3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kansainvälistä suojelua
hakevan vastaanotosta annetun lain ja ulkomaalaislain muuttamisesta
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Vapaaehtoisen paluun tukeminen niissä tapauksissa,
joissa kansainvälistä suojelua hakeneelle ulkomaalaiselle
ei myönnetä oleskelulupaa, on perusteltua.
Korvaus ja avustus myönnettäisiin tarveperusteisesti,
ja avustuksen myöntäminen edellyttäisi
suunnitelmaa avustuksen käytöstä.
Myönteistä on myös se, että nykyinen, hankepohjalta
toimiva vapaaehtoisen paluun toiminta vakiinnutetaan osaksi Suomen
oikeusjärjestelmää.
Lakiesityksen mukaan vastaanottopalveluiden lopettaminen on
jatkossa mahdollista tilanteissa, joissa henkilö voisi
palata kotimaahansa avustettuna käyttäen hyväksi
vapaaehtoisen paluun järjestelmää. Näillä ohjaavilla
toimilla pyritään osaltaan varmistamaan se, että vain
hyvin poikkeuksellisesti henkilö valitsisi jäävänsä vastaanottopalveluiden
päätyttyä oleskelemaan Suomessa laittomasti.
Laittomasti maahan jäävien määrää on
kuitenkin mahdotonta arvioida. Voi olla, että vapaaehtoisen
paluun suosio jääkin oletettua vähäisemmäksi
ja paperittomien, oikeudettomaan tilaan joutuneiden ihmisten määrä kasvaa.
Nämä henkilöt ovat silloin alttiita hyväksikäytölle
ihmiskaupassa ja harmaassa taloudessa taikka joutuvat elättämään
itsensä kerjäämisellä tai rikollisuudella.
Näiden riskitekijöiden takia tämän
lain toimeenpanon vaikutuksia onkin seurattava tarkasti ja tarvittaessa
ryhdyttävä toimiin tilanteen korjaamiseksi.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Edellisen puhujan kelpo briiffin jälkeen
on helppo jatkaa. Tämän lain valmisteluprosessi
on tuonut minulle selväksi ainakin kaksi keskeistä asiaa
siitä, mikä poliittisessa päätöksenteossa
menee pieleen.
Ensimmäinen asia on se, että ihmisten on kovin
kovin vaikea sietää sitä, että oikea
elämä ei ole johdonmukaista eikä se taivu
selkeisiin kaavoihin. Me säädämme lakia
sellaiseen insinööritodellisuuteen, jossa paha
häviää, kun se kielletään,
ja jossa oikeuslaitos ei tee virheitä, vaikka ihan oikeasti
me tiedämme, että kumpikaan näistä ei
pidä paikkansa.
Me olemme kykenemättömiä käsittelemään sitä tosiasiaa,
että tässäkin lainsäädännössä,
vaikka oikeuslaitos objektiivisesti olisi todennut henkilön
palaamismahdollisuudet turvallisiksi ja mahdollisiksi, subjektiivisesti
tehty, tästä poikkeava arvio kuitenkin vaikuttaa
siihen, miten ihmiset todellisuudessa käyttäytyvät.
Me ratkaisemme sen ongelman, että ihmiset häiritsevät epäloogisella
käyttäytymisellään meidän
loogista oikeusjärjestelmää, sillä,
että poistamme tästä kaavasta ihmiset,
koska eihän hyvä oikeusjärjestelmä nyt
ihmisiä tarvitse.
Toinen huomio on, että usein ideologia ja siitä kumpuavat
arvotukset ohittavat faktat päätöksenteossa.
Meillä on varsin laaja tietopohja muiden maiden kokemuksen
perusteella siitä, mitä tämäntyyppisistä päätöksistä seuraa.
Me tiedämme muualta Euroopasta, että tästä seuraa
paperittomuusilmiön syveneminen — ei suinkaan
se, että ihmiset kiltisti lähtevät pois
maasta sitten, kun me olemme päättäneet,
että nyt ei ole enää sopivaa jäädä.
Sulkemalla silmät me teemme tietoisen valinnan uudenlaisesta
paperittomuusilmiöstä, sellaisesta paperittomuusilmiöstä,
joka näkyy kaikkialla yhteiskunnassa ja joka vähitellen
saavuttaa yhteiskunnassa sellaisen legitimiteetin kuten Tukholmassa,
jossa valtion virkamiehet saattavat käydä paperittomien
pitämissä ruokaloissa lounastunnilla. Se tehdään
sen takia, että järjestelmä säilyttäisi
uskottavuutensa, eikä kukaan huomaa tässä mitään
ongelmaa, mitään ristiriitaa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä edustaja Kontulan
filosofisesta ja hyvästä puheenvuorosta on sitten
hyvä jatkaa.
Myöskin minä näen tässä ongelmia
ja sen takia jätin sitten valiokunnassa vastalauseen tähän lain
toiseen osaan. Eli tämä itse järjestelmähän vapaaehtoisesta
paluusta on hyvä ja vaikuttaa hyvältä niitten
ihmisten kohdalla, joilla on todellinen mahdollisuus sitten palata
avustettuna ja tuettuna sinne lähtömaahansa. Mutta
aivan niin kuin edustaja Kontula totesi, reaalimaailmassa se ei
ole aina mahdollista, vaikka esitetyn lain mukaan sen sitten pitäisi
tapahtua noin vain helposti. Ja ongelmallinen minun mielestäni
on hallituksen esitys nimenomaan näiden vastaanottopalvelujen
lopettamisesta ulkomaalaiselta, jolta on evätty oleskelulupa
ja joka viranomaisten mielestä voisi avustettuna palata
kotimaahansa. Valiokunta mietinnössään
hyväksyy tämän kohdan lakiesityksestä,
mutta itse joudun jättämään tähän
vastalauseen ja hylkäysesityksen. Se sisältää valiokunnassa
esille nostamiani seikkoja, joiden perusteella pidän lakiesitystä ongelmallisena.
