6) Hallituksen esitys eduskunnalle perhehoitolaiksi
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Perhehoito on ensisijainen hoitomuoto lastensuojelun
sijaishuollossa lastensuojelulain mukaan. Nyt hallitus on tällä esityksellään
vähentämässä toimeksiantosuhteista
perhehoitoa, kun sitä piti päinvastoin lisätä.
Suomi on jo nyt läntisen Euroopan laitosvaltaisin lastensuojelun
sijaishuollon maa, ja tällä päätöksellä ammatillinen
perhehoito ja laitoshoito tulevat väistämättä lisääntymään.
Me keskustassa olemme hyvin pettyneitä tähän
lakiesitykseen. Tämä esitys ei mahdollista entisen
sosiaalihuoltolain mukaista toimeksiantosuhteista perhehoitoa niin
kutsutussa tavallisessa sijaisperheessä, jossa perhehoidosta
vastaa kaksi perhehoitajaa, joista ainakin toisella on vaadittava
kokemus ja soveltuva koulutus tehtävään.
Hoidettavia on tähän saakka voinut tällaisessa
sijaisperheessä olla maksimissaan seitsemän. Hallituksen
esityksen mukaan sijoitettavia lapsia ja nuoria voi sijaisperheessä olla
enää maksimissaan neljä, perheen alle
kouluikäiset ja muut hoitoa vaativat henkilöt
mukaan lukien, ja tästä nyt seuraa sitten se,
että sitä tavallista sijaisperhettä ja
valmennettuja hoitajia siellä, sitä ei-ammatillista
perhekotia tarvitsevat lapset eivät pääse
sijaisperheeseen, koska yli neljän sijoitetun lapsen ja
nuoren sijaisperheet eivät ole jatkossa käytettävissä.
Ne sijaisperheet, joissa kumpikin sijaisvanhempi olisi halukas jäämään
kotiin päätoimisiksi perhehoitajiksi ja lapsen
edun mukaisesti vastaamaan sijoitetun lapsen tarpeisiin, eivät
kerta kaikkiaan ole mahdollisia, koska neljästä sijoitetusta
lapsesta saatava hoitopalkkio ei riitä toimeentuloksi kahdelle
päätoimiselle perhehoitajalle.
Me keskustassa ja vihreiden edustaja esitämmekin tässä vastalauseessamme
tähän lakiesitykseen muutosehdotukset, ja tämä kuuluu
näin:
7 § Perhekodissa hoidettavien määrä.
1 momentti haluttaisiin pitää kuten valiokunnan
mietinnössä on se kirjoitettu, mutta sitten tulee
uutta:
"Perhekodissa saadaan samanaikaisesti hoitaa enintään
kuutta lasta tai nuorta perhekodissa asuvat alle kouluikäiset
lapset ja muut erityistä hoitoa ja huolenpitoa vaativat
henkilöt mukaan luettuina, mikäli perhehoidosta
vastaa kaksi päätoimista, perhekodissa asuvaa
perhehoitajaa. Heistä ainakin toisella tulee olla soveltuva
ammatillinen koulutus ja riittävä kokemus.
Muussa kuin lastensuojelun perhekodissa voidaan samanaikaisesti
hoitaa enintään seitsemää henkilöä perhehoitajan
alle kouluikäiset lapset ja muut erityistä hoitoa
tai huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan luettuina, mikäli
perhehoidosta vastaa kaksi päätoimista perhekodissa
asuvaa perhehoitajaa, joista ainakin toisella on soveltuva ammatillinen
koulutus ja riittävä kokemus."
No, mitä tästä sitten seuraa, paitsi
että lapsen etu ei ainakaan toteudu siinä, että kaksi
sijaisvanhempaa ei saa olla hoitamassa näitä lapsia?
Tuohon perheeseenhän liittyy tietysti paljon terapiakäyntejä ja
erittäin paljon kokoustamista sosiaalitoimen kanssa, ja
biologisten vanhempienkin kanssa pitää kohdata
ja tavata. Miten se sitten voi olla lapsen etu, että yksi
sijaisvanhempi hoitaa koko tämän paletin, joka
on aika monimutkainen? Kyllä kaksi sijaisvanhempaa olisi
ehdottomasti lapsen etu.
Entä mitä tapahtuu kunnille sitten tämän
päätöksen seurauksena? Sijaisperhepaikkojen
vähetessä kunnat joutuvat käyttämään
sijaisperhehoidon tilalla ammatillista perhehoitoa tai laitoshoitoa,
vaikka se ei todellakaan olisi lapsen edun mukaista, ja kunnille
tästä seuraa sitten huomattavasti lisää kustannuksia.
Perhehoitolakiesityksen piti olla kustannusneutraali, mutta sitä se
nyt ei todellakaan ole, ja tästä myös
on huomautettu. Valtiovarainministeriön kuntaosasto antoi
lausunnon tästä sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
ja kiinnittää tähän asiaan myös
huomiota.
Sijaisperhehoito maksaa 22 000 euroa vuodessa lasta
kohden, ammatillinen perhekotihoito 60 000 euroa vuodessa
lasta kohden ja laitoshoito peräti 90 000 euroa
vuodessa lasta kohden. Jos sijaisperhepaikat vähenisivät
esimerkiksi 10 prosentilla, mikä on täysin mahdollista,
ja 660 lasta ja nuorta sijoitettaisiin ammatillisiin perhekoteihin
tai laitoksiin, kustannukset kunnille nousisivat 25 miljoonaa euroa,
ja jos vähän enemmän vielä ja
laitoshoitoa enemmän, niin 45 miljoonaan euroon nousisivat
kuntien kustannukset.
Pitäisi muistaa nyt sekin, että lapsen ja
nuoren sijaishuoltopaikka tulee aina valita lastensuojelulain 50 §:n
mukaan lapsen tarpeiden perusteella. Mikäli nämä sijaisperhepaikat
vähenevät, tähän ei ole mahdollisuutta,
jolloin ei voida toimia lastensuojelulain edellyttämällä lapsen
edun mukaisella tavalla.
Tämä on erittäin huono ja perhehoitoa
taaksepäin vievä lakiesitys.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan perhehoitoa olisi jatkossa
mahdollista antaa perhehoitajan kodin lisäksi myös perhehoidossa
olevan kotona. Esitys mahdollistaa perhehoidon monimuotoistamisen
ja räätälöinnin hoidettavan
edun mukaisesti. Lähtökohtana on, että perhehoidon
järjestämisen tulee perustua hoidettavan tarpeisiin.
Laissa säädetään myös
perhehoitajan kelpoisuudesta sekä siitä, että ennen
perhehoitajaksi ryhtymistä henkilön on suoritettava
ennakkovalmennus. Nykyään ammatillisille perhekodeille
ei ole tarjolla ennakkovalmennusta eikä sitä edellytetä heiltä.
Mielestäni tässä ovat turhaan vastakkainasettelussa nyt
sitten sijaisvanhemmat ja perhekodit, koska kysymys on siitä,
että jokaisella taholla olisi mahdollisuus saada valmennusta,
ohjausta tähän tehtävään
ja myös pystyä sitä tehtävää hoitamaan.
Esityksen mukaan perhehoitoa on jatkossa mahdollista antaa perhehoitajan
kodin lisäksi myös perhehoidossa olevan kotona,
ja tällä pyritään selkeyttämään
perhehoidon sopimuksia myös. Tavoitteena on myös
selkeyttää sitä, miten perhehoidossa
tapahtuneista muutoksista ilmoitetaan sekä miten perhekotia
valvotaan.
Arvoisa puhemies! Perhehoidolla on monia vahvuuksia laitoshoitoon
verrattuna: kodinomaisuus, mahdollisuus pysyviin läheisiin
ihmissuhteisiin sekä perusturvallisuuden ja sosiaalisten suhteiden
edistäminen. Harmillista on kuulla, että pääsy
perhehoitoon vaihtelee alueellisesti vielä erittäin
paljon. Perhehoitoa ei myöskään hyödynnetä vammaisten
ja vanhusten hoidossa niin paljon kuin mahdollisuuksia olisi. Siksi
on hyvä etenkin vanhustenhoidon kysynnän kasvaessa,
että perhehoitoa on ryhdytty eri puolilla maata kehittämään
aiempaa selkeämmin pitkäaikaista laitoshoitoa
korvaavaksi vanhustenhoitomuodoksi. Siksi olisi hyvä saada
lainsäädännön rinnalle valtakunnallista
ohjeistusta kunnille perhehoidon toteuttamisesta, jotta perhehoidon
kokonaisvaltainen kehittäminen varmistetaan ja myös
perhehoidon mahdollisuus vanhustenhoidossa tulisi tutummaksi.
Arvoisa puhemies! Olen saanut sijaisvanhemmilta muutamia huolestuneita
viestejä, joissa on oltu huolissaan pykäläehdotuksesta,
jonka mukaan perhekodissa voi olla hoidettavana enintään
neljä henkilöä hoitajan taloudessa asuvat alle
kouluikäiset lapset sekä erityistä huolenpitoa
ja hoitoa vaativat henkilöt mukaan luettuna. On kuitenkin
huomioitava, että lakiehdotuksen 9 §:n
mukaan erityisistä syistä hoidettavien määrästä voidaan
poiketa. Nämä poikkeamistarpeet mahdollistavat
sen, että perhekotiin voidaan samanaikaisesti sijoittaa
myös pääsääntöä enemmän
lapsia. Perhehoitoon voidaan esityksen mukaan jatkossakin sijoittaa
sisaruksia, vaikka tällöin ylittyisi neljän
hoidettavan raja, eli sisarussuhteita ei ole mitenkään
tarkoituksenmukaista katkaista.
Tämä rajaus on tehty vain ja ainoastaan lapsen
edun näkökulmasta. Usein perhekotiin on sijoitettu
lapsia useammasta eri perheestä, sijoitettavat lapset tulevat
hyvin erilaisista taustoista ja heillä on takanaan traumaattisia
kokemuksia, jotka lisäävät hoidon vaativuutta.
