7)  Hallituksen esitys ryhmäkannelaiksi ja laiksi Kuluttajavirastosta
         annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan mielestä ryhmäkanne
            sopii täydentämään olemassa
            olevaa oikeussuojajärjestelmää.
         
         
         "Uuden tyyppisen kannemahdollisuuden omaksuminen oikeusjärjestelmäämme
            on omiaan parantamaan yksilöiden pääsyä oikeuksiinsa ja
            siten edistämään jälkikäteisen
            oikeusturvan tosiasiallista toteutumista. Ryhmäkanteen
            voidaan olettaa olevan hyödyllinen etenkin sellaisissa
            kuluttajasuhteita koskevissa riita-asioissa, joissa yksittäiset
            intressit ovat yleiseltä kannalta ehkä vähäisiä,
            mutta henkilöiden itsensä kannalta merkittäviä.
            Lisäksi ongelmana on, että nykyisin tällaisten
            pienten vaateiden toteuttamiseen yksittäisellä kanteella
            liittyy tavallisen kuluttajan näkökulmasta usein
            huomattava kuluriski."
         
         
         Näin toteaa valiokunta mietinnössään
            ja päättää mietintönsä seuraavaan
            arvioon: "Lakivaliokunta yhtyy ympäristövaliokunnan
            näkemykseen siitä, että lain soveltamisalan
            laajentamista esimerkiksi ympäristövahinkoihin
            on myöhemmin syytä harkita, jos kuluttajasuojan
            alalla ja Ruotsin vastaavan lain soveltamisesta saadut kokemukset
            osoittautuvat myönteiseksi. Kuten hallituksen esityksen
            perusteluissa (s. 24/II) todetaan, Ruotsissa käynnistyy
            tänä vuonna selvitystyö sikäläisen
            ryhmäoikeudenkäyntilain vaikutuksista. Lakivaliokunnan
            mielestä kyseinen selvitys tarjoaa valmistuttuaan osaltaan
            hyvän vertailukohdan edellä mainitun soveltamisalaa koskevan
            arvion tekemiselle."
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen todella tyytyväinen oikeusministeri
            Luhtasen rohkeuteen ja kykyyn tuoda tämä ryhmäkannelaki,
            saada se ulos hallituksesta. Tässä vaiheessa tyydyn
            tähän rajaukseen, kun lakivaliokunta kuitenkin
            yksimielisesti päätyi kirjaamaan tulevaisuuden
            osalta myös välttämättömät
            ympäristömuutokset tähän asiaan.
            Tämä on Suomen oikeusjärjestelmän
            kannalta hyvä päivä. Olen iloinen, että saamme
            nyt pään auki, saamme ryhmäkannelain
            tässä muodossa. Voin olla kyllä levollisin
            mielin, että kokemukset tulevat olemaan niin Ruotsissa
            kuin Suomessakin sellaisia, että jatkossa nämä vieläkin
            ehkä Amerikasta peräisin olevat, amerikkalaiseen,
            aivan toisenlaiseen oikeusjärjestelmään perustuvat
            perusteettomat huolet taikka legendat osoittautuvat tyhjiksi, kun
            maltamme odottaa.
         
         
         Hallitus on tehnyt tässä hyvää työtä,
            ja olen siihen erittäin tyytyväinen, että nyt
            tämä asia saadaan edes tässä muodossa
            eteenpäin. Valiokunnan mietintöön sisältyy
            kaksi vastalausetta.
         
