Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Meihin kansanedustajiin on oltu paljon yhteydessä autokatsastukseen liittyvien hintojen karkaamisen johdosta. Siihen kiinnitti Kauppalehtikin huomiota viikko sitten todetessaan, että katsastusbisnes on kultakaivos. On kyseessä pakollinen, lakiin perustuva autokatsastus, ja ei voi pitää mitenkään hyväksyttävänä sitä, että nyt 80 prosenttia markkinoista on kahden toimijan piirissä. Mitään aitoa kilpailua ei ole. Se ei mitenkään sovi tällaiseen pakolliseen autokatsastukseen. Tiedän, että Ajoneuvohallintokeskus on selvittämässä tätä kilpailun lisäämistä. Kysyisin ministeriltä:
Aikooko hallitus tarttua tähän ongelmaan, jotta saataisiin kilpailua aikaiseksi, esimerkiksi avaamalla ne autokatsastukset laajemmin niin sanotusti sertifikaatin omaaville autokorjaamoille esimerkiksi?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Gustafssonin kertoma on täysin totta, ja siitä tuli viime syksynä jo ensimmäiset tiedot, kuinka tavallaan se hintahaitari on erittäin suuri. Ainakin itse lähden siitä, että haluan nähdä sen Ake:n selvityksen, ja sitten katsotaan, onko meillä mahdollisuuksia sen jälkeen puuttua asiaan. Tämä kilpailun avaaminenhan tehtiin jo hyvin pitkä aika sitten, taitaa olla 90-luvun puolella, kun se tehtiin. Jokainen tietää omalta paikkakunnaltaan, mitä se on tarkoittanut, ja voin sanoa, että esimerkiksi Joensuussa tässä on kaikista suurimmat hintahaitarit, 30 euroa ja sitten lähemmäksi 100 euroa.
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on myöskin lainsäädännön korjaamistarve, koska nyt lähtökohta on se, että pitää olla autokatsastus sekä raskaille ajoneuvoille että niin sanotuille perinteisille autoille, ja tätä ei mielestäni voida pitää perusteltuna, koska se vaatii kohtuuttoman isot pääomasijoitukset. Mielestäni tältä osin olisi perusteita purkaa tämä nykyinen järjestelmä, joka ei palvele kuluttajaa eikä kansalaisia ja on vielä eriarvoistava ihmisten suhteen. Ajatellaan eläkeläisiä ja sitten tavallaan vauraampia kansalaisia.
Arvoisa puhemies! Kuten jo edellä sanoin, kunhan nähdään se Ake:n selvitys, niin tähän voidaan palata sen jälkeen.
Toinen varapuhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.