Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Uusiutuvan energian osuus Itä-Suomessa
oli kaikkiaan 62 prosenttia käytetystä energiasta
vuonna 2012. Uusiutuva energia on koko Suomelle ja erityisesti Itä-Suomelle
mahdollisuus luoda uutta kasvua ja työpaikkoja. Työpaikkojen
ja aluetalouden kannalta merkittäviä biolaitosselvityksiä on
Suomessa tehty runsaasti sekä lämmitysöljy-
että liikennepolttoaineen osalta. Toteutuneita hankkeitakin
on jo lupaavasti. Biopohjaisilla polttoaineilla on myös
suuri vientipotentiaali.
Miten hallitus varmistaa, että mahdollisimman suuri
osa valmistelluista tai valmistelun alla olevista hankkeista toteutuu
ja biopolttoaineista saadaan kannattava vientituote, jolla synnytetään
osaamista, kasvua ja työpaikkoja Suomeen? Mikä mahdollisuus
esimerkiksi Finnveralla olisi nykyistä aktiivisemmin tukea
näitä laitoksia?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kysymys on hyvä ja tärkeä. Hallitus
edistää asioita hyvin monella eri tavalla. Meillä on
muun muassa parhaillaan käynnissä haku, jonka
tuloksena työ- ja elinkeinoministeriö tulee myöntämään
yli 80 miljoonaa euroa avustuksia tietyille varteenotettaville biojalostamohankkeille.
Suomihan on tällä alueella edelläkävijä koko
maailmassa. Neste Oil lienee tällä hetkellä maailman
merkittävin biopolttoaineiden tuottaja. Tämän
lisäksi St1, UPM-Kymmene ja monet muut yhtiöt
ovat erittäin pitkällä. Meillä on
iso intressi edistää tätä asiaa
johtuen nimenomaan niistä luonnonvaroista, mitä meillä on
Itä-Suomessa ja toki muuallakin Suomessa.
Mutta olen kyllä kaikesta huolimatta aika levollinen
tämän suhteen pelkästään
jo sen takia, että liikenne kaikkialla maailmassa on se,
joka on kaikkein öljyriippuvaisinta, ja meillä on
erittäin suuri tarve globaalisti löytää siihen
korvaavia ratkaisuja. Ja silloin sähköautojen
ohella biopolttoaineiden laajempi käyttö on globaalisti
erittäin iso kysymys. Siinä mielessä uskon
kyllä, (Puhemies koputtaa) että kasvavat markkinat
kaikkialla maailmassa toimivat tässä suomalaisen
teollisuuden ja myös Itä-Suomen eduksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää jatkokysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Vapaavuori jo tuossa maalasi levollista
kuvaa, mutta haluan vielä hieman kysyä, oletteko
todella niin levollinen, kun viime viikolla, vai oliko jo edellisellä,
Vapo ilmoitti jäädyttävänsä Kemissä merkittävän
suuren biodieseltehdashankkeen, ja tuohon olimme jo saaneet EU:lta
lupauksen 90 miljoonasta eurosta. Investoreilla ei ole ihan ehkä niin
ruusuinen kuva, että voidaanko tässä luottaa,
että jatkossakin Suomi ja EU pystyvät ajamaan
tämmöistä puhdasta liikennesektoria ja
siihen tätä biokomponenttia, jossa Suomessa on
paljon osaamista. Sitä on kehitetty, sitä on innovoitu
ja siihen ollaan investoitu, ja sen takia toimintaympäristön
varmuus on tärkeä asia. Nämä ovat
mittavia, monen sadan miljoonan euron hankkeita kulloinkin, ja jos
niihin tuki Suomeen saadaan, niin pitäisi pystyä jatkossa
tätä eteenpäin viemään.
Kaksi kysymystä on ilmassa: biopolttoaineiden kestävyyskriteeri,
joka on EU:ssa määrittelyssä tällä hetkellä,
ja sitten myös tämä (Puhemies koputtaa)
päästökauppasektorin ulkopuolinen liikennesektori,
että tuleeko sinne uusiutuville ja minkälaisesti — myös
ehkä Niinistö haluaa valottaa omalta tasoltaan.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ainakin suurin osa kysymyksistä,
joita oli toki monta, kuului alaani.
Ensinnäkin on totta, että nämä hankkeet
ovat lähtökohtaisesti erittäin isoja.
