4) Laki osakeyhtiölain 5 luvun 3 §:n
muuttamisesta
Risto Kalliorinne /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajattelin esitellä tätä lakialoitetta
ihan näin muuten kuin lukemalla läpi niitä perusteluja,
jotka siinä lakialoitteessa on jo kirjoitettu. Ne perustelut
teillä ovat nähtävillä siinä tekstissä,
mutta yritän kuvailla hieman niitä tilanteita
ja sitä, miksi tällainen lakialoite on tullut tehtyä eli
mitkä ovat lähtökohdat tämän
lakialoitteen tekemiselle.
Ensimmäinen lähtökohta on varmasti
ne jatkuvat kohtuuttomuudet, mitä suomalaisen yrityselämän,
valtionyhtiöiden ja yksityisten yritysten, johtajien keskuudessa
on nähty. Näistä kuuluisimmat varmasti
ovat Fortumin niin sanottu Li-lius-tapaus, Finnairin stay-bonukset
sen jälkeen ja ehkä viimeisimpänä sitten
Nokian Stephen Elopin hurjat bonuspalkkiot. Jos haluatte ihan tuoreimpiin
tutustua, niin tämän päivän
Helsingin Sanomissa on sitten lueteltu eläkeyhtiö Ilmarisen
johdon lisäeläkkeitä, jotka ovat aivan
kohtuuttomia verrattuna mihin tahansa tavallisen ihmisen palkkatasoon.
No, tästä on seurannut aivan hurja kansalaispalaute.
Olen varma, että te kaikki olette erilaisilla turuilla
ja toreilla saaneet keskustella ihmisten kanssa näistä palkitsemisjärjestelmistä.
Ainakin minä olen saanut keskustella niistä ja
olen välillä tuntenut toki aikamoista voimattomuutta,
koska monet näistä kohtuuttomuuksista tapahtuvat
yksityisissä yrityksissä ja niihinhän
eivät kovin pitkälle kansanedustajien kynnet riitä.
Niihin kohtuuttomuuksiin, mitä on tapahtunut valtionyhtiöissä,
tämä sali on jo puuttunut. Valtionyhtiöiden
palkitsemisjärjestelmiä on muutettu ja pahimpia
ylilyöntejä on pystytty karsimaan pois. Sitä,
mikä kuvaa, kuinka tärkeä asia tämä on
ja kuinka keskeinen kansallinen, ihan moraaliin vaikuttava asia
tämä johtajien palkitsemisjärjestelmä on,
voidaan tulkita myös siitä, kuinka monesti esimerkiksi
presidentti on tämän asian nostanut esille ja
vaatinut kohtuutta, suunnannäyttöä, esimerkkiä johtajilta.
Jos valtionyhtiöissä me olemme pystyneet jotain
tälle asialle tekemään, niin tuolla yksityisellä sektorilla
se on hieman vaikeampaa. Yksityiset yrityksethän saavat
maksaa tietysti johtajilleen, mitä haluavat. Mutta sillä puolella
erityisesti korostuu avoimuuden puute ja omistajien vaikutusmahdollisuuksien
puute. Nämä palkitsemisjärjestelmät
siunataan aika pienessä piirissä yhtiöiden
hallituksissa, ja osakkeenomistajilla ei ole mahdollisuutta tutustua
palkitsemisjärjestelmiin, eikä myöskään
heidän vaikutusmahdollisuuksiaan voi juuri kehua, koska
se tapahtuu suljetussa pienten hallitusammattilaisten sisäpiirissä,
missä sovitaan johtajien palkitsemisesta.
No, mitä tälle on kansainvälisesti
tehty? Keskustelun tästä asiasta käynnisti
Sveitsin kansanäänestys. Sveitsin kansanäänestyksessä hyväksyttiin
lakiesitys, jonka mukaan Sveitsin pörssiyhtiöiden
johtajien palkkiot pitää vastedes hyväksyä vuosittain
yhtiökokouksissa. Sveitsissä osakkeenomistajat
voivat halutessaan myös estää uusille
tai pois lähteville johtajille maksettavat lisäpalkkiot.
Eli Sveitsissä, joka nyt ei ole mikään
talouden takapajula vaan monen Euroopan talouden keskeinen paikka,
on otettu käyttöön laki, jossa osakeyhtiöiden
johtajien palkitsemisjärjestelmät hyväksytään
vuosittain yhtiökokouksessa.
Tämä käynnisti keskustelun myös
Suomessa. Ihan merkittävimmän ensimmäisen
puheenvuoron Kauppalehdessä 6.3.2013, melkein vuosi sitten,
käytti Osakesäästäjien Keskusliiton
puheenjohtaja Timo Rothovius, joka vaati Sveitsin mallia myös
Suomeen. Eli Osakesäästäjien Keskusliiton
puheenjohtaja vaati, että Suomeen pitää saada
sama malli kuin Sveitsissä. Tästä tämä keskustelu
jatkui niin, että monet poliitikot ottivat kantaa. Esimerkiksi
voin sanoa, että televisiossa bongasin ainakin sosialidemokraattien
Miapetra Kumpula-Natrin vaativan Sveitsin mallia Suomeen. Tässä salissa
Ben Zyskowicz on vaatinut viime syksynä Sveitsin mallia
Suomeen. Eli myös poliitikot ovat olleet tässä asiassa
hereillä. Tällaisia puheenvuoroja on kuultu, ja
sen takia halusin, että tässä salissa
voidaan tästä asiasta keskustella, jos ei hallituksen
esityksen kautta, niin ainakin tämän lakialoitteen
kautta.
Tässä lakialoitteessa on allekirjoittajia
yhdeksästä eri eduskuntaryhmästä.
Pyrin saamaan mahdollisimman monesta eri ryhmästä allekirjoittajia
sen takia, jotta näkyisi, että ajatuksille on laajasti
kannatusta eri eduskuntaryhmistä. Ainut, joka allekirjoittajien
joukosta puuttuu, on Ruotsalainen kansanpuolue.
Vaikka tämä lakialoite toteutuisikin, niin
ei tämä estä bonuksia eikä välttämättä poista
kohtuuttomuuksia. Eli sellaista latausta tähän
ei kannata pistää, koska yksityisillä yrityksillä on
oi-keus maksaa johtajillensa mitä tahansa. Mutta kyllä tämä lisäisi
avoimuutta, ja kyllä tämä parantaisi
merkittävästi omistajien vaikuttamismahdollisuuksia.
Eli yksityisten yritysten suhteen tällä on tarkoitus
lisätä avoimuutta ja parantaa omistajien vaikutusmahdollisuuksia.
Ja ainakin Osakesäästäjien Keskusliitossa
ollaan sitä mieltä, että jo tämä avoimuus
ja vaikutusmahdollisuudet tulisivat vaikuttamaan niin, että pahimmilta
ylilyönneiltä vältyttäisiin
jatkossa, kun tiedettäisiin, että tätä ei
voi hoitaa enää pienessä sisäpiirissä salaisesti
vaan asiat tulee sopia koko omistajajoukon kesken.
