19) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi laajarunkoisten rakennusten
rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista sekä maankäyttö-
ja rakennuslain 117 i ja 166 §:n muuttamisesta
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakiesityksen
tarkoituksena on tiukentaa rakennetarkastusten järjestämistä laajarakenteisille
kiinteistöille. Tein vuonna 2013 aiheeseen liittyvän
toimenpidealoitteen, kun Suomessa tapahtui pienen tytön
kuolemaan johtanut maneesirakennuksen romahtaminen. Myös
muita vastaavia romahduksia Suomessa on tapahtunut.
Vuosina 2010 ja 2013 tapahtuneet romahdukset johtuivat rakenteiden
suunnittelussa tehdystä virheestä. Onnettomuustutkintakeskuksen
mukaan Suomessa on satoja Laukaan ja myös Liedon, jossa
tapahtui tämä yksi romahdus, kaltaisia rakennuksia.
Nämä onnettomuudet osoittivat sen, että suunnitteluvirheet
voivat olla yleisiä ja että laajarakenteisten
kiinteistöjen kunnon valvonnassa on vakavia puutteita.
Pidän hyvänä tätä hallituksen
esitystä ja tietysti ihmettelen sitä, minkä takia
joskus aikoinaan tätä tarkastusvelvoitetta on
jollakin tavalla heikennetty, koska meidän täytyy
lakia siitä nyt olla säätämässä ja
siten tällä säätelyllä parantaa
rakennusten turvallisuutta.
Totta kai kannan huolta myös näistä kustannuksista,
joita mahdollisesti tarkastukset aiheuttavat rakennusten omistajille.
Mutta meidän täytyy kuitenkin pitää se
realismi mielessä, että turvallisuudesta emme
voi tinkiä, ja joka ikisen kuolemanloukun kohdalla, mitä nämäkin
Laukaan ja Liedon rakennukset ovat olleet, meidän tulee
tehdä kaikkemme, että vastaavat tapaukset eivät
toteutuisi. Minä uskon siihen, että kunhan tämä asia
tästä lähtee käyntiin, niin
ehkäpä tällä ei kuitenkaan ruveta
bisnestä tekemään, ja sitä myös
toivoisin: kustannusten kohtuullistaminen on kyllä hyvin
tärkeä asia pitää mielessä,
ja on myös seurattava sitä, millaisia kustannuksia
näistä tarkastuksista sitten omistajille aiheutuu.
Mutta kaiken kaikkiaan pidän tätä hyvänä — ja
korostan sitä, että turvallisuus on ennen kaikkea
tärkeää, kun siellä maneesin
alla on harrastajia ja pieniä lapsia erityisestikin.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee lakia laajarunkoisten
rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista. Niin kuin
tuosta edellisestä puheenvuorosta voidaan päätellä,
taustalla on hyvin inhimillisiä asioita, ja siltä osin
hallituksen esitys on perusteltu.
Arviointi ehdotetaan kohdistettavaksi rakennuksiin, joissa niiden
pääasiallisen käyttötarkoituksen
mukaisessa käytössä oleskelee suuria määriä ihmisiä.
Sen lisäksi arviointivelvollisuus kohdistuisi maneeseihin — jotka
tulivat tuossa edellisessä puheenvuorossa mainittua — ja
laajarunkoisiin eläinsuojarakennuksiin.
Ympäristövaliokunta on jo mietinnössään
todennut, että kustannukset arvioinnista voivat nousta
huomattaviksi riippuen arvioitavasta kohteesta. Tästähän
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä käytiin
keskustelua, ja siinä tuli esille kyllä sellainenkin
näkökulma, että ne kustannukset eivät
toivon mukaan sitten aivan niin korkeiksi nousisi, mitä valiokuntakin
oli asiantuntijakuulemisen kautta saanut tietoonsa.
Mutta joka tapauksessa tämä kustannuskysymys
erityisesti eläinsuojarakennusten osalta on tärkeä ja
tulee ottaa huomioon. Tämän johdosta ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä ilmoitin, että tähän
tullaan tässä toisessa käsittelyssä esittämään
kahta lausumaehdotusta, jotka nyt sitten seuraavaksi luen.
