3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun
lain sekä sähköisestä lääkemääräyksestä annetun
lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
valiokunnan mietintö, joka koskee hallituksen esitystä laeiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun
lain sekä sähköisestä lääkemääräyksestä annetun
lain muuttamisesta. Eli suomeksi sähköisestä reseptistä,
e-reseptistä, on kyse.
Yleisperustelujen osalta valiokunta toteaa: Valtakunnallisten
tietojärjestelmäpalvelujen tavoitteena on turvata
potilaan ajantasaisten tutkimus-, lääkitys- ja
hoitotietojen saatavuus kaikissa hoitotilanteissa riippumatta esimerkiksi
siitä, missä aikaisempi hoito on annettu. Lainsäädännön
tavoitteena on myös parantaa terveydenhuollon tuottavuutta
vähentämällä päällekkäisiä tutkimuksia
ja lääkityksiä sekä tehostamalla
asiakirjahallintoa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettua
lakia ja sähköisestä lääkemääräyksestä annettua
lakia ehdotetaan muutettavaksi tietosuojan ja tietoturvallisuuden
edistämiseksi ja tietojärjestelmien käytettävyyden
parantamiseksi. Nyt ehdotetuilla muutoksilla edistetään
hoidon jatkuvuutta ja potilasturvallisuutta. Valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin
lisätään keskitetty palvelu, johon terveydenhuollon
palvelujen antajat ja itsenäiset ammatinharjoittajat voivat
tallentaa potilasasiakirjamerkintöjä ja sähköisiä lääkemääräyksiä myös
esimerkiksi mobiililaitteiden avulla.
Siirtymäkauden jälkeen kaikki lääkemääräykset
tulee laatia sähköisesti. Kirjallinen ja puhelinresepti
säilyvät käytössä siihen
saakka, kunnes selain- ja mobiilireseptien laatiminen tulevat mahdollisiksi
ja poikkeustilanteissa myöhemminkin. Korostan: poikkeustilanteissa
myöhemminkin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että ehdotetut
muutokset edistävät potilasturvallisuutta ja helpottavat
terveydenhuollon ammattihenkilöiden työtä.
Valiokunta ehdottaa siirtymäaikoihin järjestelmien
muutosten toteuttamisen edellyttämiä pidennyksiä.
Sähköisestä lääkemääräyksestä:
Terveydenhuollon valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista
ja sähköisistä lääkemääräyksistä säädettiin
jo vuonna 2007 voimaan tulleilla laeilla. Tarvittavaksi siirtymäajaksi
arvioitiin tuolloin neljä vuotta lain voimaantulosta. Määräaikoja
pidennettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 voimaan tulleilla
laeilla. Julkisen terveydenhuollon velvoite laatia lääkemääräykset
sähköisesti tuli voimaan huhtikuussa 2013, ja
yksityisen terveydenhuollon velvoite säädettiin
tulemaan voimaan huhtikuussa 2014.
Kaikilla apteekeilla on ollut velvollisuus toimittaa lääkkeitä sähköisten
lääkemääräysten perusteella
jo lähes kahden vuoden ajan, ja kunnallinen terveydenhuolto
otti sähköiset lääkemää-räykset
käyttöön vaiheittain viime vuoden kevääseen
mennessä.
Valiokunta pitää hoidon tehokkuuden ja potilasturvallisuuden
kannalta erittäin tärkeänä,
että potilasta hoitavalla ammattihenkilöllä on
Kanta-palvelujen kautta saatavilla mahdollisimman kattavat tiedot
potilaan aiemmasta hoidosta ja lääkityksestä.
Potilas voi lisäksi edelleen saada vastaanotolla tai apteekissa
asioidessaan kirjalliset tiedot ja potilasohjeet.
Käyttöliittymän kautta potilas voi
omien tietojen katselun lisäksi antaa laissa tarkoitettuja suostumuksia
ja kieltoja sekä tehdä lääkemää- räyksen
uudistamispyynnön. Myös alaikäisten henkilöiden
tietojen katsominen tulee mahdolliseksi heidän huoltajilleen
tai muille laillisille edustajilleen. On myös tilanteita,
joissa tietojen luovuttaminen käyttöliittymän
kautta esimerkiksi omaishoitajana toimivalle voi olla perusteltua, mutta
tähän liittyviä teknisiä ja
oikeudellisia kysymyksiä on vielä tarpeen selvittää.
Tietojärjestelmien toiminnan luotettavuus on tietojen
kattavuuden ohella keskeisen tärkeää potilasturvallisuuden
ja hoidon asianmukaisen toteutumisen kannalta. Vaikka sähköisen
lääkemääräyksen käyttöönotto
on sujunut yleisellä tasolla hyvin, on teknisten häiriöiden
ja muiden poikkeuksellisten tilanteiden varalta tarpeen edelleen
mahdollistaa puhelin- ja paperiresep-tien laatiminen myös
siirtymäkauden jälkeen. Potilaan kannalta on olennaista,
että hän saa tarvitsemansa lääkkeen
mahdollisimman sujuvasti. Myös näissä tilanteissa
on tärkeää, että tiedot lääkemääräyksistä viedään
apteekissa reseptikeskukseen sähköisesti.
Asian käsittelyn yhteydessä on tuotu esiin huoli
esimerkiksi eläkkeellä olevien lääkäreiden mahdollisuudesta
määrätä lääkkeitä,
jos sähköinen järjestelmä ei
ole käytössä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kaikille lääkäreille turvataan
kohtuuhintainen mahdollisuus sähköisen järjestelmän
käyttämiseen myös selain- ja mobiililaitteilla.
Valiokunta ehdottaa, että lakiehdotusten siirtymäaikoja
pidennetään ja että Kansaneläkelaitoksen
tulee toteuttaa tähän tarvittava käyttöliittymäpalvelu
vuoden 2017 alkuun mennessä, josta lähtien myös
yksityisten ammatinharjoittajien on pääsääntöisesti
laadittava lääkemääräykset sähköisesti.
Valiokunta katsoo, että yksityisen terveydenhuollon
toimintayksiköiden määräaika
sähköisen lääkemääräyksen
käyttämiseen on syytä siirtää vuoden
2015 alkuun. Lisäksi valiokunta ehdottaa, että yksittäiset
lääkärit ja pienet lääkäriasemat,
joiden vuotuinen reseptimäärä on alle 5 000
kappaletta, siirtyvät sähköisen lääkemääräyksen
käyttämiseen viimeistään vuoden
2017 alusta lukien.
Tietojärjestelmistä:
Kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille
ehdotetaan säädettäväksi vaatimukset,
joiden on täytyttävä ennen kuin järjestelmä otetaan
käyttöön. Säännösten
tavoitteena on varmistaa asiakas- ja potilastietojen asianmukainen käsittely
sekä tietosuoja ja tietoturvallisuus. Sosiaali- ja terveydenhuollon
organisaatioilla tulee olla tietojärjestelmien käytön
omavalvontasuunnitelma, johon liittyen valiokunta ehdottaa, että omavalvontasuunnitelmien
laatimisvelvollisuus tulee voimaan vuoden 2015 alusta.
Ehdotetut uudet velvoitteet aiheuttavat kustannuksia itsenäisinä ammatinharjoittajina
toimiville lääkäreille ja hammaslääkäreille,
jotka hankkivat tarvittavat laitteistot ja yhteydet sähköiseen
lääkemääräykseen liittymiseksi.
Kansaneläkelaitoksen käyttöliittymäpalvelun
kautta lääkemääräysten
laatiminen tietokoneella tai mobiililaitteella aiheuttaa kuitenkin
vain vähäiset kertaluontoiset kustannukset sekä lääkemääräyskohtaisen
kustannuksen, joka on 0,21 euroa vuoden 2014 tasossa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että käyttöliittymä saadaan
käyttöön mahdollisimman nopeasti. Valiokunta
ehdottaa kuitenkin käyttöliittymän kehittämisen
edellyttämän ajan vuoksi, että Kansaneläkelaitoksen
tulee toteuttaa palvelu vuoden 2017 alkuun mennessä.
Arvoisa herra puhemies! Tämä e-reseptilakimietintö on
yksimielinen.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Viime vuonna apteekit toimittivat 53
miljoonaa reseptiä, joista jo lähes puolet oli
sähköisiä. Kokemukset sähköisestä reseptistä eli
e-reseptistä ovat olleet pääosin myönteisiä.
E-resepti on osoittautunut hyvin käteväksi ja
ennen kaikkea turvalliseksi tavaksi määrätä lääke.
Erityinen e-reseptin ansio on se, että sen myötä poistuvat
reseptiväärennökset. Reseptiväärennöksethän
ovat varsinainen riesa tänä päivänä,
ja ne valitettavasti lisääntyvät koko
ajan.
Nyt ollaan siis säätämässä lakia,
joka määrää, että siirtymäajan
jälkeen kaikki lääkereseptit ovat siis
sähköisiä. Pidän sitä aivan
oikeana periaatteena. Lakiesitys kuitenkin säilyttää sähköisen
reseptin rinnalla vielä paperi- ja puhelinmääräyksen
niissä tapauksissa, joissa jostakin syystä ei
ole mahdollista sähköisesti lääkettä määrätä. Näitä ovat
muun muassa tietojärjestelmäongelmat, ja niitä on
nykyäänkin lähes päivittäin,
ainakin viikoittain muutamia.