Tässä lakialoitteessa varmasti on myös
puutteita, koska tämä on aloite, tämä ei
ole valmis lakiesitys. Varmasti on olemassa asioita, joita ei ole
huomioitu, mutta ei aloitteen tarvitsekaan olla valmis lakiesitys.
Valiokunta halutessaan voi käynnistää huolellisen
valmistelutyön ja aloitteen hengessä saattaa tämän
prosessin maaliin ja perata viimeisen päälle kaikki
Suomen lait, mitkä pitää muuttaa, että pääsemme
kohti Sveitsin mallia.
Eli siis lopuksi vielä tämä sisältö:
Lakialoitteessa ehdotetaan osakeyhtiölain II osan 5 luvun 3 §:n
muuttamista niin, että osakeyhtiön toimitusjohtajan
sekä muun ylimmän johdon palkoista ja palkkioista
päätettäisiin yhtiökokouksessa. Tämä muuttaisi
nykytilaa niin, että ylimmän johdon palkoista
ja palkkioista päättäminen siirtyisi yhtiön
hallituksesta yhtiökokouksen päätettäväksi.
Tämän lakimuutoksen myötä osakeyhtiön omistajien
vaikutusmahdollisuudet paranisivat ja palkitsemisjärjestelmien
avoimuus lisääntyisi ja sitä kautta pahimmilta
ylilyönneiltä varmasti vältyttäisiin.
Toivon asiallista keskustelua tälle lakialoitteelle.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että kun
joskus osuu ihan oikeaan, niin nyt edustaja Kalliorinne on ottanut erityisen
tärkeän asian niin sanotusti tikun nokkaan. Hän
käyttämässään puheenvuorossa
kertoi, että olemme valtio-omistusohjauksen menetelmin
pystyneet vaikuttamaan kohtuuttomuuksien poistamiseen. Hieman tunsin
piston sydämessäni talousvaliokunnan jäsenenä,
että jos Solidiumin toimitusjohtajalla on 450 000
euron vuositulot, niin olemmeko aivan täysin onnistuneet,
kun kuitenkin sitä osakesalkkua on hoidettu aivan kuten
muidenkin pörssiyhtiöiden tuottotavoitteiden mukaan — sitä voi
itseltään kysyä.
Toinen puoli, mitä Kalliorinne ei tässä ottanut esille,
on se, mitä viestittää oikein erikoisen
hyvin Osakesäästäjien Keskusliitto. Se
on huomionarvoista, kun tästä Sveitsin mallista
puhutaan, ja Kalliorinteen aloitteessa on hyvin esille tuotu se,
että toiminta olisi avointa. Suomessa lepää tällä hetkellä 80
miljardia laiskaa rahaa pankkitileillä. Meidän
kulttuurimme yritysten sijoitustoiminnassa on aivan erilaista kuin
Ruotsissa. Varmasti osaltaan tämä lainsäädäntö avaisi
sitä, että sen mökinmummon taikka palkkatyöläisen
halukkuus sijoittaa yrityksiin pörssin kautta lisääntyisi — ja
toivottavasti nyt toimenpidealoitteeni myötä First
Northin kautta — jotta tähän maahan saadaan
kasvavaa yrittäjyyttä, yritystoimintaa edistetään.
Sijoittajat luottaisivat ja uskoisivat siihen, että heidän
sijoittamansa rahat ja niiden rahojen johtaminen eivät
aiheuta sitä, että tehdään pimeissä nurkissa,
hämärissä olosuhteissa, sellaisia palkitsemisjärjestelmiä,
jotka itse asiassa auttavat ehkä enemmän yrityksen
toimivaa johtoa taloudellisesti kuin edesauttavat yrityksen menestymistä,
vaikka mittarina olisikin yrityksen menestyminen. On tärkeää,
että avoimuutta lisätään, ja
nimenomaan piensijoittajien usko ja näkemys tulevat silloin
paremmin kuulluksi, kun meillä nimenomaan tämän
lakiesityksen mukaisesti toimitaan.
Herra puhemies! Lopuksi on sanottava, että lakialoitteen
taustaa pitää ajatella juuri suomalaisen sijoitustoiminnan
elvyttämiseksi ja edistämiseksi. Se on meidän
kansantalouden kannalta välttämättömyys,
jotta tässä maassa kasvuyritykset tulevat saamaan
rahoitusta. Tämä on yksi askel siihen suuntaan,
että sijoittajat uskovat suomalaiseen yrittäjyyteen
ja sitä kautta me voimme tuottaa suomalaisille kasvuyrityksille
parempaa rahoitusta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys puuttuu kohtuuttomuuksiin eli
siihen, että tällaiset taantumuksen mustat koirat
yksityisissä yrityksissä johdon palkitsemisessa
juoksevat edelleenkäsin. Haluan talousvaliokunnan jäsenenä nostaa
esille myös sen, että kun puutuimme valtiojohtoisten
yritysten palkitsemisjärjestelmiin, niin kyllä siellä vielä on
ihan oikeasti tekemistä. Minun mielestäni vielä tämä lakialoite puuttuu
siihen, että tämä vastakkainasettelu
on niin räikeä. Koska viime syksynä palkkaratkaisut
olivat vähintäänkin ultramaltilliset
eli palkansaajat ovat kaiken kaikkiaan osallistuneet näihin talkoisiin,
niin totta kai pitää edellyttää sitten, että myöskin
yritysjohto tähän osallistuu. Kyllä ne
ovat kohtuuttomia. Ei yksi ihminen voi olla monen miljoonan arvoinen.
Tämä ajatus lakiesityksessä siitä,
että osakeyhtiöitten ylimmän johdon palkitseminen
pitää siirtää yhtiökokouksen
päätettäväksi, on erinomainen
avaus. Kaiken kaikkiaan tämän yhtiökokouksen
roolia tässä palkitsemisessa kasvatetaan, ja avoimuus
ja läpinäkyvyys tietenkin sitä kautta
lisääntyvät. Pienomistajien, osakkeenomistajien,
päätösvalta kasvaa. Sitten tulee näitä hyviä,
erinomaisia sanoja, jotka kyllä tämän
lakialoitteen myötä myöskin toteutuvat,
eli tämä demokratia lisääntyy
näissä yhtiökokouksissa.
On erinomainen asia se, että täällä käkikellomaassa
Sveitsissä kansanäänestyksessä hyväksytyn
lakiesityksen mukaan pörssiyhtiöitten johtajien
palkkiot pitää tästedes ja tästä eteenpäin
hyväksyä vuosittain yhtiökokouksessa.
Nämä osakkeenomistajat voivat halutessaan, jos
sitten voima riittää, myös estää uusille
tai pois lähteville johtajille maksettavat lisäpalkkiot.
