9) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2004
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että oikeuskanslerin
kumpikin kertomus on varsin hyvin ja huolellisesti laadittu ja antaa
kattavan kuvan oikeuskanslerin toiminnasta.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota yhteen
keskeiseen asiaan, joka on asioiden viipyminen erityistuomioistuimessa
mutta myöskin hallinnossa, ja viittaa siihen, että perustuslain
21 §:n 1 momentti edellyttää sitä,
että jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi
asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä. Lisäksi
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artikla takaa jokaiselle oikeudenkäynnin
kohtuullisen ajan kuluessa, ja sen lisäksi kansalaisoikeuksia
ja poliittisia oikeuksia koskevan sopimuksen 14 artiklan 2 kohta
lähtee siitä, että rikossyyte on käsiteltävä ilman
kohtuutonta viivytystä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on vuoden 2000 jälkeen antanut Suomelle muistaakseni 17
langettavaa päätöstä siltä osin,
että oikeudenkäynti on kestänyt kohtuuttoman
pitkään.
Tältä osin täytyy sanoa, että tilanne
ei ole kovin hyvä Suomessa, ja nyt oikeusministeriössä on
todellakin harkittu sitä, että jokaiselle, jonka oikeudenkäynti
on venynyt pitkään, maksettaisiin automaattisesti
korvaus, jotta ei jouduttaisi menemään ihmisoikeustuomioistuimeen
näitten korvauskysymysten kanssa. Voi sanoa, että silloin
oikeudenhoito ei ole hyvässä järjestyksessä,
jos tällaiseen järjestelmään
joudutaan menemään.
Erityinen huolenaihe perustuslakivaliokunnalle on valtionhallinnon
tuottavuusohjelma, joka merkitsee sitä, että resursseja
vähennetään oikeuslaitoksesta, myöskin
tuomariresursseja, ja se merkitsee jälleen sitä,
että oikeudenkäynnit tulevat hidastumaan. Tältä osin
kehityksen suunta on väärä. Tietysti,
mikä on tärkeätä, voidaan hallinnollisilla
muutoksilla toimintaa tehostamalla parantaa jossain määrin
tilannetta, mutta tältä osin kyllä perustuslakivaliokunta
katsoo, että kun tuottavuusohjelmaa pannaan täytäntöön, niin
nämä perustuslain takaamat oikeudet ja niitten
toteutuminen pitää ottaa erittäin vakavasti huomioon, jotta ei jouduta tilanteeseen,
jossa oikeudenkäyntien kesto vielä olennaisesti
pidentyisi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
vuodelta 2004 ansaitsee muutaman huomion valiokunnan jäsenen
näkökulmasta.
On nimittäin niin, että tässä kertomuksessa
ei otettu kantaa siihen tilanteeseen, joka Suomessa
on syntynyt yhteisöoikeuden tulkinnasta ja ennen
kaikkea siitä, onko tavallisella kansalaisella mahdollisuus
saada oikeutta ja puolustaa oikeuksiaan, saada oikeudenmukainen
oikeudenkäynti ja toimia asiassaan niin sanotun
fair play -periaatteen mukaan, reilun pelin periaatteen mukaan,
oikeudessa. Minä tein tästä asiasta vastalauseen,
jonka tarkoituksena nimenomaan on nostaa esille tavallisen kansalaisen
oikeus saada asiansa puolueettomaan käsittelyyn ja nimenomaan
niin, että se on myös kansainvälisen oikeuden
mitat täyttävä.
Luontodirektiivin tulkinnassa ja Suomessa tapahtuneen Natura-käsittelyn
aikana kävi selkeästi ilmi, että asiakirjoja
oli muutettu. Tein siitä muistutuksen M 2/2004
oikeuskanslerin virkatoimien tutkimiseksi, mutta se ei johtanut
lopulliseen tulokseen, ja sitten pahintahan siinä oli se, että tänäkään
päivänä esille nostamiini epäkohtiin
oikeuskansleri ei sormellakaan puuttunut eikä perustuslakivaliokunta
asiaan reagoinut, vaikka kaikki dokumentit olivat pöydällä ja
kaikki tiedot käytettävissä.