Valiokunta esittää, että tietyn siirtymäajan
jälkeen, jota valiokunta esittää vuoteen
2017 asti, nimenomaan tällaiset vastaanoton ulkopuolella toimivat
lääkärit ja pienet lääkäripalveluyritykset,
joiden rajaksi on pistetty tuo 5 000 reseptiä, myös
siirtyisivät kokonaan tähän sähköiseen
reseptiin. Tämän jälkeen niillä olisi
käytössä joko mobiilisovellutus tai sitten
jonkinlainen tällainen selainpohjainen ratkaisu. Minä pidän
tätä erittäin hyvänä esityksenä,
nimenomaan sitä, että tätä siirtymäaikaa
toivon mukaan saadaan pidennettyä tähän
2017 alkuun.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan lakiesitys on hyvä ja
puollan sen hyväksymistä. Oletettavaa on, että se
saa kaikesta huolimatta arvostelua osakseen, mutta muutos on aina
haaste. Mutta uskon, että muutaman vuoden jälkeen
on vaikea enää kuvitella sellaista aikaa, että reseptit
eivät olleet sähköisiä. Pääasia
kuitenkin on, että potilaan hoito turvataan kaikissa olosuhteissa,
oli se reseptimuoto mikä hyvänsä. Mutta
uskon, että resepti voidaan hyvinkin turvallisesti ja lähes
jokaisessa tapauksessa muutaman vuoden kuluttua määrätä aina
sähköisesti.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tunteita
herättävin osio on sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain
muuttaminen. Tavoitteena on siis, että siirtymäkauden
jälkeen kaikki lääkemääräykset
laaditaan sähköisesti. Tämä on
hyvä uudistus, sillä se parantaa hoidon jatkuvuutta,
potilasturvallisuutta lääketurvallisuuden paranemisen
myötä sekä helpottaa myös ammattihenkilöiden
työtä vastaanotoilla ja apteekeissa. Myös
potilaille sähköinen resepti on vaivaton.
Potilasturvallisuuden kannalta on hyvä asia, että reseptikeskuksessa
on potilaan ajantasaiset lääketiedot hoitavan
tahon tiedossa. Myös asiakas itse voi tarkistaa sieltä omat
lääketietonsa. Tosin potilaalla on oikeus PKV-
ja huumausainelääkkeitä lukuun ottamatta
kieltää tietojen luovuttaminen ammattilaisille,
ja hoitava lääkäri ei edes näe
tätä kieltoa mistään. Tekniikkaa
onkin kehitettävä jatkossa siihen suuntaan, että järjestelmä edes
viestittää lääkärille,
jos hän on määräämässä potilaalle
aikaisemmin määrättyjen lääkkeiden
kanssa yhteensopimattomia lääkkeitä.
Mutta kaikki uusi aiheuttaa aluksi vastustusta ja hämmennystä,
ja lukuisissa yhteydenotoissa ollaan oltu kovasti huolestuneita
lakiuudistuksen seurauksista esimerkiksi pienille lääkäriasemille tai
yksittäisille lääkäreille. Asiahan
ei sinällään ole uusi, sillä kaikilla
apteekeilla on ollut velvollisuus toimittaa lääkkeitä sähköisten
lääkemää-räysten perusteella
jo kahden vuoden ajan, ja kunnallinen terveydenhuolto otti sähköiset
lääkemääräykset käyttöön
jo viime kevääseen mennessä. Muualla
sähköisen lääkemääräyksen
käyttäminen on tähän saakka
ollut vapaaehtoista.
Sähköisestä lääkemääräyksestä meillä on
siis kokemuksia jo kolmen vuoden ajalta, ja kokemukset ovat pääsääntöisesti
hyviä. Kirjallinen ja puhelinmääräys
säilyy kuitenkin siihen saakka, kunnes selain- ja mobiilireseptien
laatiminen tulee mahdolliseksi, ja poikkeustilanteissa myöhemminkin.
Tyypillinen poikkeustilanne on esimerkiksi tekninen häiriö.
Apteekki on velvollinen näissä tapauksissa siirtämään
tiedot reseptikeskukseen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta asiantuntijakuulemisten perusteella
päätyi ehdottamaan siirtymäajan pidennyksiä niin,
että yksityisen terveydenhuollon toimintayksiköiden
määräaika sähköisen
lääkemääräyksen käyttöönottoon
siirtyy vuoden 2015 alkuun. Lisäksi pienet yksittäiset lääkäriasemat
ja yksittäiset lääkärit, joiden
vuotuinen reseptimäärä on alle 5 000
kappaletta, saavat jatkoaikaa sähköiseen lääkemääräykseen
siirtymiseen vuoden 2017 alkuun. Siihen mennessä Kansaneläkelaitoksen
on toteutettava tarvittava käyttöliittymäpalvelu,
ja näin turvataan kaikille lääkäreille
kohtuuhintainen mahdollisuus sähköisen järjestelmän
käyttämiseen myös selain- ja mobiililaitteilla.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti tämä siirtymäajan
pidentäminen ja Kelan velvollisuus järjestää toimiva
ja kohtuuhintainen järjestelmä rauhoittaa nyt
mieliä ja tämän hyvän uudistuksen
täytäntöönpano onnistuu positiivisella
asenteella, koska tässä on todella kysymys hyvästä ja tärkeästä asiasta.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä ja
e-resepteistä. Esityksessä on monia myönteisiä kohtia,
kuten parantunut potilasturvallisuus ja väärinkäyttömahdollisuuksien
pienentyminen.
Lähetekeskustelussa nousi esiin joitakin huolia, ja
niiden osalta valiokunta ehdottaa muutamia tarkennuksia asiantuntijoita
kuultuaan. Yksittäisten lääkärien
ja pienten lääkäriasemien reseptirajaa
esitetään nostettavaksi 5 000 reseptiin. Myös
siirtymäaikoja on tarkoitus pidentää.
Siirtymäajan jälkeenkin voi poikkeustilanteissa käyttää paperireseptiä,
mikä on myös syytä huomioida. Kiitos
valiokunnalle tarkennuksista: hyvästä tulee näin
parempi.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rehulan johtama valiokunta on tehnyt hyvää työtä.
On hyvä, että valiokunta esittää pidennyksiä siirtymäaikoihin.
On kuitenkin aihetta kysyä, ovatko pidennetytkään
siirtymäajat riittävän pitkiä.
Siirtymäkauden jälkeen kaikki lääkemääräykset
tulee laatia sähköisesti. Tämä edellyttää,
että kaikkien lääkäreiden käytettävissä ovat
tällöin moitteetta toimivat tietojärjestelmät.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestel-mien kehittäminen
ja sähköisen reseptin käyttöönotto
ovat tietenkin sinänsä kannatettavia uudistuksia.
Toimivat sähköiset järjestelmät
parantavat potilasturvallisuutta ja vähentävät
turhia päällekkäisiä tutkimuksia.
Valiokunta esittää, että Kansaneläkelaitoksen
tulee toteuttaa sähköiseen lääkemääräykseen
tarvittava käyttöliittymäpalvelu vuoden
2017 alkuun mennessä. Toivottavasti tämä aikataulu
pitää.
On erinomainen asia, että itsenäisinä ammatinharjoittajina
toimivat lääkärit, hammaslääkärit
ja yksityiset lääkäriasemat, joissa kirjoitetaan lääkemääräyksiä enintään
5 000 kappaletta vuodessa, saivat siirtymäaikaa
vuoden 2016 loppuun asti.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakäsittelyssä ei tarkennettu
paperi- ja puhelinreseptien käyttöä vuoden
2016 jälkeen. Kirjallista tai puhelimella annettua lääkemääräystä voidaan
jatkossakin käyttää tilapäisesti
teknisen häiriön sattuessa tai erikseen säädettävissä poikkeustilanteissa.
Poikkeustilanteiden tarkempi määrittely on vielä ymmärtääkseni
tekemättä. Tähän tarvitaan selvennystä.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä sähköisen
reseptin asiasta tuli runsaasti kansalaispalautetta, ja täytyy
sanoa, että huoli on siinä mielessä ollut
turha, että valiokunta on tehnyt huolellista ja perusteellista
työtä ja tehnyt tarvittavia tarkennuksia erinomaisen
puheenjohtajan johdolla. Joten voimme olla varmoja siitä,
että meillä on nyt käsissä sellainen
korjattu, parempi laki, joka toimii varmastikin tarkoituksenmukaisesti.
Tässä keskustelussa on ehkä jäänyt
aika vähällekin huomiolle se — ei onneksi
tässä eduskuntakeskustelussa kylläkään — että tällä uudistuksella
on erittäin monia hyviä puolia ja hyviä näkökulmia
tässä asiassa. Sähköistä reseptiä ei
voi kadottaa, sitä ei voi väärentää eikä varastaa.