Edustaja Kalliorinne itse totesi suurin piirtein näin,
että vaikka tämä ei koskaan menisi laiksi eikä sitä käsiteltäisi,
niin pelkästään se, että nämä asiat
nostetaan framille, ne nostetaan esille, on äärimmäisen
tärkeä asia. Jos ei koskaan mitään asiaa
nosteta esille ja siitä puhuta julkisesti, esimerkiksi
täällä eduskunnassa, mikään
asia tässä maailmassa ei tule muuttumaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Yritysjohtajien täysin kohtuuttoman
suuret palkat ja bonukset ovat herättäneet paljon
julkista keskustelua. Länsimaisessa järjestelmässä valtiovalta
ei voi kuitenkaan asettaa palkalle ylärajoja eikä ihmisten
rikastuminen ole lähtökohtaisesti väärin.
Osakeyhtiön osakkeenomistajien päätösvaltaa
on kuitenkin mahdollista vahvistaa ja sitä kautta saattaa
tällaisten yhtiöiden johdon palkitseminen laajemman
kontrollin alaisuuteen.
Lakialoitteen allekirjoittajina on edustajia kaikista eduskuntaryhmistä.
Vaikka yritysmaailman palkkioiden arvostelua voi pitää perinteisesti
vasemmistoliiton asiana, yhtä lailla poliittinen oikeisto
voi omista arvoistaan käsin kannattaa osakkeenomistajien
vallan lisäämistä ja yritysvarallisuuden
käyttöä mieluummin yritystoiminnan kehittämiseen
kuin siirtämiseen johdon yksityisomistukseen. Tätä asiaa
toivottavasti lähdetään viemään
eteenpäin laajemmalla rintamalla myöhemmin tarkemmassa
valmistelussa.
Aloite on juridisesti tarkasteltuna kutakuinkin samanlainen
kuin on Sveitsissä kansanäänestyksessä hyväksytty
esitys. Sveitsi on tunnettu vakaista oloistaan, (Kari Rajamäki:
Veroparatiiseista!) ja sitä voi pitää lähidemokratian
mallimaana. Maantieteelliset olot ja historiallinen kehitys eivät
mahdollista meitä seuraamaan kaikessa Sveitsin tietä,
mutta tässä asiassa voimme hyvin ottaa opiksi.
Eli kannatan tehtyä esitystä.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tehdäkseen hyvää lainsäädäntöä on
lainsäätäjän asetuttava aina
kohteen asemaan. Lain kohde on päämäärä,
ei väline valtaan.
Suomessa on 250 000 osakeyhtiötä.
Jokaisessa osakeyhtiössä on omistajien yhtiökokouksessa
valitsema hallitus. Hallituksella on taloudellinen vastuu kaikista
tekemistään päätöksistä. Nämä päätökset
on juuri tämän vastuun vuoksi myös dokumentoitava
10 vuodeksi. Yhtiössä voi olla omistajina myös
niitä, jotka eivät halua muuta vastuuta kuin osakkeen
arvonmenetyksen vastuun.
On vaikea ymmärtää, mitä tällä lakialoitteella tosiasiallisesti
haetaan. Ei ainakaan osakeyhtiön toiminnan sujumista, vaan
jäykistämistä ja sitomista turhiin normeihin.
Lakialoitteessa ehdotetaan osakeyhtiölain II osan 5 luvun
3 §:n muuttamista niin, että osakeyhtiöiden
toimitusjohtajan sekä muun ylimmän johdon palkoista
ja palkkioista päätettäisiin yhtiökokouksessa.
Tämä muuttaisi nykytilaa niin, että ylimmän
johdon palkoista ja palkkioista päättäminen
siirtyisi yhtiön hallitukselta yhtiökokouksen
päätettäväksi. Esityksen perusteiden
mukaan lakimuutoksen myötä osakeyhtiön
omistajien vaikutusmahdollisuudet paranevat ja palkitsemisjärjestelmien avoimuus
lisääntyy.
Tämä on mielestäni turhaa. Suomessa
on tosiaan 250 000 osakeyhtiötä. Ei ole
kiistaa ylimmän johdon palkkojen päättämisestä.
Ongelmia sen sijaan syntyy, jos osakeyhtiön hallituksen vastuuta
siirretään yhtiökokoukselle. Ongelmia syntyy
silloin myös yhteiskunnalle. Voidaanko jokainen osakkeenomistaja
vastuuttaa ja tuomita, jos hän ei oikeasti tunne yhtiön
tilannetta?
Arvoisa puhemies! Lakiesitystä perustellaan sillä,
että Sveitsin kansanäänestyksessä hyväksytyn
lakiesityksen mukaan Sveitsin pörssiyhtiöiden
johtajien palkkiot pitää vastedes hyväksyä vuosittain
yhtiökokouksessa. Osakkeenomistajat voivat halutessaan
myös estää uusille tai pois lähteville
johtajille maksettavat lisäpalkkiot. Tämä ei
mielestäni mitenkään ole missään
suhteessa lakiesitykseen. Sveitsissä kyse on muutamasta
sadasta todella suuresta pörssiyhtiöstä ja ylimmän
johdon suurista palkkioista, ei palkoista, kun taas lakiesityksessä puututaan
neljännesmiljoonan suomalaisen pienen yrityksen johdon pieniin
palkkoihin. Esityksessä ei siis ole rajoituttu pelkästään
julkisiin pörssiyhtiöihin, jolloin minä ymmärtäisin
tätä jotenkin.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina yhtiöiden johtajien
palkat ja palkkiot sekä bonus- ja optiojärjestelyt
ovat saaneet aikaan oikeutettua keskustelua kohtuullisuudesta ja
oikeudenmukaisuudesta. Samaan aikaan kun palkansaajat ovat olleet
mukana palkkatalkoissa ja työttömät,
monet eläkeläiset ja toimeentulotuella elävät
joutuvat elämään hyvin niukan toimeentulon
varassa, eivät taloustalkoot kuitenkaan ole koskeneet yhtiöiden
johtajien palkitsemista. Näin ollen edustaja Kalliorinteen aloite
osakeyhtiölain muutoksesta on mitä kannatettavin.
Johdon palkkojen ja palkkioiden päätöksenteon
siirtäminen yhtiökokouksiin lisännee avoimuutta
ja samalla kohtuutta. Toivon aloitteelle positiivista käsittelyä.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinne on tehnyt hyvän
ja kannatettavan lakialoitteen, jonka olen allekirjoittanut. Johtajien
palkat ja palkkiot ovat nousseet kohtuuttomasti. Tämä lakiesitys
voi osaltaan korjata asiaa, kun niistä esityksen mukaan päätettäisiin
osakeyhtiöiden yhtiökokouksessa eikä pienessä piirissä.
Edustaja Kalliorinne esitteli aloitetta hyvin seikkaperäisesti
ja kertoi muun muassa, että Sveitsissä on käytössä juuri tällainen
malli. Erityisesti johtajien ylimitoitetut bonus- ja optiojärjestelyt
ovat herättäneet arvostelua. Nyt kaivataan kohtuullisuutta.
