6) Laki luonnonsuojelulain 49 ja 53 §:n muuttamisesta
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä eduskunnassa
on parhaillaan käsittelyssä hallituksen esitys
n:o 251 luonnonsuojelulain muuttamisesta. Mietinnön lakiesityksestä tekee
ympäristövaliokunta, jolle eduskunnan päätöksen
mukaan perustuslaki- ja maa- ja metsätalous- sekä hallintovaliokunta
antavat lausuntonsa. Tämän luonnonsuojelulakiesityksen
tarkoituksena on saattaa laki vastaamaan luontotyyppien sekä luonnonvaraisen
eläimistön ja kasviston suojelusta annettua EU:n
luontodirektiiviä.
Luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentti kuuluu seuraavasti:
"Luontodirektiivin liitteessä IV(a) tarkoitettuihin eläinlajeihin
kuuluvien yksilöiden selvästi luonnossa havaittavien
lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen
ja heikentäminen on kielletty." Tähän
hallituksen esitykseen sisältyy myös ehdotus,
jonka mukaan Natura 2000 -verkosto lunastusmenettelyn osalta rinnastettaisiin
valtioneuvoston hyväksymiin luonnonsuojeluohjelmiin.
Kyseiset lisääntymis- ja levähdyspaikat
ovat meillä viime aikoina konkretisoituneet liito-oravaan,
joka on kyseisen luontodirektiivin mukaan tiukasti suojeltava laji.
Liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikat
ovat aiheuttaneet lukuisia ongelmia. Teitä on jouduttu
siirtämään tai panemaan tunneliin, kaavoitusta
on jouduttu muuttamaan, yksityisten maanomistajien metsänkäsittelyyn
on annettu kieltoja ja rajoituksia, ja taloudelliset menetykset
voivat olla huomattavia. Tämän päivän
Ilkka-lehdessä jälleen kerran jo etusivulta lähtien
puhutaan liito-oravasta ja todetaan, että liiturien kelvolliset
kotiolot on turvattava kaavoituksella. Täällä on
tuore korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu, joka edellyttää, että yleiskaavan
valmistelussa selvitetään perusteellisesti liito-oravan
kulkureitit sekä lisääntymis- ja levähdyspaikat.
Käytännössä se tarkoittaa, että kaavoituksella
ei saa tuhota liitureiden kotioloja eikä niiden mahdollisuutta
muuttaa reviiriltä toiselle. Reviiri ei sinänsä kuitenkaan
estä kaavoitusta.
Myöskin meillä on parasta aikaa korkeimman hallinto-oikeuden
käsittelyssä tapaus varapuhemiehen kotiseudulta
Forssan Konikalliolta, jossa odotetaan ratkaisua, jonka yhteydessä saataneen määriteltyä,
miten liito-oravan reviirit pitää käytännössä suojella,
pinta-alat jne. Tällä hetkellä määrittely
on kirjavaa ja vaihtelee alueittain, mutta tämä pieni
otus tuottaa meille tällä hetkellä harmaita
hiuksia yhdellä sun toisella paikkakunnalla.
Tässä lakiesityksessä suurena puutteena
näen sen, ettei luonnonsuojelulakiin tai nyt käsittelyssä olevaan
muutosesitykseenkään sisälly korvausvelvollisuutta
rajoituksien osalta. Mikään korvausvelvollisuus
ei koske kyseisiä lisääntymis- ja levähdysalueita.
Niin kuin tuossa todettiin, niin tänä päivänä ei
edes vielä tiedetä, miten isoja nämä mahdolliset
suojelualueet sitten tulevat olemaan. Tuo Forssan Konikallion tapaus
antaa sitten jonkinlaista suuntaa nähtävästi
siitä.
Tekemämme lakialoitteen tarkoituksena on saattaa myös
luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momenttiin perustuva suojelu
korvausvelvollisuuden piiriin. Erittäin hyvin sovellettavissa
olisi metsälain 10 §:ään sisältyvä erityisen
tärkeiden elinympäristöjen korvausperiaate,
josta on säädetty metsälain 11 §:ssä.
Tässä 11 §:n alussa viitataan 10 §:n
3 momentissa tarkoitettuun velvoitteeseen, ja se 10 §:n
3 momentti kuuluu seuraavasti: "Jos 2 momentissa tarkoitetut elinympäristöt
ovat luonnontilaisia tai luonnontilaisen kaltaisia sekä ympäristöstään
selvästi erottuvia, niitä koskevat hoito- ja käyttötoimenpiteet
tulee tehdä elinympäristön ominaispiirteen
säilyttävällä tavalla."
Tosiaan 11 §:ssä todetaan tällä tavalla:
"Jos 10 §:n 3 momentissa tarkoitetun velvoitteen täyttämisestä aiheutuu
maanomistajille tai hallintaoikeuden tai muun sellaisen erityisen
oikeuden haltijalle metsäntuoton vähenemistä tai
muuta taloudellista menetystä, mikä ei ole vähäistä,
metsäkeskuksen tulee maanomistajan tai erityisen oikeuden
haltijan hakemuksesta myöntää lupa toteuttaa
käyttötoimenpiteet tai hoito tavalla, josta asianomaiselle
aiheutuva menetys jää vähäiseksi.
Lupaa ei kuitenkaan saa myöntää, jos
kysymyksessä olevaa toimenpidettä varten on myönnetty
tai myönnetään kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain 19 §:n
mukaisesti tai muuten riittävä tuki valtion varoista."
Tämä kestävän metsätalouden
rahoituslain 19 § "ympäristötuki" puolestaan
kuuluu seuraavalla tavalla. Tämä on luvussa 3
Tuki metsien biologisen monimuotoisuuden ylläpitämiseen:
"Milloin metsien hoitoon tai käyttöön
liittyvissä toimenpiteissä otetaan huomioon metsän biologisen
monimuotoisuuden ylläpitäminen, luonnonhoito tai
metsien muu kuin puuntuotollinen käyttö laajemmin
kuin mitä niistä metsälaissa säädetään
maanomistajan velvollisuudeksi taikka tämän lain
7 §:n nojalla määrätään
tahi kyse on metsälain 10 §:n 3 momentissa tarkoitetun
velvoitteen täyttämisestä, voidaan maanomistajalle
tästä aiheutuvat, vähäistä suuremmat lisäkustannukset
ja taloudelliset menetykset rahoittaa osittain tai kokonaan valtion
varoilla (ympäristötuki). Ympäristötukea
ei kuitenkaan voida myöntää silloin,
kun monimuotoisuuden ylläpitämisestä johtuva
metsäntuoton väheneminen tai muu taloudellinen
menetys on metsälain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetulla
tavalla vähäistä.
Myönnettäessä tukea edellä 1
momentissa tarkoitetulla tavalla tehdään sopimus
myönnettävästä tuesta ja kyseessä olevaa
aluetta koskevista velvoitteista. Sopimus on voimassa, vaikka alue siirtyy
uudelle omistajalle. Sopimuksesta on tehtävä merkintä kiinteistörekisteriin.
Sopimusta ei kuitenkaan tarvita silloin, kun kyse on ympäristötuen
myöntämisestä puutuotannon kestävyyden
turvaamiseksi rahoitettavista töistä aiheutuviin
edellä 1 momentissa tarkoitettuihin lisäkustannuksiin."
Eli ympäristötukea voidaan saada tällaisissa tapauksissa.
Kun maanomistaja joutuu rajoituksien kohteeksi tai hänelle
tulee taloudellisia menetyksiä, ympäristötuella
voidaan korvata maanomistajalle nämä menetykset,
jotka siellä on. Eli tämä kestävän
metsätalouden rahoituslain 19 § antaa aika selkeät
menettelyohjeet, miten tämä asia voidaan hoitaa.
Minusta metsälaissa ja kestävän metsätalouden
rahoituslaissa luotu korvausjärjestelmä on lähes
sellaisenaan otettavissa käyttöön myös luonnonsuojelulain
49 §:n 1 momentin tapauksessa. Lakiesityksen perusteluissa
todetaan, että luonnonsuojelulain soveltamisala on yleinen. Tämä voi ääritapauksissa
tarkoittaa sitä, että mitään
yksityisen toteuttamaa toimenpidettä tai hanketta, joka
vaikuttaa heikentävästi luontodirektiivin liitteessä 4
mainitun lain lisääntymis- ja levähdyspaikkaan,
ei missään tilanteessa voisi toteuttaa. Muun lain
nojalla myönnetty lupa ei muuttaisi tilannetta. Eli ääritapauksessa
minkäänlaista toimenpidettä ei voida
suorittaa silloin, jos tällainen elinympäristö tai
lisääntymisalue on kysymyksessä.
Tämän vuoksi tämän lakialoitteemme
hyväksymisellä varmistetaan se, että suojelusta
ei aiheudu ilman korvausta korvauskynnyksen ylittävää haittaa.
Luonnonsuojelulain 49 §:ään lisättäisiin
uusi 5 momentti, joka noudattaisi soveltuvin osin metsälain
11 §:n mukaista poikkeuslupaa koskevaa sääntelyä.
Lainkohtaa täydennettäisiin alueellisen ympäristökeskuksen
mahdollisuudella rauhoittaa lisääntymis- ja levähdyspaikka
pysyvästi tai määräaikaisesti.
Näin varmistettaisiin se, että poikkeusmenettelyn
vuoksi ei jouduttaisi rikkomaan luontodirektiivin velvoitteita.