Tässä potilasturvallisuus on ollut aivan keskiössä.
Tämän sähköisen reseptin mahdollisuuden myötä on
mahdollista tarkastella potilaan lääkehoidon kokonaisuutta
sekä välttää päällekkäisiä ja
mahdollisia haitallisia yhteisvaikutuksia. Lainsäädännön
tavoitteena on myös parantaa terveydenhuollon tuottavuutta
vähentämällä päällekkäisiä tutkimuksia
ja lääkityksiä sekä tehostamalla
asiakirjahallintoa.
Lisäksi ihmisillä on jatkossa ja jo nyt pääsy omiin
tietoihinsa ja mahdollisuus myös tarkastella niitä ja
tehdä sitten sinne mahdollisia kieltoja, jos haluaa, että tiedot
eivät kaikkialle näy. Tämä on
myöskin sellainen tulevaisuuden suunta ter-veydenhuollossa,
että nämä ihmisten omat potilastiedot
olisivat mahdollisimman helposti myös ihmisten itsensä saatavilla
ja heillä olisi mahdollisuus tarkastella, mitä heistä on
kirjattu.
Se vielä täytyy todeta, että Kansaneläkelaitos sai
tässä nyt ison tehtävän valmistella
tietokoneilla ja mobiililaitteilla toimivan palvelun. Tiedän,
että Kansaneläkelaitokselta on vähän
indikoitu, että tämä ei ole helppo tehtävä,
ja vähän arvioitu, että pystytäänkö tässä aikataulussa
pysymään. Itse olen kuitenkin sitä mieltä,
että julkisen sektorin täytyy pystyä jatkossa,
niin tässä kysymyksessä kuin monissa
muissakin, parempiin tuloksiin julkisten tietojärjestelmien
ja niihin liittyvien palvelujen kehittämisessä ja
luomaan sellaisia toteutuksia, jotka eivät tule käyttäjille
kohtuuttoman hintaisiksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys, muutos reseptilakiin,
on todella hyvä. On hyvä, että uudistetaan
lakia tavoitteena hoidon jatkuvuus ja potilasturvallisuus. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta on mielestäni nostanut juuri oikeita
asioita mietinnössä esille ja tehnyt oikeansuuntaisia
ehdotuksia ja muutoksia tähän hallituksen esitykseen,
varsinkin koska tästä hallituksen esityksestä tämän
valmisteluvaiheen aikana on ollut hyvin paljon kansalaisten ja asiantuntijoitten
eli lääkäreitten ottamia kannanottoja, ja
nyt tässä valiokunnan mietinnössä ne
ovat mukana mielestäni sensuuntaisina muutoksina, mihinkä tässä on
puututtu.
Pidän erittäin hyvänä, että erityisesti
esimerkiksi yksittäisten lääkäreitten
ja pienten lääkäriasemien kohdalla ja
koskien eläkkeellä olevien lääkäreiden
mahdollisuutta määrätä lääkkeitä nämä siirtymävaiheiden
muuttamiset on otettu tässä huomioon.
Pidän hyvänä myös sitä,
että on huomioitu se, että tietojärjestelmän
toiminnan tulee olla luotettavaa, niin että se vastaa siihen,
että potilaan turvallisuus toteutuu. Täällä mietinnössä on
nostettu tämä, että teknisten häiriöiden
ja muiden poikkeuksellisten tilanteiden varalta on edelleen mahdollistettava
puhelin- ja paperireseptien laatiminen myös siirtymäkauden
jälkeen.
Tämä potilaan näkökulma
tässä nousee, että hän saa tarvitsemansa
lääkkeen mahdollisimman sujuvasti, ja on kaikissa
tilanteissa tärkeää, että tiedot
lääkemääräyksistä viedään
apteekista reseptikeskukseen sähköisesti. Hoidon
turvallisuus ja jatkuvuus tulevat, uskoisin niin, tämän lainmuutoksen
myötä toteutumaan. Hienoa työtä sosiaali- ja
terveysvaliokunta on tämän lain käsittelyssä tehnyt.
Vielä sanon sen, että ehkä olisin
ajatellut, että tämän mietinnön
perässä olisi voinut olla se, että mitä tarkoittaa
tämän tyyppisessä muutoksessa lainmuutosten
vaikutusten seuranta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä on jo ilmi
tullut, niin tästä on tullut käsittelyn
aikana ainakin valiokunnan jäsenille mutta ehkä myös
laajemminkin kansanedustajille yhteydenottoja ja huolta siitä,
mitä tämä tarkoittaa ja jäävätkö ne
paperilla kirjoitetut ja puhelimitse annettavat lääkemääräykset
kokonaan pois. Minä tietyllä tavalla ymmärrän
tämän huolen, mutta haluan korostaa sitä,
mikä tuli valiokuntakuulemisissa esille, että potilaan
hoito ei saa missään oloissa vaarantua, että se
pitää pystyä takaamaan, vaikka ei antaisikaan
sähköistä määräystä,
että sen vuoden 2017 alun jälkeen, johon lisäsimme
tätä siirtymäaikaa, ei sitä puhelimella
annettua reseptiä tai sitten paperilla annettua lääkemääräystä,
sitäkään, ole sitten edelleenkään
sanktioitu, että se potilaan saama hoito, tarvitsema hoito
on se ykkösasia.
Mutta sitten totean vielä sen, että kyllähän tämä tietyllä tavalla
kertoo tästä meidän keskustelustamme.
Me monessa muussa yhteydessä haluamme olla kärkimaita
myös näitten sähköisten järjestelmien
käytössä, ja nyt kun katsotaan myös tehostamisvaatimuksia
monien asioitten osalta, muun muassa siellä kuntapuolella,
miten voitaisiin edullisemmin monia asioita hoitaa, niin kyllä meidän
pitää uskaltaa mennä myös sähköisen reseptin
osalta määrätietoisesti eteenpäin,
ja todellakin todetaan se, että se ei voi tarkoittaa sitä, jos
on poikkeustilanne, etteikö voisi muulla tavalla tätä lääkemääräystä antaa.
Tässä toi jo moni esille sen, mikä tässä on
se kaikista tärkein ja hyvä puoli: tämä lisää turvallisuutta,
että sähköisiä reseptejä ei
pystytä kyllä niin helpolla väärentämään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus on erittäin
hyvä, ja se lisää potilasturvallisuutta
ja kaikella tavalla myös kontrollia lääkkeitten
väärinkäytön suhteen. Itselleni
on kyllä sellainen käsitys tullut myös
yleisöpalautteesta, että eihän tätä uudistusta
kukaan ole sinänsä vastustanut. Enemmänkin
kritiikkiä on tullut siitä, että rajataan
pois sitten sellaiset lääkärit, jotka
erittäin vähän joko kirjoittavat tai
soittavat puhelimella reseptejä apteekkiin.
Minun mielestäni valiokunta sinänsä on
tehnyt erittäin hyvää työtä,
ja siihen on tullut lisää määräaikaa,
lisää joustoja, mikä on aivan oikein tässä tilanteessa,
ennen kuin tiedetään, miten nämä yksinkertaiset
tietojärjestelmät ja älypuhelimet toimivat,
mutta sillä on aika lailla periaatteellinen näkökulma
näissä lääkäreitten,
tavallaan, yhteydenotoissa ollut, että he ajavat kuitenkin
ammatin harjoittamisen vapautta ja oikeutta määrätä potilaalle
lääkkeet sillä tavalla kuin he itse haluavat.
Itse soitin kaksi tuntia sitten erään reseptin. Minä en
ymmärrä, minkä takia minulla olisi pitänyt
kaikki järjestelmät olla käytössä,
kun en minä pääsääntöisesti
tee eläinlääkärin hommia täällä eduskunnassa.
Tämä on vain ihan käytännön
esimerkki, ja minä tiesin tämän ihmisen,
ja se oli yksinkertainen lääke, jossa ei ole väärinkäytön mahdollisuuksia.
Minä en ihan täysin ymmärrä, minkä takia
lääkäreiltä tai hammaslääkäreiltä pitäisi
evätä sitten mahdollisuus siinä tapauksessa, jossa
he eivät pääsääntöisesti
tee lääkärinhommaa, kun kyse on yksinkertaisesta
lääkkeestä.
Ja jos vähän laajennetaan tätä periaatetta,
niin minä en oikein usko semmoiseen yhteiskuntaan, jossa
kaikki järjestelmät tukitaan idioottivarmoiksi.
Olipa pankkijärjestelmästä tai mistä tahansa
kysymys, niin hinta nousee ja ei sillä kuitenkaan tulla
saavuttamaan niitä merkittäviä hyötyjä.
