Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Tämä nykyinen hallitus tai
itse asiassa hallituspohja on ollut nyt vallassa vajaan vuoden.
Hallituksen tärkein tavoite on työllisyyden lisääminen
100 000 hengellä vaalikauden aikana. Eilen saimme käsiimme
uusimman tilaston, ja se kertoo karua kieltä hallituksen
politiikasta. Vuodessa työllisten määrä ei
ole lisääntynyt vaan vähentynyt 30 000
hengellä.
Herra pääministeri, ei ainuttakaan työpaikkaa lisää,
vaan noin 30 000 työpaikkaa vähemmän. Nyt
näyttää siltä, että hallitus
epäonnistuu keskeisessä tehtävässään.
Kokoomus on tilanteesta hyvin huolissaan. Kyse ei ole pelkästään
työttömyydestä, vaan itse asiassa hyvinvointimme
rahoittamisesta. Vaikka toverit vasemmalla ja ilmeisesti myös
ed. Laukkanen kuvittelevat, että hyvinvointi luodaan verotuksella,
me tiedämme, että se luodaan nimenomaan työnteolla
ja yrittämisellä. Ellei työllisyystavoitteessa
edistytä, jäävät pyrkimykset
hyvinvointipalvelujen, kuten terveydenhuollon, vanhustenhuollon
ja perusopetuksen kehittämiseksi kuolleeksi kirjaimeksi.
Jo nyt hallitus kurittaa taloudellisesti kuntia, jotka vastaavat
peruspalveluista.
Herra pääministeri, eikö selvitysten
ja selittelyjen aika ole jo ohi? Kysyn: Milloin hallitus ryhtyy
tarvittaviin toimenpiteisiin nykyisen työllisyyskehityksen
kääntämiseksi ja työllisyyden
lisäämiseksi, ei vähentämiseksi
Suomessa? Kysyn: Kun hallitus itsekin myöntää,
ettei sen politiikka toimi, milloin se päättää uusista
keinoista ja mitkä ne ovat?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kysymyksiä tuli hyvin paljon, mutta
ensinnäkin väite siitä, että uusia
työpaikkoja ei ole syntynyt, ei pidä paikkaansa,
koska totta kai meillä tapahtuu koko ajan liikettä tässä suhteessa.
Me olemme kolme vuotta jatkuneen laskusuhdanteen oloissa ja euron
ollessa hyvin vahva menettäneet erityisesti teollisia työpaikkoja.
Uskon, että sinällään aika hyvin
ymmärretään, mistä tämä johtuu.
Sen sijaan myönteistä on se, että kotimarkkinoilla
ja palvelualoilla työpaikkojen määrä on
lisääntynyt, uusia työpaikkoja on syntynyt.
Näin tapahtuu tietysti taloudessa aina, mutta nettovähenemä on
tuo, minkä ed. Zyskowicz kertoi, ja hallitus on tietysti
jo paljon aikaisemmin ennen kokoomuksen havaintoa tehnyt saman havainnon,
että laskusuhdanteessa työllisyystavoite on entistä haastavampi
ja olemme itse asiassa kauempana siitä tavoitteesta kuin kymmenen
kuukautta sitten.
On tietysti pakko myös sanoa ja muistuttaa siitä,
että ne päätökset, muun muassa
tämän vuoden alusta tehdyt veropäätökset,
ovat astuneet vasta voimaan ja eivät voi sinällään
vaikuttaa. Viimeisen vuoden aikana työpaikkojen määrässä on
tapahtunut heikentymistä, johon vielä hallituksen
politiikka ei ole voinut vaikuttaakaan.
Sen verran on kuitenkin vaikutuksia jo luettavissa, että kesken
viime vuotta tehdyn, voi sanoa, veroelvytyspäätöksen,
jota tälle vuodelle on jatkettu, vaikutus yhdessä muiden
vaikutusten kanssa — eurosta tuleva matala korkotaso, kansainvälisten
hyödykkeiden hintojen alentuminen jne. — näiden
seurauksena kaikki merkit viittaavat siihen, että kotimarkkinoiden
kysyntä tänäkin vuonna tulee voimistumaan
ehkä noin 3 prosenttiyksiköllä. Nämä toimenpiteet
vaikuttavat selvästikin. Olemme ainakin kotimarkkinoiden osalla
pääsemässä (Puhemies: Aika!)