1. lausumaehdotus: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää mahdollisuudet tuen myöntämiseen
osana maatilatalouden perusparannusavustusjärjestelmää maatilatalouden
suunnitelmalliseen kiinteistönpitoon liittyvien laajarunkoisten
rakennusten perusparannustoimien arvioimiseksi ja toteuttamiseksi
tilanteissa, joissa kustannus muodostuisi yksittäisen maaseutuelinkeinonharjoittajan
toimeentulon kannalta kohtuuttomaksi."
2. lausumaehdotus: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa laista aiheutuvien arviointikustannusten kohtuullisuutta
suhteessa maatalouden kannattavuuteen ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin
lainsäädännön muuttamiseksi,
mikäli kustannukset muodostuvat kohtuuttomiksi."
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä edellinen puhuja
esitti lausumaa ja toi samalla julki, että mikäli
todetaan, että tämä ei toimi, pitää lakia
muuttaa. Vähän ihmettelen tämmöisiä lausumia,
että hallituspuolueen edustaja ei ole sittenkään
varma, toimiiko tämä, ja ehdottaa samalla, että valmistaudutaan
lakia muuttamaan.
Haluan vähän kertoa, miten tämä valvonta
on tässä vuosien mittaan kehittynyt. Maankäyttö-
ja rakennuslakia kun muutettiin, viranomaisen tarkastukset ovat
käytännössä loppuneet. Aikaisemminhan,
me tiedämme sen, viranomainen kävi tarkistamassa
raudoitukset työmaalla ennen valua, piti runkotarkastukset,
totesi siinä, hyväksyi kattoristikot ja niin edelleen.
Nythän tämä viranomaistarkastus on paljon
vähäisempää.
Tämä lakimuutos tuli aikanaan Keski-Euroopasta.
Tässä rakennushankkeeseen ryhtyvä valitsee
pääsuunnittelijan ja pääsuunnittelija
valitsee sitten, kuka toteuttaa alasuunnittelut, rakennesuunnittelun,
lvis:n ja automaation, ja näin se lähtee. Tämä on
varmasti mennyt hieman siihen tilanteeseen, että rakennushankkeeseen
ryhtyvä, eli käytännössä rakennuttaja,
on vastuussa kaikesta. Hänen tehtävänsä on
sinänsä valvoa, että ne, jotka suunnittelevat,
tietävät, mitä suunnittelevat. Tähän
sisältyy myös se, että laissa ja asetuksissa
on määräyksiä, joissa edellytetään
tietynlaisia huoltotoimenpiteitä erilaisille rakennuksille,
rakenteille vuosittain. Se, toteutetaanko ne, on sitten ihan eri
asia. Monesti on niin, että sen vuoksi, että näitä huoltotoimenpiteitä ei
vuosittain tehdä — se huoltokirja on kyllä siellä jossakin
taloyhtiön komerossa, mutta sitä ei juurikaan
ole avattu — ne ongelmat tahtovat kasaantua sitten asioihin. [Eduskuntatalon
peruskorjaukseen liittyviä räjäytyksiä] — Olipa
aika jytäkkä puhe. En minä nyt tarkoittanut,
että tarttis jyristä, mutta paukkuja takana tulee.
Minun mielestäni tämän lain tarkoitusperät ovat
varmasti ihan hyvät, mutta keveämmälläkin menettelyllä tästä varmasti
olisi selvinnyt. Minä ihmettelen hieman, että tuolla
ministeriössä virkamieskunnassa lähdettiin
hakemaan tämmöistä erittäin
raskasta mallia, joka maksaa kohtuuttoman paljon. Minusta on toisaalta
ihan ymmärrettävää, että Sankelokin
oli vähän huolissaan ennen kaikkea karjatilojen
osalta, sillä jos nämä maksut ovat siinä hintaluokassa,
mitä on nyt esitetty, niin onhan se aika arvokasta, kun
tuo toimialan kannattavuus ei tänä päivänä kovin
korkealla tasolla kaiken kaikkiaankaan ole.
Sen takia meidän ympäristövaliokuntaryhmä on
päätynyt siihen, että parempi esittää,
että lakiehdotus hylätään kuin
että sitä tämmöisenään viedään
eteenpäin ja sitten ruvetaan heti seuraavan hallituskauden
alussa miettimään, mitenkä tämä korjataan.
Minusta on parempi tehdä kokonaan uusi asento kuin lähteä korjaamaan.