Näin ollen jokaista lisääntymis- ja levähdyspaikkaa
ei tarvitsisi yksilöidä, sillä kielto
olisi voimassa suoraan lain nojalla ja viranomaismenettely käynnistyisi
vain silloin, kun maanomistaja katsoo suojelusta aiheutuvan korvauskynnyksen ylittävää
haittaa.
Koska rauhoituspäätös olisi suojelupäätös, josta
maksettaisiin korvaus, pitäisi asiasta säätää erikseen
lisäämällä korvausvelvollisuutta
koskevaan luonnonsuojelulain 53 §:ään
viittaus uuteen luonnonsuojelulain 48 §:n 5 momenttiin,
eli 53 §:ään lisättäisiin
vain kohta "taikka 49 §:n 5 momentin nojalla" eli yksi
korvausperuste lisää. Tämä uusi
5 momentti kuuluisi seuraavasti: "Jos alueellinen ympäristökeskus
hylkää kiinteistön omistajan tai erityisen
oikeuden haltijan 3 momentin nojalla tekemän hakemuksen
poiketa 1 momentin kiellosta, tulee alueellisen ympäristökeskuksen
määritellä päätöksessään
lisääntymis- ja levähdyspaikan rajat.
Lisääntymis- ja levähdyspaikan rajojen
määrittämistä koskevan päätöksen
antamisesta ja suojelun lakkauttamisesta on voimassa, mitä 47 §:n
3 ja 4 momentissa säädetään
erityisesti suojeltavien lajien esiintymispaikkojen suojelun voimaantulosta
ja suojelun lakkauttamisesta."
Tämä on hyvin selkeästi suora sovellus
jo metsälain yhteydessä useampaan kertaan testatusta
järjestelmästä. Tällä korvauspykälän
lisäyksellä luonnonsuojelulakiin varmistetaan maanomistajan
mahdollisuus saada korvausta siltä osin, kuin hänelle
syntyy metsänkäyttörajoituksista merkityksellistä haittaa
myös näissä lisääntymis-
ja levähdyspaikkatapauksissa. Ei voi kuin ihmetellä sitä,
ettei lakimuutoksen valmistelleilla ympäristöministeriöllä tai
ympäristöministerillä ollut valmiutta
itse kirjoittaa korvausmomenttia lakiin.
Se, että momentin puuttumista perustellaan sillä,
ettei luontodirektiivin noudattaminen yleensä aiheuta merkittäviä menetyksiä maanomistajille,
on aika merkillinen perustelu. Saman metsänomistajan kiinteistöillä voi
pahimmillaan tai parhaimmillaan olla useita luontodirektiivin neljännen
liitteen tarkoittamia tiukasti suojeltavia lajeja. Näissä tilanteissa
maanomistajan menetykset ennustettavasti ovat huomattavia, ja niin
kuin tuossa todettiin, tällä hetkellä tilanne
on se, että menettely on täysin kirjavaa ja alueittain
vaihtelevaa riippuen pikkuisen siitä, kuka päätöksiä tekee,
eli kukaan ei voi sanoa, mitkä ne todelliset menetykset
loppujen lopuksi ovat.
Maanomistajille siedettäviksi jäävät
pienet menetykset ovat ymmärrettäviä,
ja uskon, että useimmat metsänomistajat ovat vain
mielissään siitä, jos heidän
kiinteistöllään on jokin harvinainen
kasvi- tai eläinlaji ja sen lisääntymis-
tai levähdyspaikka. Korvauspykälän puuttuminen laista
voi pahimmillaan johtaa siihen, että laille voi käydä huonosti.
Maanomistaja saattaa ottaa oikeuden omiin käsiinsä peläten
niitä menetyksiä, joita mahdollisesti on tulossa.
Se ei varmaankaan ole kenenkään edun mukaista.
Toivon, että eduskunta valiokuntakäsittelyssään
lisää luonnonsuojelulakiin esittämämme
parannuksen, jolla tämä ongelma saadaan hyvin
yksinkertaisella tavalla poistettua päiväjärjestyksestä.
Ed. Nurmi merkitään
läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pertti Mäki-Hakola puhui
niin painavaa ja asiantuntevaa asiaa, että täytyy
tulla oikein puhujapaikalta kannattamaan tätä erinomaisen
hyvää lakialoitetta. On myös hyvä,
että meillä on kansanedustajien joukossa metsäalan
korkeakouluasiantuntemusta omaava kansanedustaja, jonka asiantuntemuksen
pohjalta voidaan tehdä näin erinomaisen asiantuntevia
ja päteviä, perusteltuja lakialoitteita, joita
on ilo vankan asian pohjalta kannattaa.
Samoin tässä yhteydessä haluan palauttaa mieliin,
mitä taannoin pääministerimme Paavo Lipponen
toi esille juuri liito-oravan kohdalta. Hän toi esille,
että ylenpalttisella luonnonsuojelulla ei pidä estää ihmisen
asumista, ei pidä estää kaavoittamista
eikä teiden rakentamista. Jotenkin tällä tavalla
minä muistan pääministerin kyselytunnilla
vastanneen terveen järjen mukaan.
Vaikka Suomi on nyt voimakkaasti kaupungistunut ja vaikka valtatiet
halkovat korpierämaita, Suomessa ovat toki ihminen ja eläimet
olleet vuosisataisessa sulassa sovussa keskenään.
Linnut ovat löytäneet pesintäpaikkansa,
oraville ovat löytyneet pesäpuut, vaikka Suomesta,
näin kerrotaan, Pohjanmaaltakin, korkeimmat, pisimmät
puuyksilöt aikoinaan kaadettiin laivan mastoiksi. Sen takia
Pohjanmaan rannikkoseudun puut ovat geeniltään
lyhyempiä. Mene ja tiedä.
Näen kuitenkin, että meillä helposti
luonnonsuojelusta tehdään väline silloin,
kun ihmisten arvovaltakysymykset riitelevät keskenään.
Tämä on häpeällinen tilanne,
koska todellakin, kuten ed. Mäki-Hakola toi esille, luonnonsuojelu
on sinänsä arvokas ja hyvä asia. Voimme
olla ylpeitä siitä, jos me voimme tuleville sukupolville
jättää aidon, monimuotoisen suomalaisen
luonnon, totta kai. Mutta tämän tulee olla ehdottomasti
sopusoinnussa sen elämän kanssa, jota maaseudulla eletään.
Haluan tässä yhteydessä erityisesti
korostaa sitä, että maaseutu on pidettävä Suomessa
kauttaaltaan ja koko maassa asuttuna Suomena. Suomen alue- ja kylärakenne
poikkeaa ratkaisevasti muusta Euroopasta, vieläpä Ruotsista.
Meillä maaseutu on asuttu maaseutu, jossa talot ovat hajallaan,
toisin kuin esimerkiksi Euroopassa on pienten kylien, voisi sanoa
pienten kyläkaupunkien, yhteisöjä ja
metsäalueilla ei siellä ole juurikaan asumuksia.
Mutta Suomi on asuttu, ja huolimatta maaseudun rajusta elinehtojen
heikentämisestä Suomi tulee pitää myös
ihan maanpuolustuksen turvallisuutta ajatellen asuttuna Suomena
kaikkialla.
Näin ollen pitää löytää sellaiset
ratkaisut, että todellakin arvokkaan luonnonsuojelun ja
ihmisen elämisen ja asumisen välille löytyy
hyvä yhteisymmärrys, jossa niin nämä arvokkaat
luontokappaleet voivat säilyä kuin myöskin
ihminen voi elää ja asua. Tällä lailla,
jota ed. Mäki-Hakola on esittänyt ja jonka allekirjoittajaksi
ilomielin olen halunnut tulla, osaltaan halutaan edistää ihmisen
ja luonnon sopusointua ja sen säilymistä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Maanomistajan oikeusturva tarvitsee ehdottomasti
ed. Mäki-Hakolan tekemän aloitteen mukaisia tarkennuksia
lakiin. Tämä aloite pitäisi käsitellä nyt
pikaisesti. Nämä tarkennukset myös lisäävät
suopeaa suhtautumista suojelualueisiin ja luonnonsuojeluun ylipäätään.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Pyysin tämän puheenvuoroni
ed. Oinosen esiintymisen jälkeen. Mielestäni ed.
Oinonen vähän suurpiirteisesti käsitteli
pääministeri Lipposen taannoista puheenvuoroa
kyselytunnilla. Mikään veljeni vartija minä tässä nyt
en ole, mutta minä ymmärsin, että pääministeri
Lipponen pohdiskeli sitä, että kun meillä ihan
oikeasti on suhteellisen vähän näitä liito-oravia
ja tuossa rajan takana niitä on sitäkin enemmän,
oikein tavattoman paljon, siis rajan takana idän puolella,
pohdiskeli ymmärtääkseni sitä,
onko tämän luonnonsuojelun osalta, kun maailma
monella tapaa yhdentyy, onko tämän luonnonsuojelun
osalta kovin järkevää tehdä vaikkapa
liito-oravareservaattia kansallisten rajojen mukaan. Tämä reservaatti-sana on
nyt minun sanani; pääministeri Lipponen ei sitä käyttänyt.
