Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tällä viikolla EU:n
valtiovarainministereiden kokouksessa käsiteltiin Saksan
ja Ranskan esitystä, jossa vaaditaan EU:lle oikeutta puuttua jäsenmaiden
budjetteihin ohi esimerkiksi Suomen eduskunnan. Tämän
hyväksyminen merkitsisi sitä, että EU
voisi vaatia esimerkiksi suomalaisten työttömyyskorvausten
tai lapsilisien leikkaamista, kuten nyt Irlannissa on käynyt.
Te, pääministeri Kiviniemi, olette julkisuudessa
todennut, että Saksan ja Ranskan esitys on samansuuntainen
kuin K-linjan, Kataisen ja Kiviniemen, vaatimukset.
Onko hallitus siis valmis hyväksymään,
että Suomen budjetti alistetaan EU:n valtaan?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tällaista esitystä ei ole
tehty. Mitä tulee siihen keskusteluun, jota on käyty
kilpailukyvyn parantamisesta, niin olen nimenomaan antanut tukeni
sen linjauksen mukaisesti, mikä eduskunnalla laajemminkin
on, että kilpailukyvyn edistäminen on hyvä asia.
Suomen kannattaa olla mukana sellaisissa Euroopan unionin hankkeissa, joissa
koko unionin ja myöskin yksittäisten jäsenmaiden
kilpailukykyä parannetaan.
Ne asiat, joista keskustelimme viimeksi Eurooppa-neuvostossa:
Siellä ei ollut mitään yksityiskohtaisia
esityksiä pöydällä, ei todellakaan sellaisia,
joita julkisuudessa on läpikäyty, vaan keskustelu
käytiin huomattavasti yleisemmällä tasolla.
Tästä aiheesta on myöskin suurelle valiokunnalle
toimitettu E-kirjelmä, jossa on käyty läpi
Suomen kannat tähän asiaan, ja siinä mielessä kysymys
oli hieman väärin asetettu.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Pääministeri Kiviniemi
ei vastannut suoraan kysymykseen siitä, onko Suomen hallitus valmis
alistamaan budjetin EU-valtaan, mikä voi merkitä,
että EU alkaa leikata meidän työttömyyskorvauksia
tai eläkkeitä. (Ed. Manninen: Eihän se
noin mene!) Saksan ja Ranskan esitys sisältää myös
ajatuksen siitä, että eläkeiästä päätettäisiin
Suomen rajojen ulkopuolella. Pahimmillaan se voisi merkitä sitä,
että EU:n päätöksellä eläkeikä nostettaisiin
67 vuoteen.
Nämä ovat niin suuria asioita, että niistä pitää päättää eduskunnan
suuressa salissa. Vasemmisto vaatii pääministeriltä tiedonantoa,
jonka päätteeksi äänestetään
Suomen kannoista. Pääministeri Katainen, oletteko
te valmis ... (Naurua) Pääministeri Kiviniemi,
oletteko te valmis tuomaan eduskunnalle tiedonannon, jonka päätteeksi äänestetään
siitä, hyväksytäänkö se,
että EU alkaa näpelöidä Suomen
budjettia, ja se, että EU nostaa suomalaisten eläkeikää?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa sanoin, EU:ssa kukaan ei
ole esittänyt sellaista, mitä tässä väitätte,
ja Suomen kanta tähän on kielteinen.
Mitä tulee tähän kilpailukyvyn parantamiseen,
niin olemme myöskin suurelle valiokunnalle E-kirjelmässä toimittaneet
ne Suomen reunaehdot, mitä kilpailukyvyn parantamisessa
on, kun tätä pakettia eteenpäin viedään.
Ensinnäkin se, että toimivaltasuhteita ei muuteta.
Komissiolla pitää jatkossakin olla vahva rooli.
Pitää toimia nykyisen Lissabonin sopimuksen puitteissa.
Toiseksi pitää muutenkin noudattaa niitä prosesseja, joihin
on totuttu, kun näitä kilpailukykyasioita eteenpäin
viedään.