Termi "vapaaehtoisen paluun järjestelmä" on harhaanjohtava,
sillä sille ei ole todellista muuta vaihtoehtoa kuin jäädä oleskelemaan
maahan laittomasti tai siirtyä toiseen maahan. Vapaaehtoisesta
paluusta kieltäytyvältä evätään
oleskeluluvan lisäksi kaikki palvelut välttämätöntä toimeentuloa
ja huolenpitoa lukuun ottamatta. Toisin sanoen hän jää aivan
omilleen. Hallituksen esityksen hyväksymän valiokunnan
mietinnön mukaan vapaaehtoisesta paluusta kieltäytyvä henkilö ei
voi enää vastaisuudessa saada tilapäistä oleskelulupaa
ulkomaalaislain 51 §:n perusteella. Nykyisen lainsäädännön
mukaan kielteisen päätöksen saanut turvapaikanhakija
saa Suomesta tilapäisen oleskeluluvan, jos häntä ei
voida palauttaa omaan kotimaahansa. Todennäköistä onkin,
että hyväksytyn lakiehdotuksen seurauksena Suomeen
syntyy väistämättä uusi laittomasti
maassa oleskelevien henkilöiden ryhmä.
Se, että henkilö on tähän
asti voinut saada tilapäisen oleskeluluvan, on pitänyt
Suomessa asuvien paperittomien määrän
pienenä verrattuna muihin Pohjoismaihin ja muihin Euroopan
maihin. Paperittomuuteen sisältyy aina riskejä henkilön
oman hyvinvoinnin ja yhteiskunnan kannalta. Joutuuhan henkilö joka
tapauksessa hankkimaan elantonsa, ja jos ei se ole laillisesti mahdollista,
kasvaa riski henkilön ajautumisesta vaikkapa rikolliseen
toimintaan.
Kasvavan paperittomuuden seuraukset yhteiskunnalle ovat hallituksen
esityksessä jääneet arvioimatta. Pidänkin
parempana nykyistä käytäntöä,
että kielteisen oleskeluluvan saaneella henkilöllä on
osoite ja perustoimeentulo sen sijaan, että hän
hankkisi elantonsa kadulta tai tuttavien avustamana. On puhuttu,
että vastaanottopalvelut olisi vetovoimatekijä,
mutta esimerkiksi Pakolaisapu ry:n lausunnon ja muidenkin asiantuntijoiden
mukaan Suomessa vastaanottopalvelut eivät ole vetovoimatekijä.
Näin myös valiokunta mietinnössään
toteaa.
Suomen turvapaikanhakijamäärät ovat
erittäin pieniä muihin Euroopan maihin verrattuna. Vuonna
2014 Suomeen saapui 3 651 turvapaikanhakijaa ja Ruotsiin
yli 80 000, siis Suomeen 3 600 ja Ruotsiin yli
80 000. Jos turvapaikkaa Suomesta hakeneet ja kielteisen
päätöksen saaneet henkilöt poistetaan
vastaanottokeskuksista sekä evätään
asunto ja muut välttämättömät
peruspalvelut, kuten terveydenhuolto, siirtyvät he mahdollisesti
kunnan toimeentulotukipalveluiden puoleen. Tämä poistaminen
vastaanottokeskuksista heikentää kyseisten ihmisten
oikeuksia ja lisää myös kuntien taloudellisia
kustannuksia mahdollisesti. Myös perustuslakivaliokunta
toteaa hallintovaliokunnalle antamassaan lausunnossa, että perus-
ja ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta vapaaehtoisen paluun järjestelmän
ongelmana voidaan pitää sitä, että sen
seurauksena Suomeen syntyy väistämättä uusi
laittomasti maassa oleskelevien henkilöiden ryhmä.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisissä puheenvuoroissa tuotiinkin
esille tämä huoli, jonka työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa toimme meidän lausunnossamme
esille, että tämä lakimuutos saattaisi
johtaa siihen, että Suomeen voi syntyä paperittomien
henkilöiden joukko ja tämä ilmiö muuttuisi
myös nykyistä näkyvämmäksi.
Tätä asiaa on seurattava tarkoin ja tarvittaessa
tehtävä uusia toimia ja puututtava tähän
tilanteeseen. Tässä on ilman muuta olemassa sitä riskiä,
mitä edustaja Haapanen toi esille, että henkilöillä,
jotka ovat täällä paperittomina, voi
olla houkutusta sortua rikolliseen toimintaan tai ainakin harmaaseen
talouteen, jotta pystyvät elättämään
itsensä. Siksi tämä tilanteen seuranta
on tärkeää.
Olisin omassa puheenvuorossani halunnut kuitenkin nostaa vielä toisen
näkökulman esille, jonka työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa nostimme: lapsen edun näkökulman.
Valiokunnan lausunnossa totesimme, että lapsen edun yksilöllinen
arvioiminen ja huomioon ottaminen ja lapsen edun tosiasiallisen
toteutumisen varmistaminen kaikessa toiminnassa esityksen soveltamisalalla
on erityisen tärkeää. Nostan tässä esille myös
erityisesti ne lapset, jotka ovat ilman huoltajaa. Meidän
on todella tarkkaan mietittävä ja katsottava,
mikä on se lapsen tilanne ja mikä on lapsen edun
mukaista. On hyvä, että ilman huoltajaa olevien
lasten osalta ei tätä vapaaehtoista paluuta sovellettaisi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Puhun
nyt tässä esityksessä olevasta ulkomaalaislain
51 §:n muutoksesta.
Edellä puheenvuoron käyttäneet kansanedustajat
ovat hyviä ihmisiä ja varmasti tarkastelevat tätä asiaa
omasta näkökulmastaan hyvin perustein, mutta pakko
myöntää, että oma näkökulmani
on aivan toinen. Kun Suomeen saapuu turvapaikanhakija, hänellä on
oikeus Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimustenkin
mukaan hakea turvapaikkaa. Sen jälkeen hänen turvapaikkahakemustaan
käsitellään asianmukaisissa prosesseissa,
ja nämä prosessit pitävät sisällään valitusmahdollisuuksia
viranomaisten päätöksistä.