Perustuslain 2 § 3 momentin mukaan julkisen vallankäytön
tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa tulee tarkoin
noudattaa lakia. Muistutusasiassa M 2/2004 -asia käsiteltiin perustuslakivaliokunnassa
kuulemalla asiantuntijoita vuonna 2004. Kaikki perustuslakivaliokunnalle
toimittamani aineisto sisälsi muun muassa yhteisöoikeuden
asiaa koskevat tuomiopäätökset, jotka
tulivat näin myös oikeuskanslerin tietoon lausuttavaksi.
Asia tuli toki myös perustuslakivaliokunnan tietoon.
Kun Suomi liittyi Euroopan unionin jäseneksi vuonna
1995, eduskunta teki asiasta päätöksen perustuslaissa
säädetyssä valtiosopimuksen hyväksymisjärjestyksessä.
Tällä päätöksellään Suomi
hyväksyi Euroopan unionin oikeusjärjestyksen omakseen
ja vakiintuneen oikeuskäytännön meillä noudatettavaksi.
Suomea sitoo myös Euroopan ihmisoikeussopimus, jonka valvonta kuuluu
yksiselitteisesti perustuslakimme mukaan oikeuskanslerille. Oikeuskanslerin
kertomuksessa vuodelta 2004 on kyse juuri ihmisoikeuksien ja perusoikeuksien
noudattamisen valvonnasta, ja nämä asiat kiistatta
kuuluvat oikeuskanslerin tehtäviin ja myös perustuslakivaliokunnan
toimialaan.
Tuomioistuinten valvonta kuuluu myös oikeuskanslerille.
Suomi on saanut lukuisia langettavia tuomioita oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin perusteiden rikkomisesta. Tunnetuin päätös
on niin sanottu Fortum-päätös, joka on
annettu 15. päivänä heinäkuuta
2003. Tässä päätöksessä nimenomaan
korostetaan asianosaisen oikeutta saada kaikki oikeudenkäyntiasiakirjat
haltuunsa käsitellystä asiasta. M 2/2004 -muistutuksessa
oikeuskanslerin virkatoimien tutkimiseksi oli kyse juuri tästä asiasta.
Tänäkään päivänä kyseessä olevassa
muistutusasiassa asianosaiset eivät ole saaneet kaikkia
asiakirjoja haltuunsa. Enempää oikeuskansleri
kuin perustuslakivaliokuntakaan eivät ole ottaneet asiaan
mitään kantaa, vaikka dokumentit ovat olleet selkeästi
kaikkien nähtävillä ja ulottuvilla ja
olen ne kirjallisesti ja myös nettimuodossa toimittanut
asianomaisille toimijoille.
