5) Laki alkoholilain 14 §:n muuttamisesta
Eeva-Johanna Eloranta /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pienpanimot tuottavat alle 3 prosenttia kaikesta
oluttuotannosta Suomessa. Pienpanimoala on kuitenkin kasvava teollisuudenhaara.
Vaikeina taloudellisina aikoina kaiken kotimaisen teollisuuden tukeminen
lisää työllisyyttä ja tuo mukanaan
kasvavaa toiveikkuutta. Suomessa pienpanimoiden koko vaihtelee yhden
henkilön työllistävistä mikroyrityksistä aina
kymmeniä työntekijöitä työllistäviin
pienyrityksiin. Suomessa toimii tällä hetkellä 24
pienpanimoa. Näistä noin 60 prosenttia tuottaa
vuodessa alle 200 000 litraa olutta. Pienpanimot ovat kuitenkin
tärkeä osa alueidensa paikallista pienyrittäjyyttä,
ja niillä on usein tärkeä merkitys alueelle
myös matkailullisesti. Siksi pienpanimoiden toimintaa on
tuettava.
Mietojen, enintään 4,7 prosentin alkoholijuomien
suoramyynnin salliminen pienpanimoille ei aiheuttaisi sosiaalisia
tai terveydellisiä ongelmia vaan ohjaisi pieneltä osaltaan
kulutusta kalliimpiin ja erikoisempiin suomalaisiin oluisiin sekä vahvistaisi
paikallista pienyritystoimintaa. Ulosmyynti suoraan panimoilta esimerkiksi
erilaisten vierailijaryhmien tekemien tutustumiskäyntien yhteydessä korostaisi
ja vahvistaisi paikallisuutta ja helpottaisi yrittäjyyttä.
Enintään 4,7 prosentin mietojen alkoholijuomien
suoramyynnin salliminen pienpanimoille olisi järkevä helpotus, jolla
ei olisi negatiivisia kansanterveys- tai kilpailuvaikutuksia, sillä usein
nämä juomat liittyvät olutharrastukseen
eivätkä mihinkään ongelmakäyttöön.
Pienpanimoiden oluen suoramyynti on tällä hetkellä turhan
hankalaa. Tällä hetkellä näiden alle
4,7 prosenttia alkoholia sisältävien juomien suoramyynti
pienpanimoista on mahdollista ainoastaan perustamalla panimon yhteyteen
elintarvikekioski, joka täyttää kaikki
aluehallintoviraston elintarvikekioskille asettamat vaatimukset.
Kioskissa pitää olla valikoimissa määrätty määrä elintarvikkeita
kattavasti eri tuoteryhmistä. Alkoholin myynti ei myöskään
saa olla kioskissa määräävässä asemassa
kokonaismyynnistä. Tällä hetkellä kioskiluvalla
omia juomiaan myyvien pienpanimoiden alkoholin myynti on kuitenkin
helposti yli puolet kokonaismyynnistä, sillä yhdenkään
pienpanimon varsinaiseen strategiaan ei kuulu elintarvikkeiden myynti. Asiasta
on tullut pienpanimoille myös huomautuksia aluehallintovirastolta.
Järjestely on hankala sekä teennäinen
ja aiheuttaa kiusauksia säädösten kiertoon.
Lupamenettely on hankala myös siinä mielessä,
että kaikille alueille ei enää lupia myönnetä,
sillä aluehallintovirasto katsoo, että joillakin
alueilla on jo riittävästi näitä elintarvikekioskeja.
Näin ollen pienpanimo ei aina lupaa kioskilleen edes saa.
Toinen vaihtoehto pienpanimoille on oluen myyminen jonkun paikallisen
kaupan kautta. Tässä mallissa asiakas hakee juomansa
panimolta tai ne toimitetaan hänelle suoraan. Panimo tekee
siis kaksi laskua: toisessa se laskuttaa asiakasta paikallisen kauppiaan
nimissä, niin että rahat kulkeutuvat kauppiaan
tilille, ja toisessa se laskuttaa kauppiasta pienemmällä summalla. Tämä on
viranomaisten ehdotus toimintamalliksi, kun olemassa oleva laki
ei suoramyyntiä salli. Menettely on kuitenkin hankala ja
teennäinen eikä mahdollista tuotteiden suoramyyntiä panimovierailijoille.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan, että alkoholilain
14 §:ää voitaisiin muuttaa siten,
että käymisteitse valmistetun, enintään
4,7 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän
alkoholijuoman vähittäismyyntiä saa alkoholiyhtiön
lisäksi harjoittaa se, jolle lupaviranomainen on myöntänyt
tätä koskevan vähittäismyyntiluvan,
sekä lupaviranomaisen luvalla alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
annetun lain 9 §:n tarkoittama yritys, elikkä nimenomaan
tämä pienpanimo, itse valmistamiensa tuotteiden
osalta.