Esitän, että lakiehdotus hylätään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
Jouko Skinnari /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä Reijosen puheenvuorossa
tuli esille tärkeitä asioita. Kun itsekin olen ollut
kolmena kesänä rakennuksella töissä,
niin tiedän, mikä on vastaava mestari ja millä tavoin silloin
valvottiin. Minusta moni asia oli silloin paljon paremmin kuin se
on tällä hetkellä. Tämä pääurakoitsija
ja sitten nämä myöhäisemmät
valinnat eivät ole johtaneet toivottuun lopputulokseen,
puhumattakaan sitten siitä, että rakennustarvikkeet
ovat edelleenkin — käsittämätöntä — on
sitten kesä tai talvi, satoi tai paistoi, ulkosalla täysin
avonaisesti, vaikka joku muukin ratkaisu voisi olla. Mutta varmaan
nämä kustannukset ja muut liittyvät siihen
asiaan, että tässä yhteistyössä pitäisi
päästä eteenpäin. Nyt kun keskusta
esittää tätä hylättäväksi,
niin uskoisin, että teillä on eväät
siihen, että seuraava hallitus tekee kaiken paremmaksi
kuin tällä hetkellä.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta edustaja Skinnari nosti hyvin
esille tämän vastaavan mestarin roolin työmailla.
Täytyy kuitenkin muistuttaa, että teidän
ollessanne hallituksessa — ja taisi olla niin, että oli
opetusministeri — mestarikoulutus lakkautettiin ja vastaavat
mestarit jäivät vähän niin kuin
sivuun koko työmaista. Sinänsä hyvä, että olette
olleet tukemassa tämän mestarikoulutuksen uudelleenkäynnistämistä.
On äärettömän tärkeää,
että siellä työmailla, rakennettiinpa
pientä tai isoa, on joku henkilö, jolla on kumikengät
jalassa ja joka seuraa sitä varsinaista työn suorittamista
eikä pelkästään tietokoneita
näplää siellä työmaakopissa.
On äärettömän tärkeää,
että sitä keskijohtoa myös työmailla
on paikalla. Kaikkihan me teemme — kukaan ei varmaan tahallisesti
tee — virheitä. Aina sattuu, ja sen takia on tärkeätä,
että on niitä mestareita ja insinöörejä,
jotka katsovat sitä työvaihetta. Tällä keinoin
päästään entistä parempaan lopputulokseen,
jota kaikki tavoittelemme.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Reijonen on oikeassa tässä,
että pitää olla joku vastuuhenkilö,
joka vastaa. Se, että ei löydy sitä,
joka vastaa, tai niitä on liian monta ja ei tiedetä oikeastaan,
kuka vastaa, on se pahin tilanne. Vastaavat rakennusmestarit, joita
aikoinaan oli, olivat kuuluisia persoonia esimerkiksi Lahdessa,
ja talot syntyivät, ja paljon rakennettiin.
Mutta kuten sanottu, niin kun väitettiin, että jopa
sosialidemokraatit olisivat tehneet virheitä: saattaa olla,
että ovat tehneet, ja tämä saattaa olla sitten
se yksi virhe, mikä on tapahtunut.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, ja sitten siirrytään puhujalistaan.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen tavoite on sinänsä hyvä,
mutta tavoitteeseen eli rakennusten turvallisuuden varmistamiseen
tulee päästä huomattavasti kohtuullisemmilla
kustannuksilla ja kevyemmällä menettelyllä.
Kyllä rakennusten suunnittelijoiden ja rakentajien
tulee vastata omalta osaltaan, että rakennukset on tehty
vallitsevien normien ja säädösten mukaisesti,
mutta myös rakentamisen valvontaan tulee panostaa enemmän.
Rakennusten omistajat taas vastaavat rakennusten kunnossapidosta
ja huollosta.
Maatilojen ja hevostalousyrittäjien kannattavuus on
jo nyt tiukoilla. Nyt rakennuksen sortumavaaran määrittävän
arvioinnin hinnaksi on arvioitu 6 000—12 000
euroa rakennusta kohden. Tällaisia lisämaksuja
ei todellakaan kaivata enää maatalouteen tai maneesien
pitäjille.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Reijosen tekemää lakiehdotuksen
hylkäysesitystä.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi: edustaja Sankelo teki kaksi
lausumaehdotusta, ja niitä tässä alussa
kannatan.
