1) Hallituksen esitys vuoden 2003 veroasteikkolaiksi Hallituksen esitys vuoden 2003
veroasteikkolaiksi annetun
hallituksen esityksen (HE 121/2002 vp)
täydentämisestä
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Listalla on useita verolakeja ja veroasteikkolaki
ensimmäisenä.
Valtionveroa maksetaan noin 1 000 euroa kuukaudessa
suuremmista palkkatuloista. Tämä merkitsee sitä,
(Hälinää — Puhemies koputtaa) että pienillä päivärahoilla
ja myös alle 1 000 markan eläkkeellä olevat
eivät maksa lainkaan valtionveroa, joten nämä taulukoiden
tarkistukset ja pienet alarajan muutokset eivät auta esimerkiksi
pitkäaikaistyöttömiä, pitkäaikaissairaita, äitiyslomalla
ja hoitovapaalla olevia. Kun otetaan huomioon vielä se,
että kunnallisveron ansiotulovähennys ei vuoden
97 jälkeen ole koskenut myöskään
pelkästään päivärahalla
eläviä, niin nämä pitkäaikaisesti
päivärahalla olevat, koko vuoden päivärahalla
olevat ihmiset, joita on satojatuhansia, nämä eri
ryhmät, jotka mainitsin, eivät ole saaneet tämän
hallituksen aikana minkäänlaisia verohelpotuksia.
Myöskään näihin pieniin päivärahoihin
ei ole tullut mitään olennaisia korotuksia.
Kun nyt jälleen olemme saaneet tietoja siitä, miten
tuloerot ovat kasvaneet ja köyhiä ... (Hälinää)
Puhemies:
Anteeksi, ed. Stenius-Kaukonen, hetkinen! (Puhemies koputtaa) — Arvoisat
edustajat! Kehotan teitä rauhoittumaan ja istuutumaan paikoillenne.
Täysistunto on alkanut, ja puheenvuoro on ed. Stenius-Kaukosella.
Kiitos, rouva puhemies! — Kun on saatu jälleen
tietoja, miten lapsiperheiden köyhyys on lisääntynyt,
niin juuri nämä verotuksen muutokset, jotka eivät
ole auttaneet pienituloisimpia päivärahoilla eläviä ihmisiä,
ovat olleet osaltaan johtamassa siihen, että tuloerot ovat
kasvaneet ja pienituloisimmat ovat jääneet edelleen
pienituloisiksi. Ei heidän suhteellinen asemansa eikä myöskään
absoluuttinen asemansa ole tosiasiassa parantunut.
En voi muuta kuin ihmetellä sitä, että ei
ole löytynyt valmiutta parantaa näiden ihmisten
ja näiden perheiden asemaa myöskin veroratkaisuilla.
Se, mitä vasemmistoliitto on tarjonnut eri vaiheissa, muun
muassa kesällä budjettineuvotteluissa, oli se,
että olisi annettu erillinen verohelpotus, perustoimeentulovähennys
tai joku vastaava, näille päivärahalla
eläville, mutta tällaiseen ei ole päästy
(Puhemies koputtaa), ja toivon, että jatkossa näin
myöskin verotuksen keinoin tullaan pienituloisimpien päivärahalla
ja sosiaaliturvan varassa elävien asemaa korjaamaan. Jääköön
tämä sitten seuraavan hallituksen toteutettavaksi
ohjelmaksi.
Puhemies:
Etenemme nyt puhujalistaa, ja toivottavasti rauhallisesti istuen
paikoillaan.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukosen olisi pitänyt
käyttää tämä puheenvuoro
tämän asian edellisen käsittelyn yhteydessä,
koska tässä yhteydessä vihreät
ehdottivat niin sanotun negatiivisen tuloveron käyttöönottamista,
mikä olisi parantanut nimenomaan heikkotuloisten asemaa
ja myös kannustanut työntekoon. Tämä mallihan
oli toteutettu tavalla, joka olisi myös mahdollistanut
sen, että kun kuntien verotulojen puolelle mentiin, valtio
olisi kuntien veromenetyksen maksanut takaisin.
Mitä sitten tulee ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoroon
siltä osin, missä tilanteessa ovat lapsiperheet,
niin todella tarvitaan toimenpiteitä lapsiperheiden aseman
parantamiseksi, koska lapsiperheet ovat selkeästi se ryhmä,
jonka osalta sosiaaliturvaa ei ole parannettu, vaikka 90-luvun puolivälissä tehtiin
leikkauksia. Hyvin monien muiden ryhmien osalta näitä leikkauksia
on myöhemmin purettu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuosta etupenkistä kuuluu niin huonosti, että ajattelin
tulla täältä puhujakorokkeelta käsin puuttumaan
ed. Stenius-Kaukosen esille nostamaan tärkeään
kysymykseen.
Todellakin käy niin jälleen kerran, mutta
ed. Stenius-Kaukonen, ei suinkaan ensimmäistä kertaa,
(Ed. Stenius-Kaukonen: Aivan oikein!) vaan monetta vuotta peräkkäin
käy niin, että hallituksen veroratkaisut kohtelevat
kaikista pienituloisimpia erittäin kaltolla tavalla. Pääsyy
on kuitenkin siinä ratkaisussa, joka syntyi. En uskalla mennä sanomaan,
tuitteko hallituksen esitystä silloin, kun se syntyi, mutta
valtaosa ainakin vasemmistoliitonkin kansanedustajista tuki sitä ratkaisua,
millä tämä ongelma synnytettiin. Ja mikä se
oli se ratkaisu? Se oli se, että ansiotulovähennyksen
piiristä poistettiin kaikki ne kansalaiset, jotka saavat
erilaisia tulonsiirtoja, tai nimenomaan ne kansalaiset, joittenka
toimeentulo on näitten sosiaalisten tulonsiirtojen varassa.
Näiden ihmisten poistaminen ansiotulovähennyksen piiristähän
johti siihen, että vaikka näitä rajoja nostetaan
sinne tai tänne, enemmän taikka vähemmän,
nämä kaikista pienituloisimmat ihmiset eivät
saa penninkään kevennystä omaan verotukseensa.
Päinvastoin käy jälleen tällä kertaa
sillä tavalla, että niissä kunnissa,
missä verotus kiristyy kunnallisveron kautta, ja näinhän
tapahtuu noin sadassa kunnassa, näiden ihmisten verotus
kiristyy. Se ei pysy ennallaan, vaan se kiristyy, ja se on kova
juttu, ja sitä juttua entisestään pahentaa se,
että samaan aikaan hallitusten esitysten, nyt tänään
listalla olevien esitysten, kautta polttonesteiden vero kiristyy.
Myös välillisen verotuksen suunnalla tapahtuu
ratkaisuja, jotka ratkaisut kiristävät nimenomaan
näiden pienituloisimpien ihmisten verotusta. Lämmitysöljyn
ja liikenteen polttonesteiden veron kiristyminen johtaa siihen,
että niiden kansalaisten kohdalla, jotka asioimiseen tarvitsevat
autoja tai jotka asumisessaan tarvitsevat lämpöä — ja
sitä yleensä tarvitsevat ihmiset — käy
niin, että elinkustannukset nousevat.
Ed. Stenius-Kaukonen, teillä on oikea asia, mutta sillä asialla
olisi ollut sijaa ja tilaa jo vuosia sitten korkealla profiililla
ensin teidän omassa eduskuntaryhmässänne
ja sen jälkeen eduskunnassa, kun vuosi toisensa jälkeen
täällä näistä asioista
on äänestetty. On hienoa, että nyt nousette
kovaan vastarintaan hallitustanne vastaan. Mutta vielä kerran:
todellakin parempi myöhään kuin ei milloinkaan,
mutta olisi ollut suotavaa, että tässä asiassa
olisi toimittu jo vuosia sitten, vuosi toisensa jälkeen
jo vuosia sitten.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Pekkarisella on hyvä, mutta lyhyt
muisti. Hän ei muista sitä, että olen
tästä samasta asiasta puhunut kaikki nämä kolme
vuotta, melkein neljä jo, jotka tämä eduskunta
on istunut, jokaisessa vaiheessa, kun näitä on
käsitelty. Oma eduskuntaryhmäni on myöskin
hallitusneuvotteluissa ja budjettineuvotteluissa esittänyt
korjausta näihin pienituloisimpien toimeentulon epäkohtiin.
Mutta, ed. Pekkarinen, se on surulla tunnustettava, että meidän
voimamme eivät ole riittäneet muuttamaan tätä asiaintilaa.
(Keskustan ryhmästä: Mihin ne ovat riittäneet?)
Mitä tulee siihen vaiheeseen, kun tämä kunnallisveron
ansiotulovähennys poistettiin päivärahoista,
silloin, ed. Pekkarinen, en ollut eduskunnan jäsen, koska
se tapahtui edellisellä kaudella. Mutta juuri tällaiset
tekijät olivat syynä siihen, että vielä kerran
ajattelin, että jos minunkin voimiani tarvittaisiin, mutta
eipä niistä paljon apua ole ollut.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen on aivan oikeassa ja
minä väärässä niiltä osin, että silloin,
kun tämä suuri virhe tapahtui, ed. Stenius-Kaukonen
ei todellakaan ollut eduskunnassa. Mutta, ed. Stenius-Kaukonen,
kun siitä käännätte katseenne
vähän taaksepäin, löydätte sieltä ryhmän,
joka oli tukemassa hallituksen esitystä, joka on kova pienituloisten
kansalaisten kannalta. Uskon, että jos te olisitte ollut
eduskunnassa sillä hetkellä, kun tämmöinen
esitys täällä oli, tämä päätös
olisi, paljon mahdollista, mennyt nurin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt ed. Stenius-Kaukosella ja muillakin
on mahdollisuus osoittaa tässä asiassa mielipiteensä ja
kantansa ja tehdä oikean suuntainen valtiopäivätoimi,
kun kannatatte keskustan vastalauseen ponsiesitystä.
