14) Hallituksen esitys laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
annetun lain 11 ja 43 §:n muuttamisesta
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on nyt toisessa
käsittelyssä hallituksen esitys, joka koskee ammatillisen
lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmän
uudistamista. Tämä nyt hyväksyttävä laki
merkitsee sitä, että jatkossa kaikki ammatillinen
lisäkoulutus ja myöskin ammatillinen aikuiskoulutus
rahoitettaisiin valtionosuuksilla. Ammatillinen lisäkoulutus
keskitettäisiin tämän lain mukaan pääasiassa
toisen asteen ammatillista koulutusta antaville koulutuksen järjestäjille
eli ammatillisille aikuiskoulutuskeskuksille, valtakunnallisille
ammatillisille erikoisoppilaitoksille ja ammatillisia oppilaitoksia ylläpitäville
koulutuksen järjestäjille. Tämän
lisäksi myös sellaisilla vapaan sivistystyön
oppilaitoksilla, jotka ovat vakiintuneesti järjestäneet ammatillista
lisäkoulutusta, on mahdollisuus saada valtionosuutta.
Itse asiassa tämä tehtävä muutos
on varsin iso ja merkittävä, koska muun muassa
viime vuosina on käytäntö ollut se, että muun
muassa lääneille on siirtynyt varsin merkittävä osuus
päättäessään ammatillisesta
lisäkoulutuksesta, joka on sitten kohdentunut toteuttajatasoille,
joissa on ollut mukana myöskin kesäyliopistot,
kansalais- ja työväenopistot, kansanopistot jne.
Nyt tätä järjestelmää kavennetaan
ja supistetaan ja tämä valtionosuusjärjestelmä merkitsee
sitä, että toteuttavia tahoja on myöskin
käytännössä vähemmän. Tämä on
kuitenkin laajasti nähty perusteltuna ja hyvänä uudistuksena.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä eduskunta
myöskin päättää eräästä hyvin
tärkeästä periaatteellisesta yksityiskohdasta.
Nimittäin ammatillisilla aikuiskoulutuskeskuksilla on vuosikausia
ollut tällainen erillinen toiminta-avustus, jota viime
vuosina on sitten vähennetty ja supistettu. Se on aikanaan
ollut jopa 30 prosenttia. Nyt sitä ollaan poistamassa kokonaan.
Kuitenkin kun vuosi sitten työskenteli parlamentaarinen
aikuiskoulutustyöryhmä, niin tämä työryhmä esitti,
että tämä toiminta-avustus pidetään
vielä vuonna 2003 entisellä tasolla eli 10 prosenttina. Kuitenkin
hallitus ensi vuoden budjetissaan päätyi esittämään
tämän toiminta-avustuksen poistamista. Tällä toiminta-avustuksellahan
lähinnä aikuiskoulutuskeskuksissa on turvattu
toiminnallinen suunnittelu, pedagoginen suunnittelu jne., jolla
on turvattu pidempikestoinen suunnittelu, joka tämän
päivän aikuiskoulutuksessa on välttämätöntä.
Kaikki koulutuksen suunnittelu ei voi perustua raakaan kilpailuun
ja bisnekseen.
Kun sivistysvaliokunta sai tämän hallituksen esityksen,
totesimme, että ei tämä näin
voi käydä, kun parlamentaarinen työryhmä on
tehnyt yksimielisen esityksen ja se on perusteltu ja tarpeellinen.
Tilannehan oli johtamassa siihen, että ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset
ovat ilmoittaneet menneinä viikkoina irtisanovansa ja lomauttavansa
opettajia tilanteessa, jossa yhteiskunnassa pitäisi määrällisesti
ja laadullisesti entistä enemmän kouluttaa keski-ikäistä väestöä,
jolla on puutteellinen ammattitaito tai jolta puuttuu ammatillinen
tutkinto vallan.
Nyt me saimme aikaiseksi sen, että tämä toiminta-avustus
voidaan säilyttää. Käytän
nyt sanoja "me saimme", vaikka tiedän, että tähänkään asiaan
nyt sitten ei hirveästi muilta hallituspuolueilta, ehkä vasemmistoliittoa
ja Rkp:tä lukuun ottamatta, tukea tullut, mutta myöskin
kokoomus sitten loppuvaiheessa oli mukana siinä, että tämä toiminta-avustus
voidaan säilyttää. Se oli minulle henkilökohtaisesti
erittäin tärkeä asia, koska olin hyvin
perillä siitä, mihin tämä toiminta-avustuksen
poistaminen olisi johtanut.
