30) Laki neuvoa-antavissa kunnallisissa kansanäänestyksissä noudatettavasta
menettelystä annetun lain 3 §:n muuttamisesta
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen tarpeellisuus
tuli ajankohtaiseksi, kun Raahen ja Pattijoen kunnissa järjestettiin niin
sanottu neuvoa-antava kansanäänestys kyseisten
kuntien yhdistämisestä. Nimittäin neuvoa-antava äänestys
ei antanutkaan neuvoa kuntapäättäjille.
Kumpikaan puoli ei saanut taakseen tarvittavaa 50 prosentin enemmistöä.
Tämän johdosta nyt Pattijoen kunnassa on jouduttu ottamaan
aikalisä asian ratkaisemiseksi. Nimenomaan Pattijoen kunnassa
tapahtui tämä tilanne, etteivät kuntaliitoksen
kannattajat eivätkä vastustajat saaneet kumpikaan
yli 50 prosentin osuutta äänistä.
Koska Suomessa on nyt vireillä kymmeniä kuntaliitoshankkeita,
toivoisi, että tällainen epäselvä äänestyskäytäntö,
joka nykyinen on, saataisiin korjatuksi. Lakialoitteessani ehdotan
neuvoa-antavista kunnallisista kansanäänestyksistä annettua
lakia muutettavaksi niin, että kuntaliitosasioissa toimeenpantavissa
kansanäänestyksissä äänestäjät
ottavat kantaa vain joko kuntaliitoksen puolesta tai sitä vastaan.
Ehdotuksella pyritään selkeyttämään
neuvoa-antavaa kansanäänestystä. Nykyisessä laissa
on olemassa myös kolmas vaihtoehto: en ota kantaa.
Nykyisen lain mukaan neuvoa-antavissa kansanäänestyksissä,
vaikka kyllä-ääniä olisikin enemmän
kuin ei-ääniä, tulos voidaan tulkita kuntaliitoshankkeelle
kielteiseksi, koska en ota kantaa -vastaukset ihan tosiasiallisesti
kuitenkin tulkitaan ei-ääniksi. Tämä johtuu
tietenkin siitä, että kyllä-äänten
tulee saavuttaa yli 50 prosenttia kaikista annetuista äänistä mukaan
lukien myös ne äänet, joissa on äänestetty
tyhjää. Tämä on vastoin kansalaisen
oikeustajua, ja niin kuin Pattijoella on käynyt, se asettaa
myös kuntien valtuustot kiusalliseen asemaan, koska äänestyksen tulos
ei tuo yksiselitteistä vastausta.
Vaatimus, että äänestäjällä tulee
aina olla mahdollisuus ilmaista, ettei hän kannata mitään esitetyistä vaihtoehdoista,
ei ole kuntaliitosasioissa perusteltu, sillä äänestäjällähän
on aina mahdollisuus halutessaan olla osallistumatta kokonaankin
vaaleihin. Mainitsen esimerkkinä myöskin kansanäänestyksen,
joka järjestettiin, kun äänestettiin
Suomen liittymisestä Euroopan unioniin. Silloinkin oli
vain kaksi selkeää vaihtoehtoa, joko puolesta
tai vastaan. Näin tulisi mielestäni olla myös
silloin, kun ratkaistaan kuntaliitosasioita.
Arvoisa puhemies! Toivon, että asianomainen valiokunta
ottaa aloitteen pikaisesti käsittelyynsä. Asian
etenemisen kannalta tietysti olisi parasta, jos ministeriö alkaisi
oma-aloitteisesti valmistella pikaisesti tähän
lakimuutosta. Ei varmaan kovin paljon tekniikkaa vaadi lain tältä osin muuttaminen.
Asialla on sikäli kiire, että kuntaliitosäänestyksiä on
tulossa koko ajan lisää ja tällaisia
tasapelitilanteita saattaa jatkossa tulla lisääkin.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Valpas on tehnyt lakialoitteen kunnallisen
kansanäänestyksen muodon muuttamisesta. Itselläni
on samanlainen aloite vuoden parin takaa, ja minulla oli semmoinen
vaihtoehto siinä kyseessä, että kansanäänestyksestä olisi
tehty sitova eikä — kuten tällä hetkellä on — neuvoa-antava.
Ed. Valpas esittää, että pitää jättää pois
vaihtoehto, että en ota kantaa mihinkään
taikka en kannata mitään esitettyjä vaihtoehtoja.