laskusuhdanteen toivottavasti viimeisen kuopan ylitse, ja tässä suhteessa
näkymä on hyvä. Hallitus pitää maaliskuussa
kehysriihen, jolla valmistaudutaan vuoden 2005 talousarvioon. Sen
yhteydessä on luonnollisesti suoritettava arvio hallituksen
työllisyystavoitteen saavuttamisesta ja myös yleisemmin
arvio niistä talouspoliittisista virityksistä,
joita tässä suhdannetilanteessa tarvitaan, jossa
on onneksi selviä myönteisiä merkkejä maailmantaloudesta.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Arvoisa pääministeri, sanoin,
että selvittelyjen ja selittelyjen aika on nyt ohi. Totta
kai on syntynyt uusia työpaikkoja, syntyy joka päivä,
mutta vaikka katson näitä tilastoja tuliterillä,
uusilla silmälaseillani, (Naurua) niin mihinkään
ei pääse siitä, että nettomääräisesti
työpaikkojen määrä on vuodessa
vähentynyt noin 30 000:lla. Voi olla, että kun
esitin liian monta kysymystä, pääministerillä ei
ollut mahdollisuutta vastata siihen oleellisimpaan, joten toistan:
Kun hallitus itsekin myöntää, ettei
sen politiikka toimi, siis toisin sanoen uusia, nettomääräisesti
uusia, työpaikkoja ei synny vaan vanhojakin menetetään,
milloin hallitus päättää uusista toimista
ja ennen kaikkea, herra pääministeri, mitä ne
ovat?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Joulukuussa eduskunta kävi edellisen laajan
talouspoliittisen keskustelun, jossa yhteydessä myös
päätettiin toimenpiteistä, jotka ovat tämän
vuoden alusta lähteneet liikkeelle ennen muuta verotuksen
puolella, ja näiden vaikutusta äsken kuvasin.
Ne tulevat vaikuttamaan ja ovat vaikuttaneet myönteisesti.
Tältä osin päätöksiä on
tehty. Hallituksen tehtävänä on tehdä tässä vuoden
rytmissä päätöksiä jatkossakin.
Seuraava vaihe, jossa tilannetta arvioidaan laajasti, on kehysriihi,
ja sitä tulee aikanaan seuraamaan normaali budjettiriihi,
ja näihin liittyen päätöksiä tehdään.
Tämän lisäksi meillä on valmistelussa luonnollisesti
ratkaisuja, joilla vaikutetaan työllisyysasteeseen ja työuran
pidentämiseen, joilla on selvä yhteys toisiinsa
työvoiman tarjonnan näkökulmasta, joihin
liittyen muun muassa eduskunta muutama päivä sitten
aloitti lähetekeskustelussa käsittelyn, muun muassa
yliopistolain uudistamisen. Ylipäätään
se toimenpidekokonaisuus, jota esimerkiksi opintojen nopeuttamiseksi
ollaan käynnistämässä, on hyvin
laaja, ja eduskunnalla tulee siitä olemaan oma käsittelynsä edessä.
Ennen muuta työllisyys on kiinni yleisen talouskasvun
määrästä, johon olemme vaikuttaneet
näillä veropäätöksillä,
joista juuri on tehty ratkaisut joulukuussa. Millä tavalla
jatkossa voisimme puuttua ehkä suurimpaan ongelmaamme, joka
liittyy siihen, että suomalaisten yritysten investointiaste
on nyt laskusuhdanteen jatkuessa tarpeettoman alhaalla, tätä kysymystä tarkastellaan
kehysriihen yhteydessä. Katsotaan sitten aikanaan, kun
seuraavaan vuoteen valmistaudutaan, onko tehtävissä joitakin
ratkaisuja.
Rakennusalan kehitystä seurataan jatkuvasti. Sieltä on
hieman ristiriitaisia tietoja siitä, jatkuuko hyvä vaihe
vai tarvitaanko nopeampia toimenpiteitä. Puhun paljon seuraamisesta
ja arvioinnista. Siihen on nyt paikka tässä alkuvuoden aikana,
kun juuri päätökset on tehty. Nyt on
tehtävä tarkka analyysi siitä, millä tavalla
parhaiten päästäisiin muualla maailmassa
virinneen talouskasvun imuun.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! Monta sanaa kuultiin pääministerin
suusta, mutta ei ensimmäistäkään
vastausta siihen, mitä ed. Zyskowicz kysyi. Yksi sana,
jota pääministeri ei kuitenkaan maininnut, mutta
mikä mielestäni viimeaikaisen työllisyyskehityksen
kannalta on olennainen ja tärkeä ja josta hallituksenkin
pitäisi olla huolissaan, on sana "nainen".
