16) Hallituksen esitys laiksi vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta
ja eräiksi siihen liittyviksi muiksi laeiksi on tullut
nyt niin kuin loppumetreille toiseen käsittelyyn ja tullee
hyväksytyksi tänään taikka huomenna.
Tämähän on erittäin pitkään
odotettu laki, ja maassa on suuri tilaus ja suuri odotusarvo tälle
laille.
Vuoden 2001 puolustus- ja turvallisuusselonteossa eduskunta
hyväksyi lausuman — lausuman taikka sisällön — missä todettiin,
että otetaan huomioon pohjoismaiset kokemukset rakentamatta
kuitenkaan mitään Puolustusvoimien ulkopuolista
uutta järjestelmää vapaaehtoisen maanpuolustuksen
ympärille, ja tämä nyt on sitä pitkää työtä,
mikä on edennyt tänne. Lakia on pitkään
valmisteltu, sen sisältöä on pitkään
rakennettu. Voisi sanoa, että ministeriö antoi
esityksen oikeastaan vasta viime metreillä, alkusyksystä,
ja esitys oli varovasti tehty, siis oikein todella hienovaraisesti.
En tiedä, liittyykö tähän
vai liittyykö johonkin muuhun, liittyykö siihen,
että olemme tässä idässä,
idän portilla tavallaan, ja ennen näissä asioissa
meidän rajallamme oli vanha Neuvostoliitto, mitä enää ei
ole, vai mihin liittyy se varovaisuus, että tämän
vapaaehtoisen maanpuolustuksen osalta ollaan niin kuin hanskat käsissä,
ettei nyt vaan tapahdu mitään sellaista, että tässä annettaisiin
niin kuin siviiliväelle, vapaaehtoisväelle, asemaa
ja valtaa kantaa huolta maamme turvallisuudesta ja puolustuksesta.
Kansa on tätä odottanut. Kansa on saanut sitä, mitä on
odottanut, elikkä tämän lain, joka tullee tämän
jälkeen joskus hyväksyttyä. Tietenkin
katsotaan, niin kuin sanoin, että tämä on
erittäin varovasti tehty. Tässä annetaan
erittäin vähän mitään
ulkopuolista mahdollisuutta. Puolustusvoimat ovat markkinoineet
tätä erityisesti maakuntajoukkokonseptin kautta
aina todeten, että nämä vapaaehtoiset
maakuntajoukot ovat osa sodan ajan joukkoja ja ovat osa Puolustusvoimien
joukkoja, niin kuin ne aina ovatkin. Tähän odotukseen
ja odotusarvoihin liittyy myöskin kyllä kuitenkin
erittäin paljon naisten asemaa, liittyy erittäin
paljon semmoista asetelmaa, että jos poikkeusolot syntyvät
ja tulevat, niin tämän kautta voidaan löytää semmoista
apua ja voimaa, mitä viranomaiset eivät muuten
paikalle saa.
Tässä valmistelun ja käsittelyn yhteydessä erittäin
paljon on noussut myöskin esille se, mennäänkö tässä mahdollisesti
muitten vapaaehtoisjärjestöjen tontille, ja pahimpia
pelkääjiä ovat olleet sopimuspalokuntalaiset,
SPR ja muutamat muut. Mutta voin vakuuttaa näin jälkeenkinpäin, että tämä pelko
on varmasti ollut turha. Kukaan tämän lain perusteella
ei lähde eikä hyökkää minkään
tulipalon päälle, kyllä se palokunta
saa sinne mennä ja ensimmäisenä sen sammuttaa
ja saa myöskin sen loppuun saakka hoitaa, jos se on vaan
suinkin mahdollista.
Mutta kun tähän liittyy se, että jos
on laaja metsäpalo jossakin ja palokunnan voimavarat eivät
riitä, tarvitaan voimaa ja väkeä, ja
tulevaisuudessa tätä varusmiesvoimaa ei ole saatavissa, niin
täältä on löydettävissä kyllä sitten
eväät siihen, millä päästään
panemaan tätä vapaaehtoisväkeä aidosti
sinne metsäpalon sammuttamiseen. Sen pohjalta tämäkin
on aivan turha huoli, koska laissa muualta löytyy jokaisen
kansalaisen velvollisuus lähteä sammuttamaan metsäpalo, kun
vaan kiinni saadaan ja tähän asiaan kiinni joudutaan,
niin että sen osalta tämäkin on turhaa.
Tähän sisältyy lausuma, missä odotetaan
selvitystä siitä, kuinka tämä toimii
ja kuinka tämä pelaa vuoteen 2009 mennessä,
ja tämä mielestäni on hyvä lausuma.
