2) Hallituksen esitys rautatielaiksi
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys
rautatielaiksi. Valiokunta korostaa, että esityksen keskeisenä tavoitteena
on yhtenäistää unionin lainsäädännön
pohjalta rautatiejärjestelmän turvallisuutta ja
yhteentoimivuutta koskevaa sääntelyä.
Mutta heti kärkeen on todettava, että nyt käsittelyssä olevan
direktiivin yhteensovittamisessa ja direktiivin laadinnassa ei selvästikään
ole otettu riittävästi huomioon maamme rataverkon
ja rautatieliikenteen erityispiirteitä, kuten sitä,
että merkittävä osa rataverkostoa on
vähäliikenteistä ja noin 90 prosenttia
yksiraiteista. Rautatiejärjestelmä on maantieteellisen
sijaintinsa vuoksi pääosin erillään
muusta Euroopan unionista.
Suomessa rautatieliikenteen ja sen kilpailun erään
suurimman kehittämisesteen muodostavat rataverkon pullonkaulat,
jotka tosiasiallisesti estävät liikennemäärien
kasvun tarvetta vastaavasti. Tällaisia ongelma-alueita
ovat erityisesti Helsingin ratapiha ja Seinäjoki—Oulu-ratavälin
yksiraiteisuus ja pitkittyvä perusparannus.
Valiokunta on tämän asian käsittelyssä paneutunut
erityisesti kysymykseen kansallisen liikkumavaran käytöstä.
Kyseessä olevat direktiivit on saadun selvityksen mukaan
välttämätöntä panna kansallisesti
täytäntöön hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla.
Näiden direktiivien soveltaminen käytäntöön
Suomessa on valiokunnan arvion mukaan kuitenkin hankalaa ja osin
epätarkoituksenmukaista, kuten valitettavasti on laita
useiden muidenkin valiokunnan toimialaan kuuluvien direktiivien
kohdalla.
Valiokunta korostaa tämän vuoksi mietinnössään
lain yksityiskohtaiseen soveltamiseen liittyvän harkintavallan
asianmukaista ja järkevää käyttöä,
jotta sääntelyn toimeenpano ei aiheuttaisi rautatieliikenteelle
lisää ongelmia. Esityksessähän
ehdotetaan muutettavaksi oikeutta rataverkolle pääsyyn
ja rataverkon käyttämiseen poistamalla uudessa
rautatielaissa VR-Yhtymä Oy:n yksinoikeus kotimaan henkilöliikenteeseen.
Valiokunta toteaa mietinnössään,
että on välttämätöntä,
että yhteiskunnalle tärkeän infran haltija
on velvollinen sallimaan ja myös käytännössä mahdollistamaan
tuon rakenteen käytön vakavasti otettaville ja
toimialaan kuuluviin investointeihin sitoutuneille kilpailijoille.
Samanaikaisesti on välttämätöntä,
että osakeyhtiö saa ensin huolehtia omasta liiketoiminnastaan
ja että palveluja vaativat ja saavat kilpailijat joutuvat maksamaan
niistä kustannukset ja kohtuullisen tuoton kattavan asianmukaisen
korvauksen.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lain 34 §:ään,
että rautatieyrityksen ja rautatieliikenteen palveluja
tarjoavan yhtiön tai muun on tarjottava kapasiteetti- ja
ratamaksudirektiivin liitteen II 2 kohdassa tarkoitettuja rataverkon
käyttömahdollisuuksiin kuuluvia palveluita raideyhteyksineen
rautatieliikenteen harjoittajan käyttöön
syrjimättömin ehdoin korvausta vastaan. Säännöksessä velvoitettaisiin
palvelujen tarjoaja tarjoamaan niitä palveluja, joita sillä on
silloin, kun palveluja pyydetään. Uusia investointeja palveluja
varten ei palvelujen tarjoajalta siten edellytettäisi.
Valiokunta korostaa, että palvelujen tarjoaja voi ensinnäkin
periä palvelujen tarjoamisesta kohtuullisen korvauksen.