         
       
      
         
         Leena Harkimo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa  puhemies! Tämän päivän
            lainsäädännössä tulisi
            välttää päällekkäisiä säädöksiä ja
            vähentää tarpeetonta lainsäädäntöä.
            Tämä kuuluu valtioneuvoston paremman sääntelyn
            hankkeeseen. Hallituksen esitys ryhmäkannelaiksi herättää kysymyksiä tämän
            periaatteen noudattamisesta. Kuluttajien suojaksi säädettiin
            juuri käyttöön otettu ryhmävalitusmenettely,
            joka kattaa pääpiirteittäin samat tapaukset
            kuin ehdotettu ryhmäkanne. Myös lakivaliokunta
            on lausunnossaan todennut, että etukäteen on vaikea
            arvioida, mikä tulee olemaan ryhmävalituksen ja
            toisaalta ryhmäkanteen käyttösuhde. Miksi
            siis ei odoteta ryhmävalitusmenettelystä saatavia
            tuloksia ja vasta sitten arvioida lisäkeinojen tarve? Odottamista
            puoltaa myös Ruotsissa tänä vuonna käynnistettävä selvitys
            sikäläisen ryhmäkanteen vaikutuksista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukainen lain nimike
            antaa harhaanjohtavan käsityksen lain sisällöstä.
            Ryhmäkannelaki ei vastaa esitetyn lain mukaista viranomaisaloitteista
            menettelyä, jossa kuluttaja-asiamies voi kuluttajariita-asiassa
            ajaa kannetta ryhmään ilmoittautuneiden henkilöiden
            lukuun. Talousvaliokunta on omassa lausunnossaan kiinnittänyt
            huomiota tähän nimikkeestä aiheutuvaan
            epäkohtaan ja esittikin yksimielisesti lakivaliokunnan
            harkittavaksi, että lain nimike muutettaisiin vastaamaan
            paremmin lain sisältöä.
         
         
         Useiden tahojen asiantuntijalausunnoissa nostettiin esille esitetyn
            nimikkeen ja lain sisällön vastaamattomuus. Näin
            lausuivat muun muassa EK, Suomen Kaupan Liitto ja Suomen Pankkiyhdistys.
            Erityinen merkitys lain sisältöä vastaavalla
            nimikkeellä on kansainvälisille toimijoille, jotka
            ehdotetusta nimikkeestä saavat helposti harhaanjohtavan
            kuvan. Esitetty menettely ei muistuta esimerkiksi juuri Yhdysvalloissa
            käytössä olevaa ryhmäkanteeksi
            kutsuttua menettelyä. Näin ollen myöskään
            lain nimikkeestä ei saisi tulla sitä vaikutelmaa,
            että Suomen menettely on saman kaltainen. Nimike "Laki
            kuluttaja-asiain kanteesta" välittäisi niin kotimaisille
            kuin ulkomaalaisille toimijoille oikeamman kuvan menettelyn todellisesta
            luonteesta. Osuvampi nimike myös minimoisi esitetyn menettelyn
            mahdollisesti aiheuttamat kilpailukykyongelmat.
         
         
         Lakivaliokunta ei harkinnut talousvaliokunnan esittämää ehdotusta.
            Näin ollen ehdotankin, että 1. ja 2. lakiehdotus
            hyväksytään käsittelyn pohjaksi
            muutoin valiokunnan mietinnön mukaisina, paitsi 1. lakiehdotuksen
            nimike muutettuna "Laiksi kuluttaja-asiain kanteesta" ja lakiehdotuksissa
            esiintyvä termi "ryhmäkanne" muutettuna "kuluttaja-asiain
            kanteeksi", aivan kuten vastalauseessa 2 on esitetty.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Harkimo hyvässä puheenvuorossaan
            perusteli sen, miksi lakivaliokunnan kokoomusryhmä kokonaisuutena
            päätyi samaan tulokseen kuin talousvaliokunta
            yksimielisessä lausunnossaan. Kuten ed. Harkimo kertoi,
            monet asiantuntijatahot olivat myöskin huolissaan siitä viestistä,
            mikäli ryhmäkannelaki jäisi tällaisena
            nimikemuotona voimaan antaen ehkä virheellisen kuvan lakimme
            sisällöstä. 
         
