5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta
Hallituksen esitys eduskunnalle yliopistolain ja ammattikorkeakoululain
muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 244/2014
vp) täydentämisestä
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen taustallahan
on sellainen historia, että muutama vuosi takaperin hallitus
sääti vapaaehtoisen mahdollisuuden korkeakouluille säätää ensikertalaisille
kiintiön sisäänotoissa. No, korkeakoulut
eivät ole tätä mahdollisuutta vapaaehtoisesti
juurikaan käyttäneet ehkä sen takia,
että ne haluavat mieluummin parhaat kuin nopeimmat opiskelijoikseen,
ja nyt hallitus aikoo tehdä näistä kiintiöistä pakollisia.
Logiikka kulkee jotenkin niin, että näin paikkoja
saadaan useammalle hakijalle, kun niitä ei varata ikään
kuin turhaan. Tässä itsessään
on jo se looginen virhe, että ajatellaan, että opiskelu silloin,
kun se ei päättyisi tutkinnon suorittamiseen,
olisi turhaa. Näinhän ei ole, vaan meillä on lukuisia
esimerkkejä siitä, kuinka tämän
maan menestyksen takana on ollut ihmisiä, jotka ovat ensin
opiskelleet yhtä ainetta ja sitten siirtyneet johonkin
toiseen ja nimenomaan näiden kahden tieteenalan risteyksestä löytäneet
jotain sellaista, jota kukaan aikaisemmin ei ole tullut ajatelleeksikaan.
Toisaalta, jos joku ottaisi vastaan sellaisen opiskelupaikan,
jossa ei sitten opiskelisikaan, sekään ei ole
turhaa siinä mielessä, että eihän
sellainen opiskelupaikka maksa mitään, jossa ei opiskella.
Jos meillä on jossakin oppilaitoksessa ihminen, joka ei
käy kursseilla eikä suorita mitään,
niin lisäämällä tämän
kyseisen oppilaitoksen opiskelupaikkoja voidaan kattaa siitä aiheutuva
vaje. Näin ollen tässä hallituksen esityksessä alun
perinkin ratkaistaan sellaista ongelmaa, jota ei itse asiassa ole
olemassakaan.
Arvoisa puhemies! Kun esitys oli käsittelyssä perustuslakivaliokunnassa,
valiokunta pyysi selvittämään lain yhteisvaikutusta
työttömyysturvalainsäädännön
hakupakon kanssa. On nimittäin pelkona, että kun
meillä työttömyysturvan saamisen ehtona
nuorille on, että sinun pitää hakea ja
ottaa vastaan koulutuspaikka, se ensimmäinen, jonka sinä saat,
niin köyhien perheiden lapsilla ei enää ole
mahdollisuutta niille aloille, joihinka perinteisesti on haettu
usein monena vuonna peräkkäin. Näin esimerkiksi
lääketieteellinen ja oikeustieteellinen tiedekunta
olisi jatkossa entistä tarkemmin suojattu ainoastaan eliitin
lapsille. Hyvätuloisten vanhempien lapsilla on varaa valmistautua
pääsykokeisiin yhden ylimääräisen vuoden
verran, ottaa vanhempiensa tuen varassa yksi vapaavuosi siihen väliin,
eikä sitä ensimmäistä paikkaa
ole pakko ottaa vastaan.
No, miten sivistysvaliokunta vastasi tähän
perustuslakivaliokunnan pyyntöön? Sivistysvaliokunta
mietinnössään peukuttaa, että aivan
totta, hyvä olisi selvittää — mutta
ei selvitä. Itse asiassa sivistysvaliokunta kehuu omassa
mietinnössään esityksen tasa-arvoa lisääviä vaikutuksia, mikä antaa
sellaisen kuvan, että sivistysvaliokunta ei ole edes tajunnut,
mistä tässä puhutaan näiden
kahden lain yhteisvaikutuksessa. Minä epäilen,
että siellä ei ole joko tutustuttu tähän problematiikkaan
lainkaan tai sitä ei ole ymmärretty lainkaan.
Arvoisa puhemies! On selvää, että kiintiöpakko
rajoittaa korkeakoulujen autonomiaa. On myös hyvin mahdollista,
että se heikentää koulutuksen tasa-arvoa
ja hidastaa säätykiertoa entisestään.
