Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Muutama viikko sitten ministeri Soininvaara esitti,
että EU:ssa pitäisi päästä minimialkoholiveroon
tai sitten vastaavasti pienentää verovapaita matkustajatuomiskiintiöitä.
Tämähän vastaa eduskunnan tahtoa. Eduskunta
on ainakin kahteen kertaan näin päättänyt.
Nyt kysyn:
Mihin toimenpiteisiin olette, ministeri Soininvaara, jo ryhtynyt
ja mihin toimenpiteisiin aiotte lähikuukausina ryhtyä,
jotta tämä teidän esittämänne
toive ja tavoite myöskin toteutuisi?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Ei kumpikaan näistä kysymyksistä,
ei verotus eivätkä tuontikiintiöt, kuulu peruspalveluministerin
toimialaan. Mutta EU:n terveysministerit ovat alkoholipolitiikasta
keskustelleet, ja yllättävän laajaa kannatusta
on kyllä sille, että alkoholin hintaa pitää EU:n
puitteissa lisätä. Jonkin verran on ollut ymmärtämystä myös
sille, että kovin laveat tuontikiintiöt tuottavat
pohjoismaiselle alkoholipolitiikalle jo nyt suurta vaikeutta. Sen
lisäksi on tietysti kysymys tupakkakiintiöistä.
Jos hyvin halvan tupakan maista saa tuoda tupakkaa suurin piirtein
niin paljon kuin jaksaa kantaa, niin sekin tietysti vaikuttaa terveyspolitiikkaamme.
Mutta vero- ja tuontikiintiökysymykset kuuluvat muille
ministereille.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Suomihan anoi EU:lta lupaa saada alentaa
oluttuomiset kolmansista maista 15 litrasta 6 litraan, ja Suomi
sai sen luvan. Tässä salissa äänestettiin siitä ja
mikäli minä en aivan väärin
muista, niin ed. Soininvaara oli 32 litran kannalla, kun äänestettiin.
(Naurua) Voi olla, että muistan väärin, mutta
se varmasti näkyy pöytäkirjoista.
Jos tämä ei kuulu ministeri Soininvaaralle, niin
se kuuluu todennäköisesti ministeri Siimekselle.
Uudistan kysymyksen, jonka tein ministeri Soininvaaralle, ministeri
Siimekselle.
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Arvoisa puhemies! Sikäli kuin oikein muistan, Suomen
tasavallan hallituksen linja alkoholivero- ja alkoholin matkustajatuontikiintiöasiassa
on tällä hetkellä se, että meillä on
olemassa EU-sopimukseen liittyvät, määräaikaiset
poikkeukset. Nyt kun EU:n laajentumisneuvotteluissa on auki kysymykset
siitä, minkälaisia siirtymäaikoja esimerkiksi
meidän lähialueillamme sijaitsevat EU-hakijamaat
saavat siihen, että ne yhdenmukaistavat alkoholi- ja tupakkaverotustaan
vastaamaan osapuilleen EU-säännöksiä,
niin meilläkin on nyt auki se, tulemmeko jatkossa hakemaan
mahdollisesti pidennystä meidän siirtymäajallemme, mikäli
verotuksen yhdenmukaistaminen hakijamaissa — tämä tarkoittaa
siis alkoholi- ja tupakkaverotuksen korottamista — ei toteudu
heti laajentumisen toteutuessa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Todella tällähän
on valtiontaloudelle fiskaalinen merkitys, 5—6 miljardin
summastahan on kysymys. EU:n piirissä on paljon keskustelua
siitä, että verotusta pitäisi harmonisoida
tehokkaammin. Tämä voisi olla todella alue, jossa
Suomi voisi olla aktiivinen alkoholiverokantojen yhtenäistämisen
suuntaan. Onko todella tällaista suunnitelmallista aktiivisuutta
tarkoitus miettiä Suomen osalta?
Toinen kysymys: Joskus on ideoitu — taitaa olla siellä sosiaaliministeriön
suunnalla enemmän — tällaista terveyshaittaveroa
alkoholille kansallisena verona. Se ei ehkä ole realistinen tässä uudessa
maailmassa, mutta onko tämä missään
ollut esillä?
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Arvoisa puhemies! Sikäli kuin jälleen oikein
muistan, verotuksen harmonisointiin liittyvät kysymykset
EU-tasolla kuuluvat Ecofin-neuvoston kautta ministeri Niinistölle,
joka ei ole nyt paikalla.
Mutta sen käsityksen mukaan, joka minulla asioista
on, verotuksen harmonisointikeskustelu, dumppauksen estäminen
ja verotuloista huolehtiminen tätä kautta, on
pääosin keskittynyt niin sanottuun säästödirektiiviin
ja säästöjen verotukseen. Muutoinhan
EU:ssa on niin, että valmisteveroissa on minimikannat,
ja ainakaan minun korviini ei ole tullut, että hirveätä halua
minimiverokantojen nostamiseen näillä alueilla
olisi, mutta ehkä ministeri Sasilla on tästä täsmällisempää tietoa.
Ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Todellakin hallitus on huolestunut siitä,
että meillä on varsin korkea alkoholiverokanta
ja muualla se on varsin alhainen ja vuoden 2004 alkuun mennessä,
kun joudumme vapauttamaan olennaisesti matkustajatuontia, se aiheuttaa
meille suuria ongelmia. Osittain tästä syystä,
osittain terveyspoliittisista syistä, Belgian puheenjohtajakauden
Suomen ohjelmassa todetaan nimenomaan, että Suomi tulee
olemaan aloitteellinen siinä suhteessa, että EU:ssa
saataisiin korkeammat minimiverokannat alkoholiverolle. Tietysti
tosiasia on se, että viinien osalta tämä käytännössä ilmeisesti
tulee olemaan mahdotonta, vastustus on niin suuri, mutta muun alkoholin
osalta voidaan sanoa, että siinä voi olla ehkä jonkinlaisia,
joskaan ei kovin hyviä, onnistumismahdollisuuksia.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! STM:n käsityksien mukaan toisaalta
viinin verotilanne ei ole kovin hankala. Meillä on viinipullossa
alkoholiveron osuus 10 markkaa 50 penniä, ja koska meidän
jakelujärjestelmämme on paljon tehokkaampi kuin
monessa muussa maassa, niin jo tuollaiset keskihintaiset viinit
ovat itse asiassa Suomessa halvempia kuin Keski-Euroopan maissa,
ja ne ovat selvästi halvempia — tämä kaikille
laivamatkustajille tiedoksi — kuin laivojen tax-free-myymälöissä. Sen
takia pelko siitä, että ryhdyttäisiin
laajamittaisesti tuomaan viinejä tuontikiintiön
vapautuessa, ei ole kovin suuri. Ongelmat koskevat toisaalta väkeviä juomia,
toisaalta olutta.
Risto Kuisma /rem:
Arvoisa puhemies! Olisin edelleen tästä samasta
aihepiiristä kysynyt ministeri Soininvaaralta. Hän
teki mainion aloitteen siitä, että urheilujärjestöjen
valtionavussa tulisi huomioida sitoutuminen tilaisuuksiin, joissa
ei käytetä alkoholia. Minusta se on hyvä,
koska periaatteessahan urheilujärjestöjä yhteiskunnan
verovaroista avustetaan sen takia, että urheilu ja liikunta
edistävät terveitä elämäntapoja.
Olisin tiedustellut, onko tässä asiassa edetty hallituksen
sisällä ja mitä mieltä asiasta
mahdollisesti on asiasta vastaava, varsinaisesti päättävä ministeri
Lindén.
Kulttuuriministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Tätä asiaa on opetusministeriössä pohdittu,
ja erityisesti tietysti SUL:n eettinen toimikunta pohtii ja miettii
sitä, millä tavoilla urheilujärjestöissä ja
lajiliitoissa mahdollisimman eettisesti vahvalla pohjalla urheilutoimintaa
harjoitetaan. Kun valitettavasti valtion mahdollisuudet tukea urheilulajiliittoja
ja kuntien mahdollisuudet tukea urheiluseuroja ovat kovin pienet,
rahanhankinnan täytyy tapahtua sitten muilla tavoin. Valitettavasti
tilanne on se, että monissa järjestöissä oluen
ja muun alkoholin myynnillä urheilukilpailuissa saadaan
huomattava tulo, joka on välttämätön
lajiliiton taikka urheiluseuran toiminnalle. Tämä on
siinä mielessä hyvin ristiriitainen kysymys. Tällä hetkellä ei
ainakaan opetusministeriössä valmistella mitään
sellaisia toimenpiteitä, (Puhemies koputtaa) että valtionapuja
pienennettäisiin, jos urheilukilpailussa tarjoillaan alkoholia.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Uskon, että tällä haittaverotuksella
alkoholin osalta on ihan merkittävä vaikutus,
ja sillä, että EU:ssa säädettäisiin
minimiverokanta, joka olisi lähempänä Suomen
verotusta, olisi merkittävä terveyspoliittinen
vaikutus.
Olisin kiinnostunut valtioneuvoston kannasta liittyen muuhun
haittaverotukseen eli ympäristöverotukseen.
Miltä näyttää ympäristöverotuksen
minimien kehittäminen lähitulevaisuuden EU:ssa?
Onko yhteisiä linjauksia tulossa, ja miten tämä asia
kytkeytyy meneillään oleviin ilmastoneuvotteluihin?
Toinen varapuhemies:
Alkuperäinen kysymys koski alkoholia. Tämä on
kovin kaukana alkuperäisestä kysymyksestä.
Haluaako joku vastata?
Ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Ihan voidaan todeta, että tällä hetkellä keskustellaan
haittaminimiveroista. Edistystä ei ole kovin paljon tapahtunut,
mutta viimeisin ajatus, joka on tullut esille, on se, että tässä suhteessa
käytettäisiin niin sanottua joustavaa etenemistä eli
olisi minimiverot, jotka eivät koskisi kaikkia EU-maita
vaan joitakin maita, jotka ovat valmiita siihen. Me tällä hetkellä joudumme
miettimään sitä, mikä on Suomen
suhtautuminen tämän tyyppiseen ehdotukseen. Tältä osin
kannanmuodostus ei ole vielä valmis.