Kun oikeuskanslerin kertomusta vuodelta 2004 käsiteltiin
perustuslakivaliokunnassa, oli oikeuskansleri Paavo Nikula kuultavana
asiasta. Oikeuskansleri vastasi kysymykseeni Euroopan yhteisöjen
tuomioistuinten päätösten sitovuudesta
Suomelle niin, että vain ne tuomiot, jotka koskevat nimenomaan
Suomea, ovat meitä sitovia. Luontodirektiivin tulkinta,
joka nimenomaan koskee myös Kemihaaran soiden tapausta,
on tullut yhteisöjen tuomioistuinten päätöksissä selvästi esiin. Tuomiot
C371/98, annettu 7.11.2000, C67/99, annettu 11.9.2001, ja C
6/2004, annettu 20.10.2005, ovat selkeitä ratkaisuja
direktiivin noudattamisesta.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa 14/1994 Suomen
liittymisestä Euroopan unionin jäseneksi kirjattiin,
että Euroopan unionin alueella kansalainen voi aina vedota
direktiivin selkeisiin, ehdottomiin ja täsmällisiin
määräyksiin, vaikka jäsenmaa
ei ole siirtänyt näitä edellä mainittuja kohtia
tarkasti kansalliseen lainsäädäntöön. Tämä lausunto
annettiin perustuslakivaliokunnassa 7.10.1994. Asian käsittelyyn
osallistui tuolloin myös kansanedustajana Paavo Nikula, joka
toimii nykyisin oikeuskanslerina. Perustuslakivaliokunta on monessa
EU-asiassa kuullut valtiosääntöasiantuntijoita,
joiden kannan mukaan yhteisöoikeus on Suomea sitovaa ja
yhteisöoikeus on sovellettavaa oikeutta kansallisiin säädöksiimme
nähden. Periaatetta tulee noudattaa niin tuomioistuinten
kuin viranomaistenkin virkatoimia hoitaessaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies, oikeuskanslerin kertomusta koskien
haluan tuoda esille myös sen mahdottoman tilanteen, johon
Suomen kansalainen on joutunut luontodirektiivin toteuttamisessa. Kansallisessa
lainsäädännössä,
joka on luonnonsuojelulaki, on vain muutama lause, joista eivät
käy ilmi tarkat lain soveltamisohjeet. Kun direktiiviin
ei kerran voi vedota eikä muutakaan keinoa ole, syntyy
tilanne, joka johtaa viranomaisten mielivaltaan lain soveltamisessa.
Kun perustuslakivaliokunta käsittelee asioita, siellä yksi
lainkäytön perusperiaate on, että lainsäädännön
tulee olla yksiselitteistä ja tarkkarajaista. Mitä lainkäyttöä on
sellainen, jossa viranomainen tulkitsee mielensä mukaan
ja tuomioistuimessakaan kansalainen ei koskaan saa asiaa edes käsiteltäväksi?
Lisäksi asiaa koskevat asiakirjat pannaan piiloon elikkä asianosainen
joutuu asiakirjoja metsästämään.
Olen tehnyt itse sitä työtä jo kymmenen
vuotta omalta osaltani. Tänäkään
päivänä en ole vielä saanut
asiakirjoja haltuuni. Korkeimmassa hallinto-oikeudessa päätös
edelleen odottaa itseään. Olen reklamoinut tästä asianmukaisesti
korkeimpaan hallinto-oikeuteen saaden käytännössä vain hymähtelyjä,
että kyllä asia sieltä joskus tulee. Mielestäni
kymmenen vuoden odotusaika alkaa olla niin sanotusti riittävä.
Toisekseen perustuslakivaliokunta työssään on
myös perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien valvoja, onhan
se oikeuskanslerin virkatoimien tutkijakin tarvittaessa, jos kymmenen
kansanedustajaa antaa siihen kirjallisen muistutuksen ja syytä aiheeseen,
että asiaa ruvetaan tutkimaan. Miksi tässä asiassa
sitten venkoillaan? Eikö tavallisen suomalaisen ihmisen
oikeus ole aivan yhtä tärkeä kuin jonkun
yksittäisen EU-viranomaisen toimenpide? Ei kansallista
lainsäädäntöä ole Euroopan
unioniin liittymisellä romutettu eikä kansalaisoikeuksia
ole keneltäkään peruttu. Tätä on venkoiltu
ja venkoiltu. Olen asiasta maininnut perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalle
lukuisia kertoja, toimittanut hänelle asiakirjoja. Asia ei
ole johtanut sen enempään.
Lopuksi vielä, arvoisa herra puhemies, haluan korostaa
sitä, että tämä asia jää suomalaisen
oikeudenkäytön historiassa ehkä yhdeksi
murheellisimmista luvuista, enkä halua, että se
haudataan tähänkään vielä.
