Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kuten tunnettua, Elcoteq ja M-real ovat käynnistäneet yt-neuvottelut
ja ne uhkaavat satoja työpaikkoja ja perheitä Lohjalla
ja Lohjan seudulla.
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo asian johdosta tässä vaiheessa
ryhtyä? Olisiko mahdollista vaikuttaa esimerkiksi siihen,
että Elcoteqin tehtaan totaaliselta sulkemiselta voitaisiin
valtiovallan avustuksella jotenkin välttyä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus tietysti lähtee siitä,
että kaikki mahdollinen on tehtävä ja
toivoo tehtävän sen hyväksi, että mahdollisimman
vähän työpaikkoja, jos ollenkaan, vähennettäisiin
näissä yrityksissä. Yt-neuvottelut kuitenkin
käynnistyvät, ja siinä vaiheessa, kun yt-neuvottelut
käynnistyvät, valtiovalta on niillä toimilla,
mihin se on järjestelmät rakentanut, valmistautumassa
nyt arvioimaan sitä, missä määrin
ja millä toimin voitaisiin paikallisesti sitten edesauttaa
uusien työpaikkojen syntymistä joko niin, että olemassa
olevat voisivat laajentaa, tai niin, että paikkakunnille
voisi tulla uusia yrityksiä.
Prosessi on käynnistymässä näissä äsken
sanotuissa yrityksissä ja näillä sanotuilla
paikkakunnilla. Sama periaatteellinen valmius, mikä jo viime
viikolla ja sitä edellisillä viikoilla oli silloin
esille tulleissa hankkeissa, on olemassa myöskin näillä paikkakunnilla
ja näihin yrityksiin liittyen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tiedustelisin myöskin: Onko esimerkiksi
Elcoteq-osakeyhtiölle myönnetty valtion tutkimus-
tai muita sellaisia tukia, ja jos on, kuinka paljon? Ja aikooko
hallitus ryhtyä toimenpiteisiin niiden takaisin perimiseksi,
jos niin on tehty?
Vielä tiedustelisin ministereiltä Pekkarinen
ja Filatov: Onko teillä valmiutta vierailla myös
asian johdosta asianomaisella paikkakunnalla ja näissä yrityksissä henkilökohtaisesti
tutustumassa tähän vakavaan tilanteeseen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minun tiedossani ei ole, että investointiavustuksia
olisi myönnetty viimeisten viiden vuoden aikana. Selvitys
on osin kyllä vielä kesken, mutta ensikommentit
olivat sellaiset, että ei olisi. Sen sijaan näistä tutkimus-
ja teknologiarahoista saattaa löytyä muutaman
vuoden takaa sellaista, mutta siitäkään
en uskalla sanoa nyt tai nimenomaan siitä en uskalla sanoa
ihan varmuutta. Jos on niin, että viime vuosien aikaan
on myönnetty tutkimus- ja teknologiarahoja, niin kyllä ne myöskin tullaan
takaisin
perimään. Siinä tapauksessa, että yhtiö todella
merkittävästi vähentäisi työpaikkoja
tai veisi pois, meillä on mahdollisuus periä nämä rahat
jälkikäteen pois.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Elcoteq on yksi yritys ja yksi ongelma,
jonka ed. Saarinen nosti esille. Kysymys on tietystikin kokonaisuudessaan
yrittäjyyspolitiikasta ja siitä, kuinka hallitus
toimii ja millaista yrittäjyyspolitiikkaa maassa harjoitetaan.
Siitä kiitos kuuluu kyllä Vanhasen hallitukselle
ja koko yrittäjyyspolitiikalle, että on paljon
saatu hyvää aikaan. Mutta se, kuinka vahvistetaan
yrittäjien yrityspohjaa ja omistajuutta, myös
kotimaista, suomalaista omistajuutta, on iso kysymys.
Herra puhemies! Kysynkin: Mitä hallitus vielä tässä vaiheessa
voi tehdä, jotta suomalaista yrittäjyyspohjaa
ja omistajuutta voidaan vahvistaa, niin että tämän
tyyppisetkin ongelmat, jotka edellä esille nostettiin,
voidaan kestää?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämä on äärettömän
laaja kysymys. Jos pelkistäen yrittää sanoa sen
tekemisen tarpeen fokuksen, missä sen pitäisi
olla, niin se on mahdollisimman suotuisan toimintaympäristön
rakentaminen yrityksille investoida täällä.
Sitä kai se on. Käytännössä sieltä löytyy
toimet, joilla osaamista nostetaan, kohennetaan, ja joilla varmistetaan
riskirahan saatavuus kaikille niille, jotka ovat periaatteessa valmiita
investoimaan rahaa niihin teknologiahankkeisiin, joilla yritys parantaa
tuottavuuttaan. Hallitus on aika hyvin näihin varautunut.
