3) Laki ampuma-aselain 6 §:n muuttamisesta
Jussi Halla-aho /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ampuma-aselain 6 § erottelee
omaksi kategoriakseen sellaiset ampuma-aseet, jotka käyttävät
reunasytytteistä 22-kaliiperista patruunaa. Niitä kutsutaan
pienoispistooleiksi, pienoisrevolvereiksi ja pienoiskivääreiksi.
Ryhmittely perustuu siihen, että nämä niin sanotut
pienoisaseet ovat teholtaan ja siten tuhovoimaltaan huomattavasti
vähäisempiä kuin muut ampuma-aseet. Pienoiskiväärin
luoti kehittää 150—250 joulen energian.
Vertailun vuoksi voidaan mainita, että rynnäkkökiväärin
luodin energia on 2 000—2 500 joulea
ja täysitehoisen metsästyskiväärin
energia 3 500—4 000 joulea.
Nykyinen ampuma-aselaki on tältä osin vuodelta
1998. Sen jälkeen markkinoille on tullut uusia reunasytytteisiä 17-kaliiperisia
patruunoita, joiden luoti on pienempi ja kevyempi kuin 22-kaliiperisessa
patruunassa ja jotka teholtaan asettuvat sen kanssa samaan ryhmään.
Nykyinen laki ei tunnista 17-kaliiperista reunasytytteistä patruunaa
käyttäviä ampuma-aseita ja kaipaa sen vuoksi
päivitystä.
Tämä lakialoite on luonteeltaan puhtaasti
tekninen. Se on tarpeen paitsi johdonmukaisuuden lisäämiseksi
myös siksi, että se eräissä tapauksissa
yksinkertaistaa lupakäytäntöjä.
Aloitteessa esitetään pienoisaseen määritelmää laajennettavaksi
siten, että niihin kuuluvat paitsi 22-kaliiperista myös
17-kaliiperista reunasytytteistä patruunaa käyttävät
aseet.
Arvoisa herra puhemies! Muista käsittelyssä olevista
lähetekeskustelussa olevista aloitteista käytän
erikseen esittelypuheenvuoron.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olin valmistautunut siihen, että edustaja
Halla-aho, joka on tehnyt viisi erittäin hyvin valmisteltua
ja perusteltua lakialoitetta, olisi esitellyt kaikki yhteen syssyyn,
mutta käyhän se näinkin.
Leimaantumisen pelosta huolimatta sanon, että on erinomainen
asia, että kansanedustajista löytyy henkilö,
joka haluaa ruotia ja kykenee ruotimaan hyvin yksityiskohtaisesti
ja nimenomaan harrastajien näkövinkkelistä läpi
aselain puutteet. Muistelen tätä viime kauden
aselakikeskustelua, ja pitää sanoa, että tämän
vajaan kolmen kauden aikana, mitä minä olen ollut eduskunnassa,
se aselaki oli huonoimmin valmisteltu lakialoite, hallituksen esitys,
ja en muista, oliko siinä montakaan pykälää,
joita ei olisi täällä eduskunnassa muutettu,
ja kuitenkaan eduskunnan tehtävä ei ole kirjoittaa
lakeja uusiksi.
Mutta joka tapauksessa tämä perustelu on hyvin
pätevä luokittelun korjaamisen suhteen ja nimenomaan
siitä syystä, että kyse on todennäköisesti
teknisestä ongelmasta ja sen korjaamisessa ei pitäisi
olla kauhean isoa ideologista tai muutakaan syytä. Vertaan
tätä siihen, että jos kiväärikaliiperisista
aseista otetaan vaikka normaali hirvikaliiperin kivääri
308 ja verrataan sitä vaikka yleiseen lintuluodikkoon 5,7:ään,
niin 5,7:llä tietenkin patruunoista riippuen on useimmiten
suurempi lähtönopeus, lentonopeus, mutta sitten 308:lla
on totta kai isompi iskuenergia. Eli erittäin hyvin perusteltu
lakialoite.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aselain muutoksia tuli paljon voimaan viime hallituskaudella,
ja niihin viitattiin edellisessä puheenvuorossa ja aiemmissakin
puheenvuoroissa ja myös niihin muutoksiin, joita täällä eduskunnassa
tehtiin. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ainakin
osa juuri niistä muutoksista, joita eduskunta teki, ollaan
nyt palauttamassa ja muuttamassa itse asiassa siihen muotoon, missä niitä hallitus
alun perin esitti. Muun muassa näitä lääkärille
asetettuja velvollisuuksia tai oikeuksia, jos oikein olen ymmärtänyt,
nimenomaan tarkastetaan takaisin siihen suuntaan, mitä hallitus
silloin esitti.
