7) Laki ampuma-aselain muuttamisesta
Jussi Halla-aho /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ampuma-aselain 53 §:n
mukaan hallussapitolupa ampuma-aseeseen on annettava toistaiseksi
voimassa olevana, ellei sitä erityisistä syistä ole
annettava määräaikaisena. Tavallisin
peruste määräaikaisuudelle on ollut se,
että kyseessä on luvanhaltijan ensimmäinen
ampuma-ase. Vuonna 2010 ampuma-aselakiin hyväksyttiin uusi
53 a §, jonka mukaan käsiaseluvan
haltijan on viiden vuoden välein toimitettava poliisille
selvitys aktiivisen harrastuksen jatkumisesta. Jos selvitys ei tyydytä poliisia,
lupa voidaan peruuttaa. Vuoden 2011 kesäkuun jälkeen
annetut käsiaseluvat ovat siis tosiasiallisesti määräaikaisia,
vaikka niissä lukee, että ne lain pääsäännön
mukaisesti on annettu toistaiseksi voimassa olevina.
Se, että yhdellä lakipykälällä pyritään
kiertämään toista lakipykälää,
edustaa huonoa lainsäädäntökulttuuria.
Lupien tosiasiallinen määräaikaisuus aiheuttaa kuitenkin
myös käytännön ongelmia ja absurdeja
tilanteita. Uusien lupien määräaikaisuus
on omiaan lisäämään tarpeettomien
käsiaseiden määrää yksityishenkilöiden
käsissä.
Kuten äsken mainitsin, on tavallista, että harrastajat
uusivat kalustoaan vanhan kuluessa tai vaatimustason kohotessa.
Uutta asetta hankkivalla on uuden lain oloissa voimakas intressi
olla luopumatta vanhasta ennen vuoden 2011 kesäkuuta luvitetusta
aseestaan, koska siihen hänellä on lupa paremmin
ehdoin. Uuteen aseeseen annetun luvan poliisi voi peruuttaa viiden
vuoden kuluttua ilman objektiivisia perusteita, mutta vanhaan aseeseen
annettua lupaa ei. Tuntuu myös kohtuullisen hassulta, että poliisi
riittämättömän näytön
vuoksi peruuttaa henkilöltä vuonna 2011 annetun
luvan, jos hänen haltuunsa kuitenkin jää ennen
kesäkuuta 2011 luvitettuja aseita. On vaikea nähdä,
miten tämä parantaisi aseturvallisuutta.
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessa esitetään,
että vuonna 2010 hyväksytty ampuma-aselain 53 a § kumotaan
ja että aseluvat myönnetään
tosiasiallisesti toistaiseksi voimassa olevina, kuten saman lain
53 § edellyttää.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Nyt kun keskustelussa on edustaja Halla-ahon viides
lakialoite, toivon kyllä — vaikka toive todennäköisesti
on turha — että hallintovaliokunta kykenisi käsittelemään
asiat asioina eikä heti ajattelisi niin, että koska
kyseessä on pääasiassa yhden oppositioryhmän
tekemä lakialoite, niin sitä ei sen vuoksi tarvitse
edistää. Asiaperustelut kaikissa näissä viidessä lakialoitteessa
ovat kyllä hyvin selkeät.
Mutta näistä lupien peruuttamisista: Kun tässä lakialoitteen
perusteluosassa viitataan siihen, että käytännöt
eri poliisilaitoksilla vaihtelevat, niin niin todella on. Toivon
kyllä, että tämän lain aikana
ei tehdä uutta 70-sivuista aselupakäytäntöjen
yhtenäistämisohjetta, joka vanhan lain aikana
vei kyllä ojasta allikkoon ja opetti valitettavasti virkamiehetkin
menemään pykälän taakse piiloon
silloin, kun olisi pitänyt käyttää lupia myönnettäessä ja
lupien myöntämisen edellytyksiä arvioitaessa
tervettä maalaisjärkeä.
Joskus lupien peruuttamiseen on riittänyt ylinopeussakot,
useampi tosin,. Muistan tapauksen, jossa isäntä istui
naapurinsa kanssa iltaa kotonaan, ottivat alkoholia jonkun verran,
ja heillä tuli riitaa. Sitten tämä vieras
alkoi mättää isäntää kunnolla
kuonoon, ja kun isäntä ei muuten pärjännyt,
niin otti keittiön tuolin ja löi sillä yhden kerran
tätä vierasta päähän.