         
         Tämän johdosta kannatan ed. Harkimon äsken
            tekemää esitystä.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ryhmäkanne tulee merkitsemään
            pysyvää institutionaalista muutosta kuluttajan
            suojeluun. Sen vaikutukset yritystoimintaan ja yritysten talouteen
            realisoituvat pitkällä aikavälillä.
            Jo tässä vaiheessa on selvää,
            että ryhmäkanteesta tulee yksi yhteiskunnan asettama
            kynnys lisää niille, jotka harkitsevat yritystoimintaan
            ryhtymistä tai yritystoiminnan laajentamista.
         
         
         Ryhmäkanne lisää yritysten riskikuluja.
            Yritysten pitää varautua ryhmäkanteen
            aiheuttamiin taloudellisiin menetyksiin. Sen enempää hallitus
            kuin lakivaliokuntakaan ei ole arvioinut tai edes ennakoinut yritystoiminnalle
            ryhmäkanteeseen varautumisesta aiheutuvia kuluja, mutta
            jo tässä vaiheessa on selvää,
            että kuluttajat tulevat maksamaan tuotteiden ja palvelujen hinnoissa
            ryhmäkanteen tavalla tai toisella aiheuttamat kulut. Lakimiehet
            ja asianajajat ovat toivottaneet ryhmäkanteen tervetulleeksi.
            Heidän kannaltaan asia on etujen ajamista. On selvää, että ryhmäkanne
            ja sen käytön aktivoiminen on taloudellisesti  edullista   lakimiehille
            ja asianajajille.
         
         
         Yritysvaikutusten osalta on esille otettava vielä pk-yritykset.
            Ryhmäkanne merkitsee pk-yritysten osalta sitä,
            että valtion kustannuksella ajetaan kannetta yritystä vastaan,
            joka katsoo parhaimmaksi lopettaa toiminnan, koska ei pysty vastaamaan
            oikeusprosessin kustannuksista. Huomattakoon, että Suomessa
            on eri arvioiden mukaan 130 000—140 000
            yksinyrittäjää ja valtaosassa muita yrityksiä on
            alle 10 työntekijää. Yksittäisissä ryhmäkanteissa
            mukana olevalle henkilölle saavutettava etu saattaa olla
            mitätön, mutta pk-yritykselle ryhmäkanne
            voi merkitä toiminnan lopettamista.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Mielestäni näin merkittävän
            ja pysyvän institutionaalisen muutoksen vaikutusten arviointiin
            olisi pitänyt varata riittävästi aikaa.
            Mitä järkeä on tehdä iso uudistus, jonka
            vaikutuksia ei tunneta eikä arvioida? En ole nähnyt
            missään luotettavaa ryhmäkanteen vaikutusten
            arviointia. Elinkeinoelämän keskusliitto ja Suomen
            Yrittäjät ovat pyrkineet ennakoimaan ryhmäkanteen
            vaikutuksia, mutta näiden järjestöjen
            kannanotot yritysten puolesta ovat jääneet huomiotta.
         
         
         Suomessa on toimiva ja vahva kuluttajansuojajärjestelmä,
            joka tarjoaa kuluttajalle useita vaihtoehtoisia oikeussuojakeinoja.
            Kuluttajan oikeudet on turvattu yleisellä ja toimialakohtaisella
            sääntelyllä. Hallituksen olisikin pitänyt
            keskittyä olemassa olevan järjestelmän
            kehittämiseen esimerkiksi tehostamalla asioiden käsittelyä kuluttajavalituslautakunnassa.
            Kuluttajaviranomaisia täydentävät monet
            vapaaehtoiset riitojen ratkaisuelimet, joista kokemukset ovat pääosin myönteiset.
         
         
         Eduskunta hyväksyi aiemmin ryhmävalitusjärjestelmän,
            joka korvasi hyvin ryhmäkanteen. Ryhmävalitusmenettely
            on nopea ja kustannustehokas tapa ratkaista kuluttajariita-asioita,
            kun taas ryhmäkanne merkitsee taloudellisesti ja proseduurina
            raskasta menettelyä, jonka kuluttajat tulevat itse maksamaan.
         
