2) Laki tieliikennelain muuttamisesta
Pertti Salovaara /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteessa
esitetään lisättäväksi
tieliikennelakiin 61 a §. Lisäyksen nojalla velvoitettaisiin
liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä merkitsemään varoituskolmiolla
sellainen ajoneuvo, joka on jäänyt liikenneonnettomuuden
vuoksi ajoradan lähelle. Idea on siinä, että jos
tienkäyttäjä on pahasti loukkaantunut,
niin silloin tulisi poliisin tai pelastushenkilökunnan
suorittaa tämä merkintä.
Nykyisinhän tässä 61 §:ssä määritellään
muiden tienkäyttäjien varoittamisesta, 60 §:ssä puolestaan
kerrotaan onnettomuusajoneuvon siirtämisestä pois
muun liikenteen tieltä ja edellisessä 59 §:ssä taas
siitä, kuinka liikenneonnettomuustilanteessa tulee käyttäytyä,
kuinka onnettomuudesta tulee raportoida viranomaisille jnp. Nämä asiat
on näissä pykälissä ihan hyvin
määritelty, ei siinä mitään,
mutta kuitenkin on tilanteita, joissa nämäkään
määrittelyt eivät riitä.
Ongelmia tuottavat muun muassa tilanteet, joissa onnettomuusajoneuvo
on onnettomuuden seurauksena ajautunut pois tieltä eikä muilla tienkäyttäjillä ole
varmuutta siitä, onko ajoneuvossa vielä sisällä loukkaantuneita
ihmisiä. Aina aika ajoin saamme kuulla tilanteesta, kuinka
onnettomuuden uhri on virunut onnettomuusajoneuvossa jopa seuraavaan
päivään saakka, ehkä pidemminkin.
Onnettomuuden jälkeiset minuutit ovat henkiin jäämisen
kannalta aivan ehdottomia. Siksi jokaiselle ohikulkijalle olisi
kiistattomalla tavalla voitava viestiä, mikä autossa
on tilanne ja tarvitaanko siellä apua. Jos auto on suistunut
tieltä eikä viranomaisten apua ole tarvittu, mikään
ei paikan päällä viesti siitä,
onko ajoneuvossa sisällä vielä kenties
apua tarvitsevia ja kenties liikuntakyvyttömiä uhreja.
Tunnusmerkit eivät yleensä myöskään
paljasta, onko onnettomuus tapahtunut viisi minuuttia vai viisi
päivää aikaisemmin. Toisinaan poliisi
kyllä merkitsee onnettomuusajoneuvot keltaisella nauhalla,
mutta vain siinä tapauksessa, että viranomaiset
ovat käyneet onnettomuuspaikalla. Ja tämä ongelma
korostuu ennen kaikkea harvaanasutuilla seuduilla, missä liikennettä ja
avun tarjoajia on vähemmän.
Jokaisen ihmisen toimintavelvollisuudesta säädetään
pelastuslain 6 luvun 28 §:ssä. Sen mukaan ihminen,
joka huomaa onnettomuuden tapahtuneen, on velvollinen viipymättä ilmoittamaan
siitä vaarassa oleville, tekemään hätäilmoituksen
sekä ryhtymään kykynsä mukaan
pelastustoimintaan. Merkitsemättä jätetty
onnettomuusajoneuvo saattaa aiheuttaa kymmeniä turhia soittoja
hätäkeskuksiin, jotka ovat muutenkin jo suuren
työtaakan alla. Uusimpien uutisten mukaan joka neljäs
soitto hätäkeskukseen on nykyään
turha. Hätäkeskuksista kysellään
mitä ihmeellisimpiä asioita ja myös raportoidaan
turhista asioista. Onnettomuusajoneuvon kunnollinen merkitseminen
vähentäisi omalta pieneltä osaltaan näitä turhia
soittoja.
Näiden syiden takia olisi hyvä, jos asianomaisilla
olisi velvoite asentaa varoituskolmio onnettomuusajoneuvon kohdalle
näkyvyyden kannalta sopivimpaan paikkaan, vaikka heti auton
viereen tai sen katolle. Varoituskolmio on yleensä varmimmin
autossa yleensä mukana oleva hätävaruste,
ja tämä lakimuutos koskee siis vain tilanteita,
missä ajoneuvo on poissa ajoradalta, mutta kuitenkin sen
välittömässä läheisyydessä ja
ajoradalle näkyvissä. Varoituskolmio kertoisi tässä tapauksessa
muille tielle liikkujille, että tämän
onnettomuuden osalta vaara on ohi eikä ajoneuvossa enää ole
apua tarvitsevia henkilöitä.
