6) Hallituksen esitys lastensuojelulaiksi ja eräiksi
         siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
         
         Arvoisa rouva puhemies! Eduskunta on nyt saamassa viime töikseen
            käsiteltyä erittäin tärkeän
            lakiuudistuksen elikkä uutta lastensuojelulakia koskevan
            hallituksen esityksen, onneksi nyt, sillä tätä lastensuojelulakia
            on odotettu kovasti lastensuojelun kentällä. Tällä lailla
            on suuri merkitys yhteiskunnan aivan heikoimmassa asemassa olevien
            jäsenten eli erityisesti avun tarpeessa olevien lasten
            kannalta.
         
         
         Valiokunnat ovat tehneet mittavan työn kuullessaan
            kymmeniä lastensuojelun asiantuntijoita, ja kuulemisissa
            ovat hyvin tulleet esille lastensuojelua koskevien kysymysten monitahoisuus
            sekä myöskin toisistaan eroavat näkemykset.
            Etukäteen jo arveltiin lastensuojelulain käsittelyssä nousevan
            esille hyvin monia periaatteellisia kysymyksiä. Kaikkia
            näitä kysymyksiä ei tietenkään
            ole voitu ratkaista lastensuojelulain säätämisen
            yhteydessä, vaan ne vaativat tarvittaessa kokonaan erillisen
            pohdinnan muun muassa siitä, millaisella lainsäädännöllä tai
            muilla toimenpiteillä ongelmat voitaisiin ratkaista.
         
         
         Monia vaikeita kysymyksiä on kuitenkin ratkaistu käsittelyn
            kuluessa hyvällä tavalla. Niistä voi
            mainita esimerkkinä lapsen osallisuuden vahvistamisen lastensuojelussa.
            Hallituksen esityksessä ehdotettujen useiden lapsen tapaamista
            ja lapsen mielipiteen huomioon ottamista koskevien menettelysäännösten
            lisäksi lapsen kuulemisen ja puhevallan käytön
            ikärajoja päädyttiin valiokuntakäsittelyssä yhtenäistämään
            12 vuoteen. Kaikki nämä säännökset
            yhdessä varmasti turvaavat lapsen ikätason mukaisen
            vaikuttamismahdollisuuden ja lapsen osallisuuden käytännön
            lastensuojelutyössä.
         
         
         Jo lähetekeskustelussa tuli esille tahdonvastaisia
            huostaanottoja koskevan päätöksenteon
            kiistanalaisuus. Hallituksen esityksen mukaisen hallinto-oikeusmallin
            ohella keskustelua on käyty muun muassa perheoikeudesta
            ja niin kutsutusta asiantuntijaryhmämallista tahdonvastaisten
            huostaanottojen ensi vaiheen päätöksentekotahona.
            Erityisesti kunta- ja palvelurakenneuudistuksen on toivottu tuovan
            lastensuojeluun sellaisia alueellisia rakenteita, jotka
            mahdollistaisivat päätöksenteon kunnallisessa
            tai seutukunnallisessa asiantuntijaryhmässä. Ainakaan tässä vaiheessa
            tällainen asiantuntijaryhmämalli ei ole kuitenkaan
            toimintakelpoinen, kuten useat asiantuntijat ovat todenneet. (Ed.
            Puisto: Miksi?) Se ei ratkaisisi nykyjärjestelmän
            ongelmia.
         
         
         Me olemme saaneet eduskuntakäsittelyn kuluessa hiottua
            mielestäni toimivan mallin huostaanottoasioiden päätöksentekoon.
            Tämä malli täyttää hyvin
            ne tavoitteet, joita tahdonvastaisia huostaanottoja koskevan päätöksentekomallin uudistamiselle
            asetettiin, eli toisaalta oikeusturvan ja toisaalta asiantuntemuksen
            parantamisen. Siinä yhdistyy hallinto-oikeusmallin takaama nykyistä parempi
            lapsen ja  perheen  oikeusturva sekä   moniammatillisen    asiantuntemuksen  turvaaminen
            päätösten valmistelussa. Olen tähän
            malliin tyytyväinen.
         
         
         Lastensuojelu ei pysty toimimaan ilman eri ammattiryhmien ja
            viranomaisten yhteistyötä. Nyt jokaiseen kuntaan
            tai seutukuntaan perustettava moniammatillinen asiantuntijaryhmä parantanee
            osaltaan viranomaisten yhteistyötä lastensuojelun
            toteuttamisessa ja laajemminkin lasten hyvinvoinnin edistämisessä.
            Parempaan yhteistyöhön ja lasten hyvinvointiin
            vaikuttavien palvelujen kokonaisuuden hahmottamiseen pyritään
            myös koko kunnan tai seutukunnan tasolla tehtävällä lastensuojelun
            suunnitelmalla.
         
         
         Pidän sosiaali- ja terveysvaliokunnan tavoin hyvin
            tärkeänä sekä kunnan lastensuojelun
            että hallinto-oikeuksien resurssien turvaamista uuden lain
            täytäntöönpanossa. Hallituksen
            esityksen mukaisiin uudistuksiin olemme saaneet jo resurssit sosiaali-
            ja terveysministeriön ja oikeusministeriön budjettikehyksiin.
            Resurssien riittävyyttä on myös syytä seurata
            lain tullessa voimaan, aivan kuten sosiaali- ja terveysvaliokunta lausumassaan
            edellyttää.
         
         
         Pidän myös hyvin tärkeänä uuden
            lain myötä tulossa olevaa panostusta lasten ja
            nuorten hyvinvointiin. Lapsen etu ja lapsen oikeudet ovat lastensuojelun
            keskeisimmät periaatteet ja lastensuojelulakiuudistuksen
            lähtökohtia. Lastensuojelun palveluissa ja toimintakäytännöissä on tällä hetkellä
            suuria
            alueellisia eroja. Nykyistä yksityiskohtaisemman lastensuojelulain
            tavoitteena on nimenomaan lapsen oikeuksien ja lapsen välttämättömän
            huolenpidon turvaaminen käytännössä eikä vain
            lain periaatteen tasolla.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Lain uudistuksen tavoitteena on, että lapsen
            ja hänen perheensä tarvitsema tuki annetaan mahdollisimman
            varhain , jotta ongelmat eivät pääse
            kärjistymään. Jotta painopistettä saataisiin
            siirrettyä avohuoltoon kodin ulkopuolisten sijoitusten
            sijasta, lakiin sisältyy nykyisestä täsmennettyjä ja
            kokonaan uusia säännöksiä muun
            muassa ilmoitusvelvollisuudesta, lastensuojelutarpeen selvityksestä, avohuollon
            sisällöstä ja menettelytavoista. Yhteydenoton
            lastensuojeluun tulisi tapahtua nykyistä varhaisemmassa
            vaiheessa, jolloin lastensuojelun tarve voitaisiin arvioida ja tarjota
            lapsen ja perheen tarvitsemaa tukea. Ilmoitusvelvollisuutta koskeva
            säännös onkin lakiehdotuksessa saatu
            kattavasti uudistettua. Valiokunnassa muotoiltiin siihen vielä säännös
            lastensuojeluviranomaisten ilmoitusvelvollisuudesta poliisille,
            kun on kyse tietyistä vakavista lapsiin kohdistuneista rikoksista.
         
         
         Uuden lastensuojelulain hyväksyminen antaa pohjan lastensuojelutyön
            uudistamiselle laajemminkin. Lastensuojelun käytäntöjä pyritään
            uudistamaan sosiaali- ja terveysministeriön vetämässä lastensuojelun
            kehittämisohjelmassa. Kuluvana vuonna kehittämisohjelmassa
            ollaan valmistelemassa uuden lain pohjalta valtakunnallisia linjauksia
            lastensuojelun laadulle. Lisäksi tuotetaan käytännön
            työtä tukevaa materiaalia, kuten oppaita ja tietoverkkopohjainen
            lastensuojelun käsikirja. Kaikki tämä edesauttaa
            myös uuden lain toimeenpanoa.
         
         
         Haluan tässä yhteydessä erikoisesti
            kiittää valiokunnan puheenjohtajaa Valto Koskea,
            joka rakentavalla ja asioita eteenpäinvievällä tavalla
            on tehnyt työtä yhdessä valiokunnan jäsenten
            kanssa. Minusta tämä työskentelytapa
            kelpaa esimerkiksi siitä, miten eduskunnassa voidaan toimia hyvässä yhteistyössä ministerin
            ja ministeriön kanssa.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Lastensuojelulain uudistushan on tarpeellinen
            ja kauan odotettu, kuten ministeri sanoi. Vanha laki on 23 vuotta
            vanha, ja sitä on monesti paikkailtu. Hallituksen esityksen
            käsittelyn yhteydessä syntyi kuitenkin sosiaali-
            ja terveysvaliokunnassa heti suuri ongelma siitä, kuka päättää tahdonvastaisesta
            huostaanotosta.
         
         
         Meillä on tällä hetkellä sijoitettuja
            lapsia 16 000, joista siis vain harva on tahdonvastaisesti
            sijoitettu, ja uusia tahdonvastaisia sijoituksia tapahtuu 400 vuodessa.
            Hallitus ehdottaa, että päätös
            tahdonvastaisesta huostaanotosta pantaisiin ensi asteessa hallinto-oikeuksiin.
            Tätä näkemystä vastusti välittömästi
            korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg ja samoin Helsingin
            hallinto-oikeuden presidentti. Yli puolet kuultavistamme oli sitä mieltä,
            että lasten huostaanotto ei ole juridiikkaa, vaan sosiaalityötä.
            Hallituksen esitys heijastaa syvää epäluottamusta
            kuntatason päätöksentekijöihin
            ja sosiaalivirkailijoihin. Lisäksi epäilemme,
            että hallinto-oikeuksilla ei ole sitä osaamista,
            kuten ne itse sanovat, eikä niillä ole kapasiteettia
            tehdä näitä ensi asteen päätöksiä,
            ja tällöin voi tapahtua niin, että nämä päätökset
            viivästyvät erittäin paljon.
         
         
         Oppositio kiinnitti myös huomiota 32 §:ään, jossa
            kartoitettiin lapsen lähiverkostoja. Olisimme halunneet  ed.
            Akaan-Penttilän kanssa — molemmat olemme isovanhempia — pykälään tai
            edes mietintöön sanan isovanhemmat, eli jossakin
            tapauksessa lapsi voisi olla huostassa isovanhempiensa luona, mutta
            valiokunta ei tähänkään suostunut.
            Minusta se on aikamoista ylimielisyyttä, ettei yhtä sanaa
            saa lisättyä mietintöön.
         