Meillä oli ympäristövaliokunnassa
tämä laajarunkoisten rakennusten turvallisuusasia
käsittelyssä, ja turvallisuus on tietysti semmoinen
asia, josta ei pidä tinkiä. Valitettavia tapauksia
on Suomessa ollut useita, joissa rakenteet ovat pettäneet,
ja on joitakin tapauksia, joissa on ollut isoja ryhmiä juuri
saapumassa rakennukseen ja vain hyvän onnen ja tuurin kautta
on mittavilta henkilövahingoilta vältytty. Eli
tavoite on aivan oikea, ja turvallisuutta kannattaa valvoa ja parantaa.
Täällä on otettu nyt voimakkaasti
kantaa tähän kustannuskysymykseen, ja tämä kustannuskysymys
nousi myös meillä valiokunnassa esille. Itse ainakin
kaksi puheenvuoroa siitä olen valiokunnassa käyttänyt.
Meille kerrottiin, että on tehty pilottihankkeita ja niiden
perusteella kustannukset on arvioitu 6 000—12 000
euroon, ja kieltämättä se kuulostaa erittäin
korkealta, varsinkin kun muistetaan ja tiedetään,
että samalla yrittäjällä voi
olla tontillaan useita rakennuksia ja kustannukset vain sitä kautta
sitten kumuloituvat.
Hämmästystä on herättänyt
ja hieman epäselväksi ehkä jää nyt
se, miten nämä kustannukset voivat olla niin korkeat.
Vertaan tätä asiaa lakiin energiatodistuksesta.
Siitähän tuli myös paljon kritiikkiä,
vaikka sitten kokemus on osoittanut, että energiatodistuksen
hinta on kilpailun kiristyessä ja toimijoiden lisääntyessä laskenut,
ja nykyään taidetaan olla energiatodistuksen osalta jossain
300 euron keskihinnassa. Olettaisin, että tässäkin
tapauksessa tuo 6 000—12 000 euroa on sellainen
yläkanttiin arvioitu lähtötaso, josta
tullaan sitten alaspäin.
Mutta nämä lausumaesitykset ovat nyt ihan
oikeansuuntaisia, ja nyt tässä vaiheessa viimeistään
kannattaa paikata, mitä on paikattavissa. Sen takia niitä on
mukava ja helppo kannattaa.
Itseäni hieman mietityttää se, miten
on mahdollista, että suunnittelussa ja toteutuksessa on niin
paljon tapahtunut virheitä, miten ylläpidossa
omistajat suhtautuvat omaisuuteensa — ainakin osittain
jotkut — välinpitämättömästi.
Ja kolmas kysymys on rakennusvalvonnan rooli. Aivan aiheellisesti
on myös kentältä tulleessa palautteessa
kysytty ja ihmetelty sitä, mikä on näiden
eri toimijoiden, rakentajien ja esimerkiksi rakennusvalvonnan ja -suunnittelun,
vastuu, kun tällaisia ylimääräisiä kuluja
tässä vaiheessa tulee.
Tässä nyt varmasti tärkeimmät.
Jatketaan keskustelua. — Kiitos.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunta käsitteli
tätä asiaa, ja turvallisuushan tässä nousi
hyvin pitkälle keskeiseksi asiaksi, ja siltä pohjalta
tämä mietintökin on sitten tehty. Tietenkin,
kun tätä jäljestäpäin miettii,
olisi voinut myös ympäristövaliokunta ottaa
tähän ehkä toisenlaisen kannan, kun ajatellaan
kuitenkin sitä, että kun rakennuksia suunnitellaan,
siinä on kumminkin suunnittelijan vastuu, sitten on rakentajan
vastuu ja, mikä täälläkin on
tullut esille, rakennusvalvonnan vastuu.
Tällä hetkellähän, kun rakennetaan,
täytyy olla rakennuksella vastaava mestari, se on jo aikaisemmin
todettu, ja edustaja Reijonen totesi tuossa, että ei enää semmoisia
mestareita ole, jotka aikoinaan oli koulutettu ja olivat käytännön kautta
oppineet. Eikä tässä varmaan ole siitä kysymys,
vaan ennen kaikkea siitä, että tarkastetaanko
kaikki rakenteet. Kun tässä itse muutama vuosi
sitten rakensin, ainakin minun vastaava mestarini sanoi, että mitään
ei saa panna piiloon ennen kuin hän on käynyt
katsomassa. Elikkä sehän on hyvin paljon siitä vastaavasta
mestarista kiinni, että millä tavalla tukirakenteet
tarkastetaan. Mutta kun sitten mennään taaksepäin
vuosikymmeniä, mennään joku 30—40
vuotta taaksepäin: rakennuksia on rakennettu, miten on
silloin valvottu ja kuka on rakentanut, onko rakentaja enää hengissä ja
niin poispäin? Ja kun näitä turmia on
nyt sattunut, niin sen johdosta tietenkin on tätä lainsäädäntöä sitten
lähdetty viilaamaan, mutta tässä tämä kaatuu
nyt omistajan harteille, varsinkin näissä, joissa
ei pystytä osoittamaan, onko suunnitteluvirhe vai onko
rakennusvirhe ja mikä milloinkin.
