3) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta Hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon
suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain muuttamista koskevan hallituksen
esityksen (HE 144/2002 vp) täydentämisestä
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Laissa muutetaan valtion ja kuntien välistä kunnallisen
sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustenjakoa siten, että valtionosuutta
korotetaan 25,36 prosentista 26,87 prosenttiin laskennallisista
kustannuksista eli siis puolitoista prosenttiyksikköä.
Sitten tähän lakiesitykseen tuli tupon ratkettua
ja tupon perusteella täydennys, jonka mukaan kunnallisen
sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustenjaossa valtionosuutta
korotetaan 0,14 prosenttiyksikköä eli 15 miljoonaa
euroa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
on sanottu olevan kunnissa kustannuskriisissä. Valtio antaa
kunnille lisää tehtäviä, eivätkä vanhatkaan
tehtävät ole riittävästi rahoitetut.
Edelleen käytämme vain 6,7 prosenttia bruttokansantuotteesta
terveydenhuoltoon, ja Kansallisen terveysprojektin eräs
tulos oli sen seikan toteaminen, että ilman lisärahoitusta
ei terveydenhuollossa pitemmän päälle
selvitä. Toki on todettava, että valtio on valtioneuvoston
ja myös hallituspuolueiden eduskuntaryhmien päätöksillä antanutkin lisää rahoitusta,
mutta edelleenkin väitetään, että kustannusjako
kuntien ja valtion välillä ei ole oikea.
Tämä lakiehdotuksen täydennys nostaa
sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia vielä 15
miljoonaa euroa, kuten jo totesin, ja lisäys perustuu tulopoliittisen
kokonaisratkaisun toteuttamiseen ja on tältä osin
tarkoitettu ensisijaisesti kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon
palkkakustannusten kattamiseen.
Kun kunta saa valtionosuutensa könttäsummana,
josta pitää hoitaa sosiaali- ja terveydenhuolto
ja opetus, oli valiokunnassa suuri huoli siitä, menevätkö nämä rahat
oikeaan osoitteeseen, toivottavasti menevät. Valtionosuuden
lisäpanostus kohdentuu laskennallisten määräytymisperusteiden
mukaisesti kunnille ilman sitovaa käyttötarkoituksen
määrittelyä. Sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuuksien lisäykset tulisi myös tosiasiallisesti
kohdentaa niihin tarkoituksiin, joihin ne on tarkoitettu, todetaan
valiokunnan mietinnössä.
Joka tapauksessa valtionosuuksien lisäykset vahvistavat
kunnan taloutta ja kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon tointa.
Valiokuntakäsittelyssä todettiin myös,
että indeksitarkistuksen toteuttaminen talousarvioesityksen
mukaisena eli 50-prosenttisena merkitsee kuntien kustannusvastuun
lisääntymistä kustannustason nousun johdosta
vuosina 2000—2003 yhteensä noin 200 miljoonalla
eurolla.
Valiokunta on mietinnössään myöskin
puuttunut siihen tosiasiaan, että on yleinen ongelma, että Kuntaliiton
ja valtiovarainministeriön tiedot ja luvut kustannuksista
ja niiden jaoista tahtovat olla erilaisia. Valtion ja kuntien välisessä keskustelussa
on ajoittain vaikeuksia löytää yhteisesti hyväksyttävät
perusteet sekä toteutuneen että tulevan talouskehityksen
arvioinnille, toteaa valiokunnan mietintö. Valiokunta kiinnittikin
erityistä huomiota siihen, että vertailukelpoisiin
lukuihin pääseminen on molempien osapuolten edun mukaista.
Myös valtionosuuksien indeksitarkistus kustannustason nousun
perusteella tulisi yleisesti toteuttaa täysimääräisenä.
Valiokunnassa kiinnitettiin myös huomiota siihen, että valtionosuus
palvelujen yhteenlasketuista laskennallisista käyttömenoista
on nykyisin erilainen: opetus- ja kulttuuritoimessa 57 prosenttia
ja sosiaali- ja terveystoimessa 25,3 prosenttia. Tässä olisikin
pyrittävä valtion rahoitusosuuden yhdenmukaistamiseen.
Mutta ennen kaikkea valtionapujen ja rahoituksen on perustuttava
ennustettavuuteen ja vakauteen ja vakuuteen, että kunnissa
tiedetään, mitä sinne valtionosuutta
saadaan.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Yritän nyt pidättäytyä tämän
hallituksen esityksen selvittämisestä niiltä osin
kuin ed. Ihamäki sen jo teki. Haluan sen sijaan kiinnittää huomiota
siihen, että sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuustasojen
korotukset ovat olleet tämän eduskunnan ajan valiokuntamme
ihan päähuomion kohteena, voi sanoa, ja yksimielisen huomion
kohteena. Olemme monen vuoden ajan antaessamme lausuntoja valtiovarainvaliokunnalle
kiinnittäneet huomiota siihen, että tarvitsemme
lisää rahaa sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksiin,
leikattiinhan niitä laman vuosina noin puoleen siitä,
mitä ne sitä ennen olivat, ja tämä on
jättänyt jälkiä, niin kuin hyvin
kaikki tiedämme, ja rahanpuutteesta pääsee
ulos vain korjaamalla sen asian.
