Täysistunnon pöytäkirja 163/2014 vp

PTK 163/2014 vp

163. TIISTAINA 3. MAALISKUUTA 2015 kello 14.03

Tarkistettu versio 2.0

1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ydinenergialain ja säteilylain muuttamisesta

 

Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Aivan lyhyt esittely sinänsä ihan tärkeästä laista. (Hälinää)

Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:

(koputtaa)

Pyydetään salia rauhoittumaan, kuuntelemaan tärkeätä puheenvuoroa.

Puhuja:

Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Tämän hallituksen esityksen tarkoituksena on selventää Säteilyturvakeskuksen, Stukin, asemaa yhtäältä riippumattomana turvallisuusvalvontaviranomaisena, ja toisaalta tällä esityksellä on tarkoitus mahdollistaa ydinturvallisuustutkimuksen tutkimusinfrastruktuurin uusi kehitysvaihe sillä tavalla, että Ydinturvallisuustalo on tarkoitus rakentaa, tai itse asiassa sitä rakennetaan jo, ja rahoitus ja sen toimintaedellytykset tällä esityksellä pyritään turvaamaan.

Ensinnäkin Stukin valvontaoikeuksia laajennetaan esityksellä sillä tavalla, että jatkossa se suorittaa ydinlaitoksen ja kaivosten ympäristön säteilyvalvontaa viranomaisena. Tällä hetkellä tuo toiminta on maksupalveluperusteista. Siitä se nyt irrotetaan, ja se on viranomaistoimintaa, joka tuon riippumattomuuden, mitä Stuk tarvitsee, kannalta katsotaan olevan tarpeen ja tärkeä asia. Toisaalta tällä lisäksi siirretään Säteilyturvakeskukselle tietynlaisten yleisten ydinturvallisuusasioiden määräysten, ei asioiden vaan määräysten, antovalta. Tässä keskustelua käytiin, että onko oikein, että tällainen viranomainen saa tällaisten määräysten, normien antovallan. Eri vaiheitten jälkeen on päädytty siihen, että tämä on vaikka ei ihan ongelmaton niin kuitenkin hyväksyttävissä oleva asia.

Toinen tärkeä asia tässä esityskokonaisuudessa todella liittyy tutkimusinfran kehittämiseen, ja tässä ollaan siirtymässä uuteen kansalliseen järjestelyyn, jolla, niin kuin äsken sanottu, rakennetaan Ydinturvallisuustalo, jossa tärkeä rooli on Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla ja VTT:llä. Tämän talon rakentamista varten tässä esitetään, että kerätään erillisiä maksuja tietyiltä ydinjätevelvollisilta ja ydinenergialuvan haltijoilta. Nämä maksut, mitä tässä kerätään, ovat väliaikaisia. Tämä ei ole aivan pulmaton asia tämäkään. Tässä tarvittiin vähän perustuslakivaliokunnan ja oikeusministeriönkin tulkintaa siitä, miten tässä on mahdollista menetellä.

Talousvaliokunta kuitenkin päätyy nyt ratkaisuun, jonka mukaan tämän Ydinturvallisuustalon rahoitus hallituksen esittämällä tavalla jää valtiontukisääntelyjen ulkopuolelle, koska tässä ongelma oli se, onko valtiontukisäädösten mukaan mahdollista se, että yksityiset yritykset, nämä ydinenergialaitokset ja ydinjätelaitokset, rahoittavat tällaista toimintaa, onko se valtiontukisäädösten mukaista vai ei. Jos se olisi ollut, niin se olisi kiellettyä, mutta kun katsotaan, että se menee valtiontukisäädösten ulkopuolelle, niin siinä tapauksessa sitten se on hyväksyttävää. Kuitenkin valiokunta lähtee siitä, että TEMin on seurattava tarkoin Ydinturvallisuustalon käyttöä, sen taloudellista ja ei-taloudellista toimintaa, koska jos nämä muuttuvat kovin paljon, niin sitten tämä tuki näiltä äsken sanotuilta rahoittajilta ei välttämättä enää olekaan laillista.

Arvoisa puhemies! Koko tähän hankkeeseen liittyy ylipäänsä vielä sellainen kysymys, onko nyt ylipäänsä asianmukaista se, että nämä äsken sanotut tahot joutuvat rahoittamaan tällaista toimintaa, joka kumminkin valtaosaltaan on viranomaistoimintaa, ja kun Ydinturvallisuustalossa tehtävä työ koskee ei vain näitä yhtiöitä, jotka rahoittavat, vaan muutakin kaupallista toimintaa, onko se kilpailuoikeudellisesti ihan kaikin puolin kohdallaan. Mutta tässäkin asiassa henkseleitä venytellen tai vyötä venytellen, miten vain, on päädytty siihen, että tämä on läpivietävissä tällä tavalla.