Lisäksi, jos kilpailukyvystä halutaan keskustella
laajemmin, niin totta kai hallitus on valmis eduskunnan suuressa
salissa keskustelemaan, mutta siinä vaiheessa meillä pitää olla
enemmän lihaa luiden ympärillä, niitä todellisia
esityksiä, jotta tällaista yksityiskohtaisempaa
keskustelua ylipäänsä voidaan käydä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Euroopan unioni on tämän
talouskriisin myötä hamuamassa itselleen lisää valtaa
selvästikin. Näin on käymässä,
jos tämä linja nyt saa jatkua. Kyllä siellä on
tekeillä monta isoa linjanvetoa, kuten esimerkiksi juuri
se, että tulee yhteisvastuu veloista, ainakin siihen suuntaan
mennään, siellä on tekeillä kilpailukykyratkaisuja, joissa
lähdetään siitä, että EU:n
kautta prässätään valtioita
tähän tai tuohon linjaan, yleensä hyvin
kovaan linjaan. Kyllä siellä on tekeillä myöskin
semmoinen kovan luokan rakenneratkaisu, että Saksa ja Ranska
ottavat nyt suvereenisti johtopaikan ja määräävät
EU:n agendan. Ja te vaan nyökyttelette. Pääministeri
tuntuu olevan jopa onnellinen, että meitäkin oli
pikkusen kuultu, kun Saksa ja Ranska näitä isoja
linjoja vetelevät.
Tässä mennään kohti liittovaltiota,
ja te vaan hymyilette onnellisena. Miten se niin voi olla?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Olisi hyvä, jos jokainen tutustuisi
siihen julistukseen ja kannanottoon, joka otettiin tuon Eurooppa-neuvoston
jälkeen, ja myöskin siihen E-kirjelmään,
joka on lähetetty suurelle valiokunnalle. (Ed. Tennilä:
Kyllä ne on luettu!) Siitä käy kaikki
tämä ilmi. Mitään tällaista,
mitä ed. Tennilä tässä väittää,
ei suunnitella. (Ed. Tennilä: Älkää nyt!)
Ei ole mitään salaista agendaa ja salaista valmistelua.
(Ed. Tennilä: Se on julkinen!) Kaikesta valmistelusta olemme
informoineet suurta valiokuntaa.
Mitä tulee sitten niihin ajatuksiin, jotka olivat Eurooppa-neuvostossa
keskustelussa nimenomaan verokoordinaation osalta, niin verokoordinaatio
on sellainen, jota Suomi on pitänyt vahvasti esillä,
koska katsomme, että haitallinen verokilpailu heikentää Euroopan
unionin kilpailukykyä.
Todellakin mitä tulee sitten täällä aikaisemmin
esillä olleeseen koordinaatioon esimerkiksi eläkeratkaisujen
osalta, niin se on selvää, että mitä tahansa
kilpailukyvyn eteen Euroopan unionin tasolla tehdään,
niin pitää noudattaa — ja tämäkin
todetaan siinä Eurooppa-neuvostossa otetussa (Puhemies:
Minuutti!) julkilausumassa — pitää kunnioittaa
jokaisen maan omia päätöksentekotapoja
eli Suomessa esimerkiksi eläkejärjestelmän
osalta kolmikantaista päätöksentekotapaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on isoista asioista
kysymys. Suomen takaussitoumukset ovat jo yhteensä 10,5
miljardia euroa elikkä suurin piirtein maamme kestävyysvajeen
verran sitoumuksia, mikä ei ole pikkujuttu ollenkaan.
Arvoisa pääministeri, nyt olisi erinomaisen hyvä eduskunnan
tietää se, minkälaisella aikataululla
ja erikoisesti minkälaisilla menettelytavoilla te tuotte
nämä mahdolliset uudet päätökset,
vakausrahaston 500 miljardin sitoumukset jnp. Suomen eduskunnan
käsittelyyn. Minä olen saanut sen vaikutelman,
että tällä eduskunnalla on valmius kokoontua
koska tahansa tämän vaalitauon aikanakin, kun
te vaan hyvissä ajoin ilmoitatte niin, että keritään
paikalle.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Parhaillaan todellakin valmistellaan juuri
niiden suuntaviivojen pohjalta, joista eduskuntaa on informoitu,
sellaista kokonaisratkaisua, johon sisältyy myöskin
tämä pysyvä kriisinhallintamekanismi,
talouspolitiikan koordinaatio ja myös muita elementtejä,
joiden tavoitteena on Euroopan rahoitusmarkkinoiden vakauttaminen. Tavoitteena
on, että näistä yhteisymmärrykseen päästäisiin
kohtuullisen nopeasti, mutta ehkä maaliskuun Eurooppa-neuvostossa
24.3. Jos näin on, niin silloin asiaan tietenkin pitää myöskin hallituksen
kantaa ottaa ja suurta valiokuntaa tässä yhteydessä konsultoidaan,
(Ed. Tennilä: Koko eduskuntaa!) ja jos koko eduskunnalla
on halua käydä tästä keskustelua,
niin hallitus on valmis käymään myös
tästä keskustelua koko eduskunnan kanssa. Tässä ei
ole minkäänlaista halua minkäänlaiseen
salailuun. Tosin muistutan siitä, (Puhemies: Minuutti!)