         
       
      
         
         Martin Saarikangas /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä ryhmäkannelaki
            oli meillä talousvaliokunnassa, ja minun täytyy
            sanoa, että sen käsittelyn aikana tuli kuultavilta
            aika paljon kritiikkiä. Siteeraan Kauppakamarin lausuntoa,
            jossa todetaan: "Työryhmä työskenteli
            siten, että käytännössä työvaliokunta
            valmisteli tekstit, jotka tuotiin valmiina työryhmään.
            Työryhmän kokoonpanossa on huomattava, että oikeusministeri
            oli varannut itselleen kolme ääntä, koska
            myös työryhmän sihteeri oli työryhmän
            jäsen. Tämä osoittaa, että oikeusministeri
            on ilmeisesti jo ennakolta halunnut varmistaa sen, että työryhmän mietintö vastaa
            ennakkokaavailuja." Muita vastaavia löytyy runsaasti, ja
            sain sen käsityksen, että ne tahot, joita oli
            kuultu, eivät olleet mitenkään samaa
            mieltä tämän lain tarpeellisuudesta.
         
         
         Esimerkiksi EK esittää saman, mihin mekin tulimme
            valiokunnassa: miksi tämä laki nyt ajetaan  vauhdilla  läpi,  koska   vasta    hiljattain
            hyväksytty,
            maaliskuussa tänä vuonna voimaan tuleva laki kuluttajariitalautakunnasta
            on se oikea tapa käytännössä tehostaa
            kuluttajansuojaa. Ja ennen kuin tästä saadaan
            mitään kokemuksia ja kun samaten Ruotsissa on
            kokeilu menossa, niin monen lähtökohta oli, että tämä laki
            ei ole ajankohtainen. Toin sen ministeri Luhtasen kuuloon hänen
            ollessaan paikalla, mutta pitkän keskustelun jälkeen
            hän totesi loppukaneettina, että tämä esitys
            on kompromissi ja hallitusohjelma lähtee tästä.
            Sen kyllä näkee, että hallitusohjelma
            lähtee tästä, sisällöstä viis.
         
         
         Mitä tulee edustajien Harkimon ja Salon toteamukseen
            tästä nimestä, niin mehän varmaan tänä aamuna
            kuulimme viimeisen tällaisen varoittavan esimerkin Wal-Martin
            tapauksesta Yhdysvalloissa, jossa syrjinnästä on
            nostettu ryhmäkanne, noin 2 000 ihmistä on
            vaatimassa useita miljardeja dollareita korvausta. Tämä nimikysymys
            on, ed. Brax, todella vakava. Silloin, kun vuonna 1984 olin siinä neljän
            hengen ryhmässä, joka vei Wärtsilän
            pörssiin New Yorkissa, ja kun 1993 olin ryhmän
            kanssa viemässä Kvaernerin New Yorkin pörssiin,
            meidän suurin ongelmamme oli ryhmäkannelaki. Voimmeko
            viedä yrityksemme sinne ilman, että meitä kohtaavat
            tällaiset valtavat vastuut? Tällä lailla
            sellaisenaan ei ole mitään todellista merkitystä,
            siinä, ed. Brax, olen teidän kanssanne aivan samaa
            mieltä, että tämähän
            ei ole sama laki kuin Yhdysvalloissa, mutta jos tämän
            lain nimikettä ei muuteta, niin jokaista ulkolaista, joka
            tulee tänne, joka haluaa investoida, mahdollisesti tehdä bisnestä,
            luoda työpaikkoja tänne, välittömästi
            pelottaa sana "ryhmäkannelaki", sillä sen kaiku
            on väärä. Sen takia täällä on
            esitetty, että tämä olisi toisenniminen,
            ja tässä suhteessa, arvoisa puhemies, kannatan
            ed. Harkimon tekemää ehdotusta nimen muuttamiseksi.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä huomata, että lakivaliokunta
            on ottanut ympäristövaliokunnan lausunnon huomioon
            ja toteaa, siteeraan lakivaliokunnan mietintöä:
            "Ryhmäkanne ympäristöasioissa muodostaa
            luonnollisen jatkeen Århusin sopimuksen edistysaskeleille. Århusin
            sopimushan edisti kansalaisten tiedonsaantia, osallistumista ja
            muutoksenhakuoikeutta ympäristöasioissa. Ympäristöjärjestöjen
            mahdollisuus ajaa ryhmäkannetta on omiaan tukemaan ympäristöviranomaisten
            ponnisteluja yleisen ympäristöedun valvonnassa."
         