Täytyy sanoa, että henkilökohtaisesti
olen tällä kierroksella kuitenkin pettynyt siihen,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnan yksimielinen budjettikannanotto
ei johtanut sosiaali- ja työjaostossa minkäänlaisiin
toimenpiteisiin, vaan supporttia ja apua saatiin nyt tähän
kysymykseen tupopöydästä ainoastaan,
siis tämän talon ulkopuolelta. Hyvä niin,
se on nollaa parempi. Mutta niin kuin tiedämme, sillä on
nyt sitten aika selkeästi osoite eli se menee palkankorotusten
kuittaamiseen. En tiedä, riittääkökään
niihin. Tavallaan se tavoite jäi saavuttamatta, että olisimme
todella päässeet nostamaan tätä tasoa
ruhtinaallisemmin kuin nyt tapahtuu. Tietysti tässä on
myös muistettava se vanha hallituspuolueiden eduskuntaryhmien
sopimus, joka nyt ensi vuodelle vielä vaikuttaa, mutta
mitään tätä enempää ja
uudempaa ei nyt sitten halunnut eduskunta tällä kierroksella
osoittaa. (Ed. Pekkarinen: Osaa eduskuntaa!) — Niin, mutta
se ei ymmärtääkseni ollut missään
vakavassa keskustelussakaan sosiaali- ja työjaostossa.
Sitten indeksipuolituskysymykseen. Sehän on oikeastaan
pahin yksittäinen asia, joka syö näitä muualle
annettuja rahoja. Jos indeksi ei seuraa kustannustason nousua, niin
toisessa päässä menetetään
vastaavasti sitä, mitä toisessa päässä annetaan.
Edes sen kysymyksen saaminen selville, onko saatu lisää rahaa,
paljonko rahaa on saatu lisää, sosiaali- ja terveydenhuoltoon,
on erittäin vaikeata, semminkin kun Kuntaliitto ja valtio
puhuvat näistä asioista hyvin eri tavalla. Tuntuu joskus
siltä, että se valtion suunnalta kuntiin lähetetty
raha on jäänyt jotenkin sinne ilmaan keikkumaan.
Kun koppi otetaan kunnissa, niin se meneekin tavallaan jonnekin
ihan muualle kuin millä nimellä se on täältä lähetetty.
Asiaa tietysti hämmentää se seikka, että valtion
ja kuntien välillä on paljon muutakin rahaliikennettä kuin
pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuudet, joten tälle verbaaliselle akrobatialle
jätetään tilaa varsin paljon. Ei sellaista
mestaria ole varmaan vielä löytynyt, joka osaisi
hyvin yksiselitteisellä tavalla tätä asiaa
oikeaksi todistaakaan.
Jatkoa ajatellen pidän erittäin tärkeänä nyt
sitä, kun olemme näin lähellä seuraavan
hallitusohjelman laadintaa, että tässä asiassa,
aivan samoin kuin puhuttaessa arpajaisverosta ja Raha-automaattiyhdistyksen
tilanteesta — oliko se eilen, kun menee niin päivät
jo nopeasti — pitäisi päästä sellaiseen
tilanteeseen, että rauhoitetaan valtion ja kuntien välinen
kysymys ainakin kulloiseksi neljän vuoden ajaksi, tehdään
niin hyvä sopimus kuin pystytään neljän
vuodeksi ajaksi kerrallaan, niin että vältyttäisiin
tämän tyyppisiltä vaikeilta keskusteluilta
ja tilanteilta, mitä sitten kunnissakin on, kun nämä toimenpiteet
ovat niin äkkijyrkkiä suuntaan ja toiseen. Tämä on kuitenkin
luonteeltaan sellaista jatkuvaa työtä, jossa siis
rahoituksenkin täytyisi olla turvallista ja pitävää.
Millä lailla sitten jatkossa pitäisi mennä eteenpäin?
Me olemme näistä korvamerkinnöistä paljon
puhuneet. Se on tietysti yksi tapa mutta, olen ymmärtänyt,
aika huonosti siedetty tapa toimia. Minä luulen, että me
emme voi välttyä nyt uudistamasta valtionosuusjärjestelmää laajemminkin. Se
on ollut pitkään haaveena, mutta siinä ei
ole onnistuttu. Kun täällä viitattiin
aivan oikein valiokunnan mietinnön siihen osaan, että opetustoimen
kanssa pitäisi olla identtiset järjestelmät, niin
sitä itsekin todella toivon. Yksi ihan konkreettinen vaihtoehtohan
on se, että sosiaali- ja terveydenhuollossakin siirryttäisiin
tavallaan valtionosuuden maksatuksessa tilanteeseen, että se
lähetetään tuottajalle eikä peruskunnalle.