Tämän perusteella ei siis tarvitsisi asettaa
varoituskolmiota tielle ja näin ei myöskään
synny sekaantumisvaaraa verrattuna tilanteeseen, jossa tienkäyttäjiä pyritään
varoittamaan tiellä edessä olevasta vaarasta tielle
asetetulla varoituskolmiolla. Toivon lakialoitteelle liikenne- ja
viestintävaliokunnalta suotuisaa käsittelyä.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaara on tehnyt aloitteen asiasta,
joka on erittäin ajankohtainen, hyvä, itse asiassa
ajankohtainen ollut jo useita vuosia. Tämän lakialoitteen
perustelut ja juuri äsken kuullut ed. Salovaaran lisäperustelut
tälle ovat erittäin tärkeitä ja
tarpeellisia. Tietyllä tavalla kuitenkin, kun olen hieman
peräänkuuluttanut tuota lain tarkkarajaisuutta,
jo tässä vaiheessa muutaman sanan haluan sanoa
tästä todellakin hyvästä aloitteesta.
Tähän sinänsä oikeahenkiseen
lakialoitteeseen sisältyy nimittäin joitain hieman
suurempia ja hieman pienempiä lakiteknisiä ongelmia
erityisesti tässä muodossa kuin se on nyt kirjoitettu. Haluan
korostaa, että en millään tavalla tätä ed. Salovaaran
aloitetta sinällään tyrmää,
se on hyvä, mutta muutamia tällaisia huomioita.
Lähtökohtaisesti, kuten mainittiin äskeisessä puheenvuorossa,
varoituskolmion käyttö tulee rajata tienkäyttäjien
varoittamiseen ja kaikki muu merkitseminen tuleekin jättää sen
ulkopuolelle. Tällä hetkellä kolariajoneuvoja
viranomaiset merkitsevät poliisin turvanauhalla samoin kuin
pelastuslaitoksen turvanauhalla. Perusongelma tässä asiassa
on se, että kolariautoja sekä rikkoontuneita,
niin sanottuja piippuun jääneitä ajoneuvoja
ei hinata riittävän nopeasti pois teiden varsilta,
vaikka kuljettajalla on siihen lain edellyttämä velvollisuus.
Ajoneuvoja jää siis niin sanotusti piittaamattomasti
sinne tänne, eikä siihen lain henkeen kiinnitetä riittävästi
huomiota. Tietojen mukaan tällä hetkellä romuajoneuvolakia
ollaan parhaillaan uudistamassa ja siinä tullaan kiinnittämään
erityistä huomiota tienpitäjän siirtovaltuuksiin
onnettomuus- ja vaurioajoneuvojen osalta. Toivonkin, että tästä tulisi
mahdollisimman nopeasti kokonaisuutena esitys, joka pitäisi
sisällään myös sitten korvauskysymykset siitä,
kuka vastaa ajoneuvojen siirtokustannuksista.
Ed. Salovaaran aloite on rajattu toisaalta onnettomuuden osallisiin
ja toisaalta poliisi- ja pelastusviranomaisiin, ja sekin on hieman
ongelmallista. On huomioitava, että melkoinen osa ennen
kaikkea näistä ajoneuvoista jää tässä mallissa
edelleen vaille merkintöjä, mikäli sitten
päädytään siihen, että pitäisi
vain ja ainoastaan varoituskolmiolla tämä merkintä hoitaa.