Arvoisa puhemies! Ehdotan lausuttavaksi: "Eduskunta edellyttää,
että yhden tulonsaajan perheiden sekä sosiaaliturvan
varassa elävien kireään verotukseen liittyvät
ongelmat selvitetään ja korjataan pikaisesti."
Tässä on kaksikin ongelmaa nostettu esille, jotka
osin liittyvät toisiinsa, todellakin siihen perheiden köyhyysongelmaankin
varmasti. On todella niin, että verotettavan tulon alaraja
on noussut ansiotulovähennyksen korottamisen kautta, mutta
myöskin valtionverotuksessa tuloverojen asteikkojen korottamisen
kautta. Tuloverojärjestelmämme on luotu ajatellen
kahta kokopäivätoimista ansaitsijaa perheessä.
Koska verottoman tulon alaraja, jota on viime vuosina korotettu
siis, on henkilökohtainen, samaan tulotasoon kohdistuu
erilainen verorasitus riippuen siitä, onko tulonsaajia
perheessä yksi vai kaksi. Tällä on olennainen
vaikutus kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun kannalta. Yhden tulonsaajan perheiden
verotukseen liittyviä epäkohtia olisi siksi pikaisesti
selvitettävä. Niiden korjaaminen olisi tärkeää verojärjestelmän
oikeudenmukaisuuden lisäämisen ja perheiden kasvatustehtävän
tukemisen kannalta.
Tässä emme ole esittämässä mitään
yhteisverotusta, vaan sitä, että tämä ongelma
tunnistettaisiin ja joko verotuksen keinoin taikka verotuksen ja
sosiaaliturvan keinoin yhden tulonsaajan perheiden tilanteeseen
voitaisiin puuttua. Yhden tulonsaajan perheitä ovat muun
muassa sellaiset, joissa esimerkiksi toinen puoliso on työttömänä taikka
on kyse yksinhuoltajasta tai toisen puolison sairaudesta.
Totta kai nämä veroratkaisut liittyvät
myöskin työllisyyteen. Juuri pienituloisten osalta
on ongelmana sosiaaliturvan ja verotuksen tietty päällekkäisyys.
Kunnallisverotuksessa ansiotulovähennystä on korotettu
moneen otteeseen, mitä voi pitää oikeana
asiana sinällään. Ongelma tulee, niin
kuin ed. Pekkarinen totesi, siitä, että esimerkiksi
työttömät taikka sairauspäivärahan tai äitiyspäivärahan
varassa elävät eivät saa tätä kannustinvähennystä hyväkseen.
On tietysti myös tulonsaajia, jotka eivät lainkaan
maksa veroa. Näin ollen näiden välillisten
verojen kiristäminen merkitsee heidän kokonaisverorasituksensa
kiristymistä.
Todella voidaan ajatella tilannetta, että ihminen sairastuu
ja saa sairauspäivärahaa. Vaikka hän
saisi samat tulot kuin ollessaan töissä, niin hänen
verotuksensa on ankarampi juuri tämän ansiotulovähennyksen
takia. Nyt tällä on todellinen merkitys, koska
ansiotulovähennys on nostettu tasolle, jolla sillä on
todellista merkitystä ihmisten verotuksessa ja toimeentulokysymyksissä.
Näitä ponsiesityksiä on ollut ennenkin,
mutta ne eivät ole täällä tulleet
hyväksyttyä. Näin ollen nyt olisi korkea
aika evästää tulevaa verovalmistelua
niin, että yhden tulonsaajan perheiden ongelma ja sosiaaliturvan
varassa elävien perheiden verotusongelma nostettaisiin
eduskunnan tahtona tämän lakiesityksen yhteydessä esille.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Ala-Nissilän tekemää lausumaehdotusta.
Valiokunnan mietinnössä veroasteikkolaista on
sinänsä huomioitu ja noteerattu nämä tuloveroasteikon
rakenteelliset kehittämistarpeet elikkä kysymys
sosiaaliturvan ja tulonsiirroilla elävien verotuksen suhteellisesta
kireydestä tai siitä, että se ei ole
keventynyt samalla tavoin kuin ansiotulonsaajien verotus. Samoin
on huomioitu verorasituksen määrän vaihtelu
eri perhetilanteissa riippuen siitä, onko perheessä yksi
vai kaksi tulonsaajaa, vaikka se kokonaistulo perheellä olisikin
sama. Kuitenkaan mietinnössä ei ole menty niin
pitkälle, että siinä olisi kiirehditty
hallituksen toimenpiteitä näissä tilanteissa
ja sitä, että nämä ongelmat
selvitettäisiin. Sen takia tämmöinen
lausuma on tarpeen.
Mitä tulee kunnallisverotuksen ansiotulovähennykseen,
se on varmaan sinällään ollut aivan tarpeellinen
kannustamaan työntekoa myöskin pienillä työtuloilla,
joten ehkä se ei ehkä ole niinkään
suuri ongelma tässä, vaan täytyy ottaa
huomioon myös se, että kunnallisverotuksen perusvähennystäkään
ei ole tarkistettu tänä aikana esimerkiksi inflaatiotarkistuksilla.
Sehän kohdentuisi myös tulonsiirtoja saavien verotukseen
ja keventäisi, jos perusvähennystä voitaisiin
korottaa. Sitten tietysti toinen vaihtoehto on myöskin itse
tulonsiirtojen korottaminen niin, että tulokehitys sitä kautta
paranisi, mutta todellakin, arvoisa puhemies, tässä tarvitaan
kokonaisvaltaista selvitystä näistä korjauskeinoista.
Sen takia ehdotamme tätä lausumaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen piti ensimmäisen puheenvuoron
ja mahdollisti sinänsä tämän
keskustelun, koska muuten puhemies olisi ehkä joutunut
odottamaan aivan kohtuuttoman pitkään ensimmäistä puheenvuoroa.
Mutta ed. Stenius-Kaukonen on aika tavalla saanut aikaankin ja kyllä keskeisessä asemassa
monen muun, voisi sanoa, vasemmistolaisen, sekä sosialidemokraattisen
että vasemmistoliittolaisen, kansanedustajan kanssa sai
aikaan ja hallituksen kokonaisuudessaan ollessa mukana kansaneläkkeen
tasokorotuksen, joka tuli voimaan 2001. Tämä oli
kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten eläkettä nostava
toimenpide. Tässä mielessä kyllä ed.
Stenius-Kaukonen oli turhan vaatimaton puhuessaan omasta roolistaan.
Mitä tulee veroasteikkolakiin, ei ole huono asia keskituloisten,
joita ei voi pitää millään tavalla
rikkaina, näkökulmasta, että nostetaan
valtionverotuksen alkamisen tasoa. Mutta ongelmahan on siinä,
että verohelpotus viedään todella suuriin
tuloihin saakka. Tässä on se epäsolidaarisuus
ja se, joka lisää tuloeroja.
Lopuksi, puhemies, on hyvin tärkeätä,
että palvelut taataan maassa. Se on kuntien tehtävä. Silloin
tietysti ansiotulovähennys on ongelmallinen, jos sitä ei
kompensoida kunnille.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
moitittu yli puoluerajojen sitä, että kunnallinen
ansiotulovähennys saadaan tehdä vain ansiotulosta
ja sitä ei saa tehdä esimerkiksi työttömyysturvatulosta.
Minä puolestani puolustan tätä uudistusta,
joka muutama vuosi sitten tehtiin. Se on erittäin perusteltu
ja järkevä. Sillä on nimittäin
aikaansaatu juuri se kannustava vaikutus, työntekoon kannustaminen
ja työnteon kannattavuus, joka sillä haluttiinkin
aikaansaada.
Tilannehan on nimenomaan tarkoittanut tämän
uudistuksen jälkeen sitä, että jos meillä on kaksi
henkilöä, joista toinen saa 7 000 markkaa kuussa
tekemällä työtä ja toinen 7 000
markkaa kuussa työttömyyskorvauksena, tämä työllään 7 000
markkaa ansaitseva saa käteensä enemmän.
Se on täysin oikeudenmukaista, ja se on täysin
perusteltua ja se on työntekoon kannustavaa.
Meillä on suurena ongelmana kannustinloukut. Stakesin
tutkimuksen mukaan 41 prosenttia työttömistä — siis
41 prosenttia työttömistä — on
tilanteessa, jossa työn vastaanottaminen ei heille taloudellisesti
kannata. Jos me nyt tekisimme, niin kuin keskusta ja vasemmistoliitto
vaativat, että työttömien verotusta kevennettäisiin
ansiotulovähennyksen laajentamisen kautta, niin niiden
ihmisten määrä, jotka ovat kannustinloukuissa
eli joiden kohdalla työn vastaanottaminen ei kannata, vain
nykyisistäkin hurjista luvuista nousisi.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Varmasti nämä suuret veroratkaisut
tulevat seuraavien hallitusohjelmaneuvottelujen kohteiksi, mutta
ihan muutama sana ensiksi tästä kannustinvähennyksestä,
jota ed. Zyskowicz kovasti kehui. Sillä on hyviä vaikutuksia,
eräitä hyviä vaikutuksia. Ed. Zyskowicz,
samanaikaisesti se on kuitenkin köyhdyttänyt monet
jo erittäin huonossa asemassa olevat, esimerkiksi pitkäaikaistyöttömät.
Voin todeta, että esimerkiksi Porissa, joka on suuri työttömyyskaupunki,
alle 40 prosenttia enää saa ansiosidonnaista työttömyysturvaa.
Ed. Zyskowicz, nämä ihmiset ovat pudonneet köyhyysloukkuun,
yli 60 prosenttia heistä. Kannustinloukuista on tullut
samalla köyhyysloukkuja, ja se on se todellinen ongelma.
Se on minusta kvasiongelma, josta ed. Zyskowicz nyt puhuu, että ihmiset
eivät tekisi työtä. Kyllä ihmiset
tekevät työtä, kun vain työtä on
tarjolla.
