5) Laki tieliikennelain 48 §:n muuttamisesta
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteeni ei ole kovin vauhdikas,
trendikäs, seksikäs, mutta se on käytännönläheinen ja
siksi tarpeellinen ja sillä on suora yhteys myöskin
kansalaisten turvallisuuteen.
Nimittäin tieliikennelain 48 §:ssä määritellään
poikkeussäännökset, joita sovelletaan
hälytys- ja poliisiajoneuvoja koskeviin liikennesääntöihin.
Pykälässä säädetään
muun muassa siitä, miten hälytysajoneuvojen ja
poliisiajoneuvojen tulee toimia kiireellisissä tehtävissä tai
miten ajoneuvoa saa ajaa tiellä, jossa ajaminen on muutoin
kielletty.
Tieliikennelain 48 §:n poikkeussäännökset
eivät kuitenkaan ole riittäviä. Laki
ei esimerkiksi huomioi sellaisia tilanteita, joissa hälytysvalmiudessa
oleva virkatehtävää suorittava pelastusviranomainen
liikkuessaan virka-autolla, siis hälytysajoneuvolla, voi
joutua pysäköimään liikennesääntöjen
vastaisesti.
Minkälaisia tällaiset tilanteet ovat? Niitä ovat esimerkiksi
palotarkastukset, ennalta ehkäisevien valistus- ja koulutustilaisuuksien
hoitaminen tai asioiminen muutoin eri virastoissa tai laitoksissa.
Näissä tilanteissa tällaisen muun virkatehtävän
voi kuitenkin välittömästi keskeyttää kiireellinen
hälytystehtävä, jolloin säännösten
mukaan hälytysajoneuvon on kyettävä lähtemään, siis
reagoimaan, kuudessakymmenessä sekunnissa. Tästä johtuen
olisi perusteltua, että laissa olisi määräys,
joka takaa nopean liikkeellelähdön pelastustehtäviin
kuitenkin niin, että siinä yhteydessä ei
vaaranneta muuta liikennettä.
Tämä käytännön
ongelma on tullut sillä tavalla esiin, että hälytysajoneuvo
voidaan joutua pysäköimään virkatehtävissä niin
kauas siitä paikasta, jossa asianomainen virkamies asioi,
että hän ei ehdikään. Se voi
olla minuuttien päässä, ja jokainen ymmärtää,
jos kysymys on paloautosta esimerkiksi, että kysymyksessä on
kansalaisten turvallisuus. Jokainen sekunti, joka myöhästytään
palopaikalta, voi maksaa ihmisen hengen. Sen vuoksi näinkin
pieni lain korjaus olisi tarpeellinen. Sillä on suora yhteys
kansalaisten turvallisuuteen, niin kuin totesin.
Miksi tämä ei käytännössä toimi?
Se ei toimi sen tähden, koska kunnalliset pysäköinninvalvojat
laputtavat ja sakottavat niitä autoja, jos ne on väärin
pysäköityjä. Tämän
vuoksi olen tämän aloitteen tehnyt ja toivon,
että tämmöinen korjaus voitaisiin tähän
tieliikennelain 48 §:ään tehdä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Matti Saarinen on huomannut erittäin tärkeän
näkökohdan, jota ehdottomasti haluan yleisen turvallisuuden
näkökulmasta kannattaa. Kaikkia niitä lakeja,
joilla lisätään ja parannetaan kansalaisten
turvallisuutta, tulee tässä yhteiskunnassa voimakkaasti
edistää. Nopea palokunnan lähtö,
nopea ensivasteyksikön lähtö ja nopea
poliisin lähtö ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita.
Suomalaisissa kunnissa niin maalla kuin kaupungeissa pelastuslaitoksille
on uskottu ensivastetehtävät. Sydänpysähdyksissä esimerkiksi
on välttämätöntä saada
apu nopeasti paikalle. Ei ole varaa siihen, että ensivastehenkilö joutuu
vaikkapa kaksi minuuttia kulkemaan tehtävästä,
jossa hän on, sen takia, että pääsee
sitten ajoneuvolleen. Nämä kaksi minuuttia voivat
olla sydänpysähdystilanteissa kohtalokkaat. Sen
takia pitäisi ottaa aivan terve järki käytäntöön.