että osaltaan näillä yksityiskohdilla
on vaikutusta myöskin Suomen neuvotteluasemaan, ja hallitus
haluaa Suomen näkökulmasta parhaan mahdollisen
ratkaisun.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä keskustelussa
on jo käynyt ilmi, Euroopan talouspolitiikassa on tapahtumassa
isoja muutoksia. Tämän kriisinhallintamekanismin osalta
käydään koko ajan neuvotteluja, mutta myöskin
Sarkozy ja Merkel ovat tehneet ihan merkittävän
avauksen siitä, että Euroopan unionin osalta talouspolitiikkaa
lähdettäisiin harmonisoimaan ja ottamaan askelia
integraation tiellä. Tästä syystä pitäisinkin
hyvin tärkeänä sitä, että koko
eduskunta pääsisi keskustelemaan siitä, mikä on
Suomen linja tähän talouspolitiikan kehittymiseen.
On arvokasta se, että suuri valiokunta Suomessa pääsee
käymään evästyskeskustelua valtioneuvoston
jäsenten kanssa, mutta mielestäni näin
ison asian edessä, kun puhutaan eläkepolitiikasta,
palkkapolitiikasta, kilpailukykyasioista ja myös kriisinhallintamekanismeista, ei
riitä se, että pelkästään
suuri valiokunta käsittelee asiaa, vaan tärkeää on,
että myöskin kansalaiset saavat tietää,
mikä on Suomen linja, ja sitä kautta myöskin
eduskunta pääsee asiasta keskustelemaan.
Toivon, että me emme ajaudu siihen tilanteeseen, mikä oli
Kreikka-paketin yhteydessä, eli eduskunnalle tuotiin ota
tai jätä -ehdotus, (Puhemies: Minuutti!)
ja senkin takia on tärkeää, että ennen
kuin mitään kantoja EU:ssa lyödään
lukkoon, eduskunta pääsee valtioneuvostoa evästämään.
Kysyn teiltä, pääministeri:
Oletteko valmis tuomaan vielä ennen maaliskuun huippukokousta
eduskuntaan linjaesityksen esimerkiksi pääministerin
ilmoituksena, josta käy ilmi, mikä on Suomen kanta
EU:n talouspolitiikan kehittämiseen?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Edellisessä tai oliko sitä edellisessä puheenvuorossa
jo totesin, että hallituksella on täysi valmius
keskustella eduskunnan suuren salin kanssa tästä laajemmasta
Eurooppa-neuvoston paketista. Ajankohtaa pitää tarkastella,
ja olen valmis myöskin suuren valiokunnan kanssa keskustelemaan
siitä, mikä on sellainen ajankohta, että hallituksella,
pääministerillä, on myös käytännössä jotain
ilmoitettavaa.
Mutta sen ikään kuin virheen nyt kuitenkin tässä korjaisin,
että emme me ole Euroopan tasolla eläkkeistä päättämässä.
Se ei ole mahdollista johtuen juuri siitä, että monessa
maassa nämä asiat päätetään
joskus kaksikantaisesti, joissakin maissa kolmikantaisesti. Ei Euroopan
tasolla voi niiden yksityiskohdista päättää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on aika usein esillä suuressa
valiokunnassa luottamuksellista tietoa. Mitä mieltä te olette,
ministeri Katainen, siitä, että ed. Kimmo Kiljunen
välittömästi viime perjantain suuren
valiokunnan kokouksen jälkeen paljasti näitä luottamuksellisia
tietoja nopeasti julkisuuteen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä on suuren valiokunnan kanssa
ollut erittäin hyvä keskusteluyhteys, joka perustuu äärettömään
luottamukseen. Miksi? Siksi, että minun pitää pystyä ennen
euroryhmän kokoukseen menoa sparraamaan eduskunnan kanssa
asioista, jotka mahdollisesti tulevat esiin, koska nyt meillä on
ollut semmoisia tilanteita, että me emme tiedä,
mistä me keskustelemme. Sen takia pitää vapaamuotoisesti
voida pystyä luottamuksella keskustelemaan eduskunnan kanssa. Niissä keskusteluissa
käydään myös Suomen neuvottelutavoitteita
läpi, ja jos niitä vuodetaan julkisuuteen, niin
minä olen sen pöydän ympärillä ainut,
jolla ei ole vaatteita. Kaikki tietävät, mitkä suomalaiset
neuvottelutavoitteet ovat. Millä lihaksilla minä väännän
yhtään mitään, jos niitä vuodetaan
julkisuuteen?
