Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Liika byrokratia haittaa kansantalouttamme
merkittävästi. Luonnonvarojemme kestävä hyödyntäminen
pyörii vajaateholla liian hallinnollisen taakan vuoksi.
Osaavasta työvoimasta ja uusista innovaatioista ei ole
hyötyä, jos investoinnit jäädytetään
vuosiksi lupajonoon. Aikaa tuhraantuu kaavaratkaisujen käsittelyyn,
yva-menettelyyn, ympäristö-, rakennus- ja monien
muiden lupien hakuun, valituskierroksista puhumattakaan. Lupajonoissa
makaa investointipotentiaalia satojen ja satojen miljoonien eurojen
arvosta. Kun tämä muutetaan suomalaisiksi työpaikoiksi,
lienee selvää, että lupaviidakon raivaamiseen
on ryhdyttävä heti.
Hallituksen päätöksessä rakennepoliittisen ohjelman
toimeenpanosta todetaan, että merkittävissä lupahankkeissa
otetaan käyttöön välittömästi
toimintamalli, joka parantaa toiminnanharjoittajan ja lupaviranomaisten
välistä tiedonkulkua jo ennen lupahakemuksen jättämistä sekä nopeuttaa
lupaprosessia. Kysynkin ministeri Niinistöltä:
onko tämä toimintamalli otettu välittömästi
käyttöön, ja miten muut (Puhemies koputtaa)
lupa- ja valitusmenettelyiden nopeuttamiseen liittyvät
hankkeet etenevät?
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Ensi alkuun täytyy tietysti todeta, että luvituksella
ja valvonnalla ja ympäristövaikutusten arvioinnilla
varmistetaan, että elinkeinohankkeet toteutetaan järkevästi
niin, ettei meidän vesistöihin, ilmaan ja maaperään,
pohjavesiin tule merkittävää haittaa
ihmisten terveydelle tai luonnolle. Nämä ratkaisut
edistävät sitä, että hankkeet
on myös fiksusti ja taloudellisesti suunniteltu. Eli tavoitteena
on nopea mutta myös ympäristön ja yritysten
kannalta tehokas lupahallinto, jossa saadaan hyviä tuloksia
molemmista suunnista.
Nämä muutokset, mitä nyt ollaan tekemässä menettelyissä,
on todellakin tarkoitettu siihen, että sekä ympäristö että talous
hyötyisivät, ja meillä on tällainen
ennakkokeskustelu-, ennakkoneuvottelumalli valmisteltu, jota on
kokeiltu jo joillain seuduilla yhteistyössä ympäristöministeriön
ja työ- ja elinkeinoministeriön kanssa niin, että toimintojen
harjoittajat keskeisissä hankkeissa voivat etukäteen
tulla luvittajan ja valvojan kanssa keskustelemaan, mitä heiltä edellytetään
ja miten ne voi ennakoivasti ottaa huomioon niin, että kaikki
prosessit menevät nopeasti. Myös lukuisia muita
toimia on tehty lupahallinnon käsittelyjen nopeuttamiseksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri kuvasi hyvin lupamenettelyjen tarkoituksen,
ja tavoite on hyvä. Valitettavasti käytäntö ei toimi.
Investointeja suunniteltaessa yrityksen on pakko pystyä luottamaan
siihen, että vaaditut luvat on mahdollista saada kohtuullisessa
ajassa. Kokoomuksen mielestä muun muassa käsittelytakuuta
tulisi harkita samaan tapaan kuin hoitotakuuta terveydenhuollossa.
Monet ajankohtaiset lakihankkeet uhkaavat kuitenkin viedä kehitystä jopa
kokonaan väärään suuntaan. Esimerkiksi
energia-alan toimijat ovat esittäneet huolensa uuden, nyt
eduskunnan käsittelyssä olevan ympäristönsuojelulain
tulkinnasta ja sen vaikutuksista lupamenettelyihin. Miten, ministeri
Niinistö, aiotte vedenpitävästi varmistaa,
että uusi ympäristönsuojelulaki ei pitkitä tai hankaloita
ympäristölupien myöntämistä ja
näin heikennä Suomen energiaomavaraisuutta ja
työllisyyttä?
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Kyseinen ympäristönsuojelulaki
ja myös ympäristönsuojelulain uudistuksen
seuraava vaihe itse asiassa pyrkivät juuri nopeuttamaan lupien
käsittelyä ja tehostamaan valvontaa, valvonnan
priorisoinnilla parantamaan sen laatua. Esimerkiksi sähköisen
menettelyn avulla lupakäsittelyssä voidaan nopeuttaa
käsittelyä ja saada toiminnanharjoittajille eri
lupaprosessien etenemisestä tietoa ja varmistaa, että sieltä semmoisia katveaikoja
voidaan lyhentää, ja lakiesitys siten nopeuttaa
lupahallinnon toimintaa.