Nimenomaan maaseudulla vastuu on palokunnilla näistä ensivastetehtävistä,
ja tämä on erinomaisen hyvä järjestely
juuri äkillisissä ensiaputilanteissa ja sairauskohtauksissa,
todella hyvä systeemi. Siellä vapaaehtoiset palomiehet
ovat näissä tehtävissä. Matka
kotoa pelastuslaitokselle, paloasemalle, millä nimellä sitä kutsutaankin, tehdään
yksityisautolla. Toivoisin, että vielä jollakin
tavalla saataisiin hälytystehtävään
menevälle, auttavalle henkilölle tämäkin
matka sellaiseksi, että hän saisi liikennettä vaarantamatta
rikkoa nopeussäännöksiä joutuakseen
tehtävään sillä tavalla kuin
tehtävän suorittaminen vaatii. Tätäkin
tulisi harkita, olisiko silloin jotkin autoon asennettavat hälytyslaitteet
annettava tuolle ensilähdön vapaapalokuntalaiselle,
jonka tehtävä on lähteä kotoaan
elvyttämään sydänpysähdyksen saanutta.
Näitä asioita sietäisi harkita tämän
lakialoitteen myötä käsittelyssä.
Kysymys on sekunneista, kysymys on minuuteista niin tulipalossa,
sydänpysähdyksissä kuin vaikeissa onnettomuustilanteissa.
Ed. Matti Saarinen on tehnyt erinomaisen hyvän aloitteen.
Toivon myönteistä jatkokäsittelyä.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan samoin kuin ed. Oinonen edellä minäkin
toivon myönteistä jatkokäsittelyä tälle
ed. Saarisen aloitteelle. Mutta realisteina tiedämme sen,
että aivan jokaista tapausta ei tietenkään
voi kirjata lakiin. Minulla on sellainen näppituntuma,
että kun näitä poikkeustapauksia aina
silloin tällöin on, niihin on poliisin taholta
suhtauduttu melkoisella myötämielisyydellä.
En juurikaan tiedä tapausta, jossa viranomainen olisi rangaissut
henkilöä, joka on vakavan tilanteen edessä, joka
on pelastamassa ihmiselämää, sammuttamassa
tulipaloa tai ylipäätänsä toimittamassa
jotain sellaista kiireellistä asiaa, joka on laadultaan vakava.
Aivan kuten alkuun sanoin, tämä tarkennus tieliikennelain
48 §:ään on aivan varmasti tähdellinen
ja tarpeellinen, mutta sen verran minun uteliaisuuteni nyt herää tätä esitystä katsellessani,
että kysyn:
Onko tällaisia tapauksia, joissa on rangaistu tai joissa
on jouduttu vaikeuksiin, kun on yritetty auttaa? Minun korviini
sellaisia ei ole kyllä tullut.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ei kahdeksantoista vuoden aikana tällaista
tapausta ole tullut vastaan. Tuossa kävin äsken
lakikirjaakin tutkimassa, ja poliisin osalta ainakin säännökset
ovat siinä mielessä selkeät, että poliisilaissa
on erillisiä valtuussäännöksiä.
Poliisihan voi ajaa myöskin siviiliautolla ylinopeutta,
mikäli virkatehtävä sitä edellyttää.
Sitä taktisestikin joudutaan käyttämään
useasti. Voi parkkeerata myöskin semmoiseen paikkaan, joka
katsotaan virkatehtävän suorittamisen kannalta
välttämättömäksi. Mutta
nyt en ehtinyt tutkia sitten meidän palo- ja pelastustoimilakiamme
ja niitä säännöksiä,
jotka koskettavat muita viranomaisia, onko siellä samanlaisia
viittauksia.
Mutta sittenhän meillä on kaatopykälä myöskin
poliisin osalta, tieliikennelain 104 §, joka kertoo, että jos
olosuhteet ovat sellaiset, että se sakko tai pysäköintivirhemaksu
on esimerkiksi kohtuuton, niin poliisi voi olla toimenpiteisiin ryhtymättä.