Kun lastensuojelussa on pyrkimys avohuollon tukitoimin vähentää lasten
huostaanottoja, merkitsee se sitä, että sijoitettavat
lapset ovat entistä vaikeahoitoisempia. Lapsen etua puoltaa
vahvasti se, että hän voi saada riittävästi
aikuisten aikaa ja huolenpitoa samoin kuin läheisiä ihmissuhteita,
jotka vahvistavat hänen perusturvallisuuttaan ja sosiaalisia taitojaan
ja auttavat toipumaan mahdollisesta kaltoinkohtelusta. Useissa kunnissa
on jo nykyisin käytäntönä,
että perhehoitoon sijoitetaan enintään
neljä lasta tai nuorta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
tekemän selvityksen mukaan tällä hetkellä yhdessä perhekodissa
hoidetaan keskimäärin alle kahta lasta.
Arvoisa puhemies! Jatkossakin laissa voitaisiin samoin edellytyksin
kuin nyt hoitaa seitsemää henkilöä,
jos kyse on täysi-ikäisistä hoidettavista.
Lasten osalta on kuitenkin pidetty tärkeänä lapsen
edun toteutumiseksi, että perhehoidossa voidaan lähtökohtaisesti
hoitaa enintään neljää lasta
tai nuorta. Mikäli muutoin hoidetaan useampaa kuin neljää lasta,
kyseeseen tulisi ammatillinen perhehoito, joka turvaisi tämän
isomman lapsimäärän hoitoon vahvemman
ammatillisen osaamisen ja olisi vahvemmin valvottua. Huomioitavaa
on siis sekin, että ammatillisessa perhekodissa saadaan
hoitaa enintään seitsemää henkilöä,
jos hoidosta vastaa vähintään kaksi hoitopaikassa
asuvaa henkilöä ja ainakin yhdellä heistä on
laissa edellytetty koulutus. Toimintaa voi siis viedä tähän
suuntaan.
Toivon näiden perheiden, joissa lapsimäärät nyt
tulisivat uuden lain myötä ylittymään,
huomioivan myös sen, ettei nyt perhehoidossa olevien lasten
hoitosuhde katkea uuden mitoitusta koskevan säännöksen
johdosta, eli sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää siirtymäsäännöstä,
jolla turvataan nykyisin perhekodeissa sijoitettuna olevien lasten
hoidon jatkuvuus, eli nykyiseen sopimukseen perustuva perhehoito
voi jatkua niin pitkään kuin hoidon tarve sitä edellyttää.
Lisäksi pidän hyvänä valiokunnan
kirjausta, että lakia toimeenpantaessa sekä sen
seurannan ja arvioinnin tueksi kehitetään perhehoitoa
entistä paremmin kuvaavia indikaattoreita.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jo tässä vaiheessa salikäsittelyä haluan
kannattaa lämpimästi edustaja Paloniemen, ja samalla Perhehoitoliiton
puheenjohtajan, äsken tekemää ehdotusta
keskustan vastalauseen mukaisesti 7 §:ään,
että lapsia voisi olla perhehoidossa näissä toimeksiantosuhteissa
myös kuusi, eikä neljä, kuten tässä esitetään.
Arvoisa puhemies! Muutama sana ensinnäkin tästä perhehoidon
periaatteellisesta puolesta suomalaisessa hoiva- ja hoitojärjestelmässä.
Erityisesti nyt, kun meidän kaikki järjestelmämme, vanhustenhoitojärjestelmä,
myös koko meidän sosiaali- ja terveysjärjestelmä,
ovat kovassa murroksessa ja väkemme ikääntyy
ja on tarvetta tehdä myös näitä sijoituksia
lasten ja nuorten osalta, olisi suuri tilaus perhehoidolle. Olemme
koko vaalikauden odottaneet tätä lakia, että tämä pitkälti
pystyisi ratkaisemaan ja tuomaan sen, että perhehoitoa
käytettäisiin huomattavasti nykyistä enemmän.
Esimerkiksi vanhustenhoitopuolella hyväksyimme vanhuspalvelulain
ja nyt viime joulukuussa lain, jolla oli tarkoitus karsia 300 miljoonan
euron edestä vanhusten laitoshoidon kustannusten kasvua,
ja juuri tässä tilanteessa perhehoidolla olisi
valtavasti annettavaa myös siellä vanhustenhoidon
puolella ja myös sitten omaishoitajien lomituksissa näitten
vapaapäivien järjestämisessä.
Kuten tässä edellä edustaja Paloniemi
jo toi esille, tässä mietinnössä,
mikä nyt on sitten hallituspuolueitten voimin viety tuolla
eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa eteenpäin,
on kuitenkin se paha puute, että nyt tässä lähdetään tiukasti
rajaamaan näitten toimeksiantosuhteisten perhehoitajien
hoidettavien lasten määrää tähän
neljään. Se on kyllä suoraan sanoen ristiriidassa
tämän yleisen tavoitteen kanssa, että me haluamme
vähentää laitoshoitoa ja ylipäänsä järjestää hoitoa
ja hoivaa pienemmissä yksiköissä. Jos
näitä lapsia ei voi olla täällä sijoitettuina
toimeksiantosuhteisissa kuin neljä — eräin
poikkeuksin, mutta pääsääntöisesti
tällä lailla rajoitettuna vain neljä lasta — niin
totta kai se tarkoittaa, että ammatilliseen perhehoitoon
ja sitten sinne aivan laitoshoitoon tulee entistä enemmän
lapsia sijoitettaviksi.
Täällä tulivat esille jo nämä kuntien
kustannukset. Sen lisäksi, mitä edustaja Paloniemi
tuossa edellä totesi, haluan todeta sen, että täällä eduskunnassa
ovat erityisesti viimeisen kahden vuoden ajan hallituspuolueidenkin
edustajat korostaneet sitä, että kunnille ei saa
tehdä lisäkustannuksia. Minun käsitykseni
mukaan se oli näitten rakenneuudistuksienkin yksi tavoite,
että kunnille ei tule antaa lisää velvoitteita
eikä uusia kustannuksia, ja tässä on
jo edellä tullut, että tämä muutos,
mitä nyt perhehoitolakiin tehdään, tarkoittaa
sitä, että tulee varovaistenkin arvioiden mukaan
kymmenien miljoonien uudet kustannukset. Oli varsin outoa suoraan
sanoen, että kun saimme valtiovarainministeriön
lausunnon aivan siellä käsittelyn loppuvaiheessa,
niin sillä ei ollut enää valiokunnan
päätöksenteon kannalta merkitystä,
vaan hallituspuolueet halusivat viedä tämän
tällä tavalla eteenpäin.
Eli taaskaan ei luoteta niihin kuntiin. Paljon puhutaan normien
purkamisesta ja siitä, että kunnat voisivat itse
arvioida sen, minkälaisia sijaisperheitä käytetään,
käytetäänkö ammatillisia perhekoteja
vai halutaanko tukea tätä toimeksiantosuhteista
perhehoitoa, ja nyt sitten tällä lailla määritellään
tällä tavalla. Tämä ei ole hyväksi kaiken
kaikkiaan, ja nämä kustannukset tulevat todellakin
paljon nousemaan.
Tuossa edellä jo edustaja Paloniemi kertoi, miten suuri
ero sillä on, että jos sijaisperhehoidossa sijoitus
maksaa keskimäärin 22 000 euroa vuodessa,
niin laitoshoidossa se voi olla jopa 90 000 euroa ja ammatillisessa
perhehoidossakin 60 000 euroa. Ja tämä ei
ole kyllä hyvä asia. Erityisesti jos katsotaan
nyt sitä, mikä on se lapsen etu, niin kyllä olemme
taipuvaisia keskustassa ajattelemaan niin, että perhehoito
toimeksiantosuhteisessa perheessä on erityisesti inhimillistä,
perhekeskeistä, turvallista ja edullista.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin helppo yhtyä edellisten
kansanedustajien, Paloniemen ja Vehviläisen, erinomaisen
hyviin puheenvuoroihin. Kannatan itse myös edustaja Paloniemen
tekemää pykälämuutosesitystä, jonka
puolesta yritimme myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
toimia.
Arvoisa puhemies! Kuten edeltävissä puheenvuoroissa
on käynyt ilmi, perhehoidon osalta tässä laissa
on tulossa valitettavaa muutosta väärään
suuntaan. Monet asiat tässä laissa ovat kyllä myös
hyviä, täällä on tulossa myös
parannuksia perhehoitoon — siitä kiitos — mutta
erityisesti juuri tämä kohta, jossa perhehoidossa,
nimenomaan toimeksiantosopimussuhteisessa perhehoidossa, olevien
lasten määrää rajataan nykyisestä pienemmäksi
eli neljään lapseen huolimatta siitä,
kuinka monta aikuista perheessä on täysipäiväisesti
hoitamassa lapsia, on mielestäni liike väärään
suuntaan.
Täällä aiemmin edustaja Peltonen
toi esille, että hänen mukaansa olisi lapsen edun
mukaista — ja näin valiokunnan mietintöönkin
on kirjoitettu, että lapsen edun mukaista on se — että lapsimäärää rajataan.
On kuitenkin kysyttävä: miten voi olla lapsen
edun mukaista esimerkiksi tilanne, jossa perhehoidossa, perheessä olisi
se neljä lasta ja siellä on vain yksi aikuinen,
koska harvassa perheessä on taloudellisesti mahdollista
molempien aikuisten jäädä kotiin perhehoitajiksi,
mikäli lasten määrä rajataan
kovin alas? Tällä hetkellä tilanne voi
olla se, että siellä on viittä tai kuutta
lasta hoitamassa kaksi aikuista. Monet, kuten aiemmin on tullut
puheenvuoroissa esille, lastensuojelua ja perhehoitoa tarvitsevat
lapset ovat tänä päivänä vaikeampihoitoisia kuin
aikaisemmin. Heillä voi olla erilaisia ongelmia, joihin
tarvitaan hoitoja, tarvitaan kuljetusta, käyntejä terapiassa,
puheterapiassa, lääkärissä ja niin
edelleen, ja tähän auttaa myös varsin
paljon se, että perheessä on kaksi aikuista, jotka
voivat jakaa sitä arkivastuuta. Jatkossa yhä harvemmassa
perheessä se on mahdollista.