Mielestäni tämä asia tässä pitää olla,
jos kerran tämmöisiä kansanäänestyksiä halutaan
järjestää, koska monet ihmiset ovat tottuneet
käymään äänestämässä.
Sitä pidetään velvollisuutena, ja kun äänioikeus
on kerran saatu, sitä halutaan käyttää,
ja täytyy olla jokin vaihtoehto, mitä voi käyttää,
jos päättäjät ovat tehneet tyhmiä ratkaisuja,
joita äänestäjän mielestä ei
voi kumpaakaan kannattaa. Onhan oltava jokin keino, millä osoittaa,
että esitykset ovat huonoja ja yhtään
hyvää vaihtoehtoa ei ole olemassa.
Itse asiassa täytyy sanoa, kuten ed. Valpas sanoi,
että Pattijoen ja Raahen kansanäänestyksessä eivät
päättäjät saaneet mitään
tietoa kansalta. Ovatko sillä suunnalla päättäjät
niin heikossa asemassa, että he eivät osaa päättää ilman
kansalta kysymistä? Sitä täytyy ihmetellä.
Mielestäni nämä kunnalliset kansanäänestykset,
kun ne ovat neuvoa-antavia, ovat lähinnä huuhaata.
Ei niissä pystytä tunnetasoa pitemmälle
asioissa menemään, ja kuntien yhdistäminen
ja siihen liittyvät asiat ovat jotain muuta kuin puhtaasti
tunteilla tehtyjä asioita ja puhtaasti tunteella tapahtuvaa äänestämistä.
Niihin pitää paneutua todella syvästi
ja kovasti, ja kaikkein omin tieto on siellä kunnanvaltuutetuilla.
Mielestäni, jos tämmöisiä äänestyksiä halutaan
järjestää, niistä on tehtävä sitovia,
ettei niitä valtuusto kävele nurin, kuten Kuorevedellä kävi. Pitää edelleen
olla vaihtoehto, että päättäjät
ovat kehnoja, eli tyhjää äänestäminen
voi olla mahdollista. Voisihan olla niin, että Pattijoen
ihmisetkin olisivat halunneet liittyä vaikka Ouluun tai mikä siinä nyt
lähitienoilla olisi semmoinen vähän vireämpi
kaupunki kuin Raahe.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite,
minkä ed. Unto Valpas on tehnyt, minusta on sinällään
hyvä, koska minusta pitää olla selkeät
vaihtoehdot olemassa, kyllä tai ei ja sillä sipuli.
Jos on näkökanta, jotta ei ota kantaa, ilmeisesti
silloin ihmiset eivät mene äänestämään
tai pudottavat tyhjän lipun. Kunnallisvaaleissa ja eduskuntavaaleissakin
kyllä kai kaiken näköisiä hämähäkinkuvia
jotkut ovat piirrelleet lippuihin, jotta se ilmeisesti on kannanotto
sinällään. Ne äänet
hylätään, mutta niillä ei pitäisi
olla vaikutusta äänestyksen lopputulokseen. Sen
takia olen ed. Valppaan aloitteen kannalla, siellä on kyllä tai
ei, ja enemmistö, joka niistä äänistä tulee,
on sitova. Niin kuin ed. Rönni totesi, turha on ihmisiä huijata
ja narrata äänestämään,
jos sitten kuitenkin on tarkoitus valtuustolla toisenlainen päätös
tehdä. Se korostaisi tämän äänestyksen
merkitystä ja antaisi uskottavuutta enemmän yleensä vaaleille.
Kun jotain valitaan, sen mukaan pitäisi käyttäytyä.
Tässä tapauksessa, kun on pelkästään äänestyksestä kyse,
ehdottomasti sitoviksi äänestykset!
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Tero Rönnille.
Mielestäni neuvoa-antavat kansanäänestykset
ovat tärkeitä ja niitä jatkossakin tarvitaan.
Tämähän on juuri sitä suoraa
vaikuttamista, jota kansalaisetkin toivovat, mutta selkeys täytyy
olla vaihtoehdoissa, jos päättäjät
haluavat saada neuvoa. Sen takia tässä ei tarvita
tätä kolmatta vaihtoehtoa. Kun vaihtoehdot ovat
selkeitä, kyllä tai ei, voidaan sanoa, että myöskin
kansanäänestyksen tuloksesta tulee aika tavalla
sitova myös päättäjille. Sen
jälkeen sitä on noudatettava, olipa se laissa
määritelty tai ei.