Nyt jos henkilö hakee turvapaikkaa mutta viranomaismenettelyssä todetaan,
että hänellä ei ole oikeutta turvapaikkaan
eikä hänellä myöskään
ole oikeutta humanitäärisen suojelun perusteella
oleskelulupaan, niin silloinhan tämmöisellä henkilöllä ei
ole mitään perustetta, oikeutta jäädä maahan.
Pääsäännön mukaan silloin
toimitaan niin, että tämä henkilö käännytetään
Suomesta, ja jos hän ei suostu Suomesta vapaaehtoisesti
lähtemään — mitä tapahtuu
aika usein, koska Suomi on maailman paras maa ja tänne
mielellään jäädään — niin
silloin kahden poliisin voimin tällainen henkilö väkisin
saatetaan tarvittaessa takaisin lähtömaahansa.
Nyt keväällä 2013 muistaakseni korkein
hallinto-oikeus päätti, että jos tällainen
henkilö, jolla ei ole mitään perustetta
ja oikeutta jäädä Suomeen, ei vapaaehtoisesti
palaakaan lähtömaahansa ja jos hän on
sellaisesta maasta Suomeen tullut, että hänen
kotimaansa ei ota vastaan vastentahtoisia palautuksia, niin tällaiselle
henkilölle tulee antaa Suomessa oleskelulupa, tilapäinen oleskelulupa,
sitten vielä uudelleen tilapäinen vuodeksi ja
sen jälkeen pysyvä oleskelulupa.
No, tämä korkeimman hallinto-oikeuden lain vaatimaksi
edellyttämä menettelyhän on koko turvapaikkajärjestelmän
pilkkaamista. Jos on tämmöinen henkilö,
joka vapaaehtoisesti ei palaa ja jonka lähtömaa
ei ota häntä vastaan palautettuna, niin minkä takia
hän yleensä hakee mitään turvapaikkaa?
Minkä takia käydä läpi mitään
turvapaikkaprosessia, jos kaiken lopputulos on kuitenkin se, että riippumatta
siitä, onko hänellä perusteita turvapaikan
saamiseen tai humanitäärisen suojelun perusteella
oleskeluluvan saamiseen, hän joka tapauksessa saa Suomessa oleskeluluvan?
Eihän tässä ole mitään
järkeä. Minkä takia me silloin tämmöisten
henkilöiden kohdalla yleensä pohdimme koko turvapaikan tarpeellisuutta?
Jos lopputulos on se, että kun ihminen ilmoittaa, että minähän
en mihinkään lähde, niin hänelle
kuitenkin on Suomessa oleskelulupa annettava, tämähän
on täysin järjetöntä. Näin
korkein hallinto-oikeus kuitenkin voimassa olevaa lainsäädäntöä tulkitsi,
ja kesti aivan liian pitkään ennen kuin hallitus
sai tänne eduskuntaan esityksen tämän
ilmiselvän porsaanreiän tukkimiseksi.
Nyt meillä on tässä hallintovaliokunnan
mietintö, joka tämän porsaanreiän
tukkii, joka tukee hallituksen esitystä tämän
porsaanreiän tukkimiseksi. Tämähän
on aivan selvä asia. Eihän meillä voi
olla sellainen systeemi, että ihminen käy läpi koko
turvapaikkaprosessin ja todetaan, että hänellä ei
ole mitään oikeutta jäädä Suomeen,
ja sen jälkeen Suomen viranomaiset sanovat: "Ai, sinä et
suostu lähtemään maasta. No, tässä on
sinulle oleskelulupa, jää sitten Suomeen, vaikkei sinulla
ole mitään perusteita Suomeen jäädä." Minä en
ymmärrä, että edustajat Kontula ja muut täällä ovat
puoltaneet tällaista järjestelmää.
Yhtä hyvin me voimme lakkauttaa näiden ihmisten osalta
koko turvapaikkaprosessin, jos kerta lopputuloksena on kuitenkin
se, että he saavat Suomeen jäädä.
Tämä hallituksen esitys ja siitä annettu
hallintovaliokunnan mietintö on perusteltu, ja totta kai suomalainen
oikeusvaltio toimii näin. Miten muuten se voisi toimia?
Jos kerta kaikki Suomen lailliset prosessit on käyty läpi
ja todettu, että henkilöllä ei ole mitään
perustetta Suomeen jäädä ja hän
voi turvallisesti palata omaan maahansa, niin miten meidän
systeemimme voisi olla sellainen, että sen jälkeen
me piut paut välitämme tästä prosessista
ja sanomme: "Ahaa, sinä niskoittelet, sinä et
halua lähteä omaan maahasi. No, kyllä sinä saat
Suomeen jäädä, tämä on
kuitenkin maailman paras maa ja varmasti kaikin tavoin turvallisempi
ja parempi maa kuin se maa, mistä olet Suomeen tullut"?
Täällä käytetyissä puheenvuoroissa
on kerrottu, että nämä ihmiset joutuvat
tekemään rikoksia, jäämään
maahan paperittomina, ajautuvat ehkä hyväksi käytetyiksi
ja niin edelleen. Tämmöinen riski on olemassa,
jos he Suomeen jäävät. Mutta koko homman
tarkoitus on se, että he eivät jää Suomeen,
koska heillä ei ole mitään oikeutta jäädä Suomeen.
Lopuksi, herra puhemies, totean, että kun täällä on
kerrottu, miten paljon tämän kautta lisääntyy
Suomessa olevien paperittomien määrä — väistämättä,
niin kuin täällä kerrotaan — ehkä tämä on
hyvä pitää mielessä, kun pohditaan
niin sanottujen paperittomien eli laittomasti Suomessa olevien terveyspalveluiden
laajentamista. Samat ihmiset, jotka vähättelevät,
että ei tämä terveyspalvelun laajentaminen
koske kovinkaan suurta joukkoa, tämän asian käsittelyssä korostavat,
miten suuri paperittomien joukko Suomeen tätä kautta
muodostuu.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin puheenvuoro oli erinomainen
esimerkki siitä insinööritodellisuudessa
tapahtuvasta lainsäädännöstä,
josta edellisessä puheenvuorossa puhuin. Minä en
tiedä, millä perusteella edustaja Zyskowicz arvioi
minun hyvyyttäni ihmisenä mutta todennäköisesti
yhtä heikon evidenssin perusteella kuin millä hänen muukin
argumentaationsa lepää. (Ben Zyskowicz: Anteeksi,
ehkä erehdyin!)