         
         Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula kiinnitti erityistä huomiota
            syntymättömän lapsen oikeuksiin. Niistä ei
            ole minkäänlaista mainintaa tässä laissa.
            Kun Suomessa alkoholinkäyttö nyt on villiintynyt
            ja naisetkin juovat, syntyy meillä vuodessa 1 000
            fas-lasta eli fetal alcohol syndrome -lasta. Tämän
            vuoksi useat synnytyslääkärit ovat ottaneet
            meihin yhteyttä ja pyytäneet, että saisimme
            alkoholilakiin muutoksen siten, että raskaana oleva nainen
            voitaisiin muutamaksi viikoksi ottaa pakkohoitoon. Se ei tarkoita
            vankilaa, vaan hän olisi synnytyslaitoksella lukittujen ovien
            takana. Se katkaisisi hänen juomakierteensä, ja
            tällä tavalla ehkä saisimme tämän
            fas-syndrooman estettyä. Tällainen pakkohoito
            on jo mahdollinen Norjassa, ja se on Ruotsissa tulossa voimaan ensi
            syksynä. Tätäkään asiaa
            eivät hallituspuolueet voineet mitenkään
            hyväksyä.
         
         
         Uusi lastensuojelulaki on siis monessa suhteessa hyvä,
            monessa toisessa suhteessa huono, mutta se on 23 vuotta vanha ja
            uusiminen on todella ajankohtaista. Pahimpana ongelmana hallituksen
            esityksessä on tahdonvastaisen huostaanottopäätöksen
            ensi asteen laittaminen hallinto-oikeuksille. Lastensuojelu ei ole
            juridiikkaa, se on sosiaalityötä ja lapsen ja
            perheen huomioon ottamista. Oppositio tulee siis tekemään
            11 §:ään muutosehdotuksen perjantain
            istunnossa.
         
         
       
      
         
         Tuula Väätäinen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Pääosin suomalaiset
            lapset voivat hyvin ja kasvavat turvatuissa olosuhteissa. Kuitenkin
            se joukko lapsia kasvaa, joka tarvitsee tuekseen julkisen vallan
            valvomaa ja järjestämää hoitoa
            ja huolenpitoa. Tämän päivän
            lastensuojelutyö on laaja-alaista ja vaativaa työtä,
            ja siksi tämä lakiuudistus on todella tarpeen.
         
         
         Valiokuntakäsittely on osoittanut sen, kuinka vaikeasta
            ja herkästä asiasta on kyse. Lapsen edun määrittely
            ei ole helppo eikä yksinkertainen asia, varsinkin kun on
            otettava huomioon myös vanhempien ja perheen olosuhteet
            ja voimavarat sekä perheyhteyden merkitys.
         
         
         Lasten oikeuksia pyritään varmistamaan sillä, että lastensuojelun
            asiakkaana olevalle lapselle ja hänen perheelleen tulee
            laatia yhdessä asianomaisten kanssa heidän tuen
            tarpeeseensa perustuva asiakassuunnitelma. Tilanteessa, jossa huoltajat
            vastustavat lapsen tuen tarpeen selvittelyä, voidaan lupa
            hakea hallinto-oikeudelta.
         
         
         Lastensuojelutyö ja sen laatu vaihtelevat alueittain
            ja kunnittain. Monin paikoin pätevien sosiaalityöntekijöiden
            puute on selvästi heikentänyt lasten asemaa ja
            sen huomioimista erityisesti silloin, kun lastensuojelun tarve on
            ollut olemassa. Tämän lain uudistuksen yksi keskeinen
            tavoite on lastensuojelun saatavuuden ja laadun parantaminen.
         
         
         On syntynyt vahvaa keskustelua siitä, onko hallinto-oikeus
            oikea paikka tahdonvastaisten huostaanottojen päätöksentekoelimenä ensimmäisessä vaiheessa.
            On selvää, että alkuvaiheessa hallinto-oikeuksiin
            joudutaan hakemaan toimivaa ja riittävän nopeaa
            päätöksentekomallia. Mietinnössä korostetaan
            hallinto-oikeuden tuomareiden koulutuksen lisäämistä,
            ja siten vahvistetaan lastensuojeluun liittyvää asiantuntemusta tuomioistuimessa.
         
         
         Hallinto-oikeuden vaihtoehdoksi on ehdotettu ylikunnallisia,
            moniammatillisia työryhmiä. Valiokuntakäsittelyn
            aikana on käynyt selväksi, että tällaisten
            ryhmien aikaansaaminen ja perustaminen ei ole ollenkaan yksinkertainen
            ratkaisu. Se ei välttämättä poistaisi
            alueellisia eroja, pitkiä matkoja ja asiantuntijoiden jääviyttä heidän
            tehdessään päätöksiä huostaanottotilanteessa
            omalla alueellaan. Ratkaisujen siirtyessä hallinto-oikeudelle
            on pelätty kuntien sosiaalityön juridisoituvan
            ja siten muuttavan ja vaikeuttavan sosiaalityön perusolemusta.
         
         
         Valiokunta esittää 14 §:ään
            muutosta, jossa kuntia velvoitetaan asettamaan lastensuojelun asiantuntijatyöryhmät,
            jotka tulevat toimimaan yksittäisten kuntien lastensuojelutyötä tekevien ammattilaisten
            tukena. Ei ole ollenkaan varmaa, olisiko tilanne lasten kannalta
            parempi, jos näillä työryhmillä olisi
            huostaanoton päätösoikeus. Valiokunnan
            muutosehdotuksen jälkeen lastensuojeluun ja huoltoon liittyviä kysymyksiä tarkastellaan
            edelleen ainakin kolmessa portaassa: lapsen ja perheen oma sosiaalityöntekijä,
            asiantuntijatyöryhmä ja hallinto-oikeus. Järjestelmän
            toimiessa hyvin uskon, että vastentahtoisten huostaanottojen
            määrä vähenee. Tässäkin
            kohdassa valiokunta on mielestäni tehnyt erinomaista työtä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sosiaalityön voimavarojen vähyys
            on ollut jo pitkään tiedossa. Tämän esityksen  vaikutus   lastensuojelutyöhön
            on merkittävä, kokonaispanos noin 18—20
            miljoonaa euroa henkilöstön lisäämiseen
            ja koulutukseen. On kuitenkin syytä tarkoin seurata uudistuksen
            vaikutuksia lastensuojelutyöhön, mihin liittyy
            valiokunnan ensimmäinen lausuma.
         
         
         Laki selventää lastensuojelun ilmoituksen
            tekemistä eri viranomaisryhmissä. Valiokunta on ollut
            tarkkana ja laajentanut jo entisestään kattavaa
            listaa. Henkilökohtaisesti olisin toivonut, että myös
            kirkon työntekijöiden ilmoitusvelvollisuus — viittaan
            pappien rippisalaisuuteen — olisi ilman poikkeuksia voitu
            kirjoittaa lakiin. Olen erittäin tyytyväinen,
            että 25 §:ään lisätään
            uusi 6 momentti, joka velvoittaa sosiaalityöntekijät
            ilmoittamaan poliisille lapseen kohdistuvista rikoksista, joista
            rikoslain pykälien mukaan säädetty enimmäisrangaistus
            on vähintään kaksi vuotta vankeutta.
            Edelleen sosiaalityöntekijällä on oikeus
            oma-aloitteisesti antaa tietoa poliisille lasten huonosta kohtelusta.
            Kiitos lakivaliokunnalle siitä, että se otti lausunnossaan
            tämän asian voimakkaasti esille.
         
         
         Lapsen huolto voidaan siirtää esimerkiksi
            perhehoitajille, kun siihen on lapsen kannalta painavia syitä.
            Lapsen huollon siirtäminen on aina tarkkaan harkittava,
            ja lakivaliokunnan mukaan ei voi olla niin, että huostaanottotapauksissa huollon
            siirtäminen säännönmukaisesti
            tapahtuisi perhehoitajille. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa,
            että huollon siirron yhteydessä on erityisesti
            arvioitava erillisen edunvalvojan asettamista lapsen etua valvomaan.
         
         
       
      
         
         Aila Paloniemi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Lastensuojelun tarve on kasvanut, ja
            esimerkiksi huostaanottojen määrä on
            lisääntynyt huolestuttavaa vauhtia kaikkialla
            maassa. Ongelmien ennaltaehkäisy vaatii uuttaa, vahvempaa otetta
            ja ilman muuta myös lisää resursseja.
            Samaan aikaan monissa kunnissa, niin pienissä kuin suurissakin,
            on pula pätevistä lastensuojelun työntekijöistä.
            Nyt käsiteltävänä oleva laki tulee
            tässä monella tavalla ongelmallisessa tilanteessa
            todella tarpeeseen.
         
         
         Lastensuojelulaki lähtee nyt ensimmäistä kertaa
            lapsen näkökulmasta, hänen tarpeidensa
            huomioon ottamisesta. Sisällöllinen painopiste
            on lastensuojelun järjestämisvelvollisuuden täsmentämisessä.
            Tavoitteena on mahdollisimman varhainen ongelmiin puuttuminen muun
            muassa ilmoitusvelvollisuutta   ja avohuoltoa
            kehittämällä.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa, että vanhemmuuden
            tukeminen ja ongelmien ehkäisy on nyt todella vietävä käytäntöön.
            Muuten tyydymme nykyiseen tilanteeseen eli annamme ongelmien kasautua
            ja maksamme kalliisti sekä lasten inhimillisinä kärsimyksinä että ongelmia korjaavien
            toimien yhä vain kasvavina kustannuksina. Ongelmien ennaltaehkäisyn
            ja vastuullisen vanhemmuuden tukemisen mahdollisuudet ovat muun
            muassa perhetyössä, kotipalveluissa, neuvoloissa,
            päivähoidossa ja oppilashuollossa. Lastensuojelun
            näkökulma on otettava vakavasti myös
            muilla sektoreilla, esimerkiksi liikunta- ja kulttuurisektorilla.
         