Työmarkkinoiden tämänhetkisen kehityksen yksi
ongelma on nimittäin se, että naisten työhönosallistumisaste
on laskenut voimakkaasti. Naiset eivät ole siirtyneet työttömiksi.
He ovat siirtyneet useassa tapauksessa tekemään
kotitaloustyötä kotiin. Kysyn:
Miten hallituksen kokoomuslainen veropolitiikka parantaa naisten
työhönosallistumista ja naisten työllisyysastetta
ja millä keinoilla hallitus aikoo huolehtia siitä,
että osaavat ja koulutetut naiset jatkossakin voivat tässä maassa
tehdä työtä ja olla omalla panoksellaan
kerryttämässä hyvinvointia ja myös
hyvinvointipalveluiden rahoitusta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! On aikaisemmistakin laskusuhdanteista tuttu
asia se, että työmarkkinoilla tapahtuu nimenomaan
naisten kohdalla joustoa. Tämä ei ole yllätys,
että näin tapahtuu. Tämän hallituksen
aikana on annettu hyvin vahvat suositukset julkiselle sektorille,
jolla on hyvin paljon naisvaltaisia aloja, muuttaa määräaikaisia
työtehtäviä pysyviksi työtehtäviksi,
ja tätä on selvästi tapahtunut. Julkisen
sektorin puolella on saatu useita tuhansia väliaikaisia
ja määräaikaisia työtehtäviä muutettua
vakinaisiksi työtehtäviksi. Uskon, että tämä on
ehkä ensi sijassa suurelta osalta vaikuttanut naisten kannalta
myönteisesti.
Palaan vielä tuohon edellisen kysymyksen aiheeseen.
Hallitusohjelmassa on sovittu, että tämän
vuoden aikana tullaan tekemään ratkaisu siitä tavasta,
millä valtiovalta tulee tukemaan erityisesti heikon tuottavuuden
alojen työn kysynnän lisäämistä.
Tästä tullaan tekemään ratkaisut.
Samoin tullaan tekemään ratkaisu yritysten sukupolvenvaihdosten
helpottamisesta, jolla silläkin tulee olemaan välillinen
vaikutus työllisyyden hyväksi.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Naisten työllisyyteen viime aikoina
on vaikuttanut muun muassa se, että ravintola- ja hotellialalla
työpaikkoja on jonkin verran vähentynyt. Ne ovat
olleet nimenomaan määräaikaisia työpaikkoja,
joista monet naiset ovat valinneet sen, että ovat lähteneet
hoitamaan kotona lapsia. Tämä on aika luonnollista
kehitystä. Mutta se, missä hallitus pyrkii tukemaan
naisten työllisyyttä, on nimenomaan se, että me
emme lisäisi määräaikaisten
työsuhteiden määrää emmekä ajaisi yhteiskuntaa
siihen, että ikään kuin puskurina käytetään
pelkästään määräaikaisia
työsuhteita vaan että niitä vakinaistettaisiin.
Tilastojen mukaan tässä on kuljettu positiiviseen
suuntaan, ei vielä riittävästi. Esimerkiksi
työmarkkinajärjestöjen kanssa on yhdessä etsitty
niitä välineitä, että käytännön
työelämä saataisiin paremmin tottelemaan
nykyistä lainsäädäntöä.
Uskon, että tuosta hyvästä yhteistyöstä syntyy
nimenomaan naisten työllisyyden kannalta tuloksia.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmaan sisältyy menosääntö,
jonka perusteella on katto sille, kuinka paljon valtion menoja voidaan
lisätä. Nyt kuitenkin, kun katsomme koko julkista
sektoria yhteensä ja otamme siihen mukaan kunnat, kuntien
rahoitustilanne on heikentynyt. Kun työllisyys ei ole kehittynyt
niin kuin sen piti, kuntien veropohja on heikentynyt, ja sen takia
koko julkisen sektorin koko pienenee verrattuna siihen, mitä hallitusohjelmassa
suunniteltiin.