Hallitusryhmien neuvotteluissa saatiin viime viikolla sovittua
tähän aikuiskoulutuskeskuksien toiminta-avustukseen
4 miljoonaa euroa, ja sen lisäksi sitten siirretään
4,1 miljoonaa euroa valtionosuusjärjestelmän käyttösuunnitelmassa
valtionosuuksista toiminta-avustuksiin. Näillä saamme
sitten kerättyä tämän 8,1 miljoonaa
euroa.
Arvoisa puhemies! Halusin tämän asian todeta
täältä eduskunnan puhujalavalta, koska
tämä liittyy osaltaan nyt siihen lähivuosina
edessä olevaan kansalliseen haasteeseen, jossa on kysymys meidän
erityisesti keski-ikäisen heikosti koulutetun aikuisväestön
ammattiosaamisen ja yleissivistävän osaamisen
tason nostamisesta.
Myöskin tässä päätöksessä,
joka liittyy aikuiskoulutuskeskusten toiminta-avustuksiin, on kysymys
siitä, että aikuiskoulutustyöryhmässä nähtiin
tärkeänä kehittää erillislainsäädännön
pohjalta aikuiskoulutuskeskuksista työelämän
aikuisopistojen verkosto. Itse näen olevan järkevää kehittää aikuiskoulutuskeskuksista
tällainen työelämää palveleva
aikuisopisto, jolle myöskin tulisi työelämän
palvelutehtäviä. Nämä työelämän
aikuisopistot voisivat sitten myöskin olla alueellisia
ja koulutusalakohtaisia opistoja, jotka erityisesti palvelisivat
pienyritystoimintaa, pientä- ja keskisuurta yritystoimintaa
ja sen työvoiman ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta sen
lisäksi, että aikuiskoulutuskeskuksilla, toivottavasti
tulevilla työelämän aikuisopistoilla, on
myöskin tehtävänään
sitten aikuisten ammatillisten perustutkintojen, erikoistutkintojen
ja muiden tutkintojen kouluttaminen.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ajattelin käyttää hyvin
lyhyen puheen tuolta omalta paikaltani, mutta kuunnellessani ed.
Gustafssonin puhetta minun oli aivan välttämätöntä tulla
tänne pitemmän puheenvuoropyynnön paikalle
muutama sananen tästä kyseisestä laista
käyttämään.
Aivan ensimmäisenä haluan puuttua tuohon asiaan,
minkä ed. Gustafsson viimeisenä otti esille. Kannoimme
sivistysvaliokunnassa yhteisesti huolta siitä, että tulevaisuudessakin
on turvattava laajempi aikuiskoulutusverkosto kuin mihin tämän
lain kautta ollaan tähtäämässä.
Nyt kun kuuntelen ed. Gustafssonin puhetta, mieleeni tulee juuri
se, että en itse ainakaan halua nähdä tulevaisuuden
aikuiskoulutuksen tarjoajana pelkästään
aikuiskoulutuskeskuksia yksistään siitä syystä,
että nämä koulutuksen tarjoajat eivät
ole koko maata kattavia laitoksia. Ne ovat sijoittuneet hyvin hajalleen,
eivät palvele esimerkiksi pienten kuntien, haja-asutusalueiden
koulutustarpeita, ja näin keskitämme tietoisesti
koulutusta kasvukeskusten läheisyyteen, missä yleensä aikuiskoulutusoppilaitokset
tänä päivänä sijaitsevat.
Kannan myös huolta siitä, että kun
painotetaan aikuiskoulutuspuolta, niin meidän tulee muistaa
se, että on alueita, missä aikuisia ei ole tarpeeksi
koulutettavana täydennys- tai lisäkoulutuspuolella.
Näihin koulutusrepertoaareihin meidän on sisällytettävä myöskin
nuorisokoulutusta, jossa yhdessä siis aikuiset ja nuoriso
voivat opiskella. Tällöin säästämme
paitsi taloudellisia resursseja myöskin tyhjiä koulutuspaikkoja.
Arvoisa puhemies! Tämän lain tarkoitus on hyvä,
tavoitteellinen, mutta pelkään sitä,
että kun tämä lakikin on muodostettu
liian pienien raharesurssien ympärille, tällä edelleen
keskitetään koulutusta entisestään.
On hyvä, että tämä laki on kirjannut
sisäänsä työelämätarpeiden
koulutustavoitteen, mutta yhtä tärkeänä meidän
on nähtävä myöskin se, että vapaan
sivistystyön oppilaitokset tänä päivänä tarjoavat
erinomaisen hyvää, tarkoituksenmukaista, työkykyä ylläpitävää koulutusta
sinänsä tällaisten tutkintotavoitteellisten oppiainesten
ulkopuolella.
