Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain korostaa tämän lain merkitystä nuorten syrjäytymisen näkökulmasta, koska se tuo nyt puitteet sille, että meillä ammatillisella puolella voidaan järjestää valmentavaa koulutusta ja sille luoda yhteiset pelisäännöt.
Tähän astihan on ollut usein niin, että ne nuoret, jotka ovat peruskoulusta siirtymässä toiselle asteelle mutta eivät löydä opiskelupaikkaa tai eivät tiedä, minne menisivät opiskelemaan, päätyvät hyvin usein esimerkiksi kymppiluokalle, jossa parannetaan kyllä peruskoulun numeroita, mutta joka ei välttämättä tuo niitä valmiuksia, jotka vaikkapa ammatilliselle puolelle siirtymisessä olisivat tärkeitä. Sen vuoksi on tärkeätä, että tämä laki tuo nyt puitteet tälle ammatillisen puolen valmentavalle koulutukselle, joka siis ei ole tutkintoon johtavaa, mutta joka antaa kouluttautumis-, elämänhallinta-, työelämävalmiuksia, ja jonka tarkoituksena tietysti on johtaa sitten siihen, että nuori siirtyy näihin tutkintoon johtaviin opintoihin tai vaikkapa oppisopimuskoulutukseen.
Lisäksi on tärkeää, että tämä samantyyppinen koulutus kytketään kotouttamiskoulutukseen ja maahanmuuttajien koulutukseen ja sitä kautta voidaan etsiä niitä polkuja varsinaisen tutkinnon suorittamiseen.
Toivon kuitenkin, että käytännössä tätä osataan soveltaa sen verran joustavasti, että aivan aidosti pystytään räätälöimään noita ensimmäisen vuoden opintoja — siis ei tutkintoon johtavan vuoden opintoja — siten, että ne palvelevat nuoren tarpeita ja että ne ottavat huomioon myös muut kuin koulutukselliset tarpeet, koska usein on kyse myös muusta valmennuksen tarpeesta.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Erittäin hyvä lähestymistapa, ja edustaja Filatov toi esille juuri niitä seikkoja, joita juuri tällaisessa hetkessä pitää ottaakin.
Toivottavaa on, että tämä esitys avaa myös sen, että me huomioimme enemmän erilaisia oppijoita, juuri niitä oppijoita, joittenka valmiudet eivät ole aivan sillä tasolla, että siirtyvät suoraan toisen asteen koulutukseen, että tällä esityksellä pystyttäisiin tukemaan sitä, että myös yksilöllisempiä oppimisvaikeuksia pystytään paremmin huomioimaan ja avaamaan niitä latuja sanotaanko tämmöisille meikäläisille, kinestisille oppijoille, jotka eivät välttämättä koulumenestykseltään ole hyviä, eli kehitetään enemmän portaita ottaa koulutusta vastaan.
Yleiskeskustelu päättyi.