Myös vähittäiskaupan edunajaja, Päivittäistavarakauppayhdistys
PTY, puoltaa myynnin sallimista pienpanimoille. Kuitenkaan suoramyynnin
ulottaminen yli 4,7 prosentin alkoholijuomiin ei sen sijaan liene
viranomaisten mielestä perusteltua, koska näin
ollen heidän mukaansa pitäisi oikeus sallia myös
muille eurooppalaisille yli 4,7 prosentin oluille. Toimenpiteellä syrjittäisiin
muista jäsenvaltioista peräisin olevia tuottajia,
jotka pääsevät Suomen markkinoille vain
Alkon kautta, ja samalla ratkaisu olisi ilmeisesti ristiriidassa
Alkon monopoliaseman kanssa. Sen vuoksi tässä aloitteessa
on rajattu tämä suoramyynti koskemaan näitä alle
4,7 prosentin oluita.
Alkoholilain kokonaisuudistuksen tarkoitus on lisätä lainsäädännön
ja valvonnan mahdollisuuksia estää alkoholihaittoja
sekä kehittää paikallisia mahdollisuuksia
vaikuttaa elinympäristön turvallisuuteen ja häiriöttömyyteen.
Tämän lain valmistelu on menossa, ja lakiehdotus
on tarkoitus jättää eduskuntaan vielä ennen
juhannusta. Toivon, että pienpanimoiden tukeminen sallimalla
tämä edellä mainittu suoramyynti tulisi osaksi
tätä alkoholilain kokonaisuudistusta. Näinä taloudellisesti
haastavina aikoina meidän tulee tehdä kaikki voitavamme
kotimaisen teollisuuden toimintaedellytysten parantamiseksi, varsinkin
kun sillä ei tässä tapauksessa voida
katsoa olevan haitallisia sosiaalisia tai terveydellisiä vaikutuksia,
vaikka panimoteollisuudesta onkin kyse.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pienpanimoiden suoramyynnin mahdollistama
laki tukisi paitsi suomalaista yrittäjyyttä, paikallista
pienyritystoimintaa, myös tällaista eurooppalaisen
juomakulttuurin rantautumista Suomeen.
Ollaan ihan aidostikin huolissaan toki näistä alkoholihaitoista
Suomessa, mutta kuten edellisissä puheenvuoroissakin kuvattiin,
niin tällä lailla tähän tuskin
olisi suurempaakaan vaikutusta.
Olen sitä mieltä, että alkoholipolitiikasta
Suomessa kun vastaa sosiaali- ja terveysministeriö, niin
välillä se näkökulma on liian
yksipuolinen. Me voimme yrittää erilaisten kieltojen
ja lakien avulla suitsia alkoholinkulutusta, mutta alkoholilainsäädännön
kiristämisen rinnalla tulisi pohtia, millaiset muunlaiset
muutokset toiminnassa voisivat eurooppalaistaa suomalaista juomakulttuuria
ja toisaalta tarjota piristysruiskeen kotimaiseen yrittäjyyteen.
Itse uskon, että lopulta alkoholiperäisistä haitoista
johtuvaa pahoinvoinnin kierrettä ei pysäytetä rajoituksilla
vaan suomalaisen juomakulttuurin pysyvillä muutoksilla,
ja siinä auttaa paitsi aika myöskin ehkä tämäntyyppiset
pienet eleet kulttuurin muuttumisessa. Lisäksi olisi myös
tasapuolista, että pienpanimoille olisi sama kohtelu kuin
tilaviineillekin. Tämä on eräänlainen, ehkä tällainen
yrittäjien yhdenvertaisen kohtelun ja tasa-arvon kysymys
myös.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, onko kohtuutonta
puhua asiasta ihan selvin päin, mutta koetetaan kuitenkin
suoriutua tästä.
Lakialoite on erityisen kannatettava. Siinä ei ole
kuin yksi pieni puute, ja se on se, että tilavuusprosentin
rajan, 4,7, pitäisi olla niin, että se on siellä oluen
normaaleissa prosenteissa, kun meillä erikoisoluita valmistetaan.
Alkon myymälöissä tällä hetkellä löytyy
kyllä riittävän suuri kirjo ulkolaisia
isojen yritysten, kansainvälisten konsernien valmistamia
erikoisoluita, joista sitten löytyy jopa se 14 prosenttiakin
pintahiivaoluista. Mutta kyllä uskoisin, että suomalaisen
työn, suomalaisen elintarviketyöntekijän
osalta ja kaiken kaikkiaan niitten isojen kansainvälisten
monopolien rinnalle pitää luoda mahdollisuudet
yrittäjyydelle, joka tukee suomalaista työtä,
suomalaista alkutuotantoa, puhdasta ohraa, mitä meillä tässä maassa
on.
Sinällään on siis pakko tukea Elorannan
tekemää esitystä, joka mahdollistaa jälleenmyynnin. Se
olisi oikea suunta, oikea askel siihen suuntaan, että me
kaikkia näitä kansantaloudellisesti merkittäviä asioita,
työtä, toimeentuloa, verotuloja, tässä maassa
voisimme edistää.