Se on yksi vaihtoehto. Me tiedämme, että palvelubudjetti
nyt sitten on kehitteillä. Se on yksi ratkaisutapa, mutta
eihän se tilannetta muuta kuin sen verran, että ehkä se
taistelu siirtyy vaan uuteen paikkaan, koska näitä kaikkia
sektoreita ei kunnan tasolla kuitenkaan pystytä lyömään
yhteen johtuen jo pelkästään siitä,
että toisia tehtäviä hoidetaan kuntayhtymissä ja
toisia taas vielä peruskunnan tasolla. Mutta ehkä se
toisi jonkinlaisen reilun pelin säännön
ainakin sitten tähän valtio—kunta-suhteeseen,
että nämä keskustelut voitaisiin saada
vähemmälle.
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä oikean suuntaisena,
niin kuin jo kävi selväksi, mutta riittämättömänä.
Olen kyllä pettynyt tämän asian käsittelyyn
jossain määrin tämän talon sisällä.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Tämä esitys kuitenkin lisää kuntien saamia
valtionosuuksia. Vuonna 99 valtionosuus sosiaali- ja terveystoimeen
oli 24,2 prosenttia, ja nyt se nousee 27,1:een eli 3 prosenttiyksikköä.
Rahaa on liikuteltu noin 585 miljoonaa euroa tämän
eduskunnan aikana kunnille. Tästä tietysti pitää vähentää sen
vaikutus, että ei ole täysimääräisiä indeksikorotuksia
tehty. Se on noin 200 miljoonaa euroa. Mutta kun toisaalta otetaan
huomioon, että esiopetuksen siirto on siirtänyt
myöskin rahat koulun puolelle, niin päästään
suurin piirtein kuitenkin noin 570 miljoonan euron lisäykseen,
3,6 miljardiin markkaan. Tietysti kunnille on tullut myöskin
huomattavasti lisää tehtäviä.
(Ed. Pekkarinen: Mitenkähän veropohjan kanssa
on käynyt?) Tältä osin voi sanoa, että tässä on
aivan selkeä suunta ollut kunnille eduskunnan taholta.
Tämän valtionosuusprosentin korottaminen
on ennen kaikkea erittäin eduskuntavetoista hallitusryhmien sopimusten
pohjalta. Mutta tuntuu, että missään vaiheessa
kunnissa ei tätä havaita. Se, mikä on erityisen
suuri ongelma ... — Rouva puhemies, koska aika loppuu,
siirryn puhujakorokkeelle.
(Korokkeelta) Erittäin suuri ongelma on se, että niitä rahoja,
jotka on selkeisiin tarkoituksiin osoitettu, mutta joista ei ole
suoraan lainsäädännöllä sanottu,
kunnat eivät kuitenkaan osoita näihin käyttötarkoituksiin.
(Ed. Pekkarinen: Vaan?) Esimerkiksi mielenterveyspalvelujen kehittäminen
on ollut semmoinen, mihin eduskunnalla on ollut selkeä tahto,
mutta viestit tämän alan henkilökunnalta
ja tietysti potilailta ja potilaiden omaisilta kertovat, että mielenterveyspalvelujen
kehittäminen ei ole edennyt siihen suuntaan, kuin eduskunnan
tahto on ollut, meidän hoitoon liittyvistä ongelmista
saamiemme tietojen pohjalta. Laitoshoito on kyllä vähentynyt,
mutta avohoidon toteutuminen ei ole tarpeellisessa määrin suinkaan
lisääntynyt. Tämä on edelleen
havaittavissa oleva ongelma. Me olemme tehneet asetuksen, jossa
on selkeät määräajat lasten
ja nuorten pääsyyn lasten- ja nuortenpsykiatriseen
hoitoon. Näitä asetuksen mukaisia määräaikoja
ei toteuteta. Niistä ollaan erittäin kaukana.
Kun itsekin erään sairaanhoitopiirin tilannetta pystyn
hyvin valtuuston varapuheenjohtajana seuraamaan, niin taas ensi
vuoden osalta tuntuu, että ei se asetus kuntia kauheasti
liikauta. Olemme alueella, jossa kysymys ei ole siitä,
etteikö rahaa löytyisi, jos tahtoa löytyy,
ja myöskään pääasiassa
ei ole kysymys siitä, etteikö henkilökuntaa
löytyisi, psykiatreja löytyisi, jos tahtoa riittää.
Osassa maamme alueista ongelma tietysti on, että psykiatreja,
lasten- ja nuortenpsykiatreja, ei ole saatavissa näihin
paikkoihin, ja silloin tietysti kuntaa ei voi moittia.
