Täysistunnon pöytäkirja 16/2004 vp

PTK 16/2004 vp

16. TORSTAINA 26. HELMIKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Opintotuen korottaminen

Anni Sinnemäki /vihr:

Arvoisa puhemies! Kyselytunnin alussa käydyn työllisyyskeskustelun aikana sivuttiin jo sitä seikkaa, että työllisyysasteen nostamisen on ajateltu edellyttävän myös opiskeluaikojen nopeutumista. Osa opiskeluaikojen nopeuttamisen toimenpiteistä liittyy yliopistojen ja niiden resurssien puolelle, mutta osa niistä koskettaa myös opiskelijoiden opintososiaalista asemaa. Erilaisia selvityksiä on tehty viime kaudella ja tälläkin kaudella.

Olisiko nyt aika mennä keskeltä läpi ja kehysriihen yhteydessä harkita opintotuen korottamista?

Kulttuuriministeri  Tanja Karpela

Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellä on kehysneuvottelut käynnissä, joskin valitettavasti valtiovarainministerin sairastumisen myötä ne ovat siirtyneet hieman tuonnemmaksi. Asiasta keskustellaan paraikaa, ja yritämme löytää sellaisen kokonaisuuden, että tuo hallituksen tavoite toteutuu. Myönnettäköön, että tilanne on haastava, koska talouden raamit ovat tiukat, mutta hartiavoimin teemme tällä hetkellä työtä sen eteen, että tuo kokonaisuus olisi opiskelijan kannalta edullinen kuin myöskin työllisyyden kehittymisen kannalta hyvä.

Anni Sinnemäki /vihr:

Arvoisa puhemies! Hallituksen ohjelmassa veronalennuksille ei ole asetettu kattoa, vaan niitä on ilmoitettu harkittavan kauden puolivälissä. Menoille sen sijaan on asetettu katto. Kuitenkin veronalennusten dynaamiset vaikutukset ovat talousteoreettisesti hyvin kiistanalaisia, mutta voitaisiin varmasti ajatella niin, että jos opintotukea nostettaisiin ja sitä kautta opintoajat nopeutuisivat, niin itse asiassa tätä kautta olisi myös saavutettavissa dynaamisia vaikutuksia. Ovatko nämä seikat harkinnassa mukana?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Kaikki seikat ovat harkinnassa, kun tätä kokonaisuutta tarkastellaan. Tässä opintojen uudelleenjärjestämisessä on kyse laajasta toimenpidekokonaisuudesta, jota hallituksen piirissä on valmisteltu. Siinä pyritään opiskelijavalintojen aientamiseen niin, että abit pääsisivät nopeammin jatkokoulutuspaikkaan. Tutkintorakenne jaetaan kahteen osaan. Opintotukijärjestelmää muutetaan. Siinä yhteydessä on muun muassa keskustelussa tämän opintolainan takaisinmaksuun liittyvän tuen käyttöönotto. Tämän tyyppisistä palasista ja osista tämä kokonaisuus tulee muodostumaan ja astuu sitten asteittain voimaan.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.