Toinen ongelma on rikkomuksen rangaistavuudessa. Mikäli
ajoneuvo jätetään merkitsemättä,
tämän mukaan teko olisi rangaistava tieliikennelain
103 §:n mukaisesti ja se ulottuisi myöskin poliisi-
ja pelastusviranomaisiin. Käytännössä siis
tullaan tilanteeseen, jossa poliisi- ja pelastusviranomainen jättäessään
merkitsemättä varoituskolmiolla havaitsemansa
onnettomuusajoneuvon syyllistyisi edellä mainitun kaltaiseen
tieliikennerikkomukseen. Tämähän on täysin
abstrakti ja hypoteettinen esimerkki, mutta lain tarkkarajaisuutta
noudatellen näinhän tilanne olisi. Jotta tämä estyisi,
tulisi poliisilla ja pelastusviranomaisilla olla mukana useita varoituskolmioita,
koska
kaikissa ajoneuvoissa ei ole määräyksistä huolimatta
varoituskolmiota tai kyseiseen ajoneuvoon ei päästä sisälle,
se on lukittu. Tästä johtuen en pidä välttämättömänä sitä,
että asiassa sidottaisiin tämän ajoneuvon
merkitseminen nimenomaan varoituskolmioon, jos kohta tietenkin silloin,
kun ajoneuvo on radalla ja merkki varoittaa muita tiellä liikkujia,
se on asiaan kuuluva varoituselementti.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan asia on tärkeä,
vaikka kokonaisuuden kannalta olisi parempi, että onnettomuus-
ja vaurioajoneuvot hinattaisiin mahdollisimman nopeasti pois paikalta
eikä jätettäisi merkittyinäkään
paikalle. Olenkin jättämässä aivan
lähipäivinä, itse asiassa todennäköisesti
huomenna, asiasta lakialoitetta, jossa tieliikennelain 60 §:ään
lisättäisiin 3 momentti, joka velvoittaisi tienpitäjän
siirtämään poliisin pyynnöstä onnettomuus-
ja vaurioajoneuvot pois kuitenkin laiminlyöjän
kustannuksella. Siten, korostan, ei ole kysymys siis niistä, jotka
ovat vaikeasti loukkaantuneita tai kuolleita mahdollisesti tieliikenneonnettomuudessa,
vaan nimenomaisesti niistä, jotka laiminlyönnin
perusteella tämän ajoneuvon tien varteen jättävät.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaaran esityksessä on ajatusta
ja esitys ajaa asiaansa erityisesti tuoreissa onnettomuustapauksissa,
kuten tässä on tullut ilmi. Mutta kuten ed. Hakola
toi ilmi, ei esitys ratkaise kokonaan ajoradan varteen hylättyjen
onnettomuusautojen ongelmaa. Pahimmassa tapauksessahan nämä hylätyt
autot saattavat aiheuttaa uusia vaaratilanteita kiinnittäessään
ohikulkevan liikenteen huomiota. Onnettomuustilanteissa toimimiseen
oli-sikin mielestäni lainsäädännön
lisäksi syytä panostaa nykyistä tehokkaammin
myös ajo-opetuksessa ja liikenneturvan valistuksella.
Ed. Salovaaran aloitteessa kiinnitettiin aiheellisesti myös
huomiota turhiin yhteydenottoihin, joita nämä ajoradan
ulkopuolelle jääneet onnettomuusajoneuvot ovat
aiheuttaneet. Parhaillaan hallintovaliokunnassa käsitellään
hätäkeskusselontekoa, jossa tämän
hätäkeskusten kuormituskysymyksen yhteydessä on
tullut esiin Euroopassa yleistyvä, niin sanottu eCall-järjestelmä,
joka soittaa onnettomuustilanteessa automaattisesti hätänumeroon.
Usein, kuten ed. Salovaarankin esityksestä tuli ilmi, näistä samoista
onnettomuuksista tulee ilmoituksia myös matkapuhelinten
välityksellä. Toivonkin siis, että ed.
Salovaaran esitys saadaan pian valiokuntaan käsittelyyn ja
siinä yhteydessä voidaan pohtia myös
tätä onnettomuusilmoituskysymystä perinpohjaisesti.
Arvoisa puhemies! Lopuksi voisin myös näin pöntöstä esittää kiitokset
niille kaikille, jotka tiedottavat meille kanssa-autoilijoille radion
kautta liikenteessä tapahtuneista häiriöistä,
sekä myös niille radiokanaville, jotka tätä ajantasaista
liikennetiedotusta hoitavat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Silloin kun olin liikennevaliokunnassa, niin muistelen,
että meillä oli tämä asia siellä esilläkin
muutaman kerran. En voi olla toteamatta tässä yhteydessä sitä,
mihinkä olen törmännyt kerran yhdellä esitelmäreissullani
Jugoslavian aikaan. Ihmettelin kauheasti sitä, että siellä oli
sellaisia ajoneuvojen kuljetusautoja, jotka korjailivat näitä onnettomuudesta
tai muusta syystä tienvarteen laittomasti jätettyjä ajoneuvoja,
ja ne lähtivät sieltä kiitolaukkaa pois.
Minä en voinut olla kiinnostumatta tästä asiasta.
Tulipa ed. Hakolan puheenvuoro mieleen, kun minulle hyvää englantia
puhuva poliisi selvitti, että ei pystytty ratkaisemaan
sitä, millä tavalla tämä homma
hoidetaan oikealla tavalla niin, että se on aina hoidettu,
tämä liikenneriski on pois ja ihmisten turvallisuus
on turvattu, niin että me päätimme perustaa
alueelliset yksiköt, jotka korjaavat autot automaattisesti.