On totta, että puhutaan useitten satojen miljoonien, joka
tapauksessa useitten kymmenien miljoonien hankkeista, ja senkin
takia on selvää, että näihin
liittyy isoja epävarmuustekijöitä. On
hyvin valitettavaa, että Vapo on joutunut oman hankkeensa
jäädyttämään, mutta
onneksi meillä on useita hyviä hankkeita vireillä ympäri
Suomea, ja olen täysin luottavainen siihen, että moni
niistä tulee toteutumaan. Koska kyse on isoista hankkeista,
on myös erityisen positiivista, että suomalainen
merkittävä teollisuus, ennen kaikkea metsäteollisuus
ja kemianteollisuus, ja suuret yritykset, joilla on resursseja suuriin
hankkeisiin, ovat nyt ihan eri lailla löytäneet
tämän kuin muutamia vuosia sitten.
Mitä EU:hun tulee, niin todellakin, edustaja Soini,
tässäkään tapauksessa kaikki,
mikä EU:sta tulee, ei ole positiivista. On minun mielestäni erittäin
valitettavaa, että tässä 2030-esityksessään
komissio ei esitä jatkoa tälle biopolttoaineiden
kiintiölle liikenteessä. Tästä huolimatta
Suomi tulee sitä toki jatkossa vaatimaan. Tulee se sinne
tai ei, niin uskon, että joka tapauksessa (Puhemies koputtaa)
markkinat kehittyvät siihen suuntaan.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Todella, kun arvioidaan EU:n 2030-tavoitteita,
on tärkeää varmistaa, että ne ohjauskeinot
ovat kokonaisuudessaan sellaisia, että nämä puhtaat
ratkaisut kaikilla sektoreilla etenevät, ja liikennesektorilla
näiden biopolttoaineiden rooli on merkittävä joka
tapauksessa, niin kuin myös muut teknologiset ratkaisut.
Jos arvioidaan tätä yleisen päästövähennystavoitteen kunnianhimoa
ja sen vaikutusta päästökauppasektorin
ulkopuolella, niin biopolttoaineiden merkitys jatkossakin on tärkeä,
ja siinä nämä toisen ja kolmannen sukupolven
kehittyneet biopolttoaineet, joita Suomessa on kehitetty, ovat keskeisessä roolissa.
Elikkä tätä panostusta pitää jatkossakin
jatkaa, ja nyt varmistetaan se, että kun EU:ssa saadaan
sopu näitten eri tavoitteiden välisistä suhteista
ja niiden kunnianhimosta, niin kansallisesti jatketaan sitä myös,
ja varmasti kansallisesti asetetaan myös omia päämääriä,
jotka yhdessä tukevat sitä, että tätä tuotekehitystä kannattaa viedä käytäntöön
ja saada kotimarkkinareferenssejä ja siten vientimarkkinoita.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Keskustelu kotimaisesta energiasta ja uusiutuvasta energiasta
on tärkeä. Täytyy muistaa, että meillä on
kauppatase miinuksella 8 miljardia, ja se on saman verran kuin mitä valtio
ottaa tänä vuonna lainaa.
Miten turvataan toimintaympäristö? Hallitus on
aikaisemmin luvannut, että rikkidirektiivin jälkeen
enää ei tehdä mitään
sellaista, joka haittaa meidän suomalaisen teollisuuden
toimintaedellytyksiä, toimintaympäristöä,
suomalaisia työpaikkoja. Nyt tähän ympäristönsuojelulain kokonaisuudistukseen
on leivottu sisään teollisuuden päästödirektiivi.
Hallituksen esityksen mukaan se maksaa suomalaiselle teollisuudelle 800
miljoonaa euroa mutta teollisuuden omien laskelmien mukaan jopa
liki 3 miljardia, joten kysyisinkin ministeriltä: kun on
tämmöinen lu-paus, että ei tuoda enää uusia
haittaavia tekijöitä, miten tähän
suhtaudutaan ja miten varmistetaan tämä toimintaympäristö ja
edistetään kotimaisen energian käyttöä?
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Mitä tulee teollisuuspäästödirektiiviin,
niin tämä on todella EU:ssa jo aikaisemmin hyväksytty
direktiivilainsäädäntö, jota
viedään nyt kotimaassa kansalliseen lainsäädäntöön
tällä ympäristönsuojelulain
uudistuksella. Siinä toimeenpanossa pitää varmistaa,
että nämä edellytykset puhdistusvaatimuksiin,
jotka sieltä tulevat, ovat ensinnäkin sellaisia,
että se edistäisi kotimaisen cleantech-teknologian
käyttöönottoa, että sillä myös
saataisiin työpaikkoja ja että ne aikataulutukset
eri sektoreilla näissä täytäntöönpanosuunnitelmissa,
jotka tehdään EU-tasolla, olisivat niin joustavia,
että tälle itse tuottavalle yritystoiminnalle,
joka joutuu näihin investoimaan, ne olisivat joustavasti
tehtävissä niin, että kustannuspaino
olisi mahdollisimman pieni.
