Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on 24 vuoden edustajaurani
huippu, että puhemiehen lisäksi olen yksin tekemässä päätöstä tästä laista
eduskunnassa. Muut taitavat olla kaikki vaalikentillä. Onhan
täällä yksi kuulija sentään
parvella.
Hallituksen esitys laiksi kirjastoapurahan ja näyttöapurahalain
muuttamisesta perustuu komission viralliseen huomautukseen, joka
koskee direktiivin eräiden lainauskorvausoikeutta koskevien
säännösten soveltamista. Huomautus koskee
siten lainauskorvausta ja sen implementointia Suomessa. Eduskunta
on joulukuussa 2006 hyväksynyt tekijänoikeuslain
muutoksen, jolla lainauskorvausdirektiivi on implementoitu komission
edellyttämällä tavalla. Lainmuutoksella säädettiin
oikeus lainauskorvaukseen. Sen vuoksi valiokunta ei
pidä tätä hallituksen esitystä tarpeellisena.
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen perusteluissa todettuun
siitä, että kirjailijoiden ja kääntäjien
apuraha- ja avustusjärjestelmä on suomalaisen
kulttuurin erityinen tukimuoto. Sen tavoitteena on suomalaisen kulttuurin
kirjallisten ilmaisumuotojen vahvistaminen ja siten myös suomalaisen
kulttuuri-identiteetin lujittaminen. Käytännössä kirjastoapurahat
ovat tärkeä tuki suomalaisen kirjallisuuden turvaamiseksi.
Lainsäädäntö ei luo kenellekään
subjektiivista oikeutta apurahaan tai avustukseen lain perusteella, vaan
se myönnetään harkinnanvaraisesti taiteellisten
ansioiden ja tarpeen mukaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että Suomi on hyväksynyt
viime vuonna Unescon kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemista
ja edistämistä koskevan yleissopimuksen. Sopimuksen
määräyksissä vahvistetaan valtioiden
oikeus muotoilla ja panna täytäntöön kulttuuripolitiikkansa
ja omaksua toimenpiteitä kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden
suojelemiseksi ja edistämiseksi.
Valiokunta ei pidä myöskään
ehdotettua kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista
annetun lain 3 §:n kumoamista tarkoituksenmukaisena tai
tarpeellisena. Valiokunta huomauttaa, että näyttöapurahalakiin
ei jäisi edes kulttuurielämän rikastuttamista
koskevaa mainintaa. Näyttökorvausapurahajärjestelmän
lähtökohtana on sitä säädettäessä ollut
suomalaisessa julkisessa omistuksessa olevien teosten julkisen näyttämisen
korvaaminen taiteen tekijöille. Se on myös tarkoitettu
kohdistettavaksi osaksi Suomen valtion alueella tai sen kulttuuripoliittisessa
vaikutuspiirissä tapahtuvaa toimintaa. Valiokunta pitää näitä lähtökohtia
edelleen tärkeinä.
Edellä esitetyn perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hylätään.
Kiitos todellakin valiokunnalle yksimielisestä päätöksestä.
Tämä on sivistysvaliokunnan viimeinen lakiehdotus
tältä kaudelta, joten haluan kiittää valiokuntaa
asiantuntevasta ja rakentavasta yhteistyöstä.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tilaisuus antaa mahdollisuuden käyttää pienen
puheenvuoron, ja en millään malta olla sitä tekemättä.
Kiitoksia tästä valmistelusta ja puheenjohtaja Drombergille
asian esittelystä. On toisaalta hienoa havaita myös,
että Suomessa eduskunta ja sen valiokunnat pystyvät
tekemään kansallisia ratkaisuja ja tältä pohjalta
lakiesityksen käsittely on täällä eduskunnassa
kulkenut. Tässä mielessä — vaikka
nyt todella käsitelläänkin asiaa
eduskunnan toiseksi viimeisen viikon viimeisenä asiana
ja sali on varsin tyhjän oloinen, mikä on toinen
kysymys — valmistelutyö on tehty hyvin, ja tästä kuuluu
valiokunnalle ja kaikille asian valmistelijoille parhaimmat kiitokset.
Keskustelu päättyy.