6) Hallituksen esitys laiksi Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässäkin toimin nyt valiokunnan
puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sijaisena, kun he ovat estyneinä esittelemään
tätä uutta menettelyä, elikkä tämä siis
toisin sanoen liittyy Suomen metsäkeskuksen tähän
uuteen järjestelmään ja sen metsätietojärjestelmään.
Tässä on siis kysymys siitä, että pyritään
parantamaan metsävaratietojen hyödynnettävyyttä,
ja tämä ei olekaan helppo asia ollenkaan. Sitä sovellettaisiin
Suomen metsäkeskukselle kuuluvien julkisten hallintotehtävien
suorittamiseksi tarpeellisten henkilötietoja sisältävien
metsätietojen käsittelyyn. Tietojen ja asiakirjojen
julkisuuteen sovellettaisiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annettua lakia. Henkilötietojen käsittelyyn sovellettaisiin
henkilötietolakia, ellei ehdotetussa laissa toisin säädettäisi.
Laissa niin ikään säädettäisiin
tietojärjestelmän käyttötarkoituksesta,
tietosisällöistä, tietojen käytöstä ja luovuttamisesta
sivullisille sekä tietojen säilyttämisestä ja
poistamisesta.
Metsätietojärjestelmään
liittyvän rekisterin pito säädettäisiin
Suomen metsäkeskuksen julkiseksi hallintotehtäväksi.
Rekisterin pitäjäksi ehdotetaan uuden metsäkeskusorganisaation
keskusyksikön johtajaa ja aluejohtajaa, koska nämä voisivat
käyttää tehtäviensä hoidossa
julkista valtaa. Valiokunta toteaa, että esityksellä on
kaksi perusoikeuksien toteutumiseen liittyvää keskeistä tavoitetta.
Esityksellä pyritään varmistamaan se,
että metsäkeskuksen metsätietojärjestelmään
liittyviin tietoihin ja niiden luovuttamiseen sovelletaan julkisuuslakia.
Koska tietojärjestelmän tiedot ovat henkilötietoja,
pyritään esityksellä samanaikaisesti
myös edistämään tie-tosuojan
toteutumista. Tältä osin voidaan todeta, että julkisuuslaki
sisältää viranomaisen henkilörekistereitä koskevan
säännöksen, jossa viitataan henkilötietojen
suojaa koskeviin säännöksiin. Henkilötietolain
ja ehdotetun lain henkilötietojen käsittelyä koskevat
säännökset siis rajoittaisivat julkisten
tietojen luovutusta kyseisestä tietojärjestelmästä.
Säännösten mukaan maanomistajan yhteystiedot
voidaan luovuttaa metsätalouteen liittyvää suoramarkkinointia
varten, jos maanomistaja ei ole sitä erityisesti kieltänyt.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että kieltämisen mahdollisuudesta tiedotetaan
mahdollisimman tehokkaasti ja siten, että rekisteröidyllä on
tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa tietojensa käsittelyyn.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että jos luovutuksen kohteena on maanomistajan yhteystiedot
sekä metsävaratiedot ja niiden sijaintitiedot, tiedot
voidaan metsätalouteen liittyvää suoramarkkinointia
varten luovuttaa vain maanomistajan suostumuksella.
Arvoisa puhemies! Tässäkin päädyttiin
yksimieliseen hengentuotteeseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus, ministeri Sirkka-Liisa Anttila
ja valiokunta ovat tehneet hyvää työtä,
jonka ed. Pulliainen täällä toi esille.
Metsävaratietojen yksilöllisyys on verrattavissa
lompakossa olevaan rahamäärään
salattavuuden osalta, yksityisyyden osalta, tai jos on pankkitili,
tilillä olevaan saldoon. Tämän vuoksi
on hyvin perusteltua se, että näitä maanomistajakohtaisia
metsävaratietoja voidaan antaa vain metsänomistajan
luvalla, erityisellä luvalla, jonka hän itse antaa.