Varmasti tässä tulee paljon työpaikkoja
Suomeen ja joillekin yrityksille kustannuspaineita, ja me pyrimme
tasapainottamaan, että se kokonaisuus olisi mahdollisimman
positiivinen myös talouden kannalta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisellä vaalikaudella Vanhasen
hallituksen aikaan säädettiin Suomessa lailla,
että Suomessa liikenteessä uusiutuvan polttoaineen osuuden
pitää olla kaksinkertainen muuhun Euroopan unioniin
verrattuna, 20 prosenttia vuonna 2020. Sillä on ollut suuri
merkitys sille, että suomalaiset alan yritykset ovat uskaltaneet
investoida, tietävät, että kysyntää on
vähintäänkin meillä. Nyt EU
ei aseta uusia ambitionäärisiä tavoitteita.
Kysyn: Onko hallitus valmis siihen, että Suomessa lakisääteisesti
korotetaan tuntuvasti tuota 20:tä prosenttia, esimerkiksi
lähelle 40:tä prosenttia vuoteen 2030 mennessä?
Onko hallitus valmis purkamaan tämän menettelyn,
jolla suomalainen bioenergia nyt jää kilpailussa
jälkeen ulkoa tuotavan kivihiilen kanssa? Kaksi kysymystä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edellinen hallitus teki viisaita ratkaisuja
tässä suhteessa. Se, että otimme vahvasti
etunojaa ja tuplasimme siis EU:sta tulevan tavoitteen, oli merkittävä teko
symbolisesti mutta ennen kaikkea viestinä suomalaiselle
teollisuudelle siitä, että tähän
kannattaa panostaa. Silti on rehellistä myöntää,
että se, että meillä on muutamia yrityksiä,
jotka ovat toden teolla tähän panostaneet, perustuu
siihen, että maailmalla markkinat kasvavat vahvasti, koska
Suomi on sitten kuitenkin kaikesta huolimatta pieni markkina.
Pidämme erittäin valitettavana sitä,
että komissio ei omassa esityksessään
ole asettanut uusia tavoitteita vuoden 2030 jälkeiselle
ajalle. Mutta pitää muistaa, että kyse
on vasta komission esityksestä. On selvää,
että tästä tullaan neuvottelemaan vielä moneen
kertaan, ja hallitus on omassa linjanvedossaan lähtenyt
siitä, että vaadimme, että semmoinen
on myös jatkossa.
Pidän itse selvänä, että päätyy
EU mihin tahansa, niin Suomi tulee kansallisesti tiukentamaan omia
tavoitteitaan. Mutta tällöin me puhumme vasta
vuoden 2020 jälkeisestä maailmasta, niin että se
ei ole tämän hallituksen asia, se on seuraavan
hallituksen tai sitä seuraavan hallituksen asia. Mutta
uskon, että meillä on kansallinen yhteisymmärrys
tästä asiasta.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Niinistö sanoi juuri äsken,
että biopolttoaineita käsitellään
tasapuolisesti ja niitä pitää käsitellä tasapuolisesti
ja halutaan edistää kotimaisten raaka-aineiden
käyttöä. Mutta näin ei ole kuitenkaan
liikennepolttoaineissa. Bionesteitä käsitellään
verotuksellisesti hyvin eri tavalla kuin biokaasua tai maakaasun muita
osia. Miksi liikennepolttonesteissä nimenomaan on tämmöinen
erillinen lisävero, joka ei ole tasapuolinen näiden
muiden biopolttoaineiden kanssa, ja ollaanko tähän
mahdollisesti tekemässä jotain tasapuolisuutta?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Täällä katselemme
ympäristöministerin kanssa toisiamme silmiin ja
ihmettelemme, kumpi vastaisi kysymykseen, joka kuuluu ministeri
Urpilaisen vastuualueelle. Sen takia ehkä päädymme
kollektiivisesti siihen, että uskon, että ministeri
Urpilainen seuraavan kerran, kun on käytettävissä,
vastaa tähän kysymykseen. (Naurua)