Puhemies! Ansiotulovähennyksessä on myös se
ongelma, että se vähentää kunnallisveroa
ja se pistää kunnat nostamaan veroäyrejä,
niin kuin täällä on todettu. Se on hyvin
ongelmallista. Niillä, jotka eivät maksa ollenkaan
valtionveroa, kuitenkin kunnallisvero nousee. Tällä on
erittäin monia myöskin haitallisia vaikutuksia.
Pyydän kyllä ed. Zyskowiczia miettimään
vähän tarkemmin sitä köyhyysongelmaa,
joka meillä on ja joka jatkuvasti tulee myöskin,
ed. Zyskowicz, Stakesin tutkimuksista esille, viimeksi viime viikolla,
kun ilmoitettiin, että köyhiä lapsiperheitä on
nyt kaksinkertainen määrä verrattuna
vuoden 1992 tasoon.
Ed. Zyskowicz, minä tunnen tämän
köyhyysongelman. Se on todellinen ongelma suomalaisessa
yhteiskunnassa. Minä toivon, että myöskin kokoomus
ottaisi tämän ongelman omakseen eikä ainoastaan
puhuisi propagandaa täällä.
Puhemies! Myöskin uskoisin, että Seppo Leppänen,
joka johti valtioneuvoston asettamaa verotustyöryhmää,
on oikeassa, kun hän sanoi, että ansiotulovähennys
pitäisi keskittää nimenomaan pieni- ja
keskituloisille, ei ulottaa näihin 450 000 markan
vuosituloihin, niin kuin kokoomus on vaatinut ja niin kuin myöskin
on tehty viime vuosina. Tämä on ollut hyvin epäsolidaarista.
Puhemies:
Minä jatkan nyt puhujalistaa myöten, jolloin
edustajat voivat keskittyä tällaisiin hyviin puheenvuoroihin,
joita on pidetty. Mutta toivon, että ei asia karkaa ties
minne, niin kuin se joskus on ottanut tehdäkseen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
kyllä syytä tarkastella sekä verotusta,
veroasteikkoja ja verotusta muuten, tulonsiirtoja ja myös
palveluja. Kaikkien osalta on kehitys kääntynyt
aika ongelmalliseen suuntaan ihan viime aikoina. Verotus on siirtynyt
kunnallisveropainotteiseksi entistä enemmän, ja
sitä kautta jakoverona pienituloisten suhteellinen rasite
on siitä kasvanut. Samalla kaikkein suurituloisimpia hallitus
on reippaasti suosinut antamalla veronkevennykset myös
asteikkojen kautta kaikkein ylimpiin tuloluokkiin. Se ei ole ollut
ensisijaisen tarpeellista, vaan olisi pitänyt jättää odottamaan
heidät niitä aikoja, jolloin siihen voisi olla
ehkä varaa.
Tulonsiirroista ed. Stenius-Kaukonen täällä puhui,
ja on kyllä suuri häpeä Lipposen hallituksille,
että tulonsiirrot ovat jääneet leikkausten alaisiksi
edelleen, ja se on johtanut lapsiperheet ja monet muutkin köyhyysloukkuun,
joka on tosiasia. 120 000 köyhyydessä elävää lasta
on häpeä hallitukselle.
Palvelut ovat kolmas todella tärkeä asia,
ja niistäkin pitäisi käydä keskustelua.
Tässä yhteydessä niihin ei, arvoisa puhemies,
tietenkään voida mennä, mutta kun seuraavaa
hallitusohjelmaa tehdään, nämä kaikki
on otettava rinnan ja tarkasteltava, millä tavalla tämä syvä ja
ikävä ja häpeällinen köyhyysongelma
Suomesta saadaan poistettua.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Miten köyhiä ja pienituloisia
parhaiten autetaan, autetaanko heitä verotuksen kautta
vai tulonsiirroilla, käynee parhaiten ilmi vertaamalla
Suomen järjestelmää esimerkiksi amerikkalaiseen järjestelmään.
Otan vain yhden esimerkin. Amerikassa ei makseta lapsilisiä lainkaan,
mutta lapsiperheet saavat verotuksessa tehdä huomattavia lapsivähennyksiä.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että ne, joilla on tuloa, hyötyvät siitä,
saavat edun yhteiskunnalta. Ne, joilla ei ole tuloa, eivät saa
lainkaan, eivät saa mitään. Jokainen
tietää, mitä tästä seuraa:
pienituloinen ei saa mitään, hyvätuloinen
saa.
Ei verotuksen kautta pidä heikkoja ja vaikeassa asemassa
olevia auttaa — siis se on yksi keino, mutta se ei ole
paras keino. Esimerkiksi kun Ahon hallituksen aikana lapsilisäjärjestelmää muutettiin,
niin sitä muutettiin mielestäni oikeaan suuntaan,
vaikka aika paljon sitä moitittiin. Se, että poistettiin
kunnallisverotuksesta lapsivähennys, mutta korotettiin
lapsilisiä, oli hyvä ratkaisu pienituloisille.
Aivan samalla tavalla tulee muissakin asioissa menetellä.
Parhaiten autamme köyhiä ja pienituloisia tulonsiirroilla.
Jos katsoo, mikä on seuraus hallituksen veropoliittisesta
ratkaisusta, niin voi sanoa, että työntekijät
saavat kyllä verohelpotusta näitten veroratkaisujen
johdosta. Jotkut saavat enemmän, jotkut saavat vähemmän,
jotkut saavat hyvin paljon. Meikäläinen saa aika
paljon, mutta kyllä minun täytyy rehellisesti
tunnustaa, että ei se yhtäkään
ongelmaa minun elämästäni poista, enkä minä usko,
että se poistaa ongelmia muittenkaan samassa tuloluokassa
olevien veronmaksajien osalta.
Toinen seuraus tästä on se, että jotta
me voisimme rahoittaa näitä verohelpotuksia, me
joudumme korottamaan joitakin muitakin veroja, kuten esimerkiksi
välillisiä veroja, polttonesteveroja. Se, joka
ei hyödy tuloverotuksesta, joutuu kuitenkin maksamaan lisää polttonesteistä. Eli
me siirrymme välittömästä verotuksesta
välilliseen verotukseen.
Sitten vielä kolmanneksi, kun tämä verohelpotus
annetaan pääasiallisesti ansiotulovähennyksen
muodossa, niin se merkitsee sitä, että kuntien
asema huononee. Kun kuntien asema huononee ilman, että niitä kompensoidaan,
niin tietenkin kunnalliset palvelut huononevat. Ei kukaan voi tätä ja
näitä väitteitä vastaan esittää mitään vastaväitteitä.
Näin tulee käymään.
Olisiko ollut vaihtoehtoa? Totta kai, ainahan on olemassa vaihtoehtoja.
Kristillisdemokraatit esittivät, ettei alennettaisi ollenkaan
tuloveroja, ei tehtäisi tuloveronalennuksia, mutta ei tehtäisi myöskään
välillisiin veroihin mitään korotusta. Silloin
meidän ei olisi tarvinnut välillisiä veroja korottaa
ja kunnat olisivat saaneet enemmän verotuloa ja olisivat
voineet säilyttää palveluja. No, ne ongelmat,
mitä nyt keskituloisilla ja hyvätuloisilla on,
olisivat tietenkin säilyneet, mutta niin kuin minä aikaisemmin
totesin, niin en minä ainakaan ole kuullut, että keskituloisen
tai hyvätuloisen ongelmat poistuisivat näitten
veronalennusten kautta.
Vielä haluan todeta, että jos verotuksen kautta halutaan
pienituloisia auttaa, silloin sen tulisi kyllä tapahtua
ansiotulovähennyksen ja kunnallisen perusvähennyksen
kautta eikä asteikon kautta. Todettakoon nyt vielä,
että tuossa veroasteikossa, joka on siis ensimmäinen
asialistalla, verokynnys on noin 11 000 euroa eli vanhassa
rahassa noin 6 000 markkaa kuukaudessa. Silloin ei vielä makseta
lainkaan valtionveroa, eli on se kynnys aika korkea.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Toistan vielä äsken sanomani,
että hyvin monet näistä kysymyksistä,
jotka ovat olleet esillä nimenomaan pienituloisten osalta,
olisi saatu ratkaistua sillä, että vihreiden esittämä verotaulukko olisi
tullut tämän lain ensimmäisessä käsittelyssä hyväksytyksi,
mutta näin ei käynyt. Toivon, että edustajatoverit
opiskelevat näitä esityksiä jo varhaisemmassa
vaiheessa. Saimme tueksemme esityksellemme viime äänestyksessä vain
kymmenen ääntä.
Mitä sitten tulee tähän lausumaehdotukseen, arvoisa
puhemies, niin harkinnan jälkeen olen valmis sitä tukemaan.
Välttämättä oma linjani veropolitiikassa
ei käy yksi yhteen keskustan kanssa, mutta kiinnittäisin
huomiota siihenkin seikkaan, että esimerkiksi yksinhuoltajakotitalouksien
asema on juuri tämän mainitun Stakesin selvityksen
mukaan heikentynyt. Todella lapsiperheiden asemassa on suurta vaihtelua
ja köyhyydestä kärsivien lapsiperheiden
määrä on kaksinkertaistunut. Todellakin
verotuksessa voitaisiin ottaa se elementti huomioon, että kotitaloudessa
elävien henkilömäärä paremmin
huomioitaisiin jonkin tekijän kautta. Entisen kaltaiseen lapsivähennykseen
ei mielestäni ole paluuta, mutta jonkinlaisen verotuksellisen
elementin avulla varmasti voidaan tilannetta kohentaa niin, että paremmin
verotus vastaa kotitalouden tilannetta, ottaa huomioon huoltovelvoitteet.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Lapsiperheiden köyhyys tässä hiljattain
julkaistussa tutkimuksessa selittyy yhdeltä osin juuri
verotuksen ja tulonsiirtojen rakenteilla, jotka eivät suosi nimenomaan
yhden tulonsaajan perheitä. Erityisesti ne perheet, joissa
toinen vanhemmista on valinnut urakseen lasten hoitamisen omassa
kodissa, ovat jääneet järjestelmien väliseen
loukkuun. Tulonsiirroissa huomioidaan perheen kokonaistulot pääsääntöisesti,
kun taas verotuksessa jokaista perheenjäsentä kohdellaan
itsenäisenä taloudellisena yksikkönä.