T&k-rahaa esimerkiksi lisätään
tänä vuonna 5 prosentilla edelliseen vuoteen verraten.
Euroopassa ei ole kovin monta maata, jotka ovat tiedostaneet tämän
tyyppisten keinojen käyttökelpoisuuden siinä mitassa
kuin Suomessa on tehty.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ehkä joltakin on jäänyt
huomaamatta se, että tämä hallitus ja
tässä hallituksessa olevat puolueet vaikenevat
nykyisin kokonaan irtisanomissuojan parantamisesta. Yksikään
hallituksessa oleva puolue ei tee enää minkäänlaisia
esityksiä siitä, että irtisanomissuojaa
pitäisi parantaa. Eikö nyt kuitenkin tämän
uuden tilanteen, joka Suomessa on syntymässä,
pitäisi nostaa esille kysymys siitä, onko irtisanominen
Suomessa kuitenkin liian halpaa, onko irtisanominen kuitenkin liian helppo
tehdä. Tämä kysymys tulee eittämättä mieleen,
koska nyt myös kannattavat yritykset irtisanovat ja siirtävät
tuotantoa ulkomaille. Kysyn hallitukselta:
Onko hallituksella minkäänlaista suunnitelmaa
siitä, että edes tulevaisuudessa voitaisiin harkita
myös irtisanomissuojan parantamista?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tässä tilanteessa, vaikka
meillä olisi minkälainen irtisanomissuoja, silloin
kun yritykset tekevät päätöksiä markkinoiden
tai työn hinnan perusteella, sillä ei ole kovin
suurta merkitystä. Sen sijaan olemme käyneet keskusteluja
ja neuvotteluja työmarkkinaosapuolten kanssa siitä, miten
muutosturvaa voitaisiin kehittää siten, että yrityksen
osallisuus tulevaisuudessa kasvaisi silloin, kun on kyse
nimenomaan kannattavista yrityksistä.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on Suomessa useita aloja,
joilla vallitsee työvoimapula: metalli- ja rakennusteollisuus.
Nämä ovat sellaisia aloja, joilla tehdasta on
vähän vaikea viedä alta pois ja ottaa
työt tehtäväksi Kaukoitään.
Aikooko hallitus ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin,
joilla suunnataan uudelleenkoulutusta ja nimenomaan kehotetaan ja
kannustetaan ihmisiä siirtymään näille
aloille? Meillä on todella suuri pula työvoimasta
niin telakoilla, rakennustyössä kuin metalliteollisuudessa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tässä oli vahva työvoimapoliittinen
näkökulma, mutta ehkä voin minäkin
todeta, että on ihan totta, että tietyillä maantieteellisillä alueilla
ja tietyillä toimialoilla on tosiasiassa tällä hetkellä työvoimapulaa.
Talouden kehityksen kulku on ollut niin ripeää,
että työvoima ei ole pysynyt siinä tahdissa,
missä määrin kysyntä on kasvanut
tietyillä aloilla. Tähän tarpeeseen yritetään
kyllä vastata työvoimapoliittisilla koulutuksilla
ja muilla näillä instrumenteilla, koulutusjärjestelmää kaiken
aikaa hiomalla ja uudistamalla, mutta ehkä niiltä osin
voisi olla parempi, että työministeri Filatov,
jos puhemies sallii, vastaa siitä konkretiasta, mitä käytännössä tehdään.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Osittainhan kyse on ollut siitä,
että ne toimialat, jotka työllistävät
voimakkaasti, eivät ole olleet kaikkein houkuttelevimpia
nuorten näkökulmasta siinä mielessä,
että näille aloille olisi lähdetty opiskelemaan.
Siellä ovat sekä työnantaja- että muut
järjestöt tehneet hyvää työtä tämän
koulutushoukuttelevuuden lisäämiseksi ja se näkyy
sitä kautta, että ammatillinen koulutus on tullut
houkuttelevammaksi. Sen lisäksi esimerkiksi työvoimapoliittisella
koulutuksella on suunnattu opetusta nimenomaan niille toimialoille,
jotka kärsivät työvoimapulasta, mutta
monet näistä aloista, niin kuin esimerkiksi rakentaminen,
ovat hyvin kausiluonteisia, ja silloin kun meillä on sellainen
rakentamisen piikki kuin tällä hetkellä,
ei ole olemassa ammattiosaamisreserviä, joka yhtäkkiä täyttäisi
sellaisen kasvun. Siitä johtuu osa näistä työvoimapulatilanteista. Mutta
esimerkiksi metalli on sellainen ala, jolla tällä hetkellä tuo
työvoimapoliittisen koulutuksen kasvu on ollut suhteessa
hyvin suuri.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Tiedustelen hallitukselta nyt, kun on tämä tilanne
ja näitä Elcoteq-tyyppisiä tapauksia
tippuu yksitellen ja tässä vähän
EU-maita viedään niin kuin pässiä narusta:
Onko Euroopan unionin tasolla varautumissuunnitelmaa globalisaation
tämän kaltaisiin ilmiöihin?