Eikö tässä vaiheessa olisi järkevää tästä valtion
menosäännöstä tinkiä ja
helpottaa kuntien rahoitustilannetta, niin etteivät kunnat
joutuisi laskusuhdanteen aikana tinkimään kunnallisista palveluista
ja tällä tavalla sekä heikentämään työllisyyttä että menettämään
sitä työvoimaa, mitä erityisesti sosiaali-
ja terveyspalveluissa tullaan muutaman vuoden kuluttua erittäin
kipeästi tarvitsemaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on asetettu kehyksille
katto. Meillä on menosääntö olemassa,
joka omalta osaltaan on luomassa uskottavuutta ja vakautta Suomen
talouteen. Tästä kannattaa pitää kiinni.
Minulla on se käsitys, että kuntasektorilla hyvin
ymmärretään se, että pitkän
laskusuhdanteen jälkeen myös kuntien talous on
vaikeuksissa. Alijäämää syntyy
aivan samalla tavalla kuin laskusuhdanteessa valtiovalta tekee alijäämää.
Ei hallitus tässä rahaksi muutu valitettavasti
kuntienkaan hyväksi. Tämä on laskusuhdanteen
tilanne. Kuitenkin nyt huomio pitää kiinnittää käynnistyvään
noususuhdanteeseen. Siihen meillä on kaikki mahdollisuudet
olemassa, ja nyt tarvitaan uskon vahvistamista siihen, että noususuhdanteen
imuun myös Suomessa päästään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Työllisyys heikkenee, yritykset
eivät investoi, tilanne on, jos ei huolestuttava, joka
tapauksessa vakava. Oppositiolla on varmasti sama tavoite kuin hallituksella,
ja se on se, että nyt pitäisi elinkeinoelämälle
ja yrittäjille antaa myönteisiä signaaleja.
Minä oletin, tai oikeastaan hallitus oletti, että kun
yritysveroreformi ja yritysveropaketti annettiin, tämä olisi
ollut jonkinlainen piristysruiske elinkeinoelämälle,
mutta totuus on se, että elinkeinoelämä on
reagoinut kielteisesti. Yrittäjät pitävät
tätä esitystä huonona ratkaisuna ja toivovat,
että sille tapahtuisi se, mitä keskustan puheenjohtaja
vaalikampanjassa Arvelan esityksestä totesi, eli se joutaa
roskakoriin. Jos hallitus nyt haluaisi myönteisen viestin
elinkeinoelämälle antaa, se olisi se, että haudataan
yritysveroreformi, yritysverouudistus. Tällainen viesti
otettaisiin riemuhuudoin vastaan elinkeinoelämässä,
ja minulla on se käsitys, että silloin syntyisi
myöskin investointeja. Nyt olemme nähneet, kuinka
...
Puhemies:
Saammeko kysymyksen?
... jaetaan osinkoa enemmän kuin ...
Puhemies:
Edustaja, saammeko kysymyksen?
Tulen justiin.
Puhemies:
Pitää tulla nyt heti!
... voittoa on ollut. Kysymys kuuluu:
Onko liian suuri arvovaltatappio ilmoittaa elinkeinoelämälle,
että yritysverouudistus pannaan jäihin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jokainen tietää, että yritysverouudistus on
tehtävä. Vanha järjestelmä ei
kestä. (Välihuutoja) Me tarvitsemme myös
yritysverouudistuksen, jolla sadoilla miljoonilla euroilla kevennetään
yritysten verotaakkaa. Juuri tätä veronkevennystä tarvitaan
myös investointien käynnistämiseksi.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskuntakin on melkein työtön,
kun hallitukselta ei tule esityksiä. (Hälinää)
Sen takia ottaen huomioon, että vaalikausi on erittäin
lyhyt, tiedän sen kokemuksesta, kannattaa kyllä kiirehtiä hallitusta
tuomaan esityksiä veroista, joilla voidaan vaikuttaa kotimaiseen
kysyntään, ja toisaalta niistä rakenteellisista
uudistuksista, jotka ovat välttämättömiä,
jotta työllisyysastetta voidaan nostaa. On erittäin
hyvä asia — ja entisenä työministerinä olen
vähään tyytyväinen — ja
hyvä uutinen on tietenkin, että työttömyys
ei ole kasvanut, ja se on tietenkin osoitus vakaudesta ja luottamuksesta
talouspolitiikkaan. Varmasti pahin lääke olisi
se, mitä ed. Soininvaara esitti, että yhtäkkiä menokatto
purettaisiin. Se voisi päinvastoin vaikuttaa siihen, että kotimainenkin
luottamus ja uskottavuus häviäisi.