Meidän tarvitsisi tehdä ehkä Alkonkin
osalta tässä yhteydessä jonkinnäköisiä velvoittavia
päätöksiä niin, että maakunnallisesti
Alkojen pitäisi ottaa joko vuorovuosittain tai menekin
arvioinnin osalta maakunnassa valmistettuja paikallisia tuotemerkkejä hyllyihin.
Onko se sitten menekin mukaan niin, että yrittäjä kantaa
hyllyyn jääneestä tuotteesta oman riskinsä,
jolloin sitten yrittäjä itse on osallisena siihen,
kuinka tappiollinen toiminta tulee taloudellisesti katetuksi? Mutta
jotenkin niin, että meidän omat tuotteet tulisivat myös
Alkon hyllyihin. Erityisen tärkeätä on
se, että pienpanimoiden tuotteet rinnastettaisiin kotiviineihin
ja samanlaisella myyntioikeudella.
On varmasti harkittavaa siinä, että olisi
ehkä liian suuri seikkaperäinen lakimuutos, jos
me antaisimme mahdollisuuden, että ravintolayhteyksissä pienpanimoilla
olisi jälleenmyyntioikeus. Ehkä sitten tulee niin
iso viidakko, että ehkä me sitten pitäydymme
tässä kohtaa vielä tarkastelemassa sitä,
että myynti tapahtuu sitten panimoiden ohessa olevista
kioskeista taikka hyllyistä. Mutta jossakin kohtaa meidän
on pakko ehkä avartaa tätä omaa näkemystämme
siitä, kuinka voidaan pienpanimoiden tuotteita myydä myös siellä tekopaikassa.
Monen pienpanimon yhteydessä toimii ravintola, jonka kautta
voitaisiin kyllä mielestäni samoilla myyntisäädöksillä tälläkin
hetkellä lopettaa ulosmyynti sitten kello 21, niin että ei
tämä ihan suuri harppaus olisi.
Kannatan Elorannan tekemää esitystä ja
uskon, että kun huomisaamu tulee, niin tulee täydentävä lakiesitys
siitä, että prosenttimäärä muotoutuu
sinne 8,5:een, jota pienpanimoissa kyllä ollaan toivottu,
koska laadukkaan oluen paneminen tarkoittaa sitä, että sitä ei
väkipakolla koeteta niin sanotusti plissata. Miksi maidosta
tehdä kurria?
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Elorannan tekemä lakiesitys
on erittäin kannatettava ja kuvaa minun mielestäni
hyvin sitä suomalaista pienpanimotoimintaa ja sen ongelmia saada
tuotteensa markkinoille. Ne olisivat hassunhauskoja, jos ne eivät
olisi niin surullisia. Eli kioskissa pitää olla
valikoima, määrätty määrä elintarvikkeita
kattavasti eri tuoteryhmistä. Tämä on
pikkuisen jäänteitä siltä ajalta,
kun ennen, kun ravintolaan meni, piti ottaa vähän
leipää ennen kuin sai sitä olutta. Ei
viinakaupassakaan tai Alkon myymälöissä ole
leipää myytävänä, ja
silti alkoholia sieltä ihan hyvin myydään
ja laadukkaita tuotteita sen lisäksi. Eli tämä,
että sieltä tilalta tai panimolta saisi suoraan
myydä niitä omia tuotteitaan vierailuryhmille,
tai miksei kaikille ja nimenomaan kaikille, jotka sieltä kävisivät
niitä hakemassa, on minun mielestäni kaiken kaikkiaan
erittäin kannatettavaa.
Lakialoitteessa puututaan myöskin siihen, että se
ei aiheuttaisi sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia.
Kyllä se varmasti on niin, että nämä ihmiset,
jotka sitä viinaa läträävät
ihan niin kuin enemmän edestä ja niitä ongelmaisia
ovat, eivät kyllä näitä erikoisoluita
lähde sieltä panimolta hakemaan, vaan sieltä lähimmästä lähikaupasta, missä sattuu
ovi auki olemaan, se haetaan.
Tämä on nimenomaan tällaista kansallista identiteettiä myöskin,
osa paikallisuutta, kansallista identiteettiä. Ajatellaan
vaikka Sysmän sahtia. Se on yksi niitä maamerkkejä,
jotka käytännössä kaikki Suomessa
tietävät.
Loppujen lopuksi sanon, että erinomaisen kannatettava
lakiesitys.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Elorannan lakialoitetta.
Pienpanimoille tulee sallia mietojen alkoholijuomien eli tässä tapauksessa
siis enintään 4,7 prosenttia alkoholia sisältävien
oluiden ja siidereiden myyminen suoraan panimoilta. Vallitseva tilanne, jossa
juomien suoramyynti panimoilta edellyttää elintarvikekioskin
perustamista, on kaikkine lupaprosesseineen kovin byrokraattinen.
Toinen menettelytapa pienpanimoiden tuotteiden myymiseksi on juomien
myyminen paikallisen kaupan kautta. Tämä viranomaisten
ehdottama menettelytapa tuntuu kuitenkin kovin keinotekoiselta.
Pienpanimoilla on alueellisesti merkittävä rooli
työllistämisen näkökulmasta.