Tästä syystä teen esityksen kiintiöiden säilyttämiseksi
korkeakouluissa vapaaehtoisena.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Ensin sanoisin edustaja Kontulalle, että kyllä me
sivistysvaliokunnassa kuuntelimme monta asiantuntijaa ja emme me
tätä mietintöä ihan noin tuosta vain
heittäneet, että kyllä me olemme siihen
perehtyneet ja käsitelleet asiaa monelta kantilta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yliopistolain
ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta sisältää ehdotuksen
lukukausikohtaisen käsittelymaksun perimisestä muun
kuin EU- ja Eta-alueen valtioiden tai Sveitsin koulutusjärjestelmiin
kuuluvan korkeakoulukelpoisuuden tuottavan koulutuksen suorittaneilta
hakijoilta, jotta saataisiin katettua korkeakoulukelpoisuuden tarkistamisesta
sekä tukipalveluiden järjestämisestä aiheutuvia
lisäkustannuksia.
Tämä uudistus on kannatettava. Taloudellisesta
näkökulmasta se on hyväksi suomalaisille
yliopistoille ja korkeakouluille, ja toisaalta maksettavaksi jäävä summa
on mielestäni kohtuullinen myös hakijan näkökulmasta.
Lakialoitteessa 91/2012 ehdotetaan lainsäädännön
muuttamista siten, että myös suomalaiset oppilaitokset
voisivat tarjota koulutusta maksua vastaan EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta
tuleville yksittäisille opiskelijoille. Suomeen opiskelun
loputtua jäävä henkilö voisi
vähentää verotuksessa maksamansa lukukausimaksut
kokonaisuudessaan takaisin viiden vuoden aikana.
Verovähennysmahdollisuus on reilu, ja tämä on
hyvä uudistus, mutta lukukausimaksun soveltamisen suomalaisiin
sekä EU- ja Eta-alueen sisältä tuleviin
opiskelijoihin ei tule jatkossakaan olla mahdollista.
Korkeakoulutukseen tulee tarjota mahdollisuus jatkossa yhä useammalle
suomalaisnuorelle. Korkeakouluissa ja yliopistoissa on kuitenkin rajattu
määrä opiskelupaikkoja. Joka kevät
jää rutkasti nuoria vaille tavoittelemaansa opiskelupaikkaa.
Itse pidän tärkeänä, että mahdollisimman
moni suomalainen nuori saisi haluamansa opiskelupaikan, ja tässä mielessä EU-
ja Eta-alueen ulkopuolelta tuleville tarjottavien opiskelupaikkojen
määrää tulisi rajata.
Vuosina 2012—2014 toteutettiin lukukausimaksukokeilu.
Mielestäni EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta tulevien tulisi
maksaa lukukausimaksu. Se on yksi mahdollisuus oppilaitoksille kattaa
edes osa toimintamenoistaan.
Täällä eduskunnassa puhuttiin eilen
opetuksesta ja koulutuksesta välikysymyksen yhteydessä.
Massiivisia leikkauksia on koulutukseen tullut tämän
hallituskauden aikana, valitettavasti, ja leikkauksia on luvassa
myös seuraavalla hallituskaudella. On aika alkaa puhua
lukukausimaksuista juuri EU- ja Eta-alueen ulkopuolisille maille,
ei siis EU-maalaisille ja suomalaisille.
Tämä on sikäli tärkeä asia,
että se jätettiin nyt käsittelemättä tällä hallituskaudella,
mutta koska taloustilanne on nyt vaikea ja valtion täytyy
alkaa kehitellä näitä säästöpaikkoja,
mistä voisi saada niitä säästöjä,
tämä on yksi mahdollisuus, vaikkakaan ei kovin
suuri säästökohde, mutta tästä pitää mahdollisesti
aloittaa, ja siitä tullaan varmaan keskustelemaan seuraavalla
hallituskaudella. — Kiitos.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Jos äsken kiittelin tuota edellistä koulutuslakia,
niin tähän täytyy kyllä suhtautua
vähän kriittisemmin. Tavoite on hyvä:
se, että työurat pitenisivät ja nuoret
pääsisivät esimerkiksi lukiosta mahdollisimman
nopeasti korkeamman tason opintojen piiriin. Mutta keino, joka tässä on
valittu, lyö kyllä korvalle työuratavoitteita
toisaalla.
Jos ensimmäistä kertaa opintoihin pyrkivä nuori
tämän lain myötä voittaa, niin
se ihminen, joka on yhden tutkinnon itsellensä opiskellut mutta
ei jostakin syystä ole työllistynyt tai haluaisi
jatko-opiskella tai täydentää opintojansa
jollakin toisella sektorilla, on sitten se häviäjä.