Palvelujen tarjoamisesta voi myös kieltäytyä,
jos palveluille on olemassa markkinaolosuhteiden mukaisia toteuttamiskelpoisia
vaihtoehtoja. Palvelujen tarjoajalla on kuitenkin erimielisyystilanteessa
näyttövelvollisuus toteuttamiskelpoisista vaihtoehdoista. Liikenteen
turvallisuusvirasto tutkii erimielisyystilanteessa edellä tarkoitettujen
vaihtoehtoisten palvelujen olemassaolon, ja viraston päätöksestä voi
valittaa markkinaoikeuteen.
Jos palvelujen tarjoaja katsoo, että se joutuu liiketoimintansa
kannalta vakaviin vaikeuksiin palveluvelvollisuuden takia, se voi
ehdotetun 34 §:n 2 momentin mukaan hakea Liikenteen
turvallisuusvirastolta tilapäistä poikkeuslupaa
kieltäytyä palvelujen tarjoamisesta. Poikkeuslupaa harkittaessa
tulee ottaa huomioon rautatieliikenteen harjoittajan oikeus saada
käyttöönsä pykälässä tarkoitettuja
rautatieliikenteen harjoittamisen kannalta keskeisiä palveluja
sekä poikkeuksen vaikutukset rautatieliikennemarkkinoihin
ja markkinoihin kilpailutilanteisiin.
Näiden arviointikriteerien lisäksi valiokunta korostaa,
että palvelujen tarjoamisvelvollisuus ei saisi kohtuuttomasti
rajoittaa palveluja tarjoavan rautatieyrityksen omien palvelujen
käyttöä. Valiokunta ehdottaa tätä koskevan
nimenomaisen lisäyksen tekemistä 34 §:ssä mainittuihin
arviointikriteereihin. Lisäksi valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi,
että edellä tarkoitettua poikkeuslupaa palvelujen
tarjoamisesta voidaan hakea muuttuneiden olosuhteiden vuoksi myös
uudelleen.
Valiokunta toteaa, että esitetty palveluvelvoite on
direktiivin mukaan tarpeen, jotta voidaan edetä kohti toimivia,
tasapuolisia ja syrjimättömiä rautatiemarkkinoita.
Palveluvelvoitteen sisällön täsmentyminen
tulee edellyttämään Liikenteen turvallisuusvirastolta
sekä perusteettomien palvelupyyntöjen torjumista
että palvelun aidon tarjonnan ja erityisesti sen kustannustason kohtuullisuuden
varmistamista. Tämä on valiokunnan arvion mukaan
välttämätön osa markkinoiden
avaamiseen liittyvää muutosprosessia.
Hallituksen esitys myös yhtenäistää yksityisraiteita
koskevan sääntelyn ja tehostaa niiden valvontaa
muun muassa turvallisuusjohtamisjärjestelmien ja turvallisuuslupien
ja -todistusten osalta. Nykyinen tilanne yksityisraiteilla
on saadun selvityksen mukaan sekava ja sääntely
on monelta osin puutteellista. Uudistuksen arvioidaan lisäävän
rautatieturvallisuutta yksityisraiteilla. Suomessa on hallituksen
esityksen mukaan arviolta 250—300 yksityisraiteen haltijaa
ja yhteensä noin 1 000 kilometriä yksityisraiteita.
Valtaosa näistä yksityisraiteista on lyhyitä teollisuus-
ja satamaraiteita, joilta on yhteys valtion rataverkkoon. Erityisesti
satamien ratapihoille ja niitä valtion rataverkkoon johtavilla
pistoraiteilla on tärkeä merkitys tavaran kuljetusten alku-
ja päätepisteenä. Pienempien yksityisraiteiden
osalta on esitetty uhka-arvio, että uudistuksen mukanaan
tuoman lisäbyrokratian ja kustannuksen vuoksi raide on
suljettava liikenteeltä, jolloin se käytännön
reaalielämässä tarkoittaisi siirtymistä maantiekuljetuksiin.
Arvoisa puhemies! Uudistus ei saa johtaa joustamattoman soveltamiskäytännön
vuoksi siihen, että pienten yksityisraiteiden käyttö estyy
tai vaikeutuu kohtuuttomasti ja tavaraliikennettä siirtyisi
tarpeettomasti raiteilta maantielle. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä sitä, että ministeriö on
ilmoittanut käynnistäneensä yksityisraiteiden haltijoiden
perustietojen kartoituksen.