Toisaalta, arvoisa puhemies, tämä keskustelu osoittaa,
että käsite "vastuullinen markkinatalous" on aika
yllättävä. Onko se relevantti? Näkyykö tässä enemmänkin
markkinatalouden ahneus? Ja siltä osin, arvoisa puhemies,
kysymykseen eittämättä liittyy myöskin
se, mikä on työntekijän asema suhteessa
tilanteeseen, jossa irtisanomiset tulevat. Kysyn myös hallitukselta
ja työministeriltä: Minkälaisia eroja
olette havainneet unionimaiden välillä siinä suhteessa,
ja onko suoja työntekijälle Suomessa riittävä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Työntekijän suojanäkökulmasta
on tehty varsin laajoja analyyseja, ja se muodostuu hyvin monesta
tekijästä. Kyse on työttömyysturvan
tasosta, irtisanomisajoista, niistä korvauksista, joita
irtisanomistilanteessa maksetaan, ja voidaan sanoa, että ääripäät
unionin sisällä ovat hyvin kaukana toisistansa.
Ne riippuvat usein myös siitä, minkä tyyppisestä työsuhteesta
on kysymys. Mutta aika laajasti on arvioitu se, että Suomen
irtisanomissuoja ei ole keskitason yläpuolella, mutta ei
kovin paljon sen alapuolellakaan, mikä EU:n vanhoissa jäsenmaissa
tällä hetkellä on.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ne toimenpiteet, mitä hallitus
loi vajaa vuosi sitten Voikkaan tehtaan alasajon jälkeen,
ovat olleet erittäin toimivia. Tällä tarkoitan lähinnä korotettuja
investointitukia, erittäin toimivaa muutosturvajärjestelmää,
starttirahajärjestelmää, josta voidaan
sanoa, että piikki on edelleenkin auki ja rahaa on ollut
riittävästi. Hyvä näin. Mutta
suurimmaksi haasteeksi on käynyt se, että ei ole
riittävästi yrityshankkeita eikä niitä yrityksiä,
jotka voisivat hakea esimerkiksi yritystukea ja käyttää vaikka
paikallisen rakennemuutoksen antamia mahdollisuuksia. Tämä on
hyvin olennainen kysymys.
Millä, ministeri Pekkarinen, tähän
saadaan vielä ruisketta, että me löydämme
niitä yrityksiä, yrityshankkeita? Mitkä ovat
hallituksen toimenpiteet myöskin työvoiman liikkuvuuden
suhteen? Aiotaanko kannustaa työn hakemista myöskin
sellaisilla paikkakunnilla, missä työtä on
tarjolla?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tämä liittyy nyt enemmän
yrittäjyyteen, mutta esimerkiksi starttirahahan on täältä työhallinnon
puolelta sellainen väline, johon on kytkeytynyt sitten
koulutus. Elikkä yrittäjyyskoulutuksen, starttirahan
ja yrittämisen kautta tällaisia pieniä mikroyrityksiä on
syntynyt, ja se on ollut hyvin toimiva järjestelmä.
Tietenkin ministeri Pekkarisen puolelta sitten yrittäjyysohjelma
on ollut se, joka kokonaisuudessaan on pyrkinyt rakentamaan yrittäjyydelle
myönteistä ilmapiiriä ja kannustamaan
yrittäjyyteen.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä minä uskon, että potentiaalista
yrittäjyyttä edelleenkin on, tahoja, jotka olisivat
valmiita pistämään uutta yritystä pystyyn
esimerkiksi toimitiloihin, joita hehtaarikaupalla jää eri
puolilla Suomea tyhjiksi. Paljon on ollut sellaisia yrityksiä ja
yrittäjiä.
Ne toimet, mihin hallitus voi omalta osaltaan ojentaa kättä,
liittyvät lähinnä riskirahoitukseen, velkasellaiseen,
ja oman pääoman ehtoiseen rahoitukseen, ja näitä instrumentteja
me olemme parantaneet. Me olemme panneet pystyyn Aloitusrahasto
Veran, jolla on kuitenkin kymmenien miljoonien eurojen resurssit
käytettävissä, ja kyllä myöskin
Finnveraa on resursoitu aika lailla. Mutta on, arvoisa puhemies,
totta, että siinä määrin tämä virta
ulos on voimistunut viime aikojen kuluessa, että ei lisäresurssi
näihin tarpeisiin kyllä kieltämättä pahaa
tekisi. Se on aivan totta se.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Neuvostoliitossa oli täydellinen
irtisanomissuoja, mutta eipä ollut kansalaisilla leipääkään.