Minä olin pahoillani viime perjantaina siitä, että ensimmäistä kertaa
tätä luottamusta koeteltiin. Minä toivon,
että tämä luottamus jälleen
voitaisiin palauttaa eli se avoimuuden kulttuuri, mikä suuressa
valiokunnassa on ollut, voitaisiin palauttaa, jotta voimme puhua
avoimesti etukäteen asioista ilman vaaraa, että joku
eduskuntaryhmä vuotaa Suomen neuvottelutavoitteita julkisuuteen.
Toinen varapuhemies:
Minuutti on kulunut, ja minä toivon, että edustajat
noudattavat tuota aikarajaa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olin täysin yllättynyt
ed. Asko-Seljavaaran huomautuksesta. Te ette ilmeisesti ole lukenut sitä tiedotetta.
Siinä ei kerrottu lainkaan Suomen neuvottelutavoitteista,
neuvottelujen sisällöstä, vaan menettelytavasta,
siitä, että te, edustaja, marssitte kokouksesta
ulos, koska te ette ollut sitä mieltä, mitä kokouksen
enemmistö oli. Tästä oli kysymys. Minä laitoin
tiedotteen siitä, että porvariryhmä marssii
suuren valiokunnan kokouksesta ulos silloin, kun me käsittelemme
näin herkkää ja isoa asiaa. Tämä oli
ainoa, mikä oli tiedotteessa, eli meillä oli päätösvallaton
kokous ja hallitus ei saanut sitä mandaattia eduskunnalta,
jonka te tarvitsette silloin, kun te menette Brysseliin. Ensimmäisen
kerran kävi näin, että me emme voineet
päättää, koska puheenjohtajan läsnä ollessa
ed. Asko-Seljavaaran ryhmä marssi ulos.
Toinen varapuhemies:
Tässä ed. Kiljusen puheenvuorossa ei ollut
kysymystä, joten seuraava lisäkysymys, ed. Kaikkonen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Siinähän oli tilanne, jossa
oppositio oli käyttämässä tilapäistä enemmistöä talon
herrasmiessääntöjä vastoin.
Mutta se täytyy todeta, että hallitus on kyllä informoinut
suurta valiokuntaa aivan erinomaisella tavalla koko tämän
finanssikriisin ajan, ja toivon, että tämä hyvä yhteistyö siellä voi
jatkua. Varmasti mielellään on aika ajoin syytä käydä myös
eduskunnan isossa salissa keskustelua tästä tilanteesta.
Se on myös todettava, että Suomi on niitä harvoja
maita, jotka ovat hoitaneet taloutensa niin hyvin, että muitten on
syytä ottaa siitä mallia. Suomi kuuluu siihen kuuden
maan joukkoon, joka on hoitanut hommansa hyvin, ja siitä kiitos
myös hallitukselle. Kysyn:
Onko tämä kuuden maan joukko tekemässä esityksiä talouskriisin
korjaamiseksi lähiaikoina? Ja toisekseen vielä haluaisin
tietää, kun tämä eduskunta on
lopettamassa maaliskuun puolenvälin paikkeilla näillä näkymin
työnsä, onko nyt valmisteilla sen mittaluokan
päätöksiä, esimerkiksi takausvastuiden
kasvattamista, jotka edellyttävät eduskunnan täysistunnon
koolle kutsumista huhtikuussa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa rouva puhemies! Ne päätöksethän,
niin kuin pääministeri tuossa totesi, jotka tullaan
poliittisesti ratkaisemaan todennäköisesti maaliskuun
lopun huippukokouksessa, vaativat lainsäädäntötyötä Suomessa,
ja niiden lakien laatiminen kestää viikkoja, joten
todennäköistä ei ole se, että tämä eduskunta
pystyisi päättämään
niistä, vaan se on seuraava eduskunta, joka konkreettisesti
päättää ne lakiesitysten pohjalta.