Pidän tätä näkökohtaa
hyvin tärkeänä yksilönsuojan
ja tietosuojan kannalta.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pari huomiota tästä Suomen
metsäkeskuksen metsätietojärjestelmää koskevasta
laista. Tämä liittyy olennaisena osana tähän
metsäkeskuslakiuudistukseen, ja on aivan välttämätöntä, että kun
käsitellään metsänomistajaa
koskevia tietoja, lainsäädäntökin
on sitten ajan tasalla. Ja aivan välttämätöntä on
se, että metsänomistajan omaisuudesta säädetään
niin kuin tässä mietinnössä aivan
oikein sanotaan, että valiokunta korostaa mietinnössään
sitä, että "henkilötiedoiksi katsottavat
metsävaratiedot voidaan luovuttaa palveluja tarjoaville
metsäalan toimijoille suoramarkkinointia varten ainoastaan
maanomistajan suostumuksella". Elikkä se metsää koskeva
tieto on niin hyvin suojattu, että vain siinä tapauksessa,
jos maanomistaja siihen nimenomaan antaa suostumuksen, niitä metsää koskevia
yksittäisiä tietoja, esimerkiksi puuvaratietoja,
voi antaa.
Mutta sitten on taas toisin päin käännettynä niin,
että kun pidetään rekisteriä yllä,
sitten tällaisille suoramarkkinointiyhtiöille
tai -yrittäjille voidaan antaa tietoja maanomistajan yhteystietoja
koskien kaikissa tapauksissa, ellei maanomistaja nimenomaan sitä kiellä.
Tässähän on tämmöinen
käännetty lukko, että todellakin maanomistaja
voi sen kieltää, jos ei välttämättä niitä suoramarkkinointiyhtiöiden
yhteydenottoja halua.
Elikkä tässä on syytä pitää erillään
metsävaratietojen erillään pito, jonka
laki suojaa ja jota ei saa antaa kuin nimenomaisesta suostumuksesta, aivan
kuten on tällä hetkellä ja muun muassa
verotietoja koskien ja esimerkiksi perukirjoja koskien ja niihin
liittyviä metsätietoja koskien on olemassa korkeimman
hallinto-oikeuden ennakkopäätökset, ettei
tietoja tarvitse antaa, ja näin tulee olla jatkossakin.
Kannattaa huomata, että tämä lakiesitys
ei muuta tätä totuutta miksikään ja
nämä suoramarkkinointitiedot taas sitten toimivat
tämän lain kautta. Koska kysymys on henkilöiden
rekistereistä, niin tätä rekisterinpitoa koskevia
lakeja totta kai noudatetaan ja tässä mietinnössä siitä mainitaan
ja sitten myös perusoikeuksien näkökulmasta
pidetään huoli siitä, että varmistetaan,
että metsäkeskuksen metsätietojärjestelmään
liittyviin tietoihin ja niiden luovuttamiseen sovelletaan julkisuuslakia.
Elikkä tässä on sidottu monta lakia
yhteen nippuun, ja aivan kuten mietinnössä korostetaan
oivallisesti, ei olla missään nimessä luomassa
uutta byrokratiaa vaan tehdään selkeä lainsäädäntö, joka
toimii sitten kaikki nämä äsken mainitut
lait huomioiden.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan samalla tavalla kiitokset niin maa- ja
metsätalousvaliokunnalle kuin perustuslakivaliokunnallekin
tämän asian varsin ripeästä käsittelystä.
Silloin, kun tätä järjestelmää lähdettiin
kehittämään, meidän tavoitteenahan
oli, että nyt, kun metsäkeskukset uudistetaan,
niitten hallintoa uudistetaan ja samaan aikaan metsävaratietojärjestelmä siirtyy
sähköiseen muotoon. Eli laserkeilausjärjestelmällä kerätään
ne tiedot, ja sen jälkeen metsänomistajalle saadaan
sinne omaan kotitietokoneen ruudulle tiedot hänen metsässään olevista
puuvarannoista, ja tämä mahdollistaa erittäin
hyvin tämmöisen neuvonnan, että voidaan
vinkata metsänomistajalle, että siellä olisi nyt
tämmöisiä hakkuurästejä,
harvennusrästejä tai vastaavia. Jokainen metsänomistaja
tietysti itse päättää, tarttuuko
tähän mahdollisuuteen vai ei, mutta tämä kombinaatio,
uusi metsäkeskusjärjestelmä ja keskitetty
hallinto yhdessä metsävaratiedon kanssa, antaa
todella mahdollisuuden neuvoa ja antaa oikeaa viestiä,
varsinkin kun meillä metsät siirtyvät
suurten ikäluokkien jäätyä eläkkeelle
entistä enemmän kaupunkilaismetsänomistajien
haltuun perinnönjakojen ja kauppojen kautta. Nyt tämä laserkeilausjärjestelmä antaa
tarkemmat tiedot metsistä ja antaa metsänomistajalle
hyvän kuvan siitä, minkälaisessa puuvarantotilanteessa,
minkälaisessa hoitotilanteessa se oma metsä siellä on.
