Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on kyse vuonna
2011 käyttöönotetun jatkokäsittelylupajärjestelmän
soveltamisalan laajentamisesta kaikkiin riita- ja hakemusasioihin
sekä nykyistä useampiin rikosasioihin.
Esitys perustuu oikeudenhoidon uudistamisohjelmaan vuosille
2013—2025. Järjestelmää laajentamalla
pyritään ennen kaikkea saavuttamaan säästöjä oikeushallinnon
alalla mutta samalla kehittämään oikeusjärjestelmää.
Kyse on sekä periaatteellisesti että käytännön
kannalta merkittävästä uudistuksesta.
Kun nykyisin jatkokäsittelylupajärjestelmän
piirin kuuluu noin 37 prosenttia hovioikeuksiin tulevista asioista,
järjestelmä kattaa jatkossa jopa 80—90
prosenttia asioista. Järjestelmästä tulee
siten muutoksenhakua koskeva pääsääntö.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt jatkokäsittelylupajärjestelmän
laajentamista ehdotetulla tavalla perustuslain 21 §:n
kannalta lähtökohtaisesti mahdollisena. Perustuslakivaliokunta
on antanut merkittävää painoarvoa sille,
ettei jatkokäsittelylupajärjestelmä itsessään
rajoita muutoksenhakuoikeutta.
Lakivaliokunta kannattaa yksimielisessä mietinnössään
ehdotuksen hyväksymistä. Vaikka uudistuksella
tavoitellaan taloudellisia säästöjä, sen
toteuttamiselle on myös asiallisia perusteita, sillä kyse
on myös oikeusjärjestelmän varsin perustellusta
kehittämisestä. Uudistus toteuttaa oikeudenkäynnin
painopisteen siirtämistä käräjäoikeuksiin
ja parantaa hovioikeuksien mahdollisuuksia keskittyä päätehtäväänsä eli
käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuuden
kontrolloimiseen ja ratkaisuun mahdollisesti sisältyvien
virheiden oikaisemiseen. Tällä on vaikutusta myös
oikeudenkäynnin kestoon ja kustannuksiin.
Esityksen mukaan jatkokäsittelylupa tarvitaan jatkossa
aina, kun haetaan muutosta riita- ja hakemusasioissa. Lakivaliokunta
puoltaa muutosta ottaen huomioon, että nykyinen soveltamisalan
rajaus riita-asian häviöarvioon on osoittautunut
paitsi vaikeaselkoiseksi myös keinotekoiseksi. Laajennuksen
myötä lupajärjestelmän piiriin
tulee kuitenkin entistä laajempia ja vaikeampia asioita,
minkä seurauksena myös lupaharkinta tulee olemaan
aiempaa vaativampi tehtävä.
Lisäksi ehdotetaan, että rikosasioissa vastaaja tarvitsee
jatkokäsittelyluvan, jos häntä ei ole
tuomittu ankarampaan rangaistukseen kuin 8 kuukauden vankeuteen
ja jos muutosta haetaan syyksilukemisen tai rangaistuksen määräämiseen. Syyttäjä ja
asianomistaja sen sijaan tarvitsevat esityksen mukaan jatkossa aina
jatkokäsittelyluvan hakiessaan muutosta käräjäoikeuden
ratkaisuun.
Lakivaliokunta katsoo, että esityksessä ei
ole riittävästi otettu huomioon asianomistajan asemaa,
sillä asianomistajalta edellytetään aina jatkokäsittelylupa.
Valiokunnan näkemyksen mukaan tämä heikentää asianomistajan
asemaa rikosprosessissa. Lakivaliokunta ehdottaakin sääntelyn
muuttamista siten, ettei asianomistajalta edellytetä jatkokäsittelylupaa,
jos vastaajaltakaan ei sitä vaadita. Selkeyden vuoksi on
perusteltua määritellä syyttäjän
jatkokäsittelyluvan edellytykset vastaavalla tavalla.
Jatkokäsittelylupajärjestelmän laajentamisen myötä käräjäoikeusprosessin
merkitys entisestään kasvaa, mikä asettaa
aiempaa suurempia vaatimuksia käräjäoikeusprosessin
laadulle ja tuomion perusteluille. Tämän vuoksi
on välttämätöntä huolehtia
käräjäoikeuksien toimintaedellytyksistä ja
-kyvystä, jotta ne voivat muun muassa nykyistä useammin
käyttää vahvennettuja tai kolmen tuomarin
kokoonpanoja. Lakivaliokunta painottaakin, että uudistuksen
mahdollisesti tuomia säästöjä tulee
kohdentaa myös käräjäoikeuksien
voimavarojen vahvistamiseen. Tämän lisäksi
tulee panostaa käräjätuomarien koulutukseen
ja käräjäoikeuksien toimintatapojen kehittämiseen.
Lakivaliokunta kiinnittää lopuksi huomiota myös
käräjäoikeuksissa tapahtuneen todistelun tallentamiseen.
Jatkokäsittelylupajärjestelmää käyttöönotettaessa
lakivaliokunta piti tärkeänä, että selvitetään
tarve ja toteuttamismahdollisuudet sille, että käräjäoikeuksissa
todistelutarkoituksessa kuultujen henkilöiden lausunnoista
tehtäisiin jatkossa kuva- ja äänitallenne,
jota hovioikeus käyttäisi pääkäsittelyssä todistelun
uskottavuusarvioinnin perusteena.
Lisäksi valiokunta piti tärkeänä selvittää Ruotsissa
toteutetusta vastaavasta uudistuksesta saadut kokemukset. Tallenteiden
käyttöönoton selvittäminen on
huomioitu oikeudenhoidon uudistamisohjelmassa keskipitkän
aikavälin eli vuosia 2015—2019 koskevana tavoitteena.
Lakivaliokunta kiirehtii selvityksen tekemistä ja ehdottaa
lausuman hyväksymistä asiasta.
Yleiskeskustelu päättyi.