Talousvaliokunta ei pidä kuitenkaan asianmukaisena Ydinturvallisuustalon rahoitukseen liittyvää menettelyä kaikilta osin. Miltä osin ei? Lähinnä siltä osin, että TEM valtuutti jo vuonna 2013 VTT Oy:n sitoutumaan toimitilaan ja sen kustannuksiin valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan puoltavan kannan perusteella, vaikka merkittävä osa tämän Ydinturvallisuustalon rahoituksesta on riippuvainen nyt tässä käsiteltävänä olevasta esityksestä. Tässä on vähän se sama vanha juttu, että asiaa tiedusteleva kysyy, saako toisen tontille rakentaa, ja sitten nimimerkki on, että "Perustukset on jo tehty". Siis tässä on annettu lupa lähteä viemään tätä asiaa eteenpäin, tehty merkittäviä sitoumuksia, ja nyt jälkikäteen vasta lailla ollaan rahoittamassa ne sitoumukset, joihinka on annettu valtuus VTT:lle jo oikeastaan lähes kaksi vuotta sitten.

Tätä, arvoisa puhemies, aika lailla äimisteltiin, mutta päädyttiin nyt kuitenkin siihen, että hyvä tarkoitus pyhittää keinot. Ja kun ei tämä nyt suoraan lainvastaista ole, niin talousvaliokunta puoltaa mutta pitää tätä menettelyä vähän vähemmän asianmukaisena.

Arvoisa puhemies! Tässä.

Jukka Kärnä /sd:

Arvoisa puhemies! Muutama sana Säteilyturvakeskuksen valtuuksista. Näitä valvontaoikeuksia tosiaan laajennetaan siten, että valvonta suoritetaan ydinlaitosten ja kaivosten ympäristön säteilyvalvontaviranomaisena. Voimassa olevien säännösten perusteella Säteilyturvakeskus tekee säteilymittauksia maksullisena palvelutoimintana, mikä on koettu hieman ongelmalliseksi. Tämän muutoksen johdosta säteilyvalvonnasta tulee selkeästi viranomaistoimintaa. Talousvaliokunta pitää ehdotettua muutosta kannatettavana ja Säteilyturvakeskuksen roolia selkeyttävänä.

Sitten muutama sana maksujen korotuksista. Tosiaan tämän Ydinturvallisuustalon laboratorio-osan toimitilakustannukset sekä kuumakammioinvestoinnit, päätelaitteineen, näillä korotetuilla maksuilla katetaan. Valiokunta pitää — perustuslakivaliokunnan viimeaikainen käytäntö ja oikeusministeriön talousvaliokunnalle asiasta antama lausunto huomioon ottaen — ehdotettua säätelyä asianmukaisena. Kuten valiokunnan puheenjohtaja Pekkarinen äsken omassa puheessaan kertoi, niin kyllähän tässä tunsi pikkuisen joutuneensa niin kuin toteutuneen tosiasian eteen, koska rakennustyöt olivat jo alkaneet, mutta kuten sanottu, tämä on todettu asianmukaiseksi menettelyksi, eikä siinä sen jälkeen kahta sanaa.

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Edelliset puhujat kyllä varsin taitavasti kertoivat niistä duubioista, mitä tähän hallituksen esitykseen liittyy. Yksinkertaisuudessaanhan tässä on kysymys siitä, että ydinvoimaluvan haltijoilta, osakeyhtiöiltä, kerätään väliaikainen maksu ydinturvallisuusrahastoon, jolla rahoitetaan toisen osakeyhtiön, VTT:n, rakennushanketta. Talousvaliokunta mietinnössään kyllä tarkensi sitä, että rahat, jotka näin väliaikaisesti kerätään, nimenomaan käytetään sitten vain ja ainoastaan siihen tutkimukseen, joka nimenomaan liittyy ydinturvallisuuteen ja tämän kuumakammion rakentamiseen.

Osmo Soininvaara /vihr:

Arvoisa puhemies! Pidän tätä lakiesitystä hiukan erikoisena, mutta minusta olosuhteisiin nähden perusteltuna. Haluan sanoa, että meillä on suuria ongelmia nyt sen suhteen, että Säteilyturvakeskuksen rahoitusta on leikattu oikein voimakkaasti, mutta tehtäviä ei ole leikattu. Säteilyturvakeskuksella on juuri tällä viikolla yt-neuvottelut, joissa sitten joudutaan irtisanomaan toistakymmentä henkeä, ja kuitenkin pitäisi pystyä asiantuntevasti valvomaan ja opastamaan ja niin edelleen.

Nyt jos tätä perusrahoitusta ei saada, niin silloin minusta ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin että maksullisen toiminnan maksuihin otetaan mukaan jonkin verran katetta niin, että sen katteen avulla voidaan ylläpitää myös sitä osaamista, jota se maksullinen toiminta edellyttää. Näinhän jokainen konsulttiyhtiökin tekisi — eihän se voi pelkillä marginaalikustannuksilla mitään tehdä. Mutta minusta tällä hallituskaudella tehdyt Säteilyturvakeskuksen määrärahojen leikkaukset ovat olleet erittäin perusteettomia ja ne vaarantavat koko tämän järjestön toimintaa ja myös ydinturvallisuutta Suomessa.

Yleiskeskustelu päättyi.