Tämän valmistelun yhteydessä käytiin
hyvin mielenkiintoinen keskustelu siitä, kuka niitä tietoja
sitten oikein saisi käyttää. Itselleni
oli yllätys se, että metsäteollisuuden
piirissä oli semmoinen käsitys, että nämä pitää antaa
kaikkien käyttöön avoimesti. Mutta tämähän
on aivan sama asia, jos tälle tielle olisi lähdetty,
että kun myyt jotakin, niin ostajalla on jo tieto kaikesta, mitä olet
myymässä. Eihän tämä näin
voi olla. Eli tavallaan se tekisi mahdottomaksi sen, että metsänomistaja
voisi käydä neuvotteluja oman metsänsä ja
puunsa hinnasta silloin, kun sitä metsäkauppaa
hierotaan.
Mehän tiedämme, totta kai, jo nyt sen, mitä metsän
eri puulajeista maksetaan. Tämän vuoden alussahan
tuli voimaan tämä järjestelmä,
jonka Metla toteuttaa. Se antaa lisää tietoa niille,
jotka metsästä puukauppoja käyvät,
mutta siitä, että metsäteollisuudella
eli ostajalla olisi ollut tarkka tieto, mitä kunkin metsässä on,
aivan varmaan olisi seurannut sellaisia asioita, jotka eivät
kuulu normaaliin vapaaseen kauppajärjestelmään.
Sen takia olen tyytyväinen, että tämä asia
on nyt mennyt näin eikä tämä ole
matkalla muuttunut. Tämä oli se vaikein asia tässä viedä eteenpäin:
kenellä on oikeus saada metsävaratietoja. Nyt
se on tässä hyvin selkeästi paalutettu
nimenomaan tietosuojalaki huomioon ottaen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jälleen henkilökohtaisena
kannanottona vain tähän yhteen ainoaan olennaisimpaan
kohtaan, metsävaratiedon käyttöön
ja käyttöoikeuksiin ja siihen, mikä mielekkyys
tällä tietovarannolla oikeastaan on, totean rehellisesti,
että kun tähän lainsäädäntöhommaan
ryhdyttiin, vähän olin sitä mieltä,
että tästä ei taida kyllä tulla
yhtään mitään. Kun aikoinaan
hallintovaliokunnassa näitä Aarnion juttuja kuuntelin,
ajattelin, että voi hyvänen aika, kun tätä viisautta,
joka on siellä henkilötietolain jnp. puolella,
ruvetaan soveltamaan tälle puolelle tämän
laatuiseen asiaan, kyllä siinä vaikeuksiin tullaan.
Nyt on miellyttävää todeta se, että tästä ei
käydä mitään keskustelua vaan
tämä on mielletty järkeväksi
ja oikeaksi tavaksi hoitaa asiat ja tämä lainsäädäntö näyttää onnistuneen
jo ennakkoon arvioiden ihan hyvin.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa puhemies! Minulla itselläni oli juuri samanlaisia
pelkoja silloin, kun tätä ruvettiin valmistelemaan,
mistä ed. Pulliainen juuri äsken mainitsi. Oli
todella suuri pelko, että sinne jäisivät
yksittäisen metsänomistajan hyvinkin yksilöidyt
tiedot kaiken maailman kaupungin tupsuniskojen kytättäväksi.
Tästä olisi voinut tulla melko kovaa taistelua,
jos he olisivat käyttäneet aktiivisuuttaan sillä lailla
kuin ovat käyttäneet esimerkiksi kettu- ja minkkifarmeja
kohtaan. Se pelko oli olemassa, mutta hyvä näin,
että se on tiukasti säänneltyä,
kuka sitä saa käyttää.
