Täysistunnon pöytäkirja 16/2014 vp

PTK 16/2014 vp

16. TORSTAINA 27. HELMIKUUTA 2014 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Ympäristöhallinnon lupa- ja valitusmenettelyiden nopeuttaminen

Heikki Autto /kok:

Arvoisa puhemies! Liika byrokratia haittaa kansantalouttamme merkittävästi. Luonnonvarojemme kestävä hyödyntäminen pyörii vajaateholla liian hallinnollisen taakan vuoksi. Osaavasta työvoimasta ja uusista innovaatioista ei ole hyötyä, jos investoinnit jäädytetään vuosiksi lupajonoon. Aikaa tuhraantuu kaavaratkaisujen käsittelyyn, yva-menettelyyn, ympäristö-, rakennus- ja monien muiden lupien hakuun, valituskierroksista puhumattakaan. Lupajonoissa makaa investointipotentiaalia satojen ja satojen miljoonien eurojen arvosta. Kun tämä muutetaan suomalaisiksi työpaikoiksi, lienee selvää, että lupaviidakon raivaamiseen on ryhdyttävä heti.

Hallituksen päätöksessä rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta todetaan, että merkittävissä lupahankkeissa otetaan käyttöön välittömästi toimintamalli, joka parantaa toiminnanharjoittajan ja lupaviranomaisten välistä tiedonkulkua jo ennen lupahakemuksen jättämistä sekä nopeuttaa lupaprosessia. Kysynkin ministeri Niinistöltä: onko tämä toimintamalli otettu välittömästi käyttöön, ja miten muut (Puhemies koputtaa) lupa- ja valitusmenettelyiden nopeuttamiseen liittyvät hankkeet etenevät?

Ympäristöministeri Ville Niinistö

Arvoisa puhemies! Ensi alkuun täytyy tietysti todeta, että luvituksella ja valvonnalla ja ympäristövaikutusten arvioinnilla varmistetaan, että elinkeinohankkeet toteutetaan järkevästi niin, ettei meidän vesistöihin, ilmaan ja maaperään, pohjavesiin tule merkittävää haittaa ihmisten terveydelle tai luonnolle. Nämä ratkaisut edistävät sitä, että hankkeet on myös fiksusti ja taloudellisesti suunniteltu. Eli tavoitteena on nopea mutta myös ympäristön ja yritysten kannalta tehokas lupahallinto, jossa saadaan hyviä tuloksia molemmista suunnista.

Nämä muutokset, mitä nyt ollaan tekemässä menettelyissä, on todellakin tarkoitettu siihen, että sekä ympäristö että talous hyötyisivät, ja meillä on tällainen ennakkokeskustelu-, ennakkoneuvottelumalli valmisteltu, jota on kokeiltu jo joillain seuduilla yhteistyössä ympäristöministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön kanssa niin, että toimintojen harjoittajat keskeisissä hankkeissa voivat etukäteen tulla luvittajan ja valvojan kanssa keskustelemaan, mitä heiltä edellytetään ja miten ne voi ennakoivasti ottaa huomioon niin, että kaikki prosessit menevät nopeasti. Myös lukuisia muita toimia on tehty lupahallinnon käsittelyjen nopeuttamiseksi.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.

Heikki Autto /kok:

Arvoisa puhemies! Ministeri kuvasi hyvin lupamenettelyjen tarkoituksen, ja tavoite on hyvä. Valitettavasti käytäntö ei toimi. Investointeja suunniteltaessa yrityksen on pakko pystyä luottamaan siihen, että vaaditut luvat on mahdollista saada kohtuullisessa ajassa. Kokoomuksen mielestä muun muassa käsittelytakuuta tulisi harkita samaan tapaan kuin hoitotakuuta terveydenhuollossa.

Monet ajankohtaiset lakihankkeet uhkaavat kuitenkin viedä kehitystä jopa kokonaan väärään suuntaan. Esimerkiksi energia-alan toimijat ovat esittäneet huolensa uuden, nyt eduskunnan käsittelyssä olevan ympäristönsuojelulain tulkinnasta ja sen vaikutuksista lupamenettelyihin. Miten, ministeri Niinistö, aiotte vedenpitävästi varmistaa, että uusi ympäristönsuojelulaki ei pitkitä tai hankaloita ympäristölupien myöntämistä ja näin heikennä Suomen energiaomavaraisuutta ja työllisyyttä?