Äänestämässä käyminen
on todella mahdollista kahden vaihtoehdon tapauksessakin. Käy
jättämässä vaikka tyhjän
lapun tai laittaa joitakin muita terveisiä, jos jollakulla
vielä sellaisia haluja on, esimerkiksi jos haluaa olla
liittymässä vaikka Ouluun, niin kuin ed. Rönni
oli sitä mieltä. Ei oikein löytynyt hyviä perusteluja
ed. Rönnin esitykselle.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt niitä hyviä perusteita
tulee. Mielestäni olen nähnyt kylliksi ihmisiä.
Sanotaan, että noin kymmenet vaalit olen suunnilleen ollut
vaalitoimikunnassa jäsenenä ja seurannut vallankin
vanhempia ihmisiä, jotka tulevat äänestämään.
He ovat aikanaan saaneet äänioikeuden, ja heille
on tullut siitä vakaumus, ja se on todella tärkeä asiallinen
peruste, millä he tulevat äänestämään.
He kunnioittavat äänestysoikeutta ja äänestystapahtumaa.
Heidän ajatusmaailmaansa ei kuulu sellainen, että piirreltäisiin
sinne jotakin tai jätettäisiin tyhjä lippu.
Se on vakava asia, demokratiaa pitää kunnioittaa,
ja minun mielestäni ihmisillä pitää olla
jotakin, millä he merkitsevät oman kantansa. Tässä ollaan
ihan perimmäisissä asioissa liikkeellä.
Minun mielestäni ihmisellä pitää olla
sivistynyt vaihtoehto, mikä sinne merkitään,
ei mitään Aku Ankan kuvia tai piirrellä muitakaan
kuvia sinne, vaan täytyy olla paikka, mihin rasti vedetään
ruutuun ja merkitään, että minulle sopivia
vaihtoehtoja tästä äänestyksestä ei
löytynyt.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin jonkin sanan kansanäänestysproblematiikasta
sanoa siinä mielessä, että jäin
miettimään lakialoitetta siltä pohjalta,
että entä jos tulos olisi ollut tasan siitä huolimatta,
että on kaksi vaihtoehtoa. Kysymys olisi silloin ollut
siitä, olisiko kansa antanut mitään neuvoa
siinä tapauksessa valtuustolle ja oliko tyhjää äänestäneiden
tarkoitus se, että he jättäisivät
päätöksenteon mieluummin niille valtuutetuille,
jotka tietävät kaiken keskeisen sisällön
sopimuksesta, onko se viisas vai ei pitkällä tähtäimellä Raahen
seutukunnassa. Minun ymmärtääkseni Pattijoen
valtuustolla, jos he käyttävät viisauttaan
ja järkeään, on huolimatta kansanäänestyksestä kaikki
mahdollisuudet tehdä ratkaisu, jossa he liittävät
kunnan naapurikuntaansa vaaleista huolimatta, kun katsovat, ettei
se tilanne ollut niin merkittävä, että esimerkiksi
aivan selkeä enemmistö alueen väestöstä olisi
sitä mieltä, että tämä ei
ole viisas ratkaisu.
Varsinkin tasaäänestys minun mielestäni
korostaa nimenomaan valtuutettujen valtaa, niiden joilla on parhaimmat
tiedot siitä, miten kannattaa menetellä. Jos päättäjät
niin kunnissa kuin valtion tasollakin alkavat aina vaikeissa asioissa lähteä knoppologiaan
ja miettimään sitä, onko yhdeksän ääntä ratkaiseva
vai, niin emme saa mitään järkeviä päätöksiä aikaiseksi
tässä maassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Valppaan tekemä aloite
on erinomaisen hyvä, mutta toisaalta on niin, että tämän
hyvyys perustuu nimenomaan siihen, että pitää saada
selvä kanta ja sitä päätöstä pitää kunnioittaa.