Siihen tuli semmoiset neljä kouraa ja nosti auton lavalle,
ja siinä ei tarvinnut katsoa, onko se lukossa vai ei. Ne
nostivat lavalle ja veivät. Kaikki tiesivät, mihinkä ne raadot
korjataan, ja asia oli sillä hoidettu, ja sieltä sai
käydä lunastamassa auton. Elikkä tässä on kokonaisratkaisu
tähän asiaan. Minusta olisi erittäin
hyvä, että nyt liikenne- ja viestintävaliokunnassa
käytte tämän asian läpi perusteellisesti
tässä ajassa.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on kiinnitetty erittäin
hyvin erittäin tärkeään asiaan
huomiota, mutta tässä nyt pikkuisen ammutaan mielestäni
tykillä kärpästä. Itse tuolla tien
päällä näitten autojen kanssa
pelatessani olen havainnut semmoisen asian, että jos niitä kolmioita
ruvetaan käyttämään tämmöiseen
merkitsemiseen, niin se oikea muun liikenteen varoittaminen rupeaa
häiriintymään. On havaittu myös
sellainen asia, että tällaiset tarrat ja nauhat ajavat
saman asian erittäin hyvin elikkä varoittavat
muita siitä tienvarressa olevasta autosta.
Toinen asia tässä ovat nämä turhat
yhteydenotot hätäkeskuksiin. Kysyin tästä asiasta
aamulla yhdestä hätäkeskuksesta, minkälainen
ongelma se on. Kyllä minulle sanottiin ihan suoraan, että kyllä se
tietysti on ongelma, kaikki turhat soitot ovat ongelmia, mutta vielä suurempi
ongelma on se, että silloin, kun soitetaan, se auto ei
ole pysähtynyt siihen, vaan se jatkaa matkaansa, elikkä jos se
onkin se ensimmäinen soittaja, joka ajaa siitä ohitse,
eikä olekaan siinä jonossa vaan niin kuin muilta
tullut, niin silloin mahdollisesti siellä autossa olisi
avuntarvitsijoita. Eli se, että pysähtyy tienvarteen,
ei ole niin hirveä ongelma. Jos me rupeamme arpomaan, onko
siellä nyt sitten kolmiota taikka miten se on merkitty,
niin se ei nyt ole hirveän konkreettinen ongelma tässä asiassa. Minun
kannaltani katsoen se on ongelma, jos sitä puhelua ei tule
ja jos ei soiteta. Niitä puheluita ei ole koskaan liikaa.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Liikenneturvallisuuden kannalta muiden varoittaminen
varoituskolmiolla on hyvin tärkeä toimenpide.
Kuten ed. Salovaara perusteluissaan korosti — ja siitä on
viime viikkoina ollut paljonkin julkisuudessa keskustelua — hätäkeskuksien riittävyys
on suuri ongelma. Hätäkeskuksiin tulee vuosittain
noin 3 miljoonaa puhelua, joista peräti 550 000
on täysin aiheettomia.
Toisaalta myös ed. Hakolan perustelu ajoneuvojen välittömästä poistamisesta
on hyvinkin tervetullut esitys. Liikenne- ja viestintävaliokunta varmasti
käy asiasta hyvinkin perusteellisen keskustelun ja ottaa
huomioon nämä ed. Pulliaisen mainiot kommentit.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Salovaara on tehnyt hyvän
aloitteen, joka on synnyttänyt täällä hyvän
keskustelun. Asia on tärkeä. Tiellä liikkuessani
40 000 kilometriä keskimäärin
vuosittain autoa ajaen olen joutunut tilanteisiin, joissa joutuu
ajattelemaan, että onkohan tuolla avun tarvis, kun auto
on tienpuolessa. Usein olen pysähtynyt ja käynyt
katsomassa. Onneksi nämä ovat olleet kaikki tilanteita,
että niissä nimenomaan ei ole ollut avun tarvista.
Mutta itse olen ollut autossa matkustajana, kun auto Nelostieltä meni
tien oheen talvisäässä ja toistasataa
autoa arviolta meni ohitse eikä kukaan pysähtynyt
missään vaiheessa, ennen kuin sitten viimein pääsimme
sieltä autosta autonkuljettajan kanssa pois. Tilanne oli
se, että joko ohikulkijat eivät talvipimeässä huomanneet
autoa tien ohessa tai eivät kiireessä sitten muuten
tahtoneet pysähtyä.