Mutta kysymykseni on: Nyt olemme lähestymässä erittäin
ratkaisevaa ja historiallista vaihetta, Euroopan unionin laajentumista.
Mikä on hallituksen arvio siitä, miten tämä laajentuminen vaikuttaa?
Se toisaalta vaikuttaa siihen, että tulee uusia markkinoita,
mutta toisaalta saattaa käydä niin, että todellakin
työpaikkojen siirtyminen muualle kiihtyy. Mikä on
hallituksen arvio? Tästä on ihan historiankirjoitusta
varten itse asiassa tärkeä saada jonkinlainen
käsitys ja toivomus siitä, että ei muuta
kuin esityksiä eduskunnalle.
Puhemies:
Katson, että tämä kysymys liittyy
hyvin läheisesti aiheeseen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! EU:n laajentumisessa tietenkin tärkein tehtävä ja
syy ja peruste on siihen liittyvä historiallisuus. Euroopan
yhdentämisellä ja yhdistämisellä on
ennen muuta poliittinen tarkoitus. Se on ollut syy, miksi Euroopan
unioni laajenee ja miksi laajentumisen pitää onnistua.
Laajentuminen voi onnistua myös taloudellisesti hyvin.
Näyttää siltä, että näissä uusissa
jäsenmaissa on aika kova kasvun nälkä.
Talouskehitys on nopeampaa kuin läntisessä Euroopassa. Toivottavasti
laajentuminen tulee tarkoittamaan sitä, että koko
Euroopan talouskasvu kehittyy ja myös me tulemme sitä kautta
siitä hyötymään. Suomalainen
elinkeinoelämä tulee löytämään myös
laajentuneesta Euroopasta entistä enemmän kumppaneita,
sen tulee kyetä yhdistämään voimavaroja,
saamaan parempi kilpailukyky muualle maailmaan suuntautuvassa kaupassa. Tämäkin
mahdollisuus pitää hyödyntää täysimääräisesti,
joten kyllä minun arvioni EU:n laajentumisesta pidemmällä tähtäimellä on
myönteinen. Se tulee heijastumaan myönteisesti
tämän maanosan vakauteen. Se tulee tarjoamaan entistä laajemmat
sisämarkkinat. On sitten meistä eurooppalaisista
itsestämme kiinni, että osaamme nämä laajemmat
sisämarkkinat käyttää myös
taloutemme kehittämiseksi.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz peräsi uusia toimenpiteitä.
On tärkeää, että hallituksella
on luovuutta ja ripeyttä, mutta kysyisin myös
niiden toimenpiteiden toteutumisen perään, jotka
on kirjattu hallitusohjelmaan, jotka ovat sinänsä ihan
hyviä suunnitelmia mutta joista ei ole kuulunut mitään.
Toinen on kysymys pääomavaltaisten ja työvoimavaltaisten
alojen välisestä vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten
jakamisesta. Tämä työ on tuskin vasta
alkanut.
Toinen kysymys koskee vajaakuntoisten työllistymisen
edistämistä. Valtiontilintarkastajat ovat esittäneet,
että suurtyönantajien kustannuksia tältä osin
pitäisi alentaa, jotta myös tämä sektori
työllistäisi vajaakuntoisia.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin vajaakuntoisten
työllisyyttä ajatellaan, yksi merkittävä mahdollisuushan
on sosiaalisen yrittäjyyden lainsäädäntö,
joka on tullut eduskuntaan ja on astunut itse asiassa voimaan jo,
ja meillä ensimmäinen sosiaalinen yritys on rekisteröity
ja siellä tarkistuksen alla on hakijoita. Siinä on
kyse siitä, että tietty yritys, joka sitoutuu
työllistämään vajaakuntoisia
tai pitkäaikaistyöttömiä, saa
siihen pitkäkestoisemman työllistämistuen.