Mutta kyllähän se perusviritys varmaan oli hyvin
sen kaltainen, kuin ed. Oinonen tässä ilmi toi,
mutta ihan vain ajattelin pikku tarkennuksena tässä yhteydessä mainita
sen, että ihan niillä sanoin pääministeri
Lipponen ei asiaa ilmaissut, kuin miten ed. Oinonen oli hänen
puheenvuoronsa käsittänyt.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kekkosen tulkinta siitä,
että meillä on suhteellisen vähän
liito-oravia, on ehkä myöskin hiukan löysästi
otettu heitto, koska nyt näyttää siltä,
että meillä on joka tapauksessa kymmeniätuhansia
liito-oravia tässä valtakunnassa. Tämän
pohjalaisen lehden mukaan tässäkin on selvitetty
useampien kaupunkien, kuntien, osalta tilannetta. Seinäjoella
on jouduttu kaavoituksessa ongelmiin liito-oravien osalta, Alahärmässä,
ed. Petri Salon kotikunnassa, tutkinnan alla on myöskin
aseman seudun asuinalueen laajennus, jossa arvellaan olevan liito-oravareviiri.
Kauhajoen keskustaajaman yleiskaavassa on liito-orava, Kauhajoen
Aronkylässä on liito-orava. Täällä Kauhajoen
ympäristötoimen johtaja toteaa: "Suoraan sanoen
asiassa ehkä ammutaan jo liian isolla tykillä.
Tilastotiedot kertovat liito-oravan yleistymisestä ja sen
sopeutumisesta. Nähtäväksi jää,
tuoko se lakiin muutoksia." En tiedä minkälaisessa
paikassa ed. Kekkonen asuu, mutta hyvin paljon mahdollista, että myöskin
sillä alueella on liito-orava.
Kysymys on siitä, että joka tapauksessa meille
on nyt EU-yhteistyössä langennut vastuu ainoana
EU-maana pitää huolta liito-oravan suojelusta
ja se on nyt tässä tapauksessa määritelty
jonkin perusteen mukaan kuitenkin tällaiseksi uhanalaiseksi
lajiksi. Ainut konsti, jolla tästä päästäisiin
eteenpäin, olisi se, että me pystyisimme alentamaan
tätä suojelun tasoa, sen takia, että näitä oravia
on todella esiintynyt joka paikassa. Siinä ed. Kekkonen
on oikeassa, että tuolla itärajan takana niitä on
sitten hiukan enemmän suhteutettuna tietenkin pinta-alaan,
mutta väitän, että siellä on
miljoonia kappaleita kuitenkin liito-oravia, eli ei varmaankaan
ole pelkoa siitä, että tämä häviäisi.
Meillä on kuitenkin luonnonsuojelulaki, ja tämä ympäristödirektiivi
on hyvin selkeä. Luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentti
toteaa: "Luontodirektiivin liitteessä IV (a) tarkoitettuihin eläinlajeihin
kuuluvien yksilöiden selvästi luonnossa havaittavien
lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen
ja heikentäminen on kielletty." Kysymyshän on
siitä, että kun tämä aiheuttaa
rajoituksia maanomistajalle, ne myöskin korvattaisiin silloin,
kun rajoitukset on enemmän kuin vähäisiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kekkoselle, jotta ei synny väärinymmärrystä:
En välttämättä muista aivan
täsmälleen, miten pääministeri
taannoin kyselytunnilla edustajan kyselyyn vastasi, mutta jotta
kantani tulisi oikein kirjattua, niin yhdyn niihin sanoihin, joilla
taannoin pääministeri Lipponen liito-oravia käsitellessään
vastasi. Ne sanat ovat se, mitä haluan tässä asiassa
kannattaa hänen sanoinaan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. Mäki-Hakola kysäisi, mahtaako
niitä liito-oravia olla kovinkin paljon sielläpäin,
mistä itse olen kotoisin. Vastaan rehellisesti: en tiedä.
Mutta liito-oravien määrästä huolimatta
tai niiden määrän takia kyllä silläkin
seudulla on hankkeita, joiden toimeenpanoon on yritetty vaikuttaa
tällä liito-oravakysymyksellä, siis sillä,
että liito-oravan elämä saattaisi kärsiä,
jos eräitä hankkeita pantaisiin toimeen. Mutta
kuten sanoin, en tiedä, onko niitä paljon vai
vähän, mutta perusteeksi liito-orava kyllä silläkin
seudulla on kelvannut.
Kun tulin sanoneeksi, että liito-oravia on meillä vähän,
niin kun en tiedä sitä määrää,
niin kaikki asiat ovat suhteellisia ja tällä vähällä tarkoitin sitä,
että verrattuna itänaapuriimme, meillä on
todella vähän liito-oravia, kun vastaavasti sillä puolella
niitä on todella paljon.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ed. Mäki-Hakolan
erinomaisessa aloitteessahan on syvimmiltään kysymys
siitä, kummalla tässä maassa on parempi
oikeusturva, maanviljelijällä vai liito-oravalla.
Minusta näyttää, että jos vaan
ympäristökeskus ja ympäristöministeriö saisivat
päättää, niin se olisi varmasti sillä liito-oravalla.
Maanomistaja olisi ehdottomasti uhanalaisempi laji kuin konsanaan
liito-orava, jos päätösvalta olisi kaikki
siellä. Kyllä meidän todella pitää pitää järki
kädessä näissä asioissa ja löytää meille
molemmille elintilaa ja antaa viljelijälle hänelle
kuuluva oikeusturva ja maanomistajalle kuuluva arvo.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vilkuna on harvinaisen oikeassa
pohtiessaan sitä, kuka on parhaiten tässä yhteiskunnassa
suojeltu. Kyllä ed. Vilkunan näkemys siitä liito-oravan
ylenpalttisesta suojelusta, että se on paremmin suojeltu
kuin maanviljelijä, pitää erinomaisen
hyvin paikkansa. Mutta pelkäänkin, että tässä ylenmääräisessä suojelussa
tulee käymään niin, että se
tulee käymään liito-oravan vahingoksi.
Kun näen, että ed. Kekkonen ei metsästäjänä mutta
muuten isänmaan miehenä on varmasti myöskin
tästä asiasta kiinnostunut, niin haluaisin nostaa
jonkin näköisiä näkökohtia
esille siitä, kuinka tulee käymään,
jos liito-orava nousee sellaiseen numeroon kuin se nyt on nousemassa
ja sille käy kuin valkoselkätikalle, jolloin se
joutuu uhanalaiseksi ja uhatuksi. Itse olen näitä joskus
tavannut ja nähnyt ja katson, että se on myönteinen
eläin ja siltä osin kuuluu suomalaiseen luontoon,
mutta kyllähän sen paikka on varsinaisesti tuolla
idässä sellaisissa paikoissa, mitkä ovat
lähempänä Siperiaa, ja siellä se
on luontaisesti olemassa.
Herra puhemies! Se, minkä takia tulin tästä asiasta
sanani sanomaan, tulee mieleen erinomaisen hyvin, koska tiedän,
että kaikki eivät välttämättä ole
lukeneet Metsälehdestä hiljan, kuukauden sisällä,
ollutta erään veteraanin kirjoitusta. Veteraani
kirjoitti, että hän puolusti Suomea viime sodissa
ja säästi ja hoiti metsäänsä ja
pani kuntoon ja järjestykseen pahan päivän
varalle, että kun hän joskus saattaa tarvita jotain
rahaa, hän sitä ottaa metsästä.
Metsä on vanhassa periaatteessa ollut aina ikään
kuin maaseudun pankki. Niin veteraani tehdessään
ja suunnitellessaan metsäkauppaa siitä hoidetusta
metsästä näki asian aiheelliseksi ja
ajankohtaiseksi, ja metsänhoitoyhdistyskin oli samaa mieltä,
että nyt kyllä on syytä hakkuita toteuttaa.
Niin hän valmisteli kauppaa, mutta kuten ollakin yhtäkkiä hänen
sydämensä alkoi luonnon kanssa taistella ja hän joutui
sairaalaan ja leikkaukseen ja se kauppa jäi siltä osin
juuri siinä tekemättä. Veteraani kuntouduttuaan
ja palattuaan sieltä sai kuulla, että hänen
metsäänsä oli isketty, sanon lainausmerkeissä isketty,
suojelun nimissä ja pysäytetty kaikki toiminnot
kaupan valmisteluun nähden, kun kauppa ei ollut valmiiksi
tehty, ja sen osalta todettu, että sinne on suunniteltu
luonnonsuojelualuetta; ehkä naapurimetsässä oli
tavattu sitten liito-oravia. Veteraani kysyi, onko oikein. Oli pitkä lähes
kymmenen kohdan kysymys, mihin vastatessani totesin, että yksikään
kohta ei ollut oikein eikä oikealla lailla.
En käy nyt tässä pidemmässä tai
lyhyemmässä puheenvuorossa tätä asiaa
enempää läpi, mutta ydinkysymys oli se,
onko oikein, että veteraani säästäessään
tätä asiaa ei saa käyttää oman metsänsä myyntituloja
oman elintilansa ja omien elinolosuhteidensa kohentamiseen silloin,
kun hän on jo yli 80 vuotta ja palvellut koko isänmaata
koko ikänsä parhaalla mahdollisella tavalla.
Vastaukseni olennainen sisältö oli siinä,
että kun suojelun nimissä tehdään
tässä yhteiskunnassa kaikkea mahdollista, mitä voidaan
tehdä, niin kyllä vähintään
näiden suojelijoiden ja suojelun takana olevien olisi pitänyt
tällekin veteraanille korvata sen hakkuun arvo, mitä hän
jäi nyt odottamaan. Kun tätä ennustetta
katsotaan, voi ajatella tietysti, ettei hän sitä koskaan
tule saamaan eikä näkemään,
kun tämä asia on niin pitkäpiimäinen
kuin on olemassa.