Paperiton henkilö tämän jälkeen
oleskelee tässä maassa ilman työlupaa.
Joissakin tapauksissa hän todennäköisesti
oleskelee myös ilman sosiaaliturvaa. Vaikka perustuslaki
hänelle takaa välttämättömän
toimeentulon ja huolenpidon, on todennäköistä,
että merkittävä osa näistä henkilöistä ei
sen piiriin löydä. No, millä nämä ihmiset
elävät, kun he eivät voi tehdä työtä eivätkä voi saada
sosiaaliturvaa?
Minun nähdäkseni edellä esitetty
logiikka menee niin, että kun tehdään
näiden ihmisten elämästä riittävän
kurjaa, niin kyllä he sitten varmaan lähtevät.
Tällainen arvio perustuu täydelliselle tietämättömyydelle
niistä olosuhteista, joihin nämä ihmiset
olisivat lähtemässä. Me emme pysty luomaan
niin kurjia olosuhteita, että ne kilpailisivat surkeudesta
Afganistanin vuoristoseudun taikka Pohjois-Irakin kanssa. Prostituutio, kerjääminen
ja harmaa talous tässä yhteiskunnassa päihittävät
ne olosuhteet, joihinka nämä henkilöt
joko subjektiivisesti tai objektiivisen tiedon varassa kuvittelevat
joutuvansa.
Tässä lainsäädännössä ollaan
nyt tosiaan tukkimassa porsaanreikä, tukkimassa epäjohdonmukaisuus,
aivan kuten edustaja Zyskowicz esitti. Mutta samalla tähän
maahan luodaan tietoisesti lisää kurjalistoa,
lisää alamaailmaa, lisää rikollisuutta,
mikä minun mielestäni on aika kova hinta siitä,
että meidän lainsäädäntö on
siisti ja johdonmukainen.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pystyn kyllä näkemään
logiikan edustaja Zyskowiczin puheessa, vaikka olen asiasta eri
mieltä. Tässä lakiesityksessä on
ongelmakohtia. Esimerkiksi henkilö voidaan käännyttää Irakiin,
Somaliaan tai Afganistaniin, emmekä voi olla varmoja siitä,
ovatko nämä alueet turvallisia ja kuinka pitkään
ne ovat turvallisia. Eli tämä on yksi iso ongelmakohta
tässä. Ja sitten ei pystytä millään lailla
seuraamaan, mitä siellä tapahtuu sitten, kun ihminen
on käännytetty takaisin sinne kotimaahansa.
Ongelmana on minun mielestäni myöskin lapset.
Heillä on oikeus kyllä perusopetukseen, mutta
kuinka turvallisin mielin paperittomat vanhemmat voivat laittaa
lapsensa kouluun? Tämä ongelma on meillä käsittelemättä.
Joutuvatko he elämään joka päivä siinä pelossa,
että nyt tulee viranomainen ja vie heidät, kuljettaa
väkisin pois Suomesta?
Minä näkisin sellaisen ratkaisun tähän
asiaan hyvänä, että näille ihmisille
annettaisiin tilapäinen oleskelulupa vuodeksi tai kahdeksi,
ja kun toisaalta puhumme siitä, kuinka meillä on
työvoimapula Suomessa, meillä on nuorista työntekijöistä pulaa
täällä, niin sitten autettaisiin näitä, jotka
ovat useasti nuoria ihmisiä ja miksei vanhempiakin, ei
vietäisi pois sitä työlupaa, mutta autettaisiin
heitä siinä, että he saisivat mahdollisesti
opiskelupaikan tai työpaikan. Nyt kun he, aivan niin kuin
edustaja Kontula sanoi, jäävät ilman
työlupaa, he jäävät vaille kaikkia
niitä mahdollisuuksia integroitua normaalisti, laillisesti
tähän yhteiskuntaan, mikä heidän
kannaltaan ja varmasti meidän kaikkien kannalta olisi se
paras vaihtoehto niille, jotka eivät sitten halua syystä tai
toisesta palata sinne kotimaahansa, joka ei halua ehkä ottaa
heitä edes vastaan. Toivoton tilanne.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on maailman paras maa. On aivan varmaa,
että se, mitä edustaja Kontula sanoi, on totta.
Olosuhteet Suomessa, vaikka kuinka huonot, ovat aina paremmat kuin
mitä ne ovat esimerkiksi Somaliassa — no, en sano
aina, toivottavasti vuosien saatossa tämä tilanne
muuttuu, mutta tänä päivänä Suomessa
elintaso, turvallisuus, kaikki on varmasti aina parempaa kuin mitä ovat
olosuhteet tänä päivänä Somaliassa
tai Irakissa tai Afganistanissa.
Totta kai, tämä on totta. Mutta jos me lähtisimme
tästä ajattelusta, mitä edustaja Kontula
ja muut täällä ovat esittäneet,
edustaja Haapanen viimeksi, niin se tarkoittaa sitä, että kunhan
joku keinottelee itsensä Suomeen, vaikka hänellä ei ole
perusteita saada oleskelulupaa Suomesta, niin meidän pitää palkita
hänet oleskeluluvalla Suomessa, ellei hän ole
sellaisesta maasta, joka on valmis ottamaan vastaan sinne käännytetyt oman
maan kansalaiset.
Ei kyse ole lainsäädännön
johdonmukaisuudesta itseisarvona, vaan kyse on koko oikeusvaltioajatuksesta.
