttötariffi tällä hetkellä tuntuu kiistatta varsin anteliaalta, perustuu tietenkin siihen, että esimerkiksi sähkön markkinahinta on olennaisesti alemmalla tasolla kuin mitä aikanaan oletettiin, mikä perustuu muun muassa talouslamaan Euroopassa, kivihiilen maailmanmarkkinahinnan laskuun ja sen taustalla olevaan Yhdysvaltain liuskekaasuvallankumoukseen ja niin edelleen ja niin edelleen. Eli energiapolitiikan tietenkin pitäisi elää ajassa, mutta samaan aikaan meidän pitää kunnioittaa niitä sitoumuksia, mitä me olemme tehneet, ja turvata se, että investoijat Suomessa voivat luottaa siihen, mitä hallitus on esittänyt ja mitä eduskunta on päättänyt, ja tämä on erittäin tärkeätä.

Mitä energiatehokkuuteen tulee, on selvää, että siltä osin voitaisiin varmasti ottaa vielä askelia eteenpäin. Suomi on energiatehokkuuden edelläkävijä, mutta se on sektori, missä kaikkialla maailmassa otetaan koko ajan askeleita (Puhemies koputtaa) eteenpäin, ja uskallan myös väittää, että se on niitä alueita, missä maailmanmarkkinoilla on eniten kasvavaa kysyntää ja meillä on eniten voitettavaa, mikäli pystymme valjastamaan teollisuuden semmoisiin sekä tuotteisiin että prosesseihin...

Puhemies Eero Heinäluoma:

Aika on tullut vastaan.

Puhuja

...mitkä näitä edistävät.

Jukka Kärnä /sd:

Arvoisa puhemies! Tuulivoiman syöttötariffituki ja samalla myöskin osa biotalouden tuista ovat tuotantotukia kaiken kaikkiaan. Arvoisa ministeri, kysynkin: Pitäisikö näistä tuotantotuista pyrkiä enemmän innovaatiotukien suuntaan, jotta saataisiin syntymään Suomenmaahan uutta liiketoimintaa, jota me täällä toki tarvitsemme ja kipeästi tarvitsemmekin? Innovaatiotukia toki tänä päivänäkin käytetään, mutta pitäisikö vielä enemmän pyrkiä innovaatiotuen suuntaan, nimenomaan sen takia, että löytyisi sitä uutta liiketoimintaa?

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Meillä on tietenkin hyvin monipuolinen tukijärjestelmä, jossa on tuotantotukia, on investointitukia, on innovointitukia, ja varmasti näitä kaikkia tarvitaan.

Edustaja Pekkarinen täällä hetki sitten viittasi merituulivoiman demonstraatiohankkeen varsin isoon tukeen, joka on mitä suurimmassa määrin siis innovaatiotuki. On selvää, että meidän paletissamme pitää olla näitä kaikkia.

Me olemme nyt tehneet edellisen hallituksen toimesta järjestelmän, jonka tavoitteena on toteuttaa ja joka tulee toteuttamaan vuoden 2020 tavoitteet. Sitten seuraavassa vaiheessa tietenkin meidän pitää — ehkä ensi vaalikaudella tai ensi ja sitä seuraavalla vaalikaudella — pohtia senaikaisessa maailmassa, mitä järjestelmiä mahdollisesti tarvitaan, jotta pystymme vastaamaan seuraavaan regiimiin eli 2030-tavoitteisiin.

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! On tärkeää, että niitten investointipäätösten, jotka on tehty vallitsevissa olosuhteissa, olosuhteet eivät muutu. Mutta nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, että tuulivoimalle jatkossakin annetaan tukea, sille voimalle, jota rakennetaan. Tästä tulee sellainen, että tämä on aika erikoinen tilanne Suomessa, että Suomen tuulivoimahankkeet on tällä hetkellä Euroopan paras pääomasijoituskohde. Tuottoarvio, joka oli 2013 ennuste, on 161,28 prosenttia sijoitetulle pääomalle vuoteen 2020 mennessä, ja ainoastaan tämmöisen tuoton saa tällä tukipolitiikalla. Tätä tukipolitiikkaa voidaan ainakin muuttaa niitten hankkeitten osalta, joita ei ole vielä rakennettu.

Mitä tulee uusiutuvan energian tavoitteen saavuttamiseen, niin Suomihan saavuttaa uusiutuvan tavoitteen jo etuajassa, reippaasti siihen vuoteen (Puhemies koputtaa) 2020 mennessä. Se ei vaadi välttämättä...

Puhemies Eero Heinäluoma:

Aika on tullut täyteen.

Puhuja

...näin massiivista tukea tuulivoimalle.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori

Arvoisa puhemies! Kuten olen yrittänyt täällä vaihtelevalla menestyksellä muutaman kerran todeta, on tärkeätä, että hallitus ja kansakunta noudattavat antamiaan sitoumuksia ja lupauksia. Se on tärkeätä sen takia, että me pystymme luomaan Suomeen sellaisen investointiympäristön, joka kannustaa sekä kotimaisia että ulkomaisia investoijia sijoittamaan Suomeen. Minusta on pelkästään positiivista, jos Suomi nähdään houkuttelevana investointikohteena.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.