3) Hallituksen esitys laeiksi yrittäjien eläkelain
ja sairausvakuutuslain 16 ja 33 §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Tämä esitys perustuu yrittäjien
jo useampi vuosi sitten tekemään ehdotukseen ja
toivomukseen siitä, että yrittäjien eläkejärjestelmän
maksupolitiikkaan saataisiin enemmän joustoa sekä ylöspäin
että alaspäin riippuen yrityksen kulloisestakin
tuloksentekokyvystä. Pitkällä tähtäimellä tässä on
tarkoitus nimenomaan se, että yrittäjien työtulojen
tason kautta eläke kohoaisi. Tänäkin
päivänä yrittäjäeläkkeet ovat
vielä keskimäärin aika matalia. Tämän
ehdotuksen mukaan yrittäjällä olisi tietyin
rajoituksin mahdollisuus maksaa nykyisin voimassa olevan vahvistettuun
työtuloon perustuvan vakuutusmaksun lisäksi lisämaksua
tai päinvastoin maksaa alennettua maksua silloin, kun tilanne sitä edellyttää.
Tämä eläkejärjestelmän
joustavoittaminen vastaisi kahteen tarpeeseen: se noudattaisi paremmin
maksukykyä ja toisaalta pitkällä tähtäimellä johtaisi
parempaan eläketurvaan.
Se, että tämä esitys tulee eduskunnalle
vasta nyt, johtuu siitä, että tätä asiaa
valmistellut työryhmä ei tuonut sitä ajoissa
tähän Puron paketin yhteyteen. Tätähän
ei ole sinänsä valmisteltu siinä yhteydessä,
mutta koska muutoinkin tässä työeläkejärjestelmän
kokonaisuudistuksessa on tarkoitus uudistaa myöskin samojen
periaatteiden mukaan yrittäjien eläketurva, niin
tarkoitus olisi se, että tämä valmisteltaisiin
samassa aikataulussa kuin tämä suuri eläkeuudistuksen
kokonaisuus.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys yrittäjäeläkkeen perustana
olevan työtulon ja sitä kautta vakuutusmaksujen
joustojen lisäämisestä on mielestäni
erinomainen ja jo pitkään odotettu toimenpide.
Ministeri Perholle täytyy antaa täysi tunnustus
ja kiitos siitä, että hän on vienyt eteenpäin
monia yrittäjien sosiaaliturvaan liittyviä asioita
tämän hallituksen aikana. Tämä nyt
käsittelyssä oleva laki on yksi esimerkki niistä.
Onkin ilmeistä, että ehkä ratkaiseva
syy siihen, miksi suomalaiset ovat mieluummin palkkatöissä kuin
ryhtyvät yrittäjäksi, on se, että yrittäjyyteen
liittyy huono sosiaaliturva. Suomalainen sosiaaliturva on rakennettu
pääasiassa työsuhde- ja palkkasidonnaiseksi,
ei niinkään hyvinvointiyhteiskunnan jäsenyyteen
perustuvaksi. Tämän vuoksi esimerkiksi tuponeuvotteluissa
tai hallituksen esityksissä palkansaajille sovitut sosiaaliturvamuutokset
eivät automaattisesti tule yrittäjille tai heidän
perheilleen. Onkin erinomainen asia, että meillä on
ministeri Perhon kaltainen ministeri, joka seuraa myös
näiden ihmisten sosiaaliturvan kehitystä, jotka
eivät automaattisesti kuulu ansiosidonnaisen turvan piiriin.
Vuodet eivät ole veljeksiä yritystoiminnassakaan,
vaan monilla aloilla on merkittäviä tulosvaihteluja
riippuen suhdanteista ja markkinatilanteesta. Tästä johtuen
yrittäjät ovat olleetkin varovaisia arvioidessaan
yrittäjäeläkkeen perustana olevaa laskennallista
työtuloa, koska se vaikuttaa suoraan maksujen suuruuteen.
Tähän saakka on ollut käytännössä mahdoton
muuttaa työtulon määrää vuosittain
yrityksen tuloksen mukaisesti. Tästä on luonnollisesti
seurannut myös se, että yrittäjien eläkekertymät
ovat jääneet palkansaajiin verrattuna huomattavasti
pienemmiksi. Jokin aika sitten säädimme eduskunnassa
lain, jossa yrittäjien sairauspäivärahan määräytyminen
myös kytkettiin työtuloon, ja näin ollen
tämä on vaikuttanut myös sairauspäivärahan
suuruuteen.