Elikkä on erittäin tärkeä asia,
että ihminen reagoi siihen, jos auto on tien ohessa, selvittäen
tarvitaanko apua ja jos, niin minkälaista. Tärkeää olisi
silloin, että turhaan ei usein vaarallisiin paikkoihin
pysähdyttäisi. Jos apu on jo hoidettu tai sitä ei
tarvita, niin silloin joku keino, millä tämä osoitettaisiin,
olisi hyvä. Tällä lakialoitteella on
haluttu hyvä keino osoittaa. Varoituskolmio esimerkiksi
on merkki siitä, että tilanne on jonkun havaitsema
ja hänellä on tietty vastuu otettuna, kun kolmio
on asetettu. Jos tilanne on ollut sellainen, että se on
vaatinut poliisin tai pelastusviranomaisen käyntiä,
niin varmaan siellä löytyy tätä nauhaa,
jolla voidaan merkitä, ja ohikulkijat silloin näkevät,
että apu on käynyt ja tilanne on hallinnassa.
Tämä on oikein hyvä.
Täällä on viitattu sitten näihin
hätäkeskuksiin. Minusta on suuri vahinko, että meiltä ovat
poistuneet nämä poliisin paikalliset numerot yleisestä tietoisuudesta.
Pitäisi olla joku semmoinen lievempi neuvontanumero, tiedottamisnumero
kuin tämä varsinainen hälytysnumero,
jolla otettaisiin poliisiin yhteyttä. Esimerkiksi nämä tilanteet, joissa
vallitsee epäselvyys, tarvitaanko apua vai ei, voitaisiin
hoitaa tuommoisella muulla menettelyllä kuin kuormittamalla
hätäkeskuksia. Mutta ed. Pertti Salovaara on tehnyt
hyvän aloitteen, on käyty hyvää keskustelua.
Toivon, että se liikenne- ja viestintävaliokunnassa
myös hyvin jatkuu.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mikäli ymmärsin tämän
ed. Salovaaran lakialoitteen ihan oikein — tietysti hän
voi vastata vastauspuheenvuorossa — niin nimenomaan tässä puhutaan
auton merkitsemisestä auton kohdalle asetettavalla varoituskolmiolla.
Jos se auto on siellä metsässä tien sivussa,
niin merkitään siihen ulkopuolelle varoituskolmiolla
tai muulla selkeällä elementillä, että tämä tilanne,
vaara, on käytännössä ohi. Itsekin
liikun vuosittain 40 000—50 000 kilometriä tien
päällä, ja aina kun on ajoneuvo pysähtynyt,
sammutettuna jossakin tai sitten tien sivussa, selvästi
ojassa, niin sanotusti metsähallituksen puolella, herää kysymys,
onko ongelmatilanne jo ratkaistu.
Nimenomaan tällä lakialoitteella pyritään
siihen, että kerrotaan muille tielläliikkujille
siitä, että vaaratilanne on ohitse, mahdolliset
loukkaantuneet on toimitettu ensiapuun ja sairaalahoitoon, jolloin
muu liikenne voi soljua joustavasti tämän tilanteen
ohi. Vaatii lujaa luonnetta ihmiseltä, kun näkee
auton metsässä, ojassa, että ajaa sen
ohitse käymättä katsomassa siellä,
onko todella vielä loukkaantuneita sisällä.
Tämä, jos mikä, aiheuttaa uuden vaaratilanteen,
koska yleensähän se ojaanajo on tapahtunut hyvin
vaikeassa paikassa, mutkassa tai tien kapeikossa, jolloin muuta
liikennettä taas sitten osaltaan hidastetaan sillä pysähtymisellä ja
aiheutetaan vaaratilanteita.
Ed. Salovaaran tekemä lakialoite on mielestäni
erittäin hyvä, ja toivon sille osaltani myös
hyvää käsittelyä. Ihmettelen
sitä, miksi hän ei ole tähän
kerännyt useampaa nimeä vaan yksistään allekirjoittanut
tämän lakialoitteen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Salovaaran aloite
on sinällään yksinkertainen, nerokas
eikä maksa mitään. Tämmöisiä aloitteitahan
pitäisi olla paljon, koska tässä on monta semmoista
hyvää elementtiä, mitä tässä on
edellä jo käyty, puheissa tullut julki. On tämä,
jotta tällä vähennetään
ylimääräisiä vahinkotilanteita, jotka
tulisivat siitä, kun käydään
tarkistamaan, jotta onkohan ketään siellä autossa,
joka on puskan puolelle mennyt. Sinällään
kun miettii tätä nykyistä järjestelmää,
niin tulee vähän samanlainen olo kuin tässä edellisillä puhujilla:
Kun näkee auton siellä tien sivussa, niin kyllä siinä väkisin
hiljentää ja kuuluukin olla huolissaan siitä, onkohan
siellä sisällä joku, onko joku ilmoittanut
mitään. Ihmetyttää, miksi me
emme ole kehittäneet tämän tyyppistä järjestelmää tai
jotain muuta merkintäjärjestelmää jo
aikaisemmin siihen. Se tiedetään, jotta ei turhaan
pysähdytä eikä olla huolissaan.