Tämän kritiikin kuntien suuntaan ed. Pekkarisen
huomautuksista huolimatta rohkenen esittää ja
sen jälkeen tulen siihen osuuteen, mistä ed. Pekkarinen
on varmaan kanssani samaa mieltä. Se, että on
siirrytty yhteisöverolla rahoitettaviin toimiin kunnissa,
ja myöskin tämä laskennallinen valtionosuus,
nämä kaksi yhdessä, ovat kyllä olleet
tekijöitä, jotka ovat johtaneet siihen, että palveluja
ei ole järjestetty niin kuin täällä eduskunnassa
on lailla tai muuten budjetin yhteydessä esitetty kehityssuunnaksi,
ei myöskään niissä kunnissa,
missä yhteisöverojen tuotto on ollut erittäin
huomattavaa, ylittänyt joka vuosi ennusteet, vaikka ennusteita
on pitkin vuotta lisätty. Helsinki on tästä esimerkki,
varmaan Espookin — ed. Luhtanen nosti päätänsä tässä kohtaa — on
ollut esimerkki siitä. Tampere on ollut esimerkki myöskin.
Mutta näidenkin kuntien kannalta, joissa yhteisöverotuotot
ovat joka vuosi ylittäneet kaikki ennakkoarviot, tämä on
ollut ongelmallista sen vuoksi, koska se on ollut tuloa, mikä ei
ole ollut ennakolta arvioitavissa silloin, kun budjettia on tehty.
Tällaisen tulon varaan ei voi rakentaa pitkäjänteistä kehitystyötä.
Nyt sitten nähdään tietysti Helsingin
kohdalla erityisesti se, että silloin, kun oli hyvät
vuodet ja rahaa tuli, niitä rahoja ei suinkaan laitettu
plakkariin, niin että sosiaali- ja terveydenhuollon menot
esimerkiksi olisi voitu turvata sitten, kun tiedettiin, että jossain
vaiheessa varmasti raha loppuu. Tästä voi moittia
kuntia, että ne eivät ole toimineet niin, vaikka
ne ovat tienneet, että tämä rahoitus
vaihtelee. Mutta ennen kaikkea tästä voi tietysti
syyttää valtiota, joka on luonut tällaisen rahoitusjärjestelmän.
Ei kunnan toimintaa voi johtaa ja ohjata sillä tavalla,
että rahoitus ei ole varmaa sellaisissa toiminnoissa, jotka
ovat lakisääteisiä. Tältä pohjalta
valtionosuuksien lisäämistä sosiaali-
ja terveyspuolella pitää edelleenkin jatkaa, mutta
ennen kaikkea on luotava vakaa pohja sille, että kunnat
todella pystyvät turvaamaan kuntalaisille kaikkein kipeimmin
tarvitut palvelut, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Kuntalaiset
ovat valmiit verorahoja näihin käyttämään.
Tämä koko rahoitusjärjestelmä pitää hoitaa
niin, että kunnat pystyvät nämä velvoitteet
toteuttamaan.
Eilen viimeksi kuuntelin jotain televisiokeskustelua, jossa
alettiin keskustella siitä, pitäisikö kuntien
velvoitteita vähentää, kun eräänkin
kunnan edustaja kertoi, että kyllä meillä palvelut
vielä pelaavat, mutta jatkossa ei tiedä, millä tavalla pelaavat.
Sitten aletaan keskustella siitä, pitäisikö velvoitteita
vähentää. Se on ehdottomasti väärä vastaus.
Toivon, että kaikilta puolueilta tulee sama vastaus, että tämä on
väärä vastaus. Toivon, että myöskään
kokoomukselta vastaus ei ole se, että ruvetaan sitten purkamaan
subjektiivisia oikeuksia, vaan se, että lakisääteisistä velvoitteista
tulee huolehtia ja valtion on huolehdittava siitä, että kunnilla
on riittävä rahoitus. Tämä on myöskin
kansalaisten tasa-arvon kannalta välttämätöntä.
Ihmisillä pitää olla oikeus valita asuinpaikkansa,
ja meidän pitää myöskin pystyä pitämään
maa asuttuna. Helsingin ongelmat ja Pääkaupunkiseudun
ongelmat johtuvat myös paljolti siitä, että kaikki
ihmiset pakkaavat tänne yhteen ja samaan paikkaan. Toivottavasti
täältä virta kääntyisi
toiseen suuntaan ja siellä, missä ihmisillä olisi
parempi elää, olisi myöskin taloudelliset
mahdollisuudet elää.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen puheenvuorossaan muun
muassa paneutui erääseen lempiaiheistaan: kunnat
eivät ohjaa eduskunnan päättämiä lisämäärärahoja
niihin tarkoituksiin, joihin me ne rahat täällä tarkoitamme.
Hän jätti kuitenkin kovin pitkälle ainakin
analysoimatta sen, miksi. Itsestäänselvyys on
se, että rahoitusvaje, jonka valtio on omilla toimillaan
aiheuttanut kymmenen viime vuoden aikana, on kasvanut vuosi vuodelta.
Kunnat ovat omalta osaltaan vajeen koettaneet täyttää.
Tämä on itsestäänselvyys.