Toinen hyvä asia, mikä sinne tuli, on se,
että sieltä ei ole hyvin pienissä yksiköissä tietoa
haettavissa edes viranomaisten taholta, että pystyisi näkemään
yksittäisen isännän yksittäisen
palstan tiedot. Kun tämä on kunnossa, silloin
ei ole enää niin suurta huolta siitä,
mikä myös oli pelkona, kun se nyt täytyy
nimenomaan itse aktiivisesti kieltää, jotta se
tieto ei ole viranomaisten käytössä.
Se pelko poistui sillä, että se ei ole nähtävissä niin
yksilöidysti pieniltä palstoilta kuin pelättävissä oli.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ministeri
Sirkka-Liisa Anttilaa hänen äsken käyttämästään
puheenvuorosta asiakohdan johdosta. Metsänomistajan — tai
metsänomistajien yhteismetsän kohdalla, perikunnan
osalla — on hyvä tietää itse
metsänsä puumäärä ja
tietoja metsästä, se on tavattoman hyvä asia.
Sen informaation toivoisin kulkevan, että metsäkeskukset
informoisivat metsänomistajia henkilökohtaisesti
metsävaratiedoilla. Ne olisivat hyvin hyödyllisiä.
Näitten tietojen antaminen metsänomistajille itselleen
varmasti palvelisi myöskin epäsuorasti niitä tavoitteita,
joita puun ostajilla oli tietojen saatavuuden osalta, koska silloinhan
metsänomistajat itse voivat itsenäisesti tehdä ratkaisuja,
onko myyntihaluja vai siirtyykö myynti muualle vai onko
myytävää vaiko ei. Tämä on
hyvä asia.
Sitten metsänomistajien tietojen antaminen. Tässä on
kyllä tietty tietosuojaongelma. Esimerkiksi, jos vaalien
alla ehdokas haluaa saada vaikka jostakin kohderyhmästä osoitetietoja,
ne ovat tietosuojan alla. Esimerkiksi tietyn paikkakunnan eläkeläisistä tai
jostakin muusta kohderyhmästä tietoja ei saada,
mutta nyt sitten esimerkiksi metsänomistajista nämä tiedot
olisivat saatavissa. Siinä pieni ristiriita jää tässäkin.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys metsäkeskuksen
metsätietojärjestelmästä on
erittäin ajankohtainen jo pelkästään
sen takia, että kun uusi metsäkeskuslaki tulee
voimaan, niin meillä pitää olla sitten lainsäädäntö metsäkeskuksen
käsittelemien tietojen lainmukaisuudesta, että se
asia hoidetaan kunnolla ja niin, ettei loukata julkisuuslakia taikka
henkilötietolakia. On muistettava, että nykyiset
tietojärjestelmät, mitä esimerkiksi metsäkeskus
ja metsänhoitoyhdistykset ja myös metsäyhtiöt
käyttävät, sallivat näiden erilaisten
tietokantojen yhdistelemisen, esimerkiksi metsävaratietojen
ja henkilötietojen yhdistämisen, joka tuottaa
sitten jo monessa tapauksessa sellaista tietoa, joka menee sitten
tämän lainsäädännön
piiriin, olkoon sitten kysymyksessä julkisuuslaki tai tietosuojalaki
tai sitten peräti nyt käsittelyssä oleva laki
metsätietojärjestelmästä.
Joka tapauksessa on aivan välttämätöntä,
että nyt esimerkiksi, kuten ministeri Sirkka-Liisa Anttila
oivallisesti kuvasi tätä laserkeilausjärjestelmää,
miten tämä homma toimii ja mitä tietoa se
tuottaa, kun siinä voidaan tuottaa hyvin nopealla tahdilla
sellaista yksityistä metsään liittyvää luottamuksellista
tietoa, joka sitten annetaan metsänomistajan käyttöön,
se todellakin tämän nyt käsittelyssä olevan
lain perusteella on metsänomistajan omaa tietoa, jonka
hän pitää itsellään
tai sitten antaa jollekin, esimerkiksi vaikka nyt metsänhoitoyhdistykselle
tai metsäyhtiölle tai kelle tahansa. Se on hänen
harkinnassaan, mutta tämä laki suojaa sen tiedon.
