10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain 5 ja 25 §:n muuttamisesta
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on jo aika mones kerta tämän
saman asian tiimoilta tästä.
Ihan lyhyesti asian historia: Vuonna 2010 säädettiin
lainsäädäntö, jolla haluttiin
edistää nimenomaan bioraaka-aineitten käyttöä,
tässä tapauksessa chp-sähkön
ja lämmön tuotannossa, yhdistetyssä sähkön
ja lämmön tuotannossa. Tavoite oli saada metsästä energiapuu
nimenomaan lämmön ja sähkön
tuotantoon, ja tuo puu ilman tällaista erillistä järjestelmää ei
sieltä mainittuun tarkoitukseen tulisi. Säädettiin
tällainen sähkön muuttuvahintainen tuotantotuki,
joka notifioitiin ja saatiin Suomessa voimaan vuoden 2011 puolella.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys käytännössä merkitsi
sitä, että ensinnäkin kotimaisista biopohjaisista
energialähteistä aina puu tehtiin edullisemmaksi
ajojärjestyksessä turpeeseen nähden, joka
on puulle tärkein kilpailija kotimaassa, aina puu tehtiin
kilpailukykyiseksi turpeeseen nähden. Kun turve lähtökohtaisesti
on edullisempi polttoaine kuin puu, niin muuttuvahintaisella tuotantotuella
aina puun hinta käyttäjän kannalta vedettiin
alle turpeen hinnan. Näiden kahden, turpeen ja puun, koska
niitä yleensä käytetään yhdessä,
niitten seoksen, kilpailukyky taas suhteessa kivihiileen haluttiin
varmistaa niin, että aina tämä kotimaisen
bion seos on kilpailukykyinen nimenomaan ulkolaiseen kivihiileen
verrattuna. Näin lähdettiin liikkeelle ja tultiin
aina vuoden 2012 loppuun. Siinä vaiheessa, 2013 alusta lähtien,
Kataisen hallitus muutti tätä lainsäädäntöä niin,
että se nosti turpeen veroa, jolloin turve tuli heikommin
kilpailukykyiseksi. Ja kun turve on heikommin kilpailukykyinen,
puu ei tarvitse niin paljon tukea. Elikkä puunkin tukea
vähennettiin, mikä käytännössä tarkoitti
sitä, että puuta ja turvetta käyttävän
energialaitoksen kannalta tämä seos kävi
heikommin kilpailukykyiseksi kivihiileen verrattuna. Tämän
seurauksena kivihiili alkoi virrata maahan moniin Suomen polttolaitoksiin
ja puun ja turpeen yhteiskäyttö väheni suhteessa
kivihiileen. Näin kävi.
Opposition toimesta on kahden vuoden ajan yritetty — joku
hallituspuolueennekin edustaja on kahden vuoden ajan yrittänyt — sanoa
hallitukselle, että tämä oli väärä ratkaisu,
näin ei saa tehdä. Tämä johtaa
siihen, että satoja miljoonia euroja vuodessa käytetään
ulkomailta tänne kärrättävän
kivihiilen rahoittamiseen, kun vieressä suomalaista bioa,
ennen kaikkea puuta, mätänee metsään.
Hallitus kuunteli muttei tehnyt mitään yli kahden
vuoden ajan. Nyt tämä nykyinen hallitus on tunnustanut,
että tuo ratkaisu, jolla heikennettiin edellisen hallituksen
aikaan tehtyä päätöstä puun
ja turpeen tuesta, heikennettiin Kataisen hallituksen toimesta,
on väärä ratkaisu.
Nyt hallitus on tämän vuoden alusta lähtien madaltanut
jonkun verran jo turpeen veroa, 3,4 euroon megawattitunnilta, ja
samalla on hivenen parantanut puun tukea. Näin ollen turve
ja puu ovat pikkasen paremmassa kilpailuasetelmassa kuin viime vuoden
puolella suhteessa kivihiileen, mutta hallituskin sen tunnustaa,
että ei riittävän hyvässä kilpailutilanteessa
likimainkaan. Hallitus on luvannut nyt sen, että turpeen
vero lasketaan sille alkuperäiselle tasolle — 1,9
euroa megawattitunnilta — joka parantaa puun tukea, ja
että näin ollen tämä kotimainen
saatetaan vihdoin siihen samaan tilanteeseen, missä se
oli, miten edellinen hallitus sen asian päätti.