Minä ymmärrän sen, kun on huumausaineista
kysymys ja pääasiassa keskushermostoon vaikuttavista
lääkkeistä. Näissä asioissa
kuitenkin pitäisi aina säilyttää se
jousto ja niin sanottu asiakasnäkökulma ja terve
järki. Se tässä kritiikissä minun
mielestäni enemmänkin on ollut takana. Kaikki
ovat pitäneet tätä uudistusta erinomaisena
ja hyvänä.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! On ensiarvoisen tärkeää,
että terveydenhuollon tuottavuutta parannetaan vähentämällä näitä päällekkäisiä tutkimuksia
ja lääkityksiä sekä tehostamalla
asiakirjahallintoa. Hallituksen esityksen mukaan siirtymäkauden
jälkeen kaikki lääkemääräykset
tulee laatia sähköisesti. Kuitenkin kirjallinen
ja puhelinresepti säilyvät käytössä siihen
saakka, kunnes näiden selain- ja mobiilireseptien laatiminen
tulee mahdolliseksi, ja poikkeustilanteissa sitten myöhemminkin.
On hyvä, että valiokunta ehdottaa siirtymäaikoihin
näiden muutosten toteuttamisen edellyttämiä pidennyksiä.
On hyvä, että on pystytty tätä lukuista
palautetta ottamaan huomioon, mitä asian tiimoilta on tullut.
Hoidon tehokkuuden ja potilasturvallisuuden kannalta on erittäin
tärkeää, että potilasta hoitavalla
ammattihenkilöllä on näiden Kanta-palvelujen
kautta saatavilla mahdollisimman kattavat tiedot potilaan aiemmista
hoidoista ja lääkityksistä. Tietojen
kattavuus on tärkeää esimerkiksi potilaan
kokonaislääkityksen arvioinnin ja lääkkeiden
haitallisten yhteisvaikutusten välttämisen kannalta.
Näistä ongelmista on keskusteltu paljon muun muassa
vanhustenhoitoon liittyen. Myös potilasturvallisuus lisääntyy,
kun reseptikeskuksessa olevat ajantasaiset lääketiedot
ovat koska tahansa potilaan tarkistettavissa käyttöliittymän
kautta.
Vaikka sähköisen lääkemääräyksen
käyttöönotto onkin sujunut yleisellä tasolla
hyvin, on näiden teknisten häiriöiden
ja poikkeuksellisten tilanteiden varalta tarpeen edelleenkin mahdollistaa
puhelin- ja paperireseptien laatiminen myös siirtymäkauden
jälkeen, ja myös näissä tilanteissa
on tärkeää, että tiedot lääkemääräyksistä viedään
kuitenkin siellä apteekissa sinne reseptikeskukseen sähköisesti.
Kaikille lääkäreille tuleekin turvata
kohtuuhintainen mahdollisuus sähköisen järjestelmän
käyttämiseen myös selain- ja mobiililaitteella
jatkossakin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut proseduaalisesti
oikein mielenkiintoinen lainsäädäntötapaus.
Me kaikki saimme näitä viestejä, joista
ihan kaikki eivät olleet kovin ymmärtäväisiä.
Kuitenkin voi todeta, että valtaosassa niistä oli
kyse siitä, että oli joko ymmärtämättömyyttään
tai jopa ymmärtäenkin luettu tahallaan väärin
tai vahingossa väärin sitä, mitä oikeasti
oltiin säätämässä.
Toki siellä oli sitten muutama ongelma, jotka valiokunta
nyt sitten asiantuntijakuulemisten myötä perehdyttyään
päätti oikaista.
Kun edustaja Eestilä täällä nosti
tämän periaatteellisen puolen esiin, niin, edustaja
Eestilä, se periaate hoituu ihan sillä, että sitten
kun Kela saa sen teille ilmaisen tai erittäin halvan selaimen valmiiksi,
niin te lataatte sen siihen kännykkäänne
ja määräätte reseptejä aivan
samalla vaivalla kuten hoiditte sen nyt soittamalla sillä samalla puhelimella.
Tästä tässä on kysymys.
Todettakoon nyt, että tuossa lahden eteläpuolella
on maa, missä ei enää voi mitään
lomakkeita terveydenhuollossa täyttää muuten
kuin sähköisesti, eikä sielläkään
ole kovin suurta katast-rofia tapahtunut. Luultavasti myöskään
mitkään suuremmat periaatteet eivät siellä vaarannu.
Tämä asia on kunnossa. Tietysti kukapa sen kissan
hännän nostaa, ellei siis kissa itse. Tästä syystä onnittelen
meitä kaikkia eli sosiaali- ja terveysvaliokuntaa ja erityisesti
sen erinomaista puheenjohtajaa, ja meitä kaikkia täällä jo
kertaalleen onniteltiinkin. Mutta sen lisäksi, jotta totuus ei
unohtuisi, haluaisin kuitenkin todeta, että tämäkin
muutos täällä tapahtuu kuitenkin hallituksen
suostumuksella. Mutta kun hallituksella nyt ei varsinaisesti ollut
mitään tämän asian kanssa tekemistä,
niin erinomaiset kiitokset hallitusneuvos Pekka Järviselle,
joka tämänkin asian, kuten monta muutakin lainsäädännöllistä ongelmaa, hoiti
maaliin. Vaikka hänet nyt on haukuttu tuolla julkisuudessa
ja sosiaalisessa mediassa, niin kunnia sille, kenelle kunnia oikeasti
kuuluu.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen antaa kyllä kovin
siloisen kuvan tästä asiasta. Kyllä tässä ehkä on
kuitenkin monta kanttia. Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa
viime tiistaina käsittelimme tätä sähköistä e-resepti-kysymystä,
ja valitettavasti kaikilta osin Kelan näkökohtia
ei ilmeisesti ole otettu huomioon, minkä takia Kelan valtuutetuissa
tullaan vielä tähän asiaan palaamaan.
On selvää, että totta kai sähköinen
järjestelmä tietyllä tavalla tuo etuja
ja se on tulevaisuutta, mutta pienempien vastaanottojen osalta jopa 55 000
euron laitehankinnat ja itse asiassa tämmöisen
joustavan elämän, sanotaan laiturinnokkareseptien,
unohtaminen ja häviäminen tästä tilanteesta
voi olla myöskin kyllä... Joutuu, sanotaan, väärälle
henkilölle ja eri reseptejä määräämään.
Toivottavasti tässä ei ole takana sitä,
että suurten terveystalojen edut ainakin tässä välittömässä läheisyydessä kyllä korjaantuvat.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vastauspuheenvuoroja muutama pyydetty ja muutama myöskin
myönnetään.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa edustaja Rajamäki, tsot tsot, nyt kyllä alkaa
mennä liian paksuksi. Minä nyt kehotan tutustumaan
oikeasti siihen, mitä sosiaali- ja terveysvaliokunta on
mietinnössään kirjoittanut, mitä se
oikeasti tarkoittaa. Kannattaa kysyä sieltä Kelalta.
Jos Kelassa joku nyt väittää, että niitä näkemyksiä,
joita valiokuntakuulemisessa esitettiin, ei ole otettu huomioon,
niin haluan kyseisen henkilön tänne uudelleen
kuultavaksi. Tuo on aika huolestuttava väite. Tämä ei
estä niitä laiturinnokkareseptejä. Jos
Kela hoitaa hommansa, niin laiturinnokkareseptejä voi kirjoittaa
jatkossakin ja erittäin halvalla, eikä tämä kyllä paranna näitten
isojen lääkäriyritysten asemaa millään
tavalla. Tämä parantaa potilaitten asemaa. (Kari Rajamäki:
Parantaa!)
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan nätisti voisi esittää toiveen,
että edustajat, jotka ottavat kantaa tähän lakiin,
tähän hyvään hallituksen esitykseen,
lukisivat tuon mietinnön. Se, että tämä järjestelmä nyt
tulee, niin olen jo käytettyjen puheenvuorojen perusteella
ja kansalaispalautteenkin perusteella entistä vakuuttuneempi
siitä, että tämä laki on välttämätön,
jos me meinaamme saada toteutettua tähän maahan
sellaisen tietojärjestelmän, jossa se ykkönen
ei todellakaan ole monikansallinen terveystalo tai edes lääkeyritys
vaan se yksittäinen ihminen, jonka lääketurvallisuudesta
on kysymys. Tämä esimerkiksi poissulkee sellaisen tilanteen,
että sama henkilö käy neljän
lääkärin vastaanotolla pyytämässä samat
lääkkeet. Tämä ehkäisee
sen. Minusta turvallisuus paranee merkittävästi
nykytilanteeseen verrattuna.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kuitenkin syytä ottaa
huomioon se, että silloin, jos kirjoitetaan näitä laiturinnokkareseptejä,
ne eivät tallennu sinne tietokantaan. Eli sen jälkeen,
kun ne eivät tallennu sinne tietokantaan, on ihan turha
puhua siitä, että tämä tietojärjestelmä toimisi
paremmin: silloin niitä ei voida sieltä käyttää.