Elävä elämä on sellaista, että yrityksillä täytyy
olla tilauksia, jotta ne työpaikat voivat olla yrityksessä.
Arvoisa puhemies! Sinipunan aikana luotiin mahtava Nokia, it-klusteri,
tähän maahan. Nokia kasvoi. Alihankkijat kasvoivat.
Tämän hallituksen aikana Nokia on vähitellen
alkanut siirtää toimintoja pois, rahoitussektori
on lähtenyt pois Suomesta, ja nyt Nokian alihankkijat siirtyvät pois
Suomesta ja tämä hallitus seisoo tumput suorana
eikä tee yhtään mitään.
Ministeri Pekkarinen, miksi te ette luo kunnollisia hyviä olosuhteita
it-sektorille toimia Suomessa kannattavasti?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Meillä on juuri tälle sektorille
erinomaiset toimintaedellytykset. (Ed. Zyskowicz: Senkö takia
ne lähtevät täältä?) — Aivan
totta, ed. Zyskowicz, te sen tiedätte, jos joku, että valmistavassa
tuotannossa, joka on alihankkija tälle korkean osaamisen
ic-tekemiselle, ei Suomi eikä monet muutkaan, juuri kukaan muukaan
meidän tapaisemme maa, kerta kaikkiaan kilpailussa pärjää.
Meidän on satsattava siihen, missä meillä on
edellytykset menestyä, osaavimpaan, vaativimpaan, korkeimman
teknologian tekemiseen, ja niin me olemme tehneet.
Otitte esimerkin, ed. Sasi, Nokiasta. Nokialla on Suomessa 24 000
työntekijää, noin 3 000 valmistavassa
tuotannossa, 21 000 on — ja nimenomaan tämä joukko
on lisääntynyt — täällä sitä varten,
että he eivät palvele näitä 3 000:ta
valmistavassa tuotannossa olevaa, vaan niitä 40 000:ta
eri puolilla maailmaa olevaa Nokian työntekijää.
Tässä on meillä sauma. Meidän
pitää elinkeinopolitiikkaa hoitaa niin, että se
vaativin ja eniten Suomeen tuova ja jättävä pysyy täällä,
ja hallitus on tässä onnistunut aika hyvin.
Ed. Leena Luhtanen merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ei it-ala ole kertonut, että se on
täältä lähtenyt pois sen takia,
ettei täällä ole työntekijöitä,
eikä metsä- ja metalliteollisuuskaan, mikä on
siirtynyt muualle, lähinnä Keski-Eurooppaan, vaan
täällä on jotain nyt pielessä.
Nyt esimerkiksi sähköä ostetaan maan
rajojen ulkopuolelta näinä päivinä, kun
on kovasti pakkasta. Se on kallista, kun sitä ostetaan
maan rajojen ulkopuolelta ja tuotetaan hyvin kalliisti niitä piikkejä.
Hallitus on ollut tumput suorana neljä vuotta. Ei ole varmistanut, että oma
sähkötuotanto on riittävä. Metsä-
ja metalliteollisuus ovat pitkälti sähköä tarvitsevia
teollisuudenaloja, ja sähköä ei nyt ole
täällä. Ei usko teollisuus täällä,
investoi jonnekin muualle.
Mitä te aiotte tehdä, että tällaiset
edellytykset turvataan?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä luulen, että aika monet
eilen saattoivat huomata uutisista, että Suomessa tuotettiin
eilen energiaa enemmän kuin koskaan Suomen historian aikaan
ja tänä aamuna vielä vähän
enemmän täällä tuotettiin.
Ed. Kangas, minä ymmärrän, että kun
on vaalikiireet, niin jää moni asia huomaamatta.
(Naurua) Voi olla, että on jäänyt huomaamatta
esimerkiksi sekin, että juuri tämä sali
sääti pari kuukautta sitten erillisen lain varavoimasta,
jolla lailla pakotetaan eri toimijat huolehtimaan siitä,
että meillä nyt on 600—800 megawattia
käsittävä reservi. Sitä varten
jos pakkanen pomppaa liian korkealle tai tuonti jostakin lakkaa,
meillä on tuo määrä varavoimaa
käytössä. Sitäkään
koskaan ennen ei ole ollut. Nyt se on. Se kertoo siitä,
että hallitus on varautunut niihin piikkeihin. Kun edustaja
puhui juuri piikeistä, niihin on varauduttu äsken
kerrotulla tavalla.