Kuitenkin käytännössä perheet
toimivat taloudellisina kokonaisuuksina. Tästä näkökulmasta on
mielestäni epäreilua, että saman suuruisista tuloista
perheissä joudutaan maksamaan veroa aivan eri tavoin riippuen
siitä, onko tulonsaajia yksi tai kaksi. Käytännössähän
tämä tilanne, jossa Suomi poikkeaa useimmista
muista Euroopan maista, on muodostanut merkittävän
esteen niiden perheiden valinnoille ja ratkaisuille, joissa haluttaisiin
esimerkiksi omia lapsia tai vammaista tai vanhusta hoitaa kotona.
Vastalauseen lausumaehdotus on mielestäni erittäin
maltillinen ja jopa varovainen. Siinä lähinnä halutaan
ongelmia selvittää ja todettuja ongelmia sitten
tarvittaessa korjata pikaisesti. Toivon, että eduskunta
voisi sen laajemminkin allekirjoittaa ja jopa yksimielisesti hyväksyä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On syytä yhtyä tämän
keskustelun käynnistäneen ed. Stenius-Kaukosen
kritiikkiin erityisesti siltä osin, mikä koskee
verojärjestelmän muutoksia työttömyysturvan
varassa olevien osalta.
Käsittelyssä olevan lain osalta kuitenkin
on syytä todeta se, että on kysymys veroasteikkolaista,
jossa lähtökohtana on tasasuuruisen 0,5 prosenttiyksikön
tarkistus taulukoihin. Samalla on syytä huomata se, että ylin
tulomäärä, joka jää vielä valtionverotuksen
ulkopuolelle, on noin 11 600 euroa ja valtionvero ei ole
lainkaan se veromuoto, joka eniten rassaa keskituloisia ja pienituloisia.
Jos katsotaan 20 000 euron tulotasoa, jossa tämän
taulukon mukaan vero on 1 282 euroa, niin vastaavasta tulosta
joutuu kunnallisveroa ja siihen liittyviä maksuja maksamaan
noin kolminkertaisen määrän siihen verrattuna.
Myönteisenä tässä voi pitää sitä,
että tässä ei lievennetä progressiota.
Se on hyvä puoli, minkä näen tässä laissa.
Mitä tulee työhön kannustavuuteen
ja ansiotulovähennyksen korottamiseen, minusta siinä tällä hetkellä mennään
sille tasolle, että on perusteetonta puhua pienituloisten
töihin kannustamisesta. Nykymuodossaan 470 000 markan tulotasoa
en pidä enää millään
tavalla pienenä tulona. Tämä ansiotulovähennyshän
yltää nykyisellään siihen tulotasoon
saakka. Sen vuoksi minusta sitä pitäisi muuttaa
ja kohdentaa se oleellisesti tiiviimmin todella pienituloisiin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä tässä veropolitiikassa
on toivoa, kun kuuntelin edustajien Polven, Ulla Anttilan ja Räsäsen
hyviä puheenvuoroja. Ed. Zyskowiczilla aina ei kovin paljon
toivoa näy puheenvuoroissaan tässä suhteessa.
Olisin todennut, että totta kai verotuksessa on tämä kannustavuuskysymys
ja ansiotulovähennys voidaan tehdä vain ansiotuloista
ja yrittäjätuloista. Mutta nyt vähennys
on noussut sille tasolle, että on kyllä perusteltua
kysyä myöskin verotuksen toisen keskeisen periaatteen,
oikeudenmukaisuuden, puolesta, ihmisten toimeentulon kysymysten
ja ongelmien puolesta. Toivon, että tämä ongelma
kokoomuksessa nähtäisiin, eikä vain yksisilmäisesti
katsottaisi kannustavuutta, joka sinällään
on tärkeä.
Mitä kannustavuuteen ja työllisyyteen tulee, kyllä toinen
näkökulma on se, että sittenkin kysyntäpuoli
on matalan tuottavuuden työn osalta oleellisempi ja jos
verokevennysvaraa halutaan käyttää tehokkaimmalla
tavalla, silloin pöydällä pitää olla
myöskin matalan tuottavuuden työn työnantajamaksut
ja esimerkiksi tämä palautusjärjestelmä,
jota nyt on esitetty. Myöskin sitä pitää pohtia
vakavasti silloin, kun halutaan veropolitiikkaa tehdä työllisyyden
nimissä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta ei olisi ollut mikään
mahdottomuus se, että ansiotulovähennyksen piiristä sosiaaliset
tulonsiirrot olisivatkin jääneet alun perin pois,
jos samaan aikaan suoria tulonsiirtoja olisi lisätty näille
kansalaisille, joiden jokapäiväisen selviytymisen
kannalta nämä suorat tulonsiirrot ovat tärkeitä.
Mutta mitä tässä on tapahtunut? Nythän
meillä tapahtui niin, että nämä kaikista pienituloisimmat
jäivät verotuksellisesti muita kansalaisia heikompaan
asemaan saamatta ansiotulovähennystä osakseen
ja samaan aikaan heiltä vielä pääsääntöisesti
etuuksia leikattiin. Molemmat kädenojennukset, jotka aikaisemmin
olivat kädenojennuksia, vedettiin valtiovallan toimesta pois.
Tämä yhteisratkaisu oli todella vastoin kaikkea
sitä yhteisvastuuta, jonka nimiin hallitus hallitusohjelmassaan
alunperin vannoi. Tätä kaikkea taustaa vasten
on helppo yhtyä siihen, mitä ed. Stenius-Kaukonen
tämän keskustelun avaajana täällä tästä asiasta
puhui.
Mitä vielä tulee ed. Zyskowiczin puheenvuoroon,
minäkin ymmärrän niin, että jos
on kansalainen, joka saa tuloa työssä ollen 7 000
markkaa, kun puhuttiin markoista, ja toinen, joka saa vaikkapa työttömyysturvaa
7 000 markkaa, niin heidän kohdallaan tilanne
on hivenen kumminkin erilainen. Erittäin monet työttömät
saavat 3 000, 4 000, 5 000 tai korkeintaan
6 000 markkaa kuukaudessa, nyt puhutaan vielä markoista, ja
nämä ovat aika pienituloisia. Näiden
kohdalla se, että he eivät saa ansiotulovähennystä osakseen
ja samaan aikaan vielä työttömyysturvaakin
on heiltä leikattu, on yhteisesti erittäin kova ratkaisu
näiden kansalaisten kannalta. (Ed. Zyskowicz: Milloin työttömyysturvaa
on leikattu?) — Vuonna 96.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Köyhyysongelma on todella viimeisimpienkin
selvitysten mukaan vakava ja monin tavoin vaikeutuvakin ongelma.
Se liittyy sekä verotuksen että tulonsiirtojen
probleemaan ja siihen kokonaisuuteen, jota pitäisi tarkastella
perusteellisesti ja yhteensovittaa niin, että todella vähimmäistoimeentulon
tasoja sekä etuuksien piirissä olevien yksittäisten
ihmisten että lapsiperheiden, joista monet ovat yhden tulonsaajan
perheitä, asema voisi parantua.
Ongelma pieni- ja keskituloisten kannalta on myös se,
että monet heistä asuvat kunnissa, joiden taloudellinen
tilanne on vaikea. Siellä on kuntaveroa jouduttu korottamaan,
monia maksuja on jouduttu korottamaan, monista palveluista on jouduttu
tinkimään, ja tämä on osaltaan
heikentänyt heidän asemaansa. Toisaalta myös
välilliset verot ovat kohdistumassa suhteellisesti ankarimpina — ja
niitä monia on korotettu — näihin ihmisryhmiin.
Ruuan arvonlisäverotus on ollut keskustelussa, sitä ei
ole alennettu. Polttoaineiden ja muiden liikkumisen kannalta välttämättömien
asioiden välillinen verotus on myös osin kiristynyt
ja heikentänyt näiden vaikeassa tilanteessa olevien
ihmisryhmien asemaa.
Mielestäni nyt pitäisi todella löytää sellainen ratkaisu,
jolla vihdoin parannettaisiin heikommassa asemassa olevien tilannetta
eikä jatkettaisi sitä, että kun aikanaan
heiltä leikattiin, niin nyt hyödyn ja tuloksen
hedelmät ovat sitten korjaamassa parempituloiset verotuksen
kautta.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkuvasti vuodesta toiseen tehdyt prosentuaaliset taulukkotarkistukset,
vaikka ne tehdään saman suuruisina, merkitsevät
sitä, että suurituloisilla nettoansiot kasvavat
selvästi enemmän kuin pienituloisilla. Tuloerot
ovat myöskin tätä kautta maassamme kasvaneet.
Jos perheet jaetaan kymmeneen erilaiseen tulonsaajaryhmään,
niin niiden 237 000 perheen, jotka ovat kaikkein suurimmassa
tulonsaajaryhmässä, tulot ovat kasvaneet todella
paljon. Sen sijaan kahden alimmaisen tulonsaajakymmenyksen tulot
ovat jopa joissakin tapauksissa alentuneet. Tämä on
myöskin osittain verotuksen syytä.
Toisaalta kun kunnallisverotuksen ansiotulovähennys
silloin aikoinaan poistettiin, sitä perusteltiin kannustavuudella.