Lastensuojelulain mukaanhan, kun mietitään lapselle
sijoituspaikkaa silloin, kun häntä ei voida omien
vanhempiensa luona kotona pitää, hänen
olosuhteensa eivät ole riittävät hyvät,
ja lähdetään lapsen edun mukaisesti miettimään,
mihin lapsi sijoitettaisiin, niin perhe on se ensisijainen, mitä pitää etsiä.
On huolestuttavaa, jos tämä laki toteutuessaan
rajaa lapsen mahdollisuutta siihen, mikä hänelle
lastensuojelulaissa on ensisijaiseksi — nimenomaan koti,
perhe — taattu. Ei ole lapsen edun mukaista, jos hän
joutuu laitoshoitoon, välttämättä.
Meillä on hyviä lastensuojelulaitoksia, en tarkoita
lainkaan sitä, mutta kyllä me kaikki varmasti
myönnämme sen, että ensisijaisesti pitäisi
etsiä vaihtoehtoa muualta.
Tähän lakiin jää myös
kohtia, joita on jatkossa mietittävä ja tarkasteltava
muilta osin uudelleen, mutta erityisesti juuri tämä lasten
määrä toimeksiantosuhteisessa perhekodissa
on se kohta, josta kansanedustajiin on oltu myös paljon
yhteydessä. Tämä huolestuttaa monia perhehoitajia.
On hyvä, että tähän mietintöön
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa saimme aikaan siirtymäsäännöksen
siltä osin, että niissä perheissä,
joissa tällä hetkellä on enemmän
kuin neljä lasta, toimeksiantosuhteet voivat jatkua huolimatta
tämän lain voimaantulosta. Mutta toteaisin, että tästä huolimatta
niissäkin perheissä voi tulla ongelmia. Kun siellä osan
lapsista toimeksiantosopimukset päättyvät,
niin sen jälkeen perheessä saatetaan joutua miettimään
sitä, joutuuko toinen vanhemmista siirtymään
palkkatyöhön ja pois kotoa, jolloinka ollaan ongelman
keskellä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustellaan tärkeästä aiheesta
paitsi inhimillisesti myös yhteiskunnan kustannusten kannalta. Kun
nyt itsekin olen tuore perhehoitaja, niin täytyy nyt kuitenkin
selvyyden vuoksi sanoa, etten tässä nyt omalla
asialla ole sen enempää keskustelemassa: että meidän
perheeseen ei ole tarkoitus ottaa neljää eikä sitä useampaa
hoidettavaa lasta, mutta totta kai aihepiiri kiinnostaa kaikkien
perhehoitajien ja lasten kannalta.
Pidän kyllä harmillisena sitä, että kun
tätä perhehoidon kehittämistä oli
työryhmä vuosia valmistellut — siinä oli
Perhehoitoliiton edustus, alan asiantuntijoita, ammattilaisia, ja
ymmärtääkseni se teki hyvän
joukon hyviä ehdotuksia perhehoidon kehittämiseksi — niin
tuo työ näyttää heitetyn aika
lailla romukoppaan. Tämä hallituksen esitys on
sitten jotain aivan muuta kuin nuo työryhmän esitykset.
Vaikkakin joitakin pieniä parannuksia tässä hallituksen
esityksessä on, niin kuitenkin niitä on hyvin
vähän siihen nähden, mitä toiveita
ja tarpeita sinänsä tällä alalla olisi
ollut.
Itsekin pidän erityisesti tuota lasten määrän
rajausta perhehoidossa virheratkaisuna. Näyttää siltä,
että sen suhteen ei kyllä kuultu asiantuntijoita,
ei kuultu kuntia, ei kuultu sijaisperheitä. Johtopäätös
lienee kyllä se, että tämä hallituksen esitys
tulee vähentämään perhehoitoa
ja vastavuoroisesti lisäämään
laitoshoitoa.
Tästä on tullut kansalaisten yhteydenottoja aika
paljonkin ainakin itselleni ja varmaan monelle muullekin, juuri
tämmöisistä perheistä, missä on
sitten ehkä 5—7 lasta ja molemmat vanhemmat osallistuvat
tähän perhehoitoon. Kyllä siellä ihmetellään,
mihin tämä johtaa.
Luen tästä nyt nimettömänä,
siteeraan yhtä kirjettä, jonka sain perheeltä,
jossa on seitsemän lasta ollut hoidossa ja ihmetellään,
eivätkö he tee laadukasta työtä,
eikö heihin luoteta, eivätkö sosiaalityöntekijät
ole ammattilaisia arvioimaan heidän työtään.
Kirjoittaja kirjoittaa näin: "Tuntemani perhehoitajat
ovat ainakin hyvin tietoisia siitä, missä raja
hoidettavuuden ja hoidettavien määrässä kulkee.
Jokainen luo oman perheensä sellaiseksi, että se
toimii ja jaksaa. Tämä työ on enemmän
kuin mikään muu työ: elämäntapa
ja elämää, 24/7-työtä täydestä sydämestä.
Lapsia rakastetaan kuin omia biologisia lapsia. Mitä laki tarkoittaa?
Meidän perheessä lakimuutos tarkoittaa toisen
kotoa töihin lähtöä kodin ulkopuolelle. Tämä tuo
sen, että kehitysvammaisia hoidettavia, jotka vaativat
aikuisen läsnäolon koko ajan, on mahdollista hoitaa
jatkossa kahdesta kolmeen. Yhdelle työ käy raskaaksi
läsnäolovaativuuden vuoksi. Neljällä hoidettavalla
talous ei ole turvattu. Palkkioiden pitäisi olla tupla.
Kuntien taloustilanteessa se taas on turha haave. Ja piti lakimuutoksen
olla kustannusneutraali, mitä se ei tule olemaan. Tulevaisuudessa
meidän työpanokseen tarvitaan kolme uutta perhehoitoperhettä."
Vastaavan tapaisia kirjeitä on tullut useampiakin,
ja minun mielestäni ei ole syytä epäillä näitä kansalaisten
yhteydenottoja ja sitä, etteikö näin tulisi
käymään. Tämähän
johtaa siihen, että kunnille tulee lisää kustannuksia
tästä asiasta. Kuulin, että valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa oli myös valtiovarainministeriö kiinnittänyt
tähän asiaan huomiota.
Arvoisa puhemies! Onko tämä lasten edun mukaista?
Ei ole. Onko tämä kuntatalouden kannalta järkevää?
Ei ole.
Arvoisa puhemies! Kannatan tuota edustaja Paloniemen esitystä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
lähtee valiokuntakäsittelystä saamani
tiedon mukaan lapsen edusta, ja senhän tietenkin pitäisi
aina olla se lähtökohta, että me turvaamme
niille lapsille, jotka ovat kenties kokeneet monenlaisia ikäviäkin
asioita, että he saavat siinä uudessa perhekodissa
sitten huomiota ja sitä kautta aika lailla yksilöllistäkin
huolenpitoa ja hoivaa ja hoitoa, että he sitten pääsisivät
uudelle uralle ja sitä kautta heistä tulisi sitten kelpo
kansalaisia.
Mutta jollakin tavalla tässä laissa kyllä on otettu
huomioon se kritiikki, mitä täällä nyt
salissa on esitetty siitä, että perhekodissa saa
olla vain neljä lasta hoidossa kerrallaan mukaan lukien
tämän perheen alle kouluikäiset lapset
tai muut erityistä hoivaa tai hoitoa vaativat henkilöt.
Se on jollakin tavalla ymmärrettävää,
ja itse asiassa se on myös vallitseva käytäntö monissa
kunnissa, että ei sijoiteta enempää kuin
neljä lasta perhekotiin, eli ei varmaan kovin paljon ole
perhekoteja, joissa sitten on enemmän kuin neljä,
mutta niitä on olemassa. Sen takia tähän
lakiin on tehty poikkeamisperusteet, 9 §, että voidaan
sitten antaa lupa pitää enemmän lapsia
kuin neljä.
Jos jotakin haluaisi muuttaa, minusta näihin poikkeamisperusteisiin
voisi panna "erityisistä syistä",
muuttaa sana, koska silloin on todellisuus katsottava: jos tämä perhe
on kykenevä hoitamaan enemmän kuin neljää lasta
ja ammattitaitoa riittää ja olosuhteet ovat sellaiset,
silloin minun mielestäni tämä poikkeamislupa
pitäisi antaa.
Nyt jos me lähdemme arvioimaan yleensä, kuinka
paljon lainsäädännöllä pitäisi
mennä vanhustenhuollossa tai muualla sanomaan, mikä on mahdollista
ja mikä ei, ja varsinkin kun mennään tarkkoja
mitoituksia tekemään henkilökuntaan tai
hoidettavien määrään, niin se
ei välttämättä tee oikeutta,
koska nämä käytännön
olosuhteet poikkeavat eri tapauksissa niin paljon toisistaan. Sen
takia on hyvä, että täällä hallituksen
esityksessä on tämä 9 §,
ja toivoisin, että viranomaiset myös sitä 9 §:ää käyttävät
niissä tapauksissa, joissa korkealaatuinen hoito ja hoiva
on turvattu. Näissä kaikissa laeissa pitäisi
olla tämmöinen niin sanottu jousto, kun me vaadimme
työpaikoillekin joustoja ja joka paikkaan joustoja ja normien
purku tarkoittaa juuri sitä, että niitä joustoja
löytyy, mutta pitää jonkun arvioida, ovatko
ne todella sitten mahdollisia laadun näkökulmasta
ja hoidon näkökulmasta.