Tilastokeskuksen selvitysten mukaan tuloerot ovat Suomessa kasvaneet
90-luvun laman jälkeen näkyvästi. Väestön
alimman kymmenesosan tulot ovat todella pienet, vaikka rikkaimmat ovat
rikastuneet. Parhaiten ansaitseva 10 prosenttia saa koko Suomen
tuloista lähes neljänneksen, ja eniten ovat kasvaneet
vauraimman 1 prosentin tulo-osuudet.
Asiantuntijoiden mukaan kuilu köyhien ja rikkaiden
välillä on repeämässä liian
suureksi. Luokkayhteiskunta on alkanut näkyä siinä,
että vähävaraisimpien terveys on heikoin
ja heidän lastensa korkeakoulutus on vähäisempää.
Tähän eriarvoistumiseen on puututtava sosiaalisesti
oikeudenmukaisemmalla politiikalla.
Edustaja Kalliorinteen lakialoite lähetetään
talousvaliokuntaan, ja toivon, että tämä tärkeä aloite
voidaan ottaa siellä käsittelyyn jonkin asian yhteydessä.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin arveluttavana,
että yhtiökokous alkaisi hoitaa yhtiöiden
operatiivisen johdon palkitsemista. Silloin on ainakin nykyinen
osakeyhtiölaki unohtunut kokonaan. Yhtiön hallitus
on se, joka kantaa vastuun yhtiön toiminnasta, jopa henkilökohtaisesti.
Silloin kukaan muu ei voi päättää heidän
puolestaan. Oikeusvaltiossa se, joka päättää,
kantaa vastuun.
Arvoisa puhemies! En halua öykkäripalkkoja yritysjohdolle,
mutta en myöskään halua yhtiöiden
hallituksia, joilla ei ole vastuuta omasta työstään.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä edustaja
Kalliorinteen lakialoitetta hyvänä sen takia,
että tästä asiasta keskustellaan, kuten
edustaja Kärnäkin totesi. Pelkästään
siinä, että näitä asioita pidetään
esillä ja hieman kyseenalaistetaan näitä kohtuuttomuuksia,
ei minun mielestäni ole kysymys sinänsä rahasta,
vaan siinä on kysymys periaatteesta. Tämä julkinen keskustelu
ja monet kannanotot, joita sitten itse kukin tekee presidenttiä myöten,
johtavat pikkuhiljaa siihen, että jollakin tavalla näitä korjausliikkeitä tehdään.
Joku aika sitten oli Helsingin Sanomissa uutinen, että eläkeyhtiö Varma
muuttaa kantaansa ja julkistaa johtoryhmänsä pörssi-omistukset
ja osakekaupat. Näin sen pitää ollakin:
tämä läpinäkyvyys ja avoimuus
lisää luottamusta.
Kaikkein suurin ongelma näissä optio- ja kannustejärjestelmissä,
jotka alkoivat aikoinaan Alexander Corporate Financen toimesta Suomessa,
surullisenkuuluisimpina niistä Fortumin optiot, on, että ne
ovat johtaneet siihen — rahaa tietysti on mennyt, mutta
minä en sitä näe niin pahana — että ne
ovat särkeneet selvästi yhteiskuntamoraalia ja
tehneet monet sopimukset ja linjaukset sen jälkeen äärettömän
vaikeiksi.
Itselleni on kyllä ollut vaikea ymmärtää,
miksi esimerkiksi näiden eläkeyhtiöitten
johtajille ei anneta kunnon palkkaa, miksi yleensä pitää antaa
asunto- ja muita etuja. Olisi paljon läpinäkyvämpää,
jos annettaisiin: annetaan vaikka isompi palkka sen mukaan, mitä tulosta
sitten syntyy. Mutta erinäköisiä kytkentöjä,
semmoisia epämääräisiä etuja,
joita ei voi käsittää, jo usean sadantuhannen
remontteja asuntoihin — ei tavallinen kansa eikä kukaan
meistä oikein ymmärrä, miksi niin pitää menetellä.
Siitä tulee vain tämmöinen "kahden kerroksen
väkeä", ja minusta presidentti Niinistö on
aivan oikein puuttunut näihin kohtuuttomuuksiin nimenomaan
siitä näkökulmasta, että sitä ei
tavallaan kansakunnan yleinen oikeustaju kestä. Niin että tämä on
paljon suurempi ja enemmänkin psykologinen kysymys kuin
pelkkä rahallinen kysymys.
Mitä tulee sitten tähän lakialoitteeseen,
tietysti voisi todeta, että yhtiökokoushan voi
tehdä mitä haluaa ihan normaalisti. Pörssiyhtiöissä on vain
se ongelma, että pienosakkailla ei kuitenkaan ole mitään
mahdollisuuksia viedä esityksiä läpi,
mutta se pelkkä mahdollisuus ja avoimuus on kyllä edistämisen
arvoinen asia.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Nyt kun vuoden aikana ovat perusturvan ja työttömyysturvan
menot kasvaneet, voi sanoa, räjähdysmäisesti,
jopa yli 17 prosenttia, ja yli 4 miljardia on tällä hetkellä se
summa, joka on siis kuvaamassa tätä kriisiä ja
kriisissä eläviä ihmisiä, niin
samaan aikaan ahneus ja kohtuuttomuus johdon palkoissa nakertaa
kyllä kansallista eheyttä ja myöskin
toiminnan hyväksyttävyyttä. Siinä mielessä tämä avoimuus,
läpinäkyvyys, yhtiökokouksissa on hyvä.
Minä kyllä kuitenkin toivoisin, että kun
valtion omistajaohjauksesta puhutaan, niin eduskunnan ja hallituksen
ja parlamentaarisen vaikuttamisen kautta palattaisiin pikkuisen
arvioimaan valtionyhtiöiden ohjaus- ja myös palkitsemisjärjestelmiä.
Ministeri Häkämieshän halusi lopettaa
hallintoneuvostot sen takia, että hallintoneuvostot olivat
kenties este juuri sille, ettei pystynyt syntymään
sellaista veljeskuntaa hallituksiin, joka pystyi täysin
piilossa parlamentaariselta kontrollilta toimimaan. Ei voi esimerkiksi
kuvitella, että kansanedustajien hallintoneuvosto-jen aikana
olisi koskaan sellaisia valtionyhtiöiden johdon palkkoja
hyväksytty, jotka ovat kolminkertaisia Suomen pääministerin
palkkatasoon nähden. Tässä suhteessa
minusta olisi erittäin hyvä, että myöskin
tämän asian yhteydessä arvioidaan myöskin
valtionyhtiöiden palkitsemisjärjestelmiä ja
myös johdon palkkioiden kohtuutta.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensin kiittää edustaja
Kalliorinnettä, että on tehnyt tämän
aloitteen ja tuonut sen tänne meidän keskusteltavaksemme.
Kuten huomataan, nyt jo tällä varsin pienellä porukalla
tässä on selkeästikin kahta linjaa olemassa.