         
         Erinomaista tässä laissa on se, että lastensuojelun
            tarve on nyt arvioitava määräajassa,
            kiireellinen tarve välittömästi. Asiakassuunnitelmaan pitää kirjata
            lapsen ja hänen perheensä tarvitsemat tukitoimet,
            ja niiden vaikuttavuus on tarkistettava säännöllisesti.
            Pelkkä tuki ei esimerkiksi päihdeongelmaista auta.
            Tarvitaan myös kontrollia sen suhteen, muuttuuko perheen
            tilanne paremmaksi. Lapsen tuen tarve unohtuu tällä hetkellä liian
            usein, kun keskitytään päihdevanhempien
            auttamiseen. Selvitysten mukaan myöskään lähipiiriltä ei
            päihdeperheen lapsille juuri tukea ole tullut. Asiaan on
            nyt saatava muutos.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lastensuojeluilmoitusten tekemiseen velvoittavia
            säännöksiä on välttämättä täsmennettävä.
            Myös ilmoitusvelvollisten piiriä pitää laajentaa.
            Ilmoitusvelvollisuuden väljyys kävi ilmi jo eduskunnan
            oikeusasiamiehen erilliskertomuksesta. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
            ja lakivaliokunta ovat yhtä mieltä myös
            siitä, että lastensuojeluviranomaiset ovat aina
            velvollisia ilmoittamaan poliisille lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
            taikka lapseen kohdistuneen vakavan väkivallan epäilystä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän lain asiantuntijakuulemisessa
            kävi erittäin selvästi ilmi, että lasten
            huostaanotot tapahtuvat usein aivan liian myöhään.
            Vaikka lapsella olisi ensimmäinen lastensuojeluilmoitus
            jo vuoden vanhana, hänet saatetaan ottaa huostaan vasta
            murrosiässä, silloin kun hän jo oirehtii
            häiritsevästi. Järkyttävää on, että samaan
            kotiin voidaan jättää alle kouluikäiset
            lapset, kunnes hekin ovat tarpeeksi traumatisoituneita. Tämän
            todistaa myös Stakesin tilasto kymmenen vuoden ajalta,
            aivan tuore sellainen. Murrosikäisten sijoitukset ovat
            prosentuaalisesti liki kaksinkertaistuneet. Pienten lasten osuus
            on vastaavasti vähentynyt lähes kolmanneksen. Muutos
            näkyy hoidettavuuden lisääntymisenä ja haasteena
            löytää sopivia sijaishuoltopaikkoja voimakkaasti
            oirehtiville lapsille ja nuorille.
         
         
         Useat lastenpsykiatrian asiantuntijat ihmettelevät
            tätä lasten pallottelua sijaispaikasta toiseen.
            He lausuivat myös ihmetyksensä siitä,
            miksi lyömme laimin pysyvien kiintymyssuhteiden syntymisen
            mahdollisuuden huostaanotetuille lapsille, kun koetamme taata ne
            muille lapsille. Erityisesti vauvat ovat tällä hetkellä yksi
            lastensuojelun pallotelluimmista ryhmistä. Järkyttävää todellisuutta
            tänä päivänä on sekin,
            että vasta puolen vuoden ikäinen vauva on voinut
            joutua jo yhdeksän kertaa kokemaan hylätyksi tulemisen,
            kun häntä on siirretty sairaalasta kotiin, kodista
            laitokseen, laitoksesta isovanhemmille, takaisin laitokseen jne.
         
         
         Arvoisa puhemies! Koko lastensuojelun suunnitelmallisuutta pitää parantaa
            paitsi kuntien myös valtion tasolla. Valtiovallan on sitouduttava
            vahvemmin lastensuojelun laadun kehittämiseen ja arviointiin,
            ja tietenkin lisäresursseista pitää huolehtia,
            kuten tässä luvataan, sekä henkilöstön
            määrästä että resursseista
            muutenkin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä aivan lopuksi: Lasten sijaishuolto
            on Suomessa hyvin laitosvaltaista Ruotsiin ja Norjaan verrattuna.
            Suomessa tarvitaan kansallista tavoitteenasettelua, kuntien seudullista
            ja alueellista yhteistyötä perhehoidon järjestämisessä sekä perhehoitoa
            koskevan lainsäädännön uudistamista,
            sanoo Maria Kaisa Aula asiantuntijalausunnossaan. Perhehoidon tulisi olla
            pääsääntö lasten sijoituksissa
            kodin ulkopuolelle, kuten siis muissakin Pohjoismaissa on, Norjassa
            ja Ruotsissa erittäin voimakkaasti. Tavoitteena tulee olla
            perheen mallin ja lapsille tärkeiden kiintymyssuhteiden
            turvaaminen.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt ansiokkaan lausuman
            perhehoitoa koskevan lainsäädännön
            uudistamiseksi. Perhehoitajalaki on auttamatta vanhentunut.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
         Paavo Lipponen.
      
      
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Lastensuojelun  taustalla  on  tietysti
            valtavat, vakavat   yhteiskunnallisen   kehityksen
            taustakysymykset. Tällä vaalikaudella hallitus
            on ajanut tilanteen Suomessa sellaiseksi, että meillä on vaurauden
            keskellä yli 135 000 lasta, jotka elävät
            köyhyysrajan alapuolella. Alkoholipolitiikalla ja lasten
            köyhdyttämisen politiikalla on kaiken rikkauden
            keskellä aiheutettu tosiasiassa niin suuret lastensuojelutarpeet,
            että tämä lainmuutos ja osittain myös
            parannukset, osittain dramaattiset heikennykset, eivät
            taustafaktoihin nähden ole mitenkään
            merkittäviä: 135 000 alle köyhyysrajan
            elävää lasta Suomessa, joka on rikkaampi
            kuin koskaan.
         
         
         Mutta koska meillä on tämä 5 minuutin
            raja käytössä, niin keskityn tässä tähän
            lakivaliokunnan kuulemisen näkökulmasta järkyttävään
            loppuratkaisuun. Se, että tahdonvastaisessa huostaanotossa
            päätettiin nyt laittaa hallinto-oikeudet ensimmäiseksi
            tahoksi, oli lakivaliokunnan käsittelyssä vain
            ja ainoastaan keskustalaisten halu. Tosiasiallisesti koko muu valiokunta
            halusi aivan muuta. Ei ole kysymys lapsen edusta. Kysymys on keskustapuolueen
            lyhytnäköisestä laskelmasta, että voidaan
            siirtää valtakunnan tasolle menoja, joita nyt
            pienet keskustavaltaiset kunnat maksavat. Tämä ei
            ole lapsen edun mukaista.
         
         
         Lakivaliokunta toteaa, että ehdotetun sääntelyn,
            siis tämän, joka nyt on hyväksytty, haittapuolena
            on, että se merkitsee huomattavaa muutosta hallinto-oikeuksien
            toimintaan näissä asioissa. Hallinto-oikeuksien
            asema ja tehtävä ensiasteen päätöksentekijänä ja
            siihen liittyvien väliaikaismääräysten
            antajana olisi täysin toinen — tai tulee nyt olemaan — kuin
            se on nykyisin hallinto-oikeuden toimiessa alistus- ja muutoksenhakuviranomaisena.
            Menettely monimutkaistuisi ja etääntyisi paikallistasosta.
            Etääntymisestä kertoo jo paljon se, että nyt
            siis keskusta ajaa semmoista päätöksentekomallia,
            jossa on vain kahdeksan pistettä Suomessa. Ihan oikeasti,
            kun on koko Paras-hanke ja kaikki, kun piti puhua päätöksenteosta
            lähellä ihmisiä, niin nyt sitten nämä yhteiskunnan
            kaikista heikoimmassa asemassa olevat, poikkeuksellisen suurta suojelua tarvitsevat
            lapset ja heidän vanhempansa, matkustavat jatkossa kahdeksaan
            pisteeseen. Tällä logiikalla kyllä Paras-hanke
            voitaisiin aloittaa alusta. Keskustan mallihan on, että päätökset
            tehdään kahdeksassa pisteessä koko maassa,
            ainakin näissä kaikista herkimmissä ja
            lähimpänä ihmistä olevissa päätöksissä.
         
         
         Lakivaliokunta jatkaa: "Uudet tehtävät aiheuttaisivat
            hallinto-oikeuksille huomattavan suuren lisävoimavarojen
            tarpeen ensi asteen päätöksenteon ja
            suullisten käsittelyjen lisääntymisen vuoksi.
            - - Valiokunta on vakavasti huolissaan siitä,
            että lisääntyneet tehtävät
            jouduttaisiin hallinto-oikeuksissa hoitamaan riittämättömillä voimavaroilla."
            Joskus toivoisi, että tämän päätöksen
            takana olevat keskustalaiset jäsenet joutuisivat seuraavalla
            vaalikaudella lakivaliokuntaan näkemään,
            mikä on hallinto-oikeuksien todellisuus jo tänä päivänä,
            mitä tarkoittavat kauniit puheet siitä, että sinne
            tulee muka merkittävästi lisäresursseja,
            vielä koulutusresurssejakin. Hallinto-oikeudet hukkuvat
            töihin. Hallitus on päättänyt
            nerokkaalla tuottavuusohjelmallaan vähentää oikeuslaitoksesta
            resursseja merkittävästi, ja nyt nämä puheet
            muka lisäresursseista — toivottavasti joudutte
            ne vielä kohtaamaan, toivottavasti näette itse,
            mitä nyt olette uskotelleet itsellenne ja yritätte
            uskotella äänestäjillenne.
         
         
         Lakivaliokunta myös lainaa suoraan hallituksenkin esitystä ja
            toteaa, että hallituksen esityksessä todetuin
            tavoin vaarana on oikeusturvan, yksilöiden hyvinvoinnin
            ja yritysten kilpailukyvyn heikkeneminen. Kun täällä aikaisemmin
            ed. Paloniemi sanoi, että huostaanotot tapahtuvat nyt jo
            liian myöhään — olen asiasta
            täysin samaa mieltä, tilanne on todella järkyttävä — niin
            nyt hallituksen esityksessäkin ja tässä teidän
            ratkaisussanne te ajatte tilanteeseen, jossa on vaarana, että koko
            oikeusturva, yksilöiden hyvinvointi ja yritysten kilpailukyky
            heikkenee. Tämä on suoraa tekstiä hallituksen
            esityksestä ja lakivaliokunnan mietinnöstä.
            Ja aivan varmasti tulee ainakin käymään
            niin, että huostaanotot kestävät vielä pidempään.
            Se on aivan varmaa. Tämä ratkaisu on vastuuton.
            (Eduskunnasta: Kuinka niin?) — Resurssipulan takia te ajatte
            nyt hallinto-oikeudet tilanteeseen, jossa yksinkertaisesti käsittelyajat
            tulevat pitenemään.
         