Se, että ne eivät tallennu sinne, ylipäätänsä koskee
vanhoja ihmisiä, koska heillä ei ole koneita,
ja niin he eivät pysty tarkistamaan, ovatko saaneet kaikki
reseptilääkkeensä, ja sen lisäksi
myöskään lääkärit
eivät pysty tarkistamaan sieltä, mitä lääkkeitä tälle henkilölle
on aikaisemmin myönnetty.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Rehula, vastauspuheenvuoro juuri tähän
väitteeseen.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tähän asiaan lyhyesti. Suora
lainaus valiokunnan mietinnöstä: "Potilaan kannalta
on olennaista, että hän saa tarvit-semansa lääkkeen
mahdollisimman sujuvasti. Myös näissä tilanteissa
on tärkeää, että tiedot lääkemääräyksistä viedään
apteekissa reseptikeskukseen sähköisesti." Eli
tässä lähdetään siitä, että jos
ne aivan välttämättömät
laiturinnokkareseptit pitää kirjoittaa, apteekki
huolehtii siitä, että tieto menee siihen tietojärjestelmään.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu osoittaa
sen, että tätä mietintöä ei
ole kyllä nyt luettu kunnolla, koska täällä nyt
on ihan selkeitä väärinkäsityksiä näissä puheenvuoroissa
tullut esille, ja kyllä edustaja Rajamäki näkee
tässä nyt ihan turhia uhkakuvia. Eli sosiaali-
ja terveysvaliokunta korjasi lakiesityksessä olleet puutteet,
ja nyt näiden korjausten jälkeen tämä on
todella hyvä ja kannatettava asia, ja toivoisin, että te,
jotka epäilette tätä asiaa, ottaisitte
vielä tämän mietinnön käsiinne
ja lukisitte, ja jos joku asia vielä epäilyttää,
niin vaikka tukiopetusta voidaan antaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt täällä on erittäin paljon
varsinaisia puheenvuoroja ja vastauspuheenvuoroja päällekkäin.
Menetellään seuraavasti, että myönnän
vielä seuraavat vastauspuheenvuorot: edustajat Toivakka,
Kärnä, Jurva, Eestilä, Tolppanen, Rajamäki,
ja sen jälkeen puhujalistaan.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos, minullakin tulee varsinainen puheenvuoro,
mutta on pakko kommentoida tätä edustaja Rajamäen
väitettä.
Nyt kun kerran tuntuu siltä, että meidän
mietintöämme ei ole kovin huolellisesti luettu,
ja kun tämän asian käsittely on ollut
aika vaikeaa muutoinkin, tästä on tullut paljon
palautetta ja tästä on ollut paljon väärinkäsityksiä,
niin ei tässä vaiheessa enää,
kun mietintö on valmistunut, lietsottaisi ja annettaisi
väärää tietoa siitä,
mitä oikeasti ollaan päätetty. Todellakin
tämän valiokuntakäsittelyn aikana tällaiset
epäkohdat on tuotu esiin ja ministeriössä on
sitten korjattu ja sitä kautta saadaan tämä lakiesitys
juuri siihen suuntaan, mitä esimerkiksi lääkäreiltä on
paljon palautetta tullut.
Puhuitte siitä, että tässä tarvitaan
valtavia investointeja yksittäisiltä lääkäreiltä,
jotta he pääsevät tähän
järjestelmään mukaan — tämä on
aivan perätöntä. Siis itse asiassa kyse
on siitä, että kun tämä järjestelmä saadaan
toimimaan — sen takiahan nämä siirtymäajat
tähän edellytettiin — kyse on muutaman
kymmenen euron suuruisista investoinneista, arvioidaan STM:ssä.
Eli jokainen lääkäri, jolla on kännykkä ja
tietoyhteydet, pystyy kyllä edelleen reseptejä kirjoittamaan,
ja on hyvin tärkeää (Puhemies koputtaa)
tämän potilasturvallisuuden kannalta, että ne
reseptit menevät tämän reseptipankin
kautta.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rehula toi erittäin merkittävän
seikan äsken esille, eli tämä lakiesitys
omalta osaltaan estää saamasta usealta lääkäriltä näitä reseptejä.
Useimmiten näillä, jotka hakevat näitä reseptejä monelta
lääkäriltä, on kyllä useita
ongelmia, eli voi puhua moniongelmaisista ihmisistä, ja
silloinhan niitä useimmiten käytetään
myöskin väärin. Minun mielestäni
on erinomainen asia, jos tämmöinenkin porsaanreikä tästä tukitaan.
Itse asiassa — jos niitä kerran minun tietooni
on tullut, että näitä haetaan useilta lääkäreiltä,
joko virassa olevilta tai sitten eläkkeellä olevilta
lääkäreiltä — varmaan
se ongelma on ihan oikeasti jonkun verran suurempi kuin minun tietooni
tullut ongelma, ja on erinomainen asia, että tämäkin
porsaanreikä tästä poistuu.
Johanna Jurva /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on todella ikävää, että täällä salissa
käydään näinkin virheelliseltä pohjalta
tätä keskustelua. Ihan lyhyesti haluan vain todeta,
että olisin toivonut, että jokainen salissa olija
olisi tutustunut valiokunnan mietintöön ja lukenut
sen todella läpi ja sisäistänyt sen sanoman.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Niin kuin ensimmäisessä omassa
puheenvuorossani totesin, kyllä tämä valiokunta
on tehnyt hyvää työtä ja tämähän
on loistava lakiesitys. Juuri nuo turvallisuuteen ja väärinkäyttöön
liittyvät asiat siinä paranevat huomattavasti,
joskaan ei tämä kyllä väärinkäyttöä eikä salakuljetusta
ja muuta tule poistamaan, niin että ei kannata kovin sinisilmäinen
olla. Ne, jotka haluavat jotenkin väärinkäyttää,
tulevat sen kyllä tekemään — se
on oma käsitykseni — olkoon sitten lääkinnän
ala mikä tahansa.
Mutta se, mihin minä itse panisin mielenkiinnon — en
ollenkaan vastusta näitä, ja tämä on hyvä hanke — on
se, että ihan haluaisin nähdä sen päivän,
kun nämä Kelan järjestelmät
ovat täysin kunnossa: kun me näemme, miten paljon ovat
kuukausimaksut ja mitä se maksaa kenellekin, niin sitten
me voimme ottaa kantaa. Se on hyvä, että tässä salissa
nyt on sanottu, että ne maksavat muutaman kymmenen euroa.
Me voimme palata sitten aikanaan ja katsoa, maksavatko ne todella
sen.
Mutta itse minä haen tämmöistä niin
sanottua joustoa. Käytännön esimerkki:
jos ajan autolla moottoritiellä — minä en
ole älypuhelinten asiantuntija — (Puhemies koputtaa)
niin voinko minä handsfreellä soittaa puhelimella
apteekkiin?
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jo nyt on ollut sellaisia ongelmia, että reseptit
eivät tule sähköisesti apteekkiin saakka,
koska tietoliikennekatkoksia tässä maassa vielä on
ja varsinkin tuolla haja-asutusalueilla. Se on erittäin
vaikea tilanne varsinkin vanhemmille ihmisille, jos he ajavat apteekkiin, saavat
kyydin, menevät hakemaan sieltä e-reseptillä lääkettä ja
sitä reseptiä ei ole sinne edes tullut. Se on
erittäin suuri ongelma, mikä tässä on. Tämä pitäisi
hoitaa pois.
Mitä sitten taas tulee siihen, että nämä tietoliikennejärjestelmät
maksavat muutaman kymmenen euroa, niin minä olen vakuuttunut
siitä, että tulette saamaan runsaasti kiitosta
hammaslääkäreiltä, jotka toimivat
yksin, pieniltä lääkäreiltä, jotka
toimivat yksin, jos pystytte heille toimittamaan nämä tietoliikennejärjestelmät
muutamalla kymmenellä eurolla, kun niiden hinnaksi on arvioitu
40 000—50 000 euroa. (Kari Rajamäki: Kyllä,
40 000—50 000!) — Ne maksavat.
Kyllä! — Koska tässä on kysymys
myöskin siitä, että nämä tiedot
pitää pystyä suojaamaan. Ei niitä kännyköillä lähetellä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Viimeinen vastauspuheenvuoro, edustaja Rajamäki, ja
sitten jatkamme tätä pohtimista tuolla varsinaisella
puhujalistalla.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on selvästi
tehty siirtymäaikaan liittyviä korjauksia ynnä muita. Ilmeisesti
jonkun verran epäselvyyttä on aiheuttanut se,
että STM teki loppusuoralla valmistelussa tiettyjä aika
perustavaa laatua olevia kor- jauksia, mutta esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen
puolella ei ole täysin analysoitu, mitä ne tarkoittavat
käytännössä. Ja vaikka valiokunnan
jäsenten ja alan ammattilaisten omanarvontuntoa ehkä vähän
loukkaa, niin kyllä se vain niin on, että ne päätösten
ja lakien vaikutukset on myös arvioitava vastuullisesti.
Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa tiistaina sovittiin,
että Kansaneläkelaitos käy tämän
järjestelmän läpi ja mietinnön
korjausten pohjalta tarkasti sen arvioi ja siihen palataan Kelan
valtuutettujen seuraavissa kokouksissa. Tietysti on hyvä tietää,
että aina salaisena selvittäjänä edustaja
Virtanen on silloin käytettävissä.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta todella antoi
tämän mietinnön tästä sähköisestä lääkemääräyksestä eli
niin sanotusta e-reseptistä. Tällä e-reseptin käyttöönotolla
on tarkoitus edistää potilaan hoidon jatkuvuutta
ja potilasturvallisuutta.