         
         Vaikka nyt tähän mietintöön
            ei ole tehty pykälämuutosta tämän
            ympäristöulottuvuuden mukaan saamiseksi, niin
            kuitenkin tämä on selkeää tekstiä tässä perusteluosassa,
            ja on varsin toivottavaa, että tulevaisuudessa todella
            tämä asia tulee myöhemmin esille, miten
            voidaan laajentaa ryhmäkannelakia myös ympäristövahinkoihin, ympäristökysymyksiin.
            Tämä siis on positiivista.
         
         
         Muuten pidän hyvänä, että itse
            lainsäädäntö on liikkeellä,
            on tämä ensimmäinen askel, ja samalla
            totean, että tämä lain otsake ei käsitykseni mukaan
            kuitenkaan ole sellainen asia, joka vaatisi muutosta. Asiaan perehtyvä,
            maahan tuleva ulkomainen taho tai hänen edusmiehensä toki
            paneutunee myös lain sisältöön.
         
         
       
      
         
         Susanna Rahkonen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun tämä ryhmäkannelaki
            oli täällä lähetekeskustelussa,
            niin silloin kuultiin kiivaita puheita siitä, kuinka laki
            aiheuttaa suuria ongelmia meidän yritystoiminnallemme ja
            Suomen kilpailukyvylle ja ulkomaiset sijoittajat karkottuvat, jos
            me hyväksymme tämän lain. Nyt tämä kritiikki
            on laimentunut tässä käsittelyn aikana
            enää lain nimeen, mutta edelleenkin näitäkin
            kaikuja kuuluu tässäkin keskustelussa. Ruotsissahan
            ryhmäkannelaki laajempana kuin tässä nyt
            esitetään on ollut voimassa, ja voidaan verrata
            sitten Ruotsiin, ovatko siellä sijoittajat karanneet, yritykset
            romahtaneet ja kilpailukyky mennyt. Tämän tyyppisiä viestejä en
            ole kuullut.
         
         
         Tässähän on kyse viranomaisaloitteisesta
            ryhmäkannemahdollisuudesta, jossa kuluttaja-asiamies virkavastuulla
            harkitsee tapaukset, joihin ryhmäkannetta voidaan soveltaa.
            Lisäksi soveltamisala rajoittuu kuluttaja-asioihin. Laista
            rajattiin pois arvopaperiasiat. Lisäksi tämä ei
            koske ympäristövahinkoja, eikä myöskään
            ammattiliitoilla ole kanneoikeutta työsuhdeasioissa. On
            totta, että tämä on todellakin suppeampi
            malli kuin ryhmäkanteella esimerkiksi Ruotsissa ymmärretään,
            ja itse toivonkin, että lain soveltamisalaa voitaisiin
            kokemusten jälkeen miettiä laajennettavaksi. Kuluttajapuoli
            on toivonut laajempaa soveltamisalaa. Kuluttajajärjestöt
            ja Kuluttajaliitto ovat erityisesti toivoneet, että soveltamisala
            olisi laajempi ja myös kanneoikeus olisi muillakin kuin
            kuluttaja-asiamiehellä. Mutta on hyvä, että tässä on
            päästy liikkeelle ja nyt sitten kuluttajilla on
            tämäkin oikeusturvakeino käytettävissään.
         