Sen takia odotan, vaikka tässä ei ole kuin
yksi nimi, jotta valiokunta ottaisi tämän käsittelyyn niin
kuin tässä olisi yli sata nimeä. Näihin
lillukanvarsiin ei pidä puuttua, vaikka jotkut totesivat,
jotta tässä nyt oli jotakin tarkkarajaisuusongelmia
tai tämmöisiä. Liikennevaliokunta voi korjata
ne virheet, jos siellä pitää jotain rajauksia tarkentaa
ja tehdä. Viedään nyt tämmöinen
yksi aloite tässä eduskunnassa läpi,
jossa ei ole kuin yhden nimen allekirjoitus. Olisi sekin historiaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän ed. Salovaaran
erittäin hyvän ja perustellun tarkoituksen, minkä takia
hän tätä lakialoitetta hyvänä liikennepolitiikan
asiantuntijana on lähtenyt viemään: halutaan
toisaalta vähentää turhia ilmoituksia
viranomaisille ja toisaalta myöskin ennaltaehkäistä uusien
onnettomuuk-sien syntymistä.
En kuitenkaan nyt ole aivan varma, onko tämä se
kaikkein pahin akilleenkantapää silloin, kun on
vasta tapahtunut tai pitempiaikainen onnettomuus, koska käytännön
poliisimiehenä olen huomannut, että jo varoituskolmion
jättämisessä ajoneuvon taakse vallitsee
suuria eroavaisuuksia. Toiset laittavat sen 20—30 metrin
päähän auton taakse. Toiset vievät
sen oikeaoppisesti 150 metrin päähän.
Silloin kun sataa lunta, keliolosuhteet muuttuvat, niin tämän
merkin ja auton yhdistäminen ei ole enää takaa
tulevalle yksiselitteisen helppoa, vaan niin kuin te monesti huomaatte,
nopeudet eivät pienene lähestyttäessä autoa, jossa
on varoituskolmio, vaan jonot liikkuvat samaa vauhtia eteenpäin.
Olennaista on päästä siihen, että kukin
toimii oman järkensä mukaisesti.
Pelastusviranomaisilta, poliisilta ja palokunnalta vaaditaan
paljon enemmän harkintaa ja toimenpiteitä kolaripaikoilla,
ja myöskin vanhuksella, joka on liikuntarajoitteinen, kyvyt
toimia siellä oikeaoppisesti ovat aivan toiset kuin juuri autokoulusta
tulleella, hyvällä tiedolla varustetulla henkilöllä.
Olennaista on se, että kukin toimii järjen mukaisesti,
toimii siten, että vältetään onnettomuuksia,
ilman että lainsäätäjä nyt
joka paikkaan sanoo, mitä pitää tehdä.
Joskus pelkkä varoituskolmio ei riitä. Tarvitaan
esimerkiksi valolla varustettu ajoneuvo riittävän
kauaksi estämään tätä onnettomuutta
tapahtumasta. Eli näillä lakialoitteilla voitaisiin tehdä sata
uutta tieliikennelakia ja toivottaisiin, että kansalaiset
ymmärtävät niin toimia, mutta sitä tervettä järkeä,
ihan aitoa tervettä suomalaista järkeä siellä tien
päällä tarvittaisiin ilman lainsäädäntöäkin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut oikeita
asioita esille, vaikka tietyllä tavalla hieman puhutaan
eri asiasta. Esimerkiksi ed. Larikka puuttui ennen muuta siihen tienkäyttäjän
vastuuseen. Se on tietyllä tavalla oma asia, ja jos tämän
ed. Salovaaran omasta mielestäni hyvän aloitteen
oikein ymmärsin, niin tässä nimenomaan
kannetaan huolta siitä yhden, kahden, kolmen päivän
päähän venyvästä aikajaksosta,
joka luo näitä yllättäviä hetkiä tuolla tien
päällä. Ne ovat arkipäivää niille,
jotka tietä paljon käyttävät.
Tämä on perusteltu esitys, jota ed. Salovaara tien
päällä esittää. Mutta
yhtä perusteltua on varmasti se, mitä ed. Hakolakin
esille nosti, että pitää kiirehtiä ja
jopa velvoittaa nopeammin poistamaan näitä autoja,
ovat ne sitten onnettomuusautoja tai tienvarteen pysähtyneitä autoja,
pois sieltä hinurin avulla, sillä nimittäin
kun ikkunat rikotaan, renkaat viedään, autoja
terrorisoidaan, niin se luo tuolla moottoritiellä sellaisen
tilanteen, että ei tavallinen tienkäyttäjä edes
uskalla pysähtyä sinne. Jos siellä joku
heiluttaa, niin helpolla siitä ajetaan ohi, kun on nähty
näitä terrorisoituja autoja siellä tienvarressa.