Niillä on merkitystä myös matkailun kannalta.
Pienyrittäjien yritystoimintaa on helpotettava karsimalla
turhaa byrokratiaa. En usko suoramyynnin sallimisen pienpanimoille
myöskään millään muotoa
lisäävän alkoholin negatiivisia kansanterveydellisiä vaikutuksia.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aivan alkuun täytyy todeta,
että suomalainen alkoholipoliittinen keskustelu on leimallisen
traumaperäistä, ei ehkä tänään
täällä salissa, mutta hyvin helposti
se sitä on. Alkoholihaittojen vaikutukset ovat tulleet
tutuiksi varmasti meille kaikille ihmisille läheisen työkaverin
tai tutun kautta. Tämä vaikuttaa keskusteluun
sillä tavoin, että jos puolustat vaikkapa kotimaista
pienpanimo-teollisuutta, sinut leimataan välipitämättömäksi alkoholin
haittojen suhteen. Sama toimii myös toisin päin:
jos haluat keskustella avoimesti alkoholin haittojen ehkäisystä ja
siihen liittyvistä keinoista, sinut leimataan helposti
holhoavaksi tiukkapipoksi.
Toivoisin meidän hiljalleen siirtyvän aikaan, jolloin
voimme keskustella kotimaisen pienpanimotoiminnan edellytysten parantamisesta
tai kotimaisen juomakulttuurin kehittämisestä ja
olla samaan aikaan huolissamme alkoholin suurkäytön
terveysvaikutuksista. Meillä on Suomessa tällä hetkellä nopeasti
kasvava, työpaikkoja luova pienpanimosektori. Panimokulttuurin
nousu linkittyy vahvasti ruokaan liittyvän kiinnostuksen
kasvuun. Ihan samalla tavalla kuin ruokakulttuurissakin myös
juomapuolella kasvava kiinnostus kohdistuu makuun. Ihmiset hakevat uusia
makuja ja sen myötä kokemuksia. Tämä on mahdollisimman
kaukana määrään perustuvasta humalahakuisesta
juomisesta.
Itseni on hyvin vaikea nähdä yhtäläisyyttä alkoholin
suurkulutuksen ja kotimaisten pienpanimotuotteiden välillä.
Lähtökohtaisesti pienpanimotuotteet ovat kalliimpia,
joten niitä lähtökohtaisesti kulutetaan
vähemmän kerralla. Suurkulutus liittyy nähdäkseni
viinien hanapakkauksiin, oluen suuriin monipakkauksiin ja väkeviin
juomiin. Siksi ongelmia tulisikin lähteä korjaamaan sieltä,
missä ongelmia on, ei summittaisesti vaikeuttamalla koko
alan toimintaa ja olemassaoloa.
Arvoisa puhemies! Tämä edustajakollega Elorannan
aloite korjaisi toteutuessaan yhden käsittämättömän
epäloogisuuden suomalaisessa al-koholilainsäädännössä.
Kysymys on byrokratian purkamisesta ja normaalin pienyritystoiminnan esteiden
purkamisesta. Aloite on varsin hyvin perusteltu ja siten myös
kannatettava.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on tyypillinen aloite,
joka lähtee niistä käytännön
ongelmista, mitä meillä Suomessa on. Tässä voisi
käyttää vertausta maalaisjärkeen.
On vaikea ymmärtää, kun liikkuu maaseudulla,
missä on pienpanimoita taikka viinitiloja, joissa on myöskin
viininmyyntiä, miksikä ei tätä olutta voisi
sitten sieltä mukaansa ostaa. Siinä mielessä tämä on
erittäin järkevä ja kannatettava aloite. Toivonkin,
että kun toukokuussa ministeriö antaa alkoholilain
kokonaisuudistuksen eduskunnalle, niin tästä voitaisiin
siinäkin yhteydessä keskustella.
Itse olisin valmis menemään vielä muutaman prosentin
pidemmälle. Meillä on esimerkiksi Valamon luostari,
joka tekee hyviä viinejä ja lisäksi tekee
myös likööreitä. Nämä liköörit
sitten muutamalla prosentilla ovat niitä, joita ei saa
myydä ulos, vaikkakin niitä viinejä saa
myydä. Se on paitsi hankalaa käytännössä myöskin
aivan älyllisesti epärehellistä, miksi
näin ei voisi olla. Täällä on
jo monta kertaa todettu, että alkoholin suurkulutukseen
tuskin nämä tilaviinit taikka pienpanimot syyllistyvät,
sen lietsomiseen ja kasvattamiseen, vaan ehkä se asiakaskunta
on hiukan toisenlaista kuin sitten joka paikasta, R-kioskeilta ja huoltoasemilta,
olutta hakevat ihmiset ovat.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä salissa on
paljon puhuttu työpaikkojen luomisesta ja maaseudun elinvoimaisuudesta.
Nyt olisi kerrankin hyvä mahdollisuus pienellä lakimuutoksella
edistää kumpaakin. Pienpanimot joutuvat tällä hetkellä taistelemaan
olemassaolostaan suurpanimoita ja viinitiloja suosivan lainsäädännön
takia, kuten täällä on tänään
todettu.