Itse kannatan kyllä sitä, että kaikessa
toiminnassa tulisi olla mahdollisimman avointa. Siinä mielessä konkreettinen
esitys siitä, että yhtiökokoukset päättäisivät
näistä palkkioista, on enemmän kuin tervetullut
ja kannatettava.
Aikaisemmassa puheenvuorossa täällä joku mainitsi
eläkeyhtiöt ja pahoitteli sitä, miksi
niille johtajille ei makseta kunnollisia palkkoja. Mielestäni
heillä on kyllä erittäin hyvätasoiset
palkat. Siinä mielessä näiden ylimääräisten
palkkioiden maksamiselle ei ole kyllä perusteita. Kuten
edustaja Rajamäkikin tässä totesi, samanlainen
käytäntö meillä on myös
valtionyhtiöiden kanssa. Tämä ahneuden
ja tämmöisen itselleen kotiinpäin vetämisen
kulttuurin aika voisi pikkuhiljaa jäädä jo
menneisyyteen ja palattaisiin siihen aikaan, milloin oltaisiin hieman
enemmän armollisia toisillemme ja todettaisiin, että vähempikin
riittäisi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Minusta olisi ihan hyvä asia, jos aloitteen lähetekeskustelun
yhteydessä pystyttäisiin menemään ihan
normaaleilla puheenvuoroilla. Minusta se on ollut tapana tässä talossa,
että näissä ei nyt juuri debattia järjestellä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajakollega Kalliorinteen aloite on varsin
kannatettava, ja haluan kiittää häntä siitä.
Kaikki teot päätöksenteon avoimuuden
ja läpinäkyvyyden eteen on tässä talossa
tehtävä. Malttia odotetaan aina palkkaneuvotteluissa
työntekijöiltä, ja on täysin
kohtuutonta, jos yhtiöiden johdon palkitsemisjärjestelmiä ja -käytäntöjä ei
voisi myös aidosti kyseenalaistaa ja pohtia uudenlaisia
toimintatapoja. Mielestäni ei voi olla niin, että yhtiöiden
johdon palkkiot ovat täysin erillään
kaikkien muiden palkanmuodostuksesta.
Lakialoitteen pohjalta jatkossa yhtiöiden johdon palkitsemisjärjestelmistä päättäisi
todellakin hallituksen sijaan yhtiökokous. Jo nykyään hallituksen
palkkiot päätetään yhtiökokouksissa, ja
yhtiökokous on myös luonteva paikka päättää johdon
palkkioista. Silloin päätösvalta on omistajilla,
jotka myös varmasti osaavat parhaiten arvioida palkkioiden
suuruutta oikeudenmukaisuuden ja kohtuuden nimissä.
Kaikki lainsäädäntö, joka
vastaa ensinnäkin tätä ajan henkeä,
jossa me tällä hetkellä elämme, ja
sitä kautta myös kansalaisten oikeustajua, on varsin
tervetullutta tähän taloon. Mielestäni
meidän kaikkien pitäisi pystyä sentyyppistä lainsäädäntöä myös
hurjan paljon enemmän tässä talossa tekemään.
Kun yritykset epäonnistuvat palkitsemisissaan ja näissä omissa
järjestelmissään, niin nämä vaikutukset
ulottuvat myös niiden ulkopuolelle, se on myös
tärkeä muistaa. Kaikki avoimuus on lopulta aina
myös yhtiöiden edun mukaista.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen tarkoitushan
on laskea yritysjohtajien palkkioita ja palkkoja. Mutta piti ottaa tämä puheenvuoro
sen takia, että tätä keskustelua käyvät
kansanedustajat. Kansanedustajat itse ovat puolustelleet omia palkkioitaan
sillä, että jos kansanedustajien palkkiota pienennetään,
niin sitten kansanedustajaksi ei hakeudu sitä parasta A-ryhmää.
Oikeastaan tällä ihan samalla perusteella voitaisiin
esittää sitä, että kun kansalaiset kuitenkin
elävät tuolla aika pienellä rahalla verrattuna
kansanedustajien palkkioon, eläkeläiset jollain
alle tuhannenkin euron summalla, me kansanedustajat voisimme alentaa
kyllä omaakin palkkiota vastaamaan esimerkiksi kansalaisten
keskipalkkaa.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä kaikki ovat
tämän talven aikana puolustaneet yrittäjyyttä.
Nyt ei näytä niin minun mielestäni olevan.
Ei ole oikein, että yrittäjien palkat käydään
läpi julkisuudessa. Ne eivät ole niitä suuria palkkoja,
mistä täällä puhutaan. Toistan
sen, että meillä on neljännesmiljoona
osakeyhtiötä, joita tämä lakiesitys
koskee. Missään muualla maailmassa ei tällaista
lakiesitystä tehdä muihin kuin julkisiin yhtiöihin.
Minä ymmärtäisin tämän
keskustelun jollakin tavalla, senkin, että täällä jotkut
vihaavat yrittäjiä ja syyllistävät,
mutta en ymmärrä sitä, jos tämä kohdistetaan
kaikkiin suomalaisiin osakeyhtiöihin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilä toi mielenkiintoisen
ja hyvän näkökulman tähän
keskusteluun puhumalla eläkeyhtiöitten palkitsemisesta,
nimenomaan ylimmän johdon palkitsemisesta, ja siitä,
että he ovat lähteneet julkistamaan niitä.
Ja se, minkä äskeisessä puheenvuorossani
myöskin toin esille: julkisuus siitä, että niitä pitää julkistaa,
loi myöskin painetta siihen, että ainakin osittain
tämän julkisen paineen takia niitä alettiin
julkistamaan, mikä on äärimmäisen
hyvä asia, koska meidän jokaisen eläke-euroja
nimenomaan nämä yhtiöt hallinnoivat.
Vaikka edustaja Suutari tuossa ansiokkaasti toi nämä 250 000
yhtiötä tähän matkaan mukaan — mikä on
osittain totta — niin kyllä Kalliorinne minun
mielestäni on puuttunut äärimmäisen tärkeään
asiaan, ja sen nimi on kohtuullisuus. Kohtuullisuus palkitsemisessa,
se on se juttu kaiken kaikkiaan. On niin, että pienissä osakeyhtiöissä tällä hetkellä
monta
kertaa kamppaillaan siitä, jäädäänkö henkiin
vai ei. Tämäkin puoli tässä asiassa
on aivan totta. Ei siellä pienissä osakeyhtiöissä,
varsinkin jos ne ovat turbulensseilla toimialoilla, rahalla ole
mällätty käytännössä koskaan
eikä koskaan tule mällätä. Mutta
minä haluan korostaa vielä sitä, että Kalliorinne
aloitteessaan toi kohtuullisuuden suuriin, ylisuuriin, palkitsemisiin.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinteellä on tässä aloitteessaan varmasti
vilpitön tarkoitus, mutta täytyy sanoa, että kyllä tässä nyt
tehdään puskutraktorilla metsäpolkua.