         
         Keskustelussa on viitattu siihen, että meillä on tulossa
            ryhmävalitus mahdolliseksi ja se riittäisi ja
            olisi päällekkäinen ryhmäkannemahdollisuuden
            kanssa. Asia ei ole todellakaan näin, vaan ryhmävalitushan
            on vapaaehtoinen riidanratkaisukeino siinä missä kuluttajavalituslautakunnan tai
            kuluttajariitalautakunnan muutkin ratkaisut ovat. Ne ovat suosituksia,
            ja jos elinkeinonharjoittaja ei halua noudattaa niitä,
            niin asia pitää erikseen sen jälkeen
            viedä oikeuteen. On tullut ilmi, että ryhmäkannetta,
            josta saadaan täytäntöönpanokelpoinen
            päätös eli käräjäoikeuden ratkaisu,
            tarvitaan juuri niitä tapauksia varten, joissa elinkeinonharjoittaja
            ei halua noudattaa suosituksia.
         
         
         Ryhmäkanne on ennalta ehkäisevä.
            Tapauksia ei Ruotsissakaan ole kovin paljon ollut, ja osittain se
            johtuu siitä, että mahdollisuus ryhmäkanteeseen
            jo ehkäisee tilanteita ennalta ja sovintoon päästään.
         
         
         Meille tuli esiin myös se, että muualla Euroopassa,
            EU-maissa on vireillä ryhmäkanteeseen tähtäävää valmistelua.
            On todettu, että nämä kevyemmät
            menettelyt eivät riitä kaikissa tilanteissa. Näin
            meille lainvalmistelija Maarit Leppänen kertoi oikeusministeriöstä.
            Hän viittasi Tanskaan ja joihinkin muihin EU-maihin ja
            totesi, että tämän tyyppistä keskustelua
            olisi käyty.
         
         
         Kaiken kaikkiaan keskustelua on käyty enää lain
            nimestä. Lainsäädännön
            on oltava selkeää, ja myös lain nimen
            on oltava selkeä. Tämä on kuitenkin piirteiltään
            ryhmäkanne eli kanne, joka koskee samasta perusteesta usealle
            henkilölle aiheutuvaa vahinkoa ja siitä yhdessä nostettavaa kannetta.
            Se on yhtä kuin ryhmäkanne. Meillä se on
            viranomaisaloitteinen. En jaksa uskoa, että sijoittajat
            ja ulkomaiset tahot pelkästään näin
            kevyillä eväillä tekevät sijoituspäätöksiä.
            Jos näin on, niin täytyy kyllä ihmetellä sitä puolta,
            mutta en usko, että tästä nyt seuraa
            viitaten Ruotsiin mitään sijoituskatoa ja yritysten
            konkurssiaaltoa.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tähän sijoittajaongelmaan
            minäkin olisin vain puuttunut, että Ruotsiin tällä hetkellä sijoitetaan todella
            hyvin. Itse asiassa, jos ed. Saarikangas haluaa virittää vakavan
            keskustelun siitä, miksi Suomeen ei tällä hetkelläkään,
            kun meillä ei ole ryhmäkannetta, sijoiteta, niin
            siihen keskusteluun lähden mielelläni. Meillä on
            tällä hetkellä siis jo nyt jotakin mystistä ja
            kummallista ja vakava ongelma sen suhteen, että Suomeen
            sijoitetaan selvästi vähemmän kuin esimerkiksi
            Ruotsiin ja Tanskaan. Tällä ryhmäkannelailla
            ei ole sen asian kanssa kyllä mitään
            tekemistä. Sen kertovat Ruotsinkin kokemukset ja se, että sinne
            sijoitetaan merkittävästi enemmän kuin
            Suomeen.
         
         
       
      
         
         Martin Saarikangas /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Minä voin ottaa rautalankakeräni
            mukaan, mennään tuonne kahvioon tämän
            jälkeen, ja taivutan ed. Braxille, mistä on kysymys.
         