Arvoisa puhemies! Yhteisen eurooppalaisen sääntelykehyksen
tavoitteena on turvallisuuden ylläpitäminen ja
kehittäminen. Valiokunta korostaa mietinnössään,
että rautatiejärjestelmän turvallisuuden
parantaminen on jatkuva prosessi, johon sekä alan viranomaisten
että muiden toimijoiden on sitouduttava. Valiokunta pitää tätä esitystä kokonaisuus
huomioon ottaen, direktiivin pohjat huomioiden tarpeellisena ja
tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä mainituin
muutoksin ja muutosehdotuksin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella nyt implementoidaan eli laitetaan
Suomessa käytäntöön Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiiviä. Tässä on
kyllä sellainen periaatteellinen yksityistämisajatus,
markkinoiden tulo kiskoille, aivan huolimatta siitä, kuinka
järkevää se on, kun vielä olemme
omalla raideleveydellämme verrattuna pääsääntöisesti
muihin EU-maihin ja esimerkiksi Ruotsiin.
Tässä liikenne- ja viestintävaliokunta
on tehnyt sikäli hyvää työtä,
että se on parantanut näitä pykäliä.
Valiokunnan puheenjohtaja ed. Martti Korhosen mainitsema 34 § ja
siihen liitetty lisäys siitä, että tämä palvelun
tarjoaminen toiselle yrittäjälle ei saa haitata
liikaa tämän tarjoajan omaa toimintaa, on tietysti
tärkeä asia.
Kaiken kaikkiaan Valtionrautatiet on joutunut kyllä aikamoisen
kritiikin kohteeksi nyt viime vuosina, lähinnä talviliikenteen
osalta. Siihen kritiikkiin voi todeta sen, että perimmäinen
syy on kyllä usein muualla kuin VR:ssä, ratojen
huonossa kunnossa ja routavaurioissa ja riittämättömissä peruskunnostusmäärärahoissa,
joka riittämättömyys on ollut useiden
vuosien, voi sanoa, että eduskuntakausien ajan, tosiasia.
Tietysti VR:kin on ollut sikäli mukana tässä,
että se on vähentänyt omaa henkilökuntaansa
kunnostuksen puolella ehkä ajatellen, että lumi
loppuu talvella.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
on joutunut jälleen kerran tilanteeseen, jossa se joutuu
käsittelemään EU:n Suomen oloihin sopeutumatonta lainsäädäntöä.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta. Valiokunta
toteaa, että EU:n direktiivien soveltaminen käytäntöön
Suomessa on hankalaa ja osin epätarkoituksenmukaista, kuten
valitettavasti on laita useiden muidenkin valiokunnan toimialaan kuuluvien
direktiivien kohdalla.
Jälleen kerran tulee ilmi se, että EU tekee
aivan liian yksityiskohtaista lainsäädäntöä,
jonka soveltaminen erilaisiin olosuhteisiin on täysin mahdotonta.
Esitänkin jälleen kerran toivomuksen, että hallitus
ajaisi linjaa, jossa EU:n direktiivit muutettaisiin suuripiirteisiksi
puitelaeiksi, joita voitaisiin soveltaa paremmin erilaisiin olosuhteisiin.
On teoreettisesti hienoa muttei käytännössä kovinkaan
tarkoituksenmukaista avata rautateiden henkilöstöliikenteen
kilpailua. Se edellyttää joko merkittäviä vaunu-
ja veturi-investointeja tai kaluston lainaamista Valtionrautatiet
Oy:ltä. Toimialalle tuloa ajatellen kalusto olisi edullisinta
ja nopeinta ostaa käytettynä. Suomessa ei ole kaluston
jälkimarkkinointia, koska rataverkon ainoa operaattori
VR hyödyntää itse kalustoaan pitoajan
loppuun. Muillakaan sektorin toimijoilla ei ole kalustoa yksittäisiä tehdasalueen
vetureita ja vaunuja lukuun ottamatta.