Toiminta-avustuksen kirjaaminen tähän lakiin
oli hyvä asia. Hyvänä en pidä sitä,
että siihen tarvittava rahamäärä otettiin
toisesta pussista toiseen siirtämällä.
Yksinkertaisesti tämä lakikin olisi tarvinnut
resursseikseen moninkertaisen määrän
rahoitusta kuin sille tällä hetkellä voitiin
turvata, mutta tässä hätäaputilanteessa katsoimme
opposition puolelta, että emme ryhdy vastaan tätä lakia
taistelemaan, vaan katsomme, miten talousarvioäänestyksissä esimerkiksi
aikuiskoulutuksen rahoituksen puolesta tullaan kampea vääntämään.
Arvoisa puhemies! Tulevaisuuden aikuiskoulutus-, lisäkoulutus-
ja täydennyskoulutuspuolella on erityisen tarkasti mietittävä väyliä,
joilla tätä koulutusta voidaan tarjota kaikille
työelämän aloille, ei pelkästään
koville aloille. Tällöin viittaan esimerkiksi
sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen täydennys- ja lisäkoulutukseen.
Huoleni on, että ne saattavat jäädä tämän
lain voimaantulon myötä lapsipuolen asemaan. Siihen on
välittömästi sivistysvaliokunnan puututtava, jos
näitä ongelmia ilmenee. Samoin haluaisin myös
korostaa sitä, että kaikenlainen työelämäläheinen
koulutus on saatava opiskelijan omien edellytysten mukaisesti tätä henkilöä ja
hänen omia koulutussuunnitelmiansa palvelevaksi myös
tulevaisuudessa. Kun tiedämme työelämän
vaativat tarpeet, tämä ei voi olla yksistään taloudellinen
kysymys.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun käytin puheenvuoron hetki sitten,
tarkoitukseni ei ollut käyttää varsinaista
aikuiskoulutuspoliittista, puhumattakaan koulutuspoliittista, puheenvuoroa,
vaan keskittyä ihan tähän rahoitusjärjestelmään
ja toiminta-avustukseen.
Mutta korjaisin kyllä ed. Kerolan näkemyksen
siltä osin, kun hän antoi ymmärtää,
että haluaisin keskittää jotenkin aikuiskoulutuksen
yksin ammatillisiin aikuiskoulutuskeskuksiin tai tulevaisuudessa
niin sanottuihin työelämän aikuisopistoihin.
Aivan niin kuin tässä laissa todetaan, sen rinnalla
tarvitaan ammatillisten oppilaitosten tarjoamaa aikuiskoulutusta.
Siellä on monessa hyvin modernit ja hyvät aikuiskoulutusosastot. Myöskin
vapaan sivistystyön erittäin tasokas aikuiskoulutustarjonta
monissa kansanopistoissa jne. on. Kaikkia näitä tarvitaan,
eivätkä ne riitäkään.
Tältä osin ed. Kerola kyllä tietää itse
tämän asian myöskin, ettei pidä antaa
väärää todistusta lähimmäisestä.
Rahaa tietysti olisi tarvittu merkittävästi enemmän.
Tulopoliittisessa ratkaisussa tähän niin sanottuun
aikuisten Nosto-ohjelmaan tuli 2 miljoonaa euroa. Nyt me saimme
näissä neuvotteluissa lisättyä toiminta-avustukseen
4 miljoonaa euroa, ja sen lisäksi vapaalle sivistystyölle tuli
nafti miljoona euroa lisää. Se oli se suunnilleen,
mihin sosialidemokraattien ja vasemmistoliiton voimin päästiin
tässä hallituspohjassa. Ei ole mitään
tarvetta tässä kokoomusta kritisoida, koska sen
jäsenet varmaan sivistysvaliokunnassa olisivat halunneet
enemmän, mutta kokoomus ei ole aidosti sitoutunut aikuiskoulutukseen
ja sen kehittämiseen.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Gustafsson, 2 minuuttia on täynnä! Jos
haluatte jatkaa, niin ...
Eiköhän tämä riitä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Gustafssonille toteaisin vain sen,
että olemme sekä sivistysvaliokunnan ryhmässä että myöskin
täällä eduskuntakeskustelussa halunneet
keskustassa painottaa erikoisesti alueellista koulutuksen saatavuutta
ja myöskin tasa-arvoa koulutuksen saatavuudessa.
Keskustelu päättyy.