Näin nämä esitykset on periaatteessa
tähän taloon tuotu, ja tässä asennossa
nämä asiat, nämä veroratkaisut, joilla
turpeen veroa ja puun tukea käsitellään, ovat
menneet tässä talossa.
Mutta rinnan noiden esitysten kanssa hallitus toi tänne
eduskuntaan esityksen, jossa sitä puuta, joka kelpaa täyden
tuen piiriin, rajoitetaan. Vain jos tietystä metsälöstä tietynkokoista
puuta otettaisiin, niin siitä puusta ei maksettaisikaan
tuota täyttä tukea, joka muutoin tuon lain perusteella määräytyisi.
Tämä esitys on talousvaliokunnan käsittelyssä ollut,
ja siitä nyt just tasan tarkkaan tällä hetkellä on
kysymys.
Meidän mielestämme, jotka emme hyväksy hallituksen
tätä esitystä, jolla toisaalta parannetaan
puun ja turpeen kilpailukykyä, toisaalta tämä rajoite
merkitsee tosiasiassa sitä, että tuon parannuksen
alta vedetään matto pois. Näin ovat sanoneet
kaikki energiankäyttäjät. Yksikään puuenergiaa
chp-tuotannossa käyttävä laitos tai edes
Suomen sahat eivät ole pitäneet kannatettavana
tätä hallituksen esitystä rajata tukikelpoisen
puun määrä hallituksen esittämällä tavalla.
Me luotamme siihen, että taatusti Suomessa puuta riittää.
Meidän hakkuukelpoiset metsät, siis runkopuun
osalta, nousevat yli 80 miljoonaan kiintokuutiometriin 2020-luvulle
tullessa. Puuta hakataan 55 miljoonaa kiintoa. Vaikka meillä,
mikä on erinomainen asia, suuria biotehtaita ollaan rakentamassa,
niiden jälkeenkin, vaikka ne kaikki nousisivat pystyyn,
puuta kyllä riittää kaikkiin näihin
tarpeisiin.
Kaiken lisäksi tällainen rajaus, jossa osa
energiapuusta saa täyden tuen ja osa vain puolittaisen,
johtaa sellaiseen byrokratiaan, että se on aivan mahdoton
byrokratia. Tämä on toinen keskeinen syy, miksi
me emme tätä rajausesitystä, josta nyt
tässä on kysymys, voi hyväksyä.
Ja kolmas on kyllä se, että tällä tavalla
rajaten tukikelpoisuus ja tukikelvottomuus tai vain osittainen tukikelpoisuus
merkitsee samalla sitä, että vain niiden, jotka
hallitsevat näitä puuvirtoja, kannalta tämä on
edullinen, mutta pienyrittäjien ja pienten energialaitosten
kannalta tämä ei todellakaan ole edullinen järjestelmä.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla ja näillä syillä esitän
tämän asian hylkäämistä.
Arvoisa puhemies! Aivan pieni jatko vielä, koska viime
päivien aikaan on käyty keskustelua julkisuudessakin
siitä, miten nyt oikein nämä asiat menevät,
millä tavalla kulkevat käsi kädessä.
Hallituksen alkuperäinen esitys on, että vero laskee
ensi vuoden 2016 alusta lähtien 1,9 euroon megawattitunnilta,
jolloin puun tuki lisääntyy — alkuperäisen
esityksen mukaan tämän pitäisi tulla
voimaan siis ensi vuoden 1. päivä. Välillä oli
tietoa siitä, että hallitus siirtäisi
tämän esityksen voimaantulon siihen saakka, kunnes tämä puun
rajoite tulisi 2018 voimaan. Olen tänä päivänä saanut
selvityksen siitä, että tätä siirtoa ei
tapahdu vaan tämä veron alentaminen tapahtuisi
ensi vuoden 2016 alusta lähtien, mikä on tietyllä tavalla
kuitenkin hyvä asia, parempi asia kuin se, että sitä olisi
siirretty sinne kauaksi. Tästäkin huolimatta tällaisen
rajauksen kohta, siis 2018 lähtien voimaansaattaminen,
on aivan ehdottomasti tarpeeton. Ja tästä syystä todellakin tämän
esityksen hylkääminen on kaikin tavoin perusteltua.