Arvoisa puhemies! Suomeen ei voi ostaa käytettyä veturi-
ja vaunukalustoa ilman, että tehdään
mittavia investointeja kaluston räätälöintiin.
Suomen rataverkon sähköjärjestelmä poikkeaa
Euroopan järjestelmistä, ja myös raideleveys
poikkeaa muusta Euroopan rataverkosta.
Vapailta työmarkkinoilta ei ole saatavilla ammattitaitoista
henkilökuntaa. Rautatiealan henkilöstö on
täysin VR:n palveluksessa. Tämän lisäksi
muut sidosryhmät eli viranomaiset ja radanpitoyritykset
työllistävät alan ammattilaisia. Asiansa
tuntevan työvoiman ostaminen tulisi siis kalliiksi.
Missä sitten saattaisi syntyä potentiaalisia
yksityisiä rautatieyrityksiä? Ehkä yksittäisiä yrityksiä voisi
syntyä metsäteollisuuden tai kaivosteollisuuden
piirissä, mutta sekin koskisi pääasiassa tavarankuljetusta.
Jäämmekin odottamaan kilpailun syntymistä rautateillä.
Yksi heikko mahdollisuus on ulkomaisissa rautatieliikenteen suuryksiköissä,
joilla saattaisi olla potentiaalia räätälöidä kalusto
sekä rekrytoida ulkomailta osaavaa henkilöstöä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on laki, jonka
hyväksymisessä ei ole mitenkään
erityisen miellyttävää olla mukana. Oppositioedustaja
kun olen ja kun hallituksen reunaehdot eivät sido, voin
tässä todeta, että tein todella suuren
työn, että tuo ongelmallinen 34 § olisi saanut
jonkun muun muodon kuin siinä on, mutta direktiivin seinät
olivat aina edessä. Kyseessä ovat Euroopan parlamentin
ja neuvoston direktiivit, joiden keskeisinä tavoitteina
on muun muassa yhtenäistää unionin lainsäädännön
pohjalta rautatiejärjestelmän turvallisuutta ja
yhteentoimivuutta koskevaa säätelyä.
Ikävä kyllä tämä kokonaisuus
ei istu Suomeen ja omiin olosuhteisiimme, ja epäillä sopiikin,
ovatko maamme erityispiirteet jääneet Brysselissä jälleen
kerran liian vähäiselle huomiolle.
Valiokuntakin päätyy toteamaan, että nyt implementoitavien
direktiivien laadinnassa ei selvästikään
ole otettu riittävästi huomioon maamme rataverkon
ja rautatieliikenteen erityispiirteitä, kuten sitä,
että merkittävä osa rataverkosta on vähäliikenteistä ja
noin 90-prosenttisesti yksiraiteista. Toteamme myös, että rautatiejärjestelmämme
on maantieteellisen sijaintinsa vuoksi myös pääosin
erillään muusta Euroopan unionista. Suomessa rautatieliikenteen
ja sen kilpailun erään suurimman kehittämisesteen
muodostavat rataverkon pullonkaulat, jotka tosiasiassa estävät
liikennemäärien kasvun tarvetta vastaavasti. Tätä taustaa
vasten paneuduimme asian käsittelyssä erityisesti
kansallisen liikkumavaran käyttöön implementoitaessa
näitä meidän oloissamme hankalia direktiivejä.
Vaikka kaikki pienetkin kivet käännettiin, ei
juurikaan pelivaraa löytynyt, ja kaikki mitä löydettiin,
käytettiin. Tosiasiaksi edelleen kuitenkin jää se,
että direktiivin soveltaminen käytäntöön
Suomessa on hankalaa ja osin epätarkoituksenmukaista. Ehkä jotain
kertoo myös se, että tässä ei
ole kyse ensimmäisestä kerrasta, vaan toteamme
yksimielisesti myös sen, että näin on
ikävä kyllä valitettavan usein laita
muidenkin valiokunnan toimialaan kuuluvien direktiivien kohdalla.
Puheenjohtaja esittelikin lain perusteellisesti, joten totean,
että valiokunnassa tehdyt muutokset ja täsmennykset
parantavat lainsäädäntöä alkuperäisestä.