Sen sijaan se markkinointitieto, missä esimerkiksi ovat
nämä niin sanotut yhteystiedot, joiden perusteella
voidaan metsänomistaja löytää,
on sitten sitä julkista tietoa. Jos metsänomistaja
ei halua tämän suoramarkkinoinnin kohteena olla,
hän antaa sitten siitä ilmoituksen kirjeellään,
vastaa siihen kirjeeseen, että hän ei halua näitä tietoja
lähetettävän, ja asia on siltä osin
selvä.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi kiinnitän huomiota
siihen, että tähän mietintöön
liittyy perustuslakivaliokunnan lausunto, jossa nimenomaan nämä julkishallinnon
julkisuuslain ja sitten tämän tietosuojalain koukerot
on selvitetty, ettei näitä loukattaisi. Pitää muistaa,
että Suomessa on noin 350 000—400 000
metsänomistajaa, joiden omaisuuden arvosta tässä on
kysymys ja myös valtavasta määrästä henkilötietoja ja
valtavista omaisuusarvoista. Sen takia on aivan välttämätöntä,
että on olemassa ajantasainen lainsäädäntö.
Nyt kun nämä molemmat, edellinen laki, mikä oli äsken
ensimmäisessä käsittelyssä,
ja tämä laki, hyväksytään,
sen jälkeen meillä on vuodesta 2012 alkaen nämä lainsäädäntöasiat
hyvässä mallissa. Sen jälkeen tarvitaan
työtä ja toimintaa, koska lainsäädäntö ei
ole sen esteenä enää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskosen erinomaiseen puheeseen esitän
sen verran kysymystä, kommenttia, ajatusta, että kun tiedot
kuitenkin metsänomistajista on saatavilla, saattaa olla
pieni riski, että jotkut liiketoiminnan harjoittajat ottavat
aggressiivisesti näitten tietojen pohjalta metsänomistajiin
yhteyttä ja käyttävät ehkä jossakin
tapauksessa, jossa voidaan harhauttaa metsänomistajaa sanomalla
esimerkiksi, että metsät ovat yli-ikäisiä,
pitää tehdä hänen kanssaan kaupat,
tietyllä tavalla tilannetta hyväkseen.
Vähän samaa tapahtui nyt tässä taannoin.
Kun oli tämä jätevesiasetus tulossa,
niin monille kiinteistönomistajille tuli viranomaistiedotteen
luonteisia tiedotteita, että teidän pitää laittaa
tämän kaltaiset jätevesien puhdistusjärjestelmät,
mitä sitten myyntiesitteessä kaupattiin. Tämä oli
tietysti hyvän kaupankäyntitavan vastaista, mutta minä pelkään,
että tämäkin saattaa tarjota tuollaiseen
mahdollisuuden, mutta se on tietysti asia erikseen, jos ei toimita
korrektin kaupankäyntitavan mukaan.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi ed. Oinosen äskeiseen
pelkoon, että siellähän on sanottu suoraan,
että ne yhteystiedot voidaan luovuttaa vain, jos maanomistaja
sitä itse ei erikseen kiellä. Maanomistajalla
on siis oikeus ja mahdollisuus estää se, että tällaista
tapahtuisi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen nosti kyllä aivan
osuvasti esille tämän jätevesiasetussekoilun
kautta kyseisen nyt käsittelyssä olevan lain mahdolliset epäkohdat,
jotka saattaisivat tulla kysymykseen. En itse näitä tällaisia
tilanteita kovin paljon pelkää, koska metsämiestaustaltani
tiedän, että metsänomistajat ovat erittäin
hyvin valveutuneita, tietoisia oikeuksistaan.
Totta kai on niin, että on markkinointitilanteita,
jotka ovat epäasiallisia, mutta niitä varten on sitten
muut lait tässä maassa rikoslakia myöten. Kyllä todellakin
ed. Lauri Oinonen nosti erittäin tärkeän
asian esille, ja toivon, että tällaisia hänen
mainitsemiaan esimerkkejä ei käytännössä tule.
Mutta uskon siihen vakaasti, että tänä päivänä metsänomistajalla
on mahdollisuus saada tietoa markkinoilta, omilta etujärjestöiltään, metsäkeskuksista,
metsänhoitoyhdistyksistä ja myös metsäyhtiöistä,
että hänen oikeutensa säilyvät
eikä loukata eikä rikota lakia saatikka käytetä epäasiallista
markkinointitapaa, kun tehdään kauppaa.
Yleiskeskustelu päättyi.