Jos puhemies vielä sallii, minä yritän
tämän piirtää niin kuin kronologiassa,
aikajärjestyksessä, miten tämä menee:
2012 loppuun asti meillä turpeen vero oli 1,9 euroa megawattitunnilta
ja siihen liittyi puun reipas tuki. 2013 alusta lähtien turpeen
vero nousi 4,9 euroon ja puun tuki pieneni, nämä menettivät
kilpailukykynsä. Nyt 2015 alusta lähtien vero
alentuu 3,4 euroon ja puun tuki pikkasen kasvaa, mutta nyt 2016
sitten se vielä alenee siihen alkuperäiseen tasoon.
Mutta kuinka ollakaan, tämä asia ei jää sellaisekseen, vaan
2018 on odotettavissa tämän nyt käsittelyssä olevan
lain mukainen rajaus siihen puun tukeen, ja sitten tämä kaikki
kestää voimassa ainoastaan vuoden 2020 loppuun
saakka. Mitä yritän sanoa? Yritän sanoa,
että suurin piirtein kaksi vuotta ja mennään
samalla systeemillä, taas kaksi vuotta ja muutetaan systeemiä,
taas kaksi vuotta ja muutetaan — kolmeen kertaan tällä tavalla,
ja kaikki lysti loppuu vuoden 2020 loppuun mennessä.
Arvoisa puhemies! Halusin tämän kronologian
vielä sanoa. Ja niin kuin sanottu, esitän tämän
esityksen hylkäämistä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, edustaja Pekkarinen. Puhemies oli kärsivällinen,
kun nyt me kaikki tiedämme, mistä keskustelemme.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakiesityksen
mukaan metsähakkeella tuotetusta sähköstä maksettava
muuttuva tuotantotuki alennetaan puoleen silloin, kun metsähake on
valmistettu järeän puun hakkuukohteelta saadusta
jalostukseen soveltuvasta kuitu- tai tukkipuusta. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausunnossa 52/2014 esitettyihin perusteluihin vedoten perussuomalaiset
eivät voi tätä esitystä hyväksyä.
Hallituksen esityksen keskeinen kipupiste on perussuomalaisille
se, että esityksen järeän puun määritelmä lisää oleellisesti
toimijoiden toiminta-, valvonta- ja hallintokuluja. Katsomme myös, että tukea
ei ole yleensäkään nykytilanteessa tarvetta
rajata. Arvioiden mukaan Suomen metsien puuvaranto mahdollistaa
hakkuiden tuntuvan kasvun. Näin ollen maamme puuvaranto
on riittävä kattamaan sekä metsä-
että energiateollisuuden suunnittelemien uusien investointien
aiheuttaman puuraaka-aineen kysynnän kasvun, kunhan puumarkkinat
vain toimivat tehokkaasti.
Perussuomalaiset ymmärtävät erittäin
hyvin, että maamme metsäteollisuuden kilpailukyky edellyttää puuraaka-aineen
kohtuuhintaisuutta ja hyvää saatavuutta. Näin
ollen, jos havaitaan metsähakkeella tuotetun sähkön
tuotantotuen nostavan kuitupuun hintaa kohtuuttomasti, on tuen tasoa
mietittävä uudestaan. Perussuomalaiset edellyttävätkin,
että maa- ja metsätalousministeriö seuraa
aktiivisesti puumarkkinoiden toimintaa ja ryhtyy tarvittaviin toimiin,
jos markkinahäiriöitä esiintyy. Nyt hallitus
aikoo ratkaista lisäsääntelyllä ja
byrokratialla ongelmaa, jota ei itse asiassa edes ole.
Arvoisa herra puhemies! Edellä olevan perusteella kannatan
edustaja Pekkarisen tekemää lain hylkäysesitystä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä kiinnittää huomiota
juuri näihin edustaja Pekkarisen mainitsemiin hallituksen
epäonnistumisiin siltä osin, että kun
toimeen ryhdyttiin, niin kivihiilen käyttö kasvoi.