Nämä ovat tyypillisiä tapauksia, jolloin
ei ryhdytä toimenpiteisiin. Ongelma on tietenkin pysäköintiviranomaiset
eli niin sanotut lappuliisat, joilla ei ole tietenkään
poliisin eikä lakikoulutusta, osaavatko he soveltaa näitä lainsäännöksiä sitten
virkatoimessaan oikein vai tuleeko eturistiriita viranomaisten kanssa
sitten siellä paikalla, jossa esimerkiksi palopäällikkö yrittää perustella
sitä, että paloauto oli käytännöllisesti
katsoen järkevää sijoittaa tähän
paikkaan nyt, koska hän oli samalla suorittamassa tarkastusta
jne. Voin myöhemmin tarkastaa vielä tämän
palo- ja pelastustoimilain, onko meidän lainsäädäntömme
kunnossa. Ihmettelen, jos ei se ole jo entuudestaan kunnossa, vaan
tällainen säännös jouduttaisiin
erikseen näille viranomaisille säätämään.
Poliisin osalta se on kunnossa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Varmaan ed. Saarinen on tarkoin paneutunut
asiaan, koska on tämän hyvän aloitteen
tehnyt. En minäkään ole kuullut, että olisi
sakotettu, mutta olen lehdistä lukenut, että vpk-miestä,
joka oli menossa — niitä on naisiakin, mutta oli
mieshenkilö kyseessä — kotoaan hälytyksen
saatuaan paloasemalle ja joutui asian nopeuttamiseksi ajamaan ylinopeutta
ja joutui ratsiaan, sakotettiin siitä, että hän
rikkoi tieliikennelakia ylinopeuden osalta ollessaan hälytyksen
saatuaan menossa paloasemalle mennäkseen hälytystehtävään.
Mielestäni näihin asioihin pitäisi saada semmoinen
terveen järjen korjaus, että jos muuta liikennettä vaarantamatta
on voinut tämän tehdä, niin näissä tapauksissa,
olkoot pykälät mitkä tahansa, sitten
ymmärrettäisiin asian tarkoitus. Mutta lehdestä luin
uutisen, jossa vpk:laista palomiestä sakotettiin tällaisesta
sinänsä mielettömästä asiasta,
kun hän oli menossa yhteiskunnan hälytystehtävää hoitamaan.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ei minun asiantuntemukseni eikä edes mielikuvitukseni
olisi riittänyt tämän lakialoitteen tekemiseen
ilman sitä käytännön tietoa,
että torialueelle pysäköity paloauto
sai pysäköintivirhemaksun sen vuoksi, että olivat
tekemässä palotarkastusta ja oli väärin
pysäköity paloauto torialueella, ja siihen tämä pohjautuu.
Juuri niin kuin asiantuntijakollega Salo totesi, pysäköinninvalvojat
ovat tässä ne, joitten pitäisi tämä asia
oikein ymmärtää. Lakialoitehan lähteekin
siitä, että hälytysvalmiudessa olevan
ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäköidä poiketen
liikennesäännöistä, ei mihin
tahansa voi jättää sitä autoa,
vaan siinä täytyy tämä erityinen varovaisuus
olla.
Hiukan asiaa sivuten, kyllähän se oli aika
kohtuutonta, että kun joku vuosi sitten Vihdissä kaupan
omistaja tai huoltoaseman omistaja, jomminkummin päin,
ajoi autovarasta yöllä kiinni, molemmat ajoivat
ylinopeutta, niin varkaalla ei ollut mitään, mistä sakkoja
maksaa, mutta kauppiaalla oli, ja hän sai aika huomattavat
sakot, taisi mennä kortti hyllylle sen tähden,
kun ajoi varasta kiinni. Mutta se nyt ei liity viranomaistoimintaan
vaan tähän ed. Oinosen täällä aikaisemmin kantamaan
huoleen siitä, että ylipäänsä pitäisi olla
inhimillisyyttä niissä tilanteissa, kun toimitaan
niin kuin oikein on.
Tässä lakialoitteessa on ihan elävän
elämän tausta ja pohja.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ed. Saarinen antoi esimerkin siitä, miksi
hän on ryhtynyt toimeen, niin ehkä minullakin
on lupa antaa esimerkki siitä, miksi minä hiukan
kyseenalaistin tätä tai edellytin jonkinlaista
esimerkkiä. Oli hyvä tarkennus se, että tässä enemmänkin
pulmana saattavat olla pysäköinninvalvojat kuin
varsinaisesti poliisiviranomainen. Minun henkilökohtainen
esimerkkini nimittäin on tässä suhteessa
hyvin kaunis esimerkki ja kunniaksi suomalaiselle poliisille.