On erinomaisen hyvä asia, että suojelua pidetään
yllä ja sitä toteutetaan, mutta se ei ole oikein,
että sillä voidaan iskeä normaalia talousmetsää missä tahansa
ja se asia jää siltä osin roikkumaan.
Mielestäni sen, joka suojelee yksityistä omistusoikeutta — sanon,
että loukkaa tässäkin tapauksessa — pitää olla
valmis maksamaan sen hakkuun arvo välittömästi,
kun tällainen on valmisteltu ja olemassa. Sen jälkeen
käytäköön siitä sitten
keskustelua ja valmistelua, tuleeko siitä suojelualue vai
ei.
Tähän nähden on hyvä nähdä,
että kun ed. Pulliainen saapuu paikalle, niin saamme varmaan laajempaa
lisäalustusta tähän asiaan, mitä tämä suojelu
oikein talousmetsässä tarkoittaakaan. Toivoisin,
että yhteiskunnassa käytäisiin siitä laajempi
keskustelu. Monia ajankohtaisia kysymyksiä on olemassa,
ja väitetään, että tällä yhteiskunnalla
ei ole riittävästi varoja, mutta tuntuu, että niitä riittää moneenkin
paikkaan. Mutta jos varoja käytettäisiin suojeluunkin
niin, että olisi sellaista kansalaisliikettä,
joka keräisi tai käyttäisi omaansa ja
maksaisi ja olisi valmis korvaamaan silloin, kun toisen metsään
mennään ja suojelun nimissä pysäytetään
yksityisen talousmetsän hakkuumahdollisuudet ja jalostusmahdollisuus,
sen jälkeen ymmärtäisin tätä asiaa
paljon paremmin ja paljon erinomaisemmin kuin tänä päivänä.
On muodostunut se, sanoisin, selkeä harhakäsitys,
että oletetaan niin, että kaikki Lahtelat ovat
suojelua vastaan, mikä ei suinkaan pidä paikkaansa.
Itse tunnen olevani mitä parhaimmillani luonnon- ja metsänsuojelija
silloin, kun se sattuu tähän omaan taloudelliseen
näköajankohtaan, mutta sitä pyrin kaikin
keinoin varomaan, että menisin naapurin metsää suojelemaan
ja sanelemaan ja estämään sen käyttöä,
silloin kun isäntä tarvitsee omia hakkuita tehdessään
tätä niin sanotun säästömetsän
hoitotyötä taikka päätehakkuuvalmistelua.
Herra puhemies! Tällä ajatusmaailmalla toivon,
että tämä ed. Mäki-Hakolan aloite,
mikä on parhaaseen ajankohtaan sattunut — nimittäin
tämän tyyppinen aloite sattuu joka kuukausi aina hyvään
ajankohtaan — johtaisi valiokuntakäsittelyssä sellaiseen
ymmärtämykseen, että ainakaan seuraava
hallitus, mikä tässä maassa valmistetaan
ja nousee pystyyn, neuvotellaan ylös, ei ottaisi näitä suojelukysymyksiä siinä valossa
niin
aktiivisesti näkyviin kuin nyt pelätään,
tai ainakin, että niissä alun perin osoitettaisiin
tähän asiaan rahaa. Toivon, että tämä ed.
Vilkunan näkemys, että isäntä olisi
paremmassa suojassa ja suojeltuna tässä tasavallassa
kuin joku liito-orava — tekemättä ollenkaan
liito-oravasta vihollista — saisi enemmän jalansijaa
ja sitä kautta tätä yhteiskunnallista
taloudellista kasvuvaraa, mitä me myöskin tarvitsemme
tämän suojelun lisäksi.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vilkunan kanssa olen kyllä aivan
samaa mieltä hänen mielipiteestään
koskien liito-oravaa kontra maanviljelijä tänä päivänä.
Yksi hyvä esimerkki on Tampereelta: 800 asunnon rakentaminen
kompastui siihen, että löytyi liito-oravan pesiä.
Kyllä todellisuus tässä asiassa on myöskin se,
että jos liito-oravan suojelu viedään
näin pitkälle kuin se tällä hetkellä on
viety, se kääntyy tätä eläinlajia
itseänsä vastaan lopuksi. Kyllä yleinen
mielipide alkaa pikkuhiljaa olla se, että jos omalla mökkitontillasi
näet oravan liitelevän/lentelevän,
kyllä ensimmäinen asia, minkä haet sieltä mökin
kaapista, on pyssy. Jos tällä tavalla tulee tapahtumaan,
niin ei se ole tämän oravan kannaltakaan hyvä asia
loppuviimeksi. Rajansa kaikella näissä suojelukysymyksissäkin.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vilkuna varmaan on liian oikeassa: maanviljelijä on
kohta tässä valtakunnassa harvinaisempi laji kuin
liito-orava. Luulen, että tällä hetkellä saattaa
tilanne olla jossain, että liito-oravia on enemmän
kuin varsinaisia päätoimisia maanviljelijöitä.
Mutta korostan sitä, että tässä on
kysymys nyt siitä, että silloin, kun me joudumme
noudattamaan lakia — eli tällä hetkellä ottaen
huomioon, että liito-orava on todella tiukasti suojeltu
laji, me joudumme sitä noudattamaan — ja siitä aiheutuu
maanomistajalle menetyksiä, ne myöskin korvataan.
Se on oleellista. Minä en ota kantaa siihen, kuinka paljon
liito-oravia pitäisi olla vai pitäisikö ne
kaikki ampua pois, vaan nimenomaan siihen, että jos menetyksiä metsänomistajalle
tai maanomistajalle aiheutuu, niin ne myöskin korvattaisiin
niin kuin yleensä tapana on.
Liito-orava on sinänsä tietenkin aika hankala laji,
että sitä myöskin käytetään
aika lailla härskillä tavalla hyväksi
myöskin tällaisissa riitatapauksissa, mitä esimerkiksi
naapurien välillä saattaa olla. Forssan Koninkallion
tapaus on yksi sen tyyppinen tapaus, josta ei oikeastaan muuta voi päätellä,
kuin että siinä on haluttu ehdoin tahdoin vanhalle
yrittäjäpariskunnalle lähteä tekemään
kiusaa ja estää heitä suorittamasta metsähakkuutaan
ihan laillisessa järjestyksessä.
Meidän täytyy myöskin muistaa se,
että tässä luontodirektiivin nelosliitteessä on
myöskin erittäin paljon muita lajeja. Meillä oli
tänä päivänä maa- ja
metsätalousvaliokunnassa kuultavana Luonnonsuojeluliiton
pääsihteeri Joutsamo. Hän toi esiin muun
muassa sellaisen lajin kuin lepakon. Nyt on päästy
valkoselkätikasta eroon, siitä ei juuri keskustellakaan,
liito-orava tällä hetkellä pinnalla,
ja aivan hyvin seuraava elukka saattaa sitten olla lepakko, jota
lähdetään suojelemaan. Lepakothan tunnetusti
asuvat vanhoissa rakennuksissa. Luultavasti käy sillä tavalla,
että silloin meille tulee kielto purkaa näitä vanhoja
rakennuksia pois ja siitä taas tulee aikamoisia ongelmia.
Minun mielestäni tällainen korvauspykälä on välttämättömyys
saada tähän lakiin, että päästään
järkevällä tavalla eteenpäin,
eikä todellakaan nosteta tällaista vihamielisyyttä tällaisia herttaisia
otuksia vastaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtela tapansa mukaan käytti erinomaisen
hyvän, tunteikkaan, sydäntä liikuttavan
puheenvuoron siitä, kuinka iäkästä sotaveteraania
kohtaan luonnonsuojelullisella tarkoituksella tehtiin selkeää vääryyttä.
Tällainen vääryys on ehdottomasti estettävä,
ja osaltaan tämä lakialoite haluaa sitä korjata.
Tiedämme, että metsänomistajissa
on paljon muun muassa iäkkäitä ihmisiä,
ja jos korvaukset viipyvät, se on todellakin kohtuutonta.
Edelleen korvaukset tahtovat yleensä olla käytännössä riittämättömiä.
Kiinnitän huomiota siihen, että pitäisi
palata siihen, jos tämmöisiä yhteiskunnan hyökkäyksiä tulee
luonnonsuojelun varjolla, niin korvaus maksettaisiin esimerkiksi
30 prosentilla korotettuna normaaliin käypään
hintaan nähden. Silloin voitaisiin taata, että se
olisi kutakuinkin se käypä hinta.
Toivon, että löydettäisiin tuommoinen
terve luonnon ja ihmisen yhteiselo, joka on vuosisadat vallinnut,
eikä sitten EU:n direktiivien varjolla luotaisi semmoisia
tilanteita, joissa naapuri voi naapurilleen tehdä kiusaa
tuomalla liito-oravan kakkaa hänen puittensa juurille,
niin kuin nyt on tiedetty tapahtuneen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on tietysti syytä palauttaa
mieleen, mitä vähän pitemmässä ajassa
tässä näytelmässä oikeastaan
on tapahtunut.
Vuonna 93 käynnistettiin hanke Suomen liittymiseksi
ensiksi Euroopan talousalueeseen, joka merkitsi sitä, että meidän
piti implementoida Suomen lainsäädäntöön
noin 260 EU-direktiiviä. Sitä tehtiin täällä yötä päivää,
heinäkuussa aloitettiin valiokuntien istunnot, että tämä uljas tavoite
saavutettaisiin, ja se saavutettiin.