Asian käsittelyn aikana saimme runsaasti yhteydenottoja,
joissa huolenaineena oli eläkkeellä olevien lääkäreiden
mahdollisuus määrätä lääkkeitä.
Valiokunta mietinnössään korostaakin, että kaikille
lääkäreille tulee turvata kohtuuhintainen
mahdollisuus sähköisen järjestelmän
käyttämiseen.
Myös e-reseptejä koskevan lakiesityksen
siirtymäaikojen tiukka aikataulu sai kritiikkiä osakseen,
joten valiokunta mietinnössään puoltaakin siirtymäaikojen
laajentamista siten, että yksityisen terveydenhuollon käyttöönottovelvollisuus muuttuu
tämän vuoden huhtikuusta vuoden 2015 alkuun. Yksittäiset
lääkärit ja pienet lääkäriasemat
siirtyvät sähköiseen reseptiin vuoden
2017 alusta.
Olen todella tyytyväinen näihin parannuksiin, joita
lakiesitykseen tehtiin käsittelyn aikana, mutta tärkeää on
kuitenkin, että lain vaikutuksia arvioidaan tulevaisuudessa
ja mahdollisia epäkohtia ollaan valmiita korjaamaan, sillä lainsäädännön
tehtävä ei ole hankaloittaa lääkärien
tekemää arvokasta työtä, vaan
päinvastoin.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän myös puolestani
valiokuntaa, joka teki erinomaista työtä tämän
prosessin aikana yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön
virkamiesten kanssa, sillä juuri tämä laki,
joka edistää hyvin hoidon jatkuvuutta, potilasturvallisuutta
ja erityisesti helpottaa terveydenhuollon ammattihenkilöiden
työtä, on erinomainen laki.
Edustaja Tolppanen otti kantaa aika voimakkaasti tähän
Kanta-järjestelmään, joka osaltaan on
nyt sitten tällä siirtymäajalla Kelan
rakennettavana. Minusta valiokunta toimi aivan oikein hakien siihen
kompromissia myös sillä, että tätä reseptien
määrää nostettiin.
On todella tärkeää, että potilasturvallisuus
on ykkösasia ja edelleenkin lääkäri
voi toteuttaa omaa velvollisuuttaan ja oikeuttaan toimiessaan potilaan
parhaaksi, mutta me tarvitsemme tämmöiset järjestelmät,
jotka sitten vahvistavat niin lääkärin
kuin potilaan oikeuksia ja turvallisuutta. — Kiitos.
Lenita Toivakka /kok:
Herra puhemies! Julkinen terveydenhuolto on tosiaan käyttänyt
tätä järjestelmää jo
vuodesta 2013, ja siitä on saatu hyviä kokemuksia
kolmen vuoden ajalta, siis kuulemma sähköisiä lääkemääräyksiä on
kirjoitettu jo 15,5 miljoonaa ja niihin liittyviä lääketoimituksia
on yli 22 miljoonaa. Nyt sitten yksityinen puoli tulee tähän
mukaan.
Tämä käsittely oli hyvin mielenkiintoinen
valiokunnassa, ja tosiaan saimme runsaasti yhteydenottoja, kuten
kuulimme, erityisesti lääkäreiltä ja
pieniltä toimijoilta, ja nämä yhteydenotot olivat
hyvin tärkeitä meille. Sitä kautta saimme myös
sitten asiantuntijalausuntoihin tärkeätä tietoa
siitä, miten tämä käytännössä vaikuttaa
erityyppisissä tehtävissä toimivien lääkäreiden
kohdalla ja erityisesti sitten potilaiden hoitoon. Olen tyytyväinen
siitä, että nämä asiat, joita
valiokunta nosti esille, saatiin hyvässä yhteistyössä ministeriön
kanssa vietyä eteenpäin niin, että nyt
tähän lakiin kaikilta osin voidaan kyllä olla
aika tyytyväisiä. Tietysti sitä osoittaa
se, että valiokunta sai tämän mietinnön
täysin yksimielisenä ulos valiokunnasta, ja se
on hieno asia, kiitos siitä valiokunnalle ja erinomaiselle
puheenjohtajallemme myös.
Mutta tärkeintä tässä on
se potilaan näkökulma, että hän
saa tarvitsemansa lääkkeen mahdollisimman pian.
Nyt hän voi hakea mistä tahansa apteekista lääkkeet
ajattelematta, minne pitää mennä. Resepti
on siellä, missä asiakaskin, ja se on hyvä asia.
Tärkeätä on myös sitten, että kaikki
lääkärit, myös eläkkeellä olevat
seniorilääkärit, pystyvät kohtuuhintaisesti
näitä lääkkeitä kirjoittamaan
mobiililaitteilla tai iPadeillänsä, millä tahansa,
minkä järjestelmän he sitten tämän teknisen
järjestelmän oltua siinä kunnossa ostavatkaan.
Mutta edelleen voidaan paperireseptejä ja puhelinreseptejä kirjoittaa
poikkeustapauksissa, mutta niistä pitää sitten
aina informoida, mikä tämä poikkeus on.
On tärkeätä, että nämä reseptit
kerätään yhteen, koska se vähentää väärinkäytöksiä ja
turhaa lääkkeiden käyttöä.
Mutta se yksi asia, mikä valiokunnassa nousi esille, erityisesti
Lääkäriliiton ja Valviran lausunnoissa,
on se, että edelleen potilas voi kieltää jonkun
lääkkeen tiedot sieltä reseptipankista
ja lääkäri voi olla siinä luulossa, että hänellä on
tieto kaikista lääkkeistä, ja hänellä ei
sitä olekaan. Tätä pyysimme valiokunnassa edelleen
seuraamaan, minkälaisia ongelmia tästä sitten
seuraa.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! Tämä lakiehdotus on
hyvä ja turvallinen mutta erittäin kallis, ja
ohjelmoijat ovat varmaan huomanneet tämän näin,
ja sen takia se tulee olemaan ainakin lääkärikeskuksille
erittäin kallis. Se pitää myöskin
muistaa, että joku tämänkin tulee maksamaan.
Mutta silti haluan kuitenkin kiittää valiokuntaa
heidän kannanotostaan esittää jatkoaikaa
lääkäreille, joilla ei ole e-reseptiä mahdollisuuksia
kirjoittaa, ja tämähän tulee helpottamaan
aika pitkästi myöskin monilla paikkakunnilla terveyskeskuksen
jonoja. Toivottavasti vuonna 2017 on löydetty semmoisia
ohjelmia ja laitteita ja niin edespäin, että myöskin
yksityislääkärit voivat toimia eikä ole
niin kallista.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ei ihan 2 minuuttia riitä. — Ensinnäkin,
jotta Suomi-niminen maa selviytyy tulevaisuudestaan, tietojärjestelmien
nykyistä parempi hyödyntäminen sosiaali-
ja terveydenhuollossa on välttämätöntä.
Tämä on aivan välttämätöntä, että me
saamme tiedon kulkemaan, pystymme toimimaan niin, että ihmisistä oleva
tieto on jossakin ja riippumatta siitä, missä he
ovat, heidän tietonsa ovat luettavissa silloin, kun he
tarvitsevat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja kun he tarvitsevat
lääkkeitä. Kyse on siitä, että me saamme
aikaan lainsäädäntöä,
jolla ihmisen turvallisuus lääkkeitä käytettäessä saadaan
parantumaan, ja samanaikaisesti pitää todeta,
että me saamme tämän lain toteutuessa
mallin käydyssä keskustelussakin vilkasta mielipiteenvaihtoa
aikaansaaneelta osalta siihen, miten tämä reseptin kirjoittaminen
jatkossa oikein tapahtuukaan, ja pitää koko ajan
muistaa, että — toisin päin — potilasturvallisuus,
hoidon alkaminen ei esimerkiksi saa vaarantua teknisten ongelmien
vuoksi.
Ei ole ihan vähäpätöinen
juttu, jos tätä kautta pystytään
ehkäisemään esimerkiksi huumausaineeksi
luokiteltavien lääkkeiden väärinkäyttöä. Tai
ei ole ihan vähäpätöinen juttu,
että farmaseutti apteekissa voi nähdä,
että nyt ollaan tekemässä jotakin sellaista,
joka ei kenties kyseisen henkilön muiden lääkkeiden
kanssa yhdessä arjeksi muuttuessaan ole hyväksi.
Senhän pitäisi havaita jo lääkärin,
ja tämän järjestelmän tulisi mahdollistaa
ja se tulee mahdollistamaan myös sen, että lääkäri
pystyy arvioimaan lääkkeitten vaikutuksia. Tai
yksi asia, joka ei ole ihan vähäpätöinen:
pystytään kontrolloimaan, onko niitä lääkkeitä otettu,
nykyistä paremmin.
Iso asia tulee olemaan, että tieto liikkuu. Iso asia
tulee olemaan se, että meillä on malli, jonka ykköstavoitteena
on se, että se tieto saadaan liikkumaan.