Pidän erittäin hyvänä, että edustaja
Halla-aho, joka asian tuntee hyvin, on tehnyt nämä lakialoitteet,
ja toivon, että ne otetaan arvoiseensa käsittelyyn
nyt tätä voimassaolevaa aselakia tarkasteltaessa.
En osaa ottaa niihin itse kantaa, enkä edes yritä.
Luotan edustaja Halla-ahon osaamiseen siinä, ja olen varma,
että myös ministeriössä ne tarkistetaan
ja käydään läpi, mutta toivon,
että se tehdään huolella, sillä tiedän
itse edustaja Halla-ahon erittäin asiantuntevaksi tässäkin
kysymyksessä.
Arvoisa puhemies! Yksi asia, jonka haluan tähän
pöytäkirjaan nostaa ihan siltä varalta,
että nämä luetaan tätä korjaustyötä ja
uudistustyötä nyt tehtäessä,
on aseiden näyttövelvollisuus. Minun mielestäni
tuntuu varsin erikoiselta, että tänä päivänä,
kun ostat aseen, sinulla on 30 päivää aikaa
käydä näyttämässä se
poliisiasemalle. En ole löytänyt yhtään
muuta maata, jossa kannustetaan ihmisiä kävelemään
kaupungilla aseen kanssa näyttämään
sitä asetta poliisille. Täällä oleva
poliisi, edustaja Hongisto, varmasti ymmärtää niistä aseista,
mutta kaikki poliisit eivät ymmärrä,
ja sitten siellä ihmetellään vain, että onpa
kaunis ase, ja sen jälkeen laitetaan nimi paperiin ja lähdetään
pois.
Meillä Hämeessä tilanne on edennyt
jo sellaiseksi, että isolta alueelta nämä näytöt
keskitetään Hämeenlinnan poliisilaitokselle.
Kun ilmoitetaan aika, yksi päivä, kaksi tuntiakohan
siellä oli aikana, niin johan epäilen sitäkin,
että... Ja toivon, etteivät tietysti tätä pöytäkirjaa
nyt lue sellaiset tahot, joita se aika voisi kiinnostaa myös muussa
mielessä, mutta jos sinne oikeasti velvoitetaan, niin kuin
nyt laki velvoittaa, viemään näytille
nämä kaikki aseet, niin kyllä se luo
jonkinlaisen turvallisuusriskinkin. En ymmärrä sitä lainkaan
ja toivon, että otetaan myös tässä pohdintaan,
onko se tarpeellinen.
Minun mielestäni hyvä malli voisi olla vaikkapa
sellainen, että laillistettu virallinen asekauppias — se
olisi riittävä tilanne — joka tietää,
laittaa paperit jo muutenkin eteenpäin, tarkistaa, että ase
on se, mihin lupa tulee, ja sen jälkeen voitaisiin edetä.
Mutta jos minä ostan joltain yksityiseltä henkilöltä aseen,
niin jätetään niihin tuo näyttövelvollisuus.
Sillä voimme valvoa sitten sitä mahdollista asekauppaa,
kun perikunnat myyvät taikka muut, niin se voisi olla varsin
järkevä kompromissi tähän tällä hetkellä täysin kohtuuttomaan
malliin. Jos oikein ymmärsin, niin sen asenäytön
voi tänä päivänä suorittaa myös
asemyyjä, aseenkäsittelyluvat omaava myyjä voi
viedä esimerkiksi kymmenen asetta kerralla näytille,
eikä siellä edes käy tämä kyseisen
aseen luvanhankkija itse paikalla. Eli toivon, että tämä otetaan
myös huomioon näitä lakialoitteita ja
tuota uudistusta tehtäessä.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Halla-aho ottaa aloitteessaan esille
sinänsä vähäisen lakiteknisen
asian, mutta juuri tällaisia aloitteita tarvitaan, ja tässä nimenomaisessa
lakialoitteessa tarkoitus on saattaa pienempikaliiperinen ja -tehoinen
ase samaan luokkaan kuin 22-kaliiperinen pienoiskiväärin
patruunaa ampuva ase.
Kannatan edustaja Halla-ahon lakialoitetta.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Heinonen käytti erinomaisen
hyvän puheenvuoron ja intaannutti minutkin tarttumaan muutamalla
sanalla tähän ampuma-aseen näyttämiseen,
mutta ensin tähän edustaja Halla-ahon tekemään
erinomaiseen lakiesitykseen.
Kysymyksessä nyt on, niin kuin edustaja Packalénkin
totesi, pieni mutta erittäin tärkeä muutos.