         
         Ed. Rahkonen vähättelee kovasti elinkeinoelämän
            huolia tästä. Silloin kun selvitetään,
            minne joku säätiö sijoittaa rahaa, minne
            tehdään, niin käydään
            yleisesti lainsäädäntö läpi
            ja katsellaan, ja välttämättä silloin
            ei mennä syvyyksiin. Tämä on ehkä eräs
            seikka, joka pitäisi ottaa huomioon. Sen takia tämä nimi
            on erittäin tärkeä.
         
         
         Minä kannan huolta näistä työpaikoista
            päinvastoin kuin nyt ilmeisesti edustajat Rahkonen ja Brax.
            Suomeen tarvitaan työpaikkoja. Meidän ei lainsäädännöllä pidä pelottaa
            pois investoijia ja muita. Tämä ei ole mikään
            leikinlaskun ja ihmettelyn ja vähättelyn aika,
            vaan kyllä myös teidän tulisi herätä siihen,
            että työtä tarvitaan Suomeen ja sillä tavalla
            voidaan täällä turvata tulevaisuus.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Saarikangas, ei teidän
            tarvitse ottaa rautalankaa mukaan, ottakaa kuulolaite. Minähän
            juuri sanoin, että minä olen äärimmäisen
            huolissani siitä, että Suomeen ei sijoiteta ja
            että Ruotsiin näköjään
            sijoitetaan ja sinne syntyy työpaikkoja paremmin kuin Suomeen,
            vaikka heillä on ryhmäkanne. Tämä keskustelu
            ei selvästikään etene mihinkään,
            jos ette te kuuntele, mitä toiset sanovat siitä,
            mistä ovat huolissaan. Minä olen huolissani ja
            kannan vastuuta (Ed. Saarikangas: Ei se näy puheestanne!)
            siitä juuri, että Suomeen ei synny riittävästi
            työpaikkoja eikä tänne investoida.
         
         
       
      
         
         Leena Harkimo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä puhutaan
            nyt syvällä rintaäänellä Ruotsin kokemuksista,
            joita siis vielä ei ole. Selvitystyöt ovat siellä käynnistymässä,
            ihan huomiona vaan.
         
         
         Mutta halusin sanoa, että tämä ryhmäkannevalmistelu
            vaikuttaa siltä, että se perustuu väitteisiin
            ja ikään kuin mielipiteisiin ja todellisia oikeussuojan
            tarpeita ei ole pystytty hallituksen esityksessä osoittamaan.
            Ryhmäkanteen tarpeen todentavia esimerkkitapauksia, joita
            yleensä hallituksen esityksessä on, tässä hallituksen
            esityksessä ei ole esitetty ja ilmeisesti siksi, ettei
            niitä monivuotisesta valmistelusta huolimatta ole kyetty
            löytämään ja niitä ei
            ole kertynyt.
         
         
         Mitä tulee siihen Euroopan muiden maiden sääntelyyn
            ja pyrkimykseen, niin ehkä yhtenä syynä saattaa
            olla se, että meidän kuluttajasuojamme on varsin
            korkealla tasolla, mikä myös asiantuntijakuulemisessa
            tuli esiin. Sitä jopa kehuttiin erinomaiseksi, ja näin
            ei välttämättä ole muissa maissa,
            joissa se tarve on suurempi. Mutta huomionarvoista on se, että Euroopan
            yhteisön kuluttajansuojasäädännössä on
            asetettu jäsenvaltioille velvollisuus edistää kuluttajariita-asioiden
            ratkaisemista tuomioistuinten ulkopuolella näissä valitus-
            ja oikeussuojamenettelyissä. Komissio on myös
            antanut suosituksen siitä, että kuluttajariidat
            ratkaistaisiin todellakin tuomioistuinten ulkopuolella kevyemmällä menettelyllä.
         