Näitä korjausliikkeitä nyt on kyllä tehty,
ja niitten arvioinnit yleensä kestävät mielestäni
hyvin pitkiä aikoja, sillä eihän tällainen
voi olla nykypäivää, että meillä kestää kaksi vuotta
kääntää kelkkaa, kun huomataan,
että ollaan menossa väärään
suuntaan.
Ymmärrän sen, että meidän
pitää tukea suomalaista bioenergiaa ja uusiutuvia
energiamuotoja, kuten sellun tai turpeen käytön
lisäämistä, veroeduin. Mutta sitä taas
en ymmärrä lainkaan, minkä tähden
me käytämme veronmaksajien rahoja esimerkiksi
tuulivoimalatuen näitten tariffimaksujen tasaukseen. Jos
lähtötilanne on se, että veronmaksaja
tukee tuulivoimalla tuotettua sähköä yli
10 senttiä kilowattitunti ja pörssistä saadaan
reilulla 4 sentillä kilowattitunti tätä samaa sähköä,
niin onko tässä mitään järkeä?
Meillä tulevat kymmenen vuoden aikana nämä tuulivoimalan
tariffituet maksamaan kutakuinkin 2 miljardia euroa, ja siinä mielessä pitäisi
uudelleen harkita seuraavan hallituskauden aikana, mihin meidän
kannattaa panostaa ja satsata meidän väheneviä varojamme.
Siinä mielessä odotan keskustalta kovasti ensi
hallituskauden aikana sen suhteen, lasketaanko edelleenkin turpeen
verotusta ja rupeammeko me tukemaan tosissamme myös puuenergian
käyttöä voimakkaammin, ja vastaavasti
täytyy myös arvioida uudelleen, missä määrin
me tätä tuulivoimalan sähköntuotantoa
tuemme. Sitä vuoden 2020 tavoitetta voitaisiin ainakin
siirtää vaikka viidellä vuodella, niin että saataisiin
vähän pehmennettyä sitä laskua.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Rautakaupasta saattaa rautalanka loppua, jos
tätä vääntöä täällä vielä jatketaan,
mutta näyttää siltä, että rautalankamalleja
tässä tarvitaan. Tänään
valtiovarainvaliokunta käsitteli tähän hallituksen
nyt käsiteltävänä olevaan puun
sähköntuotannon tukiasiaan kytkemäänsä turpeen veron
alentamista. Valiokunnassa todettiin, että asiaan palataan
maanantaina sen jälkeen, kun tämä sähkötukiasia
on täällä salissa loppuun käsitelty.
Siis tässä on kysymys nyt siitä,
että hallitus esittää ja myöskin
talousvaliokunta mietinnössään esittää,
että järeämmälle puulle ei vuoden 18
alusta vuoden 20 loppuun eli kolmen vuoden aikana maksettaisi tätä sähköntuotannon
tukea. Tässähän on Metsäteollisuus
ry ollut ainoa, joka on tätä lakiuudistusta ajanut,
ja Metsäteollisuus ry perustelee tätä uudistusta
sillä, että Suomesta puu loppuu, siis että tukkipuu
loppuu. Mutta tämä laki olisi voimassa vain kolme
vuotta, ja Metsäteollisuudenkin arvion mukaan tätä ainespuuta,
tukki- ja kuitupuuta, saattaisi vuosittain muutama satatuhatta kuutiota
mennä polttoon, ja tiedetään, että meillä on
Suomessa jopa kymmenien miljoonien kuutioitten hakkuurästit
ja metsiemme hakkuumahdollisuudet ovat vähintään 20
miljoonaa kuutiota suuremmat kuin mitä nyt käytetään.
Puuta hakataan, kotimaista puuta teollisuus käyttää noin
55 miljoonaa kuutiota vuodessa, ja kestävien hakkuumahdollisuuksien
arvioidaan olevan 75 miljoonaa kuutiota. Elikkä Metsäteollisuus
ry on todellakin ainoana ollut tukemassa tätä lakiesitystä.