Korostimme ja täsmensimme lain yksityiskohtaiseen soveltamiseen
liittyvän harkintavallan asianmukaista ja järkevää käyttöä, jotta
säätelyn toimeenpano ei aiheuttaisi rautatieliikenteelle
lisää ongelmia. Keskeinen kysymys ja liiketaloudellisesti
välttämätöntä on, että VR Osakeyhtiö saa
ensin huolehtia omasta liiketoiminnastaan, kieltäytyä palveluiden
tarjoamisesta, jos perusteltu syy on, ja että palveluja
vaativat ja saavat kilpailijat joutuvat maksamaan niistä asianmukaiset
kustannukset ja kohtuullisen tuoton kattavan korvauksen. Tiukkojen
direktiivien puitteissa syntynyttä lopputulosta voi valiokunnan
tarkennusten jälkeen pitää alalta tulleen
palautteen perusteella siedettävänä.
Lopuksi pari yksityiskohtaa. Yksityisraiteiden osalta, joista
valtaosa on lyhyitä teollisuus- ja satamaraiteita, haluan
nostaa esiin sen uhka-arvion, joka asiantuntijakuulemisissa kuultiin. Vaarana
erityisesti pienimpien yksityisraiteiden osalta esitettiin, että muutoksen
mukanaan tuoman lisäbyrokratian ja -kustannusten
vuoksi raide on suljettava liikenteeltä, jolloin tavaraliikenteen
on siirryttävä maantiekuljetuksiin. Tämä olisi
monestakin syystä askel taaksepäin. Päädyimmekin
valiokuntana siihen kantaan, että on välttämätöntä,
että lakiehdotuksen mukaisten vaatimusten soveltamisessa
yksityisraiteisiin otetaan kaikilta osin huomioon näillä raiteilla harjoitettavan
liikenteen luonne, määrä sekä liikennenopeudet.
Muutos ei saa johtaa joustamattoman soveltamiskäytännön
vuoksi siihen, että pienten yksityisraiteiden käyttö estyy
ja tavaraliikennettä siirtyy tarpeettomasti raiteilta maanteille.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä huomiona toteamus, että valiokunnassa
tuotiin esiin huoli tämän ensimmäisen
rautatiepaketin uudistamisen mahdollisista vaikutuksista lakko-oikeuteen. Mietinnössäkin
asia todetaan, ja sanotaan se nyt vielä tässäkin,
että tällä lainmuutoksella ei ole eikä voi
olla vaikutuksia laissa turvattuun lakko-oikeuteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten liikenne- ja viestintävaliokunnan
varapuheenjohtaja ed. Saara Karhu juuri totesi, EU-direktiivin soveltaminen
Suomen liikenneolosuhteisiin on yleensä monilla tavoin
ongelmallista. Tämä on bussiliikenteen palvelusopimusasetuksen
kohdalla ja nyt myös tämän käsiteltävänä olevan
asian kohdalla havaittu ongelma. Onneksi EU ei ole vielä keksinyt
tehdä ongelmaa siitä, että meillä on
pääosin muista EU-maista poikkeava raideleveys.
Sitten me vasta olisimme oikein suuren ongelman edessä.
Toivon, että tämä suomalainen raideleveys
tullaan jatkossakin itsestäänselvänä asiana
sallimaan.
Kuten ed. Karhu toi esille, juuri tämä yksityisraiteitten
osuus tuli valiokunnassa korjattua, ja näin on hyvä,
sillä juuri nämä yksityisraiteet ovat niitä kotiteitä,
joille liikenneradoilta ohjautuu liikennettä ja joilta
ohjautuu liikennettä rautateille. On murheellista katsoa
pääratojen varrella, kuinka vähän
on nykyisin niitä raiteita, joilta mennään
teollisuuslaitoksille tai joilta tullaan teollisuuslaitoksilta rautateille.
Pääratojen varsilta nämä järkyttävällä tavalla
puuttuvat, jos käymme katsomaan.
Täällä on useassa puheenvuorossa
tuotu esille myös vähäliikenteiset radat.