         
       
      
         
         Susanna Rahkonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kevyempää menettelyä toki
            tarvitaan, mutta kun se ei kaikissa tilanteissa riitä.
            Joissain tilanteissa tarvitaan myös täytäntöönpanokelpoisen
            päätöksen mahdollistava järjestelmä.
         
         
         Tässä nyt keskustelu työpaikoista
            menee sivuun siitä pääasiasta, mitä varten
            ryhmäkannetta on laajasti toivottu ja tarvittu. Eli kuluttajan
            oikeusturvan parantamisestahan tässä on kysymys ja
            järjestelmästä, jota käytetään
            vain silloin, jos joku on loukannut kuluttajan oikeuksia. Niihin
            tilanteisiin tämä puree, ei muihin tilanteisiin.
            Silloin kun kaikki on kunnossa, niin kellään ei
            ole mitään huolta.
         
         
         Kuluttajasuojaakin pidettiin aikanaan vaarallisena ja uhkana
            elinkeinoelämällemme. Nyt se kelpaa, EK:kin kehuu
            papereissaan, että se on hyvä ja ryhmävalitus
            on hyvä, mutta ihan vastaava keskustelu käytiin
            sen asian tiimoilta, että meillä saatiin kuluttajansuojajärjestelmä.
            Uskon, että ryhmäkanteelle käy aivan
            samalla tavalla, eli se koetaan ihan hyväksi. Kun kaikki
            noudattavat lakeja, kellään ei ole mitään
            hätää.
         
         
       
      
         
         Leena Harkimo /kok:
            		
         
         
         Puhemies! Ihan lyhyesti vain se, että muistini mukaan
            noin 20 prosenttia, pikkusen vajaat, erilaisista kuluttaja-asioista
            jää yrityksen puolelta hoitamatta, ja syy siihen
            on se, että yritykset ovat kovin pieniä ja niissä yksinkertaisesti
            ei ole sitä rahaa tai mahdollisuutta hoitaa velvoitteitaan,
            ja silloin tällä asialla ei sitä asiaa
            korjata. Ne ovat yrityksiä, jotka ovat jo konkurssikypsiä tai
            tilanteessa, jossa sitä sataa euroa tai kahta sataa euroa
            ei vain yksinkertaisesti löydy. Tämä laki
            ei pure siihen ongelmaan. Tästä ei ole siihen
            neuvoa.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Mielestäni ryhmäkanteella
            ei ole kovinkaan suurta kysyntää eikä tarvetta
            ollut. Mielestäni ryhmävalitus on ihan riittävä nykytilanteeseen.
         
         
       
      
         
         Susanna Rahkonen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos sillä ei ole suurta kysyntää ja
            tarvetta, niin ei siitä näin suurta uhkaakaan
            varmaan ole.
         
         
         Mutta ed. Harkimolle toteaisin, että meille tuotiin
            kyllä Kuluttajaviraston lakimiehen toimesta esimerkkitapaus,
            Fortumin sähkönsiirtotapaus, johon tämä ryhmäkanne
            kyseisen asiantuntijan mukaan olisi käynyt, jos sitä olisi
            käytetty ja se olisi ollut mahdollista. Eli ei mistään
            pikku firmasta tässä tapauksessa ollut kysymys.
         
         
       
      
         
         Martin Saarikangas /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Näihin tapauksiin mennäksemme,
            niin Suomen Kaupan Liiton mukaan Ruotsissa lokakuuhun 2005 mennessä oli
            ehdotettua ryhmäkannettamme vastaavia julkisia ryhmäkanteita
            nostettu yksi. Ymmärrän, että jos tämä Fortum
            Suomessa on se toinen, niin sitten meillä on Pohjoismaissa
            yhteensä kaksi kahden vuoden aikana. Onko tämä riittävä tarve
            säätää tämä laki
            nyt, kun odotamme maaliskuussa tämän sovittelulain
            voimaantuloa ja sen kokemuksia?
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.