         
         Ja lakivaliokunta jatkaa: "Valiokunnan mielestä voidaan
            pitää perusteltuna, että nimenomaan tahdonvastaisissa
            huostaanottoasioissa muutoksenhakujärjestelmän
            tulisi olla kaksiportainen." Tässä mallissa se
            tarkoittaa sitä, että korkein hallinto-oikeus
            on ensimmäinen muutoksenhakuaste. Siinä on suomalaista
            hallintoa vuodelta 2007. Ja täytyy muistaa, että tässä resurssiasiassa
            pitää siis jatkossa hankkia myös merkittävästi
            lisäresursseja korkeimmalle hallinto-oikeudelle, ei siis
            vain hallinto-oikeuksille, niin kuin tässä puhutaan,
            vaan myös korkeimmalle hallinto-oikeudelle. No on aikoihin
            eletty! Meillä on ollut täysi työ saada
            edes ulkomaalais- ja kaava-asioihin muutama hallintotuomioistuimen
            virka lisää, (Puhemies: Viisi minuuttia!) ja nyt
            tehdään sitten tämmöinen ratkaisu.
         
         
       
      
         
         Maija Perho /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja, lakivaliokunnan puheenjohtaja Tuija
            Brax mielestäni erittäin perusteellisesti ja hyvin
            argumentoiden toi esille sen kritiikin, jota myös itse haluan
            täällä esittää. Sitä,
            miksi on haluttu siirtää tahdonvastaiset tai tahdosta
            riippumattomat huostaanottopäätökset
            hallinto-oikeuksille, on perusteltu sillä, että kunnassa
            voivat tuttuus, naapuruus, tällaiset seikat vaikuttaa näihin
            päätöksiin. Näin varmaan on,
            mutta tähän olisi voitu löytää aivan
            toinen ratkaisu. Monet asiantuntijat, professoritason asiantuntijat
            tai pitkään lastensuojelutyötä tutkineet,
            sitä seuranneet asiantuntijat, ehdottivat juuri sitä samaa,
            mihin lakivaliokunta omassa lausunnossaan päätyi:
            että päätöksenteko tahdonvastaisissa
            huostaanottoasioissa olisi siirretty hallinto-oikeuden sijasta kunnan
            tai useamman kunnan yhdessä asettamalle moniammatillista
            asiantuntemusta edustavalle toimielimelle. Mielestäni tämä olisi
            ollut oikea ratkaisu.
         
         
         Silloin, kun on kysymys pienestä kunnasta, niin kun
            nyt kuntauudistuksessa pyritään suurempiin terveydenhuollon
            kokonaisuuksiin, jotka voivat hoitaa myöskin läheisesti
            terveydenhuoltoon liittyviä sosiaalipuolen tehtäviä,
            tämä olisi voinut olla yksi ratkaisu. Suuremmissa
            kunnissahan tämä olisi voitu tietenkin tehdä kunnan puitteissa.
            Juuri se kysymys, mikä on nykypäivänä ongelma,
            on se, että päätökset viipyvät.
            Yhdyn kyllä niihin puheenvuoroihin, muun muassa ed. Paloniemen
            puheenvuoroon, joissa todettiin, että ongelman ydin on
            juuri se, että meillä ei ole riittävästi
            panoksia ennaltaehkäisyyn. Meillä nämä palvelujärjestelmät,
            joissa lapset kohdataan, ovat osin rapautuneet. Meillä pitäisi
            olla neuvola resursoitu riittävän hyvin, erityispäivähoito,
            kouluissa oppilashuolto jne. Tämä on ihan oma
            suuri tärkeä kysymyksensä, että me
            pystyisimme tätä painopistettä siirtämään
            varhaiseen puuttumiseen ja lastensuojelussakin näihin avohoidon
            tukitoimenpiteisiin.
         
         
         Talentia, joka edustaa sosiaalityöntekijöitä ja lastensuojelun
            parissa toimivia työntekijöitä, on äärettömän
            huolissaan siitä, että vaikka tässä laissa
            on monia hyviä asioita, miten ne käytännössä pystytään
            toteuttamaan. Vaikka tämä noin 20 miljoonaa satsattaisiin,
            niin on paljon kuntia, joissa ei valitettavasti ymmärretä edes
            sosiaalityön todellista merkitystä, sille ei anneta
            arvoa. Tänä päivänä työ on
            siinä määrin raskasta, että meillä on
            hyvin paljon täyttämättömiä sosiaalityöntekijöiden
            virkoja. Kun näiden huostaanottopäätösten
            takia vahvistetaan hallinto-oikeuksia, miksi ei sen sijaan vahvisteta
            perussosiaalityötä? Minusta se olisi ollut paljon
            tarkoituksenmukaisempi, järkevämpi ratkaisu. Ja
            kuka takaa, että hallinto-oikeudet todella saavat nämä lisäresurssit
            ja että he saavat nämä asiantuntijajäsenet ja
            että heillä on mahdollisuus esimerkiksi suullisiin
            käsittelyihin, jotka varmasti monessa tapauksessa olisivat
            aivan paikallaan?
         
         
         Sitten haluan puuttua tässä laissa sinänsä ihan myönteiseen
            kohtaan, jota voidaan kutsua läheisneuvonpidoksi, joskin
            se on täällä nimetty asiakkaan asiassa
            pidettäväksi neuvotteluksi. Toivon, että tämän
            pykälän tarjoamat mahdollisuudet otettaisiin kunnissa
            tosissaan ja käytettäisiin tätä läheisneuvonpitoa,
            kaikkien niiden tahojen yhteistä pohdintaa, jotka tavalla
            tai toisella ovat lapselle tärkeitä ja hänen
            lähipiirissään mukana. Jos tämän
            pykälän henki muuttuu lihaksi käytännön
            lastensuojelutyössä, toivon ja uskon, että se osaltaan
            vähentäisi huostaanoton tarvetta. Kysymys on silloin
            kaikkien olemassa olevien resurssien järkevästä käytöstä ja
            varmasti nimenomaan lapsen kannalta olennaisesta puuttumisesta.
            Pohjoismaissahan tämä läheisneuvonpito
            on jo ollut käytössä ja siitä on
            hyviä kokemuksia. Kun valiokunta viisaudessaan, mistä annan
            täyden tunnustuksen, on muuttanut tämän
            pykälän järjestämisvelvoitteen
            velvoittavaksi — täällä todetaan,
            että tulee järjestää — niin
            tämä on viestinä siitä, että tämän
            pykälän käyttöönottoon
            kunnissa todella vakavasti pureudutaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten ed. Brax täällä jo
            aiemmin totesi, lasten köyhyys on varmasti yksi maamme
            kipeimmistä yhteiskunnallisista epäkohdista. Se
            on epäkohta, jonka inhimilliset seuraukset ovat varmasti
            kohtalokkaita. Siitä on selkeitä heijastuksia
            niihin ongelmiin, jotka edellyttävät lastensuojelulain uudistusta,
            jota kohtuullisella väännöllä tässä talossa
            on viimeiset viikot tehty. Siksi olen iloinen siitä, että valiokunta
            onnistui miltei yksimielisesti säätämään
            tämän lain niiltä osin kuin se onnistui
            tekemään sen yksimielisesti. Tässä on
            monia merkittäviä parannuksia, mutta yksi tai
            kaksi siitä puuttuu ja sen mukana kaikki.
         
         
         Ensimmäinen puute on se, että tällä lailla
            ei osoiteta riittäviä voimavaroja sen paremmin
            ennaltaehkäisyyn, josta ed. Perho täällä ansiokkaasti
            puhui, kuin myöskään siihen päätöksentekoon,
            josta nyt on uudella tavalla säädetty ja jota tullaan
            valitettavasti, näin uskallan ennustaa, entistä enemmän
            tarvitsemaan juuri sen vuoksi, että köyhyys on
            lisääntynyt, koska kunnille ei ole annettu riittäviä resursseja
            ennaltaehkäisyyn, ja toisaalta myöskin sen vuoksi,
            että järjestelmää on muutettu.
            Täällä sekä ed. Brax että ed.
            Perho ovat aiemmissa puheenvuoroissaan esittäneet kriittisiä arvioita
            nimenomaan tähän päätöksentekoon liittyen,
            ja siihen aion itsekin keskittyä.
         
         
         Se, mikä minusta periaatteellisesti tässä päätöksenteon
            siirtämisessä kunnallisilta toimielimiltä hallinto-oikeuteen
            on äärimmäisen arveluttavaa, ovat ne
            perustelut, joita tässä laissa on esitetty. Kun
            olen nyt tässä yrittänyt lukea lakiesityksen
            perusteluista, miksi näin pitää tehdä ja kun
            olen kuunnellut myöskin valiokunnassa sekä ministeriön
            näkemyksiä tästä että sitten
            myöskin päätöksenteon siirtoa
            hallinto-oikeudelle puoltavia asiantuntijoita, niin ainoa perustelu,
            joka on löytynyt, on ollut se, että kunnissa ei
            osata tai ei haluta tehdä oikeita päätöksiä,
            että kunnalliset, kuntalain mukaan valitut toimielimet
            ovat kykenemättömiä, osaamattomia ja,
            miltei sieltä taustalta kuuluu, haluttomiakin tekemään
            oikeita ratkaisuja.
         
         
         Mitä tämmöisestä on sanottava
            erityisesti kunnallisen itsehallinnon kannalta? Tämä on äärimmäisen
            arveluttavaa puhetta ja tekstiä. Jos lakiesityksen perusteluissa
            sanotaan, että kuntalain mukaan valitut, kuntalaisten vaaleissa
            ja sitä seuraavissa valtuuston kokouksissa valitsemat toimielimet
            ovat kyvyttömiä, niin mitä tämmöisestä pitää ajatella?
            Se on niin vakavaa puhetta, että en todella tiedä,
            mitä sanoisin. Kyllähän tämä tietenkin
            johtaa varsin mielenkiintoisiin loogisiin lopputulemiin, kun pohditaan
            vähän pidemmälle.
         
         
         Siis kun lähtökohtana ratkaisussa, johon nyt on
            päädytty, on se, että hallinto-oikeudet
            ovat päteviä, osaavia ja puolueettomia päinvastoin
            kuin kunnalliset toimielimet, niin entäpä jos
            Kuopion hallinto-oikeuden presidentti Risto Hakkarainen, joka on
            kohta jäämässä eläkkeelle,
            päättääkin ryhtyä eläkkeelle
            jäätyään harrastamaan kunnallispolitiikkaa,
            tulee valituksi valtuustoon tai jos ei valtuustoon niin erityisen
            pätevöityneenä hallinto-oikeuden jäsenenä ratkaisemaan
            lastensuojeluasioita tulee valituksi sosiaali- ja terveyslautakuntaan,
            muuttuuko hän pätevästä pätemättömäksi
            vai muuttuuko tämä toimielin pätemättömästä päteväksi?
            Tähän nyt mielelläni kuulisin täällä vastauksen,
            kun valiokunnassa siihen ei kukaan osannut vastata. Ja eihän
            siihen tietenkään voi osatakaan vastata, koska
            tällainen looginen päättelyketju on tietenkin
            täysin naurettava, mutta se on tämän
            lakiesityksen perustelu. Ei kuulosta hyvältä.
         