Miksi liikennettä ei haluta ajaa usein lyhimpiä mahdollisia
reittejä myöten? Miksi pidetään
radat vähäliikenteisinä ratoina? Meillä on
Suomessa aikanaan muodostunut tarkoituksenmukainen, mielekäs
ja kattava rautatieverkko. Tämä tulisi ottaa kokonaisuudessaan
käyttöön. Miksi ahtaa keinotekoisella
byrokratialla liikennettä siten, että tulee näitä pullonkauloja?
Näen, että meillä on valtava mahdollisuus
esimerkiksi poikkirata itärajalta, joko Niiralasta tai muulta
rajanylityspaikalta, vaikka palauttamalla Parikkalasta Elisenvaaran
ylityspaikka, ja sitten edelleen Pieksämäeltä Jyväskylän
ja Haapamäen kautta palauttaa rata kuntoon Poriin, hyödyntää rataa
Vaasaan ja Kaskisiin tai hyödyntää Jyväskylä—Saarijärvi—Haapajärvi-rataa,
luoda verkostot toimimaan. Meillä on ajettu alas heikompaan
kuntoon näitä tiettyjä rataosuuksia,
ja sitten taas ohjataan radoille liikennettä niin, että liikenne
ruuhkautuu. Helsinki—Tampere-välille ei käsitykseni
mukaan mahdu yhtään henkilöliikenteen
junaa, ei pikajunia eikä Pendolinoja, lisää silloin,
kun niitä kaikkein kipeimmin ruuhka-aikoina tarvittaisiin.
Vuosaaren satama oli jo lähtökohtaisesti väärään
paikkaan sijoitettu, ja se tuo liikennettä juuri pääradalle
kaikkein ruuhkaisimmille osuuksille.
Valitettavasti pääradan raidekapasiteetti
on täysi. Tämän huomaavat vaikkapa perjantaisin Helsingistä maakuntiin
menevät matkustajat. Pendolino-junat ovat täysiä.
Niihin ei voi kytkeä edes lisävaunuja, ja lisärunkojen
kytkentä on ongelmallista, eikä niitä lisärunkojakaan
ole. Olen kysynyt, eikö voitaisi lisätä sininen
pikajunapari pahimpiin ruuhka-aikoihin, mutta radalle ei mahdu.
Miksi silloin ei ohjata idästä tulevaa tavaraliikennettä esimerkiksi
Kouvolasta Pieksämäelle, edelleen Jyväskylään,
jos se on pohjoiseen menossa, Keski-Suomen rataa pitkin Haapajärven suuntaan
tai Haapamäen kautta Seinäjoen suuntaan ja päinvastoin?
Jo muutamien junaparien ohjaamisella näille niin sanotuille
vähäliikenteisille radoille poistettaisiin liikenteen
pullonkauloja. Ministeri Vehviläisen aikana on pelastettu
Karjalan rata, Keski-Suomen rata ja Suomen pisin poikkirata niiltä uhkakuvilta,
joita riitti ratojen purkamisesta.
Edelleen haluan toistaa tässä sen, että ratkaisu siihen
Helsingin ratapihan surkeuteen, että junat eivät
tahdo mahtua sinne, olisi se, minkä aiemmassa puheenvuorossa
toin esille: pakkolunastaa takaisin rautatiealuetta nykyisten raideparien länsipuolelta,
se alue, joka aikoinaan on ollut junaliikenteen käytössä.
Silloin junat mahtuisivat ja bussiliikenne ja maantieliikenne voisivat
mennä tuossa kohtaa tunnelissa. Kyse on kansallisesti tärkeästä asiasta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Silloin, kun tämmöistä EU-lainsäädäntöä implementoidaan
kansalliseen lainsäädäntöön,
sen täytyisi johtaa tällaisella teknisellä alalla
käytännössä sovellettavissa
olevaan ratkaisuun. Elikkä talonpoikainen järki
sanoo, että tämän primäärivaatimuksen
täytyy toteutua.
Nyt käsittämätöntä suorastaan
on se, että EU-komissiolle tämä viesti
ei kolise perille. Elikkä siis toisin sanoen siellä on
laskutaidoissa sellainen pikkuinen puute. Siellä katsotaan,
että yksiraiteisuus ja kaksiraiteisuus ovat ihan sama asia. Elikkä toisin
sanoen se homma on hoidettavissa yhdellä raiteella, joka
normaalisti edellyttää kahta raidetta rinnakkain.
