10) Hallituksen esitys laeiksi sosiaalisista yrityksistä annetun
lain sekä julkisesta työvoimapalvelusta annetun
lain 7 luvun 9 ja 11 §:n muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen omassa puheenvuorossani työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön.
Säädettäessä sosiaalisia
yrityksiä koskevaa lainsäädäntöä vuonna
2003 eduskunta hyväksyi lausuman, jossa edellytettiin lain
toimivuudesta ja vaikutuksista selvitystä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalle. Hallitus antoi selvityksen viime vuoden
kesäkuussa. Valiokunta puolestaan antoi viime syyskuussa
lausuntonsa selvityksestä.
Lausunnossaan valiokunta esitti monia parannusehdotuksia lain
toimivuuden parantamiseksi. Keskeisiä parannusehdotuksia
olivat palkkatuen korotus, palkkatuen ennakoitavuuden parantaminen,
rahoituksen saannin helpottaminen, projektituen kehittäminen,
sosiaalisten kriteereiden käyttäminen julkisissa
hankinnoissa, sosiaaliselle yritykselle annettava mahdollisuus saada
korvausta työntekijän edelleen sijoittamisesta
ja lain kohderyhmien laajentaminen. Valiokunta korosti, että lainsäädäntömuutokset
tulee saada pikaisesti voimaan.
Valiokunta toteaa erityisellä tyydytyksellä, että hallituksen
esitys on saatu nopeasti eduskunnan käsiteltäväksi.
Myös useihin muihin valiokunnan lausunnossa todettuihin
ongelmiin on puututtu.
Käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan helpotettavaksi vajaakuntoisten
ja pitkäaikaistyöttömien lukemista siihen
30 prosentin työllistettyjen osuuteen, joka on sosiaalisten
yritysten rekisteröinnin edellytyksenä. Lisäksi
sosiaaliselle yritykselle myönnettävän
korotetun palkkatuen enimmäismäärää korotetaan
ja korkeimman korotetun palkkatuen enimmäiskeston pidennys
laajennetaan koskemaan muitakin kuin vajaakuntoisia. Esitys on osa
laajempaa kokonaisuutta, jolla toteutetaan ne valiokunnan lausunnoissa
esitetyt parannusehdotukset, joiden pikainen toteuttaminen on katsottu
mahdolliseksi.
Osana kokonaisuutta on annettu asetukset, joilla sosiaalisille
yrityksille tuli mahdollisuus periä korvaus edelleensijoitettaessa
vajaakuntoisia tai pitkäaikaistyöttömiä töihin
sosiaalisen yrityksen ulkopuolelle, ja työllisyyspoliittinen
projektituki korvattiin työllisyyspoliittisella avustuksella,
jonka enimmäismäärää korotettiin
75 prosenttiin hyväksyttävistä kustannuksista.
Lisäksi tarkoituksena on helpottaa sosiaalisten yritysten
mahdollisuuksia hankkia uusyrityskeskuksilta palveluja, joilla helpotetaan
yritysten perustamista ja toiminnan vakiinnuttamista.
Palkkatuen riittävyyden turvaamiseksi ja sen ennakoitavuuden
parantamiseksi sosiaalisten yritysten määrärahat kiintiöidään
erikseen työllisyysmäärärahojen
alueellisessa jaossa tänä vuonna. On tärkeää,
että sosiaaliset yritykset voivat luottaa siihen, että palkkatuet
myönnetään niin kestoltaan kuin tukitasoltaankin
yhtenäisin kriteerein koko maassa.
Rahoituksen saannin helpottamiseksi kauppa- ja teollisuusministeriö on
tarkistanut investointituen myöntämisperiaatteita
siten, että sosiaalisille yrityksille voidaan myöntää korotettua
investointitukea lainsäädännön
sallimien enimmäismäärien puitteissa.
Valiokunta katsoo, että nyt esitetyillä ja jo
toteutettavina olevilla toimilla voidaan sosiaalisten yritysten
toimintaedellytyksiä nykyisestään parantaa.
Samalla valiokunta korostaa, että kyseessä on
vasta osauudistus ja työtä sosiaalisia yrityksiä koskevan
lainsäädännön kehittämiseksi
tulee edelleen jatkaa.