Eli ihan kaikkea kritiikkiä, mitä nämä opposition
edustajien puheenvuorot täällä pitivät
sisällään, ei kannata täysin
niellä. Lähtökohta on sinänsä oikea:
ne perhekodit, joilla sitten tämä tilanne nyt
on, pystyvät sitä viemään, ja
siirtymäajat ovat pitkiä. Mutta sillä tavalla
meidän täytyy kyllä tämän
talouden paineissakin suhtautua, että ihan kaikkea me emme
voi laadullakaan lähteä joka paikkaan viemään,
koska tämä kustannusrasite ja nimenomaan kuntien
kustannusrasite pitää ottaa huomioon ja sallia
myös ne poikkeamat, jotka ovat sekä kustannusnäkökulmasta
perusteltuja että ammattitaidon näkökulmasta
perusteltuja.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kommentoin ensiksi keskustan puheenvuoroja,
joissa on sanottu, että olemme menossa väärään
suuntaan lasten perhehoidon osalta. Olen teidän kanssanne
eri mieltä.
Ensinnäkin perhehoito on hyvä hoitomuoto. Se
on hyvä hoitomuoto niille lapsille ja nuorille, jotka eivät
voi asua kotonaan omien vanhempiensa ja sukulaisten parissa. Meidän
tavoitteenamme on, että lapsi voi asua kotona. Me olemme
laatineet lainsäädäntöä,
muun muassa sosiaalihuoltolain, joka nimenomaan tukee lapsiperheitä,
antaa perheille mahdollisuuden ennalta ehkäiseviin palveluihin,
kotipalveluihin ja niihin palveluihin, joissa tuetaan perheen ja
lapsen hyvinvointia.
Meillä ei ole tavoitteena lisätä lastensuojelua ja
lastensuojeluperheitten määrää,
vaan päinvastoin. Sen takia, kun me puhumme perhehoidosta, me
puhumme lapsista, joittenka elämäntilanne on ollut
vaikea, jotka on huostaan otettu, ja heille etsitään
se paras mahdollinen hoitopaikka, joka ensisijaisesti on perhehoito.
Mutta meidän tavoitteenamme ei voi olla, että me
tulemme lisäämään huostaanottojen
määrää, vaan meidän
tavoitteemme kaiken kaikkiaan on se, että huostaanottojen
määrä vähenee ja sitä kautta
myöskään perhehoitoa ei kasvateta lastensuojelun
parissa.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on uusi perhehoitolaki,
joka on odotettu ja erittäin hyvä laki, joka selkeyttää perhehoidon
kokonaisuutta lastensuojelussa ja vammaisten sekä iäkkäiden
henkilöiden palvelussa. Perhehoito on nähty, kuten täälläkin
on kuultu, pääsääntöisesti
lapsille, nuorille ja heidän perheilleen tarkoitetuksi
palveluksi, mutta se on myös paljon muuta. Etenkin iäkkäiden
ihmisten määrän kasvaessa tarvitsemme erilaisia
monipuolisia tapoja asua ja saada pitkäaikaista hoivaa
ja hoitoa. Siinä perhehoidon lisääminen
on yksi tärkeä tulevaisuuden suunta.
Perhehoito on kodinomaista hoitoa, joka mahdollistaa ihmisille
pysyvät ihmissuhteet, sosiaalisen kasvun sekä perusturvallisuuden
vahvistumisen. Perhehoidon avulla voidaan välttää laitossijoituksia
lastensuojelun sijaishuollossa. Vastaavasti vammaisten lasten oikeuksia
turvalliseen ja tavalliseen lapsuuteen voidaan vahvistaa perhehoidon
avulla. Vanhustenhoidossa tarvitaan uusia ja monipuolisia tapoja
hoitaa ikääntyvää väestöä.
Tässä mielessä perhehoito on erittäin hyvä vaihtoehto
nimenomaan pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon
ja laitoshoidon korvaajana.
Jatkossa perhehoitoa on mahdollista antaa paitsi perhehoitajan
kotona myöskin perhehoidossa olevan ihmisen kotona. Tämä on
tärkeä uudistus, joka vastaa paremmin hoidettavan
ihmisen tarpeisiin. Ylipäätään
mahdollisuus perhehoidon yksilölliseen räätälöintiin
on tärkeä etenkin hoidettavan edun näkökulmasta.
Kuitenkin valiokunnassa kiinnitimme huomiota siihen, että jatkossa
rajanveto omaishoidon tukeen, kotipalveluun tai henkilökohtaiseen avustajapalveluun
saattaa aiheuttaa ongelmia, koska niitä koskevat säännökset
ovat erilaiset. Onkin tärkeää, ettei
kukaan jää vaille sitä hoitoa ja huolenpitoa,
jota hän eri tilanteissa tarvitsee. Eli perhehoidon laajentaminen
hoidettavan kotiin ei saa estää muuta kotona annettavaa
hoitoa ja hoivaa. Hoitoa tarvitsevan ihmisen edun tulee olla ensisijainen,
kun ihmiselle annettavaa hoitoa ja hänen hoitopaikkaansa
määritellään.
Uusi laki erottaa perinteisen toimeksiantosopimuksen ja sopimuksen
perhehoidon järjestämisestä, mikä on
erittäin hyvä asia. Sopimus perhehoidon järjestämisestä tehdään,
kun kunta ostaa palvelun yksityiseltä tuottajalta. Sen
sijaan toimeksiantosopimus on kunnan ja yksityisen perhehoidon tai
pariskunnan välinen sopimus.
Myönteistä on myös se, että laissa
määritellään perhehoitajan kelpoisuudet.
Perhehoitajan kelpoisuus ja osaamisen vahvistaminen parantavat hoidettavan
hoitoa sekä tuovat suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä perhehoidon
sisällön kehittämiseen.
Arvoisa puhemies! Olemme saaneet esityksen käsittelyn
aikana palautetta hoidettavien määrästä.
Nykyisen sosiaalihuoltolain mukaan perhehoidossa voidaan hoitaa
kaikkien asiakasryhmien osalta neljää henkilöä,
ja jos koulutettuja hoitajia on kaksi, seitsemää henkilöä.
Jatkossakin laissa voitaisiin samoin edellytyksin hoitaa seitsemää henkilöä,
jos kyse on täysi-ikäisistä hoidettavista.
Sen sijaan lasten edun vuoksi esityksessä määritellään,
että perhehoidossa voidaan lähtökohtaisesti
hoitaa enintään neljää lasta tai
nuorta. Mikäli lapsia on enemmän, kyseeseen tulisi
ammatillinen perhehoito. Näin voidaan turvata vahvempi
ammatillinen osaaminen ja valvonta. Kuitenkin lain 9 §:n
mukaan erityisistä syistä hoidettavien määrästä voidaan
poiketa.
Nyt on esitetty huoli siitä, (Puhemies koputtaa) että mitoitus
estäisi perheiden mahdollisuudet ryhtyä sijaisperheiksi,
jos molemmat vanhemmat haluaisivat jäädä kotiin
perhehoitajiksi toimeksiantosopimukseen. Tällöin
neljästä lapsesta tai nuoresta saatava alin hoitopalkkio
ei takaa toimeentuloa kummallekin kotiin jäävälle
sijaisvanhemmalle. On tärkeää korostaa,
että tämä rajaus on tehty nimenomaan
lapsen edun näkökulmasta. Lapset tarvitsevat hyvin
erilaista hoitoa, huolenpitoa, kasvatusta ja kanssakulkemista kuin
täysi-ikäiset ihmiset. Monien lasten kokemukset
ovat traumaattisia, ja he tulevat erilaisista taustoista. Lapset
ovat myös entistä vaativampaa hoitoa ja huolenpitoa
tarvitsevia. Lasten on saatava osakseen riittävästi
aikuisen ihmisen aikaa ja läheisiä ihmissuhteita.
Meidän pitää lainsäätäjinä kantaa
vastuuta ensisijaisesti näistä lapsista ja heidän
tulevaisuudestaan ja mahdollisimman hyvästä ja
ehjästä kasvuympäristöstä. — Kiitoksia.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun on päätynyt hallituksen
kansanedustajasta oppositiokansanedustajaksi ja toisaalta päättänyt,
että 11 työpäivän jälkeen
ei enää tässä salissa aikaansa
vietä, niin on siinä nirvananomaisessa tilassa, että voi
pohtia ihan vapaasti, miten suhtautua hallituksen lakiesityksiin.
Se on mahdollistanut myöskin sen, että voi käyttää jonkunlaista
loogistakin harkintaa.
Vasemmistoliitto oli, silloin kun olimme vielä hallituksessa,
valmistelemassa tätä lakiesitystä, ja
ne tavoitteet olivat hyvät sen työryhmän
asettamien tavoitteitten pohjalta. Nyt sitten, kun olin tässä välillä ikään
kuin poissa matkasta ja sitten päädyin sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa tarkastelemaan tätä tilannetta,
olen kyllä ollut hieman hämmentynyt, että miten
tässä näin kävi. No, se teki
tietysti elämäni sillä tavalla normaalimmaksi,
että saatoin asettautua ihan oikeaan oppositioedustajan
rooliin, koska tämä hallituksen esitys ei ole
kaikilta osin hyvä.