Nythän, niin kuin täällä jo
kaikissa käytetyissä puheenvuoroissa on todettu,
nämä slotit elikkä liikennepaikat radalla,
yhdellä kiskolla, on käytetty. Elikkä siis
toisin sanoen pitäisi VR:n luovuttaa omat slottinsa tälle
kilpailevalle yritykselle. Nyt jo tiedetään, että nykyiselläänkin,
kun VR yksin hoitaa asiat, sattuu näitä turvallisuusongelmia.
Nyttenkin muutaman viikon aikana niitä on sattunut. Ja
vielä kaiken lisäksi arktiset olosuhteet pitävät
huolen siitä, että kaikki tahtoo mennä pieleen,
niin kuin tänä päivänäkin
on käynyt.
Tässä katsannossa täytyy yhtyä siihen
kuuluisaan suuressa sanassa kuultuun: missä EU, siellä aina
ongelma.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä on aihetta yhtyä tuohon
ed. Pulliaisen käyttämään lauseeseen,
jonka hän viimeisimmäksi sanoi, valitettavasti.
Tämä näkyy juuri nyt täällä liikennesektorilla,
mutta valitettavasti tämä ei ole ainut sektori.
Mutta ed. Pulliainen toi esille hyvän näkökulman
liittyen juuri näihin kohtaamispaikkoihin, näin
ymmärsin. Kun meillä on rataverkkoa kunnostettu,
nämä kunnostamiset ovat merkinneet sitä,
että entisiä kuormausalueita, entisiä kohtaamispaikkoja
on poistettu, ja tämän vuoksi liikenne ahtautuu.
Pitäisi harkita kohtaamispaikkoja lisää nimenomaan
yksiraiteisille radoille, ja pitäisi myös ratamaksukäytäntöä muuttaa
siten, että se määräytyisi radan
kustannusten ja kuntoluokan mukaan.
Nythän meillä kaikilla radoilla on samanhintainen
ratamaksu ja ratavero riippumatta siitä, onko se niin sanottu
vähäliikenteinen rata puupölkyin, yhteenhitsaamattomin
kiskoin, vai onko se superrata, jossa ajetaan Allegrolla ja muilla
junilla 200 kilometrin tuntinopeutta. Pitäisi luoda sellaista
politiikkaa, jolla suosittaisiin koko maan rataverkon käyttöä ja
jossa olisi myös näitä liityntäraiteita.
Todellakin on ongelma se, että siellä, missä teollisuus
haluaisi ehkä käyttää rataa, kiskoraiteitten
rakentaminen on kallista eikä ole kuormauspaikkoja. Pitäisi
vähän tarkastella tilannetta, että rautateistä saataisiin
toiminnallinen ja palveleva kokonaisuus, joksi se on alun perin
suunniteltu ja jollainen se on ollut. Mutta nykyajan virtaviivaistetulla
politiikalla on menty liian ahtaille, hakoteille.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tässä paljon
on myös sitä, mikä pitää uskaltaa
myös ääneen sanoa, että kyllä meillä on
liian nöyrä asenne EU-prosessien käsittelyn
yhteydessä. Kyllä tätä kansallista
etua moneen kertaan on peräänkuulutettu: pitää olla terveesti
itsekäs myös näissä asioissa.
Meillä on nyt niin monta esimerkkiä — rikkidirektiivi,
sillä haetaan hyvää, en minä sitä kiistä,
ja se on varmaan päämäärältään
ja tavoitetilaltaan ihan hyvä, mutta se vaan, että meidän
teollisuutemme ei kestä sitä.
Sitten meillä on joukkoliikenneasetus, johon tässä ed.
Oinonen viittasi. Se oli meille melkein sietämättömän
hankala hoitaa huomioiden tämän maan rakenteen,
asutuksen, väkimäärän, joukkoliikennetarpeet.
Nyt meillä on käsissämme tämä rautatielaki,
joka tuo omia ongelmiaan tähän käsittelyyn.
