Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen niin sanotusti päättämät
asiat kaatuvat yksi toisensa jälkeen. Näin ei
voi jatkua. Suomalaiset ansaitsevat todellakin parempaa. Tarvitaan
johtajuutta ja jäntevää päätöksentekoa
Suomen hyväksi.
Jäljellä olevista asioista kokonaan auki on vanhustenhuollon
tilanne. Hallitus on sanonut leikkaavansa vanhustenhoidosta noin
300 miljoonaa euroa laittamalla vanhukset kotihoitoon. Kukaan ei
tiedä, miten tämä oikeasti tapahtuu.
Pääministeri Stubb, teidän pitäisi
johtaa hallitusta. Pyydän teitä kertomaan, tässä ja
nyt, kaikille suomalaisille: mikä vanhustenhoidon tulevaisuus
oikeasti on?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä kaikki lähtee
ensisijaisesti välittämisestä, siitä,
että jokainen ihminen — vanhempi, nuorempi — välittää toinen
toisistaan. Olen tässä viime vuosien aikana saanut kiertää ympäri
Suomea ja käynyt muun muassa monessa vanhainkodissa. Ja
kyllä se lähtee kaikki liikkeelle siitä inhimillisyydestä,
siitä, että me toinen toisiamme autamme.
Meillä on kolme tapaa totta kai auttaa vanhuksia.
Ensimmäinen tulee julkisen sektorin puolelta, ja siinä meillä lainsäätäjillä on
velvollisuus. Toinen on totta kai yksityissektori, ja kolmas on
kolmas sektori. Me tarvitsemme myös vapaaehtoistyötä,
koska se kysymys, johonka edustaja kiinnitti huomiota, on erittäin
tärkeä. Mutta kyllä se lähimmäisenrakkaudesta
lähtee.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä asiasta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministerin vastaukset
eivät epävarmuutta juurikaan hälventäneet,
ikävä kyllä. Sinällään
tavoite kotihoidon lisäämisestä on aivan
oikea, mutta jälleen kerran toteutus vähintään
ontuu ja on erittäin epärealistinen.
Tähän kokonaisuuteen liittyy suoraan myös omaishoidon
uudistaminen. Omaishoitajille ja hoidettaville on turvattava tasa-arvoinen
kohtelu. Myös mielenterveyskuntoutujien ja pitkäaikaissairaiden
lasten omaishoitajia pitäisi päästä enemmän
omaishoidon tuen piiriin. Nyt heitä pääsee
todella vähän.
Kysynkin peruspalveluministeriltä: miksi hallitus ei
tehnyt päätöstä omaishoidon
tuen siirtämisestä Kelan vastattavaksi ja yhtenäisten
kriteerien luomisesta siinä samalla? Teillä on
ollut tasan neljä vuotta aikaa hoitaa tämä asia.
(Ben Zyskowicz: Teillä oli kahdeksan vuotta aikaa, miks-ette
korjanneet?)
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ensin haluan korjata edustajan äskeisessä kysymyksessä olleen
virheen. Hallitus ei ole missään vaiheessa leikannut
vanhustenhuollosta 300:aa miljoonaa. Tämä ei pidä paikkaansa,
sen voi jokainen tarkistaa meidän budjettikirjoista esimerkiksi.
Me olemme rakennepaketissa lähteneet siitä, että koska
meidän väestömme ikääntyy,
me tulemme tarvitsemaan itse asiassa lisää palveluita ja
lisää sellaisia tapoja, joilla me huolehdimme tästä ikääntyvien
joukosta. Ikääntyminenkään ei mielestäni
ole mikään ongelma suomalaisessa yhteiskunnassa,
vaan se on hyvinvointiyhteiskunnan suurin saavutus.
Tuo 300 miljoonan euron maininta: se on sitä, että me
hillitsemme niitä kustannuksia, joita joka tapauksessa
tulee tästä ikääntymiskehityksestä. Mistään
ei ole leikattu 300:aa miljoonaa, vaan päinvastoin: me
tulemme tarvitsemaan lisää panostuksia niin vanhusten
kotiin vietäviin palveluihin kuin myöskin esimerkiksi
palveluasumiseen.