Hallitus ottaa totta kai kantaa omasta puolestaan ja ilmoittaa sitten
mahdollisesti, että meillä on varauma tähän
asiaan, koska emme voi olla varmoja siitä, mikä lopputulos
on vaaleissa ja kuinka sitten tuleva hallitus ja eduskunta asioihin
kantaa ottavat. Mutta niin kuin täällä on
todettu, niin me informoimme etukäteen valiokuntia ja käymme avointa
keskustelua eduskunnan kanssa vaikka suuressa salissa, jos siihen
on tarvis, mutta meidän pitää vaan keksiä se,
miten me emme kerro julkisuuteen meidän neuvottelutavoitteitamme. Käydään
keskustelua, mutta ei ammuta omaan jalkaamme.
Erkki Tuomioja /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän koko eduskunnan kannalta tärkeänä,
että luottamuksellinen yhteistyö suuren valiokunnan ja
hallituksen välillä jatkuu, koska perustuslaki on
tältä osin selvä: Suomessa hallitus ei
voi viedä päätökseen EU:ssa
budjettivaltaan tai lainsäädäntövaltaan
kuuluvia asioita ilman sitä eduskunnan mielipidettä,
joka ennakollisesti annetaan suuressa valiokunnassa. Sitten kun
lait tulevat eduskuntaan, sitten niitä käsittelee
koko eduskunta, ja siinäkin tapauksessa eduskunnalla on — jos
ei ole kyse sellaisesta direktiivistä, joka vie meidät
Euroopan tuomioistuimeen — täysi harkintavalta,
ja kaikissa näissä vakaus- ja takuuasioissa tämä harkintavalta
säilyy täällä.
Asian suuruuteen ja merkitykseen nähden noteerasin
kyllä hyvin sen, että pääministeri
on valmis siihen, että tästä käydään
myös täysistunnossa keskustelu. Ja kun tämä asia
on nyt juuri vireillä ja isoja linjoja tehdään,
minä todella toivon, että aivan lähiviikkoina
löytyy se aika, jolloin täällä täysistunnossa
käydään mahdollisimman huolellisesti
myöskin valiokuntavalmistelun perusteella (Puhemies: Minuutti!)
tätä keskustelua näistä kysymyksistä.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Meillä todellakin on ylimääräinen
Eurooppa-neuvoston kokous euromaille 11. päivä maaliskuuta
ja sitten varsinainen Eurooppa-neuvoston kokous 24.—25.
päivä maaliskuuta, ja riippuen siitä,
kuinka nämä konsultaatiot myöskin jäsenmaiden
kanssa — joita tekevät siis Van Rompuy ja Barroso — koskien
tätä laajempaa kilpailukykypakettia etenevät,
vähän siltä pohjalta on sitten katsottava,
mikä on se oikea aika keskustella suuressa salissa tästä asiasta,
ottaen huomioon myöskin juuri sen, että pitää ajatella myös
meidän neuvottelupositioitamme Eurooppa-neuvostossa.
Mitä tulee sitten tähän varsinaiseen
päätöksentekoon, niin todellakin asia
on niin, että jos Eurooppa-neuvostossa 24. päivä sovitaan
tällaisesta laajemmasta ratkaisusta, niin hallitus — jos on
sitä mieltä, että se on Suomelle hyvä ratkaisu kaikilta
yksityiskohdiltaan, turvaa suomalaisen ihan tavallisen kaduntallaajan
talouden kaikkein parhaiten — ilman muuta on siihen valmis
sitoutumaan, mutta sillä ehdolla, (Puhemies: Minuutti!)
että se on seuraava eduskuntavaalien jälkeen valittava
eduskunta, joka sen lopullisen päätöksen
tekee.
Markku Uusipaavalniemi /ps:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Kiviniemi!
Te olette kolme kertaa kieltänyt sen, että niistä E-kirjelmistä löytyy
eläkeikää koskeva juttu. Mielestäni
siellä on. Katsokaa E 145/2010, plus miinus 1.
Mutta siellä on monta muutakin mielenkiintoista asiaa. Niissä on
useita asioita, jotka tulevat olemaan erittäin merkittäviä Suomen
itsenäisyyden kannalta, sen kannalta, että täällä saadaan
tehdä budjetit jatkossakin. Niistä todellakin
pitää keskustella tässä salissa,
ja varmasti kansakin on niistä kiinnostunut. Toivon todellakin,
että tuotte ne tänne keskusteluun.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tiedän kyllä hyvin, mitä tässä E-kirjelmässä on.
Tässä todetaan aivan selvästi, että näitä ajatuksia
ei kuitenkaan ole esitetty muille EU:n jäsenmaille Saksan
ehdotuksena, eli käytännössä ei
tällaista yksityiskohtaista ehdotusta ole, eikä näissä yksityiskohdissa
myöskään ole kyse siitä, että oltaisiin
EU-budjettivaltaa siirtämässä jonnekin,
vaan nimenomaan Eurooppa-neuvostossa tehtiin sellainen päätös,
että ei tapahdu näitä kompetenssisiirtoja.