Tappelu loppui siihen, mutta joku hälytti poliisit, ja
nämä kaverit sopivat riitansa ja mitään
kaunanpitoa ei enää ollut, mutta tältä isännältä peruutettiin
kaikki aseluvat siitä syystä, että hän
puolusti itseään keittiön tuolilla, kun
ei tälle päällekäyvälle
muuten pärjännyt. Kyllä nämä ovat
aika hurjia tulkintoja.
James Hirvisaari /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Halla-ahon poikkeuksellisen hyvin
valmistellut lakialoitteet muuttaisivat lainsäädäntöä siten,
että aseturvallisuus parantuisi merkittävästi
nykytilanteesta. Aloitteiden perustelut osoittavat edustaja Halla-ahon
lainsäädännöllisen asiantuntijuuden
koskien ampuma-aselain muuttamista. Hallituksen valmistellessa omaa
esitystään on suotavaa, että nämä aloitteet
otetaan erityiseen huomioon.
Näillä lakialoitteilla pyritään
karsimaan kohtuutonta ja aiheetonta byrokratiaa lupamenettelyissä.
Esitetyillä toimenpiteillä aseiden uusiminen ja
vanhoista eroon hankkiutuminen helpottuisivat ja käsiaseiden
päätymistä vääriin
käsiin ehkäistäisiin. Aselainsäädäntöä pitää voida
tarkastella kiihkottomasti. Selkeitä parannusehdotuksia
sisältävät lakialoitteet sekä hyödyttäisivät harrastajan
elämää että selkeyttäisivät
valvonnan roolia.
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi näitä kaikkia
edustaja Halla-ahon tekemiä lakialoitteita.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On hyvä, että keskustelemme
ja yleensäkin keskustellaan viime kaudella tehdyn uuden
aselain tulkinnoista, sen käytänteistä ja
kaikesta, mitä siihen liittyy, koska on totta, että viime
kaudella tehty aselaki tehtiin aikamoisen paineen alla. Niiden ikävien
ja tuomittavien tapahtumien jäljiltä ilmapiiri
oli sellainen, että aina aika-ajoin ei oikein osattu erottaa
sitä todellisuutta ja fiktiota, jotka sekoittuvat sulassa
sovussa toisiinsa, ja lopputulos ei kyllä kaikilta osin
ollut sellainen kuin sen olisi pitänyt olla. Siksi on perusteltua,
että näihin epäkohtiin puututaan ja niitä myöskin
oiotaan ja uudistetaan ja muutetaan.
Puhemies! Pari kolme asiaa: Lupaprosessit ovat kieltämättä erittäin
monimutkaisia. Osin prosesseissa on myöskin paljon tarpeettomia
elementtejä moninkertaisine käynteineen, kuten täällä keskustelussa
on tullut ilmi, lupaviranomaisen luona aseiden kanssa. Tästä on
myöskin itselläni hyvä esimerkki siitä,
että kun aikanaan kävin rinnakkaisluvat lunastamassa
itselleni ja kuljin Mikkelin kaduilla ristiin rastiin kuusi asetta
itselläni, niin tuli vastaan muutamia ihmisiä, jotka
tietysti tunnistivat, että kysymyksessä on kansanedustaja,
ja olivat kovasti sitä mieltä, että onko
nyt jostakin asiasta oltava erityisen huolissaan, kun kansanedustaja
kävelee noin vahvasti aseistettuna Mikkelin kaduilla. Tämä johtui
vain siitä, että jouduin käymään
näyttämässä aseita parikin kertaa
siellä lupaviranomaisen luona.
Lupamaksut ovat toinen asia. Ei ole pelkästään
yksi ainut maksu, vaan on lukuisia maksuja. Maksut ovat myöskin
nousseet, ja tämä lisää sitä rasitetta,
joka varsinkin uusille, nuorille alan harrastajille on tullut.
