Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haja-asutusalueitten jätevesiasetus
annettiin vuonna 2004. Tämän asetuksen raja-arvoja määrättäessä laskentaperusteena
käytettiin biologista hapenkulutusta, fosforin ja typen
kokonaiskuormia. Nyt kuitenkin julkisuudessa on ollut tietoja, joiden
mukaan ympäristöhallinnon arviot olisivat olleet
merkittävästi, jopa kolminkertaisesti, ylimitoitettuja
näitä raja-arvoja määrättäessä.
Jos väitteet pitävät paikkansa, ollaan
varsinkin harvaanasutuilla alueilla osin tarpeettomasti sitomassa
yksityisten kansalaisten pääomia tiukkojen määräysten
vuoksi. Kysynkin ministeriltä:
Aikooko ympäristöministeriö selvittää nämä julkisuudessa
olleet väittämät siitä, että fosforikuormat
olisi laskettu merkittävästi suuremmiksi kuin
ne tosiasiassa ovat? Ja jos alkuperäiset kuormitusarvot
ovat vääriä, aikooko ministeriö ryhtyä toimenpiteisiin
ennen kaikkea harvaanasutuilla alueilla (Puhemies: Minuutti kulunut!) joustaakseen
näissä määräyksissä?
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Ympäristöministeriö ei
aio selvittää, koska ympäristöministeri
otti ja selvitti jo. Eli tämän viikon alussa pyysin
selvityksen fosforikuormitusta, typpikuormitusta ja biologista hapenkulutusta
koskien näistä arvoista, joiden perusteella tuo
asetus on aikanaan laadittu. Se perustuu vuonna 99 tehtyihin mittauksiin
kunnallisen jätevedenpuhdistuksen pariin tulevasta vedestä,
josta on sitten esimerkiksi fosforin osalta noin 10 prosentilla
alennettu näitä oletusarvoja maaseudulla. Biologisen
hapenkulutuksen osalta tuo alennus on peräti nelisenkymmentä prosenttia,
ja typen kohdalla on noudatettu jokseenkin samoja arvoja. Myös
myöhemmin on selvityksessä todettu, että nämä lähtöarvot
ovat jotakuinkin oikealla tasolla. Myös Ruotsissa käytetään
aika lailla vastaavia typen, fosforin ja orgaanisen aineksen arvoja.
Eli tässä asetuksen pohjassa ei käsitykseni
mukaan ole virheellisyyksiä. Sen sijaan sitten tuota tulkintaa
ja ohjeistusta siltä osin, mitä nyt sitten maaseudulla edellytetään
tehtävän ... (Puhemies: Minuutti kulunut!) Toivonkin,
että tästä nyt tehdään
sitten vaikka lisää kysymyksiä, niin
että voin jatkaa tätä hyvää vastausta.
(Naurua)
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lisäkysymys on tulossa. Nyt ennen
kaikkea haja-asutusalueilla monesti yksityinen kansalainen joutuu
maksamaan keskimäärin 6 000—10 000 euroa
rakentaakseen järjestelmää. Kaikki eivät pääse
keskitetyn järjestelmän piiriin, sen me kaikki
tiedämme. Keskitettyjä järjestelmiä valtion
budjetissa on tuettu kohtuullisesti, sanotaan näin. Sen
sijaan yksityisen kansalaisen osalta, joka joutuu itse tämän
järjestelmän rakentamaan, nämä avustukset
ovat varsin vaatimattomalla tasolla. Kysynkin ministeriltä:
Aikooko ministeri osoittaa näille niin sanotuille mummonmökeille
ja harvaanasuttujen alueitten yksittäisille talouksille
lisää tukea, että tämä järjestelmä voitaisiin
sen aikataulussa saada loppuun suoritetuksi?
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Kaikessa ympäristönsuojelussa
täytyy tietenkin olla myös tämmöinen
kustannustehokkuusajattelu. Ja nyt valtiovalta avustaa, aivan niin
kuin kysyjä totesikin, tämmöisiä yhteishankkeita,
joilla sitten useampia kiinteistöjä liitetään
samaan vesi- ja viemäriverkkoon. Myös korjaus-
ja energia-avustuksia, jotka ovat käytettävissä myös
jätevesiasioitten kuntoonlaittoon, on tänä vuonna
sillä tavalla petrattu, että tulorajoja on korotettu,
jolloin entistä useampi pääsee niihin
käsiksi. Edelleen myös tuo oikeus kotitalousvähennykseen
on jätevesijärjestelmien osalta. Mutta se, mikä tässä on
ongelma, on se, että entäs sitten, kun siellä oikeasti
on haja-asutusalueella esimerkiksi ikääntyviä ihmisiä,
joilla tulotaso on vaikkapa sen kansaneläkkeen varassa;
eihän nämä tämmöiset
kotitalousvähennykset ja muut avustukset välttämättä kovin
paljon kättä ojenna. Tässä täytyykin
nyt muistaa sitten se, mitä mahdollisuuksia asetus antaa
tähän tulkintaan. Siinä on varmasti ohjeistuksen
paikka niin kunnille kuin ympäristökeskuksille.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että yhteishankkeita
tuetaan. Nyt Uudellamaalla on tutkittu ja selvitetty, mikä on
tehokasta, mikä toimii. Tämä toimii,
kun tehdään yhdessä asioita. Mutta nämä pienpuhdistuslaitokset
ovat välillä olleet hieman huonoja johtuen siitä,
että ehkä asennuksessa on ollut ongelmia tai huollossa,
ei ole ollut oikein tiedossa, miten kuuluu hoitaa ja tehokkaasti
käyttää niitä. Silloin tuli
esille, että kompostoivat vessat on se tehokkain ja halvin
tapa saada tulosta vesiin tulevissa päästöissä ja
että vesivessat on se iso ongelma.