Heti kun tämä oli saatu pulkkaan, käynnistettiin
hanke Euroopan yhteisöihin liittymiseksi. Se sitten hoidettiin
neuvoa-antavan kansanäänestyksen kautta, oliko
se nyt 16.10.1994, kun oli tämä äänestys,
ja sitten sen jälkeen täällä käytiin salissa
sitä koskeva finaali.
Ed. Tiuralle, joka kuuluu siihen porukkaan, joka aivan erikoisesti
Suomea ajoi Euroopan yhteisöihin, josta sittemmin tuli
Euroopan unioni, aivan erikoisesti kertoisin, että siinä keskustelussa,
joka täällä salissa silloin käytiin,
kerrottiin meidän taholtamme, jotka vastustimme Euroopan
yhteisöihin liittymistä, että ei sitten
kitistä, jos te voitatte tämän pelin,
koska siitä seuraa muun muassa täsmälleen
juuri ne asiat, jotka tässä nyt ovat olleet esillä.
Aivan tismalleen. Ei mitään yllätystä tässä suhteessa
ole tapahtunut.
Arvoisa puhemies! Jos tässä porukassa jollakin
on puhevalta tässä asiassa, niin juuri puhuvalla.
Johdin silloin EY:hyn liittymistä vastustavaa kansanliikettä,
14 kansallisen järjestön yhteenliittymää,
jolloinka kerrottiin kaikki nämä asiat. Kerrottiin,
ed. Mäki-Hakola, teidän isällenne, että siellä Suomessa
on muun muassa semmoisia elukoita kuin liito-oravia. Kerrottiin,
että koska niitä on vain Euroopan yhteisöissä Suomessa,
niin niistä on tuleva sellainen erityinen suojelun kohde,
johonka Euroopan yhteisöt kiinnittää aivan
erityistä huomiota. Ei tässä ole mitään
uutta.
Tämä paketti hyväksyttiin. Kansallinen
kokoomus oli ensimmäisenä hyväksymässä tämän kokonaispaketin.
Oli itse neuvottelemassa asiasta, ja Pertti Salolainen, teidän
puheenjohtajanne, oli keskeinen neuvottelija ja hyväksymässä tämän
koko homman. (Ed. Oinonen: Tekivät tyhmyyksiä!) — Ja
siellä oli erityisesti ed. Lauri Oinosen ikioman puolueen
puheenjohtaja. (Ed. Oinonen: Valitettavasti!) Kansanedustaja Esko Aho
oli viemässä Suomea Euroopan yhteisöihin jäseneksi
ja kertoi, mikä kaikki hyvä tästä seuraa ja
tulee. — Toisin sanoen juuri kaikki se, mitä ed. Mäki-Hakola
nyt lakialoitteellaan tuo esille, kaiken tämän
pohja ja perusta on luotu siinä yhteydessä. Me
käsittelimme täällä myöskin
metsälait ja luonnonsuojelulain yhteiseksi lainsäädännöksi,
mikä merkitsi kahden valiokunnan yhteistyötä.
Siinä yhteydessä yksimielisesti hyväksyttiin — mukana
olivat kansallinen kokoomus ja keskusta — siinä luotiin
koko tämä lainsäädäntö ja pohja
ja perusta, se laki myöskin, johon ed. Mäki-Hakolan
aloite liittyy ja jota siinä ollaan muuttamassa.
Toisin sanoen minä haluan täällä sanoa
vain sen, että on erinomaisen hyödyllistä ottaa
historia huomioon, mihin omat puolueet ovat sitoutuneet, mitä ovat
tehneet, ja sillä siisti. Sitten kun mennään
tähän ajatukseen, mikä ed. Mäki-Hakolan
aloitteessa on, niin ei minusta siinä perusajatuksessa
ole mitään siis sinänsä vastustettavaa. Kysymys
on poliittisesta sitoutumisesta ja sillä siisti, sillä tavalla,
että yhteiskunta kollektiivisesti sitoutuu tämän
laatuisiin korvausjärjestelmiin jnp. Mutta on syytä,
ed. Mäki-Hakola, aina muistaa se, millä tavalla
tähän päivään on tultu.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että ed. Pulliainen
on aikanaan ollut minulla dosenttina. Hänellä aina
vain tuo oppimestarimainen tyyli jatkuu, ja arvostan erittäin
suuresti, kun saan tällaista tukiopetusta näistä vanhoista
asioista. Aika hyvin kyllä luulen tietäväni
suurin piirtein tämän historian. Kun myöskin
isäni tuotiin täällä edustajan
puheenvuorossa esiin, voin todeta, että Nurmossa edesmenneen
isäni kotipihalla on useampia pönttöjä liito-oravia
varten ja siellä myöskin on liito-orava, joten
tämä suhtautuminen siinä mielessä on ollut
kyllä hyvin myönteistä.
Jos nyt vaikka EU:sta aloitetaan, vaikka nyt hiukan kauas ajaudutaan
tästä varsinaisesta korvauspykäläkäsittelystä,
niin täytyy tässä vaiheessa todeta, että luojan
kiitos, kun meillä kuitenkin tässä eduskunnassa
enemmistön järki voitti ja me lähdimme
mukaan EU:hun, koska jo tänä päivänä on
voitu selkeästi todeta ne hyödyt, mitä sitä kautta
on tullut. Sieltähän tulee aina myöskin kielteisiä asioita,
mutta jos kielteiset ja positiiviset asiat pannaan vaakakuppiin,
niin kyllä vaakakuppi on aika paljon positiivisten asioiden
puolella eikä varmaankaan ainakaan ed. Mäki-Hakola
missään tapauksessa olisi valmis EU:sta eroamaan
pois. Mutta sehän merkitsee sitä, että kun me
teemme päätöksiä määrätyllä periaatteella, siinä vaiheessa,
kun saamme lisätietoa, meidänhän on syytä pyrkiä muuttamaan
niitä säädöksiä, jotka
todetaan epäoikeudenmukaisiksi.
Liito-oravan osalta kysymys on siitä, että se on
eläin, joka liikkuu pimeällä, sitä ei
juurikaan nähdä, se on pieni elukka eikä pidä itsestään
kovin suurta meteliä. Meillä ei ole ollut tietoa
siitä eikä tänä päivänäkään
ole tietoa siitä, mikä on todellinen liito-oravakanta
tässä valtakunnassa. Arviot liikkuvat jostakin
15 000:sta 60 000—70 000 otukseen,
ja luultavasti se on lähempänä suurempaa
summaa kuin pienempää summaa, koska joka paikasta,
missä on tehty perusteelliset liito-oravakartoitukset,
niitä on löytynyt huomattavasti enemmän
kuin on arveltukaan. Kun puhutaan luontodirektiivin neljännessä liitteessä tarkoitetuista
uhanalaisista lajeista ja niiden erityisestä suojelusta,
silloin pitäisi pystyä tarkastelemaan tilannetta
tosiasioiden valossa. Tosiasia tänä päivänä kuitenkin
on se — uskon, että sitä ei edes ed.
Pulliainen kiistä — että tämä ei
ole meillä uhanalainen laji.
Minun tietääkseni maa- ja metsätalousministeriön
ja ympäristöministeriön kesken ollaan
yhdessä neuvottelemassa siitä, mitä tehdään
liito-oravaongelman kanssa. Minun käsitykseni mukaan tavoitteena
on kuitenkin se, että liito-oravan suojelutasoa laskettaisiin,
jolloin näitä ongelmia olisi huomattavasti vähemmän.
Minä tiedän sen, että ed. Kari Rajamäki,
joka ei nyt ole paikalla, varmaan riemastuu hetken päästä,
kun hän on suurella työllä ja tuskalla
ajanut budjettiin Varkaus—Joroisten tielinjauksen ja siihen rahoituksen.
Tielinjaus on siirretty uuteen paikkaan, ja nyt minun tietojeni
mukaan siellä uudella linjauksen paikalla on useita liito-oravia.
Todennäköisesti lähtee valituskirje liikkeelle,
ja ed. Rajamäki saattaa ehtiä eduskunnasta eläkkeelle ennen
kuin Varkauden—Joroisten tie rakennetaan sille paikalle,
mihin hän on sitä ajanut. Varmaan liito-orava
saa uuden ystävän ed. Rajamäestä,
kun tämä asia hänelle selviää lopullisesti.
Ei kysymys, ed. Pulliainen, ole mistään kitisemisestä vaan
kysymys on siitä, että minä henkilökohtaisesti
koen tällä hetkellä lainsäädännössä selkeän
puutteen tämän korvauspykälän
osalta. Silloin mielestäni ilman mitään
kitinää tavoitteena on saattaa tämä ongelmakohta
pois päiväjärjestyksestä. Se
tapahtuu nimenomaan tällä tavalla. Ed. Pulliainen
on itse ollut säätämässä aikanaan
metsälakia varmaankin hyvin suurella innolla, sen kymppipykälää,
jossa puhutaan erityisen tärkeistä elinympäristöistä.
Niin kuin täällä toin julki, metsäpuoli
on lähtenyt siitä, että nämä erityisen
tärkeät elinympäristöt on kartoitettu
ja niille on annettu myöskin hoito-ohjeet ja annettu metsänkäyttörajoituksia.