Asiaa pitää toki selvittää. Asiahan
on Euroopan yhteisöjen tuomioistuimessa käsittelyssä,
noudatettiinko direktiiviä oikein. Odotan mielenkiinnolla
sieltä tulevaa päätöstä ja
toivon vakaasti, että asia saa hyvän päätöksen
sitten, kun yhteisöjen tuomioistuin siitä lausuu,
mutta en voi koskaan hyväksyä sitä, että asiaan suhtaudutaan hymähdellen,
jopa hymyillen.
Kysymys on tavallisen ihmisen oikeuksista, joista varsinkin
tämän talon pitäisi olla äärimmäisen
huolissaan. Edustajia istuu salissa tällä hetkellä vain
viisi kappaletta allekirjoittaneen lisäksi. Toivon, että tähän
asiaan otettaisiin kantaa ja asia nostettaisiin esille. Yhdenkin
ihmisen oikeusturva ja oikeudet ovat yhtä tärkeä asia
kuin esimerkiksi tässä salissa olevan yhden kansanedustajan
oikeudet. Minut kaiken lisäksi tässä asiassa
yritettiin ennen käsittelyä jäävätä,
mikä oli mielestäni aivan käsittämätön
toimi, jolla puututtiin kansanedustajan riippumattomuuteen ja hänen
mahdollisuuteensa toimia tässä asiassa. Asia tuli
minulle niin järkyttävänä eteen,
että ihmettelin, miten tämä voi olla
edes mahdollista.
Ihmettelen myös sitä, että valiokuntaneuvokset
olivat mukana tässä, käytän,
arvoisa puhemies, siitä nimeä ilveily. Se on ehkä kova
sana, sitä pyydän anteeksi, mutta en voi siitä muuta
sanoa, koska on aivan käsittämätöntä,
että kansanedustajaan käydään
kiinni asiassa, jossa hän varmasti ei ole jäävi.
Sen tietää jokainen kansanedustaja ja varsinkin
jokainen virkamies toimiessaan virkavastuulla esimerkiksi valiokuntaneuvoksen
virassa. Ihmettelen tätä asiaa. En jaksa sitä koskaan
ymmärtää enkä sitä koskaan
hyväksy. Se on kansanedustajan työn törkeää halveksimista,
ja toivon, että tämä asia selvitettäisiin,
jos ei tämän eduskunnan aikana, niin ainakin seuraavassa
eduskunnassa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Juuri tähän asiaan, mistä ed.
Hoskonen vakavaan sävyyn puhui, on vähän
vaikea ottaa kantaa, kun ei sitä tarkemmin tunne, mutta
tähän kertomuskäytännön
periaatteeseen totean tällaisella jo pitempään
täällä olleen kokemuksella, että nämä kertomukset
sinänsähän ovat erinomaisen hyvä instituutio.
Ne antavat mahdollisuuden käydä käsiksi todella
tärkeisiin, olennaisiin kysymyksiin, mutta sitten tulee
vähän se "mutta". Ymmärrän,
että asia ei ole helposti ratkaistavissa. Se "mutta" tulee
siitä, että kun politiikkaa tehdään
ajassa, niin kuin tänäänkin iltapäivällä muutaman
kerran on tullut todetuksi, niin niiden tärkeiden asioiden, jotka
näiden kertomusten kautta tulevat tai saattavat tulla keskusteluun,
aika monta kertaa on jo silloin ohi ja me vähän
pieksämme tuulta täällä puhuessamme.
Nyt en suinkaan, ed. Hoskonen, tarkoita teidän äskeistä puheenvuoroanne.
Mutta tässä on vuosien mittaan useampaan kertaan
joutunut toteamaan sen, että me vähän
puhumme menneestä maailmasta, kun me käsittelemme näitä kertomuksia.
Sanon vielä toisen kerran, että sinänsä nämä kertomukset
ovat erittäin hyvä ja tärkeä instituutio.