Mutta silloin meidän pitää skarpata myös
tässä prosessissa. Eihän se voi olla niin,
että ne tulevat annettuina vain, että me otamme
ne sieltä vastaan ilman, että siinä vaiheessa,
kun pitäisi tiukasti puolustaa sitä kansallista
etua, sitä mahdollisuutta ei hyödynnetä.
Se on sitten myöhäistä, kun ollaan tässä vaiheessa. Siinä suhteessa
perään kyllä meiltä itse kultakin toimia,
että otetaan vähän tiukempaa asennetta suhteessa
tähän valmisteluprosessiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole mitään sitä vastaan,
että on kilpailua, mutta sen kilpailun pitää olla
reilua ja sen pitää olla lähtökohtaisesti
sellaista, että se ottaa alueelliset mahdollisuudet huomioon.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa on aivan kohtuutonta odottaa
sitä, kun me emme saa sitä Seinäjoki—Oulu-väliäkään
kaksiraiteiseksi näköjään millään.
Katainen on asettunut nyt vastustamaan lehtitietojen mukaan sitä.
Sehän merkitsee käytännössä sitä,
että kilpailullisesti käykin EU-lainsäädännön
kautta niin, että Suomen mahdollisuus kilpailla kansainvälisillä markkinoilla
tyrehtyy, ja näinhän ei voi olla. Olen ed. Martti Korhosen
kanssa aivan samaa mieltä, että tässä pitää olla
itsekäs, ja toivottavasti uusi hallitus on niin itsekäs
kuin nyt eläimellisesti voi olla.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä siitä,
että EU:ssa pitää olla enemmän
ryhtiä ja viitsimistä. Välillä tuntuu,
että sellaisetkin asiat, jotka eivät välttämättä ole
sen pahan EU:n syytä, johtuvat siitä, että meidän
puoliamme ei ole siellä riittävästi pidetty
tai sitten sitä asiaa katsellaan joidenkin neuvottelevien
virkamiesten — tästä on valitettava esimerkki — näkökulmasta
vähän eri kantilta kuin sitten, kun se asia tulee
tänne kansalliseen lainsäädäntöön. Sitten
on todella tuskallista hakea näitä direktiivin
liikkumavaroja, kun niitä ei kerta kaikkiaan ole.
Eli siellä Brysselin päässä pitää saada
enemmän jykevyyttä meidän toimintaamme,
niiden ihmisten, jotka siellä Suomen hyvin poikkeuksellista
oloista pääsevät kertomaan. Tuskinpa Keski-Euroopan
ihmiset jaksavat niitä muistaa, jos emme niitä aktiivisesti
heille tuo esiin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tekee mieli sanoa ääneen
tuo lause "missä EU, siellä ongelma". Näin
se todella tällä liikennesektorilla, sielläkin,
on havaittu.
Täällä ed. Pulliainen viittasi tuohon
Seinäjoki—Oulu-väliin. Samalla kun me
tiedämme, että se on hyvin ahdas, pitäisi
jo nyt muistaa, että toinen raidepari kulkee Seinäjoki—Oulu-välillä Ylivieskaan
saakka Seinäjoelta, Jyväskylästä Haapajärven
kautta Ylivieskaan. Pannaan tämä rata siihen käyttöön,
mikä tuolle radalle voitaisiin osoittaa, ja samalla se
olisi monille kuljetuksille suorin reitti. Samalla täytyy
muistaa, että Tampere—Seinäjoki-välillä on
toinen raidepari, 74 kilometriä vain pidempi, vanha Pohjanmaan rata
Haapamäen kautta.
Elikkä koko rataverkko tehokkaaseen käyttöön.
Silloin näitä pullonkauloja voidaan poistaa, mutta
samalla koko maan elinkeinoelämä hyötyisi
siitä, että on rautateitten palveluja ja kuljetuksia
lähellä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä kerran, EU:sta kun täällä on
puhuttu, niin myös mielestäni EU tekee aivan liian
yksityiskohtaisia lainsäädäntöjä,
joita meidän on aivan mahdoton, monienkin, toteuttaa eri
tilanteissa eri maissa.
Yleiskeskustelu päättyi.