Sitten toinen asia, johon eduskuntakaan ei ole ihan syytön,
on se, että säätäessämme
näitä uusia, hyviä ja myönteisiä lisävelvoitteita
me emme täällä ole antaneet riittävää rahoitusta
mukaan ja matkaevääksi, esimerkkinä esikoulu-uudistus, toisena
esimerkkinä kuntouttava työtoiminta, kolmantena
esimerkkinä hammashuollon laajennus jne., kaikki merkittäviä ja
tärkeitä asioita, jotka on kunnille vastuutettu,
emmekä me ole täällä pystyneet — huomatkaa,
puhun muodossa me — me emme ole pystyneet täällä evästämään näitä lakipaketteja
sillä tavalla, että niillä riittävät
resurssit kunnille olisi turvattu.
Täällä ovat jo aikaisemmissa puheenvuoroissa
edustajat kiinnittäneet huomiota tähän
oleelliseen kysymykseen, joka vaikeuttaa keskustelua kunnallistaloudesta,
ja se on se, että yhtenäisten lukujen löytäminen
tuntuu olevan erinomaisen vaikeaa. Minusta oli hyvä asia,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta tämän
aivan oleellisen asian, jotta päästäisiin
edes asialliselta ja samalta pohjalta kunta—valtio-suhteesta
keskustelemaan, nosti esiin, kun ollaan tilanteessa, missä samoilla luvuilla
valtio ja omalla tahollaan kuntakenttä päätyvät
täysin erilaisiin lopputulemiin. Kyllä tavoitteena
tulee olla, niin kuin täällä jo tässäkin keskustelussa
edustajat ovat peränneet, yksituumaisuus siitä,
että arvioinnin lähtökohta edes olisi
sama, ja toisekseen se, että kunnat ja valtio voisivat
saavuttaa kestävän ja pitävän
neuvotteluyhteyden, niin että neuvottelujen jälkeen — millä nimellä sitä lopputulemaa
sitten halutaankaan kutsua, peruspalvelubudjetti, kuntasopimus,
ei ole oleellista — päästään
pitkäjänteiseen pohjatyöhön,
johon on sitten ympätty nämä mahdolliset
velvoitteiden lisäämiset ja toiselle puolelle
se, miten nykyiset palvelut rakennetaan.
Ilman tulkintojakin pitäisi olla itsestäänselvyys
se, että indeksitarkistukset eli kustannustason nousun
kompensaatio voitaisiin tehdä täysimääräisenä,
olisi voitu aikaisemmin tehdä, voitaisiin tehdä tulevana
vuonna. Näinhän ei ainakaan tällä tietoa
näytä käyvän.
Tästä lakiesityksestä lausuntonsa
antanut hallintovaliokunta ja sitä lausunnon osaa siteerannut
sosiaali- ja terveysvaliokunta toteavat, että olemassa
olevien esitysten mukaan ja niiden mukaisesti edettäessä kustannustason
noususta vuosina 2000—2003 aiheutuu 200 miljoonan euron lisäkustannusvastuun
siirto kunnille. Tämä on kova luku, ja toisin
päin: Miten kunnat tästä sitten suoriutuvat?
Kaikki tiedämme, että näinä viime
viikkoina ja viime päivinä useat kunnat ovat tuloveroprosenttejaan
nostaneet. Näiltä osin keskustan eduskuntaryhmä palaa
budjetin varsinaisen käsittelyn yhteydessä asiaan.
Meillähän ei ollut tämän lain
käsittelyn yhteydessä mahdollisuus muuta kuin
kritisoida tätä tilannetta. Tässä yhteydessä kiitokset
valiokunnan puheenjohtajalle Vehkaojalle ja koko valiokunnalle siitä,
että valiokunnan mietintö — tällä kertaa
voi sanoa: myös kokoomus mukaan lukien — on yksimielinen,
ja jos näille ponsille ylipäätänsä mitään
arvoa annetaan, niin se ei ihan vähäpätöinen
lausuma ole, mitä tuonne on kirjattu.
Tilanteen erikoisuutta mielestäni kuvastaa hyvin myös
se, että tupopöydästä on haettu
vauhtia 15 miljoonan euron verran. Jokainen lisäeuro ennusteissa
arvioituun kunnallistalouden heikkenevään tilaan
on toki tervetullut, mutta periaatteelliselta näkökulmalta
asiaa tarkastellen kyllä tätä tilannetta
jonkin verran outona voi kuitenkin pitää, kun
kyse on pohjimmiltaan siitä, että koko valtionosuusjärjestelmä perustuu
kustannusvastuun jakamiseen valtion ja kuntien välillä ja
toisaalta jakosuhteen säilyttämiseen suhteellisesti ennallaan
kuntien ja valtion välillä.
Nyt tehtävä kustannustenjaon tarkistus on
siis keskustankin mielestä aivan oikean suuntainen toimenpide,
ja uudemman kerran tavasta, jolla sosiaali- ja terveysvaliokunta
asiaa käsitteli, kiitokset näin julkisesti siitäkin.