Olen erään vakavasti otettavan lääkärin
kanssa ollut taannoin liikkeellä, ja tuli hätätapaus,
jossa tätä lääkäriä tarvittiin,
ja ajoimme tavatonta vauhtia, moninkertaista ylinopeutta, paikkakunnan
halki. Otimme yhteyttä poliisiviranomaiseen, kerroimme
tapauksen. Poliisiviranomaiset olivat havainneet tämän
meidän noin liikennemielessä täysin vastuuttoman
autoilumme, mutta kun kuulivat, mistä oli kysymys, totesivat,
että me olimme toimineet aivan oikein.
Minusta oli tärkeätä, että ed.
Saarinen mainitsi nämä pysäköinninvalvojat,
jotka eivät ole sillä lailla virkavastuullisia
ymmärtääkseni kuin on suomalainen poliisiviranomainen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin ed. Oinoselle: Nythän
ovat rikosoikeuden yleiset opit jälleen käsittelyssä ja
myöskin tämä pakkotilasäännös
pysyy suurin piirtein sillä samalla tasolla, millä se
on ollut tähänkin asti. Sehän tarkoittaa
sitä, että henkilö voi poiketa, jos hengen,
terveyden tai joku muu vaara on olennainen, tietyistä rikoslain
ja myöskin tieliikennelain säännöksistä.
Mutta kyllä meistä jokainen käsittää tietenkin,
että jos vpk:lainen menee omalla autollansa paloasemalle
tietämättä vielä, mikä on edes
hätänä — niin kuin monesti on,
tiedätte näitäkin keikkoja, että on
kissa puussa — ja samanaikaisesti ajetaan ylinopeutta ja
jonkun ihmisen yli, niin nämä eivät ole
tavallaan rinnasteisia: ei tiedetä vielä, minkälainen
vaara on kysymyksessä, kun lähdetään
rikkomaan lakia. Sen takia suomalainen oikeuskäytäntö katsoo,
että sinne paloasemalle mennään vielä normaalisti
ja sitten, kun tiedetään se vaara, arvioidaan
se vauhti, ja sitten siihen tulee laki mukaan.
Ed. Saariselle vain toteaisin, että sanokaa tälle palopäällikölle,
että siinä pysäköintivirhemaksulapun
takana lukee myöskin, että on mahdollisuus hakea
seitsemän päivän aikana muutosta siihen
pysäköinninvalvojaan antamaan lappuun. Olen ihan
varma, että tällaiset asiat kyllä kumoutuvat,
mikäli vain valitus ymmärretään
tehdä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kekkosen puheenvuoron johdosta
haluan vain teille kertoa oman kokemukseni neuvoksi. Nimittäin
kaikissa näissä tämmöisissä hätätapauksissa,
joissa on kiire, on se sitten oman perheen synnytys tai naapurin
vakavan tapaturman auttaminen, kyllä se auttaa, että siinä samassa
yhteydessä joko itse tai joku muu soittaa poliisille, pyytää poliisiautoa
siihen eteen, ja siinä saattueessa pääsee
sitten liikenteessä kaikkein parhaiten eteenpäin.
Silloin on kokonaan poissa tämmöinen ylinopeudesta
mahdollisesti tuleva sakko. Kunnanlääkäriaikanani
jouduin tämän selvittämään,
ja se pelasti minut kyllä monesta ongelmasta. Turhaa siinä liian
rohkeaa tarzania yksin on leikkiä, siinä voi tulla
lisää hankaluuksia myös uuden kolarin
muodossa esimerkiksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän aloitteeseen
tietysti liittyy, kun pikkuisen menin tuohon vapaapalokuntatoimintaan,
se, että kyllä nykyisin olen huomannut, että ainakin
monilla palomiehillä on taskussa hälytyslaitteet,
joissa jo kerrotaan, mihinkä tehtävään
on menossa, joko suusanallisesti kerrotaan, minkälainen
sairaushälytys tai minkälainen palotyyppi on,
tai sitten on niitä vähän alkeellisempia välineitä,
mitkä kertovat numerokoodilla, minkä asteisesta
tehtävästä on kyse. Näin varmasti
on siellä ed. Petri Salonkin kotikunnassa. Tästähän voidaan
päätellä, jos on selkeä hälytystehtävä, tulipalo
tai ensivastetehtävä.