Itse luulin vuonna 2007 lakia säätäessäni,
että me olisimme vuonna 2014 näissä asioissa
paljon paljon pidemmällä kuin olemme. En voi olla hämmästelemättä sitä palautetta,
jota olen saanut. En voi olla hämmästelemättä tänäänkään käytyä keskustelua
siitä, että tämä laki on joillekin
niin sanotusti kentällä tullut yllätyksenä.
Nyt valiokunta saa kiitosta siitä, että siirtymäaikaa tehtiin
lisää. Minä lämpimästi
kannatan sitä, että näitä siirtymäaikoja
lisättiin, jotta hekin, muutkin kuin hämäläiset,
heräävät tähän, että tämänhän
pitäisi ensinnäkin jo olla arkea. Toisekseen sähköinen
resepti on jo niin laajasti ja kattavasti käytössä,
että meillä muuten alkaa olla jo käyttökokemuksiakin
tässä.
Valiokunnan mietinnössä nimenomaisesti lukee,
että poikkeustapauksissa jatkossakin on mahdollista puhelinmääräysten
antaminen ja paperireseptien käyttäminen. Mutta
kyllä tämä keskustelu ja se kansalaispalaute,
jota on tullut, on saanut minut vakuuttumaan siitä, että mikäli
me ylipäätänsä haluamme tässä maassa
kehittää ja viedä sähköisten
tietojärjestelmien täytäntöönpanoa
eteenpäin, me tarvitsemme tämänkaltaista lainsäädäntöä.
Tämä ei ole pakkolaki, tämä on velvoittava
laki. Siinäkin on jo sitten vähintäänkin
ja enemmän kuin aste-ero.
Tämä näyttää herättävän
tunteita. Eräässä kansalaispalautteessakin
todettiin, että eduskunnassa on vain kaksi kansanedustajaa,
jotka ymmärtävät, mistä tässä laissa
on kysymys. Toinen heistä istuu tällä hetkellä salissa.
Valitettavasti kumpikaan näistä kahdesta edustajasta
ei ollut sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen. Täällä kun
edustaja Rajamäki totesi, että tässä jotenkin
niin kuin loukkaannutaan tai on astuttu varpaille, minun selkäni
kestää sen palautteen, mitä on tullut,
kunhan se on asiallista. Me yritimme laatia valiokunnassa mietinnön
tälläkin kertaa niin, että valiokunnan
jäsenet 1) ymmärtävät ja 2)
tietävät, mitä me olemme päättäneet
ja — toinen näkökulma — jokainen
kansanedustaja pystyisi kansalaispalautteeseen vastaamaan esimerkiksi
tämän velvoittavuuden ja poikkeustilanteiden osalta,
mitä eduskunta on tällä tarkoittanut.
Siitä, missä asennossa meillä tietojärjestelmät jatkossa
ovat, mitä maksaa: Edustaja Tolppasen 50 000 euroa
yksityiselle lääkäriasemalle on kyllä paras
huuto, jonka minä olen tähän asiaan kuullut.
Kymppitonnista minä olen kuullut puhuttavan. Minun oma
ajatteluni — ja se asiantuntijakuuleminen, joka valiokunnassa
meillä on ollut — lähtee siitä,
että noiden kännykkäpuheli-mien kautta
tietokonepäätteille tulee applikaatio, applikaatio,
joka maksaa mahdollisesti x euroa, ja sen applikaation käyttäminen
mahdollistaa sen sähköisen reseptin antamisen
ja tekemisen. Voi olla, että tämä tieto
on väärä, mutta tällainen kuva
minulle jäi valiokuntakäsittelyn aikana.
Toisekseen tämä Kela-näkökulma.
Me saimme Kelasta 6,5 liuskan mittaisen lausunnon, ja kun lukee
tuota valiokunnan mietintöä, niin olennainen kohta
siellä on se, että siirtymäaikoihin, kun
nyt eduskunta on päättämässä tätä lakia,
on tulossa lisäaikaa. Tätä Kela oli vailla.
Toinen kysymys on sitten raha. Edustaja Rajamäki ei
puhunut euroista. Minullekin on eilen kerrottu, että Kelan
valtuutetut ottavat tämän asian esille, ja on
hyvä, että ottavat. Minulla tänään olevan
tiedon mukaan on kyse 7 miljoonan euron kysymyksestä. (Pentti
Kettunen: Pitää paikkansa!) Nämä ovat
sitten niitä asioita, jotka kyllä ratkotaan, nämä 7
miljoonat eurot, jossakin muualla kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnan
kokoushuoneessa. Kyse on silloin ministeriön ja lain mukaan
toimeenpanevan eli tässä kohdassa Kelan välisestä keskustelusta.
7 miljoonaa on iso raha, jos se puuttuu, mutta joka tapauksessa,
jotta tämäkin tulee ihan pöytäkirjoihinkin
asti, näin olen ymmärtänyt, mistä on
kysymys.
Ei tämä ole ilmainen hanke, mutta, arvoisa herra
puhemies, on täysin selvää ja ainakin
itselleni tästä tulee myös esimerkki
siitä, että mikäli me haluamme mennä tietojärjestelmissä ja
niitten hyödyntämisessä potilasturvallisuutta
parantavalla tavalla eteenpäin, meidän on tehtävä tämänkaltaista,
tämänsuuntaista lainsäädäntöä jatkossakin.
Odotanpa vain, mikä melske alkaa siinä vaiheessa,
jos me ihan oikeasti esimerkiksi saamme tänne sosiaali-
ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksen rahoituksen osalta. Tämä on lillukanvarsiasia
sitten sen rinnalla. — Kiitos.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana ehkä tästä kovemmasta
puolesta eli näistä turvallisuusjärjestelmistä näihin
tietojärjestelmiin. Pidän hyvänä sitä,
että kaikille näille sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestelmille ehdotetaan säädettäväksi
vaatimukset, joiden on täytyttävä, ennen
kuin ne otetaan käyttöön, eli se tietty
laatutaso siellä sitten saavutetaan. Tietenkin tämän
takana on se, että potilastietojen käsittely sekä tietosuoja
ja tietoturvallisuus on mahdollisimman hyvissä malleissa,
ja sitten näille valtakunnallisille järjestelmille
asetetaan vielä pidemmälle meneviä vaatimuksia
kuin ihan paikallisille järjestelmille.
Sitten näihin sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioihin.
Niillä tulee olla tietojärjestel-mien käytön
omavalvontasuunnitelma, joka voidaan tietenkin tehdä mietinnön
mukaan osana kunnan muita lakisääteisiä suunnitelmia,
ja sekin on hyvä asia. Erityisesti näitten tietojärjes-telmien
vaatimustenmukaisuuden osoittamisen kustannuksia on varmasti ennakolta
myöskin vaikea arvioida.
Sitten minun mielestäni hyvä, erinomainen asia
täällä on, mietinnöstä lainaan
edelleenkäsin: "Vaatimustenmukaisuuden osoittamismenettelyssä kustannukset
jossain määrin kasvavat arvioinnin jatkuvuuden
vuoksi ja tulevat tietojärjestelmien valmistajien maksettaviksi."
Tähän asti ne on maksanut ja rahoittanut sosiaali-
ja terveysministeriö.
Sitten edustaja Rehulan esille ottamiin mobiiliversioihin. Joka
tapauksessa nämä mobiiliversiot kaikilla elämänaloilla
ovat tätä päivää ja
tulevat yleistymään, ja siellä ovat kyllä nämä turvallisuus-
ja tietojärjestelmän suojaukset vähintään
samalla tasolla kuin nyt sitten jossakin pöytäkoneessa
tai muussa värkissä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tietotekniikan käyttöön
ottaminen on ilman muuta kannatettava asia, ja se on erittäin
hyvä asia, se helpottaa työtä monella
tapaa, mutta se kiire, millä se otetaan, on vähän
huono asia tässäkin asiassa. Ilman muuta hyvää koko
tässä e-reseptisysteemissä on, että reseptien
määrää tosiaan nostettiin 500:sta
5 000 reseptiin per lääkäri. Aikaisempihan
olisi ollutkin aika lailla naurettavaa suorastaan. Keskimäärin
kaksi reseptiä per päivä per lääkäri
tuntuu kyllä aika lailla pieneltä. Jos pitää paikkansa
se — ja minulla ei ole mitään syytä epäillä,
että täällä puhuttaisiin muunneltua totuutta — että apteekit
velvoitetaan viemään myöskin paperireseptit
ja soitetut puhelinreseptit tietokantaan, niin se on hyvä asia.
Näin sen pitää olla, koska jostakin sen
tiedon täytyy löytyä, jos kerta tämmöinen
tietokantasysteemi rakennetaan.
Se, mistä minä olen tällä hetkellä erittäin
huolissani, on vanhukset, sanotaan, ihmiset, jotka ovat syntyneet
ennen vuotta 42. He täyttävät tänä vuonna
72 vuotta. Heillä ei ole tietokoneita. Vain neljännes
jonkin tilaston mukaan, kun katsoin, käyttää tietokoneita
tällä hetkellä, joten he eivät itse
ainakaan katsele omia reseptejään eivätkä katso
sieltä, että onkohan lääkkeet
syöty jo kaikki, pitäisikö käydä uudestaan
lääkärissä vai mikä on
se tilanne. Tässä kohdassa haluaisin vähän semmoista
inhimillisyyttä ja pikkuisen lisää siirtymäaikaa.