Tästä konkreettisena esimerkkinä tuo
lausuma indeksitarkistusten täysimääräisyyden
välttämättömyydestä.
Kunnat eivät pysty suoriutumaan palvelutuotannon rintamavastuuvelvoitteistaan
ilman, että valtio kantaa oman vastuunsa riittävistä resursseista.
Ed. Stenius-Kaukonen puheenvuoronsa lopussa heitti kovan väitteen
oman hallituskumppaninsa kokoomuksen niskaan siitä, että nykyisestä hyvinvointipalvelujärjestelmästä
ja
sen sisällä subjektiivisista oikeuksista käytävää keskustelua
oltaisiin jossain virittämässä. Väite
oli aika kova. Miksi tällainen kysymys? Keskustelu syntyy
siitä, että jossakin alkaa olla jo se äärimmäinen
hätä ja se hätähuuto. Kunnat
kun eivät ilmeisesti voi lakkoon mennä, sellaistakin
on jossain vaiheessa väläytelty, niin jonkun pitäisi
ottaa myös poliittinen vastuu siitä, mitä tapahtuu niin
täällä Helsingissä, Tampereella,
Oulussa kuin tänään olemme kuulleet asiantuntijoita
Hyrynsalmelta ja Ristijärveltä, eli siitä,
miten kunnat suoriutuvat peruspalvelutehtävistään.
Minusta on luontevaa, että jostain päästä sitä pakkaa
pitää lähteä purkamaan. Sitten
kysytään sitä poliittista tahtoa ja vääntöä ja
momentumia, jos niin pitkälle ajaudutaan, että ollaan
jo niin sanotusti liian pitkällä. Mutta eikö nyt
kannattaisi tehdä toimenpiteitä, riittäviä toimenpiteitä,
ennen kuin on pakko ja ennen kuin ollaan selkä seinää vasten?
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Rehula ei kyllä tarkkaan kuunnellut,
mitä sanoin. Kerroin, että katselin televisio-ohjelmaa,
jossa tämä kysymys herätettiin eli kysyttiin,
pitäisikö ruveta kuntien lakisääteisiä velvoitteita
purkamaan. Siis toimittaja kysyi, enkä muista, kuka oli
vastaaja tai minkä puolueen edustaja, mutta vastaushan
oli tällaiseen kysymykseen, että pitäisi
harkita. Kun kerroin, että tällaisen keskustelun
kuulin, niin esitin toivomuksen, että kokoomus ei yhtyisi
tähän keskusteluun. Miksi kokoomuksen suuntaan tämän
toiveen esitin, johtuu tietysti siitä, että me muistamme
varsin hyvin, minkälaisia näkemyksiä esimerkiksi
päivähoidon subjektiivisesta oikeudesta kokoomuksen
piirissä on ja monista työttömien oikeuksista.
Ei tämä kysymys nyt varmasti ihan vahingossa ollut
osoitettu kokoomuksen suuntaan.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kävimme tämän
asian ensimmäisessä käsittelyssä varsin
laajan ja seikkaperäisen kuntataloutta luotaavan keskustelun,
mutta kun nyt tässä edustajat Vehkaoja ja Stenius-Kaukonen ovat
palanneet kuitenkin kuntatalouden perusteisiin, sitä kautta
tuli aihe myöskin jonkin verran tarkastella tätä kysymystä.
Eilispäivänä julkistettiin aluebarometri,
jossa alueittain oli tarkasteltu kehitystä valtakunnan
eri osissa. Havainto, mitä sieltä saatettiin tehdä,
oli se, että kuntatalous kauttaaltaan kuntapäättäjien näkökulman
mukaan heikkenee ja erityisesti huoli oli juuri sosiaali- ja terveyspalvelujen
järjestämisestä, niitten kustannuksista
ja kuntien kyvystä vastata lainmukaisiin velvoitteisiin.
Nythän on syytä muistaa se, mikä kehitys
tapahtui 90-luvulla. Me muistamme, niin kuin täällä ed.
Ihamäkikin totesi, että opetustoimen osalta valtionosuusprosentti
on edelleen keskimäärin tänä päivänä 57.
90-luvun alussahan sosiaali- ja terveystoimen puolella oli tilanne
kutakuinkin sama, ehkä vähän alle 50
prosenttia. Nyt kuitenkin näitten valtiontaloudesta johtuen
leikkausten myötä sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksia leikattiin
siten, että se alimmillaan kävi 22 prosentissa.