Nyt valitettavasti kansanäänestyskysymys on saatettu
vähän markkinaehtoisen toiminnan pariin. Esimerkin
kerron omasta kunnastani: Ennen viime kunnallisvaaleja lähinnä sosiaalidemokraattien
kunnallisvaalityön kampanjaan liittyen päätettiin,
että järjestetään kansanäänestys siitä,
pitääkö Haminan ja Vehkalahden yhdistyä vai
ei. Kansa lähti äänestämään
tyhjän päälle. Kuuleman mukaan äänesti
väärin, teki kielteisen päätöksen
ainakin Vehkalahdella. Nyt jostakin syystä uusi valtuusto
on nähnyt tosiasiat ja lähtenyt käymään
voimakkaita liitosneuvotteluja ja on annettu ymmärtää,
että kansa äänesti väärin.
Nyt pitää ottaa valta oikeisiin käsiin.
Mielestäni kansanäänestystä ei
pitäisi käyttää kevyin perustein,
mutta toisaalta, haluaisin sitä erityisesti korostaa, kansalta
pitäisi enemmän kysellä mielipiteitä ja
päästä vaikuttamaan normaalien vaalien
yhteydessä, niin että mielipiteitä julki
annettaisiin, mutta kansaa ei pidä kansanäänestyksissä väsyttää,
ettei niistä tule gallupien luonteisia, niin kuin meille
edustajille esitetään kevytmielisiä kysymyksiä lehdistön
ja muitten taholta ja saatetaan meidät osittain lähes
pellen asemaan. Siinä mielessä uskottavuus myöskin kansalaisten
osalta menee tässä asiassa, että ei saateta
välttämättä antaa edes kovin
jemptejä ja loppuun saakka ajateltuja vastauksia.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. S. Lahtela käytti hyvän
puheenvuoron. Nimenomaan kansanäänestyksissä pitäisi
vaihtoehtojen olla sellaisia, etteivät tulosta eri tahot
tulkitsisi eri tavalla. Siihen pyritään tällä lakialoitteella. Jos
muistetaan EU-kansanäänestystä, siinähän oli
kaksi vaihtoehtoa, eikä siitä ole ollut mitään isompaa
haittaa, että oli vain kaksi vaihtoehtoa, ei ollut kolmatta
kantaa. Jos siinä olisi ollut kolmas kanta, ehkä sen
tulkinnan suhteen voisi olla taas monenlaisia käsityksiä.
Kyllä tähän selkeyttä tarvitaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan oikein ed. Valppaan ajattelu kulkee
tässä, ja aloite on hyvä.
Ed. Seppo Lahtelalle haluaisin todeta, että Vehkalahti—Hamina-tilanne
on sikäli ongelmallinen, että siellä politikoitiin
kuntaliitoksella, eikä sitä nyt oikein voi käyttää malliesimerkkinä tässä asiassa,
vaan lainsäädäntö pitäisi
saada kuntoon.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Olen allekirjoittanut lakialoitteen ja pidän
sitä tarkoituksenmukaisena. Se selvästi selkeyttää kansanäänestyksen
tuloksen tulkintamahdollisuuksia, tekee tuloksen yksiselitteiseksi.
Ed. Rönni aikaisemmassa puheenvuorossaan arvioi, että jos
ei ole tätä kantaaottamatonta vaihtoehtoa, niin
ne henkilöt joutuvat pulaan, jotka ovat aikanaan äänioikeuden
saaneet. Ymmärsin hänen viittaavan iäkkäämpiin
henkilöihin, jotka ovat periaatteellisia, vakaumuksellisia äänestäjiä.
Luulen, että jos tällaisista henkilöistä on
kysymys, jotka ovat periaattellisia, vakaumuksellisia, heillä on
myös mielipide liitoksen puolesta tai sitä vastaan.
Uskon, että kolmatta vaihtoehtoa ei heitä varten
tarvita.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Toteaisin ed. Tiusasen puheenvuorosta, että puheenvuoro
oli osittain oikea, vaikka se olikin johdatteleva. Nimenomaan tätä käytettiin
Vehkalahti—Hamina-alueella kunnallispolitiikan ylläpitämiseen,
tekemiseen. Mutta niin kuin aloitteessa todetaan, ed. Valpas on
lähtenyt oikealla asialla liikkeelle, tosiasialla, kovilla
asioilla. Tähän ei pidä sotkea kevytmielistä pientä kuntatason
politikointia, mitä yleensä pyritään
harrastamaan tuolla pienessä päätöksenteossa.
Eikä se, herra puhemies, jos oikein ymmärrän,
kovin kaukana ole täältä eduskunnastakaan.
Keskustelu päättyy.