         
         Kun sitten ... (Puhemies: 5 minuuttia!) — Anteeksi,
            puhemies, kuvittelin, etten pyytänyt puheenvuoroa etukäteen. — Totean
            vain tässä vaiheessa, että kun tähän
            lisäksi liittyy ongelmia muun muassa etäisyyksien
            ja muiden vastaavien epäkohtien vuoksi, joita täällä on
            esitetty, niin tulemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
            tämän päätöksentekomallin
            korvaamista alueellisella moniammatillisella asiantuntijatoimielimellä.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain uudistaminen on tärkeä ja
            varmasti voi sanoa että myös kiireellinen, niin
            kuin näissä eri asiantuntijalausunnoissa on todettu
            ja myös hallituksen esityksen perusteluissa. Kiireellisyyshän
            tulee siitä, kun tiedämme, kuinka paljon meillä on
            pahoinvointia lapsilla ja lapset elävät vaikeissa
            tilanteissa, joissa tilanteen vaikeutuminen vielä koko
            ajan kiristyy, kun aika etenee. Näin ollen tietysti kaikki
            se, mitä voidaan lapsen eteen mahdollisimman nopeasti tehdä,
            on tärkeää. Siis on tärkeää tehostaa
            lapsen ja perheen oikeusturvaa, tehdä entistä enemmän
            ennalta ehkäisevää työtä,
            varhaista puuttumista ja työtä, jossa viranomaisia
            velvoitetaan perheiden tukemiseksi tekemään kaikki
            se, mitä perheet tarvitsevat. Tietenkin tämän
            lain yhteydessä erityisesti olisin odottanut uusia avauksia
            lastensuojelun toimintatapoihin ja menettelytapoihin.
         
         
         Tietysti nyt se uusi on tässä tämä tahdonvastaisen
            päätöksenteon siirtyminen hallinto-oikeudelle.
            Sen näen todella ehkä kaikkein vaikeimmaksi tässä hallituksen
            esityksessä nimenomaan sen vuoksi, että se muuttaa
            lastensuojelutyön, sosiaalityön, juridiseksi prosessiksi
            ja silloin ollaan kaukana siitä, mitä lapset tarvitsisivat
            ja minkälaista tukea perheet tarvitsisivat.
         
         
         Ehkä hyvää hallituksen esityksessä on
            nimenomaan se, että korostetaan lastensuojeluasiakkuutta,
            sen alkamista, oikeastaan samaa kuin on  hoitotakuuajatus,
            että lastensuojelun prosessi   saataisiin  mahdollisimman   nopeasti alkuun,
            ilmoitusvelvollisuuden tarkentaminen ja vireilletulo ja asiakkuuden
            alkaminen, näissä kiireellisissä lastensuojelutapauksissa.
            Se on todella tärkeää, että toimenpiteet
            tehdään mahdollisimman nopeasti.
         
         
         Tämän lain vaikutukset sosiaalityöhön
            kuntatasolla mielestäni ovat merkittäviä.
            Mitä tarkoitan: tarkoitan tällä sitä,
            että kunnissa ei tälläkään hetkellä ole
            riittävää määrää päteviä sosiaalityöntekijöitä tekemään
            sitä sosiaalityötä tai lastensuojelutyötä,
            mitä siellä tulisi tehdä. Jos nyt ajattelemme
            tämän lain muutoksia, mitä siinä tulisi
            asiakkuuteen ja näihin suunnitelmiin nähden tehdä,
            me emme saa mistään sitä riittävää määrää sosiaalityöntekijöitä toteuttamaan
            tätä. Tämä on se toinen huono
            kohta tässä laissa. Minun mielestäni
            tässä ei riitä edes se, että meillä on
            nyt mietinnössä näihin resursseihin liittyvä ponsi. Tämän
            olisi pitänyt jotenkin tässä hallituksen esityksessä jo
            olla sisällä — tietysti tämä ei
            ole rahoituslaki, mutta kumminkin. Näen, että tällä lailla
            ei turvata sitä, että hyvä sosiaalityö,
            lastensuojelutyö, toteutuu kunnissa. Ei myöskään
            hallinto-oikeuksille, jotta ne käsittelyajat eivät
            pitkittyisi, ole tässä laissa esitetty resursseja.
         
         
         Yksi asia vielä, jonka haluan tuoda, jonka asiantuntijakuulemisessa
            erityisesti asiantuntija Lea Pulkkinen toi: Hän korosti
            sitä, että vaikka tässä uudistetussa
            lastensuojelulaissa korostetaan lapsilähtöisyyttä,
            niin kuitenkin hänen arvionsa mukaan tämä on
            aikuislähtöinen perusteiltaan. Tässä ei
            vastata vanhemmuuden vastuukysymyksiin eli päinvastoin
            varotaan puuttumista vanhemmuuden vastuukysymyksiin. Tässä hän
            nostaa esille sen saman asian, mikä on vastalauseessa, eli
            raskaana olevien naisten tahdonvastaisen hoidon saamisen. Hän
            pitää erittäin tärkeänä sitä, että tähän
            ongelmaan olisi puututtu myös tämän lain
            yhteydessä.
         
         
         Kaiken kaikkiaan se, että ennalta ehkäisevää työtä ja
            perheitten tukemista tarvitaan enemmän, siihen resursseja,
            ja vanhemmuuden tukemista, ei korostu tässä laissa.
         
         
       
      
         
         Virpa Puisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mennyt vuosikymmen on ollut erittäin
            surullinen lastensuojelun näkökulmasta, kuten
            monen muunkin sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelun osalta.
            Kun maa käy syvän laman läpi, joudumme
            tekemään leikkauksia julkisella sektorilla. Onneksi
            eduskunta on ymmärtänyt laman jälkeen
            ryhtyä korjaamaan ensimmäisenä lasten
            ja perheiden asemaa, ja silloin 1991 eduskunta viisaudessaan asetti
            Lastensuojelun tasausrahaston, jolla tasattiin vastuuta, joka oli
            koko maan kaikkien kuntien, jotta lapset ja perheet eivät
            joudu kärsimään avohuollon palvelujen puutteesta.
         
         
         Keskustapuolue on jättänyt ruman jäljen
            tällä vaalikaudella lastensuojeluun, hyvin ruman
            jäljen. Se jälki näkyy Lastensuojelun
            tasausrahaston pakonomaisena purkamisena, jossa ainoana tavoitteena
            oli sulkea pienten kuntien vastuu naapurissa asuvien lasten hoidosta
            siitä huolimatta, että he usein juuri sieltä olivat
            muuttaneet. Ministeri Manninen sen täällä suoraan
            sanoi: tämän jälkeen eivät niitä enää hoidata.
            Se on eduskunnan kirjoissa. Täällä salissakin
            istuvat ovat tätä voimaperäisesti vieneet
            eteenpäin.
         
         
         Lopputulos on nyt se, jota silloin tavoiteltiinkin ilmeisesti.
            Huostaanotot ovat nyt jyrkästi nousseet. Avohuollon palvelut
            ovat romuttumassa, ja meillä on nähtävissä se,
            että kunnat ottavat onkeensa sen, että valtionosuutta
            muutettiin siten, että vain huostaanotosta voi saada valtiolta palkinnon.
            Nyt ollaan siirtämässä huostaanotot hallinto-oikeuteen
            sen sijaan, että olisi voitu nimetä asiantuntijaryhmä,
            joka olisi voinut olla tukena niille kunnille, joissa ei haluta
            kantaa vastuuta naapurista, mutta ei edes omista, kun siellä ei
            ole yhtään ainoaa sosiaalityöntekijää,
            ei yhtään asiantuntijaa. Vastuu siirretään
            hallinto-oikeuteen. En voi olla näin perustavaa laatua
            olevan lastensuojeluparrun katkaisijana, en halua siitä huolimatta,
            että keskustapuolueen edustajat ovat asettaneet yt-lain
            läpimenon tämän ehdoksi. (Välihuutoja)
         
         
         
            
            Puhemies:
            
            Pyydän huomauttaa, että välihuudot on
               tehtävä omalta paikalta.
            
            
          
         
       
      
         
         Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Haluan aivan aluksi kiittää omasta
            puolestani hallitusta siitä, että laaja lastensuojelulaki
            tuotiin eduskunnan käsiteltäväksi, ja
            haluan myös kiittää sosiaali- ja terveysvaliokuntaa
            ja erityisesti puheenjohtaja Valto Koskea erittäin monipuolisesta
            ja määrätietoisesta lakikäsittelystä.
            Lukuisissa asiantuntijalausunnoissa todettiin, että lakia
            on odotettu pitkään ja uudistus tuo selkeitä parannuksia
            lastensuojelutyöhön. Tästä syystä pidän
            erittäin merkittävänä asiana
            sitä, että valiokunta sai vaalikauden loppuvaiheessa
            urakoitua näin tärkeän lain.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain valiokuntakäsittely
            vahvisti näkemystä siitä, että räjähdysmäinen
            lastensuojelutyön tarpeen kasvu kaipaa kipeästi
            ennalta ehkäisevää työtä.
            Tämä olisi inhimillisestä näkökulmasta
            tärkeää ja erityisesti lasten ja perheiden
            edun mukaista. Toisaalta julkisten menojen säästämisen
            kannalta olisi erityisen hyvä, jos tuloksia voitaisiin
            arvioida mahdollisimman laaja-alaisesti. Minun ymmärrykseeni
            ei mahdu se, että muutamien eurojen satsaukset esimerkiksi
            perheiden kotipalveluihin tai lasten vapaa-ajan toimiin tuntuvat
            ylivoimaisilta, kun samanaikaisesti vähenevistä kuntarahoista
            löytyy väljyyttä maksaa pakon edessä useiden
            satojen eurojen vuorokausimaksuja lastensuojelulaitoksissa. Olisi
            siis nähtävä, että puuttumalla
            oikeaan aikaan edistetään vaikuttavimmin lasten
            hyvinvointia, ehkäistään ongelmien muodostumista,
            vaikeutumista ja kasautumista. Tiedän, että tuo
            tehtävä ei ole helppo ja tuloksellisuutta on vaikea
            arvioida.
         