On myös nämä ennakoivat, keskustelevat
menettelyt, mitä nyt ollaan jalkauttamassa, ja ollaan myös
toteuttamassa tämmöisiä alueellisia yhteistyöfoorumeita
toiminnanharjoittajien kanssa, joissa seudullisesti keskustellaan
luvittavien ja valvovien ympäristöviranomaisten
ja toiminnanharjoittajien kanssa vähän isommista
kokonaisuuksista. Kaikki vie siihen suuntaan, että prosessit
olisivat nopeampia. Myös henkilöstöresursseista
on pidettävä huolta, ja meillä on kevään
kehysriiheen myös näitten sujuvoittamistoimien
lisäksi tämmöinen määräaikainen
ruuhkanpurkuesitys, jotta voidaan nopeuttaa lupa-asioi-den käsittelyä myös
(Puhemies koputtaa) henkilöstön määrää lisäämällä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tässä luparuuhkassa
on meillä paljon hyviä hankkeita. Ehkä tämä turvesoitten
käyttöönotto on yksi sellainen, joka
tällä hetkellä on erittäin ongelmallisessa
tilanteessa. Meillä poistuu tuotannosta enemmän
soita kuin uusia lupia saadaan kuntoon, ja siinä on tämä lupaprosessin
hitaus yksi tekijä. Nyt ympäristönsuojelulaki
antaa huonoimmillaan mahdollisuuden myöskin edelleen jarruttaa
ja mielivaltaistaakin tätä turvetuotantoalueitten
käyttöönottoa. Tämä on
epäisänmaallista tilanteessa, jossa kivihiilen
käyttö on korkeammalla kuin ehkä koskaan
ja omat raaka-ainevarat jäävät todella
hyödyntämättä.
Toinen näkemys liittyy siihen, eikö voitaisi monia
lupia siirtää maakuntatasolta kuntiin päätettäväksi,
esimerkiksi navettojen tuotantorakennusten luvat. On aivan turhaa
byrokratiaa pitää niitä täällä maakuntatasolla.
Eli toivon kyllä, että tässä kysymyksessä hallitus
pääsisi puheista tekojen tasolle vielä tällä kaudella
eikä siirtäisi tätä kysymystä seuraavalle hallituskaudelle,
jos olette aidosti tätä mieltä, ja on
hyvä, että (Puhemies koputtaa) kokoomuskin on
antanut taustatukea keskustan lisäksi tälle tavoitteelle.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! On hyvä tiedostaa se, että turveluvitusta
on käsiteltävä luvituksessa hyvin huolellisesti
johtuen siitä, että vesistöpäästöt
ja niitten aiheuttamat ongelmat ovat eri paikallisten ihmisten keskuudessa
suurta huolta herättävä kysymys, ja oletan,
että ihmiset ovat sitä mieltä, että nämä asiat
pitää asianmukaisesti käsitellä ja
varmistaa, että on aina parhaat mahdolliset tekniikat käytössä.
Myös toiminnanharjoittajat ovat valittaneet niin edellytetyistä vesistönpuhdistusratkaisuista
kuin siitä, että lainsäädännön
luonnonsuojeluvaatimukset eivät ole aina antaneet mahdollisuutta
lupaan. Mitä vähemmän näitä valituksia
tulee siltä puolelta, sitä vähemmän
meillä on myös ruuhkia. Eli olen samaa mieltä siitä,
että pitäisi löytää semmoinen
yhteinen näkemys, miten näitä prosesseja
voitaisiin nopeuttaa.
Meillä joka tapauksessa uusi ympäristönsuojelulaki
johtaa siihen suuntaan, että ennakoitavuus paranee, ja
annoitte kyllä, edustaja, vähän harhaanjohtavaa
näkemystä siinä, että tässä olisi joitain
ongelmia. Eli se, että näille arvokkaimmille luonnontilaisille
soille, joilta ollaan ohjaamassa (Puhemies koputtaa) turvetuotantoa
pois, tulee tämä yleinen luontoarvojen huomioon
ottaminen, parantaa ennakoitavuutta ja lisää varmuutta
siitä, onko lupaa ylipäätään
mahdollista saada vai ei. Nykyään prosessit ovat
monipolvisia (Puhemies koputtaa) johtuen lajinsuojelukysymyksistä.