Se ei ole hyvä nimenomaan siltä osin, mihin täällä on
edustaja Paloniemen ja muittenkin edustajien puheissa viitattu,
eli tähän lukumäärän
tuomaan ongelmaan. Olen edustaja Kiljusen kanssa täsmälleen
samaa mieltä siitä, että liikaa lapsia
perhehoidossakin on liikaa. Mutta se dilemmahan tulee tästä,
että jos niitä lapsia ei ole tarpeeksi, niin sitten
sitä hoitoa ei ole lainkaan. Ja kysymys on siitä,
onko se niitten lasten kannalta parempaa hoitoa, että sitä annetaan
seitsemälle lapselle kuin että sitä ei
anneta kenellekään. Tästä yksinkertaisesta
syystä johtuen äänestin valiokunnassa
edustaja Paloniemen hylkäysesityksen puolesta, ja vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä tulee tekemään niin myöskin
ykköskäsittelyn äänestyksessä,
vaikka nimeni ei olekaan objektiivisista, ei subjektiivisista, syistä johtuen
tuossa vastalauseessa.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Perhehoito on hyvä hoitomuoto, mutta
perhehoidonkaan laatua ei määritellä pelkästään
mitoituksella. Sen takia, kun yleensä ottaenkin suhtaudun hyvin
kriittisesti mitoituksiin, teen sen tässäkin kohti.
Mutta onko tämä yksiselitteisesti lapsen edun vastainen,
niin ei se varmaan niinkään ole. Kyllä myöskin
pienemmällä lapsimäärällä ja
tällä tietyllä tavalla, mitoituksella,
tietyissä tilanteissa voidaan ajatella ja ajaa myös
lapsen etua. Mutta kokonaisuutena tarkastellen tässäkään
kohti mitoitukset eivät minun mielestäni olisi
perusteltuja, vaan meidän pitäisi pystyä määrittelemään laissa
ja erilaisissa valvontaohjeissa palvelujen järjestäjille
velvollisuus asettaa tavoitteet palvelun sisällölle
ja valvoa sitä palvelun sisällön ja laadun
toteutumista ilman erinäisiä mitoituksia.
Täytyy kyllä tässä tunnustaa,
että pitkin hampain olen tätä hallituksen
esitystä täällä kannattamassa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä uusi laki perhehoidosta
kokoaa nykyisin perhehoidosta hajallaan olevat säädökset
yhteen ja vahvistaa perhehoidon asemaa osana palvelujärjestelmää.
Perhehoito on erinomainen vaihtoehto laitoshoidolle monen asiakasryhmän
kohdalla. Perhehoito liitetään usein lastensuojeluun,
kuten tässäkin keskustelussa on tullut ilmi, mutta
perhehoito soveltuu myös monelle muulle asiakasryhmälle.
Vammais- ja vanhuspalveluissa perhehoito soveltuu esimerkiksi vuorohoidon
toteuttamiseen erinomaisesti. Toimintakyvyn ylläpitäminen
onnistuu sitä paremmin, mitä kodinomaisemmassa
paikassa vuorohoito toteutetaan. Muistisairautta sairastavien kohdalla
perhehoito on myös hyvä vaihtoehto. Tiedän
tilanteita, joissa se on ollut ainoa hoitomuoto, jossa muistisairautta
sairastava on pärjännyt ilman kemiallista rajoittamista
eli ilman rauhoittavaa lääkitystä. Yksilöllisyys
on sitä, että jokaiselle löydetään juuri
tälle henkilölle oikea asumis- ja hoitopaikka,
ja perhehoito on erinomainen vaihtoehto tässä valikossa.
Arvoisa puhemies! Lastensuojelun perhehoidon avulla on tarkoitus
vähentää lastensuojelun laitossijoituksia,
ja tämä taas tarkoittaa, että perhehoidossa
hoidetaan entistä traumatisoituneempia lapsia. Tämän
takia on perusteltua, että lasten määrälle
perhehoidossa asetetaan määrällisiä rajoituksia.
Kotiin annettavien lastensuojelupalveluiden tavoitteena on se, että mahdollisimman
moni
lapsi ja nuori voisi olla omassa kodissaan, ja vain silloin, kun
lapsi todella tarvitsee kodin ulkopuolista apua, hänelle
etsitään perhehoitopaikka. Nämä lapset
ja nuoret tarvitsevat erityisen paljon aikuisten tukea, huolenpitoa
ja aikaa. Monet asiantuntijat valiokunnan kuulemisissa korostivat
myös tätä näkökulmaa,
ja kysymys onkin siitä, keiden asiantuntijoiden näkökulmaa painotetaan
enemmän.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Mäkisalo-Ropposen viimeiseen kysymykseen
voisi tietysti vastata: Onko kuultu niitä lapsia ja nuoria,
jotka ovat näissä perhekodeissa, ja saako lapsi
ja nuori siellä laitoksessa sitten yksilöllisempää hoitoa
kuin hän on saanut perhekodissa? En usko, että saa.
Äänestin itse tätä lakiesitystä vastaan
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ensinnäkin siksi, että en usko,
että se parantaa lastensuojelun tilannetta, ja toiseksi
siksi, etten myöskään usko, että tässä on ajateltu
lapsen etua — ainakaan tässä lastensuojelun
kriisissä, joka meillä Suomessa on.
Edustaja Kiljunen perusteli tätä lakia sillä,
että meillä Suomessa on tavoitteena vähentää lastensuojelun
tarvetta. Tosiasia kuitenkin on, että lastensuojelun paikoista
on kova pula, sijaisperheistä on kova pula, ja varmasti
jokainen suomalainen on tähän päivään
mennessä ymmärtänyt sen, että nyt
Suomessa tosiaankin voidaan puhua jopa lastensuojelun kriisistä tällä hetkellä.
Meillä on paljon lapsia ja nuoria, jotka elävät
kaltoin kohdeltuina ja joiden olosuhteet ovat sellaiset, että heidät
olisi hyvä saada esimerkiksi perhekotiin. Jos tavoitteena
on vähentää lastensuojelua, niin ei pidä aloittaa
siitä, että vähennetään
perhekoteja, vaan pitää aloittaa siitä,
että parannetaan lapsiperheiden palveluita esimerkiksi
ja varhaista apua ja konkreettista tukea uupuneisiin lapsiperheisiin
ja niin edelleen.
Tämä hallituksen esitys on ristiriidassa hallituksen
aikaisempien omien päätösten kanssa. Hallitus
on esimerkiksi linjannut, että Suomessa olisi tarpeen vähentää laitoshoitoa,
koska Suomi on lastensuojelussa huomattavan laitosvaltainen maa
verrattuna muihin Pohjoismaihin. Samoin hallitus oli linjannut aikaisemmin
tällä kaudella, että hallituksen tavoitteena
ei ole lisätä kuntien kustannuksia eikä tehtäviä.
No, tällä esityksellä ja päätöksellä hallitus
lisää kuntien kustannuksia mutta ei korvaa niitä kunnille.
En usko, että jos oltaisiin ajateltu lapsen etua loppuun
saakka, tätä esitystä oltaisiin annettu. Olen
hyvilläni sentään siitä, että tässä laissa
on siirtymäaika eli näissä perhekodeissa
olevien lasten, joilla kaikilla on joku nimi ja tarina, ei tarvitse
siirtyä näistä sijaisperheistä laitoksiin
vaan he saavat olla siellä loppuun saakka. Tämän
lain seurauksena on kuitenkin se, että jos perheessä on
jo neljä lasta, niin enempää ei sitten
jatkossa voi ottaa.
Mielestäni kannattaisi nyt pysähtyä pohtimaan
sitä, että kun ollaan hallituksen esityksellä aiheutettu
se tilanne, että kahdella vanhemmalla ei ole enää varaa
jäädä hoitamaan neljää lasta
tai nuorta kotiin, niin voitaisiinko näitä sijaisperheiden
vanhempien palkkioita nostaa sillä tavalla, että se
taloudellisesti olisi tulevaisuudessa enemmän mahdollista,
koska kaikki laskelmat kuitenkin osoittavat, että perhehoito
joka tapauksessa on aina hyvin paljon edullisempaa kuin laitoshoito.
Edustaja Kiljunen puolusti tätä hallituksen esitystä viittaamalla
vammaisten ja vanhusten kotihoitoon. Samoin edustaja Mäkisalo-Ropponen
puolusti tätä esitystä sillä,
että erityisesti muistisairaat vanhukset hyötyvät
kotihoidosta ja se on heille hyväksi. En millään
lailla kiistä sitä mutta ihmettelen kuitenkin.
Jos olisi haluttu parantaa nimenomaan näiden ihmisryhmien
perhehoitoa, eikö olisi pitänyt keskittyä siihen
eikä tehdä lakiesitystä, jolla heikennetään
lasten ja nuorten perhehoidon mahdollisuuksia?
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljuselle on ensin sanottava, että keskustalla
ei ole tarkoitus lisätä huostaanottoja, mutta
meillä ei ole myöskään tarkoitus
lisätä laitoshoitoa Suomessa — Suomessa,
joka on erittäin laitosvaltainen lastensuojelun sijaishuollon maa.
Meillä on tarkoitus lisätä perhehoitoa,
määrää ja laatua siinä.
Norjassa yli 90 prosenttia lapsista ja nuorista, jotka sijoitetaan
kodin ulkopuolelle, saavat paikan perheestä. En usko, että Pohjoismaat,
Norja ja Ruotsi esimerkiksi, ovat niin kovin erilaisia yhteiskuntia
kuin Suomi, ja siellä tehdään kaikki voitava
ihan valtion toimin, että perhehoito onnistuisi tässä vaativassa
tehtävässä. Suomessa on ideologisia asenteita
sitä vastaan, että perhehoitoa nyt näköjään
ei voi, ainakaan sosialidemokraatit eivät ole innostuneita
sitä kehittämään. Tämä lakiesitys
nyt osoittaa sen aivan selvästi.
Sitten minä haluan sanoa teille, kun valiokunnan mietinnössä väitetään,
että meillä on hyvin vähän pariskuntia
perhehoitajina, että Perhehoitoliitto on itse tehnyt selvitystä asiasta.
Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa sieltä saatujen tietojen mukaan
25 prosenttia perhehoitoperheistä on nimenomaan kahden
perhehoitajan eli pariskunnan ylläpitämiä toimeksiantosuhteisia
sijaisperheitä. Me arvioimme, että noin 18 prosenttia
sijaisperheistä on juuri tällaisia, joissa molemmat ovat
kotona, mutta nythän se on sitten mahdotonta.
Täällä puhuttiin siirtymäsäännöksestä.
Tuo siirtymäsäännös ei pelasta
yhtään mitään tässä. Se
on toki lapsen edun mukainen, ettei yhtäkkiä ruveta
arpomaan, että mihin nämä lapset nyt
1.4. jälkeen siirretään. Mutta heti kun
tuo laki tulee voimaan ja yli neljän lapsen ja nuoren perheestä vaikka
aikuistuu ja lähtee perhehoidosta pois lapsi tai kotiutetaan
lapsi, niin eivät he voi ottaa enää uusia
lapsia tilalle. Eli perhehoitopaikkojen määrä tulee
vähenemään heti 1.4.2015 jälkeen.
Tämä on ihan fakta, että kun nyt sitä perustellaan,
että on niin mahtavaa, kun on siirtymäsäännös,
niin se nyt ei tarkoita yhtään tämän
enempää.
Sitten vielä haluan sanoa, että on kuntia
ja kaupunkeja, jotka eivät sijoita neljää enempää sijaisperheeseen,
vaikka niillä on ollut siihen mahdollisuus entisen sosiaalihuoltolain
mukaan, mutta on myös paljon kaupunkeja ja kuntia, joilla
on isompia sijaisperheitä. Kunta päättää siis
itse, kuinka isoja tai pieniä sijaisperheitä se
käyttää. Vaikka lakiesityksen 7 § antaisi
mahdollisuuden sijoittaa maksimissaan kuusi lasta tai nuorta yhteen
sijaisperheeseen, kuntien ei tietenkään edelleenkään
tarvitse näin tehdä, vaan ne voivat rajata määrän
esimerkiksi neljään.
Meillä on erittäin hatarasti tarkkaa tietoa.
Sen olen valiokunnassakin todistanut ja Kuntaliitto vahvistaa tämän,
että meillä ei ole ihan oikeita, pitäviä tietoja
siitä, kuinka paljon meillä loppujen lopuksi on
perhehoitopaikkoja ja perheitä. Siellä on kriisiperheitä,
tukiperheitä, varaperheitä. Siellä menevät
iloisesti ja suloisesti kaiken maailman tilastot päällekkäin,
eli ne THL:n väittämät eivät
pidä paikkaansa.
Minä vielä otan teille yhden esimerkin, onko tämä nyt
järkevää. Lakiesitys ei jatkossa mahdollista
päätoimista perhehoitajaksi jäämistä esimerkiksi
sellaiselle sijaisperheelle, jossa vanhemmat ovat toimineet 15 vuotta
sijaisvanhempina, joiden omat lapset ovat lähteneet kotoa
ja jotka haluaisivat jäädä kotiin hoitamaan
viittä kuutta lasta tai nuorta. Lakiesityksen mukaan heidän
tulisi perustaa ammatillinen perhekoti eli ryhtyä yrittäjiksi
avin luvilla. Tällöin vuorokausimaksu ensinnäkin
olisi sijoittavalle kunnalle noin kolminkertainen sijaisperhehoidon
kustannuksiin verrattuna. Lisäksi perhekoti joutuisi kilpailutuksen
piiriin, ja se vaikuttaisi ratkaisevasti siihen, sijoitetaanko perhekotiin
lapsia tai nuoria. Sijaisperhepaikkojen vähetessä kunnat
joutuvat käyttämään ammatillista
perhehoitoa eli bisnespohjaista perhehoitoa, joka ei muuten laadullisesti
välttämättä ole yhtään
sen kummempaa kuin toimeksiantosuhteinen perhehoito. Siellä on pitkäaikaisia
perhehoitajia, joilla ihan varmasti on osaamista, ja heidät
on valmennettu tehtävään. Ammatillisia
perhehoitajia ei ole valmennettu tehtävään.
Näin ne kustannukset sitten tästä iloisesti
nousevat.
Minä ihmettelen kyllä, edustaja Kiljunen — kun
lastensuojelu on Suomessa monin paikoin aivan valtavassa kriisissä ja
rahaa tarvitaan siihen kokonaisuuteen saatikka ennalta ehkäisevään
työhön ja varhaiseen tukeen — miten tämä nyt
edistää sitä rahan riittämistä,
kun kysymys on ihan samasta rahasta siellä kunnissa. Miten
tämä edistää, että me
hyvin toimivaa järjestelmää puramme?
Tässä ei toteudu lapsen etu sitten millään
tavalla. Ei toteudu lapsen etu. Hän joutuu laitokseen tai
ammatilliseen perhehoitoon. Meillä on tehty selvitystä siitä,
että Suomessa erittäin monet lapset ovat väärissä paikoissa.
Eivät kaikki lapset tarvitse ammatillista perhehoitoa,
eivätkä missään tapauksessa
laitoshoitoa. Toimeksiantosuhteinen valvottu, turvallinen, inhimillinen
perhehoito riittää erittäin monelle lapselle.
Antti Kaikkonen /kesk:
Puheenjohtaja! Nämä lastensuojelukysymykset
ovat massiivisia kysymyksiä monessa mielessä,
ja tietysti kaikissa päätöksissä,
niin lainsäädännössä kuin
myös siinä, mitä tapahtuu kunnissa, lähtökohtana
pitää olla lapsen etu. Minäkin haluan
vahvistaa sen, mitä edustaja Paloniemi sanoi, että ei
keskustalla nyt toki ole tavoitteena se, että huostaanottoja
lisättäisiin. Niitä tehdään
nytkin jo paljon, mutta huostaanotossakin täytyy huomioida
nimenomaan sen lapsen etu. Jos lapsen etu on, että huostaanotto
tehdään, niin sitten se täytyy tehdä. Jos
sitä ei tarvita, niin hieno juttu.
Tietysti olisi hienoa, että voitaisiin tukea perheitä sillä tavalla,
että huostaanottoja ei tarvittaisi. Se olisi varmaan se
ihannemaailma ja ihanne-Suomi, mutta pelkäänpä,
että realismia on se, että meillä vielä monessa
perheessä tilanteet ovat semmoisia, että näihin
päätöksiin joudutaan vielä tulevaisuudessakin
ja sitten tarvitaan paikkoja, minne huostaan otettuja lapsia sijoitetaan, joko
perheisiin tai laitoksiin. Kyllä me näemme, että perhe
kuitenkin olisi pääsääntöisesti
se parempi paikka, vaikka laitoksissa tehdään
aivan arvokasta ja hyvää työtä.
En halua sitäkään olla moittimassa mutta
lähtökohtaisesti katsoisin kuitenkin, että jos
perhehoitopaikkoja löytyy, niin niitä kannattaisi
suosia. Se on myös yhteiskunnan kustannusten kannalta edullisempi
vaihtoehto. Todella meillä on pulaa sijaisperheistä,
eikä tämä lakimuutos nyt sitä pulaa
kyllä taida sitten helpottaa.
On tietysti hyvä lisätä tähän
keskusteluun ne monenlaiset muut toimenpiteet, joita tarvitaan tällä sektorilla.
Vaikkapa se, että lapsiperheet voisivat saada kotiapua
nykyistä paremmin, olisi omiaan ennalta ehkäisemään
perheiden ongelmia ja ehkä ennalta ehkäisemään
niitä huostaanottopäätöksiäkin
myös sitten. Totta kai myös tähän
problematiikkaan pitäisi pystyä nykyistä enemmän
kiinnittämään huomiota ja kaikkiin muihin
tukipalveluihin, mitä perheet tarvitsevat. Mutta toivon
todella, että lapsen etu meillä kaikilla olkoon
johtotähtenä näissä päätöksissä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan sanoa, että perhehoidolla
ei valitettavasti ratkaista koko meidän lastensuojelukriisiämme,
mikä tällä hetkellä yhteiskunnassa
on. Olen itse tehnyt lastensuojelutyötä reilusti
yli 10 vuotta, lähes 15 vuotta, ja sijoittanut lapsia niin
laitoksiin kuin myös perhehoitoon. Tavoitteena on aina
ollut se, että perhehoito on ensisijainen paikka, johonka
lapsi ja nuori sijoitetaan. Valitettavasti meidän yhtenä suurena ongelmanamme
on ollut se, että meillä ei ole ollut riittävästi
osaamista perhehoitajien parissa, minkä takia vaativissa
tilanteissa niitä tukimuotoja, joita lapsi tai nuori tarvitsee,
ei välttämättä ole pystytty
perhehoidossa antamaan. Ongelmana on ollut sitten se, että on
jouduttu sijoittamaan laitoksiin, joissa sitten tämä ammatillisuus
on ollut vahvempi. Sen takia minusta on ehdottoman hyvä,
että nyt tässä laissa vahvistetaan perhehoitoa
ja määritellään kelpoisuudet,
tuodaan sitä ammatillista osaamista myös perhehoidon
pariin, jotta meidän lapsemme pääsisivät
perhehoidon pariin ja saisivat sitä tukea ja hoitoa, mitä he tarvitsevat.