         
         Olen kuitenkin ilahtunut, että laki kannustaa nyt kuntia
            laatimaan valtuuston päätettäväksi vietävän
            lastensuojelusuunnitelman. Se omalta osaltaan voi avartaa näkemyksiä palvelutarpeesta
            ja painopisteen siirtämisestä ennalta ehkäisevään
            suuntaan. Kokemukset esimerkiksi lapsipoliittisista ohjelmista osoittavat,
            että ohjelmat ovat lisänneet lasten ja nuorten
            hyvinvoinnin seuraamista ja suunnitelmallisuutta. Lisäksi
            lapsipoliittiset ohjelmat ovat edistäneet kunnan eri sektoreiden
            yhteistyötä sekä yhteistyötä seurakuntien ja
            kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Toivon, että lastensuojelutyön
            näkökulmasta voidaan edetä yhtä myönteiseen
            suuntaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan lain kiistanalaisin
            kohta liittyy vastentahtoisten huostaanottojen päätöksentekoon.
            Asiantuntijoiden mielipiteet jakautuivat vahvasti eri mallien välillä.
            Nykyisen mallin kannattajia löytyy hyvin vähän.
            Muun muassa valiokunnassa asiantuntijana toiminut Oulun hallinto-oikeuden
            Heikki Jukarainen, ylituomari, kertoo asiantuntijalausunnossaan,
            että kolme neljästä kannatti päätöksenteon siirtämistä ylipäätänsä pois
            sosiaalilautakunnalta. Valmistelevassa työryhmässä 33
            kuultavasta vain yksi piti sosiaalilautakuntaa parhaana vaihtoehtona.
            Yli puolet kuultavista halusi päätöksentekijäksi
            tuomioistuimen.
         
         
         Voimassa olevan lastensuojelulain mukaan kuntien sosiaalilautakunnat
            tekevät siis vastentahtoiset huostaanottopäätökset.   Luottamushenkilöiden
            rooli on muuttunut oleellisesti, koska huostaanottotapaukset ovat
            lisääntyneet räjähdysmäisesti
            ja ovat yhä vaikeampia. Poliittisesti valitut luottamushenkilöt
            kokevat tehtävänsä usein ylivoimaiseksi.
            Vaativa tehtävä kaipaa vahvaa lainsäädännön
            tuntemusta, ammattimaisuutta ja työnohjausta. Lisäksi
            huostaanottoprosessia vaikeuttavat kuntien niukat resurssit ja pula
            sosiaalityöntekijöistä. Käytännössä lapsen etu
            ei toteudu siis parhaalla mahdollisella tavalla.
         
         
         Olen laatinut syyskuussa 2004 toimenpidealoitteen,
            jossa ehdotin, että huostaanotot voitaisiin ratkaista uuden
            yhteistyömallin avulla tuomioistuimen ja sosiaalityön
            välillä. Täten voitaisiin edistää myös
            vanhempien ja erityisesti lasten kuulemista. Olen ilahtunut, että käsittelyssä olevassa
            laissa noudatetaan tätä linjausta. Toivon vilpittömästi,
            että tässä merkittävässä uudistuksessa
            onnistutaan. Olin helpottunut muun muassa siitä, että eduskunnan
            oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio totesi valiokunnassa, että päätöksenteon
            siirto hallinto-oikeudelle parantaa päätöksentekoa
            nykyisestään. Hallinto-oikeuden osaamista tulee
            kuitenkin vahvistaa.
         
         
         Aivan lopuksi haluan todeta, että pidän ensisijaisen
            tärkeänä lapsiasiainvaltuutettu Maria
            Kaisa Aulan esille nostamaa kysymystä. Sosiaali- ja terveysministeriön
            on valmisteltava kehittämisohjelma, joka tuo valtion suunnasta
            yhteen koottua ja pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta
            lastensuojelutyöhön. Toivottavaa olisi, että ministeriöiden
            välinen yhteistyö näkyisi seuraavalla
            vaalikaudella ja edistäisi omalta osaltaan lasten ja nuorten
            hyvinvointia.
         
         
         
         Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
            lastensuojelulaiksi on osoittautunut ongelmalliseksi hyvin monissa
            asiakohdissa. Se tuntuu aluksi erittäin tarpeelliselta,
            ja siinä on tarpeellisia puoliakin, mutta keskityn täysin
            näihin kyseenalaisiin ongelmiin. Tämä koko
            käsittely on hyvin hallintokeskeinen, ei oikeastaan ollenkaan
            mietitä sitä, miten voitaisiin ennalta ehkäistä tämän
            lain kautta näitä kyseisiä vaikeuksia,
            joihin tämä laki kohdentuu.
         
         
         Vuonna 1995 meillä oli huostaanotettuja lapsia laitoksissa
            8 500, nyt niitä on 16 000. Samana vuonna
            1995 avohuollossa oli 30 000 lasta, nyt on 60 000.
            Kyllähän tämän nyt olisi pitänyt herättää vähän
            toisenlaisiakin ajatuksia eikä niin, että käsitellään
            vaan hallintokeskeisesti tätä asiaa. Tämä varmaan
            heijastuu sillä lailla, kun lasketutin ne pykälämuutokset,
            joita asiantuntijat meillä kaikkinensa valiokunnassa ehdottivat,
            että seuraavanlaisia lukuja tuli:
         
         
         Stakes näki erilaisia ongelmia 13 §:ssä,
            Mannerheimin Lastensuojeluliitto 18 §:ssä, Pelastakaa
            Lapset ry 10 §:ssä ja Yksinhuoltajien ja yhteishuoltajien
            liitto 14 §:ssä, Ensi- ja turvakotien liitto 5 §:ssä,
            työoikeuden professori Matti Mikkola 36 §:ssä,
            professori Eva Gottberg 12 §:ssä, ja sitten on
            vielä lukuisia pienempiä määriä.
            Eli siis käytännössä lähes
            jokaiseen pykälään tuli joitakin toivomuksia
            tai moitteita tai pykäläehdotuksia. Aika tavaton
            tilanne, ja oman puheenvuoroni käytän nyt itse
            asiassa siteeraamalla tiettyjä asiantuntijoita, jotka minusta
            aika terävästi puuttuvat tähän
            sisältöön mutta joiden mielipiteitä ei edes
            valiokunnan mietintöön tahtonut millään lailla
            oleellisesti saada.
         
         
         Ensimmäinen näistä asiantuntijoista,
            joita siteeraan, on professori Lea Pulkkinen, eräs tämän asian
            Suomen guruista. Hän puhui asiantuntijuusosuudessaan vanhemmuudesta
            ja lasten kehityksestä, ja tämä on suoraa
            lainausta hänen asiantuntijatekstistään:
            "Lastensuojelun asiakkuus syntyy vanhempien päihteiden
            käytöstä 25-prosenttisesti, perheväkivallasta
            17-prosenttisesti, lapsen hoidon laiminlyönnistä 10-prosenttisesti, perheristiriidoista
            9-prosenttisesti, lapsen pahoinpitelystä 8-prosenttisesti
            ja muista vanhemmista johtuvista syistä 14-prosenttisesti,
            joihin sisältyy psyykkistä sairautta. Niissäkin
            tapauksissa, joissa syyksi katsotaan lapsen päihteiden käyttö tai
            muut lapsesta johtuvat syyt, 17 prosenttia, vanhemmuuden ongelmat
            lienevät useimmissa tapauksissa niiden taustalla."
         
         
         Vähän myöhemmin hän jatkaa,
            tämä on suoraa lainausta taas, joka on minusta
            aika tärkeää eduskunnassa: "Suomessa
            on ollut yli 20 vuoden ajan voimassa erinomainen laki lapsen huollosta ja
            tapaamisoikeudesta." Sen 1 §:ssä säädetään lapsen
            huollosta. Luen vain osan: "Lapsen huollon tarkoituksena on turvata
            lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden
            ja toivomusten mukaisesti." Ja 2 momentissa sanotaan: "Lapsille
            tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen
            ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen
            valvonta ja huolenpito." Tätä professori Pulkkinen
            itse ihmettelee ja sanoo: "Lastensuojelun asiakkuutta aiheutuu pääasiassa
            tämän lain rikkomisesta", joka siis meillä on
            voimassa, "mistä seuraa sekä valtavat kustannukset
            että lasten kehityksen vaarantuminen". Ja hän
            kysyi valiokunnalta: "Mitä muita lakeja Suomessa on, joita
            voidaan vastaavalla tavalla rikkoa ja joiden rikkomisen jälkeen
            puhutaan vain lain rikkojan tukemisesta?" Tämä on suoraa
            lainausta professori Pulkkisen tekstistä: "Mitä on
            tehty tämän lain rikkomisen ja siten lastensuojelun
            tarvetta synnyttävien tekijöiden ennalta ehkäisemiseksi?
            Vaikka uudistetussa lastensuojelulaissa on voimistettu lapsilähtöisyyttä, se
            on silti perusteeltaan aikuislähtöistä,
            jossa vanhemmuuden vastuukysymyksiin varotaan puuttumasta. Tätä kuvastaa
            muun muassa se, että päihteitä käyttävää raskaana
            olevaa naista ei voida tahdonvastaisesti vaatia hoitoon. Äidin
            ymmärtämättömyydelle annetaan
            suurempi painoarvo kuin syntyvän lapsen vammautumiselle."
         
         
         Erittäin merkittäviä mielipiteitä.
            Hän jatkaa täällä myöskin
            muilla asioilla, mutta kehotan lukemaan hänen asiantuntijalausuntonsa
            tarkemmin, jos se jotakin teistä kiinnostaa.
         
         
         Toinen asiantuntija, Jari Sinkkonen, lastenpsykiatrian erikoislääkäri,
            sanoo lausunnossaan: "Tietämys varhaislapsuudessa koettujen
            haitallisten kokemusten vaikutuksista karttuu nopeasti. Varsinkin
            ensimmäisen elinvuoden aikana koetun kaltoinkohtelun traumatisoitumiset
            ja hoidon vakavien ja pitkäkestoisten laiminlyöntien
            seuraukset ovat kauaskantoisia, toisinaan valitettavasti pysyviä.
            Käsitys, että kaikki voi aina korjaantua myöhemmin
            esimerkiksi hyvien ihmissuhteiden tai psykoterapian avulla, on virheellinen.
            Siksi asioihin on puututtava ammattitaitoisesti, määrätietoisesti
            ja mahdollisimman varhain. Se edellyttää huomattavaa
            ammatillista koulutusta ja osaamista." Millään
            lailla tähän ei valiokunta lausunnossaan halunnut
            ottaa kantaa, vaikka sitä tekstiin yritettiin. Tätä ei
            hallitus myöskään ehdottanut, aika ihmeellistä.
         