Ympäristöministeri Ville Niinistö

Arvoisa puhemies! Kyseinen ympäristönsuojelulaki ja myös ympäristönsuojelulain uudistuksen seuraava vaihe itse asiassa pyrkivät juuri nopeuttamaan lupien käsittelyä ja tehostamaan valvontaa, valvonnan priorisoinnilla parantamaan sen laatua. Esimerkiksi sähköisen menettelyn avulla lupakäsittelyssä voidaan nopeuttaa käsittelyä ja saada toiminnanharjoittajille eri lupaprosessien etenemisestä tietoa ja varmistaa, että sieltä semmoisia katveaikoja voidaan lyhentää, ja lakiesitys siten nopeuttaa lupahallinnon toimintaa.

On myös nämä ennakoivat, keskustelevat menettelyt, mitä nyt ollaan jalkauttamassa, ja ollaan myös toteuttamassa tämmöisiä alueellisia yhteistyöfoorumeita toiminnanharjoittajien kanssa, joissa seudullisesti keskustellaan luvittavien ja valvovien ympäristöviranomaisten ja toiminnanharjoittajien kanssa vähän isommista kokonaisuuksista. Kaikki vie siihen suuntaan, että prosessit olisivat nopeampia. Myös henkilöstöresursseista on pidettävä huolta, ja meillä on kevään kehysriiheen myös näitten sujuvoittamistoimien lisäksi tämmöinen määräaikainen ruuhkanpurkuesitys, jotta voidaan nopeuttaa lupa-asioi-den käsittelyä myös (Puhemies koputtaa) henkilöstön määrää lisäämällä.

Antti Rantakangas /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Todellakin tässä luparuuhkassa on meillä paljon hyviä hankkeita. Ehkä tämä turvesoitten käyttöönotto on yksi sellainen, joka tällä hetkellä on erittäin ongelmallisessa tilanteessa. Meillä poistuu tuotannosta enemmän soita kuin uusia lupia saadaan kuntoon, ja siinä on tämä lupaprosessin hitaus yksi tekijä. Nyt ympäristönsuojelulaki antaa huonoimmillaan mahdollisuuden myöskin edelleen jarruttaa ja mielivaltaistaakin tätä turvetuotantoalueitten käyttöönottoa. Tämä on epäisänmaallista tilanteessa, jossa kivihiilen käyttö on korkeammalla kuin ehkä koskaan ja omat raaka-ainevarat jäävät todella hyödyntämättä.

Toinen näkemys liittyy siihen, eikö voitaisi monia lupia siirtää maakuntatasolta kuntiin päätettäväksi, esimerkiksi navettojen tuotantorakennusten luvat. On aivan turhaa byrokratiaa pitää niitä täällä maakuntatasolla.

Eli toivon kyllä, että tässä kysymyksessä hallitus pääsisi puheista tekojen tasolle vielä tällä kaudella eikä siirtäisi tätä kysymystä seuraavalle hallituskaudelle, jos olette aidosti tätä mieltä, ja on hyvä, että (Puhemies koputtaa) kokoomuskin on antanut taustatukea keskustan lisäksi tälle tavoitteelle.

Ympäristöministeri Ville Niinistö

Arvoisa puhemies! On hyvä tiedostaa se, että turveluvitusta on käsiteltävä luvituksessa hyvin huolellisesti johtuen siitä, että vesistöpäästöt ja niitten aiheuttamat ongelmat ovat eri paikallisten ihmisten keskuudessa suurta huolta herättävä kysymys, ja oletan, että ihmiset ovat sitä mieltä, että nämä asiat pitää asianmukaisesti käsitellä ja varmistaa, että on aina parhaat mahdolliset tekniikat käytössä. Myös toiminnanharjoittajat ovat valittaneet niin edellytetyistä vesistönpuhdistusratkaisuista kuin siitä, että lainsäädännön luonnonsuojeluvaatimukset eivät ole aina antaneet mahdollisuutta lupaan. Mitä vähemmän näitä valituksia tulee siltä puolelta, sitä vähemmän meillä on myös ruuhkia. Eli olen samaa mieltä siitä, että pitäisi löytää semmoinen yhteinen näkemys, miten näitä prosesseja voitaisiin nopeuttaa.

Meillä joka tapauksessa uusi ympäristönsuojelulaki johtaa siihen suuntaan, että ennakoitavuus paranee, ja annoitte kyllä, edustaja, vähän harhaanjohtavaa näkemystä siinä, että tässä olisi joitain ongelmia. Eli se, että näille arvokkaimmille luonnontilaisille soille, joilta ollaan ohjaamassa (Puhemies koputtaa) turvetuotantoa pois, tulee tämä yleinen luontoarvojen huomioon ottaminen, parantaa ennakoitavuutta ja lisää varmuutta siitä, onko lupaa ylipäätään mahdollista saada vai ei. Nykyään prosessit ovat monipolvisia (Puhemies koputtaa) johtuen lajinsuojelukysymyksistä.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.