Täysistunnon pöytäkirja 16/2004 vp

PTK 16/2004 vp

16. TORSTAINA 26. HELMIKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Kuluttajan oikeusturva lentoyhtiön maksukyvyttömyystilanteessa

Roger Jansson /r:

Herr talman! När flygbolaget Flying Finn ansökte om konkurs hade bolaget en skuldbörda på drygt 7 miljoner euro. Bland borgenärerna finns även ungefär 26 000 privata konsumenter, av vilka cirka hälften torde förlora pengarna de betalat.

Lentoyhtiö Flying Finnin velkojien joukossa on noin 26 000 yksityistä kuluttajaa, joista noin puolet tullee menettämään maksamiaan rahoja. Matkanjärjestäjän on maksukyvyttömyytensä varalta asetettava vakuus, jotta matkustajille taataan jonkinlainen minimiturva. Lentoyhtiöillä ei ole tällaista velvoitetta. Viitaten siihen, että Suomessa jatkuvasti perustetaan uusia lentoyhtiöitä, haluan kysyä:

Onko hallituksessa siksi pohdittu, miten kuluttajien oikeusturvaa voitaisiin paremmin turvata myös silloin, kun lentoyhtiöiden todetaan olevan maksukyvyttömiä?

Har man inom regeringen övervägt hur konsumenternas rättsskydd bättre kunde säkerställas även i samband med att ett flygbolag konstateras insolvent?

Oikeusministeri Johannes Koskinen

Herra puhemies! Lentoliikenne on mahdollisimman kansainvälistä yritystoimintaa, ja tällaiset pelisäännöt asiakkaiden saamisten turvaamiseksi pitäisi laatia kansainvälisellä tasolla. Tätä kysymystä vakuuksista on tietääkseni käsiteltykin kansainvälisessä liikennejärjestössä ja Euroopan unionin piirissä, mutta tällä hetkellä ei ole näkyvissä selkeää aikataulua, milloin tässä päästään eteenpäin. Mutta kun nämä halpalentoyhtiöt ovat tulleet markkinoille oikeastaan kautta Euroopan, uskon, että tämä polttavakin tarve turvallisempien järjestelyjen luomiseksi kyllä vauhdittaa näitä hankkeita. Suomi on kyllä tähän suuntaan juuri lähes kaiken sen ajan kuin on valmistelevia keskusteluja käyty toiminut, että tosiaan tällaiset yhteiset, vähintäänkin eurooppalaiset, mieluummin yleismaailmalliset pelisäännöt lentoyhtiöiden asiakkaiden turvaamiseksi saadaan aikaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Haluaisin todeta sen, että todella Flying Finn on asetettu konkurssiin ja siinähän on nyt aloitettu erityistilintarkastus. Tämän jälkeen tiedämme sitten täsmällisemmin, mitä kaikkea siellä on tapahtunut.

Kun ymmärsin näin, että kysymyksessä perättiin myös sitä, mitä oikeuksia ja mitä turvaa kuluttajilla on tällaisissa tapauksissa, viittaan myös ministeri Koskisen siihen vastauksen osaan, että nyt Suomi ei voi asettaa mitään erityisvaatimuksia lentoyhtiöille sen suhteen, että ikään kuin kuluttajien turvaa tällaisissa tilanteissa parannettaisiin, vaan nämä ovat vähintään Euroopan unionin laajuisia asioita ja tietysti, miksi ei, kun lentoliikenne on globaalia, Suomessa toimivien tai suomalaisten yritysten ei tulisi joutua huonompaan asemaan.

Tässä mielessä me olemme juuri kutsumassa kokoon kuluttajasuojan merkeissä kauppa- ja teollisuusministeriön, oikeusministeriön ja meidän omia lentoasiantuntijoitamme keskustelemaan tästä kuluttajansuojaan liittyvästä asiasta niin, että yhteisvoimin hoitaisimme yhteisellä tavalla muun muassa unionissa näitä asioita.

Roger Jansson /r:

Herr talman! Jag ber att få tacka ministrarna för svaren och för hänvisningen till att frågan kanske måste lösas på det internationella planet. Men i Finland ordnar också förutom resebyråerna och researrangörerna flygbolagen resor för enskilda personer. Det kanske ändå kan finnas orsak att nationellt överväga om flygbolagen kunde innefattas i den grupp av researrangörer som idag faller under den lagstiftningen. Därför är min tilläggsfråga till regeringen:

Kunde man överväga att undersöka även den möjligheten för att få ett snabbare resultat?

Oikeusministeri  Johannes Koskinen

Herra puhemies! Tämäkin lankeaa eri ministeriöiden väliin, mutta kysymys on siitä siis, että lavennettaisiin matkatoimistomäärittelyä tai matkanjärjestämismäärittelyä siten, että tällaiset lentoyhtiöiden järjestämät matkat tulisivat niiden vakuusvaatimusten piiriin, jotka koskevat matkatoimistoja. Näitä rajanvetoja on luonnollisesti syytä selvittää. Kun toiminnat muuttuvat markkinoilla, niin silloin on syytä tietysti kaiken aikaa seurata, ovatko säännökset ja rajanvedot niissä ajan tasalla.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.