Ikävä kyllä maaseudulla ei enää toimi
tämä, että lääkärin
edellä ajaisi poliisiauto. Sitä on niin mahdoton
saada, että ainakin meillä Keuruulla päin
se poliisiauto tulee kaikkein viimeisimpänä. Ensiksi
tulee paloauto, sitten tulee ambulanssi ja tunnin päästä se
poliisiauto.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä kuunnellessani tätä keskustelua
aivan samaan asiaan omassa mielessäni päädyin,
jonka ed. Salo nosti jo aikaisemmassa puheenvuorossaan esille, että kun
tämä ongelma itse asiassa koskee lappuliisoja
eli näitä tummanpunaisia sakottajia, niin oikeastaan,
jos mietitään, että tällainen
tilanne tulisi oikeassa elämässä, että parkkeeraa
paloauton johonkin kohtaan torille ja siitä lappuliisa
tulee ja puikauttaa sakot, niin siinä on todella se valitusaika
olemassa eli silloin kyseisen kaupungin lakimiesosastolle yleensä voi
ohjata tämmöisen valituksen ja ne kyllä käsittelevät
ja käyvät ne keisit läpi. Ehkä tämän
asian voisi hoitaa toisella tavalla myöskin.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Saarinen on aiheesta ottanut tämän esille,
mutta tuskinpa tämä kuitenkaan on aivan lain säätämisen
arvoinen asia. Kyllä jokaisessa kunnassa ja kaupungissa
pitää olla sen verran tervettä maalaisjärkeä,
että saatuja sakkoja voidaan perua myöhemmin.
Jos se tuotaisiin lakiin, että kaikilla hälytysajoneuvoilla
olisi mahdollisuus pysäköidä mihinkä sattuu,
silloin se johtaisi kyllä villin lännen käyttäytymiseen
vaikka vain sitten kaupassa käydessä eikä pelkästään
virkatehtäviä hoitaessa.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Huomaan, että täytyy
olla aika tarkka nyt tässä artikuloinnissa. Ensinnäkin
lakialoite koskee siis hälytysajoneuvoa, siinä pitää jo
olla ne tunnukset, että kyseessä on hälytysajoneuvo. Ajatelkaa
tätä lappuliisojen kautta, jotka tekevät tarkasti
työtään, ja joilla on tietyt normit ja
nuotit, joitten mukaan heidän pitää tehdä sitä työtä. Kun
lainsäädäntö on tällaista
kuin on, he tekevät lainmukaista tehtävää ja
työtä. Heidän työtään pitäisi
helpottaa ja välttää turhaa byrokratiaa:
ensin lappu lasiin, ja se kuitenkin perutaan, jos palopäällikkö valittaa.
Ei kai meidän tämmöistä pidä tukea.
Muutetaan pikkuisen tätä 48 §:n tekstiä,
niin asia on heti kunnossa. Silloin kaikki soveltavat viranomaiset
ja virkailijat toimivat sen mukaisesti. Sitä tällä ajetaan
takaa eikä sitä, että mennään
valitusmenettelyjen kautta. Ihmisille on ihan riittävästi
sitä byrokratiaa tarjolla, että oikeutta haetaan
valittamalla ja oikeusteitse. Jos meillä on selvä epäkohta,
niin tällä tavalla.
Sitten pitää ottaa huomioon se, että tässä on
se toinen puoli, että jos laki on näin kirjoitettu
kuin se nyt on kirjoitettu, se johtaa siihen, että palotarkastusta
suorittava paloviranomainen jättää sen paloautonsa
niin kauas kohteesta, että hän ei ehdi, hänelle
tulee aikaviive ehtiä, jos tulee hälytys, ja sen
tähden hänen pitäisi päästä mahdollisimman
lähelle tarkastuskohdettaan silloin, kun tehdään
tavanomaisia virkatehtäviä. Kyllä tässä on
ihan inhimillinen ja elävä pohja, mikä on
olemassa, ja byrokratia jää minimiin, jos tätä lakialoitetta
vietäisiin eteenpäin. Se ei monta riviä vaadi
lakiin muutosta.
Keskustelu päättyy.