Jos me luotamme siihen, että meillä on oikeusvaltio,
joka arvioi nämä turvapaikkatarpeet ja humanitäärisen
suojelun tarpeet, niin silloin ainoa järkevä johtopäätös
on se, että sellaiselle henkilölle, jolla ei ole
perustetta saada Suomesta oleskelulupaa, ei myöskään oleskelulupaa
anneta ja hän palaa sinne omaan maahansa. En voi kuvitella,
että meillä olisi mitään muuta
perustetta, lähtökohtaa. Ei kai lähtökohta
voi olla se, että kun ihminen on käynyt turvapaikkaprosessin
läpi ja kun hänellä ei ole perusteita
ollut, niin hänet pitää palkita erikseen
siitä oleskeluluvalla, vaikka hänen kohdallaan
on juuri todettu, että perusteita oleskelulupaan ei ole?
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä on kyllä lainsäädännössä lukuisia
esimerkkejä myös siitä, että on
annettu realismin lyödä ylitse lainsäädännön
johdonmukaisuudesta, että mitenkään mahdotonta
se ei myöskään oikeusvaltiossa ole.
Minä kiinnittäisin kuitenkin vielä huomiota täällä esitettyyn
vaatimukseen siitä, että tämä ongelma
paperittomuuden mahdollisesta syntymisestä tai laajenemisesta
jotenkin ratkeaisi sillä, että nyt seurataan tarkoin.
Kysymyshän on piiloilmiöstä. Kysymys
on piiloilmiöstä vielä myös
uusien paperittomien kohdalla, jotka periaatteessa pystyvät
tässä yhteiskunnassa toimimaan eri tavalla julkisesti
kuin paperittomat tähän mennessä. Se
tarkoittaa, että me emme pysty seuraamaan tarkoin. Me pystymme
saamaan informaatiota näistä ihmisistä ja
tästä ilmiöstä siinä vaiheessa,
kun ollaan jo hyvin pitkällä ilmiön vakiintumisessa,
siinä vaiheessa, kun maito on jo kaatunut. Sen takia omantunnon hyvittely
sillä, että laitettiin nyt sinne valiokunnan lausuntoon
kuitenkin, että pitää seurata tarkoin,
ehkä auttaa päättäjää nukkumaan
paremmin, mutta siitä ei ole mitään apua
itse siinä paperittomuusongelman ratkaisussa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan lopuksi vielä kiinnittää huomiota tähän
ilmiöön vetovoimatekijänä.
Jos maailmalla tiedetään — ja kyllä viidakkorumpu
näissä asioissa hyvin tehokkaasti toimii — että kun
pääset Suomeen ja vaikka sinulla ei ole mitään
oikeutta saada Suomesta oleskelulupaa humanitäärisin
perustein, niin Suomi antaa sinulle oleskeluluvan ja tarjoaa kaiken
sen sosiaaliturvan ja kaikki ne mahdollisuudet, mitä Suomi
pohjoismaisena hyvinvointiyhteiskuntana tarjoaa jokaiselle, jolla
on oikeus Suomessa olla, jos tämä tieto maailmalla
leviää, niin kyllä kai tämä toimii
vetovoimatekijänä.
Ja haluammeko, edustaja Kontula, todellakin sitä, että esimerkiksi
Somaliasta tai esimerkiksi Irakista tai esimerkiksi Afganistanista
Suomeen todellakin aitojen pakolaisten lisäksi tulee niitä henkilöitä,
joilla ei ole mitään perustetta pelätä joutuvansa
vainotuksi tai epäinhimillisen kohtelun kohteeksi omassa
lähtömaassaan mutta jotka tietävät,
että kun vain Suomeen pääset — ihmissalakuljettajille
maksamalla pääset Suomeen — niin sinä aina
saat Suomeen jäädä ja saat nauttia suomalaisen
yhteiskunnan kaikista hyvistä puolista, vaikka sinulla
ei ole mitään oikeutta eikä mitään
laillista perustetta saada Suomessa turvapaikkaa tai oleskelulupaa
humanitäärisin perustein? Minun mielestäni
tämä näin luotava systeemi, joka nyt
on ollut voimassa, joka nyt muutetaan, sanotaan, tämä näin
luotu systeemi, on jotenkin niin epäjohdonmukainen ja niin
perusteeton, että vaikka ymmärrän edustajien
eri näkökulman tähän asiaan
kuin mitä minulla ja valiokunnalla on, niin kuitenkin ihmettelen,
miten näin järjetöntä systeemiä voidaan
puolustaa. Poistetaan sitten koko turvapaikkamenettely, otetaan
kaikki vastaan.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä pelko, että Suomi
vetäisi tänne valtavan määrän
turvapaikanhakijoita, on aivan perusteeton. Meillä on ollut
juuri tämä tilanne, niin kuin edustaja Zyskowicz
kuvaili, että täällä on saanut
tilapäisen oleskeluluvan ehkä helpommin kuin muualla.
Mutta ei se ole johtanut siihen, että tänne nyt
valtavat määrät ihmisiä tulisi. Äsken sanoin,
että vuonna 2013 tänne oli 3 651 turvapaikanhakijaa,
Ruotsiin lähes 30 kertaa enemmän, 80 000.
Lähes 30 kertaa enemmän, 80 000 turvapaikanhakijaa,
oli Ruotsissa.
Valitettavasti maailman tilanne on semmoinen. Se ei ole meidän
hallittavissa tällä hetkellä. Turvapaikanhakijoita
tulee, ellemme me saa maailman maita rauhoitettua. Tänään
ollaan puhuttu Isiksestä. Ellei saada tilannetta muualla rauhoittumaan,
niin valitettavasti tämä ilmiö on meidän
edessämme, teimme me vaikka minkälaisia lakeja.
Tämä on ongelman lakaisemista maton alle. Meidän
pitäisi miettiä paljon laajemmin kysymystä,
miten saadaan turvalliset olosuhteet varmistettua siellä,
missä on tällä hetkellä levotonta,
mistä ihmisten on pakko lähteä liikkeelle,
ja toisaalta, miten me sitten auttaisimme ihmisiä, jotka
ovat tänne asti joutuneet, asettumaan paremmin tähän
maahan. Sehän on ihan sattumanvaraista, mihin ihminen sattuu
syntymään.