Sitten omaishoidon osalta totean vain sen, että olen
laittanut liikkeelle tämän valmistelutyön, joka
tähtää siihen, että tämä eriarvoisuus,
joka vallitsee omaishoitajien kesken eri puolilla Suomea, saadaan
vihdoin korjatuksi.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös ikäihmisillä on
oikeus tehdä omat valintansa, eikä vähiten
sen suhteen, missä ja kuinka heitä hoidetaan.
Ennen kaikkea vanhukset tietysti tarvitsevat ja ansaitsevat laadukasta
ja yksilöllistä hoitoa. Tämä vaatimus
ei todellakaan nykyään toteudu suurimman osan
vanhuksista kohdalla. Miten, arvoisa ministeri Huovinen, aiotte edistää sitä,
että vanhuksilla ja heidän omaisillaan on mahdollisuus
valita?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Täytyy ensin todeta, että tässä salissa
tietenkin istuu runsaasti kuntapäättäjiä, jotka
voivat osaltaan olla varmistamassa sitä, että meidän
hyvä ja hyviin tavoitteisiin pyrkivä vanhuspalvelulakimme
täysimääräisesti jokaisessa Suomen
kunnassa myöskin toteutuu, koska sen tavoitteiden mukaisesti
toimimalla me pystymme varmistamaan aivan varmasti paremman ikäihmisten
hoidon ja hoivan, mutta myöskin ikäihmisten osallisuuden
ja mahdollisuuden vaikuttaa — juuri niin kuin edustaja
tässä totesi — yksilöllisesti
siihen, millä tavalla kunkin omat hoidon ja hoivan valinnat
sitten tapahtuvat.
Meillä on tänä päivänäkin
esimerkiksi kun-tien käyttämissä palveluntuottajissa
niin järjestötoimijoita kuin yksityisiä palveluntuottajia,
ja tämä esimerkiksi nyt pöydällä oleva
sote-ratkaisu ei tätä asiaa millään
tavalla tule vaarantamaan, eli uskon kyllä, että edelleenkin
asiakkailla, myös ikäihmisillä, on mahdollisuus
omiin valintoihin. Mutta korostaisin sitä, että me
emme voi lähteä siitä, että ihmisen
hoito ja hoiva (Puhemies koputtaa) pohjautuu varallisuuteen tai
kukkaron suuruuteen. Jokainen ihminen, joka Suomen yhteiskuntaa
on rakentanut omalla panoksellaan, ansaitsee arvokkaan vanhuuden.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri mainitsi
puheessaan kaikki ne tahot, jotka ympäröivät
ikäihmisiä ja ovat avainasemassa auttamaan näitä henkilöitä.
Kolmas sektori on yksi niistä tärkeistä osioista,
jotka tulevaisuudessakin huolehtivat myös ikäihmisten
terveyden edistämisestä ynnä harraste-
ja muista toiminnoista. Kun rahapelijärjestelmää ollaan
uudistamassa ja siten jakovara ehkä muuntuu ihan toisenlaiseksi
ja kuitenkin näistä varoista juuri kolmas sektori
saa varoja huolehtia myöskin ikäihmisistä,
niin kysyisin: mikä näkemys pääministerillä on
tähän järjestelmään
ja kolmannen sektorin suhteeseen tulevaisuudessa?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Näkemys on tietysti se, että rahoitusta
pitää jatkaa. Me olemme ottaneet tältä vuodelta
päätökset siitä rahojen jakamisesta muistaakseni
parisen viikkoa sitten valtioneuvostosta. Totta kai rahaa tarvitaan.
Mutta minä haluaisin edelleen korostaa, ja tämä tulee
muutaman kokemuksen kautta: Otetaan esimerkiksi Jyränkölän
setlementti Heinolassa, miten paljon kolmas sektori siellä työskentelee,
ja vapaaehtoistyö myös tai vaikkapa äijäkerho
Konalan suunnalla, miten paljon se merkitsee, tai vaikkapa Saga-vanhainkoti
Munkkiniemessä. Ne ovat kaikki sellaisia, jotka tavalla
tai toisella toimivat osittain yksityisinä, osittain kolmannen
sektorin puolelta ja sitten osittain julkiselta puolelta.