Suomeen tarvitaan toimivat välityömarkkinat,
jotka huolehtivat vajaakuntoisten, pitkäaikaistyöttömien
ja muiden vaikeasti työllistyvien ryhmien työmarkkinavalmiuksien
kehittämisestä ja toimivat siltana avoimille työmarkkinoille pääsemiseksi.
Sosiaaliset yritykset ovat tärkeä työväline
välityömarkkinoiden luomisessa.
Esityksen mukaan sosiaaliselle yritykselle myönnettävä palkkatuki
muutetaan prosenttiperusteiseksi. Sosiaalinen yritys voisi saada
50 prosentin tuen vajaakuntoisen tai pitkäaikaistyöttömän
työntekijän palkkauskustannuksiin. Monet valiokunnan
kuulemat asiantuntijat ovat katsoneet, että palkkatuen
muuttaminen prosenttiperusteiseksi tosiasiassa heikentää pienipalkkaisten,
vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien saamaa
tukea. Prosenttiperusteinen tuki jää pienemmäksi
kuin nykyinen enimmäismäärä tilanteissa,
joissa työntekijälle maksetaan palkkaa vähemmän
kuin 1 100—1 200 euroa kuukaudessa. Tällainen
on tilanne usein silloin, kun kyseessä on vähän
koulutusta vaativa suorittava työ tai kun työtä tehdään
osa-aikaisesti työntekijän vajaakuntoisuudesta
johtuen.
Valiokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena, että tukitaso
kenenkään sosiaaliseen yritykseen työllistettävän
vajaakuntoisen tai pitkäaikaistyöttömän
osalta laskee nykyisestään. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa säännöstä muutettavaksi
siten, että pääsääntönä on
nykyinen tukitaso, johon voidaan tehdä prosenttiperusteisen
laskutavan mukainen korotus silloin, kun tukityöllistetyn
palkkataso on niin hyvä, että prosenttiperusteisesti
laskettuna tuki muodostuu suuremmaksi kuin nykysääntöjen
mukaan.
Valiokunta puoltaa työllistettävien kohderyhmien
laajentamista muun muassa mielenterveyskuntoutujiin ja maahanmuuttajiin.
Mielenterveysongelmat ovat Suomessa merkittävä työelämästä syrjäytymisen
syy. Eläkepäätös vaikeuttaa
mielenterveyskuntoutujan mahdollisuuksia työllistyä yritykseen
palkkatuen avulla. Valiokunta katsoo, että säännöksiä tulee
tarkistaa siten, että myös mielenterveyskuntoutujat,
kuntoutustuella olevat henkilöt sekä eläkkeen
lepäämään jättäneet
henkilöt voisivat työllistyä sosiaalisiin
yrityksiin nykyistä paremmin. Samalla valiokunta toteaa,
että eläkkeen lepäämäänjättämisjärjestelmän
kattavuutta tulisi parantaa ja joustavuutta lisätä.
Myös mahdollisuuksia yhdistää pienet
eläketulot palkkatuloihin tulisi kehittää.
Valiokunta ehdottaa asiasta hyväksyttäväksi lausumaa.
Huonon kielitaidon omaavien tai täysin kielitaidottomien
maahanmuuttajien on vaikea päästä työmarkkinoille.
Sosiaalisilla yrityksillä on hyviä kokemuksia
maahanmuuttajien työllistämisestä. Niiden
palveluksessa maahanmuuttajien kielitaito on kehittynyt ja suomalaiset
kontaktit lisääntyneet, jolloin maahanmuuttaja
on voinut siirtyä normaaliin yritykseen töihin.
Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa, jossa edellytetään, että lainsäädäntöä tarkistetaan
siten, että kielitaidottomat maahanmuuttajat voidaan laskea
lain tarkoittaman 30 prosentin piiriin ja työllistää heidät
korkeimmalla korotetulla palkkatuella sosiaalisiin yrityksiin jo ennen 500
työttömyyspäivän täyttymistä.
Vajaakuntoiset ja pitkäaikaistyöttömät
muodostavat merkittävän työvoimareservin.