Suomalaisten kiinnostus olutkulttuuriin on korkeista veroista
ja holhoavasta lainsäädännöstä huolimatta
kasvanut huimaa vauhtia viime vuosien aikana. On viitteitä siitä,
että meidän juomakulttuuri on vihdoinkin eurooppalaistumassa
myös tämän oluen osalta. Nyt kun saatavilla
on jo lukuisia laadukkaita erikoisoluita sen bulkkilagerin lisäksi,
niin monet ovat huomanneet, että olut voi olla paljon muutakin
kuin vain se päihtymisväline. Tosin, kuten täällä ovat
monet edustajat todenneet, päihtymiseen on tähänkin
saakka kyllä pääsääntöisesti
käytetty muitakin aineita, näitä olutta
vahvempia aineita enemmänkin.
Tämä edustaja Elorannan lakialoite on erinomaisen
kannatettava, koska se lisää maaseudun elinvoimaisuutta
sekä luo uusia työpaikkoja panimoalan lisäksi
myös matkailu-, hotelli- ja ravintola-alalle. En usko,
että lakimuutos tulisi lisäämään
alkoholin ongelmakäyttöä millään
tavoin, ja sillä tuskin olisi mainittavaa vaikutusta myöskään
kokonaiskulutukseen. Tosin tämä 4,7 tilavuusprosentin
raja, jota tässä aloitteessa esitetään,
jää vielä haittaamaan pienpanimoiden
toimintaa, sillä pienpanimot tuottavat pääsääntöisesti
oluita, joissa alkoholia on luonnostaan 5—6 prosenttia
tai jopa hieman enemmänkin, kuten täällä nyt
vaikka edustajat Myllykoski ja Viitamies ovat todenneet.
Tämä lakialoite on kuitenkin erinomainen askel
oikeaan suuntaan, ja siksi kannatankin tätä aloitetta.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Elorannan aloite on erittäin
kannatettava. Pienpanimoiden oluen suoramyynnin mahdollistaminen
tukee paikallista pienyritystoimintaa ja elävöittää maaseutua.
Lähiruokabuumi on jo nyt vahvistanut pienpanimoiden myyntiä. Aloitteessa
on kuitenkin hyvin tuotu esiin tuottajien haasteet, kun myynti on
sallittu vain elintarvikekioskien yhteydessä. Vihreiden
puoluekokous on myös ottanut tässä aloitteessa
esitettyyn asiaan myönteisen kannan. Viime toukokuussa Espoon
Dipolissa hyväksyimme kokousaloitteen, jossa esitettiin
pienpanimo-oluiden suoramyyntiä suoraan tuottajilta. Myynnin
salliminen olisi loogista ja oikeudenmukaista siksikin, että viinien
tilamyynti on ollut sallittua jo vuodesta 1995.
Edustaja Myllykoski nosti omassa puheenvuorossaan esiin sen,
että erikoisoluiden alkoholiprosentti voi olla yli 4,7,
kun taas tässä aloitteessa on rajattu 4,7 prosenttiin
tämä myyntimahdollisuus. Mielestäni tätäkin,
siis korkeampaa prosenttia, voisi harkita, jotta tuotevalikoima
olisi monipuolinen.
Kiitän edustaja Elorantaa siitä, että hän
nosti tämän asian eduskuntakäsittelyyn.
Aloite on saanut varsin laajaa kannatusta. Toivon, että se
voisi tulla hyväksytyksi, tai vähintäänkin,
että alkoholilain kokonaisuudistuksessa otettaisiin asia mukaan.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy todeta, että nyt
on kyllä erinomaisen hyvä aloite meillä tässä käsittelyssä.
Tämä on pieni lakimuutos, mutta vaikutus on suuri
pienpanimoille. Siellä varmasti usko työhön
ja oluen panemiseen palautuu, kun saavat oikeuden myydä olutta
suoraan panimolla käyville vierailijoille.
Minusta tämä este, ettei sitä olutta
voi sieltä myydä, on keinotekoinen, ja varmaankin
osana näitä turhien säännösten
purkutalkoita, mitä täällä yritämme
harjoittaa, voisi tällaisenkin rajauksen poistaa. En usko,
että tämä myyntioikeus kasvattaisi alkoholinkulutusta
kokonaisuudessaan. Varmastikin suurkuluttajat hankkivat juomansa
muualta eivätkä tällaisia erikoisoluita
sieltä panimolta.
Kuten tässä moni totesikin, niin miksei tämä prosenttimäärä voisi
olla sitten siinä myytävässä tuotteessa
suurempikin, kun monet hyvätkin oluet ovat sitten vahvuudeltaan
5 prosentin luokkaa tai himpun yli. Mukavahan olisi sellaisiakin
sitten mukaan sieltä panimolta ostaa.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! Tämä lakialoite on
hyvä sen takia, että se on askel eurooppalaisen
alkoholipolitiikan suuntaan. Pitkään alalla olleena
uskallan sanoa, että Suomen alkoholipolitiikka on monesti
ollut veropolitiikkaa eikä alkoholipolitiikkaa. Tämä on
askel parempaan suuntaan.