Sitä perusteltiin sillä, että työttömiä kannustetaan
työhön. Tietenkin kannustaminen on aivan hyvä asia,
mutta jos kannustetaan ihmistä, niin pitää olla
päämäärä eli se työpaikka
olemassa, mihin niitä ihmisiä kannustetaan. Niitä työpaikkoja
ei samanaikaisesti luotu, niitä työpaikkoja ei
ollut, vaan nämä ihmiset joutuivat kiristyvän
verotuksen kohteeksi siitä huolimatta, että heillä ei
ollut mahdollisuus itse vaikuttaa siihen, että he olisivat
päässeet töihin.
Tällä hetkelläkin meillä on
noin 270 000 työtöntä. Jos oikein
muistan, noin 170 000 ihmistä on työmarkkinatuella.
Se merkitsee sitä, että nämä ihmiset
ovat juuri se ihmisryhmä, joka on joutunut eniten kärsimään
kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen poistamisesta.
He eivät ole saaneet verohelpotuksia. Kuten täällä on
jo todettu, kunnallisveroa on nostettu. Itse asiassa heidän
verotuksensa on kiristynyt. Samanaikaisesti työttömyysturvan
päivärahaan vasemmistoliitto esitti tavoitteena
10 markan korotuksen. Valitettavasti sitäkään
ei aivan saatu, mutta saatiin kuitenkin peruskorotus tähän.
Tosin sen olisi tarvinnut olla paljon suurempi. Lisäksi,
miten sairauspäivärahalla olevia ihmisiä voidaan
kannustaa, kun he ovat työkyvyttömiä?
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tulonsiirrot, palvelut ja verotus muodostavat
kokonaisuuden. Verotuksen taas muodostavat välillinen verotus,
kunnallinen verotus ja valtionverotus noin pääsääntöisesti.
Se, että valtionverotuksessa on kevennyksiä koko
ajan haettu suurella äänellä ja suurina,
on johtanut siihen, että verotuksen progressio on purkautunut.
Koska samaan aikaan kunnallisverotusta on jouduttu kiristämään,
painopiste on siirtynyt kunnallisverotukseen ja myöskin
osittain välillisen verotuksen suuntaan, jotka ovat tasaveroja.
Kunnallisverotuksen tasaverotuksen luonnetta ovat pikkaisen keventäneet
vähennysjärjestelmät, joihin sisältyy
täällä nyt puhuttu ongelma, että esimerkiksi
ansiotulovähennys ei koske kaikista pienituloisimpia tulonsiirtojen
varassa olevia.
Jos halutaan kaikista köyhimpiä auttaa — viime
kaudella hyvin paljon puhuttiin siitä, ovatko veronkevennykset
oikea tapa ja viittaan täällä ed. Kalliksen
puheenvuoroon — varmasti täytyy korjata ne epäkohdat,
jotka esimerkiksi ansiotulovähennykseen sisältyvät.
Mutta paras tapa tietysti kaikista köyhimpiä auttaa
on se, että lisätään heille
tulonsiirtoja, nostetaan edelleen kansaneläkettä,
tehdään siihen tasokorotusta ja parannetaan työttömyysturvaa
ja työmarkkinatukea. On totta, että nyt kannustavuus
on menettänyt merkitystään, koska yhä suurempi
joukko työttömistä on todella peruspäivärahalla
tai työmarkkinatuella. Silloin ei ole mitään
perustetta sille, että kannustinvähennyksen nimellä kulkevaa
ansiotulovähennystä ei heille annettaisi. Sen lisäksi
täytyy tietysti huolehtia siitä, että palvelut ovat
kattavia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Elo sanoi kannustinloukkuongelmasta,
että se on kvasiongelma. Olen ed. Elon kanssa täysin
päinvastaista mieltä. Se tilanne, että 41 prosenttia
työttömistä on tilanteessa, jossa työnteko
ei heille kannata, siis kaksi viidestä (Ed. Elo: Se on
väärin!) työttömästä on
tällaisessa tilanteessa, se on, ed. Elo, mielestäni
erittäin todellinen ongelma. On erittäin demoralisoivaa,
että työnteko ei kaikissa tilanteissa ole kannattavaa. Työnteon
tulee aina kannattaa, ja sellainen tilanne, jossa todellakin kaksi
viidestä työttömästä on tilanteessa,
jossa heidän kohdallaan töihin pääsy ei
parantaisi heidän taloudellista tilannettaan, on mielestäni
erittäin suuri sekä periaatteellinen että myös
käytännöllinen ongelma.
No, onko tällä kannustinongelmalla vaikutus työllisyyteen?
Te annatte ymmärtää, te ed. Elo ja eräät
muut äsken puhuneet edustajat, että työpaikkojen
työllistymisen määrä on jokin
tällainen vakio ja että sillä, kannattaako
aktiivisesti hakeutua työhön, ponnistella työpaikan
saamiseksi, ei ole mitään merkitystä työllistymisen kannalta.
Tämä on täysin väärä käsitys.
Kehotan teitä, arvoisat edustajat, lukemaan Veli Laineen ja
Roope Uusitalon tutkimuksen, jonka Vatt on julkaissut, "Kannustinloukku-uudistuksen
vaikutukset työvoiman tarjontaan". Lukekaa tämä tutkimus.
Tästä tutkimuksesta käy täysin
kiistatta ilmi, kun selvitettiin, miten kannustinloukku-uudistus
oli vaikuttanut työllistymiseen, että ne henkilöt,
joiden kohdalla kannustinloukku-uudistus oli toiminut niin, että oli
kannustavampaa työn vastaanottaminen, ne henkilöt
työllistyivät paremmin kuin ne henkilöt
vertailuryhmässä, joiden kohdalla ei ollut tapahtunut
tällaista parannusta työnteon kannustavuudessa.
Eli, ed. Elo ja muut edustajat siellä vasemmalla, sillä,
kannattaako työnteko, sillä on vaikutusta ihmisen
työllistymiseen. Tämä tutkimus ei perustunut
siihen, että ihmisiltä olisi kyselty, huvittaisiko
teitä mennä töihin, jos se paremmin kannattaisi,
vaan tässä tutkimuksessa todella tutkittiin sitä,
mitä todella tapahtui. Tässä oli kaksi vertailuryhmää:
samanikäiset miehet, joista toisella ryhmällä oli
päivähoitoikäisiä lapsia ja
toisella ryhmällä ei ollut. Niiden kohdalla, joilla
oli päivähoitoikäisiä lapsia,
kannustinloukku-uudistus paransi työnteon kannattavuutta,
ja kappas vaan, nämä miehet työllistyivät
paremmin kuin ne miehet, joiden kohdalla ei tapahtunut samanlaista
työnteon kannustavuuden paranemista. (Puhemies koputtaa)
Tällä kannustinloukkuongelmalla on todella vaikutus
myös työllistymiseen. Mitä sitten ...
Puhemies:
Ed. Zyskowicz, ehkä jatkatte puhujakorokkeelta.
Arvoisa rouva puhemies! Ehkä kuuluu myös
paremmin täältä.
Mitä sitten tulee kunnallisen ansiotulovähennyksen
ulottumiseen myös muihin kuin pieni- ja keskituloisiin,
itse olen sitä mieltä, että on hyvin
tärkeätä, että sen painopiste
on nimenomaan pieni- ja keskituloisten kohdalla, ja näin tätä kunnallista
ansiotulovähennystä on myös viime vuosina
kehitetty. Se on totta, että se häntä liukuu
suurituloisiin saakka, mutta tosiasia on se, että kunnallista
ansiotulovähennystä on viime vuosina kehitetty
nimenomaan siten, että se selvästi pieni- ja keskituloisten
kohdalla on parantunut. Tällä on pyritty nimenomaan
kannustamaan pieni- ja keskituloisia niin, että työnteko
olisi aina kannattava vaihtoehto.
Toinen keskustelun teema, arvoisa rouva puhemies, on ollut lapsiperheiden
köyhyyden lisääntyminen, joka on kiistaton
tosiasia, valitettava tosiasia. Sen takia kokoomus esimerkiksi asettaessaan
ensi vaalikauden tavoitteita, vaikka muutoin on lähtenyt
siitä, että tulonsiirrot pidetään
pääsääntöisesti ennallaan,
on hyväksynyt ja asettanut tavoitteeksi sen, että nimenomaan
lapsiperheiden kannalta keskeisintä tulonsiirtoa eli lapsilisiä korotetaan.
Sanottakoon selvyyden vuoksi, että kotihoidon tuki mielestämme
ei ole tulonsiirto vaan se on päivähoitopalveluihin
liittyvä etuus ja sitäkin tulee ensi vaalikaudella
parantaa.
Tämän jälkeen, kun sanoin, että lapsiperheiden
köyhyyden lisääntyminen on tosiasia,
valitettava tosiasia, haluan kuitenkin, arvoisa rouva puhemies,
jottei totuus unohtuisi, todeta sen, että on tapahtunut
myös mediaanitulon selvä nousu tänä tarkastelujaksona,
eli jos katsotaan vuotta 94, silloin mediaanitulo oli noin 14 000
markassa ja vuonna 2000 tämän tutkimuksen mukaan
se oli selvästi yli 16 000 markkaa. Kun köyhyysraja tässä on
määritelty siten, että se on 60 prosenttia mediaanitulosta,
on selvää, että myös köyhyysraja
on tänä tarkastelujaksona vuodesta 94 vuoteen 2000
selvästi noussut. Jos köyhyysraja selvästi nousee,
ei voi olla kenellekään mikään
yllätys se, että kun raja nousee, rajan alapuolella
olevien perheiden määrä nousee.
Rouva puhemies! Kolmas asia on vastaus ed. Ala-Nissilälle,
joka puhui siitä, miten voidaan työllisyyttä parantaa.