Lausunnonantajiahan oli 42. Kaksi oli neutraaleja, ja 39 vastusti,
ja vain siis yksi eli Metsäteollisuus kannatti tätä. Perustelu
ontuu pahasti, kun ajatellaan, että ainoa perustelu tässä on
ollut se, että puu loppuu.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä tähän
jo aiemmin mainitsemaani verolakikytkökseen. Olen nimittäin
ilmoittanut jo tämän asian ensimmäisessä käsittelyssä,
että vastustan loppuun asti tätä lakimuutosta,
ja sen tulen tekemään. Katsotaan sitten, miten
sille veroasialle valtiovarainvaliokunnassa ja lopulta täällä salissa
käy.
Puhemies! Olen varma, että seuraavien vaalien jälkeen
muodostettava hallitus palaa tähän asiaan. Jos
tämä lakiesitys nyt menee läpi, niin seuraava
hallitus varmasti kumoaa ensi töikseen tämän
lain.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos edustaja Hemmilälle viisaista
sanoista. On hienoa, että kokoomuksesta löytyy
suoraselkäisyyttä vastustaa järjettömiä hallituksen
esityksiä.
Arvoisa puhemies! Erilaiset yhteiskunnan tuet usein vääristävät
reilua kilpailua. Toisinaan seuraamuksena voi olla tilanteita, joissa
yritykset ja muut toimijat menettelevät siten, että ne
pyrkivät lypsämään erilaisia
yhteiskunnan tukia ja helpotuksia mahdollisimman paljon. Joskus
tästä voi olla seuraamuksena kaiken järkevän
toiminnan sammuminen. Meillä on paljon esimerkkejä ihmisten
toiminnasta myös muilta sektoreilta: ihan yksityistalouksissa
joudutaan kannustinloukkuihin, kun aletaan maksimoimaan näitä etuja,
tukiaisia, joita voidaan hankkia kotitalouteen tekemättä yhtään
mitään, olemalla passiivinen. Vastaavanlainen
henki valitettavasti vallitsee myös monissa suomalaisissa
yrityksissä ja yhteisöissä, jotka lobbaavat
omien etujensa puolesta, ajavat täällä eduskunnassa
härskisti erilaisia lakeja, sellaisia lakeja, jotka hyödyttävät
vain yhden tahon toimintaa ja haittaavat valtavan paljon yhteiskuntaa
muuten.
Arvoisa puhemies! Kaiken päätöksenteon
pitäisi olla johdonmukaista, ennakoitavaa, pitkäjänteistä.
Erityisesti veropolitiikan pitäisi olla sellaista niille
yritykselle, jotka tekevät suuria investointeja — niin
kuin nyt lukuisat energiayhtiöt ovat tehneet investointeja
sen takia, että haluavat käyttää uusiutuvia
energiamuotoja hyväksi energiantuotannossa, haluavat kotimaisia
energiamuotoja edistää, ja kun ne tekevät
näitä suuria investointeja, niin ei voida sitten
yhtäkkiä vetäistä mattoa alta
ja todeta, että nyt teidän kaikki laskelmanne
menevät aivan uusiksi, että raaka-aine kallistuu
huomattavan paljon. Ei tällainen politiikka ole mistään
kotoisin, että jatkuvasti tehdään muutoksia
oikealle, vasemmalle.
Arvoisa puhemies! Uusiutuvia energiamuotoja ja niiden käyttöä tulee
edistää tässä tilanteessa. Kun
ajatellaan, että meillä vallitsee Suomessa suurtyöttömyys,
niin tiedämme, että ottamalla käyttöön
uusiutuvia energiamuotoja yhä enemmän ja enemmän
voimme työllistää tuhansia, jopa kymmeniätuhansia
suomalaisia kotimaisen energian parissa. Näitä työpaikkoja
ei pitäisi kenenkään väheksyä.
Mielestäni sen takia täytyy kaikin keinoin pyrkiä vaikuttamaan
niin, että uusiutuvia energiamuotoja saadaan enemmän
ja enemmän käyttöön Suomessa.
Nyt kun mietitään tätä kansainvälistä,
epävarmaa, epävakaata, kiristyvää tilannetta,
niin suomalaisille on hyvin tärkeää se,
että me olisimme energian suhteen mahdollisimman omavaraisia.