Heidän työpanoksensa on välttämätöntä saada
käyttöön, jotta voidaan vastata haasteisiin,
joita väestön ikääntyminen ja
työikäisten määrän
väheneminen tuottavat. Myös työkyvyttömyyseläkkeellä on
suuri määrä henkilöitä,
joiden työpanos voitaisiin saada käyttöön
sopivilla tukitoimilla ja eläkkeen lepäämäänjättämismahdollisuuksia
kehittämällä. Näihin talkoisiin
tarvitaan kaikkia toimijoita ja hallinnonalat ylittävää yhteistyötä ministeriöiden
kesken. Vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
työllistämiseen on syytä rohkaista ja
kannustaa myös tavallisia yrityksiä.
Vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
työllisyystilanteen parantaminen edellyttää merkittävää asenteiden
muutosta niin yritystoiminnan piirissä kuin koko yhteiskunnassakin.
Työllistäminen on tärkeää ja
perusteltua sekä kansan- ja yritystalouden että yksilöiden
kannalta. Taloudellisessa päätöksenteossa
on pystyttävä näkemään
ne pitkän tähtäyksen säästöt
ja tuotot yhteiskunnalle, yrityksille ja yksilöille, jotka
näiden ryhmien työllistämisestä tulevat.
Myös inhimillinen näkökulma pitää ottaa
huomioon. Kaikilla tulisi olla mahdollisuus kokea olevansa yhteiskunnan
hyödyllisiä jäseniä ja ansaita
elantonsa. Jotta kaikille löytyy sopiva työpaikka,
tarvitaan laaja kirjo erilaisia työmahdollisuuksia, jotka
valmentavat henkilöä kohti avoimia työmarkkinoita
ja joista sosiaaliset yritykset ovat vain yksi. Niiden ohella tarvitaan
työpajoja, työkeskuksia, klubitaloja, työttömien
yhdistyksiä ja muita välityömarkkinoilla
toimivia yhteisöjä. Tarvitaan myös eri
viranomaisten yhteistyötä, jotta pystytään
kehittämään uusia toimintamuotoja ja
järjestämään niille rahoitusta.
Rahoituksen järjestämisen ei pitäisi
olla ongelma, jos kaikki ymmärtävät,
että viime kädessä kalleinta on jättää valtava
määrä osaamista, työkykyä ja
halua hyödyntämättä ja antaa
ihmisen syrjäytyä.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan varapuheenjohtaja kyllä laajasti
esitteli ja erittäin ansiokkaasti koko valiokunnan mietinnön,
ja täytyy sanoa, että oikeastaan koko kirjo tästä sosiaalisten
yritysten kohdalta mentiin läpi hyvin pitkälle.
Muutama sana kuitenkin siitä.
Tämä on varmasti kolmas kerta, kun tämä laki on
meillä esillä, ja joka kerta sitä on
koetettu viilata. En ole alusta alkaenkaan oikein tähän
ideaan kovasti uskonut sikäli, että tästä tulisi
tämmöinen valtava buumi, jossa tuhansia ihmisiä työllistettäisiin.
Meillä on Pirkanmaalla nyt sitten kuitenkin te-keskuksella
ollut tällainen aktiivinen vetäjä, joka on
tätä markkinoinut ja vienyt eteenpäin,
elikkä puolet näistä sosiaalisista yrityksistä taitaa
olla Pirkanmaalla. Toki se väkimäärä,
mitä sillä työllistetään,
ei kovin suuri ole, mutta on se kuitenkin tarpeellinen ja tärkeä niille
ihmisille, jotka näihin työllistyvät.
Mutta ongelmanahan tässä koko kuviossa on se,
että sosiaalisille yrityksille on tietyt ehdot, samanlaiset
ehdot kuin normaalissakin yritysmaailmassa, elikkä yrityksen
pitää tuottaa voittoa ja pystyä toimimaan
omilla rahoillaan. Ainoa, mitä se yritys saa, on tietenkin
tämä palkkatuettu työ. Palkkatuet tulevat
työntekijöille, ja jos bisnes on vähän
huononlaista ja se ei oikein tahdo vetää ja siellä joudutaan
tekemään tällä tavalla sosiaalista
työtä jo sen bisneksen osalta, niin ymmärtää, että siinä vaikeuksia
on, vaikka tuettaisiin ihmisten työtä täydellä sadalla
prosentilla. Nyt, kun tähän EU-kuviot vielä mukaan
tulevat elikkä tätä ei voida sataprosenttisesti
tukea, niin silloin tämä ongelma muodostuu.