Siihen liittyen on myöskin säädetty kestävän
metsätalouden rahoituslakiin tämä ympäristötukikysymys,
joten silloin, kun maanomistajalle tulee vähäistä suurempia
haittoja tai menetyksiä, ne voidaan ympäristötuen
kautta rahoittaa.
Minun mielestäni tässä on kysymys
täysin samasta asiasta liito-oravan korvaamisen osalta kuin
metsälakiin on ed. Pulliainen varmaan hyvin suurella vaikutuksella
myöskin aikanaan ajanut. Kun tällainen toimiva
järjestelmä on meille luotu ja se on myöskin
selkeästi jo vahvuutensa osoittanut, minä en ymmärrä,
miksi tässä tapauksessa ei voitaisi tätä samanlaista
käytäntöä sovellettuna luontodirektiiviin
ja luonnonsuojelulakiin ottaa käyttöön.
Minun mielestäni tämä on hyvin helposti
hoidettavissa oleva asia, joka varmasti käsitykseni mukaan
vie todella koko liito-oravan käsittelyä ja suojeluasiaa
eteenpäin sillä tavalla, että myöskin
maanomistajat ovat valmiit sen hyväksymään,
kun menetykset, mitä heille aiheutuu, pystytään
myöskin tällä tavalla korvaamaan pois.
Pidetään kuitenkin asia asiana ja sitten nämä vanhat
EU-kaunat toisena asiana. Tässä on kysymys yksinkertaisesti
vain korvauspykälästä siltä osin
kuin maanomistajille tulee merkittäviä menetyksiä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maailma muuttuu ja me sen mukana, ja
siltä osin ennustan, että tässä liito-orava-asiassakin tulee
käymään niin, kuin ed. Mäki-Hakola
tässä asiassa antoi ymmärtää,
että siihen voi tulla joku muu tärkeä suojeltava
tilalle vähän myöhemmin. Siltä osin,
herra puhemies, kertaisin tätä asiaa.
Runsas 40 vuotta sitten, kun opettelin oravia metsästämään,
neuvottiin, että älä ammu semmoista leveäpohjaista
ja liitävää oravaa, mikä on olemassa,
että sitä nahkaa ei osta kukaan. Tältä osin
silloin on oppinut tietämään ja tuntemaan
tämän eläimen. Sitä ei ollenkaan
voitu käsittää, että se voisi
olla joskus näin kiistanalainen kuin se nyt on. Katsottiin
vain, että sillä ei ole taloudellista arvoa.
Sen jälkeen oravat katosivat niin, että niitä ei ollut
missään minkäänlaisia. Itsekin
olin jo ennustamassa, että ei kukaan enää oravia
näe. Mutta kiitos tämän aktiivisen ympäristötyön,
mitä Suomessa on tehty yhteiskunnan ja teollisuuden nimissä,
päästöt ovat vähentyneet niin,
että metsiin on tullut naavaa ja oravakanta on lisääntynyt.
Väitän, että vaikka liito-oravan ei varsinaisesti
pitäisi olla nauttimassa naavan lisääntymisestä,
kuitenkin se lämmittää liito-oravankin
pesäkoloa ja pesiminen onnistuu paremmin ja talvehtiminen.
Tältä osin tämä kanta on muuttunut aivan
toisen näköiseksi kuin se oli 30—40 vuotta
sitten.
Tähän nähden, herra puhemies, näen,
että ed. Mäki-Hakolan aloite, joka erityisesti
tähtää tämän suotuisan
suojelun lisäämiseen ja korvaamiseen, saisi oikean
näkemyksen yhteiskunnan päättävissä elimissä ja
kaikki tulevatkin uhkakuvat tulisivat kerralla järjestykseen
eikä tällaista sotaa tarvitsisi käydä,
niin kuin nyt Suomessa liito-oravan puolesta ja vastaan joudutaan
tätä keskustelua nostamaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Mäki-Hakolan ehdotus korvausvelvollisuuden
kirjaamiseksi lakiin on mielestäni täysin perusteltu.
Luonnonsuojelutoimenpiteet ovat usein tarpeellisia ja välttämättömiä monien
uhanalaisten lajien säilymiseksi. Suojelutoimenpiteiden yhteydessä on
kuitenkin huomioitava aivan ehdottomasti se, että myös
maanomistajan edut ja näkökohdat tulevat huomioiduiksi.
Muuten on olemassa riski siitä, että uhanalaiset
luontokappaleet joutuvat perusteetta vainon kohteiksi sen sijaan,
että niiden elinolosuhteiden ja lisääntymismahdollisuuksien
parantamiseen suhtauduttaisiin myönteisesti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Mäki-Hakolalle
nyt taas vähän rahakertausta, finansseja vähän.
Vuosina 87—91 istui puolueenne johtama hallitus, Harri
Holkerin hallitus, joka teki erittäin hyvää luonnonsuojelutyötä.
Silloin hyväksyttiin kosteikkohankkeita, ohjelmia ja vaikka
sun mitä, mutta niissä oli yksi pieni heikkous.
Se liittyy teidän äskeiseen puheenvuoroonne. Siinä koko ohjelmassa
oli yksi pieni heikkous. Siinä oli se heikkous, että maanomistajat
ja vesistöjen omistajat jäivät kokonaan
korvauksetta, siis ei osoitettu varallisuutta lainkaan minkään
korvauksien maksamiseen, mikä oli itsestäänselvä,
kun omistus on meillä perustuslailla suojattu asia hyvin voimakkaasti,
ehkä enemmän kuin missään länsimaassa.
(Ed. Sjöblomin välihuuto) — Oliko nyt
jotain huomauttamista tämän tulkinnan suhteen?
(Ed. Sjöblom: Ei!) — Näin se on.
Mutta sitten kun vihreät tulivat hallitukseen vuonna
95, silloin sovittiin kaikkien vanhojen suojelurästien
korvausmenettelyistä ja varojen varaamisesta niihin, kokonaisohjelma,
niin että kaikelle sille, mitä oli 80-luvulla
ohjelmallisesti päätetty ja 90-luvun alkupuolella
täydennetty, sovittiin rahoitus. Sitä rahoitusohjelmaa
on vuoden 96 budjetista lähtien toteutettu. Tähän,
ed. Mäki-Hakola, sopii erinomaisen hyvin jatkoksi poliittinen
sopimus, että teidän aloitteenne mukaisella tavalla
tehdään poliittinen sopimus, että tätä korvauslinjaa
jatketaan, täydennetään. Ei meillä ole
puolueena mitään sitä vastaan, ei todellakaan,
näin voin sanoa, ei missään nimessä. Kysymys
on aivan samanlaisesta sopimisesta kuin silloin alkuvuodesta 95
sovittiin.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia taas oppitunnista ja historian kertauksesta!
Nyt täytyy todeta, että vihreät puolueena
on kai koko olemassaolonsa ajan ja myöskin liikkeenä ollut
ajamassa meille jatkuvasti lisää suojeluohjelmia.
Meillä on tehty soidensuojelun perusohjelma joskus 70-luvulla.
Ed. Pulliainen varmaan muistaa sen tarkemmin. Meillä on
tehty harjujensuojeluohjelmaa, lettojensuojeluohjelmaa, vanhojen
metsien suojeluohjelmaa, rantojensuojeluohjelmaa, on kansallispuistoja
ja luonnonpuistoja ja kaiken maailman muita ohjelmia, ja mikään
nähtävästi ei riitä, eli vaatimukset
ovat jatkuvasti uusia. Nyt vihdoin viimein toivottavasti johtuen
siitä, että kokoomus ja vihreät ovat olleet
samassa hallituksessa, on päädytty aivan viimeisinä hetkinä siihen,
että meillä selvitetään se,
mitä me olemme suojelleet tässä valtakunnassa,
ja sen perusteella sitten katsotaan se, onko enää järkeä tehdä mitään.
Tämä on ollut kiiluvasilmäistä suojelua,
hehtaarien hakemista totaalisuojelun piiriin ilman, että edes
on tiedetty, mitä sieltä on saatu. Nyt on päästy
vihdoin viimein sellaiseen järjestykseen, jossa meillä on
sovittu siitä, että myöskin tehdään
kartoitusta ja selvitystä tästä asiasta.
Minä varmaan olen koko aktiiviurani ajan ollut ajamassa
sitä, että jos kerran maanomistajalta jotakin
suojellaan, niin hänelle se myöskin pitää korvata.
Minä olen kokenut erittäin epäoikeudenmukaisena
70-luvulla tehdyn soidensuojelun perusohjelman, jossa rajoitettiin
maanomistajien mahdollisuuksia hyödyntää omaa
kiinteistöään, omaa metsäänsä,
kehittää sitä eteenpäin, kiellettiin
soiden ojittaminen, kiellettiin toimenpiteiden suorittaminen soidensuojelun
perusohjelmaan kuuluvalla alueella eikä mitään
korvauksia maanomistajille ole saatu. Sen ohjelman toteuttaminen
on kestänyt tällä hetkellä yli
30 vuotta, ja tänäkään päivänä ei
ole vielä näköpiirissä, koska se
saadaan vietyä loppuun. Minusta tämä on
mitä suurinta maanomistajan oikeusturvan loukkaamista.
Nyt todellakin, ennen kuin lisää suojellaan ja
suojeluohjelmia laaditaan, on varmaankin syytä hoitaa nämä asiat
loppuun tai sitten vapauttaa näitä alueita suojelun
piiristä.