Ja meidän ilmasto, meidän vähäinen
ihmismäärä muutenkin ovat semmoisia tekijöitä,
jotka eivät tänne houkuttele muita kuin ehkä kaikkein epätoivoisimmassa
tilanteessa olevia.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on harhakäsitys
kuvitella, että niillä ihmisillä, jotka
elävät konfliktialueella toisella puolella maailmaa,
ehkä lukutaidottomana, olisi kovin selkeä käsitys
siitä, mitenkä eri maiden turvapaikkakäytäntöjen
yksityiskohdat poikkeavat toisistaan, kun ei siitä ole
selkeätä käsitystä edes Suomen
eduskunnan päättäjillä.
Toinen asia. Vetovoimatekijöistä ehdottomasti
tärkein on sukulaisverkostot. Ei sosiaaliturva eikä sää,
vaikka kumpikin näistä myös jollakin lailla
asiaan vaikuttaa.
Kolmas tosiasia. Ihmiset liikkuvat, halusimme me sitä tai
emme. Minusta kokoomuksen linja on hirvittävän
ristiriitainen, jos samaan aikaan itketään sitä,
että tänne tulee ihmisiä jostakin maasta,
ja sitten kuitenkin viestitetään ulospäin, että maa
tarvitsee lisää työvoimaa ja tarvitsee maahanmuuttajia,
koska meidän väestöpyramidi on niin vääristynyt.
Jonkinnäköistä logiikkaa toivoisi.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pakko on itsekin tähän
jotakin todeta.
Ensinnäkin täytyy kiittää edustaja
Zyskowiczia siitä, että hän uskaltaa
pitää tämäntyyppisiä,
ei aina niin kiitollisia asioita esillä ja myös tuoda
näitä vastakkaisia näkökulmia
tähänkin keskusteluun.
Minua häiritsee aina se, että kun me puhumme
ulkomaalaisista, kolmansien maiden kansalaisista, niin me haluamme
jotenkin laittaa yhteen kaikki, sekä turvapaikanhakijat
että myös muut.
Me puhumme toisaalta, että me tarvitsemme maahanmuuttoa.
Tämä on ihan selvä asia: me tarvitsemme
tulevaisuudessa työntekijöitä meidän
työmarkkinoille. Mutta en itse näe sitä ratkaisuna,
että meille tulee paperittomia henkilöitä,
joilla ei ole tavallaan mitään oikeutta saada mitään
statusta Suomessa. He eivät ratkaise meidän työmarkkinoita
eivätkä taatusti tule siihen tilanteeseen, mitä käytännössä tarvitaan.
Tämä on iso ja vaikea yhtälö.
Samaan aikaan meidän pitää torjua
sitä, että rasistiset asenteet eivät
nouse. Itse näen tämän kysymyksen myös
sellaisena, että silloin kun tuemme sitä lainmukaista,
kansainvälisten sopimusten mukaista käytäntöä,
kun henkilöllä on oikeus saada turvapaikka, hänelle
pitää se myöntää ja
silloin tarjota hänelle status ja asema. Tämä on
minun mielestäni tärkeä asia.
Eniten olen huolissani siitä, että kun Suomi
on sitoutunut kiintiöpakolaisia ottamaan, niin yleensä heillekin
on ollut erittäin vaikeaa löytää kuntapaikkoja.
Eli meidän ei tarvitse edes käydä keskustelua
siitä, onko näillä kiintiöpakolaisilla
oikeus tulla. Heillä on oikeus tulla, sillä heillä on käytännössä aivan
selvä pakolaisstatus. Ja tämä usein näissä keskusteluissa
sekaantuu. Nythän on ollut kyse niistä henkilöistä,
joilla ei ole mitään tavallaan oikeutta, mitään
erityistä perustetta jäädä Suomeen.
Tämä täytyy minun mielestäni muistaa
tässäkin keskustelussa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vastaan vielä kerran edustaja
Kontulan argumentteihin. Hän sanoi, että ei tuolla
toisella puolella maailmaa tiedetä, mikä on Suomen
käytäntö tai jonkun muun maan käytäntö,
kun eivät sitä tiedä ihmiset Suomen eduskunnassakaan.
Edustaja Kontula, nyt ei kannata olla sinisilmäinen.
Kyse on näiden ihmisten elämän kannalta
aivan keskeisistä asioista. Kun ovat kyseessä esimerkiksi
somalialaiset, joilla on jo sukulaisverkostoja Suomessa, niin kuvitteletteko
te todella, etteivät nämä tiedot siitä,
miten suomalainen käytäntö näissä asioissa
toimii ja miten se ei toimi, mene näiden verkostojen kautta
sinne Somaliaan ja siellä oleville sukulaisille? Aivan
varmasti menevät. Ei tarvitse sitä epäillä,
etteikö tänä päivänä tieto
kulkisi. Se, etteikö siellä muka sitä tiedetä,
jos Suomen käytäntö jossakin asiassa
on muuttunut tai muuttuu, joka vaikuttaa aivan ratkaisevasti heidän
elämäänsä ja mahdollisuuteensa
esimerkiksi jäädä Suomeen, on kyllä valitettavan
sinisilmäinen näkemys.
Sitten tämä, että tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa.
Usein niin sanotut maahanmuuttokriitikot sotkevat täysin
humanitäärisen maahanmuuton, joka perustuu meidän
kansainvälisiin velvoitteisiin, yleisiin ihmisoikeussopimuksiin,
ja työperäisen maahanmuuton, ja usein moitin heitä siitä,
että he kaikki ulkomaalaiset laittavat samaan nippuun ja
puhuvat täysin sekaisin näistä kahdesta
asiasta.