Kyllä minä luulen, että ehkä kaikkein
kovin homma tässä olisi, että yhteiskunta
osoittaisi jotain toimintoja ja töitä joita nämä sosiaaliset
yritykset sitten rupeaisivat tekemään. Tässä tavallaan
asetuttaisiin myöskin sen työn tilaajan rooliin
osaltaan ja voitaisiin vähän niin kuin hoitaa sitä asiaa
niin, että se yritys myöskin pyörisi
ihan normaalisti. Hyvinhän ne tällä hetkellä ovat
minun mielestäni pyörineet, eikä sieltä varmaan konkursseja
ole kuulunut eikä tullut.
Uskon, että ei tälläkään
lakimuutoksella vielä tuhansia ihmisiä työllistetä,
mutta jos edes muutama kymmenen taikka muutama sata saataisiin, niin
silloin se olisi kaikki plussaa. Varmasti tähän
asiaan ensi kaudellakin tullaan puuttumaan. Luulen, että työasiainvaliokunta
tulee jotain muutoksia tähän taas parin
vuoden sisään tekemään.
Puhemies! Toivoisin, että valiokunnan varapuheenjohtajan
ottamat asiat hyvin tarkkaan mietittäisiin ja eduskunta
olisi tosiaan niitten lausumien takana.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Laki sosiaalisista yrityksistä on
hyvä. Halusin tulla tähän vielä myös
ottamaan kantaa sanomalla, että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta vakavasti suhtautui tähän
lakiin ja teki muutoksia ja kuunteli asiantuntijoita perusteellisesti.
Erityisesti se, että tämä lakihan on
ollut työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
useampaan kertaan käsittelyssä eduskunnassa, mielestäni
osin osoittaa, että vajaakuntoisten, vaikeasti työllistettävien
asiaan on haluttu paneutua. Kuitenkin se, että sosiaalisten yritysten — vaikka
laki on olemassa — määrä on pysynyt
suhteellisen pienenä, osoittaa, että yritysten
ei ole helppo ollut lähteä tämänlaiseen
välityömarkkinan tuottamiseen. Nyt sen, että tätä tilannetta
muutetaan paremmaksi, tietysti toivoisi synnyttävän
entistä enemmän sosiaalisia yrityksiä.
Mutta samalla — meillä oli keskustelu valiokunnassakin — ei
varmasti voi olla vain niin, että tämä muoto,
sosiaaliset yritykset, on ainoa keino tai tapa, jolla vajaakuntoisia
pitkäaikaistyöttömiä ja vaikeasti
työllistettäviä työllistetään.
Ainakaan ei pidä ohjautua siihen, että pitkäaikaisesti
työttömille luodaan oma, vain kapea polku, vaan
tavoitteena tulee olla näitten välityömarkkinoiden
ja erilaisten työllistymismuotojen myötä se,
että ihmiset eri lähtökohdista voisivat päästä vapaille
työmarkkinoille paremmin kuin tänä päivänä on
mahdollista. Vajaakuntoisten työllistäminen on
todella koko yhteiskunnan tehtävä, ei vain määrätynlaisten
yritysten, ja on sillä lailla tärkeää,
että siihen jatkossakin etsitään uusia
ja uusia keinoja, joilla yrityksiä voidaan tukea ja erilaisia
uusia todellisia työpaikkoja luoda vaikeasti työllistettävillekin.
Nämä lausumaehdotukset, jotka työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on mietintöön ottanut,
ovat todella hyviä, koska yksi ongelma-alue, puute tai vaje,
joka lakiin jäi, on se, että tämä ei
kata mielenterveyskuntoutujia, ja se olisi todella tärkeää. Kuulimme
hyvin asiantuntijoilta, miksi sitä ei tässä vaiheessa
otettu. Kysymys on enemmän pitkäaikaistyöttömistä ja
niistä, jotka ovat ehkä helpommin saatavissa työhön
ja tuottaviksi. Kun on monella tavalla sairaista ihmisistä kysymys, samalla
työelämältä odotetaan, että kun
heitä työllistetään, niin tarvitaan
paitsi se työpaikka, myös monenlaista tukea sen
työn yhteydessä, sen työn yhteydessä vielä kuntoutusta.