Sen takia minusta tämä keskustelu on sillä tavalla
harmillista, että tässä syytellään,
kuka on oikeassa ja kuka on väärässä,
kun meidän kaikkien yhteinen tahtotila varmasti on se,
että perhehoitoa kehitetään niin lapsille
ja nuorille kuin myös vammaisille ja ikääntyville
ihmisille, jotta me voisimme tarjota heille inhimillistä,
kodinomaista asumista ja hoitoa. Sen takia tämä laki on
erittäin hyvä. Se mahdollistaa pitkäjänteisen perhehoidon
kehittämisen. Mutta kuten valiokunnassakin todettiin, tämä vaatii
myös seurantaa, mitenkä tulevaisuudessa perhehoito
kehittyy. Olen itse kyllä tämän lainsäädännön
takana vahvasti ja toivon, että ne, jotka seuraavan kerran
perhehoitoa täällä eduskunnassa käsittelevät, voivat
todeta, että tämä laki on mennyt hyvään suuntaan,
ja sitten sitä kautta korjaavat niitä mahdollisia
puutteita, jotka koskevat ennen kaikkea esimerkiksi perhehoitajien
asemaa.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljuselle on pakko sanoa, että lastensuojelun
avohuolto on epäonnistunut täydellisesti silloin,
kun meillä on esimerkiksi alle kouluikäisiä lapsia
ja todetaan, että osa heistä on niin traumatisoituneita,
että heitä ei voi sijoittaa perhehoitoon. Silloinhan
ei ole tehty yhtään mitään siellä avohuollon
puolella. Meillä on lapsia, jotka jätetään
traumatisoitumaan aivan liian pitkäksi aikaa olosuhteisiin,
jotka eivät parane yrityksistä huolimatta. Kannattaisi
nyt katsoa sitä lastensuojelun kokonaisuutta sitäkin kautta.
Sitten minä haluaisin vielä sanoa: Mikä siinä bisnespohjaisessa
ammatillisessa perhehoidossa sinänsä on niin paljon
parempaa? Onko edustaja Kiljunen käynyt esimerkiksi pitkään
perhehoitajina toimineissa sijaiskodeissa katsomassa, miten siellä asiat
hoidetaan ja minkälaista osaamista ja minkälaista
kykyä siellä on vastata monenlaisiin haasteisiin?
Meidän asiantuntijakuulemisissammekin todettiin, että osa
ei ollut käynyt koskaan esimerkiksi toimeksiantosuhteisessa perhekodissa,
mutta silti oli aivan varmat mielipiteet siitä, minkälaista
siellä on. Minä ihmettelen kovasti.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten tuossa jo äsken sanoin,
koen, että minulla on kohtuullisen pitkä kokemus
ensinnäkin perhehoidosta ja perhehoidon yhteistyöstä.
Minulla on myös henkilökohtaisesti sellaisia kontakteja,
perhehoitajia, joihinka olen pitänyt yhteyttä.
Meidän ei tarvitse, edustaja Paloniemi, kilpailla siinä,
kumpi meistä tietää enemmän,
vaan kyse on siitä, mitenkä tämä lainsäädäntö auttaa,
tukee perhehoidon kehittämistä. Siltä osin
olen vakuuttunut, että tämä mahdollistaa
perhehoidon sisällöllisen kehittämisen niin
lapsiperheille kuin myös muillekin ja ennen kaikkea ikääntyneille.
Sitten myös, kuten edustaja Mäkisalo-Ropponen
kuvasi, on erittäin hyvä, että meillä on
mahdollisuus tarjota esimerkiksi muistisairaille, jotka ovat kasvava
ryhmä, sellaisia hoitomuotoja, joita tällä hetkellä emme
riittävästi pysty tarjoamaan.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, tämä perhehoito
ei ratkaise koko lastensuojelua, eikä se ratkaise sitä,
mitä avohuollon kentällä tapahtuu. Se
on aivan toinen kysymys, joka ratkaistaan aivan toisessa paikassa
kuin perhehoidossa.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koko lastensuojelua ei ratkaista perhehoidolla,
mutta jos yksi hyvä ja juuri nokka nousuun päässyt
hoitomuoto pääsee kehittymään,
niin sitten tehdään seuraavaksi heti lakiesitys,
joka heikentää sen mahdollisuuksia ja faktisesti
vähentää niitä perhehoitopaikkoja.
Miten se nyt kehittää sitä perhehoitoa,
ja miten se turvaa sen lapsen edun? Meillä pitäisi
siinä paletissa olla siis myöskin perhehoitopaikkoja
paljon enemmän kuin tänä päivänä on.
Ei lapsen etu toteudu sillä, että sijoitetaan
sitten sinne, mitä paikkoja on jäljellä ja
tarjolla. Tämähän on aivan selvä asia.
Sitten: miten tämä vanhusten perhehoito — josta
todella tiedän myös paljon, koska Perhehoitoliitto
kehittää sitä, me olemme neljä vuotta
kehittäneet vanhusten, ikäihmisten perhehoitoa ihan
Raha-automaattiyhdistyksen hankkeella — auttaa lasten ja
nuoren perhehoitopaikkojen lisäämistä,
kun se on ihan toinen asia?
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
perhehoitolain uudistamiseksi on joiltain osin hyvä. Katsomme
kuitenkin, että lain valmistelussa ei ole otettu
kokonaiskuvaa riittävästi huomioon ja on mahdollista,
että esitetyllä lakimuutoksella paitsi edistetään
ammatillisen perhekotitoiminnan lisääntymistä myös
vahvistetaan suurten toimijoiden monopoliaseman luomista markkinoille.
Lisäksi haluamme kiinnittää huomiota
myös kansalaispalautteessa paljon kritisoituun hoidettavien
lukumäärän säätämiseen.
Siksi jätimme tähän valiokunnan mietintöön
vastalauseen.
Palautetta ja yhteydenottoja on tämän lain
käsittelyn aikana tullut erityisesti hoidettavien lukumäärästä.
Lukuisat sijaisvanhemmat ja perhehoitajat ovat ottaneet yhteyttä ja
olleet huolissaan siitä, että lakiin ollaan kirjaamassa
se, että sijoitettavia lapsia ja nuoria voi sijaisperheessä olla
enää maksimissaan neljä perheen alle
kouluikäiset ja muut erityistä hoitoa tai huolenpitoa vaativat
henkilöt mukaan lukien. Mikäli tuo ehdotettu mitoitus
tulee voimaan, estetään niiden perheiden mahdollisuudet
ryhtyä sijaisperheeksi, joissa kumpikin vanhemmista haluaisi
jäädä kotiin päätoimiseksi
toimeksiantosuhteiseksi perhehoitajaksi. Neljän lapsen
tai nuoren perhehoidosta saatavat alimmat hoitopalkkiot eivät
takaa toimeentuloa kummallekin kotiin jäävälle
sijaisvanhemmalle.
Käytännössä muutos aiheuttaa
monen, nyt usean lapsen sijaisperheenä toimivan kohdalla sen,
että kun hoidossa olevat nuoret itsenäistyvät ja
muuttavat toisaalle, niin perheeseen ei enää sijoitettaisi
uusia lapsia. Ja kun perheessä asuu vain neljä lasta
tai nuorta, niin toisen vanhemmista on lähdettävä kodin
ulkopuolelle töihin. Tilanne, jossa vain yksi vanhemmista
on neljän lapsen kanssa kotona ja vastaa yksin heidän
hoidostaan ja huolenpidostaan, heikentää lapsen mahdollisuuksia
saada aikuisen henkilökohtaista huomiota.
Arvoisa puhemies! Emme kannata hoidettavien määrän
kirjausta tällaisenaan kuin se nyt on lakiesitykseen tulossa.
Määritykset ja niistä tehtävät
poikkeamat on epäselvästi kirjattu. Lain tulisi
aina olla riittävän täsmällistä,
jotta sen liiallinen tulkinnanvaraisuus jäisi pois.
Sijaishoitopaikka tulee aina valita lapsen ja nuoren tarpeiden
mukaan, ja sen tulisi olla mahdollisimman inhimillinen. Lisäksi
on myös muunlaista perhehoitoa kuin lastensuojelun toimenpiteet.
Perhehoito ja sen tarve hoivan ja huolenpidon muotona myös
tulevaisuudessa tulee lisääntymään.
Muun muassa monien muiden väestöryhmien, kuten
ikääntyvien, kohdalla perhehoito tullee lisääntymään.
On hyvin erilaisia perhehoitoyksiköitä, ja onkin
tärkeää, että jatkossa voidaan
huomioida erilaiset tilanteet.
Arvoisa puhemies! Hallitus on arvioinut hoidettavien määrän
säätämisen lakiin kustannusneutraaliksi.
Emme kuitenkaan usko, että se sitä lopulta on.
On riski, että lakiesitys johtaa kehitykseen, jossa kustannukset
tulevat vain nousemaan. Muun muassa Perhehoitoliitto on arvioinut,
että näin tulisi käymään.
Lastensuojelussa toimeksiantosuhteisen perhehoidon kustannukset
lasta kohti ovat 22 000 euroa vuodessa, ammatillisessa
perhekotihoidossa 60 000 euroa vuodessa ja laitoshoidossa 90 000
euroa vuodessa. Asiantuntijoiden mukaan tämä lakiesitys
lisää sijaisperheiden tarvetta yli 200:lla. Onko
siis realistista, että niin monta uutta perhettä voidaan
saada kunnissa rekrytoitua? Jos ja kun ei, niin lapset sijoitetaan
ammatillisiin perhekoteihin ja kustannukset voivat nousta jopa noin
24 miljoonaa euroa nykyisestä. Kun sijaisperhepaikat vähenevät,
heikentyy samalla myös sijoitettavan lapsen ja nuoren etu. Niillä,
joiden kohdalla sijaisperhe arvioidaan ensisijaiseksi sijaishuollon
paikaksi, mahdollisuudet sijaisperheeseen vähenevät.
Hallituksen kustannusarviot eivät siis jälleen kerran
tässäkään lakiesityksessä vastaa
todellisuutta. Lisäksi vaarassa on tällä kertaa
myös lapsen ja nuoren etu.
Arvoisa puhemies! Tulemme tekemään asian kakkoskäsittelyssä vastalauseen
mukaisen lausumaesityksen. — Kiitos.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! En malta olla vielä omalta osaltanikin
toteamatta, että täällä on puhuttu
paljon — niin kuin kuuluukin — lapsen edun näkökulmasta.
Mutta me emme onnistu huolehtimaan lapsen edusta, jos me emme myös
samalla huolehdi julkisesta taloudesta ja kuntien taloudesta.