Nyt edustaja Kontula teki aivan samoin. Kun halusitte perustella,
minkä takia näiden, jotka pyrkivät Suomeen
niin sanottuina humanitäärisinä maahanmuuttajina
eli pakolaisina, vaikka heillä ei ole siihen perustetta,
pitäisi kuitenkin saada Suomeen jäädä,
niin perustelitte sitä sillä, että me
tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa.
Ei kai tämä humanitäärinen maahanmuutto ole
tarkoitettu joksikin takaportiksi, jolla Suomeen pääsevät
sitten ne, joilla ei ole oikeutta tänne tulla, koska me
tarvitsemme tulevaisuudessa lisää työperäistä maahanmuuttoa?
Anna Kontula /vas:
Edustaja Zyskowicz, en suinkaan perustellut humanitääristä maahanmuuttoa
meidän työvoimatarpeillamme vaan ihmettelin sitä,
miksi täällä jo valmiiksi olevat ihmiset
eivät kelpaa kokoomukselle silloin, kun työvoimalle
on tarvetta. Ehkä tämä tulee yllätyksenä,
mutta myös turvapaikanhakija voi haluta tehdä työtä.
Myös henkilö, joka tulee tänne töihin,
voi paeta jotakin, ja myös sekä työperustaisesti
että turvapaikkaa hakemaan tullut henkilö saattaa
täällä rakastua ja sen jälkeen
jäädäkin tänne ensisijaisesti
sen takia, että saisi olla läheistensä kanssa.
Minä en itse henkilökohtaisesti kannata työargumentaation
sotkemista maahanmuuttokysymyksiin lainkaan mutta en malta olla
kritisoimatta tätä kategorisointia, joka ei millään
lailla liity ihmisten tosiasialliseen elämään
ja jonka johdosta meillä käytetään
jopa maahanmuutossa oleskeluoikeuden epäämisen
perusteena sitä, että ihminen on vaihtanut sitä perustetta,
jolla hän maassa haluaa olla, niin kuin ei ihmisellä nyt
voisi olla useampia tarpeita oleskella jossakin maassa samanaikaisesti,
onhan meillä suomalaisillakin.
Lisäksi haluaisin muistuttaa, että jo tällä hetkellä Helsingin
palvelusektori pitkälti pyörii maahanmuuttajavoimin,
minkä nyt voi havaita jokainen, joka liikkuu jollakin lailla
julkisessa tilassa. Merkittävä osa näistä on
turvapaikanhakijoina maahan tulleita ihmisiä ja heidän
jälkeläisiään.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Zyskowicz ja Holmlund käyttivät
hyvät puheenvuorot täällä. On
aika tärkeätä tehdä selväksi,
että Suomeen tulee esimerkiksi pakolaisia, jotka ovat tänne
tervetulleita. Tänä vuonna heidän kiintiönsä taitaa
olla 1 050 kappaletta. Heitä kotoutetaan tänne
ja heitä koulutetaan, ja minusta tämä on
se oikea linja.
Sitten on toisenlainen linja, minkä myös Suomella
pitäisi olla tiukka, mitä tämä hallituksen esitys
nyt edustaa. Se on se, että kun tänne tullaan
laittomasti, niin sitä ei pidä edistää millään palveluilla,
ei kattavalla terveydenhuollolla eikä millään
muulla. Itsekin kuulun siihen ryhmään, joka näkee
tätä. Se on selvä uhka, ja näen
asian samalla tavalla kuin edustaja Zyskowicz, että kyllä se
sana siellä kiertää ja huhu kiertää:
on olemassa maa, minnekä saa mennä, siellä hoidetaan sairaudet
kattavasti, sieltä ei tarvitse lähteä pois, ja
siellä on korkea elintaso. Tätä ei nykymaailmassa
pidä vähätellä, tämä pitää ottaa
vakavasti, ja nimenomaan syy siihen, minkä takia tämä pitää ottaa
vakavasti: Kyse ei välttämättä ole
pelkästään niistä ihmisistä,
jotka tänne maahan tulevat, minkälaista kohtelua
he saavat, vaan sillä on suuri merkitys, mitenkä sitten
meidän suuri kantaväestömme kokee tämän
ilmiön ja miten he suhteuttavat sen omaan senhetkiseen
elintasoonsa ja asemaansa, kuinka he saavat palveluja. Meidän
ei kannata ehdoin tahdoin hakea ristiriitaa näillä asioilla,
ja parempi on tehdä semmoinen linja, joka ehkäisee
laitonta maahanmuuttoa ja tavallaan takertuu ennalta ehkäisevästi
niihin ongelmiin, mitä ilmiselvästi on tulossa,
jos me noudatamme liian liberaalia linjaa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta edustaja Eestilä kiteytti
varsin hyvin tämän asian. Omasta mielestäni
turvapaikanhakijat, joilla on laillinen peruste, ovat tervetulleita
ja heille pitää löytyä Suomesta
asema, ja toivon lämpimästi, että jokainen
löytää työpaikan.
Minusta on erinomaisen hyvä, että Helsingin kaupunki
on työllistänyt niin paljon maahanmuuttajia. Se
on pelkästään myönteinen ja
hyvä asia, mutta tässä on kyse niistä,
joilla ei ole laillista perustetta. Siksi pidän erittäin
tärkeänä, että näitä kahta
asiaa ei sekoiteta keskenään. Toki näillä molemmilla
ihmisryhmillä on erityyppiset ongelmat, mutta tämä ei
ole suinkaan se linja, mitä kokoomus on hakenut, että me
nimenomaan olemme olleet kannattamassa työperäistä maahanmuuttoa
ja sitä, että ne, joilla on laillinen peruste,
myös pääsevät työelämään,
saavat kielitaidon, saavat koulutuksen ja voivat integroitua suomalaiseen
yhteiskuntaan. Se on myös äärimmäisen
tärkeää silloin, että meillä säilyy
tietty rauhanomaisuus meidän yhteiskunnassamme, jokainen
löytää oman paikkansa, ja uskon sen olevan
myös kaikkien maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden
ja tänne tulijoiden etu.
Tässä puhuttiin myös Ruotsista, ja
en itse pidä kauhean hyvänä sitä,
että meidän lukuja verrataan Ruotsin lukuihin.