Lausumaehdotus, ennen kaikkea ensimmäinen, "eduskunta
edellyttää, että säännöksiä tarkistetaan
siten, että mielenterveyskuntoutujat, kuntoutustuella olevat
henkilöt sekä eläkkeen lepäämään
jättäneet henkilöt voisivat työllistyä sosiaalisiin
yrityksiin nykyistä paremmin ja että eläkkeen
lepäämäänjättämisjärjestelmän
kattavuutta parannetaan ja joustavuutta lisätään
sekä mahdollisuuksia yhdistää pienet
eläketulot palkkatuloihin kehitetään",
on todella hyvä. Toivon, että eduskunnassa tähän
jatkossa vastataan.
Tietenkin on tämä toinen lausuma: "Eduskunta
edellyttää, että lainsäädäntöä tarkistetaan
siten, että suomea ja ruotsia huonosti osaavat maahanmuuttajat
voidaan laskea lain tarkoittaman 30 prosentin piiriin ja työllistää heidät
korkeimmalla korotetulla palkkatuella sosiaalisiin yrityksiin jo
ennen 500 työttömyyspäivän täyttymistä."
On myös todella niin, että monet maahanmuuttajat ovat jo
pitkään olleet työttömiä.
Kysymys on kielitaidottomuudesta, ja kuitenkin olisi tärkeää, että he
pääsisivät mukaan työelämään.
Vielä asia, jota tässä valiokunta
käsitteli ja joka nousi joidenkin määrättyjen
asiantuntijalausuntojen myötä esille: yrittäjä,
joka itse on vajaakuntoinen. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta halusi tätäkin nostaa esille.
Ei tulisi olla niin, että vain itse vajaakuntoinen saa
tukea, vaan niin, että mahdollisesti vammainen yrittäjä,
joka palkkaa vammaisen, saa tukea sille työntekijälle.
Tukea tulisi myös antaa tälle yrittäjälle
itselle ja näin kannustaa myös vammaisia työllistämään
ja etsimään erilaisia keinoja itsensä työllistämiseen
ja varmasti tukea semmoista rohkeutta, jota vammaisten joukossa
varmasti on, ainakin asiantuntijoitten mielestä. Sen vuoksi
on niitä muotoja, joilla työllistetään
vajaakuntoisia ja vammaisia. Se ryhmä sinänsä,
josta puhutaan ehkä erilaisilla käsitteillä,
vajaakuntoiset jne., on moninainen. Sitäkin keskustelua
kävimme, että tämä käsite "vajaakuntoisuus"
ei välttämättä ole ihan paras mahdollinen,
koska sen ryhmän alle liittyy monenlaisia erilaisista syistä olevia
ihmisiä, joille työllistyminen on tullut vaikeaksi.
Eli myös tätä määritelmää tulisi
tarkistaa. Mutta tämä laki sosiaalisista yrityksistä on
todella hyvä ja valiokunta on tehnyt hyvän mietinnön.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Aikoinaan, kun sosiaaliset yritykset tulivat,
niillehän oli aikamoiset tavoitteet. Sitten on huomattu,
että ihan kaikkia niistä ei saavutettukaan. On todella
hienoa, että hallitus toi mahdollisimman pian sosiaalisten
yritysten kehittämislain meille valiokuntaan ja se saatiin
nopeasti käsiteltyäkin.
Erityisen tyytyväinen olin siitä, että työllistämistuen
määrä, joka tässä 9 §:ssä on,
saatiin nousemaan, koska tuli paljon palautetta tässä käsittelyn
aikana, että se on liian matala ja se aikaansaa sen, että mahdollisesti
ne loputkin sosiaaliset yritykset poistuisivat.
Myöskin siitä olen hyvin tyytyväinen,
mitä lausumaehdotuksissa on, mutta erityisesti haluan mainita
mielenterveyskuntoutujat. Tällä lausumalla halutaan
laki laajentaa mielenterveyskuntoutujiin, ja se on hyvä asia.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, että laki vihdoinkin
on tässä. Niin kuin on tuotu esille, aivan varmasti
myöskin ensi kaudella tähän joudutaan
vielä puuttumaan, jos halutaan tukea sosiaalisia
yrityksiä, mutta tässä on nyt hyvä lähtökohta taas eteenpäin
mennä.
Yleiskeskustelu päättyy.