Myönnetään nyt ne tosiasiat, että kun me
olemme siirtymässä uuteen aikaan, me olemme siirtymässä tietoyhteiskuntaan,
tietoyhteiskuntakaaren yhteiskuntaan, meillä on silti tässä maassa
vielä sellaisia ihmisiä, jotka eivät
siihen kykene, mutta seuraava sukupolvi jo kykenee. Minun sukupolveni
jo alkaa kyetä siihen pikkuhiljaa, on saanut jo aika kauan
aikaa opetella.
Sitten täällä edustaja Rehula sanoi,
että kun siirrytään tähän
e-reseptiin, niin sen jälkeen siellä farmaseutti
voi katsoa, sopivatko lääkkeet yhteen, tai huomaa
sen, että nämä lääkkeet
eivät sovi yhteen. Ei tällä asialla ole
mitään tekemistä e-reseptin kanssa. Ei
se paranna sitä tilannetta mihinkään,
että ihmisille kirjoitetaan lääkkeitä, jotka
eivät sovi toisten lääkkeiden kanssa.
Mehän tiedämme, että tänä päivänä niin
tehdään. Aivan yhtä hyvin nytkin voisi
farmaseutti katsoa, sopivatko lääkkeet yhteen,
ja ennen kaikkea hoitava lääkäri voisi
sen tehdä. Hänellehän se kuuluisi. Mutta
hyvä, jos tämäkin sitten jotenkin muuttuu.
Mitä taas hintaan tulee, en todellakaan tiedä tarkkaan,
mitä nämä systeemit maksavat. Olen keskustellut
tänään kaiken kaikkiaan kolmen lääkärin
kanssa, jotka kaikki ovat pienklinikan lääkäreitä.
Yhdessä oli kaksi ihmistä ja kahdessa muussa yksi
ihminen. He sanoivat, että se on niin kallis järjestelmä,
että jos tämä vaaditaan vuoteen 2017
mennessä, niin se tarkoittaa sitä, että he
laittavat pillit pussiin. Meillä on tässä maassa tällä hetkellä lääkäripula.
Siitä me emme pääse mihinkään.
Jos meidän lähellä eläkeikää olevat lääkärit
tai jo eläkeiässä olevat lääkärit
lopettavat vastaanottonsa, semminkin jos nuo vastaanotot ovat haja-asutusalueilla,
se tulee olemaan ongelma haja-asutusalueiden ihmisille.
Minä todella vilpittömästi toivon,
että päästään sellaiseen
systeemiin, missä tietojärjestelmät toimivat
mutta missä otetaan myöskin huomioon se siirtymävaihe
ja siirtymävaihe on tarpeeksi pitkä, ja että todellakin
ne tiedot sitten siirtyvät myöskin niistä paperiversioista
sinne tietokantaan, että se on pakko, apteekin on pakko se
tehdä. Sinänsä — tämä nyt
on sivulausehuomio — ihmettelen, miksei se lääkäri
voi sitä saman tien omalla koneellaan laittaa, jos vanhus haluaa
sen reseptin esimerkiksi paperiversiona. Ei kai se nyt niin hirveän
iso asia olisi laittaa, jos hän on sellaisessa paikassa
töissä, että hänellä sellainen
vehje on olemassa, millä se laitetaan.
Mutta sinänsä, summa summarum, ajatus on hyvä,
kunhan lastentaudit pystytään hoitamaan pois.
Tässä on menty jo pois lastentaudeista. 5 000
reseptiä on hyvä määrä.
Ja se on hyvä, jos todellakin ne viedään
tietokantaan. — Kiitos.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasen puheenvuorossa oli joitakin
virheitä, mutta en nyt ryhdy niitä korjaamaan,
koska niistä on jo puhuttukin tämän illan
aikana. Minä nyt oikeasti vetoan meihin kaikkiin, ettei
tästä asiasta lietsottaisi uhkakuvia eikä peloteltaisi
turhilla asioilla. Tässä laissa on tarkoitus parantaa
potilasturvallisuutta ja myös ammattihenkilöiden
työtä on tarkoitus helpottaa. Valiokunta kuunteli
lähes 20 asiantuntijaa ja paneutui asiaan huolellisesti,
ja kyllä tämä lopputulos on hyvä.
Myönnän ihan senkin, että Kelalla
on suuri haaste käyttöliittymäpalvelun
kehittämisessä näillä annetuilla
aikatauluilla, mutta minä uskon, että Kela kyllä selviytyy
tästä haasteesta. Siirtymäaikaa pidennettiin
juuri sen takia, että Kela saa ne käyttöliittymät
kuntoon, ja kun tämä Kelan järjestelmä toimii,
kustannukset ovat todella kohtuullisia, ja sen jälkeen
mobiililaitteilla reseptin apteekkiin toimittaminen on yhtä helppoa kuin
puhelimella soittaminen.
Muutos pelottaa aina, mutta siitä huolimatta näitä muutoksia
on tehtävä, jos halutaan tehostaa toimintaa ja
parantaa tätä toiminnan laatua. Minä toivon,
että voisimme viestiä tästä asiasta
myönteisesti, sillä me olemme jo nyt tietotekniikan hyödyntämisessä Suomessa
jälkijunassa. Toisaalta on näin, että olipa
sille muutokselle annettu deadline mikä tahansa, niin viimeisen
puolen vuoden aikana aina tulee kiire.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on hyvä asia,
että potilasturvallisuus paranee ja lääkärit
näkevät sitten heti saman tien, mitä tämä potilas
on aikaisemmin käyttänyt. Minun mielestäni
on hyvä, jos järjestelmä saadaan toimimaan,
mutta pitäisihän tässä nähdä nyt
vähän kauemmaksi ja puuttua ja olla huolestunut
siitä lääkkeiden, huumeiden ja alkoholin
sekakäytöstä. Helsingin Sanomissa oli
artikkeli, että entistä enemmän poliisi
pysäyttää autoilijoita, joilla on alle
0,5 promillea veressä alkoholia mutta jotka ovat niin sekaisin,
etteivät tiedä, ovatko Maassa vai Kuussa. Minä en
oikein jaksa uskoa, että tämäkään
järjestelmä pystyy tätä ongelmaa
parantamaan. Tosin olisi hyvä kuulla valiokunnan puheenjohtajalta,
kuinka asiantuntijat näkisivät, että mitenkä tämä jatkuvasti
lisääntyvä ongelma saadaan nyt tällä järjestelmällä kuriin. Kun
siellä on kuitenkin bentsodiatsepiinit, joita lääkärit
määräävät aivan laillisesti — ihan
yks hailee, onko ne määrätty e-reseptin
tai minkä muun kautta, koska kukaan ei voi kontrolloida, mitä tämä potilas
tekee sitten vapaa-aikana, käyttääkö alkoholia,
huumeita, ja tämä on se lisääntyvä ongelma,
ja se on aivan eri kuin joku e-resepti.
Minusta näistä pitäisi keskustella,
mitenkä me pystymme puuttumaan näihin, koska se
on äärimmäisen vaikea ja nuorisoa tuhoava
ongelma. Siihen liittyy lääkkeiden, huumeitten
ja muitten tuontia, salakuljetusta ja kaikkea muuta rikollisuutta.
Se on hyvä, että e-resepti sinänsä saadaan kuntoon,
mutta pitäisi nähdä vähän
kauemmas, mitä me sillä haemme.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minusta on kohtuullista, että jos
sanotaan, että minä puhun täällä muunneltua
totuutta, niin sitten kerrotaan, mikä se muunneltu totuus
on ollut. Minusta on aika epäkorrektia sanoa, että näin olen
tehnyt, jos ei kuitenkaan sitten voi sanoa, missä näin
tein.
Mutta se, mitä edustaja Eestilä tuossa äsken
sanoi näistä huumeista, on totta. Se on totta.
Tässäkään asiassa ei, kuulkaa,
pidä olla sinisilmäinen, nimittäin meille
tulee äärimmäisen paljon huumeita, huumeiksi
luokiteltavia lääkkeitä etelärajalta.
Täältä pääsee Viroon
neljällä eurolla edestakaisin, ja sieltä pystyy
tuomaan aikamoisen määrän tänne.
Ei e-resepti valitettavasti huumeiden käyttöä lopeta,
mutta on hyvä, että tässä salissa
otetaan sekin aspekti huomioon, koska silloin se pysyy mielessä ja
silloin varmasti kaikki tietävät, että sille
asialle on tehtävä jotakin. Tämä on se
asia, missä minä olen sydämestäni
mukana, ja todella teen paljon työtä huumeidenvastaisessa työssä,
mutta e-resepti valitettavasti ei sitä poista. Toivon,
että edes vähentää vähän.
Yleiskeskustelu päättyi.