Ed. Ala-Nissilä korosti sitä, että nimenomaan
työnantajamaksuja tulisi alentaa matalapalkka-aloilla tai
matalan tuottavuuden aloilla. Tästä olemme samaa
mieltä. Sitä tulisi kokeilla keinona työllisyyden
edistämiseksi. Tämä kahden ekonomistin,
Vihriälän ja Holmin, malli on ilmeisen kelvollinen,
miten tätä asiaa eli työnantajamaksujen
alentamista kohdistetusti juuri matalan tuottavuuden aloilla voitaisiin
kokeilla käytännössä. Mutta
ed. Ala-Nissilälle totean, että ei auta tätä kautta
synnyttää työn kysyntää matalapalkka-aloille,
jos ei ole olemassa myös työn tarjontaa, ja juuri
tässä suhteessa, työn tarjonnan osalta,
näiden kannustinloukkujen purkaminen on aivan avainasemassa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Verotuksen tarve on nykytasolle vakiintunut,
ja se, millä tavalla verotusta uudistetaan, johtaa tietenkin
selviin arvovalintoihin. Täällä kokoomus ajaa
voimakkaasti tietenkin suurituloisten verojen alennusta. Toisaalta
vasemmistoliitto erityisesti haluaisi kaiken omistamisen pistää aina vaan
suuremmalle ja suuremmalle verolle, erityisesti juuri kiinteistöverojen
nostolla. Nyt kuitenkin kun käydään keskustelua
valiokunnan mietinnöstä, jossa on nostettu ansiotulovähennysoikeutta,
se on ihan hyvä ja positiivinen asia. Se osaltaan kannustaa
ihmisiä liikkumaan entistä etäämmälle
kodistaan työn etsimisessä. Tässä vain
on muistettava se, että tämä tulee nyt
eduskunnan päätöksenä ja me
olemme vastuussa myös sitten kunnille kuntien kyvystä tuottaa
palveluita. Tämä vaikuttaa kuntien verotulokertymää alentavasti.
Tämä on kompensoitava kuntasektorille ja katsottava
sitten, kuinka valtio verokirstuaan kartuttaa niin, että se
taas kerran pysyy tasapainossa.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen, että tässä salissa
on virinnyt keskustelu muun muassa huoltajavähennysten
käyttöönotosta. Ed. Kallis täällä totesi,
että tätä vähennystä ei
voida tehdä, koska siitä hyötyisivät
ainoastaan hyvätuloiset. Ensinnäkin haluan todeta,
että olen tietysti iloinen, että ed. Kallis huolehtii
pienituloisista, koska olen ymmärtänyt, että kristillisdemokraatit
ensisijaisesti hallitusneuvotteluissakin haluavat huolehtia siitä,
että osingonsaajat eivät joutuisi maksamaan veroa.
Kun olen esittänyt tätä huoltajavähennystä,
olen sanonut, että kotitalousvähennys esimerkiksi
voidaan, ellei ole valtionverotuksessa verotettavaa tuloa, tehdä kunnallisverotuksesta.
Silloinhan tämä verotettava tulo ja siitä tehtävä vähennys
koskisi jo melko pieniäkin tuloja. Ellei sitten olisi minkäänlaisia tuloja
lapsiperheillä, silloinhan ainoa mahdollisuus on auttaa
sosiaalisilla tulonsiirroilla.
Sitten haluaisin vielä sanoa, miksi olen tätä kysymystä herätellyt
ja olen iloinen, että sitä selvitellään.
Kun näyttää jatkossakin, että menoraamit
ovat erittäin tiukat, että sinne yksinkertaisesti
ei saada näitä haluttuja lisäyksiä,
ja koska koko ajan esitetään veronkevennyksiä,
tehtäköön ne kohdennettuina niille, keillä tuntuu
nyt olevan suurin tarve. Lapsiperheille osoitettuina ne auttaisivat
heti kotimaista kysyntää ja ostovoimaa ja sitä kautta
työllisyyttä. Huomautan vielä, että nämä vähennykset
ovat kaikissa kilpailijamaissa käytössä.
Onko minun aikani jo lopussa? (Puhemies: Ei vielä!)
Sanoisin sitten vielä, kun täällä on
pienituloisten verotuksesta puhuttu, että kyllä tällä kaudella
on tehty yksi huomattava muutos muun muassa siinä, että valtionverotuksessa
verotettavan tulon alarajaa on nostettu, ja se on hyödyttänyt
erityisesti pienituloisia ja paljon myöskin eläkeläisiä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille sanoisin, että suomalaiset
ovat ahkeraa väkeä. En kyllä usko, että suomalaisille
ainoastaan se, mitä rahaa työstä saa,
olisi ainut syy, minkä takia ihminen käy töissä.
Ainakin kainuulaisena tiedän, että kainuulaiset
ovat hyvinkin ahkeraa väkeä ja mielellään
käyvät satojen kilometrienkin päässä töissä.
Joskus tuntuu, että jääköhän
siitä juuri mitään käteen. Kuitenkin
ihmiselle on monta kertaa arvon mitta myös se, että hänellä on
työ ja hän on hyväksytty yhteiskunnassa.
Siinä mielessä nämä kannustinloukkupuheet joskus
aika lailla loukkaavat myöskin niitä ihmisiä,
jotka eivät ole työssä, ja antavat sen
kuvan, että he eivät ole työssä vain
sen vuoksi, että he saavat sosiaaliturvalla enemmän
rahaa. Jos raha olisi ainut kannustin, monenkaan yksinhuoltajan ei
tällä hetkellä kannattaisi olla töissä,
mutta suurin osa heistä on työssä. Työllä on
muitakin arvoja, muun muassa sosiaaliset suhteet.
Ed. Pekkariselle, joka nyt ei ole paikalla, sanoisin — olisin
kerrannut vähän historiaa — että ministeri
Alhon kannustinloukkutyöryhmän toimesta nimenomaan
näitä ratkaisuja silloin tehtiin ja muun muassa
asumisen 7 prosentin omavastuu toimeentulotukeen, joka oli myöskin
tätä kannustinpolitiikkaa. Se koskee myös
eläkeläisiä. Se koskee sairauspäivärahalla
olevia. Minä ihmettelen kyllä, mihin heitä kannustetaan.
Tämä on yksi syy, mikä on johtanut köyhyyden
lisääntymiseen, ja erityisesti lapsiperheillä näin
on tapahtunut.
Mutta ed. Pekkariselle sanoisin sen, että viime syksynä ennen
budjettiriihtä Suomenmaa-lehdessä eräs
keskustalainen opiskelija-aktivisti ihmetteli, miksi Lipposen toinen
hallitus ei ole jatkanut kannustinloukkutyöryhmän
työtä. Hän vaati kovasti työttömyysturvaan
leikkauksia, työttömyysturvan keston lyhentämistä ja
muita kannustavia elementtejä. Siinä mielessä olin
vähän ihmeissäni, että keskustassakin
on näin voimakkaasti tämän tyyppisiä ehdotuksia.
Paras tapa auttaa työttömiä on antaa
heille mahdollisuus työhön, ja tästä varmasti
olemme ed. Zyskowiczin kanssa samaa mieltä, kun olemme
yhdessä työvoimatoimistossakin käyneet
ja nähneet, miten iso ongelma se näille ihmisille
on.
Erityisesti, jos haluamme työttömiä lapsiperheitä auttaa
... (Puhemies koputtaa) — Tämä on viimeinen
lause.
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Huotari, olkaa hyvä ja siirtykää puhujakorokkeelle!
Kiitoksia! — Sellaisissa perheissä, joissa
ovat molemmat vanhemmat työttöminä, olisi järkevää nimenomaan
hakea tämmöistä sosiaalisen työllistämisen
muotoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on syntynyt varsin
mielenkiintoinen todistusten kooste. Ed. Stenius-Kaukonen aloitti
keskustelun toteamalla suurin piirtein niin, että niitä keskeisiä asioita,
jotka veroasteikkolakiin liittyvät, ei ole vasemmistoliitto
pystynyt toteuttamaan, vaikka omasta puolueesta on veroministeri.
Ed. Zyskowicz on voimakkaasti puolustanut kannustinmallia, jota
hänen puolueensa johdolla on toteutettu kaikki nämä seitsemän,
kohta kahdeksan, vuotta. Mielenkiintoisesti, kun täältä samasta
asiakirjakasasta, joka meillä itse kullakin on pöydällä,
kaivetaan työvoimapalvelumietintö, se alkaa tekstillä,
joka kertoo, että työttömiä on
yli 350 000, joista työttöminä työnhakijoina 277 000,
elikkä toisin sanoen ed. Zyskowiczin pitäisi nyt
mietiskellä omassa pohdiskelussaan sitä, mikä on
ollut tulos, kun sitä mallia, jota te olette ajaneet, on
toteutettu nyt vuosikausia. Tämä on aika mielenkiintoinen
asia sen takia, että tämän perinnön
pohjaltahan rakennetaan seuraavan hallituksen ohjelmaa, jossa on
siis tällainen työttömien taakka, siihen
liittyvä köyhyysongelma ja ed. Zyskowiczin myöskin
rehellisesti toteama perhepoliittinen ongelmavyyhti, perheitten
köyhtyminen jnp. Toisin sanoen aineistot ovat koossa todella
merkittävään veroasteikkomuutokseen,
tarkentamiseen oikeaan suuntaan, ja myöskin suorien tulonsiirtojen
kehittämiseen.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Samanaikaisesti kun kannustinvähennys otettiin
käyttöön, myöskin työssäoloehtoa,
siis ansiosidonnaisen työttömyysturvan saamiseksi,
nostettiin kuudesta kuukaudesta kymmeneen kuukauteen. Nämä kaksi asiaa
johtivat todellisuudessa suomalaisessa yhteiskunnassa köyhyysloukkuun.
Ed. Zyskowicz, 170 000 työtöntä on
pudonnut nyt pois ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta,
ja te tiedätte tarkalleen, kuinka paljon he saavat työmarkkinatukea
tai päivärahaa. Tällä rahalla
ihminen ei kerta kaikkiaan tule toimeen. On mielenkiintoista todeta,
että ed. Zyskowiczia ei ollenkaan hetkauta tämä suomalaisen
yhteiskunnan ehkä suurin ongelma, joka on köyhtyminen,
jatkuva köyhtyminen ja syrjäytyminen, joka on
todettu kaikissa meidän selvityksissämme.