Nyt kehitys on lähtenyt hiukan eteenpäin, ja ensi
vuoden budjetissa se tulisi olemaan sitten tämä 26,87
(Ed. Stenius-Kaukonen: 27,01!) — No niin, kun otetaan tämä 0,14
mukaan, aivan oikein. — Mutta joka tapauksessa kehitys
jo 1995—2001 oli tällä aikajaksolla sellainen,
että kun vuonna 1995 kuntien kustannukset olivat 54 miljardia
markkaa ja valtionosuus 19 miljardia markkaa, niin vuonna 2001 kustannukset
olivat 69 miljardia ja valtionosuus 15 miljardia. Siis kustannukset
kasvoivat kuuden vuoden jaksossa 15 miljardia ja valtionosuudet
vähenivät 4 miljardia markkaa. Siis tässä on
se syy kuntien rahoituskriisiin ja tänään
käytävään keskusteluun siitä,
miten kunnat kykenevät vastaamaan vastuistaan sosiaali-
ja terveyspalveluissa.
Tässä, mitä valiokunta nyt esittää,
on kaksi peruskysymystä. Ensinnäkin edellytetään,
että valtionosuuksien indeksitarkistukset maksetaan tulevaisuudessa
täysimääräisenä. Se
on välttämätöntä, ja
tämä olisi pitänyt kyetä toteuttamaan
jo nyt. Tästähän oli jo aiempi eduskunnan
yksimielinen lausunto. Toisaalta valiokunnan lausumaehdotuksen jälkiosassa
edellytetään, että valtionosuuksiin tehdään
tasokorotus. Se on aivan välttämätöntä.
Meidän pitää päästä eri
valtionosuussektoreilla, hallinnonaloilla, kuntakentässä suurin
piirtein samanlaisiin kustannusjakovastuisiin, ja tämä tietää sitä,
että tulevassa hallitusohjelmassa tulee olla selvä tavoite
se, että sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksien tasokorotus
tullaan tekemään.
Ed. Vehkaoja myöskin kysyi perään
siitä, tulisiko valtionosuudet maksaa ylläpitäjälle,
kuten koulutoimen puolella on. Nythän koulutoimessakin
on kaksi eri linjaa. Ammatillisen koulutuksen valtionosuus menee
ylläpitäjälle. Siellä ei ole tapahtunut
leikkauksia laisinkaan. Siellä on valtionosuus seurannut
kustannusten tasotarkistusta, mutta peruskoulujen ja lukioiden puolella
on edelleen sisällä kunnissa tämä 3
miljardin suuruinen asukaslukupohjainen leikkaus, joka tänä päivänä merkitsee
114 euroa per asukas. Elikkä siellä on leikkausta
edelleen sisässä, mutta muuten sivistystoimen
valtionosuudet ovat seuranneet koko lailla kustannuskehitystä.
Tämä on se ero, mikä on sosiaali- ja
terveystoimen ja sivistystoimen välillä.
Minusta nyt, jos eduskunnan yksimielinen tahto on, niin kuin
uskon, että tuo valiokunnan lausumaehdotus tulee hyväksyttyä,
tässä on nyt sitten päästävä parempaan.
Ed. Rehula viittasi tähän vaikeaan tilanteeseen.
Minusta meidän on syytä tässä palauttaa
mieleen myöskin perustuslakivaliokunnan lausuma ja hallintovaliokunnan lausuma,
joka oli verontilityslain 12 §:n mukaan yhteydessä täällä.
Siellähän todettiin, että kuntakenttää ei
voida käsitellä enää kollektiivisesti, vaan
edellytetään, että hallitus antaa ensi
vuonna eduskunnalle selvityksen, miten palvelut kyetään
eri kunnissa toteuttamaan perustuslain mukaisesti. Tämä toivomus
ja lausuma on hyväksytty. Näin me tulemme sitten
saamaan selvityksen myöskin siitä, miten nämä perusoikeudet
toteutuvat ja miten ne ylläpidetään eri
kunnissa. Siinä mielessä minusta tämä on
nyt paalutettu. Enää huonompaan suuntaan ei voida
mennä. Nyt on lähdettävä siitä,
että kuntien tulopohja vakautetaan ja kunnille taataan
kyky huolehtia lakisääteisistä tehtävistään
ja perusoikeuksien toteutumisesta kansalaisille myöskin
sosiaali- ja terveystoimen osalta.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaoja haikaili kuntien ja valtion välisen
kustannustenjaon sopimuksen perään. Totean, että tästäkin
sopimisesta on aikaisemmilta vuosilta kokemuksia. Aikaisemmin oli
käytössä niin sanottu järjestelmäasiakirjakausi,
jossa yritettiin määritellä kunnan ja
valtion kustannustenjako ja valtionosuuksien määrät.
Mutta sekin osoitti epävarmuutensa muuttuvissa olosuhteissa
eikä ainakaan valtion taholta silloisten hallitusten aikana siitä pystytty
pitämään kiinni. Niinpä siitä sitten luovuttiin.
Valtion ja kuntien kustannustenjaosta on syntynyt ja syntyy
aina keskustelua. Tärkeintä olisi, että luodaan
vakaa pohja saada valtionosuus lakisääteisiin
menoihin. Vaikka rahoitus on tärkeä, tärkeää on
myös kiinnittää huomiota siihen, miten
tarkoituksenmukaisesti ja miten taloudellisesti rahat kunnissa käytetään.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy sanoa, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on ottanut oleelliset asiat ja kirjannut ne
mietintöön valiokunnan kannanotoiksi. Kiitos valiokunnalle
siitä työstä!