Sen takia ed. Hakolan esille nostama poistaminen mahdollisimman
nopeasti on yhtä tärkeää kuin
tämä ed. Salovaaran hyvä lakialoite.
Itse en sitä ymmärrä, miksi lakialoitteessa
tarvitsee olla enemmän kuin yksi nimi, jos lakialoite on
kyllin hyvä.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä kokenut valtiopäivämies
Salovaara on tehnyt hyvän lakialoitteen. Siitä sanoisin
omana mielipiteenäni, että vastuullinen tienkäyttäjä kyllä aina
auttaa liikenteessä, jos siellä kolareita tai
onnettomuutta on tai yleensä vaan apua tien päällä tarvitaan.
Tieliikenteessä ei mielestäni koskaan kuitenkaan
varoiteta liikaa, on se varoitus sitten kolmion muodossa, nauha
taikka radiolähetys tai mikä tahansa. Kaikenlainen
varoittaminen on hyvin tarpeellista ja antaa sitä turvallisuutta
tiellä.
Kun tämä lakialoite tulee valiokuntakäsittelyyn,
niin uskon myös, että ed. Pulliaisen hyvä esitys
siellä huomioidaan ja myös tämä ed.
Hakolan tuoma nopea korjaaminen otetaan huomioon, joten tällä lakialoitteella
on hyvät menestymisen mahdollisuudet.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta täällä on
käyty erittäin ansiokasta ja mielenkiintoista
keskustelua myöskin kannaltani tästä esitetystä aloitteesta.
Olen saanut valtavasti kyllä hyvää evästystä mahdollista
valiokuntakäsittelyä varten tämän
keskustelun aikana. Kiitoksia siitä.
Pariin asiaan haluaisin kiinnittää huomiota, mitä tässä on
tullut keskustelun aikana esille.
Ensinnäkin tästä romuajoneuvolaista.
Sen kiirehtiminen on äärimmäisen tärkeää,
mutta siitä hieman myöhemmin. En näkisi
kyllä mitenkään ongelmana sitä,
että virkavalta joutuu myöskin noudattamaan uusia
lakeja, koska kyllähän tilanne on niin, että poliisin
tulee noudattaa niitä lakeja, jotka koskettavat kaikkia
muitakin tiellä liikkujia aivan yhtä lailla kuin
poliisejakin heidän virantoimituksessaan tai sitten siviilielämässään, eli
sikäli en näkisi ongelmana sitä, että viranomaisia
velvoitetaan toimimaan lain edellyttämällä tavalla.
Ed. Mäkelän esille ottama eCall on äärimmäisen
tärkeä ja erittäin hyvä asia
ja tulee olemaan lähitulevaisuudessa, yllättävän
lähitulevaisuudessa, olennainen osa meidän älykästä liikennejärjestelmäämme.
Järjestelmähän toimii niin, että autossa
on anturi, joka aistii, mikäli ajoneuvo pysähtyy
nopeammin kuin se on fysiikan lakien mukaan mahdollista, 100 kilometrin
tuntivauhdista tuo jarrutusmatka voi olla korkeintaan minimissään
40 metriä. Jos pysähtymismatka on sitä lyhyempi
tai jos auto käyttäytyy epäloogisesti
muulla tavalla, niin silloin autosta lähtee esimerkiksi
hälytyskeskukseen niin sanottu hätäsoitto,
eCall, joka puolestaan paikantaa ajoneuvon satelliittipaikannusjärjestelmällä,
ja ennen kuin ajoneuvon omistaja on, jos hän siinä kunnossa
on, ehtinyt edes puhelimeen tarttua, niin ovat jo parhaimmassa tapauksessa
pelastajat matkalla kohti tätä onnettomuuspaikkaa.
Tämä ei ole mitään high techiä,
tämä on käytössä oleva järjestelmä,
tämä on Keski-Euroopassa käytössä oleva
järjestelmä, ja tämän kaltaisia
järjestelmiä soisi myöskin Suomessa liikenne-
ja viestintäministeriön esimerkiksi tukevan huomattavasti
nykyistä enemmän. Järjestelmä mahdollistaa
vaikka mitä muuta älykästä liikennetelematiikkaa, josta
sitten toisella kertaa enemmän. Mutta eCall tulee käyttöön
ja mitä nopeammin, sen parempi. Sellaiset järjestelmät
tulevat sitten myöskin tekemään tämän
lakialoitteen kaltaiset tarkoitukset ja toimet hyvällä tavalla
tarpeettomiksi tulevaisuudessa.
