Jacob Söderman /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laeiksi eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun
lain ja valtioneuvoston oikeuskanslerista annetun lain muuttamisesta
sisältää kaksi myönteistä asiaa. Ensiksi
ehdotetaan kanteluiden tutkintakynnystä muutettavaksi.
Tavoitteena on nopeuttaa kantelujen käsittelyä sekä Oikeusasiamiehen
kansliassa että Oikeuskanslerinvirastossa. Toiseksi hallitus
esittää Ihmisoikeuskeskuksen perustettavaksi YK:n
yleiskokouksen 1993 Pariisin periaatteiden mukaisesti. Uusi elin
perustettaisiin Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen.
Peruslakivaliokunta suhtautuu myönteisesti molempiin
ehdotuksiin. Samalla valiokunta rohkenee ehdottaa eräitä muutoksia.
Kantelujen tutkintakynnyksen osalta 1 lakiehdotuksen 3 §:ään ja
2 lakiehdotuksen 4 §:ään ehdotetaan
lisättäväksi uusi 1 momentti, joka säilyttäisi
voimassa olevan säännöksen tutkimuskynnyksen.
Oikeuskansleri toivoi voimakkaasti tämän säilyvän. Säännösten
2 momenttiin ehdotetaan hallituksen esityksen mukainen uusi säännös,
jolla lisättäisiin lainvalvojien harkintavaltaa
kantelujen tutkimisen suhteen. Samoihin säännöksiin
valiokunta ehdottaa lisättäväksi 4 momentin,
jossa säädetään lainvalvojien
velvollisuudesta ilmoittaa viivytyksettä kantelijalle,
mikäli asiassa ei ryhdytä toimenpiteisiin. Syy
siihen voi olla esimerkiksi se, että se ei kuulu toimivaltaan,
että kantelu on vanhentunut, siis ylittänyt ehdotuksen
kahden vuoden rajan, että asia on vireillä toimivaltaisessa
viranomaisessa tai voidaan vielä hakea muutosta säännönmukaisin
muutoksenhakukeinoin. Hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti
voidaan kantelijaa muutenkin neuvoa, miten hän voi edetä asiassaan.
Valiokunta ehdottaa säännöksiin uuden
5 momentin, jossa lainvalvojille annetaan oikeus siirtää kantelu
toimivaltaiselle viranomaiselle. Tätä vaihtoehtoa
on syytä käyttää, jos se edistää asian nopeaa
ja asianmukaista ratkaisua. Normaalitilanteessa siirto tapahtuisi
valvontaviranomaiselle, joka muutenkin käsittelee vastaavia
kanteluja, esimerkiksi aluehallintovirasto tai Valvira. Siirtoa
voisi käyttää myös silloin,
kun kantelun kohteena oleva viranomainen ei ole lainkaan voinut
selvittää kantelun kohteena olevaa asiaa. Tällöin
lainvalvoja arvioisi, että asianmukainen ratkaisu saataisiin
näin aikaan nopeammin. Molemmissa tapauksissa lainvalvoja
velvoittaisi viranomaisen asettamassaan määräajassa
ilmoittamaan, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty kantelun johdosta.
Mikäli toimenpiteet eivät ole tyydyttäviä,
oikeusasiamies tai oikeuskansleri voisi ottaa asian kanteluna käsiteltäväkseen.
Kantelijan kannalta on tärkeä saada ratkaisu asiaansa
nopeasti. Oikein sovellettuina säännökset
edistäisivät kantelujen ripeämpää käsittelyä. Kanteluja
voitaisiin nyt käsitellä niiden laadun mukaan.
Kantelijan kannalta on myös hyvä, jos hän
aina silloin, kun siihen on syytä, saa nopeasti oikeutta
asialleen. Valiokunnan mielestä onkin perusteltua, että lainvalvojien
toimintatapoja kehitetään kansalaisnäkökulmasta.
Eduskunnan oikeusasiamies on menestyksellä käyttänyt
nykyisen lain 11 §:n oikeutta tehdä esityksiä tapahtuneen
viranomaisvirheen oikaisemiseksi tai epäkohdan poistamiseksi
esittämällä viranomaiselle, että kantelijalle
suoritettaisiin hyvitys aiheutuneesta vahingosta. Valiokunta toivoo,
että näin menetellään myös
vastaisuudessa aina kun siihen on laillisia edellytyksiä.
Valiokunta pitää mahdollisena tehdä esityksen
myös hallinnollisen erimielisyyden ratkaisemiseksi viranomaisten
ja kantelijan välillä etsimällä riitaan lainmukainen
ja tarkoituksenmukainen ratkaisu viranomaisen harkintavallan puitteissa,
eli asia voitaisiin sopia. Näin vältettäisiin
turhia, joskus pitkäaikaisia, rasittavia oikeusriitoja.
Oikeusasiamiestoiminnan perimmäisen tavoitteen tulisi
olla huolehtia laillisuudesta sillä tavoin, että kansalaiset
pääsevät oikeuksiinsa aina, kun siihen
on oikeudelliset perusteet. Valiokunta pitää esityksen
tekemistä asian sopimiseksi ja hyvityksestä selvissä tapauksissa
perusteltuina kansalaisen pääsemiseksi oikeuksiinsa
ja sovinnollisen ratkaisun löytämiseksi sekä turhien
oikeusriitojen välttämiseksi.