Tässä edustaja Sankelon tekemässä lausumaehdotuksessa
puhutaan maatalousrakennuksista, ja kumminkin mietinnössä on
hyvin laajasti otettu esille erilaisia maneeseja, liike- ja tavarataloja ja
muita myymälärakennuksia, navettoja, sikaloita,
kanaloita — näitähän on vaikka
kuinka paljon. Sen takia olisi ollut ehkä hyvä mainita
nuo muutkin, mutta tämä nyt kohdistuu yhteen toimialaan,
ja minä kannatan tässä samalla tätä edustaja
Sankelon tekemää esitystä, elikkä tämä on
hallituspuolueitten kesken sovittu asia.
Kaikista suurimman keskustelunhan tässä ovat
aiheuttaneet nämä kustannukset, elikkä on arvioitu
näitten pilottien kautta, että tämä hinta vaihtelisi
6 000:sta 12 000 euroon. Kyllähän 12 000
euroa jostakin tarkastuksesta on aivan käsittämättömän
suuri hinta, ja sen takia sitä on hyvä seurata
ja myös kohtuullistaa, ja jos keskusta on seuraavassa hallituksessa,
niin muuttakoon tätä sitten taas, ja saadaan lakiesityksiä taas
eduskuntaan. — Kiitos.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on esillä lakiesitys laajarunkoisten
rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista. Tässä nyt
lähdettiin liikkeelle tuosta toimenpidealoitteesta, josta
perussuomalaisten edustaja Arja Juvonen puhui, että näitä maneesionnettomuuksia on
sattunut. Ihmetyttää, kun saman rakennuttajan
rakentama maneesi sortui ensin toisaalla ja sitten oli melkein kolmatta
vuotta väliä, kunnes toisaalla sortui, että miksei
tarkastettu siinä vaiheessa sitä jälkimmäistä ja
todettu, että sen käyttö olisi pitänyt
lopettaa. Tosin vakavampi onnettomuus taisi sattua siinä ensimmäisessä,
mutta siinä olisi pitänyt herätä.
Tässä nyky-yhteiskunnassa on se vika, että vaikka
on paljon kaikenlaisia kortistoja ja tietokantoja, niin ilmeisesti
näistä rakennuksistakaan ei ole semmoista yhtenäistä tietokantaa,
mistä selviäisi, kuka on suunnitellut ja rakennuttanut
ja minne on rakennuttanut, että pystyttäisiin
rakennustyypin perusteella etsimään mahdolliset
ongelmarakennukset ja tarkastamaan ne edullisesti sitten, ovatko
samat virheet havaittavissa, pitääkö korjata
tai muuttaa käyttötarkoitus tai poistaa sitten
käytöstä ennen kuin virheitä sattuu.
Siinä mielessä tämä tuntuu nyt
polkevan, eikä tämäkään
lakiesitys tunnu tuovan tähän ratkaisua, kun kiistellään
siitä, minkälaisia kuluja tulisi tästä tarkastamisesta
ja kuka maksaa. Ihmishengillä, joita menetetään,
jos alle jää sortuessa, ei näytä olevan
merkitystä.
No, miksi tämmöisiin ongelmiin on tultu, niin tämmöisiä laajarunkoisia
rakennuksia ja tasakattoisia kauppahalleja ja muita, joissa on esiintynyt
vaikeuksia, on ruvettu suunnittelemaan nyt vasta tämän
viimeisen 20 vuoden aikana, jolloin myöskin tämä tietokoneavusteinen
rakennusten suunnittelu on tullut voimakkaasti mukaan. Tuossa viitisentoista
vuotta sitten kiinnitettiin tuolla fysiikanopettajien keskuudessa
huomiota siihen, että nämä insinööriopiskelijat,
jotka innokkaasti rupesivat suunnittelemaan tietokoneilla näitä rakennusten
tukirakenteita ja muita, eivät osanneet laittaa sinne oikeita
parametreja, mutta eivät myöskään
osanneet arvioida niitä rakenteita, mitä saivat
laskemalla, että kestävätkö ne
jonkun lumikuorman vai eivätkö kestä.