Puhemies! Haluan myöskin todeta ed. Zyskowiczille sen,
että ei Suomessa työttömyys ole oleellisesti
kuitenkaan alentunut esimerkiksi sille tasolle, joka on muissa Pohjoismaissa.
Meillä on, niin kuin täällä on
todettu, noin 300 000 työtöntä ihmistä siitä huolimatta,
että on kannustettu, niin kuin ed. Zyskowicz on täällä väittänyt.
Puhemies! Ostovoiman lisäys, johon esimerkiksi ed.
Juurola kiinnitti huomiota, on minusta kaikkein oleellisin tekijä,
jos me aiomme esimerkiksi palveluihin saada todella uusia työpaikkoja.
Ei kannustamalla synny yhtään mitään.
Tarvitaan ostovoimaa niille henkilöille, jotka ovat kaikkein
heikoimmassa asemassa.
Puhemies! Toinen, johon ed. Huotari viittasi, oli toimeentulotuen
heikentäminen, sen asumistuen omavastuun lisääminen.
Muutama viikko sitten Helsingin Sanomissa oli tietoja, mikä oli Suomen
toimeentulotuki verrattuna muihin Pohjoismaihin. Meillä,
puhemies, se oli 311 euroa kuukaudessa lapsiperheelle, Ruotsissa
720 euroa, Norjassa ja Tanskassa noin 1 000 euroa. Tässä me
näemme tämän suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan.
Kokoomus on romuttamassa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Te
vain kannustatte kannustamisen nimissä.
Puhemies! Minusta kaikkein suurin häpeätahra
suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa on leipäjonot,
ja niihin kokoomuslainen kannustamispolitiikka on ollut johtamassa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies, ihan lyhyesti: Minä en usko,
että kokoomuksen ja keskustan välillä on
kovin suurta ideologista eroa siinä suhteessa, että molemmat
ovat olleet erittäin passiivisia ehdottamaan tai tukemaan
esimerkiksi työttömyysturvan perustason nostoa, koskee
se sitten työmarkkinatukea tai työttömyysturvan
minimipäivärahaa. Erityisesti kokoomuksen osalta
tämä paatos lähtee siitä, että kannustavuuden
nimissä todennäköisesti toivotaan, että nykyinenkin
taso olisi vielä alhaisempi. Sillä tavalla muka
kannustettaisiin ihmisiä ottamaan matalapalkkaisempaakin
työtä vastaan. Mutta on pakko kysyä,
kun ed. Zyskowicz lähti pois, paikalla olevalta kokoomuksen
edustajalta, mihin nämä 270 000 tällä hetkellä työnhakijaksi ilmoittautunutta
kannustamisen kautta sijoittuisivat? Onko tässä maassa
270 000 avointa työpaikkaa, johon nämä voisivat
sitten kannustavuuden parantuessa sijoittua? Tämä on
se ongelma, ettei ole työpaikkoja tarpeeksi, ja se ero
on aivan huikaiseva. On aivan turha syyllistää köyhyyden kanssa
painiskelevia, työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla
olevia ihmisiä siitä, että he eivät hakeudu
töihin, kun niitä työpaikkoja ei ole
heille osoittaa.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta sen, että mitä tulee
toimeentulotukeen, niin pitää verrata Suomen toimeentulotuen
kattavuutta muihin maihin. Meillähän myöskin
93 prosenttia asumiskustannuksista katetaan toimeentulotuesta. Kun
tämä otetaan huomioon, se olennaisesti muuttaa
tilannetta.
Meillähän toimeentulotuen johdosta tilanne on
se, että työnteko ei kannata, kuten ed. Zyskowicz
sanoi, 41 prosentille työttömistä tällä hetkellä,
ja se koskee nimenomaan tilanteita, joissa on kyseessä yksinhuoltaja
tai kahden huoltajan perhe, jossa kumpikin on työttömänä.
Tämä johtuu nimenomaan toimeentulotuesta ja sen
laajasta kattavuudesta.
Kun puhutaan siitä, onko työpaikkoja, niin
nykyisen hallituksen aikana on luotu yli 300 000 uutta
työpaikkaa tähän yhteiskuntaan. Meillä avautuu
jatkuvasti uusia työpaikkoja. Kyllä työpaikkoja
on löydettävissä, jos niitä etsitään,
joten tässä suhteessa ei voi sanoa, että jos
on jäänyt työttömäksi,
on ikuisesti työtön. Me työllistämme
jatkuvasti ihmisiä.
Mitä tulee itse tähän asteikkolakiin,
niin mielenkiintoista on myöskin, mitä tulee suhtautumiseen
pienituloisiin, että meillähän oli juuri
vertailu siitä, mikä oli ministeri Niinistön
ehdotus asteikkolaiksi budjettiriihessä ja mikä on
tämä asteikkolaki sen jälkeen, kun työmarkkinajärjestöt omalta
osaltaan hyväksyivät tämän ratkaisun. Tiedämme,
että ministeri Niinistön ehdotus oli sosiaalisempi:
se antoi enemmän pienituloisille.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Verotuksen osalta on tärkeää analysoida
ja arvioida veronkevennysten vaikutusta työllisyyteen. Mielestäni
veronkevennysten merkitystä monasti yliarvioidaan. Jotkut
lähtevät siitä, että veronkevennykset
maksavat itse itsensä parantuneena työllisyytenä,
mutta minun mielestäni tällaista ikiliikkujaa
ei ole keksitty. Meillä on toisenlaisiakin laskelmia. Viittaan
muun muassa tutkija Pentti Sinkon laskelmiin. Hän on todennut,
että parantuneesta työllisyydestä vuosina
1997—2001 ainoastaan 10 prosenttia voidaan selittää veronkevennyksillä ja
alentuneella verotuksella. Tässä mielessä veronkevennykset
ovat hyvin kallista työllisyyspolitiikkaa.
Veronkevennysten osalta täytyy myös todeta, että vaikka
ne yleensä lisäävät julkista
kulutusta, niin niillä on negatiivinen vaikutus vähentyneiden
verotulojen ja kiristyneiden budjettien kautta julkisen sektorin
työllisyyteen.
Ymmärrän kyllä sen, että kun
veronkevennykset kohdennetaan pienituloisiin, niin se on oikean
suuntaista rakennepolitiikkaa. Mutta tässä on
vain ongelmana se, että meille on tullut jo raja vastaan.
Täällä on viitattu valtionverotuksen
verotettavan tulon alarajaan. Se on tällä hetkellä kohtuullisen
korkea. Mitä sitten tulee kunnallisverotuksesta tehtävään
ansiotulovähennykseen, niin sitähän meillä on
tehty jo muutamana vuotena. Ongelmana tässäkin
on ollut se, että kun sitä ei ole täysimääräisesti
kompensoitu, niin se on johtanut kunnallisveroprosenttien korotukseen, mikä osaltaan
on sitten vienyt tämän instrumentin vaikutusta.
Työllisyyden kannalta näkisinkin, että sosiaalivakuutusmaksujen
porrastaminen saattaisi olla parempaa työllisyyspolitiikkaa.
Tällöin viittaan erityisesti kansaneläkevakuutusmaksuun
ja sairausvakuutusmaksuun.
Mitä tulee sitten pientä eläkettä ja
peruspäivärahaa saavien asemaan, niin kyllä heidän
asemaansa parannetaan parhaiten tasokorotuksella. Verotuksella sinne
ei voida juurikaan vaikuttaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Zyskowicz lähti pois eikä ole
ministeri Sasikaan paikalla.
Ministeri Sasi totesi, että 41 prosenttia työttömistä on
kannustusloukussa, mutta kysyisin, miksi ei sitten ole työllistetty
niitä 60 prosenttia, jotka eivät ole kannustinloukussa
ja jotka olisivat varmasti halukkaita tekemään
töitä. Missä ne avoimet työpaikat
ovat? Eivät työttömät ole vähän
keinottelijoita, niin kuin täällä leimataan.
Ed. Huotari jo sanoi, että kyllä työttömät
tekevät töitä, vaikka se ei aina olisi
niin kannattavaakaan. Sitä mitataan myös muillakin
arvoilla kuin sillä, miten paljon saa rahaa. Ei ole kokoomus
pitänyt huolta köyhistä, mutta ehkä suurituloisten
verohelpotuksista.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi ed. Uotilalle muistuttaisin, että työmarkkinatuen,
peruspäivärahan ja muiden vähimmäispäivärahan
saajien käteenjäävästä tulostahan
tässä koko keskustelussa on kysymys. Sen takiahan
keskusta on ehdottanut tämän ponsilausuman, että näiden
vähimmäispäivärahalla elävien
toimeentuloa voitaisiin parantaa joko heidän verotustaan
keventämällä tai sitten vaihtoehtoisesti
tulonsiirtoja korottamalla.
Mitä tulee työttömyyskeskusteluun,
niin minusta ei ole kovin järkevää asetella
vastakkain niin paljon näitä erilaisia keinoja,
vaan tarvitaan aika monipuolisia ke inoja, jos työttömyyttä halutaan
alentaa. Varmasti on näitä tapauksia, muun muassa
sellaisia perhetilanteita, joissa näitä kannustinloukkuja
aidosti on. Varsinkin semmoisissa tapauksissa, joissa toinen puoliso
on vaikkapa työmarkkinatuella ja toinen pyrkii siitä työllistymään,
se loukku on todella vaikea. Mutta kyllä tällä tarjontapuolella
ehkä suurin kysymys kuitenkin on työttömän
pätevyys ja hänen osaamisensa parantaminen. Siihen
pitäisi satsata paljon enemmän.