Jos mahdollista, olisi hyvä, että niiden käsittely
voisi olla vähän lähempänä niitä tapahtumia,
mitä kertomuksissa käsitellään.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen on oikeassa, että kertomukset
olisi pitänyt käsitellä aikaisemmin,
mutta aikataulu johtuu osittain perustuslakivaliokunnan työkuormasta
ja siitä, että lausunnot pyritään
aina valmistamaan ennen kuin mietinnöt asioista, jollei mietinnöllä ole
kiirettä.
Mitä tulee ed. Hoskosen vastalauseeseen, niin sen haluan
todeta, että mitä tulee muistutuskirjelmä 2:een
valtiopäiviltä 2004, niin silloin oikeuskanslerin
menettely tutkittiin erittäin huolellisesti. Kuultiin valtava
joukko asiantuntijoita ja kyllä asiantuntijoitten yksimielisen
kannan perusteella päädyttiin siihen, että oikeuskansleri
ei ole syyllistynyt virkatoimissaan laiminlyöntiin.
Kemihaaran soiden käsittelyn osalta valtioneuvostossa
voin todeta, että käsittely ei ollut välttämättä aivan
onnistunut. Siltä osin valiokunta kirjoitti omaa tekstiään.
Mutta mitä tulee tuomioistuinten päätösten
valvontaan, tältä osin ei ollut mitään
huomautettavaa.
On syytä ehkä todeta se, että silloin,
jos epäillään, että oikeudenmukainen
oikeudenkäynti Suomessa ei toteudu, niin oikea valitusinstanssi on
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Sinne voidaan kannella, ja se
tekee ratkaisun. Perustuslakivaliokunnalla ei ole mitään
valtuutta pyrkiä arvioimaan yksittäistapauksissa
sitä, onko jossakin oikeudenkäynnissä menetelty
oikein vai väärin.
Mitä tulee sitten siihen, että yhteisöoikeus
on Suomea sitovaa, niin tämä periaate on ollut
täysin selvä siitä lähtien,
kun Suomi on ollut Euroopan unionin jäsen. On täysin
selvää, että jos Euroopan unionissa on
direktiivi, sitä sovelletaan Suomessa. Jos meillä kansallinen
lainsäädäntö ei ole kunnossa,
siitä huolimatta voidaan tähän direktiiviin
vedota. Meillä on tätä varten oikein
selkeä oikeusjärjestys. Viime kädessä voi
valittaa tuomioistuimelle ja aina korkeimpaan oikeuteen, joka tarvittaessa,
jos epäselvyyttä asiasta ilmenee, pyytää Euroopan
yhteisöjen tuomioistuimen lausunnon. Tältä osin voidaan sanoa, että menettelytavat
ovat selkeitä. Jokaisella on
oikeus valittaa ja lopputulos viime kädessä käsitellään
aina korkeimmassa oikeudessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Parempi myöhään
kuin ei milloinkaan. Vaikka nämä käsitellään
myöhässä, niin kyllähän
tässä, kun tulee esille semmoisia epäkohtia,
missä on silloin menetelty väärin, minusta
on hyvä, että käsitellään vaikka
myöhemmin ja otetaan opiksi. Se pitäisi vaan muistaa
näissä asioissa.
Sitten toiseen kohtaan: Ed. Hoskosen puheenvuoroon voisi todeta,
jotta olen ihaillut hänen sitkeyttään
siinä mielessä ja peräänantamatonta suhtautumista
sikäli, jotta minusta kansanedustajan oikeuksiin pitäisi
kuulua saada kaikki tiedot. Niin kuin ed. Hoskonen on monesti todennut, hän
ei ole vieläkään saanut niitä tietoja,
vaikka kyllähän, jos aiotaan hoitaa asioita, silloin
pitäisi kaikkien asioiden olla läpinäkyviä.
Tällä hetkellä, olen ymmärtänyt,
kun esitetään ed. Hoskoselle iso nippu papereita
sieltä, niin että ei kuin käydä lonaamaan
sieltä ja kaivamaan — sitäkään
en tiedä, onko edes kaikki saatavissa siellä — niin se
on täysin kohtuuton vaade. Vaan jos pyydetään
jotain tarkkaa rajattua kohdetta, niin se pitäisi virkamiesten
kyllä toimittaa.