Se on ilman muuta selvää, että kolmannen sektorin
rahoitus pitää tavalla tai toisella myös turvata.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy todeta
se, että laitoshoidon vähentäminen sinänsä on
varmasti hyvä tavoite. Mutta samalla todettakoon, että kunnilla
on erittäin huonot mahdollisuudet tehdä niitä vaihtoehtoisia
muita hyvän hoidon malleja vanhuksille, kun tällä vaalikaudella
on leikattu niin paljon valtionosuuksia. Tämä tuli
esille muun muassa, kun tätä teidän esittämäänne
lakia täällä eduskunnassa marraskuussa
käsiteltiin.
Mutta haluaisin kysyä teiltä: Jos laitoshoitoa kerran
puretaan, niin täytyy lisätä tehostettua
palveluasumista, parantaa omaishoidon tukea, siirtää omaishoidon
tuki Kelalle, parantaa perhehoidon mahdollisuuksia ja antaa riittävästi
palveluita kotiin. Mihin tältä hallitukselta unohtui
vanhusten ja ylipäänsä palveluasumisen
asiakasmaksujen kohtuullisuutta parantava lakiesitys? Teidän
piti sellainen antaa, ja se ei ole meille tullut eikä ilmeisesti
ehdi enää tullakaan.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ensin haluan todeta, että on hyvä,
että jaamme tavoitteen siitä, että tätä raskasta
laitoshoitoa, jolla emme siis tarkoita suinkaan esimerkiksi palveluasumista,
pystyttäisiin purkamaan, koska moni ikäihminen
itse toivoo, että voi asua kotona niin pitkään
kuin mahdollista. Ja verrattuna esimerkiksi moniin muihin Pohjoismaihin
meidän vanhusten hoidon ja hoivan taso on hyvin laitospainotteinen.
Siksi tarvitsemme esimerkiksi palveluasumisen paikkoja lisää ja myös
erilaista yhteisöllistä asumista, jossa esimerkiksi
järjestöjen rooli voi tulevaisuudessa olla paljon
merkittävämpi.
Mitä tulee tähän kyseiseen esitykseen,
on todellakin niin, että meillä on ollut jo pitkään
työn alla palveluasumisen ja myös muiden maksujen yhtenäistäminen.
Mutta koska tuon työryhmän toimeksiantoa päätettiin
laajentaa koskemaan myöskin kotiin vietäviä palveluita,
niin valitettavasti se ei ehtinyt tällä kaudella
tänne eduskunnan käsittelyyn. Mutta sinänsä pidän
järkevänä sitä, (Puhemies koputtaa)
että emme katso pelkästään palveluasumisen
maksujen yhtenäistämistä vaan myöskin
kotiin vietävien palvelujen maksujen yhtenäistämistä.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä peruin kyllä puheenvuoron,
mutta kysyisin ministeri Rinteeltä, jos tämä liittyy
tähän.
Silloin kun neljä vuotta sitten tämä hallitus
tuli ja otti puikoista kiinni, niin punakaarti ja vihreät hyökkäsivät
maalla asuvan mökinmiinan kimppuun ensimmäisenä tuomalla
sinne polttoaineveron, säätämällä jätevesilakeja
ja niin edelleen. Kuinka paljon teitä kiinnostaa maalla
asuva eläkeläinen, jolle asetetaan ei suoranaisia
leikkauksia vaan tämmöisiä polttoaineveroja
ja muita? Eivät sinne kulje ratikat eivätkä linja-autot.
Oma auto on oltava pihassa. Kuinka paljon tämmöinen
ihminen teitä yleensä kiinnostaa?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! En tunnista tuosta kuvauksesta tämän
hallituksen politiikkaa, niin että sinällään
on vaikea vastata lähtökohdiltaankin väärään
kysymykseen. Mutta voin todeta sen, että tietenkin tätä hallitusta
kiinnostavat ne ihmiset, kaikki suomalaiset ihmiset. Tavoitteena
on se, että saataisiin talouskasvu syntymään
tähän maahan, lisää työpaikkoja
ja sitä kautta saataisiin pohjaa parantaa myös
palveluita.