Se on yksi näkökohta, mikä myös
pitäisi huomioida tässä päätöksenteossa.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu tästä uusiutuvilla
energianlähteillä tuotetun sähkön
tuotantotuesta annetun lain muutoksesta on saanut vähän
huvittavia piirteitä. Täällä salissa
on paljon keskusteltu puun loppumisesta, mutta etenkin minua ihmetyttää metsäteollisuuden
suhtautuminen siihen, että kun energiapuuta, pienpuuta
ja risukkoa, korjataan energiakäyttöön,
niin samalla hoidetaan näitä taimikoita, joista
metsäteollisuudelle kasvaa sitten tulevien vuosien kuluessa
uutta raaka-ainetta ja sitä järeämpää puuta.
Nyt monissa tapauksissa, kun katsoo noita Suomen metsiä — taikka
voidaan sanoa vaikka, että risukkoja — pitkin
maantienvarsia eli jos tuolla Suomessa ajelee etelästä pohjoiseen
vähän eri reittejä ja valitsee vähän
pienempiä teitä, niitä hoitamattomia
risukkoja kyllä riittää siellä. Siinä mielessä,
jos ajatellaan, että nyt säädetään laki,
että jos jostain löytyy joku 16 senttiä läpimitaltaan
oleva puu ja sen sitten haluaa korjata sinne energiapuuksi, niin
sitä ei saisi toteuttaa, niin niitä 16 sentin
puita saattaa siellä risukossa olla niin harvassa, mitkä tulisivat
poistettaviksi, että niitä ei oikeastaan kannata
erikseen sieltä ajaa minnekään. Tämä vaatisi
vielä valvontasysteemit, jos säädettäisiin
laki, ettei niitä saisi käyttää energiapuuksi.
Mutta kannattaisi semmoinen järjestelmällinen
harvennus ja hakkuu, missä otetaan risut ja sitten valikoivasti
sieltä täältä joku tämmöinen
vähän paksumpi puu sinne sekaan, koska eivät
metsänomistajat halua käyttää niitä isompia
puita energiapuuksi, jos he tietävät, että kun
sen harvennuksen ja hoidon suorittaa, niin 10—20 vuoden
päästä siitä saa tukkipuuna
paremman hinnan.
Mutta käsittääkseni tässä on
kyse lähinnä siitä, että kun
vuonna 1991 on Suomessa kuitupuun hinnoissa ollut korkein hinta,
on oltu yli 30 euron hinnoissa kuutiometriltä, niin nyt
se on pudonnut tuonne 15—16 euron korville, jos ei sen allekin,
elikkä on tultu tavallaan puoleen hintaan. Samanaikaisesti
kaikki muu on kallistunut. Nyt on jotenkin häpeällistä metsäteollisuuden suunnalta
pelätä sitä, että se kuitupuun
hinta nousee euron, 2 tai 3 euroa sen vuoksi, että otetaan tätä risukkoa
ja pienempiä puita hyötykäyttöön
ja samalla parannetaan ja hoidetaan metsiä maassamme ja
mahdollistetaan se, että metsänomistajalla on
myöskin mahdollisuus istuttaa tai kylvää taimia
ja huolehtia siitä, että myöskin uusia
metsiä tulee, joita metsäteollisuus voi tulevaisuudessa
hyödyntää.
On jotenkin huvittavaa, kun kaikki nämä yritykset
ovat muuttuneet partureiksi: kaikki vaan poikki ja pinoon ja kukaan
ei huolehdi sitten jatkuvuudesta, ainakaan puheissaan, ei lobbauspuheissaan
eivätkä välttämättä edustajat
täällä eduskunnassakaan kaikki. Jotkut
tosin puhuvat siitä, miten metsän kasvusta ja
hoidosta pitää myöskin vastata. Mutta
millä se metsänomistaja ja maanomistaja tekee
sen metsänhoidon, ellei hän saa kohtuullista hintaa
niistä myymistään energiapuista tai teollisuudelle
myymistään kuitupuista? Se on se todellinen näkökohta
ja kestävyys Suomen valtiontalouden kannalta, että jonkun
pitää huolehtia siitä, että ne
metsät tulee hoidettua ja ne kasvavat myös tulevaisuudessa.
Se lyhytnäköinen kaupallinen hyöty ei
ole ainut tarkoitus tässä asiassa. Sen takia kannatan
Pekkarisen tekemää ja edustaja Hongiston kannattamaa hylkäysesitystä.
Keskustelu päättyi.