Viranomaisten tulkinnat ovat myöskin erilaisia, niin
kuin äsken juuri kuultiin, ja näihin jos mihin
pitää kyllä muutosta saada, niin että ne ovat
samanlaiset, ne ovat kohtuulliset, eikä niin, että aivan
asiaan liittymättömistä syistä ryhdytään
takavarikoimaan aseita. Se on ehkä se kaikkein räikein
tilanne, joka tällä hetkellä on ollut selvästi
käytännössä havaittavissa.
Yleensäkin toivon niin, että tätä aselakia
tarkastettaisiin siitä näkökulmasta,
että harrastusmahdollisuuksia pystytään
säilyttämään ja kehittämään,
ja niin, että käytännölle vieraat
säädökset pystytään
muuttamaan.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan siitä, mihin edustaja
Leppä lopetti, elikkä ampuma-aseitten hallussapitolupien
peruuttamisista mitä ihmeellisimmillä syillä.
On olemassa esimerkkejä siitä, että henkilöllä saattaa
olla jossakin Etelä-Suomessa ampuma-aseet aivan asianmukaisesti
asekaapissa lukkojen takana säilytettynä ja hän
saattaa syyllistyä rattijuopumukseen vaikka toisessa päässä Suomea
Rovaniemellä, ja ampuma-aseitten hallussapitoluvat peruutetaan
tämän perusteella. Näillä teoilla
ei minun tulkintani mukaan ole minkäänlaista kausaaliyhteyttä.
Nämä eivät ole millään tavalla
kytköksissä toisiinsa.
Ymmärtäisin lupien peruuttamisen, mikäli
rattijuopumuksen tapahtuessa autossa olisi ollut ampuma-ase. Mutta
kun ase on satojen kilometrien päässä asekaapissa,
niin tuntuu perin oudolta, kun tämän perusteella
peruutetaan ampuma-aseen hallussapitoluvat. Perusteena on käytetty sitä,
että henkilön tahto suhtautuu tähän
oikeudenloukkaukseen hyväksyvästi elikkä henkilö ei tämän
puolesta olisi kykenevä pitämään
hallussaan ampuma-aseita, mutta todellakin jonkinnäköinen
kausaaliyhteys kyllä täytyy tämän
teon ja seuraamuksen välillä olla.
Arvoisa herra puhemies! Ihan tästä edustaja Halla-ahon
esityksestä. Olen alleviivannut kohdan "- - lupa ’voidaan’ peruuttaa
riittämättömän harrastusnäytön
perusteella". Olen kysynyt sitä itseltäni useamman
kerran ja minulta on kysytty useamman kerran, mikä on riittävä näyttö,
mikä on riittämätön näyttö.
Jokainen meistä harrastaa elämäntilanteista riippuen,
jollakin on joskus aikaa vähän enemmän,
joskus on vähän vähemmän, mutta
kuitenkin harrastetaan, ja sitten kun poliisi arvioi ja puntaroi
tämän henkilön kykyä pitää hallussaan ampuma-asetta,
niin minä en ole missään nähnyt sitä,
missä tarkasti määritellään,
mikä näyttö riittää ja
mikä ei riitä. Tästä ajaudutaan
vääjäämättä tilanteeseen,
että se on lupaviranomaisen henkilökohtaisessa
harkinnassa, hylkääkö hän tämän luvan
tai peruuttaako tämän luvan vai antaako uuden
luvan, ja näin ei saa länsimaisessa oikeusjärjestelmässä olla.
Kaikkien kansalaisten tulee olla yhdenvertaisessa asemassa lain
edessä valtakunnan jokaisen poliisilaitoksen alueella.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Halla-ahon tekemää lakialoitetta.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen tässä seurannut edustaja
Halla-ahon viittä erinomaista esitystä, ja toivon,
että vaikka tässä todennäköisesti
sataa nimeä ei ole tämän esityksen takana,
hallintovaliokunta suhtautuu siihen sillä vakavuudella
kuin täällä käytetyt puheenvuorot
ovat osoittaneet.
Arvoisa puhemies! Tämän enempää en
tässä tilanteessa halua asiasta lausua.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suurelta osin saadakseni viimeisen
sanan haluan kiittää keskustelusta kaikkia läsnä olevia ja
jo poistuneita virkaveljiä ja -sisaria.
Keskustelu päättyi.