Meillä kaikilla on erittäin suuri huoli siitä,
miten kunnat selviytyvät. Ehkä eri puolueissa
vielä joihinkin kohdennettuina se huoli osuu. Mutta kaikkein
suurin huoli on siitä, miten kunnat selviytyvät
tänä päivänä niistä tehtävistä,
jotka aivan lakisääteisinä kunnille on
velvoitteeksi annettu, enkä näe mitään
mahdollisuutta sille tielle, että lähdettäisiin
miettimään, mitä tehtäviä kunnilta
jätetään pois. Mutta se, mikä on
kuntien ja valtion keskinäinen tehtäväjako,
varmasti pitäisi ottaa jossain vaiheessa uudelleenarvioitavaksi. Kunnilla
on sellaisia kokonaisvaltaisia tehtäviä, esimerkiksi
erikoissairaanhoito, jotka on annettu sairaanhoitopiireille. Onko
sitä kautta joitain tämmöisiä tehtäviä otettavissa
valtiolle niin, että se kantaa vastuun täysimääräisemmin?
Mutta kyllä se, että hallintovaliokunta lausunnossaan
ottaa esille indeksitarkistuksen toteuttamisen merkityksen, on keskeinen
asia ja se, että kuntarahoitukselle saadaan vakaus ja ennustettavuus.
Nämä kaksi asiaa ovat sellaiset, että todella
toivoisi, että jo tämän syksyn aikana,
kun budjettia vielä tässä talossa käsitellään,
otetaan mahdollisesti kantaa valtionosuuksien indeksitarkistuksiin
niin, että kunnat saisivat valtionosuuksille indeksitarkistukset
täysimääräisinä. Samallahan
me tietysti kannamme huolta siitä, miten kunnat sen rahan
siellä jakavat, mutta sitä asiaa on taas ohjattavissa
monella muulla tavalla, ja eri valiokuntien on mietinnöissä viestitettävä,
mitkä ovat priorisoinnissa keskeiset tehtävät.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelemme aivan yhteiskuntamme
perusasioita tämän lain ollessa esillä.
Kysymys valtion ja kuntien välisistä rahoitusjärjestelyistä juuri
sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla on ihan perusasia. Kunnissa
on todella tuska tällä hetkellä, kun
valtionosuudet ovat kymmenen viime vuoden aikana puolittuneet ja
kuitenkin tehtävät ovat lisääntyneet.
Tämä tilanne on menossa aivan katastrofiin. Ei
riitä se, että saadaan täysi indeksikorotus.
Se on pieni lääke. Pitäisi päästä myös
sellaiseen politiikkaan, jolla kunnille alettaisiin hyvittää ja
korjata kymmenen vuoden aikana tapahtunut raskas vääryys,
jossa valtionosuudet ovat puolittuneet, kun haasteet ja tehtävät
ovat lisääntyneet. Pitäisi harkita jopa
erikoissairaanhoidon siirtämistä valtion kustannettavaksi.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin vielä puheenvuoron, kun innostuin
ed. Nousiaisen käyttämästä puheenvuorosta.
Nimittäin tilanne sosiaali- ja terveydenhuollossa, erityisesti
terveydenhuollossa, kun osa toiminnasta on kuntayhtymän
toimintaa, osa peruskunnan toimintaa, on osasyy niihin vääristymiin,
mitä me nyt olemme nähneet. Perusterveydenhuolto on
kärsinyt. Kun kunnan pitää säästää kustannuksistaan,
se ei pysty säästämään
kuntayhtymäkustannuksista vaan makselee kiltisti sieltä tulevia
laskuja. Silloin jäljelle jää ainoastaan
vaihtoehto, että se rupeaa kutistamaan omaa perusterveydenhuoltoansa,
mikä edelleen vääristää ja johtaa
yhä suureneviin erikoissairaanhoidon kustannuksiin. Tästä ongelmasta
johtuen mielestäni tarvitaan nyt rakennemuutos tähän
valtionosuuden maksamiseen myös sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Nykyinen systeemi johtaa yhä vinompaan ja hankalampaan
asetelmaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todella rakennemuutos näihin
järjestelyihin tarvitaan. Se tarvitaan, että hoito
ja hoiva on mahdollisimman korkeatasoinen kaikkialla, kaikilla hoidon
porrastuksen eri asteilla, mutta nykyinen käytäntö vie
kyllä katastrofiin. Tämä on tuhon tie,
mitä me tässä kuljemme, sekä kunnille että niin
terveyskeskushoidolle kuin erikoissairaanhoidolle. Nyt ollaan todella
siinä tilanteessa, että muutoksia on saatava,
muuten tilanne on kestämätön, tai sitten
on valtionosuuksissa päästävä siihen,
mitä ne olivat 90-luvun alussa.
Keskustelu päättyy.