Kilpailukykypaketin osana ei tapahdu niin sanottuja kompetenssisiirtoja
eli valtaa ei olla viemässä ikään kuin
uudella tavalla Suomen eduskunnalta Euroopan unionille, vaan kaikki
tapahtuu nykyisten sopimusten puitteissa. Suomen kannalta on tärkeää,
että jatkossakin komissiolla on vahva aloiteoikeus.
Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu, että tässä keskustelussa
nyt tahtoo hämärtyä se tosiasia, että nyt
ollaan tekemässä Eurooppaan sellaisia pelisääntöjä,
jotka olisivat saaneet kyllä olla voimassa jo aikaisemmin. (Eduskunnasta:
Juuri näin!) Silloin meillä ei olisi Kreikan eikä Irlannin
tapauksia, vaan silloin olisi ollut riittävät
pelisäännöt tarttua jo aikaisemmin näihin
ongelmiin, jotka nyt vievät meidän euroaluetta
vaikeuksiin. Sen vuoksi kysynkin ministereiltä: Ettekö varmista
sitä, että tässä on kysymys
itse asiassa kaikissa näissä yksityiskohdissa
siitä, että tällä varmistetaan
se, että ei tapahdu tällaisia kupruja, joita Kreikka
ja Irlanti olivat?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin tasolla on tehty jo pitkään,
heti finanssikriisin jälkeen, ikään kuin
tehostetulla vauhdilla töitä sen eteen, että meillä on taloudessa
parempaa koordinaatiota, myöskin parempaa valvontaa. Valvonnan
osalta uudet valvojat aloittivat vuodenvaihteessa toimintansa ja
nyt on vauhdilla eletty tämän talouspolitiikan koordinaation
puolella.
Eli kyllä se niin on, että Euroopan laajuisesti tarvitaan
sitä K-linjaa, kasvua, kuria ja koordinaatiota, niin että yksikään
Euroopan unionin maa ei joutuisi tuolle Kreikan tielle tai edes
Irlannin tielle. Se on Suomenkin etu, että koko unionin
alueella kaikki maat hoitavat taloutensa kunnolla. Meillä pitää olla
välineet puuttua niiden maiden tilanteeseen, jos siellä homma
ei pysy hanskassa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Kiviniemi
sanoi, että eläkkeistä tai eläkeiästä ei
ole mahdollista päättää EU:n
tasolla. Se on vähän samantasoinen lausunto kuin
se, kun valtiovarainministeri Katainen sanoi, että pankkien
stressitestejä ei ole syytä kyseenalaistaa tai
epäillä: meni pari kuukautta, ja Irlannin pankit,
jotka olivat nämä stressitestit läpäisseet, romahtivat.
Mutta, arvoisa pääministeri Kiviniemi, olen esittänyt
teille selkeän kysymyksen, johon en ole saanut vastausta.
Se kuuluu seuraavasti:
Onko hallitus siis valmis hyväksymään,
että Suomen budjetti alistetaan EU:n valtaan? Toivoisin
tähän kysymykseen vastausta.
Toinen kysymys, jonka olen esittänyt, johon en myöskään
ole saanut vastausta, on se, että pelkkä pääministerin
ilmoitus ei riitä, niitähän voidaan lukea
lehdestäkin, eduskunnan pitää päästä myös
päättämään. Kysyn:
Oletteko te valmis tuomaan tiedonannon eduskunnalle, ja tiedonannon
päätteeksi eduskunta pääsee
päättämään asiasta?
Jos tähän ette ole valmis, silloinhan meidän
on pakko harkita vaikkapa välikysymystä, jotta
me pääsemme todella päättämään näistä EU-asioista.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tuohon ensimmäiseen kysymykseen kyllä vastasin
jo, ja vastaus oli ei.
Mitä tulee tähän toiseen kysymykseen,
hallitus on valmis keskustelemaan tästä asiasta
eduskunnan suuren salin kanssa, ja tässä se käyttökelpoisin
ja paras väline on pääministerin ilmoitus samaan
tapaan kuin joulukuussa keskustelimme Euroopan talouskoordinaatiosta
viimeksi täällä salissa. Kyllä näitä suuren
salin keskusteluita on käyty myöskin aikaisemmin,
ihan muutama kuukausi sitten.