Ohjelma antoi tulokset, ja niitten mukaan on rakennettu kauppojen
myymälähalleja, laajoja tasakattoisia, mitä silloin
tällöin aina ropsahtaa sitten, kun ei lunta huomata
sieltä katolta luoda pois ajoissa. Vastaavasti ovat nämä maneesirakennukset
ja muut.
Meillä on tässä yhteiskunnassa, tässä suunnittelussa
koulutuksellinen ongelma: niillä, jotka laskevat, ei ole
käsitystä, he eivät pysty niin kuin hatusta
arvioimaan, ovatko ne tulokset oikeat vai väärät.
Sen takia on tämä, mitä on puhuttu tästä rakennusvalvonnasta,
vastaavista mestareista rakennustyömailla: he olisivat
hyvin tarpeellisia tarkkailemaan sitä laatua, mitä tehdään,
ja ottamaan sitä vastuuta. Ei kai se ole kohtuullista,
että jos joku haluaa rakennuttaa itselleen maatilarakennuksen
taikka sitten jonkun yrityksen käytössä olevan
rakennuksen tai muun, niin hänen itse pitäisi
tietää, mitkä ovat vahvuudet ja mitä pitää tehdä,
jos hän kerran luulee palkkaavansa rakentamaan yrityksen
ja yrittäjän, joka osaa?
Olisiko yhteiskunnan aika tarkistaa normejaan sikäli,
että yhteiskunta valvoo, että tämmöistä toimintaa
eivät saa tehdä sellaiset, joilla ei ole siihen
pätevyyttä, ja että niitä yhteiskunnan puolesta
tarkastettaisiin? Se olisi kansalaisten näkemys ja kuluttajansuojaoikeuden
kannalta ihan tarpeellista, että tämä valvonta
tehtäisiin vähän niin kuin kollektiivisesti
ja rakennettaisiin tietokantoja näiden yritysten seurantaan
ja muuhun, että saataisiin sitten ongelmatilanteet aika
nopeasti esille. Jos jossain ilmenee ongelma, niin voitaisiin heti
tarkastaa, missä muualla Suomessa on mahdollisesti saman
ongelman sisältäviä rakenteita tehty.
Että tässä on paljon tuommoista vastuunottoa.
Ja kun vanhoista hyvistä käytännöistä on
luovuttu muka rahapulassa, niin kyllä se rahapula tulee
vastaan sitten toisaalla, kun on liikaa säästetty.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Piirainen kannatti tekemiäni
lausumaehdotuksia, kiitos siitä. Hän totesi kuitenkin
sen, että tässä lausumaehdotuksessa puhutaan
lähinnä maaseutuelinkeinonharjoittajista, ja luetteli sitten
näitä muita kohteita, joissa nämä tarkastukset
saattavat myös aiheuttaa kustannuksia. Mutta kuitenkin
tässä hallituksen esityksessä todetaan, että "arviointi
ehdotetaan kohdistettavaksi rakennuksiin, joissa niiden pääasiallisen
käyttötarkoituksen mukaisessa käytössä tyypillisesti
oleskelee suuri määrä ihmisiä".
Eli tämä tarkastusten näkökulma
on ollut se, että nämä rakennukset ovat
ihmisturvallisuuden kannalta riittävässä kunnossa.
Tämän johdosta, kun sitten arvioimme tätä tilannetta,
että näitä kustannuksia saattaa kohdistua
myös melkoisella tavalla — toivottavasti ei kohdistu — viljelijöitten
osalta on syytä tehdä tämmöisiä varmentavia
lausumaehdotuksia. Eli voisi ajatella, että lupatarkastuksen
osalta tila, jossa on eläimiä ja sitten mahdollisesti
isäntä tai emäntä, on turvallisuuden
näkökulmasta vähän toisenlaisessa
tilanteessa kuin sellainen tila, jossa on paljon ihmisiä.
Toki isännän ja emännänkin turvallisuus
on kovasti tärkeää, mutta sitten pysyisi
kohtuus kuitenkin näitten tarkastusten osalta.
Keskustelu päättyi.