Ed. Pulliaisen esille ottama tämmöinen romuajoneuvovirasto,
se on loistava ajatus. Toivottavasti Euroopan unioni sellaisen asettaa
Suomeen, niin voisimme esimerkiksi Viikistä keksiä sille
hyvät sijoituspaikat. (Ed. Pulliainen: Kemijärvelle!) — Kemijärvelle,
Kemijärvellepä hyvinkin.
Ed. Larikka kuvasi hyvin puheenvuorossaan juuri sen tilanteen,
minkä takia tämä lakialoite nimenomaan
olisi hyvä saattaa käytäntöön:
nimenomaan sen takia, ettei jokaisen autoilijan tarvitsisi vuorollaan
pysähtyä sen metsässä olevan, tieltä sinne
suistuneen ajoneuvon kohdalle ja kunkin vuorollaan käydä tarkistamassa,
onkohan tämä tapahtunut eilen vai onkohan tämä tapahtunut
tänään, onkohan siellä ihmisiä vai
ei. Juuri tämän takia olisi hyvä, että tämä viesti
tästä ajoneuvosta olisi mahdollisimman yksiselitteinen
muille tielläliikkujille. Autoilijoilla ei ole mukanaan
poliisin käyttämää keltaista
hätänauhaa, heillä on mukanaan varoituskolmio,
jota soisi myöskin tässä tilanteessa
käytettävän, aivan niin kuin ed. Ahonen
täällä äskettäin kansalle
todisti.
Ed. Lauri Oinonen kuvasi valitettavan hyvällä tavalla
juuri sen tilanteen, minkä takia ajoneuvo tulisi onnettomuustilanteessa
merkitä nykyistä paremmin. Osaltaan kysymys on
ihmisten välinpitämättömyydestä,
siitä, että onnettomuuden ohi ajetaan kenties
tietoisenakin siitä, että siellä saattaa
olla ihmisiä, jotka apua tarvitsevat, (Ed. Salo: Oikein!)
osin sitten taas tietämättömyydestä ja
siitä uskosta, että kyllä sinne on jo
joku toinen pysähtynyt, minun ei tarvitse pysähtyä,
koska varmaankin joku toinen on jo pysähtynyt. Ja kun näemme
pahoinpitelyn uhrin, enpä soita poliisille enkä ambulanssia,
koska varmaan tuo edellinen on jo juuri sitä parhaillaan
tekemässä. Tällaisten tilanteitten varalta
olisi hyvä, että myöskin nämä asiat
selkiytettäisiin.
Harvasta asiasta voin olla niin yhtä mieltä kuin
ed. Salon kanssa siitä, että tervettä järkeä kannattaa
joka asiassa käyttää. En suinkaan ole sitä mieltä,
että joka ikistä asiaa yhteiskunnassa tulisi lailla
ja asetuksilla säädellä. En kannata holhousyhteiskuntaa,
en isoveliyhteiskuntaa, kannatan vastuullista vapautta viimeiseen
saakka sekä järjen käyttämistä.
Mutta silloin, kun ihmisen käyttäytymisellä on
suhdetta, kontaktia, linkkejä muitten ihmisten käyttäytymiseen
ja kenties hätäkeskusten käyttäytymiseen,
niin olisi hyvä, että asiassa olisi jonkunlaiset
yhteiset askelmerkit, miten eteenpäin mennään.
Edustajat Heinonen ja Hakola ottivat esille muun muassa tämän
romuajoneuvolain ja sen pikaisen saapumisen eduskuntaan. Minun saamien tietojen
mukaan romuajoneuvolakia ollaan parhaillaan uudelleen kirjoittamassa
ja se työ on ilmeisesti loppusuoralla. Sen tarkoituksena
on nimenomaan selkiyttää vastuukysymykset tämmöisissäkin
tilanteissa, tilanteissa, joissa ajoneuvo on rikkoutumisen tai onnettomuuden
takia jäänyt tiealueelle tai sen välittömään
läheisyyteen tai ympäristösyistä sitten
jonkun kymmenen metrin päähän sinne metsikköön.
Kenen vastuulla on viimekätinen vastuu mahdollisimman nopeasta
ajoneuvon pois hoitamisesta (Puhemies koputtaa) ja tällaisten
tilanteitten ehkäisemisestä, tämä tullaan
selvittämään ja ymmärtääkseni
vielä tämän kevätkauden aikana.
Kiitos kaikille läsnäolijoille erittäin
antoisasta keskustelusta ja turvallista matkaa.
Keskustelu päättyi.