         
         Mirjam Kalland, saman laatuinen asiantuntija, tällä alueella
            ansiokkaasti työtä tehnyt, toteaa: "Eri
            selvitysten mukaan noin 20—30 prosenttia suomalaisista
            lapsista elää olosuhteissa, joihin liittyy vakavia
            riskejä." Kyllähän näiden lukujen
            pitäisi herättää tämän
            lain yhteydessä tekemään muutakin kuin
            riitelemään hallinnollisesti siitä, tuomitaanko
            siellä vai tuomitaanko täällä,
            kun koko ajan ongelmakimppu kasvaa .
         
         
         Korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg antoi
            erittäin hyvän lausunnon kirjallisessa tekstissään.
            Lainaan siitä myöskin osan. Se kuuluu seuraavasti:
            "Ehdotettu sääntely antaa aiheen vakaviin epäilyihin
            päätöksentekojärjestelmän
            toimivuuden kannalta." Siis ehdotettu, tämä joka
            nyt on menossa meillä täällä hyväksymiseen
            hallituksen voimin.
         
         
         Ensinnäkin: "Oikeusturvan kannalta ei voida perustella
            sellaista ratkaisua, että huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon
            sijoittamista koskevan päätöksen tekee
            vain yksi viranhaltija nykyisen monijäsenisen asiantuntijamenettelyn sijasta."
         
         
         Toiseksi: "Toiminnallinen ongelma liittyy myös siihen,
            että lapsen tai hänen huoltajansa vastustaessa
            huostaanottoa ensiasteena asian ratkaisisi hallinto-oikeus arvioiden
            myös asiakassuunnitelmia, läheisverkostoa, sijaishuoltopaikkaa,
            yhteydenpitokysymyksiä tai muuta sellaista asiaa, jotka
            perinteisesti ovat kuuluneet hallintoviranomaiselle ja sosiaalihallintoon."
         
         
         Kolmanneksi: "Periaatteellinen ongelma liittyy siihen, että korkein
            hallinto-oikeus jäisi järjestelmässä ensimmäiseksi
            ja ainoaksi muutoksenhakuasteeksi." Tällaista ratkaisua
            ei voida mitenkään perustella. Se on Hallbergin
            selkeä kanta. Hän hyvin korkeaprofiilisesti sanoi
            sen valiokunnassa. Ei tälläkään
            asiantuntemuksella ole mitään merkitystä,
            kun valiokunta toi lausuntoa tänne. Minä vierastan
            kovasti tämmöistä päätöksentekoa.
         
         
         Vielä luen yhden lauseen, koska minulla on 10 minuuttia
            mahdollisuus puhua, lauseen, jonka Mika Huhtanen esitti varhaisesta
            puuttumisesta. Minulle oli yllätys, että se on
            aika nuori termi, aika nuori käsitteistö meillä Suomessa,
            ja hän penäsi kovasti sitä, että kun
            sitä on 1990-luvun lopulta lähtien Suomessa kuitenkin
            kokeiltu, niin miksi lain perusteluissa ei kerrota, mitä varhainen
            puuttuminen merkitsee ja mikä on sen toimintamalli. Hän
            sanoo: "Varhaisen puuttumisen mallit perustuvat Stakesin tutkijoiden
            kehittämälle huolivyöhykeajattelulle,
            joka ei ole tieteellisesti validia seulontaa, vaan epäluotettavaa
            ja epätieteellistä, jossa lapset leimataan jo
            käytöksensä perusteella." Ja hän
            tarkastelee tätäkin tarkemmin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen halunnut lukea nämä asiantuntijalausunnot
            sen takia, että olin valmis hylkäämään
            koko tämän lain aika aikaisessa vaiheessa jo valiokuntakuulemisessa,
            koska olen huolissani siitä voimakkaasta yksipuolisuudesta, miten
            tämä menee eteenpäin. Minä ymmärrän, että täällä on
            hyviä puolia, mutta tässä olisi voitu tehdä hyvin
            nopeasti näin, ja jos käy niin, että ed. Soininvaara
            tekee oman ehdotuksensa, joka tietyllä lailla siirtää tätä eteenpäin,
            ottaa nämä hyvät asiat, muuttaa tätä ongelmaratkaisua
            toisinpäin, tulen todennäköisesti kannattamaan
            häntä tässä asiassa. Kyllä joka
            tapauksessa ennaltaehkäisyn kannalta tähän
            täytyy erikseen toivottavasti seuraavassa hallituksessa
            palata, ja ehkäpä se on hallitusneuvotteluissa
            jo meidän muistettava ottaa esille.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Koko tämän lain valmistelun
            ajan, joka on kieltämättä ollut erittäin
            pitkä, poikkeuksellisen pitkä prosessi, joka alkoi
            itse asiassa jo viime vaalikaudella, ei ole valmistelussa missään
            vaiheessa huomioitu, että samaan aikaan toisaalla tapahtuu Paras-hanke.
            Tämä kävi lakivaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
            hyvin selville. Suoraan myös hallituksen omat asiantuntijat,
            muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön meille lähettämä asiantuntija
            sanoi, että ei, tätä Paras-hankkeen vaihtoehtoa
            ei ole mietitty yhtenä ratkaisuna tähän
            tahdonvastaisen huostaanoton päätöksentekoon,
            ja kuitenkin tämä kaikki keskustelu ja asiantuntijakuuleminen
            käytiin pari päivää sen jälkeen,
            kun hallintovaliokunta tässä talossa — ja tähän
            lakivaliokuntakin viittaa — on päätynyt yksimielisesti
            kirjoittamaan kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevassa mietinnössään,
            että se toteaa suuremman väestöpohjan
            kuntien ja yhteistoiminta-alueiden turvaavan sosiaalihuollon erityisammattitaidon
            hankkimista, säilyttämistä ja kehittämistä muun
            muassa lastensuojelutyössä. Eli tämän
            vaalikauden aikana yksimielisesti olemme päätyneet
            Paras-hanketta viitoittamaan siihen suuntaan, että osana
            sitä myös lastensuojelun parempi ammattitaito,
            resursointi, osaaminen, moniammatillisuus tulevat olemaan tämmöinen
            kuntien yhteistyön tai suurempien yksiköiden asia.
         
         
         Sitten meille tuodaan lastensuojelulaki, johon tehdään
            perusteeton muutos. Oikeudesta tehdäänkin yhtäkkiä hallinnollinen
            päättäjä siksi, että osa
            pienistä kunnista ei osaa tehdä asioita, vaikka
            olemme juuri samaan aikaan viitoittaneet, että ratkaisu
            pienten kuntien resurssi- ja osaamispulaan onkin Paras-hankkeen
            mukainen. Siis lakivaliokunnan käsittelyssä kävi
            ilmi, että mitään kytköstä Paras-hankkeella
            ja lastensuojelulailla ei ole. Sen sijaan tänään
            tässä keskustelussa vastikään
            kävikin ilmi, että  tällä  onkin kytkös
            yt-lakiin ja että tässä onkin käynyt
            niin, että viimeinkin äsken ed. Puiston puheesta
            saimme selville, mitä ihmettä tapahtui, kun lakivaliokunnassa
            oli vielä aivan selvää, että vain
            keskustapuolueen edustajat pitivät kiinni tästä huonosti perustellusta
            päätöksenteon siirtämisestä hallinto-oikeuksiin.
            Kaikki muut olivat asiantuntijakuulemisen jälkeen halukkaita
            tähän Paras-hankkeen kytkemiseen ja siihen, että ongelma,
            joka kiistatta aiheutuu eräiden pienten kuntien vaikeuksista,
            ratkaistaan moniammatillisuuden kautta uusissa, entistä suuremmissa
            yksiköissä.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunnan ensimmäisessä käsittelyssäkin
            asetelma oli vielä sama. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt
            väärin, mutta näin minulle on kerrottu,
            että ensimmäisessä äänestyksessäkin
            hallitusrintama vielä hajosi. SDP:n edustajat käyttivät
            omaa harkintakykyään, kuuntelivat asiantuntijoita,
            ja asetelma oli sama. (Ed. Akaan-Penttilä: Edustajalla
            on oikea käsitys!) — Kiitoksia, ed. Akaan-Penttilä. — Vain
            keskusta piti kiinni tästä mallista, jota ei ollut
            kytketty Paras-hankkeeseen. Nyt meille sitten ed. Puisto kertoo,
            mihin tämä on kytketty. Tämän
            jälkeen sitten väitetään, että lasten
            etu on ollut kaikista päällimmäisenä,
            ihan oikeasti. En jaksa uskoa, että tämä päivä on
            täällä ja tänään.
         
         
       
      
         
         Virpa Puisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan eduskunnan pöytäkirjoihin
            kertoa, että en ole ollut niissä neuvotteluissa
            mukana. Nämä ovat olettamuksia tietysti kaikki
            ja hevosmiestoimiston tietoja, mutta johonkinhan täytyy
            perustua sen, että ammattihenkilöt muuttavat kantaansa näin
            ratkaisevassa lastensuojelukysymyksessä. Mutta en voi sanoa,
            että se olisi suoraan kytköksissä siihen.
            Tämmöisiä huhuja kulkee aina kaikenlaisia.
         
         
         Sen sijaan haluan kertoa lisäksi aiempaan puheenvuoroon
            sen, että pidän hyvänä tämän
            lain linjaa, jossa läpi koko lain otetaan huomioon lapsen
            näkökulma ja myös se, että lapsi
            tulee kuulluksi kaikkine kokemuksineen, jotka hän on perheessään
            joutunut kokemaan. Se, että lapsen tilasta tehdään
            nopea selvitys ja suunnitelma, miten tämä asia
            hoidetaan, ja että luvataan perustaa moniammatillinen työryhmä,
            joka on ainakin harvaanasutuilla alueilla ainoan sosiaalityöntekijän
            tai pätemättömän sosiaalityöntekijän
            turvana, on kaikki myönteistä, mikäli
            valtion ja kunnan taloudellinen vuorovaikutus johtaa siihen, että tämä resursoidaan
            ja sitä kautta toteutuu. Valvonta tämän
            osalta on olematon, eikä ole mitään takeita,
            että vuonna 2008 voimaan tuleva laki parantaisi tilannetta,
            ellei ratkaista tätä talousasiaa.
         