Toivottavasti kaikki ovat nyt huomanneet, että mitä enemmän
alkoholipolitiikka liberalisoituu maassamme, sitä vähemmän
kuluu alkoholia, varsinkin nuorison keskuudessa. Meidän
nuoriso on eurooppalaistunut viime aikoina. Euroopassa katsotaan
päihtyneen nuoren olevan sairas, ja sitä kukaan
nuori ei halua olla. Nuori käyttää alkoholia
seurustelujuomana eikä sen takia, että humaltuisi.
Minä edustan sitä ikäryhmää,
joka on elänyt kaikkien alkoholikieltojen keskellä ja
näin ollen joskus käyttänyt alkoholia
väärin. Olen tässä asiassa täysin
samaa mieltä kuin edustajat Kärnä ja Myllykoski.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä suomalaisilla on ongelmalähtöinen
suhtautuminen niin alkoholiin kuin alkoholipolitiikkaan. Tämä näkyy
myös tämän kyseessä olevan lakialoitteen
tarpeesta, koska suoramyynti tällä hetkellä pienpanimoista
ei ole mahdollista ilman elintarvikekioskeja tai myyntiä kaupoista.
Kuten täällä salissa on aikaisemminkin
mainittu, tämä lain pykälä on
kuin tuulahdus 60-luvun alkoholipolitiikasta.
Mietojen alkoholijuomien myynti niitä valmistavien
pienpanimoiden toimesta olisi valvottua, ja juomia tuskin ostettaisiin
vain määrän vaan ennen kaikkea laadun
takia. Tämä laatutietoisuus osaltaan ohjaisi mietojen
alkoholijuo-mien kulutusta pois kauppojen mäyräkoirista pienpanimoiden
hinnaltaan ja laadultaan korkeatasoisten tuotteiden pariin.
Lakialoitteella olisi myös työllistämistä edistäviä vaikutuksia
ja ennen kaikkea vaikutusta pienyrittäjyyteen. Tältäkin
osin kannatan lämpimästi edustaja Elorannan tekemää lakialoitetta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Aloite on hyvä. Siinä on
tosiaan ainoana heikkoutena tuo 4,7 voltin raja, elikkä se
ei ole ajanmukainen. Siinä on muita lakipykäliä,
mitkä tietysti asettavat sen tuohon, joten se on hyvä lähtökohta,
mutta todellisuudessa tämä rajoittaa pienpanimoiden toimintaa
aika laajasti, kuten tässä on monessa puheenvuorossa
todettu.
Tämmöisen pienpanimon yhteydessä hyvin usein
on panimoravintola, toimii tuolla kaupunkien taajamissa. Se on hyvin
semmoinen elävä kaupunkikuvan luoja myös,
joten tämmöistä pienyrittämistä muutenkin
kannattaa tukea. Mutta on tosiaan ihmeellistä se, että siinä panimoravintolassa
sisällä voidaan myydä sen pienpanimon
tuotteita mutta ovesta ulos ei saa myydä, ellei jostain
siivouskaapista tehdä sitä elintarvikekioskia,
missä makaa sitten joku ketsuppipullo seurana, että se
on nimellisesti kioski tai kauppa.
Eli kyllä tämmöisistä teennäisistä asioista
pitää päästä irti.
Toivottavasti tämä otetaan kunnon käsittelyyn
ja samassa käsittelyssä nostetaan myös
tuo alkoholiraja ylöspäin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa käytetään
liikaa alkoholia, ja alkoholihaittojen ehkäisy on toki
tärkeä asia, mutta tällä lakialoitteella
ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.
Kysymys on pienpanimoiden kannattavuudesta, ja kannatan lämpimästi
tätä lakialoitetta.
Olen samaa mieltä myös edustaja Viitamiehen
kanssa siitä, että myös tilalikööreiden
myyntiä viinitiloilta suoramyyntinä voisi edistää,
sillä se lisäisi myös näiden
viinitilojen kannattavuutta, ja näin tukisimme myös
maaseudun elinkeinoja. Sekään ei aiheuttaisi alkoholihaittojen
lisääntymistä, koska kysymys on erikoistuotteista, joita
ostetaan nimenomaan laadun takia.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä Elorannan
tekemää lakialoitetta enkä toista sitä,
mitä tässä salissa on sanottu. Mutta tuon
sellaisen uuden näkökulman myöskin tähän mukaan,
että talousvaliokunnassa käsiteltiin lakia kuitinantovelvollisuudesta.