Toivon, että tämä lakiesitys pikaisesti
käsitellään valiokunnassa ja saa eduskunnassa
hyväksymisen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on sikäli hyvä ja
perusteltu, että sen tarkoituksena on joustavoittaa yrittäjän eläkkeen
perustana olevan työtulon määrittämistä.
Lakimuutoksilla on tarkoitus parantaa työtulon ja sen perusteella
määräytyvien vakuutusmaksujen vastaavuutta
yrityksen taloudellisen tilanteen ja yrittäjän
maksukyvyn vaihdellessa.
Eräs YEL-järjestelmän ongelmia on
matala työtulojen taso. Yrittäjätoiminnan
alkuvaiheessa työtulo on usein haluttu määrittää mahdollisimman
alas, jotta eläkevakuutuksen aiheuttama kustannusrasite
tuolle yrittäjälle olisi myös mahdollisimman
alhainen.
Nykyisin voimassa oleva 25 prosentin alennus aloittelevalle
yrittäjälle 48 kuukauden ajalta on sikäli
positiivinen asia, että se antaa edes jonkin verran maksujoustoa
tuoreelle yrittäjälle tilanteessa, jossa yritystoiminta
on käynnistymisvaiheessa. Aivan liian moni YELin mukainen työtulo
jää kuitenkin myöhemmin tarkistamatta, vaikka
siihen olisi aivan selkeät perusteet ja yritystoiminta
olisi taloudellisesti vakiintunutta.
Liian matalan YEL-työtulon takia monen yrittäjän
vanhuuden ja työttömyyden turva kuten perhe-eläketurva
jää liian alhaiseksi verrattuna yrittäjän
todellisen työpanoksen määrään.
Nykyinen järjestelmä on liian jäykkä,
ja se vaatii erillistä byrokraattista muutoksenhakumenettelyä.
Järjestelmän kaikinpuolinen joustavoittaminen
ja järkevöittäminen on mielestäni
erittäin perusteltua.
Hallituksen esitys on hyvä, sillä se antaa
yrittäjälle liikkumavaraa erilaisissa taloudellisen aseman
ja maksukyvyn muutostilanteissa, jotka ovat luonteeltaan tilapäisiä.
Peruskysymykseen eli matalaan YEL-tulotasoon sillä ei puututa.
Kiitokset ministeri Perholle siitä, että tämä odotettu
uudistus on nyt eduskunnan käsittelyssä.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on ihan totta,
mitä täällä on sanottu tämän
lainsäädännön tarpeellisuudesta.
Nykytilahan lähtee siitä, että yritystoimintaansa
aloittaessaan yrittäjät määrittelevät
hyvin usein YEL-työtulonsa kovin matalalle tasolle, eikä sitä sitten
myöhemmin koroteta, vaikka yrityksen tulos ja maksukyky
antaisivat siihen mahdollisuuden. Luulen, että tämä sisältyy
yrittäjyyteen itseensä. Siis, kun yrityksellä menee
hyvin, ei tule miettineeksi tämmöisiä asioita.
Se on kovin inhimillistä.
Kuitenkin tutkimuksen mukaan vain kolmannes työssäolevista
yrittäjistä katsoo, että heille vahvistettu
YEL-työtulo vastaa yrittäjänä suoritettua
työtä. Kaksi kolmasosaa yrittäjistä piti
työtuloaan liian pienenä ja vain muutamat liian
suurena. Mitä matalammaksi tämä alkutyötulo,
niin kuin äsken mainitsin, oli määritelty,
sitä yleisemmin yrittäjät pitävät
nykyistä työtuloaan liian pienenä. Tämä ei
välttämättä ole sisäänrakennettu
pulma, vaan tämä on tämmöisen
yrittämisen ideaan liittyvä kysymys. Kun menee
hyvin ja kun menee kovaa, ei tule miettineeksi kovin perusteellisesti
sitä, mitä sitten, kun ei enää mene
hyvin ja ei kovaa. Tottahan se on, että työtulon määrittely
työpanoksen perusteella on yritystoiminnan luonteelle vierasta,
sillä yrittäjän yritystoimintaansa käyttämä työpanos
ei aina kuvasta yritystoiminnan tuloksellisuutta. Yrittäminen
on siitä erikoista, että paljo työ ei
aina tuota parasta mahdollista tulosta ja vähän
päinvastoinkin.