Mutta toisaalta tämä toimeenpanoaika on kovin
lyhyt ja siltä osin vielä ei sen toimivuudesta
kovin laajalle meneviä lausumia pysty silloinenkaan hallitus
antamaan, mutta askel on kuitenkin oikeaan suuntaan.
Tähän sisältyy pari vastalausetta,
ja kun suuresti arvostamani ed. Laakso täällä toteaa,
että laki pitää hylätä,
hän kuitenkin ensimmäisessä käsittelyssä on
kaiken varalta kokeillut semmoista asiaa, että on esittänyt
pykälämuutosta, että sitoumuksen antaneita
vapaaehtoisia ei kuitenkaan voida käyttää virka-aputehtävissä mielenosoituksissa
ja lakoissa. En tiedä, mistä ed. Laakso on nämä lakot
tänne löytänyt, minustahan se ei oikeastaan
liity mitenkään sodankäyntiin.
Herra puhemies! Vielä lyhyesti tähän
asiaan. Kun katson silmilläni pitkälti tulevaisuuden
maailmaan, niin toivottavasti tämä ei ole semmoinen laki,
minkä perään rakentuu se, että kun
Suomi joskus sotilasliiton jäsenenä liittoutuu
ja harkitsee luopumista asevelvollisuusarmeijasta, niin vedottaisiin
tähän, että onhan meillä tämä vapaaehtoinen
järjestelmä, millä voidaan maamme puolustus
hoitaa ja tehdä. Tämä ei liity siihen
asiaan, eikä sitä toivottavasti koskaan tulla
siihen rinnastamaan eikä näin edes epäilemäänkään, mutta
itse nyt kuitenkin katselen, voisiko olla tämmöinenkin
mahdollisuus, että tätä tässä sanotussa muodossa joskus yritettäisiin
väärin käyttää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Asiasta käytiin ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä seikkaperäinen,
pitkähkö keskustelu. Olisi nyt odottanut, että arvoisa
puolustusministeri olisi jäänyt tänne
paikalle vastaamaan niihin kysymyksiin, kun hän itse edellisessä ensimmäisen käsittelyn
keskustelussa ilmoitti menevänsä kammioonsa pohtimaan,
millä tavalla hän toimii muun muassa niissä asioissa,
jotka ed. Pulliainen oli esittänyt harkittaviksi. Mutta
nyt hän on harkitsemassa niitä edelleenkin jossakin.
Arvoisa puhemies! Vastalauseeseen 2 viitaten ehdotan perusteluissa
lausuttavaksi: "Eduskunta edellyttää, että puolustusvoimien
ja siviiliviranomaisten — kuten poliisin, pelastus- ja
palolaitoksen — työnjaon on oltava selkeä ja
ensisijaisesti on huolehdittava siitä, että siviiliviranomaisilla
on riittävät resurssit toimintojensa hoitamiseen.
Sisäisen turvallisuuden ja turvallisuuskoulutuksen on pysyttävä siviiliorganisaatioiden
hoidossa,
eikä niitä tule lainsäädännöllä siirtää puolustuslaitokselle
ja maanpuolustuskoulutusorganisaatioille." Siis että näin
lausuttaisiin.
Vihreässä eduskuntaryhmässä on
käyty asiasta perusteellista keskustelua, ja viitaten myöskin siihen
ensimmäisen käsittelyn keskusteluun kiinnitän
vain huomiota siihen, että eduskuntaryhmämme pitää erityisen
huolestuttavana Puolustusvoimien tehtäväkentän
jatkuvaa laajentumispyrkimystä ei-sotilaallisiin, siviilipuolelle
kuuluviin tehtäviin. "Puolustusvoimien siviiliviranomaisille
tarjoamien virka-aputehtävien lisääminen
voi huonossa tapauksessa johtaa myös siihen, että siviiliviranomaiset
jäävät vaille tarvittavia lisäresursseja."