Tämän kuitinantovelvollisuuden ulkopuolelle jätettiin
silloin maatiloilta tapahtuva myynti. Nyt sitten tämmöinen
panimo tai viinitila, joka sijaitsee maatilalla, ei kuuluisi tämän
kuitinantovelvollisuuden piiriin. Toivon menestystä tälle
lakialoitteelle niin, että tämä tulisi
hyväksytyksi, mutta siinä samassa yhteydessä sitten
maatilamyynti pitäisi sisällyttää tämän
kuitinantovelvollisuuden piiriin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! On pakko sanoa, että tällä lakialoitteella Suomea
ei saada selväksi eikä mäyräkoiran
ostajaa muuttamaan mieltymyksiään laatuoluisiin. Mutta
tämä lakialoite on peruslataukseltaan niin kannatettava,
että se tämmöisen entisen työläisnuoren,
nykyisen vain kansanedustajan, mielestä on suomalaisen
työn, työntekijöiden kannalta niin tärkeä,
että olisi sulaa hulluutta, etteikö tämä lakialoite
etenisi myötätuulessa eduskuntakäsittelyssä.
Toivon, että tämä todellakin otettaisiin vakavasti
ja vietäisiin lopputulokseen, joka mahdollistaa pienpanimoitten
jälleenmyynnin.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitän edustajia hyvästä keskustelusta.
Tosiaan pienpanimoteollisuudenkin toiveena on ollut se, että suoramyynti
voitaisiin sallia myöskin näille yli 4,7-prosenttisille
oluille. Mutta olen saanut sen käsityksen, että tämän
tavoittelu ai-heuttaa sen verran hankalia käytännön
ongelmia muun muassa juuri tämän Alkon monopolin
ja EU-kilpailun suhteen, joten olen ajatellut, että on parempi
tavoitella ensin tätä asiaa. Toivottavasti toteutuu
pikapuoliin. Ehkä sitten hyvien käytäntöjen
myötä voidaan mennä asiassa eteenkinpäin,
muun muassa näihin tilalikööreihin ja
vahvempiin oluihin, mistä on puhuttu. Eikö se
niin ole, että se vanha sananlasku kuuluu, että parempi
pyy pivossa kuin kymmenen oksalla? Ehkä tässä on
just siitä kysymys. Tosiaan pienpanimot voivat jatkossakin
valmistaa vanhaan tapaan myös näitä vahvempia
oluita, mutta suoramyyntiä niille ei sallittaisi.
Sitten myöskin voisi sanoa sen, että ihan
kaikki pienpanimot eivät sijaitse tiloilla vaan ovat ihan
itsenäisiä panimoyrityksiä. Siinä mielessä tätä kuittiasiaa
varmaan sitten pitää harkita siitä näkökulmasta.
Tosiaan, niin kuin täällä ovat monet
todenneet, pienpanimot luovat tuotteillaan maaseudun elinvoimaisuutta,
kansallista identiteettiäkin, matkailun edellytyksiä,
ruokakulttuuria, vahvistavat lähiruokabuumia. Hyviä asioita
on tullut keskustelussa esille, ja todella toivon, että asia saadaan
nyt eteenpäin tai viimeistäänkin sitten siinä alkoholilain
kokonaisuudistuksen yhteydessä. — Kiitos vielä keskustelusta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä meillä on
nyt yksi sellainen innovatiivinen asia, mihin kannattaisi oikein
todella tarttua. Meiltä katoavat työpaikat, isot
työpaikat ja pienet työpaikat. Tässä on
nyt yksi esimerkki siitä, miten pystyisimme tukemaan pk-toimintaa,
miten pystyisimme tukemaan työllisyyttä ja tukemaan
kauppaa. Sen lisäksi mahdollisesti saisimme vielä jopa
vähän mainettakin, kun kyllähän meillä nyt
kuitenkin kesällä käy vieraitakin täällä,
jotka haluavat maistella Suomessa pantua olutta.
Sen sijaan minusta on vähän kaksinaismoralistista
se, jos tähän pannaan sellainen keinotekoinen
raja, kuinka paljon siinä saa nyt näitä prosentteja
sitten olla. Olut on olutta, olipa se sitten ykkösolutta
tai nelosolutta tai mitä se nytten on. Mutta jos se olueksi
lasketaan, niin minun mielestäni varsin hyvin sitä voitaisiin
silloin myydä sieltä tilalta. Jos siihen halutaan
jotenkin puuttua, miten sitä myydään
ja kuinka paljon sitä myydään, niin tietysti
voi olla rajoitteita, että ei nyt myydä niin kuin
lavakaupalla yksityiskäyttöön, että katsottaisiin
vähän niin kuin tuolla Viron puolellakin, että sen
verran, mitä pystyy varmasti itse kantamaan ja pystyy itse
käyttämään, pitäisi
saada myydä.
Suomessa on erittäin hyviä tiloja, missä tehdään
olutta, pienpanimoita, ja sen lisäksi meillä on
erittäin hyviä viinitiloja. Kyllä näissä pitäisi olla
semmoinen yhteneväinen kohtelu ja näitä pitäisi
saada myydä. Meillä tehdään
muuten viinitiloilla myöskin likööriä,
ja sitä ei saa sieltä myydä ulos, mikä on
sinänsä vähän kummallista, että sitä ei
saisi itse asiassa tehdä eikä edes käyttää siellä ymmärtääkseni.