         
         Täällä on myös viitattu
            ilmoitusvelvollisuuteen. Tänä päivänä poliisi
            on tehostanut omassa piirissään ilmoitusvelvollisuuden
            toteuttamista ja tekee ilmoituksia, mutta (Puhemies koputtaa) nämä eivät
            kuitenkaan ole johtaneet toimenpiteisiin, kun ei ole resursseja.
            Tämä on surullista.
         
         
       
      
         
         Maija Perho /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa ei ole
            erityisesti puututtu yhteen velvoitteeseen, joka on varsin tärkeä,
            eli tähän lastensuojelusuunnitelmaan. Sen laatimisessahan
            on olennaista, että sitä katsotaan poikkihallinnollisesti
            ja katsotaan, millä keinoin pystytään lastensuojelun
            tarvetta ehkäisemään tai huostaanottoja
            ehkäisemään. Esimerkiksi kysymys lapsiperheiden
            kotipalveluista on erittäin olennainen. Tänä päivänä tilanne
            on se, että pitää olla valmiiksi lastensuojeluasiakas.
            Esimerkiksi tilanteissa, joissa vanhemmilla tai yksinhuoltajaäidillä on
            mielenterveysongelmia tai hän on vakavasti sairas, kotiapua
            saa vain siinä tapauksessa, että on lastensuojeluperhe.
            Tällaiset jäykkyydet ja järjen käytön
            puutteet voivat sitten johtaa todella siihen, että jopa
            huostaanotto on tarpeellinen. Tällä esimerkillä haluan
            korostaa sitä, että ensisijainen tavoite on todellakin
            tämä varhainen puuttuminen ja nämä erilaiset
            palvelut, joilla voidaan lapsiperheiden tilannetta helpottaa ja lapsiperheitä tukea.
            Mutta sitten, kun koittaa järeiden toimenpiteiden aika,
            niin kyllä ensisijaisesti pitäisi vastentahtoisetkin
            päätökset tehdä moniammatillisesti
            sillä tavoin, että siellä on lastensuojelun,
            psykiatrian, psykologian ja terveydenhuollon asiantuntemus päällimmäisenä eikä viedä
            tätä ratkaisua
            hallinto-oikeuksiin, niin kuin nyt täällä väkisin
            halutaan tehdä.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen moitti kovasti
            sitä käytäntöä, mikä nykyisin
            on vastentahtoisissa huostaanotoissa, että päätöksen
            tekevät kunnalliset sosiaali- ja terveyslautakunnat. Olemme
            samaa mieltä, että se ei ole hyvä käytäntö,
            koska ei poliitikoilla ole sen suurempaa asiantuntemusta tehdä näitä vaikeita
            päätöksiä. Mehän ehdotamme
            tätä, mikä monta kertaa on sanottu: kunnallisia
            tai ylikunnallisia moniammatillisia asiantuntijaryhmiä.  Ihmettelen suuresti,
            miksei ministeri Hyssälä ole oman ministeriönsä virkamiehiä pannut
            valmistelemaan tätä lakia siltä pohjalta.
            Kuka on tuonut nämä hallinto-oikeudet tähän,
            kun hallinto-oikeudet itse eivät halua tätä tehtävää?
         
         
       
      
         
         Satu Taiveaho /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain uudistus sisältää monia
            tärkeitä lapsen asemaa ja etua vahvistavia toimia.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta on kiinnittänyt mietinnössään
            moniin tärkeisiin kohtiin erityistä huomiota.
            Laissa on erityisen hyvää muun muassa lasten kuulemisen
            vahvistaminen, kunnalliset lastensuojelusuunnitelmat, lastensuojelutarpeen arviointi
            ja siihen liittyvien aikarajojen asettaminen, huoltosuunnitelmien
            laajentaminen asiakassuunnitelmiksi ja lastensuojeluilmoitusvelvollisten
            määrän kasvu, samoin läheisverkoston
            kartoittamisen nostaminen lain tasolle ja laitoshuollon henkilöstömitoituksen
            nostaminen myös lakiin. Perusteluissa on myös
            korostettu oikein ennalta ehkäisevää työtä ja
            varhaisen puuttumisen painotusta. On kuitenkin valitettavaa, että tämän ennalta
            ehkäisevän työn osalta esitykset jäävät hyvin
            yleiselle tasolle ja toimet pysyvät sisällöllisesti
            pääosin ennallaan.
         
         
         Jatkossa olisi syytä selvästi vahvemmin panostaa
            ehkäisevään lastensuojelutyöhön.
            Nyt ennalta ehkäisevät lastensuojelutoimet vaihtelevat hyvin
            paljon eri paikkakunnilla, ja tulisi todella parantaa lasten palveluketjua
            siten, että varhaiseen puuttumiseen tulisi nykyistä paremmat mahdollisuudet.
            Esimerkiksi lapsiperheiden kotipalveluille tulisi luoda uusi nousu.
            Samoin neuvolatoimintaa tulee kehittää yhä enemmän
            hyvinvointineuvoloiden suuntaan, perhetyötä tulee vahvistaa,
            ja perheneuvolapalveluiden saatavuuteen olisi syytä myös
            kiinnittää enemmän huomiota, samoin päivähoidon
            mahdollisuuksiin puuttua esiin tulleisiin ongelmiin. Kouluterveydenhuoltoon
            ja erityisopetukseen ja kuraattoritoimintaan tulee myös
            varata riittävät resurssit ja sitä kautta
            mahdollistaa varhainen puuttuminen ilmi tulleisiin ongelmiin.
         
         
         Haluan kuitenkin todeta, että kaikista keskeisin ongelma
            varsinaisessa lastensuojelutyössä on resurssien
            riittämättömyys. Monissa kunnissa ei ole
            riittävästi sosiaalityöntekijöitä,
            ja epäpäteviä työntekijöitä on
            alalla paljon. Alalla on myös kova vaihtuvuus osittain
            johtuen työn kuormittavuudesta sekä varsin alhaisesta
            palkkatasosta. Tämä vaihtuvuus omalta osaltaan
            vaikeuttaa myös lastensuojelun työprosesseja.
            Lastensuojelutyöntekijöiden määrästä olisi
            syytä säätää lailla,
            jotta riittävät tukipalvelut saataisiin turvattua heikommassa
            asemassa oleville lapsille. Nyt tämä uudistuskin
            omalta osaltaan lisää tehtäviä kunnissa,
            mikä edellyttää myös jatkossa
            resurssilisäyksiä.
         
         
         Erityisen pulmallinen asia tämän lain osalta liittyy
            tähän tahdonvastaisten huostaanottojen päätöksenteon
            siirtämiseen hallinto-oikeuksille. Päätösten
            siirtoon suhtaudun hyvin epäillen, sillä ratkaisujen
            tulee hallinto-oikeuksissakin perustua kuitenkin kuntien sosiaalitoimen
            ammattilaisten näkemyksiin. En tunnista tarvetta tälle päätöksenteon
            siirrolle. Ymmärrän toki, että joissakin
            pienissä kunnissa maallikkojaostojen riippumattomuus ja
            tuttavuussuhteet voivat hankaloittaa lastensuojelupäätösten
            tekoa, mutta eivät ne ole tähän mennessäkään
            saaneet vaikuttaa itse ratkaisuihin missään nimessä.
         
         
         Toisaalta hallinto-oikeudet ovat jo nyt hyvin kuormitettuja,
            joten on syytä kysyä, hidastaako muutos huostaanottoratkaisujen
            valmistumista. Toisaalta hallinto-oikeuksiin tarvittaisiin tällöin myös
            lastensuojelun osaamisen vahvistamista. Hieman kummallista on myös
            se, että ensimmäinen valitusaste jatkossa olisi
            siis korkein hallinto-oikeus. Paras osaaminen lastensuojeluratkaisuissa
            on kuitenkin kuntien sosiaalitoimessa ja lastensuojelussa.
         
         
         Lastensuojelulain tärkein asia on toteuttaa lasten
            etua ja oikeuksia. Päätöksenteon siirtymisessä hallinto-oikeuksiin
            on se vaarana, että yhä enemmän tulevat
            painottumaan vanhempien oikeudet ja asioiden perustelu siltä kannalta.
            Näin ei saisi tapahtua, sillä keskeisimpänä jatkossakin tulee
            painottua lapsen etu.
         
         
         Sen sijaan näen hyvänä sen, että valiokuntakäsittelyssä 114 §:ään
            sisältyvä mahdollisuus asettaa moniammatillinen
            lastensuojelun asiantuntijaryhmä muutettiin velvoitteeksi.
            Tällainen asiantuntijaryhmä on käytännössä jo
            tällä hetkellä asetettu monissa kunnissa
            ja moniammatillista yhteistyötä on tehty kautta
            aikojen lastensuojelutyössä. Pidän tätä velvoitetta
            kuitenkin tärkeänä ja uskon, että se
            omalta osaltaan vahvistaa tasa-arvoisuutta ja osaamista pienissä kunnissa,
            etenkin mikäli näitä seudullisia ratkaisuja
            lähdetään toteuttamaan aktiivisesti.
            Myös kunta- ja palvelurakenneuudistus tulee vahvistamaan
            omalta osaltaan erityisosaamista myös lastensuojelutyössä.
            Tätä pidän tärkeänä,
            koska tällä hetkellä osaaminen on monissa
            kunnissa hyvin kapeaa ja erityisosaamista ei luonnollisestikaan
            synny, mikäli huostaanottotilanteita tulee käsiteltäväksi hyvin
            harvoin.
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä, että esitys lastensuojelulain
            kokonaisuudistuksesta on nyt saatu pian käsiteltyä.
            Tämä vie lasten asemaa taas joitakin askeleita
            oikeaan suuntaan. Vaikeimmassa asemassa olevien lasten asioiden
            tulee olla painopisteenä tulevissakin toimissa.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen kuullut kolmen osaavan kansanedustajanaisen
            puhuvan tästä hallituksen esityksestä ja
            myöskin vielä ed. Braxin välihuudot.
            Kaikki ovat olleet enemmän ja vähemmän
            saman suuntaisia sisältäen kritiikin hallinto-oikeuksien
            valjastamisesta lasten huostaanottokysymykseen. On selvää,
            että tässä kyllä ollaan tekemässä virhe,
            kun näin halutaan laki säätää.
            Lasten edun kannalta yleensä on ollut ongelma tähän
            saakka siis se, että lasten on ollut vaikea saada apua
            ja monesti on huostaanottoa hidastettu tai haluttu välttää.
            Mutta olen vakuuttunut, että tällainen varsin
            byrokraattinen hidas tapa hoitaa lastensuojelua ei johda parempaan
            tulokseen.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.