Sitten tässä 1. muistutus, jonka itse tein
ja sain siihen yhdeksän muuta nimeä alle, koskee
vuotta 2004 nimenomaan. Minusta kuitenkin oikeuskanslerin olisi
pitänyt silloin ne faktat tutkia siitä ja tietysti
perustuslakivaliokunnan aikanaan katsoa, kun myöhemmin
käsitteli sitä. Tämä on
Sarkkisten tämmöinen hometalokauppa, jossa
vieläkään nämä ihmiset eivät ole saaneet
oikeutta.
Jo se ennakkoasenne, kun puheenjohtaja Sasi oli silloin Ilta-Sanomissa
todennut, että tämmöisiä asioita
ei tänne pitäisi tuodakaan, kuvastaa sitä,
jotta siinä jo etukäteen periaatteessa lyötiin lukkoon
se — kun ei tänne pitäisi tämmöisiä tuoda — että ei
niitä myöskään käsitellä asiallisesti. Tämä on
paha juttu. Kyllä minusta puheenjohtajan pitäisi
ja kaikkien toimia niin, onko se kansleri tai eduskunnan oikeusasiamies,
että ei iske lukkoon etukäteen juttua sillä,
että tämä ei tänne kuulu.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama ajatus asiassa.
Kun eduskunta käsitteli tätä asiaa
aikanaan M 2/2004 -asiana, niin silloin toki tulivat esille kaikki
nämä esimerkiksi puheenjohtaja ed. Sasin mainitsemat
asiat. Mutta mielestäni se yksi ydinkohta tässä on
se, että tässä ympäristöministeriön
virkamiehet veivät kyllä eduskuntaa ja valiokuntaa
suorastaan ihan harhateille, ja tietoisesti. Jos kerran ne asiakirjat,
niin kuin he väittävät, ovat oikeita,
miksi niitä ei sitten saa katsoa? Mitä julkista
asiakirjaa voidaan pitää piilossa, jos siinä ei
ole mitään virheellisyyttä? Sellaiset
asiakirjat, jotka ovat julkisia, ovat aina julkisia. Perusteluksi
ei riitä, että siellä on kaksi riviä salaista
tietoa. Ne voidaan nykytekniikalla salata millä tahansa.
Kuka tahansa meistä, alkeellisinkin tietokoneen käyttäjä,
osaa sen salauskeinon. Minä en ehkä sitä osaa,
mutta en ole tunnustautunutkaan tietokoneasiantuntijaksi.
Elikkä tässä tapauksessa ministeriö vei
eduskuntaa kuin pässiä narussa ja me menimme perässä.
Se kuvaa sitä, mihin tässä asiassa ollaan menossa.
Kyllä eduskunnan pitää tässä maassa olla
se instanssi ja se päättäjä,
jota ministeriö uskoo. Eduskunnan ei tarvitse nauttia ministerin luottamusta,
vaan ministerin tulee nauttia eduskunnan luottamusta. Se on mielestäni
se marssijärjestys.
Toisena jääviysasiaa vielä, arvoisa
puhemies. Jääväämisyritystä pidän
eduskuntaurani mustimpana hetkenä. Se tuli yllätyksenä,
enkä voinut millään lailla siihen valmistautua.
Toisekseen en tiedä Suomen itsenäisen eduskunnan
historiassa ... Sata vuottahan on Suomen demokraattista päätöksentekoa
viety eteenpäin, ja tämän vuoden aikana
juhlimme, ja taitavat tämän vuoden puolella juhlat
jatkua vielä uuden eduskunnan koossa ollen. Mutta joka
tapauksessa haluaisin sen tietää, miten paljon
näitä tällaisia tapauksia nyt todella
on ollut, koska kunnallispuolella tiedän, mikä on
jääviyden raja. Mutta tässä talossa
tiedän, että se on äärimmäisen
harvinainen ja sen yrittäminenkin kertoo, että jollakin
täytyy olla esimerkiksi ketunhäntä kainalossa,
mutta se varmaan jonain päivänä selviää.