Siitä tulen ed. Zyskowiczin ehdotuksiin. Olen iloinen
siitä, kun hän äsken totesi, että kokoomus
on valmis edistämään työnantajamaksujen porrastusajattelua
matalan tuottavuuden työn tukemiseksi. Se onkin tärkeä keino,
mutta sitä ei pitäisi minun mielestäni
tehdä niin kuin kokoomus on ehdottanut, että työvoimapolitiikan
määrärahat käytetään
työnantajamaksujen alentamiseen. Silloin tavallaan paikataan
peittoa vaan toisesta päästä. Tarvitaan
sekä työnantajamaksujen alennuksia, vaikuttavampia
ja tehokkaampia koulutustoimia että myöskin tietyissä perhetilanteissa
olevien kannustinloukkujen parantamisia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kannustinloukkukysymyksestä:
Ed. Zyskowicz totesi siinä, jotta niitä pitää purkaa.
Tässähän on kyse pelkästään
siitä, jotta on olemassa minimiehdot työmarkkinatuessa
tai toimeentulotuessa. Jos se on kannustinloukku, jotta se on esteenä työn
vastaanottamiselle, niin miten alas mahtaisi kokoomus olla valmis
laskemaan vähimmäisturvan tältä osin?
Minä näen taas niinpäin, jotta kannustinloukku
on siinä, jotta palkat ovat liian matalat matalapalkka-aloilla.
Palkkojahan pitäisi nostaa eikä lähteä vähimmäisturvaa
purkamaan. Tämä on semmoinen juttu, josta on turha
kinata. Suomalaisessa yhteiskunnassa pitää kuitenkin pitää ne
normit määrätyllä tasolla, jotta
ei ihmisten tarvitse kerjuulle lähteä. Toivon,
että siinä keskusta on samaa mieltä kuin
myös kokoomus, jotta ei ihmisiä pidä ajaa
siihen tilanteeseen, jotta joudutaan purkamaan vähimmäisehtoja.
Sitten yleisesti ottaen tähän, mitä veropolitiikalla
voi tehdä näissä asioissa. Pitemmässä pelissä,
jos tässä paketissa ei vielä sitä ole,
niin kyllä minä kuitenkin näen, jotta
työttömien asema pitää saada
tasavertaiseksi, jotta heillä ei ole korkeampi verotus
niin kuin tällä hetkellä on olemassa.
Jos katsoo eläkeläisiä ja työttömiä,
niin eläkeläisillä on vähän
köykäisempi verotus matalissa tuloissa, mutta
työttömät ovat kaikkein tiukimman verotuksen
piirissä. Sehän ei tarkoita sitä, jotta
sillä piiskattaisiin ikään kuin johonkin,
kun työpaikkoja ei ole olemassa. Mielellään
kaikki ihmiset lähtisivät nimittäin töihin.
Eilen viimeksi olin työttömien kurssilla. 15 henkeä oli
työnhakuun opettelemassa. He ovat hakeneet ihan riittävästi
jo monta vuotta työtä, mutta ei vaan ole sattunut
kohdalle vielä, ainoastaan, jos muuttaisi tänne
Helsinkiin, mutta täällä taas ei ole
asuntoja. Tämä ongelma meillä on. Sen
takia lopetetaan työttömien syyllistäminen
näissä asioissa.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ministeri Sasille: Häneltä on
varmaan jäänyt lukematta Stakesin tutkimus. Suomessa on
Pohjoismaista eniten toimeentulotuen varassa eläviä ja
tuet ja etuudet ovat Suomessa muita Pohjoismaita heikommat. Elikkä Suomessa nämä tuet
ovat Pohjoismaita heikommat.
Ed. Zyskowiczille haluaisin todeta, kun hän puolusti
prosenttipohjaisia taulukkotarkistuksia ja käytti myöskin
esimerkkejä: Vuosina 1994—2002, jos tarkastellaan
veroratkaisuja, niin 100 000 euroa ansaitseva ihminen on
saanut 14,6 prosentin veronalennuksen. Se tekee euroissa 6 608
euroa eli enemmän, mitä työtön
saa vuodessa työttömyysturvaa, pelkät
veronalennukset. Tämä osoittaa tämän
epäarvoisuuden, mikä tässä verotuksessa
on viime vuosina ollut.
Lisäksi haluan todeta, että Suomessa korkeimman
marginaaliveron piirissä vuonna 2000 oli 62 820
henkilöä. Heidän veronalaiset tulonsa keskimäärin
olivat 730 000 markkaa, elikkä he olivat siis
varsin suurituloisia, hyvin toimeentulevia ihmisiä. He
kyllä maksoivat enempi veroa kirkolle, valtiolle ja kunnille
kuin koko valtion köyhyyspaketti oli, millä köyhyyttä pyrittiin
ratkaisemaan. Tässä näkyy, että Suomessa
on myös suurituloisia ihmisiä. Mielestäni
siihen pitäisi puuttua.
Lisäksi haluan vielä todeta, että Suomen
yhtiöverokanta on Oecd-maiden alhaisimpia. Suomalainen
pääomatulojen verotustapa, jossa kaikki pääomatulot
on erotettu palkkaverotuksesta, on harvinainen, suosiollinen pääomatuloille,
ja täydellisen yhtiöveron hyvitysjärjestelmän
vuoksi pörssiosinkojen saaja ei maksa lainkaan veroa, mikä ei
myöskään ole kansainvälisesti
kovin tavallista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todella, viimeaikaisten tutkimusten
mukaan tulotaso Suomessa ei ole millään lailla
hyvä. Myöskään, niin kuin täällä tuli
jo esille, sosiaaliturva ei varsin usein ole kovin vertailukelpoinen
Pohjoismaiden kanssa. Suomi käyttää oleellisesti
vähemmän asukasta kohti rahaa terveyden- ja sairaanhoitoon
kuin useimmat EU-maat, Oecd-maista puhumattakaan, jne. Samalla on ajauduttu,
arvoisa puhemies, siihen tilanteeseen, että yhä useampi
ihminen on tyytymätön. Se näkyy äänestysprosentissa.
Viime eduskuntavaaleissa se laski selvästi alle 70:n. Nyt
odotetaan maaliskuussa vielä alhaisempaa äänestysprosenttia.
Tiedetään, että nimenomaan pienituloiset äänestävät
huonosti, vähemmän kuin suurituloiset, jolloin
herää kysymys, onko tämä tulos
nimenomaan sen tyyppisen politiikan seurausta, mitä esimerkiksi
eduskunnassa oikeisto on ajanut, jossa usein vastakkainasettelu — viittaan
siihen, mitä ed. Stenius-Kaukonen sanoi — on käyty
hallituksen sisällä ja siellä väännetty
kättä vasemmiston ja oikeiston välillä.
Varsin usein oikeisto on näissä voittanut, ja
tämä on tulos, että nimenomaan pienituloisten
ihmisten käsitys ja luottamus tähän yhteiskuntaan
on heikentynyt.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Verotuksen tarve on korkea, ja se johtuu
kahdesta uudesta elementistä: velan koroista ja korkeasta
työttömyydestä. Veroja voidaan alentaa,
jos kyetään ratkaisemaan työttömyysongelma.
Keskusta on useaan otteeseen vaatinut hallitukselta pikaisia toimia
työllisyyden parantamiseksi. Me olemme pyytäneet
aluepoliittisia toimia. Hallitus vastaa: Tämä hallitus
ei tee aluepolitiikkaa; vanhanaikainen aluepolitiikka on kuollut.
Tämä on johtanut siihen, että kansalaiset
ovat selkeästi eriarvoistuneet. Kun katsoo ja kuuntelee
tätäkin keskustelua, täällä yhtäältä on
huoli ihan oikeista asioista, mutta puhujina ovat edustajat, joiden puolueet
ovat olleet 8, 12 tai 16 vuotta hallituksessa. Nyt on todella uusien
tekojen aika, koska tämä kurimus, johon me nyt
olemme menossa, voidaan välttää ainoastaan
sillä, että alamme ajatella entistä enemmän
kansallisesti, miettiä, kuinka saamme kansalaisille töitä ja
kansantalouteen lisää vauhtia.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Näin joulunkin alla emme voi ummistaa
silmiämme näiltä ikäviltä yhteiskunnan
ongelmilta, kun sadattuhannet ihmiset tässä maassa
ovat köyhyysloukussa ihan sanan varsinaisessa mielessä. Varmaan
tämä toinenkin loukku, tämä kannustinloukku,
on osittain totta, mutta monin verroin suurempi loukku on se köyhyysloukku,
missä ihmiset tällä hetkellä ovat.
Kirkon nälkäryhmä lopetti virallisesti
toimintansa, ei sen takia, että ongelma olisi poistunut, vaan
muista syistä. Tällä taloudellisella
kasvulla, mikä maassa on viimeisen neljän vuoden
aikana ollut, nämä asiat olisivat olleet hoidettavissa,
jos vain poliittista tahtoa olisi riittänyt. Olisi ollut
sangen toivottavaa, että hallituspuolueet olisivat käyneet
tämän keskustelun siinä vaiheessa, kun
yhteiseen hallitukseen lähditte. Nyt te käytte
jälkikäteen tämän keskustelun.
Olisitte silloin keskustelleet, millaista politiikkaa tullaan neljän
vuoden aikana tekemään, minne veronkevennykset
suuntaamaan, minne palvelujen parantamiset ja tulonsiirrot. Nyt
alkaa olla hiukan myöhäistä tässä vaiheessa
enää palata. Tietenkin, jos nyt käytte
neuvotteluja jo seuraavasta hallituksesta, sitten tämä on
ihan OK, mutta huonosti on mennyt tähän saakka.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Keskusta on nostanut esille tämmöisen
termin kuin matalan tuottavuuden alat, joita vaaditaan tuettaviksi.
Miten määritellään matala tuottavuus?
Mitä ne alat ovat? Kauppako, työ sairaaloissa
vai mikä? Minä epäilen, että tulee
ensinnäkin määrittelyongelma, ja toisekseen,
jos se määritelmä tehdään,
minä en usko, että on viisasta ruveta tukemaan
valtion toimilla juuri matalan tuottavuuden aloja. Sehän
olisi viimeinen virhe.
Keskustelu päättyy.