Meidän täytyy koko ajan peilata päätöksiä myös
sitten tätä taustaa vasten, ja mitoituksia, tarkkoja
neliömääriä ja muita toimintaa,
toiminnan kehittämistä estäviä, hankaloittavia
säädöksiä meidän pitäisi
pystyä välttämään,
ja tältä osin tämä nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys ei täytä näitä tavoitteita.
Mutta on selvää, että myöskin
talouden ja lapsen edun kannalta meidän täytyy
pystyä panostamaan niihin ennalta ehkäiseviin
palveluihin, meidän täytyy pystyä tukemaan
vanhempia vaativassa kasvatustehtävässä,
mutta ei voida välttyä tilanteilta, että ne
ennalta ehkäisevät toimet eivät riitä,
ja me tarvitsemme sitten perhehoidon kaltaisia palveluita, ja sinne
meidän pitäisi pystyä tarjoamaan sitten
väljyyttä palveluntarjoajille, ovat ne sitten
ammatillisia tai ihan tällaisia sijaisperheitä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on yhteinen huoli täällä,
lastensuojelun kokonaistilanne maassamme. Lastensuojelun eheän
auttamisketjun luominen olisikin tärkeää tässä vaiheessa,
sen miettiminen, mikä on missäkin tilanteessa
paras auttamisen muoto ja paras auttamisen tapa. Uusi sosiaalihuoltolakihan
tuo kotipalvelut perheisiin, ja tämä nyt on tämän
ketjun ensimmäinen vaihe, erinomaista ennalta ehkäisevää työtä,
jolla voidaan toivottavasti tulevaisuuden lastensuojelua vähentää.
Sitten varsinaisessa lastensuojelussa kehitetään
entistä enemmän kotiin annettavia lastensuojelupalveluita,
ja näissähän on monessa kunnassa kyllä valtavia
puutteita, mutta tätä on erityisesti kehitettävä — perhehoitoon
siirtyy siis entistä traumaattisempia lapsia ja nuoria
eli niitä, joille eivät kotiin annettavat lastensuojelupalvelut
riitä tai ne eivät ole muuten sopivia. Sitten tämän
auttamisketjun seuraava vaihe on ammatillinen perhehoito, ja sitten
ihan vihonviimeisenä on tämä laitoshoito,
jota toivottavasti voidaan vähentää.
Toivonkin, että voisimme miettiä tätä asiaa
tämän kokonaisauttamisketjun kautta. Jos näitä kotiin
annettavia lastensuojelupalveluita lisätään, niin
tämä tarkoittaa, että perhehoitoon tulee
entistä vaativampia ja traumaattisempia lapsia. Silloin
tämä perhehoito muuttuu entistä vaativammaksi
tavaksi tehdä työtä, ja silloin pitää esimerkiksi
perhehoitajien koulutukseen ja tukeen ja työnohjaukseen
ynnä muihin myöskin löytää entistä enemmän
voimavaroja.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut ihan mielenkiintoista
tätä keskustelua seurata, ja oikeastaan haluaisin
pariin asiaan tässä kiinnittää nyt
huomiota.
Kaikki jo oikeastaan tietävät sen tilanteen, missä lastensuojelussa
tällä hetkellä ollaan tuolla kentällä.
Nämä sijoitukset ja huostaanotot kustantavat tällä hetkellä satoja
miljoonia euroja vuositasolla, ja tämä on yksi
semmoinen asia, josta meidän pitäisi olla erittäin
huolissamme: miten tällainen kustannusrakenne on ylipäätään päästetty
syntymään?
No, sitten toinen asia on se, että tässä kun
on nyt viitattu näihin tällaisiin, että on
nyt sitten näitä lastensuojelun avohuollon tukitoimia
lähdetty kehittämään, muun muassa
tämän sosiaalihuoltolain uudistuksen kautta, niin
tässä tulee semmoinen tietynlainen epäloogisuus.
Kun niiden tukitoimien tehokkuudesta tai niihin varattavista resursseista
ei oikeastaan tiedetä vielä yhtään
mitään, miten ne lähtevät perheitä auttamaan,
ja kun kuitenkin samaan aikaan lähdetään
purkamaan tällaista toimivaa rakennetta, niin tämä ei
oikein ole semmoinen looginen etenemistapa, mitä tässä nyt
voisi odottaa ja olettaa. Ja kun lastensuojelussa tällainen
sijoitus tehdään ja huostaanotto joudutaan tekemään,
siinähän pitäisi olla aina tavoitteena
se, että lapsi pystyy palaamaan sinne biologisten vanhempien
luo, mutta kun reaalimaailmassa me kaikki tiedämme, että se
ei suinkaan ole aina mahdollista, niin silloin pitäisi miettiä,
mikä sille lapselle ja nuorelle on se paras ja inhimillisin
vaihtoehto viedä sitä elämää eteenpäin
ja minkälaisissa olosuhteissa hän kasvaa. Ja se
on ihan totta, että kaikkia toimijoita toki tarvitaan,
mutta jos viesti on tällainen aikana, jolloin pitäisi
lähteä hakemaan myöskin niin sanotusti
niitä säästöjä, että niitä lähdetään
tällaisella uudistuksella lisäämään,
niin kyllä pidän sitä viestiä vähintäänkin
erikoisena.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista keskustelua ja tärkeätä keskustelua, kun
puhumme lasten hyvinvoinnista.
Me olemme tähän tilanteeseen tulleet sen johdosta,
että me olemme tehneet vähän huonoa politiikkaa
sen 90-luvun laman jälkeen, jolloin tavallaan murrettiin
ja purettiin nämä kotiin vietävien tukipalveluitten
verkostot. Nythän on edelleen niin, että on hyvin
vaikeaa saada kotiin niitä palveluita, joita tarvitaan,
kun perhe tarvitsee sitä tukea. Toki tässä on
kehitystä tapahtunut ja tapahtumassa, ja siihen on vähän
rahaakin myönnetty, mutta me olemme kaukana niistä luvuista, kun
ennen 90-luvun lamaa noin 50 000 perhettä sai
kotiin niitä palveluita. Siinä mielessä en
yhtään ihmettele, että meillä on
tällä hetkellä noin 17 000 nuorta
ja lasta, jotka ovat jonkin näköisen perheen ulkopuolella
olevan sijoituksen kirjoissa.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten tähän
hallituksen esitykseen, niin mielestäni on erittäin hyvä,
että määritellään alle
kouluikäisten lasten määrä neljään
perhehoidon kohdalla. Kyllä lapsi tarvitsee ehdottomasti
sen huomion tarkemmin siltä vanhemmalta, kuka siinä silloin
onkin. Kun sinne perheeseen tulee vieraita lapsia, jotka eivät vielä toisiansa
tunne, niin on äärimmäisen tärkeää,
että sillä sijaisisällä ja -äidillä on
aikaa luoda henkilökohtaista suhdetta. Ei tätä voida
katsoa liiketoiminnan näkökannalta siten, että ei
ole varaa ottaa, jos on vain neljä lasta. Minun mielestäni
silloin ei tämmöiseen työhön
kannata lainkaan lähteä.
Toinen asia on se, saavatko he riittävästi
korvausta siitä. Näissä esityksissähän
mainitaan, että sijaisperhehoito maksaa 22 000
euroa vuodessa per lapsi ja ammatillinen perhekotihoito 60 000 euroa
ja laitoshoito 90 000 euroa per lapsi. Olisin odottanut
hallitukselta, että se olisi voinut korottaa tätä perhehoitopaikan
korvausta, sillä sitä kauttahan ei meille tulisi
semmoista vaaraa, että näitä lapsia joudutaan
sijoittamaan jopa laitoshoitoon tämän johdosta,
että eivät paikat riitä. Itse kuitenkin,
kun olen erilaisia töitäkin tehnyt ja erilaisilla
palkoilla, ihmettelen sitä, eikö keskimäärin
88 000 euroa riitä perheelle kasvattaa neljä lasta.
Yleensähän näissä korvauksissa
on mukana joitain muitakin lisämahdollisuuksia saada korvauksia.
Arvoisa puhemies! Hallitus tuo esityksiä nytten kovalla
kiireellä tässä vaalikauden lopussa,
ja nämä hallituksen esitykset yleensä ovat
aika pinnallisia. Tällaisissa esityksissä tulisi
paneutua paljon syvemmin näihin syihin ja erilaisiin keinoihin,
millä me voimme lisätä lasten turvallisuutta
ja lasten viihtyvyyttä ja tämmöisen kodinomaisen
ympäristön luomista.
Itse en pidä siitä, että monikansalliset
yritykset ostavat tällä hetkellä pieniä perhekoteja
ja tekevät pelkästään taloudellista
voittoa siinä lapsen hädässä.
Siinä mielessä lainsäädännöllä tulisi
jollakin tavalla puuttua siihen, että tämä ei
ole bisnesmiesten kenttä tehdä rahaa lasten ja
perheiden hädällä. Toivon, että ensi
hallituskaudella meillä löytyisi yhteistä tahtoa
siinä, että rupeaisimme määrittelemään
jollakin tavalla lainsäädännöllä sitä,
miten meidän lapsiamme tullaan kasvattamaan, jos he joutuvat
kotoa pois lähtemään.
Itse kannatan ammatillisia perhekoteja ehdottomasti. Ne ovat
paljon lähempänä kodinomaista ympäristöä ja
sitä, mistä lapset mahdollisesti ovat lähteneet.
Laitoshoito ei koskaan ole mielestäni se paras vaihtoehto.
Olen itsekin asunut laitoksessa, lastenkodissa, ja siellä jos
jossain opin pahat tapani. Perhekoteihin täytyy panostaa
tulevaisuudessa, ja toivon, että hallitus myös
tämän asian jatkokäsittelyssä huomioi. — Kiitos.
Yleiskeskustelu päättyi.