Toivon, että joku sen selvittäisi.
Sitten toisaalta ed. Sasi viittasi perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana
siihen, että kun on kerran vedottu korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Miten
siitä voi pyytää ennakkoratkaisua yhteisöjen
tuomioistuimesta, kun korkein hallinto-oikeus ei hae sitä?
Ei se kansalainen voi sinne korkeimman hallinto-oikeuden portaille
mennä rukoilemaan, että anokaa nyt sitä ennakkopäätöstä. Kun
hän ei voi, niin ei. KHO ei ota sitä edes kuuleviin
korviinsa. Sitäkin on yritetty. Toisekseen, eihän
tavallisen kansalaisen tarvitse oikeuksiaan perätä,
vaan niiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä.
Sellaiset maat, joissa kansalainen joutuu virkamiestä rukoilemalla
rukoilemaan, mitä tässä pitää tehdä,
eivät taida sijaita edes Euroopassa. Ne ovat jossakin Euroopan
ulkopuolella, ulkopuolella demokratian vaikutuspiirin.
Sitten oikeudenmukaisista oikeudenkäynneistä vielä ja
niiden asiakirjoista. Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
lukuisia langettavia tuomioita oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
periaatteiden laiminlyönnistä, ja se asia on mielestäni äärimmäisen
vakava, ollaanhan demokraattisen valtion rajojen sisällä. Mielestäni
se, että niitä asiakirjoja edelleen piilotellaan
jossakin, ties missä, vaikka olen näyttänyt
asiakirjoilla toteen, että niitä on moneen kertaan
muutettu, on mielestäni eduskunnan arvovallankin kannalta
aivan käsittämätön tilanne, siis
se, että tällainen tilanne tietoisesti sallitaan.
Sanoin perustuslakivaliokunnassa tässä samassa
asiassa, jos jotakin kansanedustajaa jossakin muussa asiassa, esimerkiksi
ed. Sasia — tai käytin myös paria muuta
vertausta siinä puheenvuorossani — samoilla keinoin
kohdeltaisiin jääväämisyrityksellä asiakirjoja
salaamalla, meteli olisi aivan varmasti hirvittävänlainen.
Vaikka ed. Heidi Hautalaan voisin verrata: jos samanlainen yritys
tehtäisiin häntä kohti, niin olisin mielenkiinnolla
seuraamassa sen keskustelun kovuutta, mitä silloin käytäisiin.
Ehkä ensimmäisen kauden kansanedustajaa voidaan
hieman kovemmalla kädellä kohdella, koska oletetaan,
että hän pitää suunsa kiinni,
mutta minä en pidä.
Siksi, arvoisa puhemies, tämän asian kohdalta omalta
osaltani lopuksi totean, että haluan tietää jonain
päivänä, mitä tämä salailu
on. Se ei koskaan sovi edustajan uralle, että antaa anteeksi sen,
että asiat viedään piiloon ja niitä piilotellaan tietoisina
siitä, että se lopputulos, mikä aiheutuisi,
jos asiakirja tulee julki, olisi suomalaisen
oikeusjärjestelmän kannalta harvinaisen kummallinen.
Mutta olkoon niin tai näin, niin asiakirjojen pitää tulla
julki. Se kuuluu suomalaiseen oikeudenmukaisuuteen ja kansainvälisen
oikeuden periaatteisiin ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
periaatteisiin varsinkin. Toivon, että asiaa selvitetään.