Ne on nyt sitten ajettu tähän surullisenkuuluisaan
Naturaan, josta nähtävästi aika suuressa vastuussa
oli vihreitten ympäristöministeri, joka asiaa
vei eteenpäin todella epäonnistuneella projektilla,
joka nostatti maanomistajien vastareaktion hyvin rajulla tavalla
ja josta varmaankaan ei tulla tämän sukupolven
aikana pääsemään joka paikassa
eroon. Niin epäonnistunutta hanketta, kuin vihreä ympäristöministeri
toteutti, ei tässä valtakunnassa ole luonnonsuojelualueiden
osalta nähtykään. Asialla on, ed. Pulliainen,
aina kaksi puolta. Kun lähdetään arvostelemaan
toisia, olisi varmaan syytä myöskin katsoa omaa
peilikuvaa ja katsoa, mitä sieltä näkyy.
Sitä pidän erittäin hyvänä,
että nyt tässä hallituksessa, missä kokoomus
on ollut mukana, on voitu sopia rahoitusohjelmasta luonnonsuojeluun,
ja täytyy toivoa, että se myöskin viedään läpi
ja tämä epäoikeudenmukainen tilanne,
mihin maanomistajat on näillä suojelupäätöksillä ajettu,
saadaan korjattua.
Mutta nyt puhutaan korvauspykälästä liittyen luonnonsuojelulain
muutoksiin. Totean, että minä pyrin kaikin konstein
siihen, että tällaista epäoikeudenmukaista
tilannetta ei enää tämän lain
osalta pääsisi tulemaan vaan nyt, jos kerran suojellaan,
se myöskin välittömästi korvataan,
ja se on hyvin yksinkertaisesti hoidettavissa oleva asia. Omasta
mielestäni olen tässä tapauksessa täysin
oikealla asialla, ja ed. Pulliaisen äskeinen puheenvuoro
osoitti, että hän on varmaankin asiasta ihan samaa
mieltä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy jatkaa oppimestarina toimimista,
ei tässä nyt mikään auta.
Ensinnäkin, ed. Mäki-Hakola, 1970-luvun epäoikeudenmukaisuuksia älkää nyt
meidän vihreiden piikkiin panko. Meidän puolueemme,
sanotaanko, alku on luotu vuonna 1984, tosin meitä on vähän
iäkkäämpää väkeä,
jotka olemme olleet tätä pohjaa luomassa jo aikaisemmin
mutta ei mitään sellaista. Puoluekin on vasta
80-luvun jälkipuolella perustettu. Toisin sanoen, kun soidensuojeluohjelmat
ja niihin liittyvät asiat käsiteltiin, teidän
oma puolueenne, Suomen keskusta, sosialidemokraatit jnp. ovat olleet
silloin hallitusvastuussa, Rkp tietysti aina, sehän on
jo ainakin 1600-luvulta ollut hallitusvastuussa Suomessa. Millä ohjelmalla?
Sillehän kelpaa mikä tahansa. Sieltä saatte
tukea aina. Muistan viime hallitusneuvottelutkin: Rkp:n edustaja
sanoi aina, että meille sopii kaikki vaan, tehdään
mitä vaan, kunhan hallitukseen päästään.
Sieltä saatte tukea varmasti tällekin asialle.
Sitten hyvin merkittävä asia, ed. Mäki-Hakola,
Natura. Eihän se ole vihreitten hanke lainkaan. Oli ympäristöministeri
minkä puolueen edustaja tahansa vuodesta 1995 eteenpäin,
Natura piti hoitaa, ja se on EU-hanke, puhtaasti EU-hanke, joka
on habitaattidirektiivien jnp. hanke, joka ei ole mikään
vihreitten hanke. Me olemme tietysti hoitaneet tehtävämme
siinä kuin kaikki muutkin. Olipa se kokoomuslainen tai
olipa se keskustalainen tai sosialisti, joka tapauksessa se piti
hoitaa, ja EU sen kontrolloi, miten se hoidetaan.
Edelleen minä vielä uudestaan, arvoisa puhemies,
kun viesti ei mene perille nyt millään tuolle
Nurmoon miehelle, totean, että kun vuonna 1995 vihreät
tulivat hallitukseen, ensimmäisenä sovittiin vanhojen
suojeluohjelmien rahoituksesta pitkän aikavälin
sopimuksella. Toistan vielä sen: aivan samalla tavalla
tässä nimenomaisessa tapauksessa tehdään
poliittinen sopimus ja asia on sillä sipuli.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On se hyvä, että tämä poliittinen
opetus saadaan näin myöhäisessäkin
vaiheessa, koska itse olen kertonut, että vihreät
ovat olleet kaikkea suojelemassa, mutta eivät mitään
korvaamassa. Mutta täytyy tunnustaa, että olen
ilmeisesti ollut väärässä, koska
tässä näyttää nyt siltä, että vihreät
ovat korvanneet entistenkin suojelijoitten virheet tässä asiassa.
Tämä vaikutelma ainakin jäi ed. Pulliaisen
puheenvuorosta, mitä nyt en pysty epäilemäänkään
enkä vääräksi todistamaan.
Mutta ed. Mäki-Hakolan puheenvuorosta tarkentaisin,
kun ed. Mäki-Hakola sanoi, että jos suojellaan,
niin korvataan. Tästä samasta ajatuksesta, ideasta,
tippaakaan en poikkea, mutta ettei kukaan käsittäisi
tätä asiaa niin, että jos suojelupäätös
venyy, niin korvausvelvollisuutta ei tule, niin henkihän
tässä on erinomaisesti se, että jos suojelun
nimissä talousmetsän käyttö estyy,
niin se pitää välittömästi
korvata eikä odottaa sitä, onko tämä edunsaaja
poistunut näistä riveistä toisiin valtakuntiin
vaiko ei. Sen pohjalta ei saa muodostua semmoista tilannetta, että kun
suojelulla uhataan, niin metsäyhtiöt eivät
uskalla tulla lähimainkaan sitä paikkaa. Jos,
niin kuin jossakin puheenvuorossa julki tuli, metsästä löytyy
liito-oravan jätöksiä, niin myöskin
sama juttu. Tältä osin pitää olla
rehti peli, että kun tämmöinen tulee
ja se tulee ajankohtaiseksi, niin korvaus löytyy välittömästi,
ja sitä varten ympäristökeskukset ovat
olemassa. Luotan heidän asiantuntemukseensa, kun en muutakaan
voi tällä kertaa todistaa.
Kyllä tässä yhteistä hyvää ajetaan,
ja uskon, että ed. Pulliainenkin on tästä vielä samaa
mieltä, kunhan me tätä vähän
enemmän pohditaan ja joulu menee ohi.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Olisi tietysti houkuttelevaa istua ja kuunnella,
kun kokoomus ja vihreät käyvät keskustelua
siitä, kuka mitäkin on tehnyt, mutta ihan tosiasiat muistuttaakseni,
niin tämän 70-luvun soidensuojeluohjelman kanssa
vihreillä ei tietenkään voinut olla mitään
tekemistä, koska heitä ei silloin ollut olemassakaan
puolueena, liikkeenä.
Minun muistikuvani ja mielikuvani on se, että sen ohjelman
pääarkkitehdit löytyvät kyllä sosialidemokraattisesta
puolueesta, ja siitä vähän eteenpäin
ajattelutapa sitten kehittyi sillä tavalla, että tunnettiin
tarvetta uuden ministeriön, ympäristöministeriön,
perustamiseen, joka sekin oli mitä suurimmassa määrin
sosialidemokraattien luomus. Tämä ihan vain noin
historian valaisemiseksi tässä yhteydessä.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen, vihreät ovat
liikkeenä ja poliittisena puolueena ollut 20 vuotta suurin
piirtein olemassa. Toisin sanoen teillä on ollut lähes 20
vuotta aikaa hoitaa tämä asia kuntoon omalta osaltanne.
En muista, onko sellaisia aloitteita vajaa 20 vuotta sitten esitetty,
että vihreät olisivat olleet halukkaat korvaamaan
maanomistajille suojelualueen sisälle joutuneet alueet.
En suoraan sanoen kyllä muista.
Mitä tulee vuoden 95 hallitukseen, niin olimmehan mekin
siinä hallituksessa silloin. Ei kai tämä hallitusyhteistyö ja
hallitusohjelma sillä tavalla synny, että yksi
puolue sanoo, että tämä hoidetaan näin,
vaan minun ymmärtääkseni siitä neuvotellaan
ja siitä syntyy poliittinen sopimus, jota te äsken
peräänkuulutitte. Se tapahtuu yhteistyössä minun
ymmärtääkseni. Mutta ed. Pulliainen näkyy
erittäin hyvin sopeutuneen tällä hetkellä tähän
poliittisen opposition rooliin, niin kuin ihan oikein oppositiopuolueelle
onkin.
Kysymys on nyt siitä, että minä haluan,
että tämä asia nyt näiden lisääntymisalueiden
osalta hoidetaan sillä tavalla, että maanomistaja
saa välittömästi korvauksen. Jos, niin
kuin täällä aloitteessa todetaan, alueellinen
ympäristökeskus hylkää kiinteistön
omistajan tai erityisen oikeuden haltijan 3 momentin nojalla tekemän
hakemuksen poiketa 1 momentin kiellosta, joka siis kieltää hävittämästä lisääntymisaluetta,
tulee alueellisen ympäristökeskuksen määritellä päätöksessään
lisääntymis- ja levähdyspaikan rajat. Lisääntymis-
ja levähdyspaikkojen rajojen määrittämistä koskevan
päätöksen antamisesta ja suojelun lakkauttamisesta
on voimassa, mitä 47 §:ssä säädetään
erityisesti suojeltavien lajien esiintymispaikkojen suojelun voimaantulosta
ja suojelun lakkauttamisesta. Tästä on yksinkertaisesti
kysymys eikä mistään muusta.