Eli kuten tuli ilmi, Suomessa on käytännössä neljännesmiljoona
osakeyhtiötä, ja suurimmassa osassa niistä kyllä palkkaus
on johtajilla kohtuullinen, ja voin sanoa, että hyvinkin
pieni. Sen tiedän omasta kokemuksestani.
On totta, että meillä on ollut ylilyöntejä täällä. Puhutaan
valtionyhtiöiden palkkioista ja johta-jien eduista ja niin
edelleen. Niissä on kyllä ammuttu yli, ja on aiheellista
puuttua niihin, niin kuin täällä keskustelussa
on tullutkin esiin. Tässä suhteessa avoimuus on
erittäin hyvä asia. Se edistää palkkioiden
järkiperäistämistä.
Normaalissa osakeyhtiössä kuitenkin yhtiön hallitus
on se elin, joka omalla lompakollaan ja takapuolinahallaan kantaa
vastuun niistä päätöksistä,
ja näin ollen yhtiön hallituksen on tämän kaltaiset
palkkauspäätökset ja palkkojen suuruuspäätökset
tehtävä. Sitä ei voi ulkoistaa yhtiökokoukselle.
Se on käytännön toteutuksen ja asiantuntemuksen
puutteen vuoksi myöskin, sanoisin, mahdoton tehtävä.
Ei ole oikein, jos nyt meillä on muutamia kymmeniä isoja
yhtiöitä Suomessa, joissa on ammuttu yli liian
suurilla palkoilla, että pannaan sen takia sitten 250 000
osakeyhtiötä muuttamaan käytäntöjään.
Menee vähän överiksi minun mielestäni.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Jos vähän laajennetaan
tätä keskustelua. Ei niinkään
oteta kantaa siihen, onko tämä aloite tismalleen
oikea tai sinne päin. Minun mielestäni se on aika
lailla sinne oikeaan suuntaan, että saadaan avoimuutta
ja hieman kontrollia.
Mutta koskien näitä palkitsemisjärjestelmiä, joista
me nyt yleisesti puhumme ja joita on sitten ihmetelty, valtionyhtiöissä meillä on
tietenkin omat säännöt, joita nyt on
kiristetty, ja se linja on oikein, mutta jos ajatellaan niitä kohtuuttomuuksia,
joita sitten on tietyissä pörssiyhtiöissä ollut, niin
kysymys on siitä, että ne on asetettu väärin.
En tiedä, onko se kovin järkevää näitä vanhoja
muistella, mutta kyllähän itse aikanaan seurasin
Fortumin optioita aika tarkkaan, ja tässäkin salissa
niistä juteltiin jonkun verran kymmenen vuotta sitten.
Kyllähän siinä juuri kävi niin,
että ei siinä johdolla ollut kovinkaan suurta
merkitystä, kun sähkömarkkinat vapautuivat.
Tavallaan ne perusfundamentit muuttuivat siihen suuntaan, että vaikka
kuka olisi ollut toimitusjohtaja, niin rahantuloa ei vesivoimalla
eikä ydinvoimalla olisi voinut estää.
Siitä palkittiin sitten runsaskätisesti johtoa.
Se oli tyyppiesimerkki siitä, että ne, jotka olivat
päättäneet ne optiot, eivät
ymmärtäneet, mitä markkinoilla sitä ennen
oli tapahtunut. Mutta en mene siihen.
Enemmänkin menen siihen, että meidän
pitää täällä yrittää puheella
johtaa tätä suomalaista kulttuuria, kuinka palkitsemisjärjestelmiä viedään
eteenpäin. Mahdotonta meidän on kyllä lainsäädäntöä siitä tehdä.
Mutta oma käsitykseni palkitsemisjärjestelmästä,
josta jonkun verran on omakohtaisiakin kokemuksia, on se, että hyvä palkitsemisjärjestelmä
yrityksessä ottaa
työntekijät mukaan ja se on kohtuullinen. Se on
vain tietyn verran ja tietyn prosentin yli vuosipalkasta, olkoon
se prosentti mikä tahansa. Tämä kohtuullisuus
on juuri se, joka pitää sitten sen hengen siellä yrityksessä hyvänä,
ja sitä kautta saavutetaan työilmapiiri, jolla
se yritys voi menestyä.
Jos esitän vähän omia käsityksiäni,
mihin tätä kulttuuria pitäisi viedä,
niin minä pidän erittäin hyvänä sitä,
että jollakin järjestelmällä näitä työntekijöitä palkitaan
myös niin, että heille jaetaan yrityksen osakkeita.
Silloin kun työntekijät omistavat yritystä,
se näkökulma ja lähtökohta koko
siihen toimintaan ja työntekoon on todennäköisesti
erilainen. Tiedän erittäin hyviä esimerkkejä tästä järjestelmästä.
Kun sitä on toteutettu, sillä kyllä on
saavutettu huomattavasti paljon enemmän kuin mitä se
rahallinen panostus siihen on ikään kuin tuonut
tullessaan.
Aikanaan tein kirjallisen kysymyksen vähän saman
suuntaisesti kuin mitä Kalliorinteen laki-aloite on. Se
koski työeläkeyhtiöiden johtajien osallistumista
pörssiyhtiöitten hallituksiin. Kysymys ei suinkaan
ollut siitä, että jos työeläkeyhtiön
johtaja osallistuu pörssiyhtiön hallitukseen, onko
hän jäävi tämän yhtiön
asioita käsiteltäessä. Kyse ei ole siitä,
vaan jääviys pitäisi ymmärtää ulottaa
siihen toimialaan.
Jos me ajattelemme vaikka Stora Ensoa ja UPM-Kymmenettä,
niin se, joka Stora Enson hallituksesta tietää,
mitä markkinoilla todennäköisesti tulee
tapahtumaan kahden seuraavan vuoden aikana, pystyy arvioimaan UPM-Kymmenen
kurssikehityksen aika tarkkaan. Nehän seuraavat toinen
toistaan.
Sen takia minä en pidä hyvänä sitä,
että työeläkeyhtiöiden johtajat
ovat yritysten hallituksissa ristiin rastiin. Siitä seuraa
sellaisia rakennelmia, että totta kai siitä avoimuudesta
heidän omissa kaupoissaan pitää huolehtia.
Mutta jos me tässä salissa luulemme, että me
jollakin tavalla lainsäädännöllä,
sitä parantamalla, pystymme esimerkiksi sisäpiiriongelmia
jollakin tavalla suitsemaan, niin se on kyllä väärä käsitys.
Enemmänkin pitäisi kiinnittää tähän
moraaliseen puoleen huomiota ja sitä yrittää parantaa, niin
kuin me monet täällä salissa teemme,
ja myös presidentti on tehnyt, jotta me pystyisimme estämään
ne väärinkäytöt, koska on aika
vaikea bulvaanien käyttöä saada lailla
kiinni. Ehkä enemmänkin luulisin, että kannattaisi
lainsäädäntöä viedä siihen
suuntaan, että juuri talousrikoksissa näiden bulvaanien
käytössä rangaistusten pitäisi
olla isompia, jotta me voisimme luottaa rahamarkkinoiden toimintaan
ja luottaa pörssin toimintaan. Se on kaikki edellytys sille,
että yleensä sijoittajat pistävät
pörssiin rahaa ja osakeanteihin, joita Suomessa on valitettavan
vähän, kuten täällä edustaja
Myllykoski taisi todeta.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Tuo lakialoite on varmasti ihan
hyvä, ja sillä on hieno, nätti ulkokuori.