Omalta osaltani teen parhaani.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti haluan vielä todeta, että perustuslakivaliokunta
ei ole tuomioistuin. Jos perustuslakivaliokuntaan tuodaan muistutuskirjelmällä jokin
asia, niin valiokunta ei ota kantaa siihen, onko siinä asiassa
kantaja vai vastaaja oikeassa tai onko korkein oikeus, hovioikeus
tai käräjäoikeus tehnyt asiassa oikean
ratkaisun. Silloin arvioidaan pelkästään,
kuten tässä Sarkkistenkin tapauksessa, se, onko
oikeuskansleri laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa. Oikeuskansleri
ei voi puuttua valtiossa, jossa vallan kolmijako-oppi on vallalla,
tuomioistuimen toimintaan. Vain selviin hallinnollisiin virheisiin,
aivan täysin selviin virheisiin, oikeuskansleri voi puuttua,
mutta ei siihen, onko tuomio oikea vai ei. Siitä syystä ei
pidä kuvitella, että kun asia tuodaan tänne,
niin me ottaisimme kantaa siihen, onko tuomioistuimen ratkaisu oikea
vai ei.
Mitä tulee sitten tähän jääviyskysymykseen, jonka
ed. Hoskonen nosti esille, tältä osin on kysymys
siitä, kun oli ed. Hoskosen omasta muistutuskirjelmästä kysymys,
onko hän tässä asiassa jäävi.
Asia nopeasti selvitettiin ja todettiin hyvin kirkkaasti ja selkeästi,
että valitulla edustajalla on erittäin laajat
valtuudet. Vaikka hän itse tekisi muistutuskirjelmän,
niin hän on oikeutettu käsittelemään
tuota muistutuskirjelmää myöskin perustuslakivaliokunnassa,
joka on tietyllä tavalla tuomioistuimen kaltainen elin,
joka ottaa kantaa lakien perustuslainmukaisuuteen. Voi sanoa, että on
tältäkin osin saatu ennakkoratkaisu, jota jatkossa
on hyvin helppoa noudattaa.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Ed. Hoskonen mainitsi, että hän
ei ole saanut kaikkia asiakirjoja nähtäväkseen.
Olin perustuslakivaliokunnassa silloin läsnä,
kuten ed. Hoskonenkin. En tiedä, kuuliko hän sitä,
kun asiantuntija sanoi, että kyllä ne kaikki asiakirjat
ovat nähtävissä, mutta eivät
tietenkään monistettavissa, koska lain mukaan
monet asiat ovat luonnonsuojelun kannalta salaisia. Eli kaikki asiakirjat
olisivat nähtävissä, kun vain olisi mennyt
katsomaan.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yritin lukuisia kertoja mennä ympäristöministeriöön
katsomaan niitä sekä tein myös turhan
matkan Brysseliin Euroopan yhteisöjen luonnonsuojelun pääosaston
toimistoon. Siellä oli alkuperäiset asiakirjat
hyllyssä mapeissa, mutta siellä vartioi niitä kahta
hyllystöä kaksi sellaista kuulantyöntäjän
kokoista miestä; sinne ei lähellekään ollut mitään
asiaa. Yritin monta kertaa, mutta sellaisen miehen, ed. Halmeeseen
viittaan, ohittaminen tällaisen hintelän miehen
voimin on käytännössä mahdotonta,
ja toimistoihin ei mennä tappelemaan.
Toisekseen, kun asiakirjat ovat siellä ministeriössä,
niin en muista lakia, onko se hallintolaki vai joku muu laki, jossa
selkeästi sanotaan, että kun asiakirjaa pyytää,
niin se asiakirjan pyytämismuoto ei ole koskaan asiakirjan
saannin esteenä. Onko se sähköinen muoto
tai onko se asiakirja paperilla tai jotenkin muuten putkella nähtävissä,
mutta sen pitää olla aina nähtävissä siinä tilanteessa
siten, mikä on helpoin ja paras tapa, tarkoituksenmukaisin.
Kysymys on siitä, että ne pannaan piiloon ja kaksi
kaksimetristä isoa miestä vahtii niitä.
Se ei liene se tapa, millä tässä maassa
tai Euroopassa hoidetaan asioita.
Keskustelu päättyy.