Nämä ovat asioita, jotka pitää uskaltaa
ottaa esille, ja tästä pitää kaikki peikot
ottaa pois. Emme me enää vuonna 2014 kysy, miksi
Jeppe juo, vaan Jeppe saattaa juoda nyt ihan sen takia, että haluaa
nauttia, tuntea sen hyvän maun.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Siinä mielessä oli
ilo kuulla, vaikka harvalukuinen on tämä edustajaporukka
täällä, että kaikilla on yhteneväinen
näkemys, että edustaja Elorannan tekemä lakialoite
on hyvä, ja samoilla linjoilla olen, vaikka en ole tätä lakialoitetta
allekirjoittanut. Näen, että yritteliäisyyttä tässä maassa
on tuettava, ja nämä pienpanimot edustavat nimenomaan
sitä puolta. Sitten on myös tämä alueellinen
näkökanta, siellä luodaan niille alueille
uutta näköalaa ja noin poispäin. Se on
ihan oikeansuuntainen.
Tietysti tuosta prosentistakin voi olla ihan toista mieltä.
Se voisi olla vähän korkeampikin, mutta aloitellaan
nyt tällä 4,7:llä ja katsotaan, kun saadaan
tämä asia eteenpäin, ja toivottavasti se
saadaan: koska tämä on tullut hallituspuolueen
edustajan taholta, niin tämä menee sitten myönteisesti
myös täällä eduskunnassa eteenpäin.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eloranta on tehnyt ilmeisesti erinomaisen
hyvän aloitteen, ainakin sitä on täällä salissa monessa
puheenvuorossa kehuttu pienyrittäjyyttä tukevaksi.
Itsekin nämä aloitteen perustelut luettuani päädyn
siihen, että kyllä tämä varmasti pienyrittäjyyttä Suomessa
edistäisi ja tukisi. Joskus käy kuitenkin niin,
että näistä hyvin monista kannatuspuheenvuoroista
huolimatta, joita tässä salissa käytetään,
nämä aloitteet eivät lähde etenemään
kuitenkaan lainsäädännöksi,
ja siltä varalta edustaja Elorannan, aloitteen tekijän,
kannattaisi ehkä hallituspuolueen edustajana kääntyä hallituksen
ministereitten ja lainvalmistelijoitten puoleen ja tuottaa se aloite
sitä kautta tänne uudelleen, jolloin se saattaisi
sitten muuttua lainsäädännöksi.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin edustaja Myllykoski tuossa
aikaisemmin, joka pessimistinä uskoi, ettei pienpanimoiden
suoramyynnillä olisi vaikutuksia näiden mäyräkoirien
myyntiin kaupoista, minä olen kyllä niin toiveikas,
että ihan varmasti on. Suomalaisiin vaikutetaan alkoholipolitiikan
sisällöillä ja ennen kaikkea sillä,
että tuommoinen humalahakuinen juominen siirtyy enemmän
tämän nautinnon puolelle. Sitä nautintoa
kannattaa mieluummin hakea niistä juomista illalla kuin
siitä tuskasta, joka aamulla tulee, ja sitä kulttuuria
edustavat mäyräkoirat. Pienpanimot ja yrittäjät
näiden panimoiden takana edustavat työpaikkoja
ja uutta kulttuuria, ja eläköön sellainen
kulttuuri.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Vielä muutama sana tästä 4,7:n rajasta,
jonka olen tähän asettanut. Täällä tuli
varmasti paikalle ihmisiä, jotka eivät ehkä kuulleet
tuota esittelypuheenvuoroa.
Elikkä tosiaan Pienpanimoliitto ja tietyt viranomaistahot
ovat käyneet tästä asiasta keskustelua
myös julkisuudessa, ja tuossa keskustelussa tuli viranomaisten
taholta esille, että suoramyynnin ulottaminen sinne yli
4,7-prosenttisiin alkoholijuomiin ei ole perusteltua siitä näkökulmasta,
että silloin se pitäisi sallia myös muille
eurooppalaisille yli 4,7-prosenttisille oluille, ja silloin heitä syrjittäisiin,
koska he pystyisivät tulemaan markkinoille ainoastaan Alkon
kautta, ja se ongelma tulee tästä. Sitten myöskin
Alkon monopoliaseman kanssa tämä asia olisi ristiriidassa, elikkä tämä raja
johtuu siitä, mutta ehkä se on parempi lähteä tästä liikkeelle
ja ehkä sitten jatkossa vähän perusteellisemmin
sitten puuttua tähän kokonaislainsäädäntöön.
Olen tosiaan keskustellut tästä aloitteesta muun
muassa ministeri Huovisen kanssa, joka on vastuussa alkoholilain
kokonaisuudistuksesta, ja toivon todellakin, että ministeri
esikuntineen suhtautuu tähän positiivisesti, mutta
niin kuin kerroin, niin ministeriön virkamiehistössä ainakin
on positiivista suhtautumista. Toivotaan, että asian kanssa
käy hyvin. — Ja kiitos vielä kerran keskustelusta!
Keskustelu päättyi.