Ruotsilla toki on ihan erilainen tausta ja historia, mutta ehkä viimeaikaiset
esimerkit eivät ole olleet myöskään
kovin onnistuneita. On tärkeää, että toisaalta
yhteiskunta, joka ottaa vastaan turvapaikanhakijoita, pystyy heidät
myös sijoittamaan. Jos emme pysty sijoittamaan, on aivan
selvää, että turvattomuus lisääntyy.
Se lisääntyy myös maahanmuuttajilla itsellään,
ja tämä ei ole mielestäni kenenkään
edun mukaista. Nämä asiat pitää myös
katsoa varsin tarkkaan ja olla myös jossakin määrin
inhorealisti näiden asioiden suhteen. Ei olla liian sinisilmäisiä.
Pyritään olemaan avoimia, mutta liika sinisilmäisyys
voi joskus kostautua.
Ehkä myös pieni kommentti liittyen siihen, mitkä asiat
ovat vetovoimatekijöitä. Ehkä joskus on
aika yllättävääkin, että havaitsemme,
että monessa maassa itse asiassa internet toimii aivan moitteettomasti, älypuhelimet
ovat käytössä ja ihan käytännössä millä kielellä tahansa
löytyy tietoa myös Suomen sosiaaliturvasta. Kyllä nämä yllättäen
saattavat olla vetovoimatekijöitä, mitä välttämättä täällä emme
miellä. Mutta on myös nähtävissä Pohjoismaiden
kesken sentyyppinen trendi, että kun yksi Pohjoismaa kiristää (Puhemies
koputtaa) maahanmuuttopolitiikkaa, toiseen maahan hakeutuu enemmän
turvapaikanhakijoita. Tällaista liikehdintää on
ihan selvästi nähtävillä, eli
kyllä tämä viesti kulkee.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
se ongelma, että nyt Suomi vauhdittaa omin toimin kehitystä,
joka todennäköisimmin johtaa paperittomien määrän kasvuun.
Sen sijaan meidän olisi pitänyt miettiä vähän
luovempia keinoja. Ei pitäisi niin kategorisesti sitten
sulkea pois ihmistä kaikista mahdollisuuksista ja palveluista
ulkopuolelle. Ei voida puhua vapaaehtoisesta paluusta, jos vastakkainen
vaihtoehto sitten on pois jääminen kaikkien palveluitten
piiristä, ehkä ihan sitä kiireellisintä terveydenhoitoa
lukuun ottamatta.
Tämä, että ihminen ei voi sitten
enää tehdä työtä tai
ei voi saada opiskelupaikkaa, ei saisi olla niin ehdoton kielto,
vaan kyllä pitäisi olla sellainen aika, että ihminen
voisi sitten hakea vaikka töitä, ja jos hän
saa sen työpaikan, niin sitten tämä kielteinen
päätös vaikka purettaisiin. Eli tämmöisiä luovia
vaihtoehtoja, jotka antaisivat ihmiselle mahdollisuuden sitten rakentaa
omaa elämäänsä.
Meidän etumme ja onnemme on se, että me olemme
pieni maa, jossa kuitenkin meillä olisi mahdollisuus, ja
pienet ovat nämä turvapaikanhakijamäärätkin.
Elikkä omilla luovilla ratkaisuilla saisimme myös
sitten ehkäistyä tämän paperittomien
ongelman, joka nyt näyttää olevan meille
tulossa.
Pitää muistaa, että nämä ihmiset
ovat tavallisia ihmisiä. Ihan murto-osa siellä on
sellaisia, joilla saattaa olla rikollista taustaa. Ja olen aivan sitä mieltä,
että rikollisia ei meidän maahamme pidä päästää eikä tulla,
niin että heidät pitää palauttaa
sinne lähtömaahansa. Mutta kyse on perheistä,
nuorista, nuorista miehistä, nuorista naisista. Minun mielestäni
kyllä meidänkin pitäisi miettiä,
jos he haluavat tänne kylmään Pohjolaan
tulla, miten heitä sitten autettaisiin pääsemään
elämän alkuun täällä.
Meillä on varaa siihen.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Vetovoimatekijöistä kannattaa
tutustua aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Ei löydy evidenssiä niille peloille,
joita tässä salissa on esitetty, ei löydy niin,
että se olisi tilastollisesti merkittävä ilmiö.
Mitä tulee huoleen kantaväestön oikeustajusta,
maahanmuuttolainsäädännössä on
muun muassa sininen kortti, joka takaa kaikki hyvinvointivaltion
herkut lapsilisiä myöten sellaiselle maahanmuuttajalle
EU-alueen ulkopuolelta, jonka tulotaso vastaa kansanedustajan tulotasoa
tai on siitä ylöspäin. Eikö tässä ole
jotain, josta kannattaisi olla huolissaan, jos on huolissaan kansan oikeustajusta
ja siitä, mitä pidetään järkevänä ja oikeudenmukaisena
politiikkana?
Henkilökohtaisesti olen myös sitä mieltä,
että kun paperittomuus alkaa näkyä enemmän
meidän katukuvassa, niin kyllä se myös
tulee huomattavasti muuttamaan ihmisten käsitystä siitä, millainen
Suomi on ja millaisilla pelisäännöillä täällä eletään.
Ne vaikutukset ovat nähtävissä muualla
Euroopassa jo nyt.
Lopuksi huomauttaisin, että samoilla argumenteilla,
joilla tänä päivänä usein
puhutaan hallitusta maahanmuutosta ja tiukasta rajapolitiikasta,
pitkälti samoilla argumenteilla, perusteltiin aikanaan
kuntarajoja ja sitä, että ihmisillä ei
tule olla oikeutta muuttaa kunnasta toiseen. Puhuttiin vetovoimatekijöistä,
puhuttiin sosiaaliturvashoppailusta, puhuttiin ihmisten hallitsemattomasta liikkumisesta
paikasta toiseen.
Yleiskeskustelu päättyi.