Valiokunta kannattaa lakiehdotuksen mukaista Ihmisoikeuskeskuksen
perustamista, kuitenkin sillä muutoksella, että johtajan
valinta ei tapahtuisi eduskunnan suuressa salissa, vaan oikeusasiamies
nimittäisi keskuksen johtajan kuultuaan ensin peruslakivaliokuntaa.
Valiokunta ei pidä asianmukaisena, että työmarkkinajärjestöt suljettaisiin
pois keskuksen valtuuskunnasta, niin kuin hallitus perusteluissaan
ehdottaa. On muistettava, että useita Kansainvälisen
työjärjestön Ilon sopimuksia pidetään
ihmisoikeussopimuksina. Valiokunta siis ehdottaa lisäksi
vaadittavat muutokset eduskunnan virkamiehistä säädettyyn
lakiin. Näillä muutoksilla perustuslakivaliokunta
ehdottaa yksimielisesti lakiehdotuksen hyväksymistä.
Vielä voisi lisätä sen henkilökohtaisen
kommentin, että meillä on todellinen ongelma näiden kantelujen
käsittelyn hitaudessa. Valiokunta pyysi oikeusasiamieheltä ja
oikeuskanslerilta selvityksen heidän kymmenestä vanhimmasta kanteluistaan.
Molemmilla virastoilla kaikki kymmenen kantelua olivat enemmän
kuin kaksi vuotta vanhoja, ja entisenä ammattilaisena sanoisin,
että perussyynä tähän kyllä oli
se, että ne olivat vaan virkamieheltä jääneet
käsittelemättä. Hyvin harvassa niistä siihen
oli asialliset syyt. Eli tähän on nyt kerta kaikkiaan
saatava muutos.
Toinen asia, joka on periaatteellisempi, on se, että tämä Pohjois-Euroopan
eli pohjoismainen oikeusasiamiesinstituutio on hyvin paljon fokusoinut
siihen, että selvitetään asian laillisuutta
eli sitä, onko virkamies tehnyt oikein vai väärin,
ja tämä kansalaisnäkökulma jää pienemmälle.
Tässä mietinnössä, tässä ehdotuksessa
otetaan varovainen mutta selvä askel sen suuntaan, että kansalaisten
oikeus päästä oikeuksiinsa on se, jonka pitäisi
olla määräävänä periaatteena
näitä kanteluita käsiteltäessä.
Se on historiallinen askel, ja toivon, että tämä esitys
voidaan hyväksyä ja nämä lainvalvojat
todella ryhtyvät toimimaan sen mukaan eli käsittelevät
kanteluja nopeammin ja pohtivat nimenomaan sitä, miten
kantelija pääsee oikeuksiinsa silloin, kun siihen
on syynsä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Tervehdin todella ilolla tätä valiokunnan
mietintöä, jossa vahvistetaan se hallituksen esitys,
että tällainen Ihmisoikeuskeskus perustetaan Eduskunnan
oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen. Tämä on hyvin
tärkeä askel, kun ajattelee sitä, kuinka paljon
Suomessa on erilaisia järjestöjä, erilaisia tahoja,
jotka enemmän tai vähemmän ovat tekemisissä ihmisoikeuskysymysten
kanssa ja joiden toimesta laaditaan erilaisia mietintöjä ja
tullaan julkisuuteen ja järjestetään
myös koulutusta ja pyritään muodostamaan
kokonaiskuva.
Nyt, kun tämä kaikki enemmän tai
vähemmän kansalaisyhteiskunnan ja kansalaisjärjestöjen piirissä tapahtuva
ihmisoikeuspohdiskelu, -koulutus ja -asioiden
hahmottaminen on mahdollista koota koordinoidusti tällaisen
Ihmisoikeuskeskuksen yhteyteen, saavutetaan varmasti merkittäviä edistysaskeleita
myös koulutuksen ja asioiden selkeämmän
hahmottamisen kannalta. On hyvin tärkeätä,
niin kuin tästä mietinnöstä käy
ilmi, että Ihmisoikeuskeskus on riippumaton ja itsenäinen,
ei tällainen virallinen hallinnollinen yksikkö.
Sen tehtävänä ei ole käsitellä kanteluita tai
ratkaista näitä virallisia asioita, joita eduskunnan
ihmisoikeusasiamies ratkaisee.
Pidän tärkeänä myös
niitä tarkennuksia, joita valiokunta on tehnyt hallituksen
esitykseen koskien juuri kohtaa, jossa todetaan, miten Ihmisoikeuskeskuksen
johtaja valitaan ja että siinä eduskunnan täysistunto
ei ole tärkeässä roolissa vaan se menee
kevennetyn menettelyn kautta. On tärkeätä myös,
että tämä kansalaisyhteiskuntapuoli, järjestöjen
mukanaolo, on sillä tavalla laaja, että myös
työmarkkinaosapuolten edustajat voivat olla mukana tässä ihmisoikeusvaltuuskunnan
toiminnassa.
Yleiskeskustelu päättyi.