Minä olen suhteellisen varma siitä, että tämän asian
hoitaminen ei edes tule kovin kalliiksi valtiolle, jos otetaan huomioon,
minkä tyyppisiä nämä alueet
yleensä ovat, vaan minä luulen, että näiden
suojeluohjelmien, totaalisuojeluohjelmien, joista ei edes tiedetä,
mitä siellä on, rahoittaminen on huomattavasti
suuremman luokan asia kuin tämä. Mutta tämä on
yksityisen maanomistajan kannalta oleellisen tärkeä asia,
että hän saa, jos yhteiskunta rajoitteita asettaa,
siitä selvän korvauksen.
Mitä tulee Naturaan, ed. Pulliainen totesi, että Natura
ei ole vihreitten asia. Ei Natura ole vihreitten asia. Se on EU:n
asia, ja se on meidän, valtion, yhteinen asia. Mutta miten
se asia hoidettiin, se on mitä suurimmassa määrin
vihreitten asia. Vihreitten ympäristöministeri
oli se keskeinen henkilö, joka oli määrittelemässä,
mikä on tyyli ja tapa, miten Natura hoidetaan kuntoon, miten
maanomistajaa kuullaan, miten maanomistajan mielipiteet otetaan
huomioon. Se oli pohjanoteeraus, ed. Pulliainen, miten vihreitten puheenjohtajana
ja ympäristöministerinä toimineen henkilön
johdolla valmisteltiin asia. Se oli pohjanoteeraus. Siinä mielessä se
on vihreitten asia, miten se hoidettiin. Natura sinänsä on
meille välttämättömyys, ja se
tulee kaikkien muidenkin EU-maiden hoitaa. Minä toivon,
että muualla EU-valtioissa ei syyllistytä yhtä epäonnistuneeseen
projektiin, kuin täällä meillä.
Minä edelleen olen sitä mieltä, ed.
Pulliainen, että tämä oli sen tyyppinen
pohjanoteeraus, josta me saamme kauan kantaa ikäviä seuraamuksia. Meillä on
erittäin suuri epäluulo meidän maanomistajiemme
keskuudessa ympäristöministeriön virkamiehiä ja
ympäristöministeriötä vastaan tänä päivänä.
Niiden haavojen paikkaaminen kestää todella pitkään.
Kysymys on siitä, miten asia hoidettiin.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle tästä Naturan
toteuttamisesta: Kyllä 95 jälkeen se olisi voitu
hoitaa paljon paremmin. Olisi pitänyt selvittää perustellummin, mitä suojeltiin.
Natura-direktiivien tulkinta oli jopa yltiöpäistä.
Ei välitetty siitä, olivatko asiakirjat kaikki
kunnossa tai olivatko ne suojelukohteet oikeissa mittasuhteissa
paikallisiin olosuhteisiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama sana vielä Naturasta: Ed.
Sjöblom äsken todisti siitä, että se
oli yltiöpäistä ja mitähän kaikkea.
(Ed. Sjöblom: Se tulkinta!) Joo, se tulkinta.
Arvoisa puhemies! Mitä onkaan tapahtunut sen jälkeen,
kun Natura-asiakirjat toimitettiin komissiolle ja pääosastolle
tutkittavaksi? On tapahtunut, että ne ja ne ja ne avainbiotoopit
eivät olekaan riittävästi edustettuina,
vaan tarvitaan täydennyksen täydennyksen täydennyksiä.
Siis EU on ollut tässä se tuomari.
Myönnän, että silloin 95 erikoisesti
ohjeistuksessa, joka oli tietysti pakko antaa ympäristökeskusten
virkamiehille tämän asian hoitamiseksi, oli toivomisen
varaa. Mutta siinä olikin valtava työ, näin
minulle on opetettu. Minä en ole ollut siinä hommassa
millään tavalla mukana. Minut on näistä kuvioista
täydellisesti ulostettu, että minulla ei ole ollut
yhtään mitään tekemistä ympäristöministeriön
kanssa sinä aikana, kun me olemme olleet hallituksessa
ja meillä on ollut ympäristöministeri.
Kukaan ei ole koskaan soittanut minulle, ei ole kysynyt, vaikka
olen alan professori, mitään neuvoja. Minä vaan
luen lehtiä ja olen seurannut eduskuntaryhmän
kokouksissa, mitä on puhuttu. Minulla ei ole ollut asian kanssa
mitään tekemistä. Minä olen
käynyt ympäristöministeriössä 7,5
vuoden aikana kai kolme kertaa kaiken kaikkiaan. Elikkä minä olen
ollut siitä out. Mutta noin ulkopuolisena tarkkailijana
täytyy sanoa, että sai sen vaikutelman, että olisi
pitänyt ohjeistaa virkamiehet toisella tavalla. Ympäristöministeri
ei itse ole sitä kenttätyötä ollut
tekemässä tietysti pätkänkään
vertaa eikä valtiotieteen ylioppilaana olisi siihen edes
pystynytkään. Se on aivan selvä asia.
Siihen tarvitaan biologikoulutus, että se on ihan selvä asia.
Tämä asia on täsmälleen näin.
Mutta erinomaisen hyvä on se, että ed. Mäki-Hakola
on joutunut antamaan kaikissa asiakysymyksissä periksi,
ainoastaan herjat ovat jääneet jäljelle.
Toinen varapuhemies:
Toivoisin, että keskustelu pysyisi vähän
tiukemmin tässä lakialoitteessa, jonka ed. Mäki-Hakola
on tehnyt. Tässä on siis kysymys korvausvelvollisuudesta,
korvausten suorittamisesta.
Ed. Rauhala merkitään
läsnä olevaksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puhemiehen toive toteutuu osittain minunkin
puheenvuorossani. Siltä osin täytyy todeta, että ikään
kuin vastaan ed. Pulliaiselle tässä asiassa, että EU
toimii tuomarina monissa suojeluasioissa. Sen pohjalta Naturankin
täydennysvelvoite monien eri lajien osalta on löydetty
ja keksitty siellä. Valitettavasti ainakin itselläni
on sellainen tunne, mitä tunnetta en yksin tässä tasavallassa
edusta, että tässä on sellaista kotimaista
kätyröintiä olemassa, että sen
pohjalta täältä tehdään
sinne kaikenlaista sellaista aloitteellisuutta, millä löydetään
mitä ihmeellisintä tänne taakse. Edelleen
korostan, että en ole tätä suojelua vastaan,
mutta haluan, että näihin kaikkiin, mitä sieltä syntyy,
löytyy myöskin korvauskysymys ja siltä osin
tätä kansaa kasvatettaisiin vähän
enempi isänmaallisuuteen ja suomalaiseen edunvalvontaan
eikä pyrittäisi olemaan niin esimerkillisiä,
pyhiä ja erikoisia Eurooppaan päin, että kumarramme
sinne kaikki suin päin.
Tältä osin oli myönteistä kuulla,
että ed. Pulliainen monissa kansallisissa kysymyksissä näyttäisi
olevan osittain samalla rintamalla kuin itse, mutta vähän
vaikeata se joskus on ymmärtää.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee asiakysymyksen periksiantamiseen,
enpä koe missään asiakysymyksessä joutuneeni
antamaan periksi. Olen omasta mielestäni perustellut täysin
mielipiteeni.
Siitä olen samaa mieltä, että jos
ed. Pulliainen olisi saanut Naturaan jollakin tavalla vaikuttaa
ja ympäristöministerin ja ympäristöministeriön käyttäytymiseen,
luultavasti lopputulos olisi ollut parempi. Olen sen verran kuitenkin
asiaperusteilta seurannut ed. Pulliaisen toimintaa, että olen kyllä todennut,
että siellä ei yleensä hutaisemalla tehdä mitään,
niin kuin Naturassa nyt tämän valtiotieteen ylioppilaan
toimesta on tapahtunut, vaan olen ihan varma siitä, että luultavasti
siinä olisi ollut pikkuisen enemmän jäntevyyttä mukana.
Pidän erittäin valitettavana sitä, että vihreät eivät
osaa käyttää omassa eduskuntaryhmässään olevaa
ehdotonta alan asiantuntemusta hyväksi sillä tavalla,
että voitaisiin päästä myönteiseen lopputulokseen.
Mutta siitä ei päästä mihinkään,
että vihreiden ympäristöministeri, oli
sitten kenttätyössä mukana tai ei, joka
tapauksessa vastaa ympäristöministeriön
toiminnasta. Tässä tapauksessa mielestäni
ympäristöministeri joutuu täysin vastaamaan
siitä prosessista, mitä tässä käytiin.
Mutta oleellista tässä on se, että on
erittäin miellyttävää, että ed.
Pulliainen selvästi ilmoittaa, että hän
on valmis tällaiseen niin kutsuttuun poliittiseen sopimukseen
tämän lain muuttamisen osalta ja valmis tulemaan
tämän lakiesityksen taakse. Se on se oleellinen
ja tärkein asia tässä. Kaikki muu on
toispuolista asiaa, vaan tämä on se tärkeä asia,
ja sille annan erittäin suuren arvon.
Keskustelu päättyy.