Mutta tämmöisiä pieniä, niin
kuin täällä tuli, että 250 000
pientä osakeyhtiötä on Suomessa, eivät nämä koske,
niitä, jotka tuolla ongelmissa pyörivät.
Tyhjästä on huono nyhjäistä,
ei siellä ole suuria osinkoja varaa jakaa.
Mutta minä puuttuisin näitten valtionyhtiöitten,
niin kuin esimerkiksi VR:n, johtoon. Sillä on moninkertainen
palkka esimerkiksi pääministeriin verrattuna,
koska on niin suuri vastuu. Mistä se vastaa? Monopoliasemassa
oleva firma, ei mitään kilpailua, ja kaveri vetää hirveitä palkkioita siellä.
Jos hänellä on suuri vastuu, niin sehän
laittaa oman nahkansa peliin niin kuin yrittäjä.
Pienissä yrityksissä on semmoinen tilanne, että kun yritys
rupeaa menemään alaspäin ja tuottaa tappiota,
niin siellä on oma nahka pelissä ja saattaa tulla
talosta lähtö ja mannut ja maat lähtevät
saman tien. Mutta nämä kaverit, kun ne tekevät
tappiota, nostavat seuraavaksi vain isomman palk-kion ja ottavat
sitä vastuuta. Minun mielestäni vähintä olisi
se, että vuoden palkka pois, jos töpeksitään.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinne tällä aloitteellaan
on nostanut, aivan oikein, keskusteluun tärkeän
aiheen. Näitten lakialoitteitten tarkoituskin lienee enemmän
se, että nostetaan ajankohtaiskeskusteluun asioita, joista
täällä eduskunnan salissa on hyvä keskustella,
ja toivottavasti vielä joskus sitten näitä lakialoitteita
käsitellään valiokunnissakin.
Mutta tämän aloitteen osalta on sanottava,
kuten täällä on mainittu, että Suomessa
on osakeyhtiöitä satojatuhansia ja kuitenkin vain
ehkä muutama kymmenen tai korkeintaan muutama sata sellaista
yhtiötä, joissa johdon palkat ja palkkiot ovat
karanneet käsistä ja ovat nousseet kohtuuttomalle
tasolle. Sen lisäksi juuri näitä muutamaa kymmentä,
enintään muutamaa sataa yhtiötä yhdistää se,
että kun johdon palkkiot ovat huikeat, satojatuhansia,
jopa miljoonia euroja vuodessa, niin sitten kun yrityksellä menee
huonosti, niin vastuuta tällä johdolla, näillä johtajilla,
jotka nauttivat isoja palkkioita, ei kuitenkaan silloin ole.
Erittäin hyvä aloite perustelujen osalta,
mutta itse tämän lainkohdan, mihin edustaja Kallio- rinne
ehdottaa muutosta, ei nyt ihan ehkä tarvitsisi olla tässä muodossa
ja kohdistua kaikkiin 250 000 suomalaiseen osakeyhtiöön.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan jo tässä vaiheessa
kiittää erittäin asiallisesta ja monipuolisesta
keskustelusta ja siitä tuestakin, mitä tämä aloite
on saanut. Lähes kaikki puheenvuorot ovat ainakin jossain
mielessä ymmärtäneet sen perusvireen,
joka tämän taustalla on, että tämä yhteiskunta
ei kestä niitä kohtuuttomuuksia, mitä joka
päivä tulee ilmi, esimerkiksi tänä päivänä,
niin kuin viittasin eläkeyhtiö Ilmarisen ylimääräisiin
palkkioihin. Se rapauttaa kansan moraalia ja uskoa tähän
meidän yhteiskunnan oikeudenmukaisuuteen. Sitä kautta
nämä puheenvuorot ovat lähestyneet tätä asiaa
aivan oikein.
Tämän aloitteen taustalla ei ole mitään
yrittäjävihamielisyyttä. Sellaista meidän
puolueessa ei nykyisin juuri ole ilmaantunutkaan mutta oikeudenmukaisuuden
tuntoa senkin edestä.
Haluan ainoastaan yhteen puheenvuoroon puuttua korjaten eli
edustaja Turusen puheenvuoroon, koska siinä oli väärä lähtöolettamus, koska
hän sanoi, että tämän aloitteen
tarkoitus on laskea yritysten johtajien palkkoja. Kuten esittelypuheenvuorossa
sanoin, tämän aloitteen toteutumisen jälkeenkin,
vaikka tämä toteutuisikin, yrityksillä on
oikeus maksaa ihan sellaisia palkkoja, bonuksia kuin yritys itse
haluaa. Tämä tekisi ainoastaan ne läpinäkyviksi,
avoimiksi, parantaisi omistajien vaikutusmahdollisuuksia, ja se elementti
varmasti estäisi kaikista pahimmat ylilyönnit
ja kohtuuttomuudet, mistä me olemme joka päivä saaneet
lukea. Mihinkään kauttaaltaan yritysjohtajien
palkanalennukseen tämä aloite ei pyri vaan kohtuuttomuuksien
kitkemiseen.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kalliorinne vei jo melkein yli puolet
ajatellusta puheenvuorostani toteamalla juuri tuon vastauksensa
edustaja Turuselle, joka oli harhautunut aivan väärille
poluille tämän lakialoitteen perusvireestä.
On erityisen tärkeätä myös huomata se,
että edustaja Suutari maalaa nyt tässä isoa mustaa
kuvaa siitä, että lisätään
byrokratiaa, kangistetaan yhtiökokousta ja koetetaan siirtää hallituksen
vastuuta yhtiökokouksen jäsenille. Näin ei
ole.
Kysymys on siitä, että niiden 250 000
pienyrityksen puolella yhtiökokous on sama kuin yhtiön
hallitus. Todella pienissä yrityksissä ne osakkeenomistajat
edustavat sitä hallitusta, ja se yhtiökokous koostuu
juuri niistä osakkeenomistajista. En tiedä, mitenkä on
edustaja Hakkaraisen lähellä olevassa yrityksessä,
kuinka sankka joukko, montako siitä yrityksen ydinjoukosta,
joita teitä siellä on, toimitusjohtaja ja niin
edelleen, tulee sieltä ulkopuolelta sitten. Onko Joutsenossa joku
sijoittaja, joka on osakkaana teidän yrityksessänne,
vai onko se niin, että te kaikki yrittäjät olette
siinä yrittämässä, saatte leivän
siitä yrityksestä, päätätte
sen yrityksen toiminnoista, päätätte
yrityksen johdon palkkioista ja niin edelleen?
En usko, että on hirvittävän suuri
joukko sellaisia pienyrityksiä, joissa tämä kangistuisi.