Tässä mielessä ja näillä perusteilla
ja näistä lähtökohdista täytyy
yhtyä niihin kiitoksiin, joita ministeri Perholle on annettu
ja joka ottaa niitä elegantisti vastaan niin kuin aina.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
yrittäjien eläkelain ja sairausvakuutusmaksulain
16 ja 33 §:n muuttamisesta on ihan positiivinen esitys. Yrittäjät
tarvitsevat parempaa sosiaaliturvaa kuin tänä päivänä.
Tällä mahdollistetaan ja itse asiassa tällä myös
velvoitetaan yrittäjät ottamaan parempi vakuutus
elikkä lähinnä nyt vastaamaan todellista
työtuloa vuositasolla. Ongelma tässä vakuutuksessa
on kaiken kaikkiaan se, että tämä on
tavattoman kallis. Jos katsotaan nuorta yrittäjää,
joka lähtee liikkeelle, hän saa muutaman kuukauden
25 prosentin alennuksen, mutta sen jälkeen siirtyy täyteen
vakuutuskantaan. 35—40 vuotta sitä maksettuaan
siinä tuntee kyllä vakuutusmaksua maksaneensa.
Sitten se hyöty, mitä eläkkeen muodossa
aikanaan saadaan, jää minimaaliseksi. Meidän
ongelmamme on juuri se, että vakuutusten hoito tässä yhteiskunnassa
tulee jostain syystä aivan liian kalliiksi. Tämä panos—tuotos-ajatus,
mitä tässäkin pitäisi tietenkin
olla, ei kaikilta osin toteudu. Mutta joka tapauksessa tämä,
että tulee velvoite ja mahdollisuus myös joustavoittaa
vakuutusmaksua, on positiivinen. Erityisesti ikääntyneiden
yrittäjien kannattaa tarttua tähän mahdollisuuteen,
mitä uusi laki tuo tullessaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Uskon, että tämä idea,
mikä tässä on, on lähtenyt pienyrittäjistä liikkeelle.
Parturi-kampaajat ovat hyvä esimerkki, ja itseenikin ovat
muutamat ottaneet yhteyttä. Tämä jousto
on hyvä, mutta luulen, että ne henkilöt,
jotka tätä ovat toivoneet ja pyytäneet,
että tämmöinen tehtäisiin, saattavat pettyä,
koska taustalla on ollut semmoinen ajattelu monilla henkilöillä,
niin kuin ed. Salo edellä totesi, että kun maksetaan
hirveän pitkään, saatetaan maksaa 30—40
vuotta vakuutusmaksua, ja kun sitten otetaan eläkelasku,
huomataankin, että hyvänen aika, tämä eläkehän
on näin pieni, vaikka minä olen maksanut niin
paljon, viidesosan kaikesta tulosta. Kun on tukkia kähertänyt
ja nipsuttanut karvoja, siitä hän maksaa viidesosan
eläkemaksua ja sitten huomaakin, että eläke
ei ole kuin muutama vanha tonni. Nämä ihmiset
ovat olleet aika katkeria. Minullekin moni on soittanut ja esittänyt
niitä laskelmia, miten voi näin olla.
Se kuvastaa koko meidän hyvää järjestelmäämme,
mikä meillä eläkejärjestelmässä on
sinällään, jotta tämähän
on pakollista säästämistä sillä tavalla,
että jokainen varautuu siihen. Ennen kaikkea siellä yrittäjäpuolella
tämä menee juuri sen mekaniikan mukaan. Sitä maksetaan
ja saadaan sen mukaan korvausta. Saman tyyppinenhän on
työeläkejärjestelmä kaiken kaikkiaan.
Mutta se on hyvä sinällään,
jotta sitten otetaan vastuuta etukäteen. Jos rahat sijoitetaan
oikein, sehän tarkoittaa sitä, jotta me saamme
turvallisesti elää vanhuutta. Toivon mukaan valvonta toimii
niin hyvin, että niitä rahoja ei tuhlata, koska
nyt ainakin menneinä aikoina, kun pörssi on romahdellut,
siellä jotkut eläkeyhtiöt menettivät huomattavia
summia, mutta väittävät, jotta kyllä se
pitkässä pelissä nousee sieltä.
Se vaara on aina olemassa, jotta meidän pitäisi
osata turvallisesti sijoittaa.
Hannu Aho /kesk:
Rouva puhemies! Minusta, kun on saanut seurata eri eläkeyhtiöitä,
niissä on yllättävän suuria
eroja hoitokuluissa ja hoitokustannuksissa. Mielestäni
siihen pitäisi pystyä enempi vaikuttamaan, koska
siellä on hyvin merkittäviä eroja, jotka
todella vaikuttavat. Valitettavasti YEL on kalleimmasta päästä.