Tähän asiaan on syytä aivan erikoisesti
kiinnittää huomiota sen takia, että oltaisiin
loogisia näissä puheissa. Kun itse olemme ryhmänä vaatineet
tiettyjä määräraharatkaisuja
puolustushallinnon piirissä, niin täytyy olla looginen
alusta loppuun saakka. Niin mekin tässä nyt olemme.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen mainioon puheenvuoroon lisäisin,
että on erittäin tärkeää,
että näiden siviiliviranomaisten ja puolustusviranomaisten
tehtäväjako on selkeä, koska kaikkiin
yhteiskunnan häiriö- ja poikkeustiloihin kouluttaminen
ja valmentaminen ei kuulu Puolustusvoimille. Sisäinen turvallisuus
kuuluu ensisijaisesti nimenomaan siviiliorganisaatioille, ja niiden
resurssivajetta (Ed. S. Lahtela: Se kuuluu kaikille!) ei paikata
sillä, että maakuntajoukot tai vapaaehtoinen maanpuolustus
ottaa sisäistä turvallisuutta hoitaakseen. Siksi
pidän vihreiden vastalausetta ja siinä esitettyä lausumaa
erittäin hyvinä ja kannatan ed. Pulliaisen tekemää esitystä.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Kannatan myös omalta osaltani ed.
Pulliaisen tekemää lausumaehdotusta.
Herra puhemies! Vasemmistoliitto katsoo, että sotilaallista
koulutusta pitäisi voida antaa vain Puolustusvoimiin ja
Rajavartiolaitokseen kuuluville, varusmiehille ja kertausharjoituksiin osallistuville
Puolustusvoimissa, Puolustusvoimien järjestämänä,
Puolustusvoimien aseilla, Puolustusvoimien henkilökunnan
johdolla ja valvonnassa. Sotilaallista koulutusta ei pidä ulkoistaa
Puolustusvoimien ulkopuolelle. Ei myöskään
ole syytä siirtyä järjestelmään,
jossa Puolustusvoimat tilaa sotilaallista koulutusta Puolustusvoimain
ulkopuoliselta järjestöltä.
Kuitenkin hallituksen lakiesityksessä Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle
ehdotetut teh-tävät merkitsisivät sotilaskoulutuksen
osittais- ta siirtämistä Puolustusvoimien ulkopuolelle. Maanpuolustuskoulutusyhdistys
voisi muun muassa järjestää sotilaallista
koulutusta Puolustusvoimien tilauksesta. Mielestämme sotilaallisen
koulutuksen antaminen on kuitenkin julkinen hallintotehtävä,
jota ei ole tarpeen eikä syytä siirtää kenellekään
ulkopuoliselle. Tästä syystä vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä esittää, että 1. lakiehdotus
hylätään. Teen siis tämän
hylkäysehdotuksen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ensinnä kannatan ed. Laakson tekemää hylkäysesitystä.
Haluan todeta lisäksi, että kun ed. Lahtela täällä perusteli
tätä lakia, niin hän perusteli sitä muun
muassa metsäpalojen sammuttamisella. Ed. Lahtela, metsäpalojen
sammuttamiseen ei tarvita ampumakoulutusta. Minun mielestäni
se on kyllä jo aika tavalla liioiteltua, että pitäisi
olla ampumakoulutus, että pystyy metsäpaloja sammuttamaan.
Minun mielestäni metsäpaloja sammutetaan lähinnä kyllä (Ed.
Pulliainen: Sihdin pitää olla kunnossa!) aivan
muilla keinoilla, ja varmasti VPK:t olisivat siinä paljon
pätevämpiä asiantuntijoita antamaan koulutusta
kuin armeijan upseerit. Minun mielestäni tämä perustelu
ei kyllä voi olla oikea eikä kestävä.
Siinä mielessä olisikin ollut paljon tärkeämpää,
kun meillä on näitä tulipaloja viime
aikoina ollut tavattoman paljon, että meillä tähän
suuntaan kiinnitettäisiin huomiota, palontorjuntaan ja
palontorjuntatehtäviin ja palokuntien toimintavarmuuteen.
Se on meille paljon suurempi ongelma kuin nämä joukot,
joita nyt ollaan perustamassa ja joihin ollaan rahaa sijoittamassa.
Edelleenkin korostan sitä, että ei ole mitään mieltä siinä,
että tämmöinen sotilaallinen toiminta
tässä muodossa siirretään ulkopuolisille.
Minä hyväksyn, että Suomessa on asevelvollisuusarmeija
ja armeija hoitaa sen koulutuksen asianmukaisesti, niin kuin lait
sanovat, mutta tämäntapaista systeemiä minä en
kyllä ymmärrä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtion toimintojen alueellistamisen
yhteydessä on ajateltu myös Puolustusvoimiin perustettavien
aluetoimistojen sijoittamista. Aluetoimistojen päätehtävänä on
alueensa sotilaallisen maanpuolustuksen suunnitteleminen ja johtaminen.