Hallitus tekee yhtiökokoukselle esityksensä, enkä suin
surminkaan usko, että yhtiökokouksessa pientä äänimäärää käyttävä joukko
voisi muuttaa hallituksen esitystä. Hallitus osaa kyllä tehdä sellaisen
päätöksen, joka lähestulkoon
99,9-prosenttisesti tulee olemaan yhtiökokouksen päätös. Avoimuutta
Kalliorinne pyytää.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! Ettei tässä tapahtuisi
semmoista väärinkäsitystä, niin
kyllähän edustaja Kalliorinteen lakialoite on
ihan hyvä, ja niin kuin minä sanoinkin äsken
tuossa: tämmöisiä ökypalkkoja
ja tämmöisiä — ei missään
nimessä. Mutta silloin jos me lähdemme sentyyppiseen,
niin meidän on myöskin muutettava vastuunkantaja
osakeyhtiössä. Kukaan ei kanna vastuuta semmoisista
asioista, mistä toinen päättää.
Sehän ei ole länsimaista demokratiaa. Se ei voi
olla näin.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Mielestäni kanssa myös
Kalliorinteen lakialoite on oikeansuuntainen, mutta näkisin,
että lähinnä tämä koskee
suuria yhtiöitä, ja näkisin myös
ennen kaikkea, että valtio-omisteisissa suurissa yhtiöissä näitä palkkioita
pitäisi leikata ja tutkiskella tarkkaan.
Se on aivan totta, niin kuin edustaja Hakkarainen tuossa totesi:
pienet osakeyhtiöt ja muuta, siellä osakkeenomistajat
ovat kiinni tiukasti yhtiöissä, ja he eivät
kyllä varmasti ole siellä suurta ottamassa. He
kamppailevat sen yrityksen toiminnoista ja muusta, jääkö siellä maksuvaraa näille
osakkeenomistajille. Tämä on siinä mielessä aivan
oikeansuuntainen aloite, mutta nämä pienemmät
yhtiöt ovat tässä, ja tietysti sitten
ovat vakuutusyhtiöt ja niiden johtajien palkkiot — on aivan
oikein, että niihin puututaan, ja sillä tavalla
nämä pienet heitetään pois tästä,
mutta totta kai turhaa byrokratiaa on vältettävä.
Koko ajan puhutaan siitä, että näitä on
purettava ja ettei pidä liikaa tehdä kankeutta
näihin asioihin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan muutama sana. Edelleenkäsin
jatkan kohtuullisuudesta ja sitten menen koko henkilöstön
tulospalkkaukseen.
Omia kokemuksia, siis henkilökohtaisesti kokemuksia,
on jo pienen ajan päältä takapäin,
ja silloin joka tapauksessa sekä ammattiliitoissa että työnantajajärjestöissä oli
puhetta ja myöskin ohjeistusta siitä, että koko
henkilöstöä koskevien palkkiojärjestelmien — nimenomaan
tulospalkkiojärjestelmien, jotka tulevat yrityksen tuloksesta
esimerkiksi — katot pyörivät jossain
4—5 prosentin tietämillä vuosipalkasta,
siis huom. maksimit, mikä vastaa noin kahden viikon palkkaa
suurin piirtein, kun 52 viikkoa vuodessa on ja sitä kautta
laskee, ja nehän tulivat sitten, jos se toteutui, äärimmäisen
hyvin tehdystä työstä. Tuotantopalkkiot
ovat tästä vielä asia eri, joka menee
ihan eri työnumerolle.
Kysynkin, olisiko tässä se haarukan alapää sen kohtuuden
osalta. Ainakin se oli niin, että tähän ainakin
minun oli silloin tyytyminen henkilöstön palkansaajana.
Ehkä tämä on nyt sitten myöskin yksi
kulminaatiopiste sille Kalliorinteen aloitteelle, jotta se jalostuu
siellä aloitteen käsittelyssä eli sen
kohtuuden hakemisessa, eli onko kohtuus 2 viikon vai 2 vuoden palkka?
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on tuotu
esille se, että tässä olisi kysymys näitten
suurten yhtiöitten, julkisten yhtiöitten ja eläkeyhtiöitten
kohtuuttomuuksien oikaisusta, mutta minä en kyllä pysty
yhtymään siihen. Siellä puhutaan selvästi
osakeyhtiöistä, joiden palkat ja palkkiot pitäisi
päättää yhtiökokouksessa.
Täällä virheellisesti edustaja Myllykoski
väitti, että Suomen pienissä yrityksissä yhtiökokous
on sama kuin hallitus. Minä uskon, että näin
ei ole, koska hallitukseen otetaan sellaisia ihmisiä, jotka
ovat sen asian asiantuntijoita, jos on mahdollista, omien lisäksi,
mutta yhtiökokouksessa omistajana voi olla kuka tahansa,
joka on esimerkiksi perinyt omaisuutta ja muuta. Minä en
käsitä, miten heitä voi vastuuttaa niistä päätöksistä, jos
he eivät tunne sitä yhtiötä.
Sen takia minä ymmärtäisin tämän
niin, että jos olisi kysymys julkisista yhtiöistä,
ihan ok, mutta silloin kun puututaan kaikkiin suomalaisiin osakeyhtiöihin,
niin tässä eivät mitenkään
vastuut ja oikeudet kohtaa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ei nyt kannata ruveta juupas—eipäs-linjalle,
mutta tarkoitin sitä, että monissa osakeyhtiöissäkin
on niin, että ei ole ulkopuolista hallitusta, vaan hallitus
koostuu osakkeenomistajista, jotka itse omalla työllään
tekevät siinä yrityksessä työtä.
Silloin tässä nyt ei tapahdu mitään
suurta byrokraattista lisäkuormaa. Totta toki on sekin,
mitä edustaja Suutari sanoi, että on yhtiöitä, joissa
on ulkopuolinen hallitus, mutta silloin jo puhutaan kyllä vähän
isommasta kuin makrotason yrityksestä. Eli meillä keskisuurissa
pk-sektorin yrityksissä jo on ulkopuolisia hallituksia. Enkä minä kyllä pidä pahana
sitä, jos niissä avoimuus lisääntyy.
Jos minä haluan edustajana olla edistämässä sitä,
avoimuuden lisääntymisen kautta, että suomalainen
sijoittaja uskoo mahdollisuuteen, läpinäkyvyyteen,
siihen, että minä uskallan laittaa rahojani tuohon
yritykseen, kun sen avoimuus tälläkin osalla on
parempi, niin uskon, että tällä ei ole
negatiivista vaikutusta yksityisen suomalaisen sijoittajan uskoon
suomalaiseen yrittäjyyteen. Tämä olisi
yksi sellainen porras, jonka rakentamisella voidaan luoda uskoa
siihen, että suomalainen yksityinen sijoittaja lähtee herkemmin
mukaan tukemaan suomalaista kasvuyrittäjyyttä,
pk-sektoria.
Keskustelu päättyi.