Onko mitään pohdintaa tämän
Uudenmaan selvityksen jälkeen, että suunnattaisiin
enemmän huomiota siihen, että vesivessoista mentäisiin
kompostoiviin vessoihin, kun se näyttää tuottavan
parempaa tulosta kuin veden puhdistaminen jälkeenpäin?
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Todellakin, ellei kiinteistöllä ole
vesikäymälää, niin koko tältä problematiikaltahan
välttyy. No, sitä sitten, kuinka moni kiinteistönhaltija
on edes vakavissaan harkinnut siitä vesikäymälästä luopumista
ja siirtymistä jonkunlaiseen kuivakäymälään,
varmasti sopii pohtia. Ja meillähän taitaa olla
maassa semmoinen yhdistyskin kuin Huussi ry, joka voimakkaasti tekee
työtä kuivakäymälöitten
puolesta. (Ed. Zyskowicz: Puhuuko kepu? — Ed. Skinnari:
Ei enää, vahva demari!) Tietenkin sitten rantojen
läheisillä alueilla kannattaa ihan vakavasti miettiä,
onko todellakaan tarpeen edes uusissa rakennuksissa aina olla se
vesivessa vai voidaanko jollain modernilla kuivakäymälällä homma
hoitaa.
Kysyjä mainitsi tästä toimivuudesta
näillä laitteilla. Ympäristöhallinto
itse asiassa nettisivuillaan pitää tämmöistä rekisteriä erilaisten
laitteistojen suorituskyvystä, ja ne sivut taitavat olla ympäristöhallinnon
eniten katsottuja sivuja, mutta valitettavan heikosti ihmiset vieläkään
tietävät, että tämmöistä luotettavaa,
riippumatonta vertailutietoa on saatavilla. Liian usein varsinkin iäkkäät
ihmiset ovat markkinamiesten armoilla tässä: postiluukusta
kolahtaa mainos, jossa sanotaan, että nyt on tehtävä näin,
ja hintalappu kymppitonni. (Puhemies: Minuutti!) Näin ei
todellakaan ole, vaan edelleenkin korostan sitä kuntien
ohjeistusta oman alueensa asukkaille.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on tärkeä asia,
että suojellaan vesistöjä ja pohjavesiä,
mutta sitten vielä tässä haja-alueitten
jätevesien käsittelyssä erityisiä ongelmia
on ihmisillä, jotka asuvat pohjavesialueilla, varsinaisilla
vedenottamo- ja pohjavesialueilla taikka sitten tähän
tarkoitukseen varatuilla alueilla. Siellä aiheutuu melkoisia
lisäkustannuksia. Meillä on paljon alueita, joita
on varattu pohjaveden ottoon, mutta ne rajaukset ovat aika epämääräisiä.
Ne ovat geologisten karttojen pohjalta kirjoituspöydillä viivoittimella
vedettyjä rajoja, ja näillä alueilla
ihmisille aiheutuu aikamoisia kustannuksia.
Onko ylipäätään näitten
siirtoviemäreitten avustuksissa otettu huomioon nämä pohjavesialueet
ja rahojen keskittäminen tämmöisille
alueille ja sitten näiden ihmisten, jotka tosiaan näillä alueilla
asuvat, ylimääräiset kustannukset? Onko
niihin tulossa mitään erityisiä avustuksia?
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Varmasti perustelluin syy kiinnittää huomiota
haja-asutuksen jätevesipäästöihin
on juuri rantojen läheisyys ja pohjavesialueet, joissa
oikeasti tämmöinen likaantumisriski on suurin.
Sinne täytyy sitten olla tarjolla sinne sopivia laitteistoja.
Tuossa viittailin tähän kuntien ohjeistukseen. Itse
asiassa meillähän on tässä asetuksessa
kaksiportaisuus. Siitä 85 prosentin puhdistustehosta, joka
on tämä normaali standarditaso, kunnan on mahdollisuus
tulla ikään kuin alaspäin 70 prosentin
tasolle, minkä jo normaalit maapuhdistamot hyvinkin täyttävät.
Meillä on joitain kuntia, esimerkiksi muuten Hämeenkyrö taitaa
olla tämmöinen, Virrat, Lappeenranta, jotka ovat
piirtäneet alueeltaan kartan, millä alueella vaaditaan
se asetuksen mukainen 85 prosentin poisto, millä riittää maapuhdistamoilla
saavutettava 70 prosentin taso. Oikeastaan olisi erittäin
hyvä, että kaikissa kunnissa tehtäisiin
tämmöinen kartoitus, jolloin kunnan alueella asukkaat,
ihmiset, tietävät, mitä heiltä odotetaan.
(Puhemies: Minuutti kulunut!) — Olisi tässä vieläkin
kyllä vastattavaa. (Naurua)