Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnassa saimme valmiiksi mietinnön koskien
tätä hallituksen esitystä kuntalain uudistukseksi.
Uudistus on laaja, ja prosessi on ollut myöskin hyvin pitkällinen.
Kuntalakia valmisteli ohjausryhmä, johon kuului vain hallituspuolueiden
tahoja ja edustajia. Tämä hallituksen omavaltainen
laaja-alaisen uudistuksen valmistelutapa aiheutti niin paljon kritiikkiä,
että hallitus asetti myös parlamentaarisen seurantaryhmän, johon
itse kuuluin keskustan edustajana. Tuon seurantaryhmän
rooli oli käytännössä aika mitätön.
Itse uudistus oli jo odotettu kuitenkin, ja meidän
keskustan valiokuntaryhmän mielestä uudistuksen
peruslinja oli ihan oikeansuuntainen. Onnistuneena voidaan pitää moniakin
asioita tässä hallituksen esityksessä,
muun muassa kuntakonserni-käsitteen selkeyttämistä. Myönteistä on lisäksi
lakiluonnoksen pyrkimys mahdollistaa kuntakohtaiset ratkaisut esimerkiksi
kansalaisen osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittämisessä,
eräiden toimielinten ja johtamisen organisointitavoissa,
sähköisten toimintatapojen hyödyntämisessä sekä joustavuus
valtuuston jäsenmäärän ylärajasta
päättämisessä. Myös
kuntalain rakenteen selkiyttäminen esimerkiksi kokoamalla
kunnan johtamista koskevat säännökset yhteen
lukuun on kannatettavaa.
Arvoisa puhemies! Lain valmistelutyön organisointiin
emme kuitenkaan ole tyytyväisiä. Suuria ja kauaskantoisia
uudistuksia on Suomessa totuttu valmistelemaan parlamentaarisesti.
Sen sijaan hajanainen ja suljettu valmistelu ilman aitoa parlamentaarista
yhteistyötä on ollut suuri ongelma nimenomaan
juuri tällä vaalikaudella. Korostimme vastalauseessamme
sitä, että kuntalaki on luonteeltaan kuntien perustuslaki,
jonka pitäisi kestää yli hallituskausien
ja olla riippumaton poliittisista voimasuhteista ja niitten muutoksista.
Näin toimimalla uudistukseen on saatu vakautta, pitkäjänteisyyttä ja
myöskin laadukkuutta.
Pidämme valitettavana, että parlamentaarisen seurantaryhmän
rooli lain valmistelutyössä ja sen mahdollisuudet
vaikuttaa lakiesityksen sisältöön olivat
käytännössä olemattomia. Virkamiesvetoisesti
tehty valmistelu näkyi paikoitellen ylisääntelynä,
jolla lisätään tarpeettomasti kuntien normiohjausta.
Tästä esimerkkinä kuntastrate-gian laatimisvelvoite
tarkkoine sisältöineen sekä kunnille
ehdotettu tiukka laina- ja takauskielto. Lisäksi lakiluonnoksen
valmistelua on ohjannut tiukasti vaalikauden alussa hyväksytty
hallitusohjelma, mikä näkyy puutteena esimerkiksi
kunnan roolin määrittelyssä ja vaihtoehtoisissa
hallintomalleissa — muun muassa vahvalle peruskunnalle
vaihtoehtoja kaivattiin — sekä kunnan pakkoliitosperusteen
laajentaminen alijäämien kattamisvelvollisuuteen
määräajassa.
Me kritisoimme kuntien alijäämien kattamisvelvollisuuden
tiukennusta ja peräsimme myöskin valtion vastuuta
palvelujen rahoittamisessa eli keskustelimme paljon niin sanotusta
rahoitusvastuun periaatteesta. Kuntien ja valtion rahoitus on saatava
tasapainoon, muuten emme voi kun-tien palveluvelvoitetta kehittää.
Esitimme myöskin joustavia mahdollisuuksia erilaisiin kuntakokeiluihin
ilman erillislainsäädäntöä.
Tällä kaudella rakennepaketit ja suuret hankkeet
ovat yksi toisensa jälkeen kaatuneet. Jotakin eteenpäin
positiivista olisi kuitenkin nähtävä ja
tulevaisuuteen katsottava. Siksi keskusta onkin ehdottanut ja haluaa
ottaa käyttöön nykyistä avoimemman
kokeilukulttuurin, mitä myös ehdotimme tämän
kuntauudistuslain yhteydessä. Siinä lainsäädännön
velvoitteista poiketen voitaisiin kokeilla kuntapalveluiden erilaisia
järjestämis- ja tuottamistapoja. Ei enää raskaita
erityislainsäädäntöjä,
vaan valtioneuvostolle oikeus käynnistää kuntakokeiluja
joustavasti. Ja näitä kokeilujen kautta saatuja
tuloksia voitaisiin sitten hyödyntää yleisemmin
ja jalkauttaa hyviä käytäntöjä koko
kuntakentälle.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kuntalaissa
on mielestäni hyviä asioita. Itse nostan esille
sen, että siihen on vihdoin ja viimein liitetty vammaisneuvostot.
Kuntalakiluonnoshan kiersi kunnat lausunnoilla, ja silloin siinä oli
vain nuorisovaltuustot ja vanhusneuvostot, mutta kiitos lakialoitteen,
joka sai yli 100 allekirjoitusta ja sosiaali- ja terveysministeriön
kannanoton, vammaisneuvostot liitettiin myös tähän kuntalakiin
ja ne on nyt saatu samalle viivalle kuin tämä nuorison
ja vanhusten asia. Tämä on mielestäni
hyvä juttu. Toki se tuo kustannuksia, mutta tällä hetkellä,
kun olemme paljon puhuneet täällä vammaisten
ihmisten asioista, se on mielestäni sellainen signaali,
että sitä ei olisi voinut millään
missään nimessä jättää tekemättä.
Se olisi ollut kyllä askel taaksepäin.
Kriisikuntamenettelystä kannamme huolta siinä mielessä,
että sehän on alun perin tarkoitettu pienille
kunnille silloin, kun ne ovat taloudellisessa ahdingossa. Kun talouden
näkymät Suomessa kuitenkin ovat sitä luokkaa,
että myös suurissa kunnissa alkaa olla ongelmia
sen selviämisen kanssa, niin kuinka tämä kriisikuntamenettely
sitten pätee näihin suuriin kuntiin? Huolta on myös
kannettava siitä, ovatko pakkoliitokset tulossa sitten
näitten kriisikuntamenettelyjen yhä selvemmiksi
vaihtoehdoiksi. Tätähän me emme toivo,
vaan kuntaliitoksiin pitäisi olla kannustimena myös
se vapaaehtoisuus.
Yleiskeskustelu päättyi.