Näihin pitäisi pystyä enemmän
panostamaan.
Toisaalta tässä laissa minusta on hyvää se,
että tämä joustavoittaa, pystyy vähän
tuloksen mukaankin omaa eläkettään nostamaan.
Toisaalta kun työtulon perusteella muun muassa sairauspäivärahat
ym. jatkossa tulevat, se on hyvä niille, joilla tulos vaihtuu
kovin paljon ja, sanotaan, ei oikein paljon kuitenkaan nettotulosta
tule. Mutta jossakin mielessä on myös kritiikin
paikka siinä, että silloin kun ansiotulo menee
yli työtulon, he eivät saa sairauspäivärahaa
myöskään sen mukaan, koska se vaihtelee.
Se tässä on huono puoli. Mutta kun ansiotulo on
pienempi kuin normaali työtulo, joka on vahvistettu, se
tulee silloin työtulon mukaan. Silloin saa pikkuisen riksaa.
Ihan pienimmät yrittäjät voittavat, mutta
sitten niistä, joilla vähän paremmin
menee, ehkä tulee myöskin nettohäviäjiä.
Kokonaisuutena pidän kuitenkin hyvänä tätä ratkaisua,
koska silloin pitää katsoa kokonaismäärä,
miten tässä vakuutettuja on.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lahtelalle toteaisin sen verran,
että pieni eläke ei kyllä voi tulla täysin
yllätyksenä, koska eläkelaskelma toimitetaan
vuosittain aina yrittäjän tarkasteltavaksi. Jos
siinä tilanteessa itse huomaa ja toteaa turvan olevan liian
alhainen, on syytä ryhtyä toimenpiteisiin ja tarkistaa
kyseisiä summia.
Nykyisinhän, koska tämä systeemi
on melko byrokraattinen, aika monet yrittäjät
ovat turvautuneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin ja niiden
kautta saaneet hieman lisäturvaa ja ennen kaikkea joustavaa
lisäturvaa omaan eläkekertymäänsä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tähän
eläkejärjestelyyn tulee joustavuutta, mutta kiinnittäisin
huomiota tähän suureen ongelmaan, joka on kokonaistulo,
15 000 euroa pyöreästi. Se on reilut
10 000 euroa pienempi kuin normaalipalkansaajalla. Tämä kohdistuu
pääsääntöisesti yksinyrittäjiin.
Heillähän tämä ongelma on. Tämän
järjestelmän kalleus aiheuttaa varmasti jatkossakin,
siis maksuprosentin suuruus yhtenä tekijänä,
että kokonaistulo tulee jatkossakin pysymään
yksinyrittäjillä matalana.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä joustavuus
on tässä kaiken a ja o. Uskon, että yrittäjät
eivät ole uskaltaneet nostaa työtulon suuruutta
normaalia varovaisuutta noudattaen. He eivät tiedä,
mitä on seuraavana vuonna tulossa. On ollut tosi hankalaa
nykykäytännön mukaan, käytännössä mahdotonta,
laskea työtuloa, jos sitä on nostanut jossakin
vaiheessa niin korkealle, että ei pysty huonona aikana
maksamaan.
Kun ed. Hannu Aho vertaili ansiotuloon tätä, tällähän
sitä nyt jonkin verran voidaan tasoittaa. Tällä voidaan
vuosittain vaihdella työtulon suuruutta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Se on juuri niin kuin ed. Kurvinen äsken
myöskin yrittäjänä asian hyvin
tuntevana kertoi. Nythän on tilanne se, aivan kuten ed.
Holmlund kertoi, että monet yrittäjät
ovat katsoneet, että tällainen vapaaehtoinen eläkevakuutus
on heille parempi vaihtoehto, koska siinä voi pitää vuosittain
kokonaisia maksutaukoja. Tietenkin se myöskin kertymää alentaa,
mutta se on ollut joustava malli. Mutta yrittäjälle
sekään ei ole hyvä malli siinä mielessä,
että tällainen vapaaehtoinen eläketurvahan
ei pidä sisällään työkyvyttömyysturvaa, perhe-eläketurvaa
ja niitä turvia, mitä myöskin moni yrittäjä saattaa
yhtäkkiä elämässään
tarvita. Sen takia tällainen lakisääteinen
eläketurva on myöskin yrittäjälle
pitkän päälle turvallisempi vaihtoehto.
Keskustelu päättyy.