Nyt näitä toimistoja on päätetty
perustaa muutamille paikkakunnille ympäri Suomea, mutta
nyt näyttää siltä, että yksikään
näistä mainituista paikkakunnista ei sijaitse
Keski-Pohjanmaan maakunnassa, joka ainoana maakuntana koko maassa
uhkaa näin ollen jäädä ilman
aluetoimistoa. Myöskään sotilasläänin
esikuntaa ei ole Keski-Pohjanmaalla. Kuitenkin esimerkiksi Maanpuolustuskoulutus
ry:n tilastojen mukaan Keski-Pohjanmaalla on Suomen aktiivisin maanpuolustuspiiri.
Vuonna 2005 järjestettiin 106 kurssia, joilla oli yhteensä 2 393
oppilasta.
Olisinkin kysynyt, millä perusteella Keski-Pohjanmaan
maakunta on nyt sitten jäämässä muista
maakunnista poiketen ilman Puolustusvoimien aluetoimistoa, mutta
tuskin taidan siihen saada nyt vastausta.
Ed. Susanna Rahkonen merkitään
läsnä olevaksi.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ahoselle voisin todeta, että tuskin
se aluetoimisto kuuluu edes tämän lain pariin,
mutta onhan se lähellä tätä asiaa.
Ed. Kuoppa epäili, miksi metsäpalon sammuttajan
pitää osata ampua. Aivan todellakin kehotan
teitä jälkikäteen lukemaan tämän
puheenvuoroni. En tippaakaan sanonut edes siihen suuntaan. Tämä on
hyvä osoitus siitä, että kun halutaan
väärin ymmärtää, niin
ymmärretään myöskin väärin,
niin kuin te olette ymmärtänyt tämän
asian. (Ed. Kuoppa: En minä ole ymmärtänyt
väärin!)
Se, mitä tästä laista on jäänyt
puuttumaan, on tämä nuorisotyö, nuorisotyön
mukaanpääsy. Se on tästä ulkona
kokonaan, ja se tulee joskus, kun tätä osauudistusta
varmaan toivon mukaan eteenpäin viedään,
joskus siellä esille.
Kun valiokunta joutui pohtimaan erityisen tarkkaan tätä ammuntojen
johtamista, normaaliampumista, tämän perustuslakivaliokunnan
lausunnon mukaan, niin tässä tuli aivan hyvin
niitä semmoisia pelkoja esille, joita ed. Kuoppa tässä puheenvuorossaan
esitti. Mutta onneksi löytyi tapa, millä voidaan
hyväksytysti ampua, ettei koko ampumatoimintaa Suomessa
vaaranneta, ja tällä ei ole mitään
tekemistä, mitään tekemistä,
niitten vaarojen kanssa, joista ed. Kuoppa tässä puhui. Minä kyllä vapaasti
vähän suomennan ja tulkitsenkin tätä asiaa,
että nämä pelkotilat ovat jostain vanhoilta,
ikimuistoisilta ajoilta ja tässä näyttää olevan
se henki, joka vastustajien ja arvostelijoitten joukossa on. Täällä ilmeisesti
nousee näiden vanhojen stalinistien perinnejärjestöjen
tekemä työ ja sitä kautta oleva hehku,
kun tätä pitää niin kovasti
pelätä ja vastustaa.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Minä puutuin vain siihen kohtaan,
kun ed. Lahtela perusteli tätä lakia nimenomaan
metsäpalojen sammuttamisella. Kyllä minä luulen,
että siellä metsäpalojen sammuttamisessa
tarvitaan paremmin kirvestä, kuokkaa, lapiota ja vesiruiskuja
eli paloruiskuja kuin rynnäkkökivääriä tai
kranaatinheitintä. Koulutus on paljon parempaa, kun opetetaan
näiden käyttö, mitkä mainitsin,
oikealla tavalla. Siihen ei tarvita todellakaan tällaista sotilaallista
koulutusta. Minun mielestäni VPK-koulutus on paljon tärkeämpää näille
ihmisille.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä puolestani ymmärrän
kyllä ed. Seppo Lahtelan kannan, jos hän on sitä mieltä,
että pitää olla kivääri
mukana, kun mennään metsäpaloa sammuttamaan,
koska hän on sitä mieltä, että metsät ovat
täynnä susia ja karhuja ja aina tavattaessa ne pitää ampua.
(Ed. Seppo Lahtela: Kyllä!)
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Haluan vielä tarkentaa omaa esitystäni,
että kysymys on nimenomaan laista vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta,
jota esitämme hylättäväksi.
Sanoin ehkä asian epätäsmällisesti
ensimmäisessä puheenvuorossani.
Keskustelu päättyy.