Me tiedämme, että nykymaailmassa usein tarvitsemme
moniosaajia, me tarvitsemme tätä erilaisten sektoreiden
ikään kuin ristiin kytkemistä, jotta
syntyisi niitä luovia ratkaisuja, joilla Suomi sitten menisi
eteenpäin.
Yhdyn myös siihen kritiikkiin, mitä edustaja Kontula
esitti liittyen näiden vähävaraisempien nuorten
valinnanmahdollisuuteen tämän lain jälkeen.
Luulenpa, että tämä laki on jo ennen
kuin se on tullut voimaan estänyt joitakin nuoria ottamasta
vastaan opiskelupaikkoja tai hakeutumasta opintoihin, koska he ovat
pelänneet, että he menettävät
tuon mahdollisen ensisijaisuuskiintiönsä korkeakouluopinnoissa.
Toisaalta taas monet sellaiset nuoret, joilla ei ole varaa kieltäytyä opinnoista
tai toisen asteen opinnoista sen vuoksi, että heillä ei
ole työtä, jolla he itsensä elättäisivät,
menevät itsellensä vastentahtoiseen koulutukseen
vain sen vuoksi, että he saavat jotakin kautta toimeentulonsa.
He ikään kuin joutuvat sitten toissijaiseen asemaan
pyrkiessään vaikkapa korkeakouluopintoihin.
Minusta on harmillista, että tämä ei
käynyt työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
tämän kouluttautumaan hakemisvelvollisuuden osalta,
koska olisi ollut asiallista, että tässä yhteydessä olisi lievennetty
noita pykäliä enemmän kuin nyt on tehty,
jotta nämä mainitsemani hankaluudet olisi saatu
pois.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Olen todella huolissani siitä putkitutkintokoulutuspolitiikasta,
jonka linjan tuntuu koko sali, myös monet opposition edustajat,
täällä omaksuneen. Itse olen sattunut
syntymään historiallisesti ja alueellisesti aivan
poikkeukselliseen paikkaan, nimittäin 70-luvun Suomeen,
minkä seurauksena köyhän perheen tyttölapsi
on saanut opiskella 24 vuotta. Se on jotain, joka on ihmiskunnan
historiassa aivan ennenkuulumatonta. Toistan: aivan ennenkuulumatonta.
Nyt näyttää siltä, että tämä ikkuna
on sulkeutumassa. Jos minun nuoruudessani olisi ollut sellainen
työllisyys- ja koulutuspolitiikka, jota me nyt tavoittelemme,
olisin tällä hetkellä siivoojana.
Arvoisa puhemies! En sano etteikö elämä siivoojanakin
yksilöllisesti olisi voinut olla ihan hyvää elämää,
ihan tyydyttävä elämä. Mutta
yhteiskunnallisesti meillä ei ole varaa sellaiseen eriarvoisuuteen,
mitä näillä linjauksilla ollaan tuottamassa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt puheenvuoro menisi melkein toistamiseksi,
ja lyhennän sitä. Edustaja Filatov hyvin kuvasi
sen juuri, mitä ristiriitoja tässä on,
joita olisi pitänyt enemmän käsitellä.
Edustaja Kontula kruunasi sen vielä sillä, että me
olemme kuitenkin niin pieni kansa, että me emme oppimateriaalisena
yhteisönä pysty torjumaan ja karsimaan sellaista
osaamishalukkuutta, jota ihmisillä on. Kaikkia niitä ihmisiä,
joilla on potentiaalinen mahdollisuus, meidän järjestelmä ei
saa sulkea pois joidenkin resurssien kaventamisella siitä,
kuinka ihmiset voivat hakeutua koulutukseen.
Meidän pitää olla avoimempia, meidän
pitää antaa useampia mahdollisuuksia. Työelämän hektisyys
ja muutokset edellyttävät sitä, että meidän
pitää pystyä aina useammin, jo ehkä kesken opintojen,
muuttamaan sitä. Kun nuori ihminen näkee, että nyt
tämä teknologinen ala tai joku muu ala ei enää ehkä työllistäkään
eikä luo mahdollisuuksia oman itsen elättämiseen,
niin pitää olla joustavuutta, jotta tämän
meidän populaation, joka pyörittää tätä reilua
viisimiljoonaista kansaa, kaikki osaamiskyvyt voivat saada mahdollisuuden
opiskella ja tuottaa sitä kautta uutta hyvinvointia.
Yleiskeskustelu päättyi.