Tässä ollaan reunasytytteistä patruunaa ampuvia
aseita 22LR, 22 Short, 22WMR ja sitten 17-kaliiperisia aseita luokittelemassa
samaan kategoriaan ja esimerkiksi on otettu tässä lakiesityksessä Beretta-konsernin
omistuksessa olevan mutta kotimaisen, Riihimäellä toimivan
Sakon valmistama ase, jossa tukki on sama, sulkulaite on sama, lukonkehys
on sama, ainoastaan piippu vaihdetaan. Piippu vaihdetaan 22LR-kaliiperista esimerkiksi
17HMR-kaliiperiin, ja aseen tyyppi muuttuu. Tämä on
tavattoman epäloogista, kun tälle samalle aseelle
joudutaan ottamaan nyt sitten pienoiskiväärin
lupa ja sitten varsinaisen kiväärin lupa, ja tämä tuntuu
perin oudolta, kun ase on muuten sama mutta ainoastaan piippu muuttuu.
Mikäli tämä Halla-ahon lakiesitys tulee
ja saa lainvoiman, niin silloin tällaiset epäloogiset ja
erittäin epäkäytännölliset
toimet poistuvat.
Tästä edustaja Heinosen mainitsemasta aseitten
näyttämisestä ihan lyhyenä esimerkkinä vain se,
että henkilö saattaa pahimmillaan joutua asioimaan
lupaviranomaisen luona viisi eri kertaa, kun hän hankkii
ampuma-asetta. Ensimmäinen kerta on se, kun henkilö menee
poliisin virkahuoneeseen, täyttää hankkimislupakaavakkeen,
lähtee kotiin. Sieltä tulee kahden kolmen viikon päästä kutsu
haastatteluun, henkilö menee poliisilaitokselle haastatteluun,
ja mikäli osaa vastata haastattelussa oikealla tavalla
oikeisiin kysymyksiin, hänelle päätetään
myöntää hallussapitolupa. Hän
käy hakemassa tämän valmiin hallussapitoluvan.
Se on kolmas kerta. Sitten kun henkilö menee ja hankkii
sen ampuma-aseen, niin kuin edustaja Heinonen totesi, tämän
hankitun ampuma-aseen kanssa joudutaan sitten menemään
sinne poliisilaitokselle tarkastukseen. Tämä on
neljäs kerta. Tällä samalla reissulla
luovutetaan sitten paperit ja saadaan tämän ampuma-aseen
väliaikainen hallussapitolupa ja tilataan varsinainen ampuma-aseen
hallussapitolupa, joka tällä hetkellä on
sellainen muovinen pankkikortin tapainen kaavake tai pankkikortin tapainen,
no, hallussapitolupa. Kun sitten tämä hallussapitolupa
on tullut, mikä saattaa kestää useita
viikkoja, niin tämä henkilö joutuu sitten palauttamaan
tämän väliaikaisen hallussapitoluvan
ja hakemaan sitten tämän muovisen varsinaisen
luvan.
Elikkä saman asian takia joudutaan asioimaan viisi
eri kertaa poliisilaitoksella, ja normaalitilannehan on se, että poliisilaitos
on auki virka-aikana. Monilla ihmisillä on töitä,
ja henkilö saattaa joutua saman asian takia ottamaan viisi
kertaa töistä vapaata, jotta hän pääsee
käymään asioimassa tämän
aseen kanssa.
Tämä on tavattoman monimutkainen lupamenettely,
ja aivan niin kuin edustaja Heinonen totesi, kun ovat tällä hetkellä julkisesti
nähtävissä nämä ampuma-aseen
näyttöjen varausajat, niin voi olla teoriassa
jopa sellainen mahdollisuus, että kansalainen menee, ajaa
autonsa poliisilaitoksen pysäköintipaikalle, ottaa
sieltä autosta ampuma-aseen, menee poliisilaitokselle esittämään
tätä asetta, ja kun ase on tarkastettu, kansalainen
tulee takaisin sinne autoon, ja kun nämä poliisilaitokset
ovat yleensä maakuntakeskuksissa, niin kun maakuntien reuna-alueilta
kansalainen lähtee sinne maakuntakeskukseen, niin ei välttämättä mene
vain ja ainoastaan sitä yhtä asiaa varten vaan
saattaa viettää siellä enemmänkin aikaa,
kiertelee maakuntakeskuksessa eri kauppaliikkeissä ja muissa,
ja koko ajan hänellä on autossa tämä ampuma-ase.
Tämän takia on perin toivottavaa se, että näitä näyttöjä olisi
mahdollisimman vähän, jotta ihmiset eivät
ajelisi ampuma-ase auton takakontissa. Se tähän
edustaja Heinosen kirvoittamaan puheenvuoroon.
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Halla-aho on tehnyt erinomaisen
lakialoitteen, ja minä kannatan sitä lämpimästi.
Keskustelu päättyi.