Täysistunnon pöytäkirja 156/2001 vp

PTK 156/2001 vp

156. TIISTAINA 18. JOULUKUUTA 2001 kello 12

Tarkistettu versio 2.0

26) Hallituksen esitys tonnistoverolaiksi ja laiksi verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta

 

Gunnar Jansson /r:

Arvoisa herra puhemies! Tämä on muodollisesti verolaki, tonnistoverolaki, mutta asiallisesti laki kuuluu siihen tukipakettiin, jota on käsitelty tai josta on ollut puhetta nyt pitkin vuosia sen jälkeen, kun EU:n komissio antoi vuonna 96 nämä suuntaviivat, joiden mukaan jäsenvaltiot saavat antaa tukea kansalliseen merenkulkuunsa. Tämän johdosta, ja kun on käyty laajaakin keskustelua siitä, onko tämä esitys ja muutos tonnistoverolainsäädäntöön, vapaaehtoinen kun se on, riittävä, jotta merenkulku pysyy Suomen lipun alla, ottaen huomioon, mitä viime päivinä on tapahtunut ja on tapahtumassa. Minusta tuntuu, että laki on enemmän tukimuotoinen kuin verolainsäädännöllinen. Sen takia olisi äärimmäisen hyödyllistä, kun liikennevaliokunta on asiantuntijavaliokunta näissä asioissa laajalti katsoen, että valtiovarainvaliokunta pyytäisi liikennevaliokunnan lausuntoa. Tähän on aikaa, koska asiaa käsitellään vasta joulutauon jälkeen helmi—maaliskuussa. Mutta kun se on myönteinen verolaki ja se voi astua voimaan taannehtivastikin, niin aikaa on.

Arvoisa herra puhemies! Tämä olisi minusta äärimmäisen hyödyllistä.

Erkki  Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Lakiesitys on menossa aivan oikeaan osoitteeseen eli valtiovarainvaliokuntaan ja sen verojaoston käsiteltäväksi. On erittäin tärkeää, että veroasioissa kompetenssi, jaosto ja valiokunta, käsittelee tällaisen verolainsäädäntöön kuuluvan lakiesityksen. Mikä taas koskee yleistä tukipakettia, niin kuin ed. Jansson kuvasi, liikennevaliokunta on lausunut näkemyksensä näistä asioista tuoreeltaan muutama viikko sitten eikä niihin ole mitään lisättävää.

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa puhemies! Olen samoilla linjoilla kuin ed. Pulliainen. Toteaisin yleisesti tähän asiaan, tonnistoverolain käsittelyyn, että nimenomaan merenkulku, kauppamerenkulku, on monella tavalla viime vuosien aikana ollut yhteiskunnallisen tuen kohteena ja myös huoli on ollut jakamaton. Sitä olemme tunteneet täällä kaikki. Ongelmat esimerkiksi tältä päivältä vain ovat sellaiset uutistoimistojen välittäminä, että Englannin kanaalissa on suomalaista miehistöä päätetty vähentää suomalaisissa aluksissa ja ottaa filippiiniläinen miehistö tilalle. Tämän tyyppinen taustatilanne, taustakehitys ei tietysti ole kovin hedelmällistä, kun ajattelemme ylläpitää kuitenkin tukien avulla suomalaista kauppamerenkulkua.

Keskustelu päättyy.