Eduskunta 22
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan pääluokan
osalta on jaosto- ja valiokuntakäsittelyssä lähinnä kaksi
asiaa ollut esillä. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Ala-Nissilä, suokaa anteeksi! — Arvoisat
edustajat, kehotan nyt rauhoittumaan meidän varsin tärkeän
keskustelumme ajaksi. Minusta asiaa edistää ja
työtä parantaa merkittävästi,
jos hiljennytään kuuntelemaan toinen toistamme
ja kunnioittamaan toinen toistemme puheenvuoroja. Ed. Ala-Nissilä jaoston puheenjohtajana
esittelee nyt asiaa ja puhuu kaiketi muutenkin. — Olkaa
hyvä!
Rouva puhemies! Totean vielä ensinnä aluksi
sen, että tämän pääluokan
yhteydessä on ollut esillä myöskin ed.
Helteen aloite siitä, että eduskunnan pääluokka
siirrettäisiin talousarvioesityksessä ensimmäiseksi
pääluokaksi uudistetun perustuslain henkeä noudattaen.
Tästä emme ole kirjoittaneet mietintöön
mitään. Sen sijaan valiokunta on lähettänyt
talousarvion tekijöille tästä kirjeen,
jossa tähän asiaan on viitattu. Tämähän
olisi sinällään ihan perusteltu muutos.
Mietinnössä on käsitelty lähinnä kahta
asiaa, ensinnä eduskunnan virastojen virkamiesten ja työsuhteisten
työntekijöiden työaikakysymystä. Tältä osin
päätöksellä yhtenäistettiin
eduskunnan virastojen työajat kuitenkin siten, että ne
tulevat voimaan 30.4.2002 jälkeen tulevien henkilöiden
työn osalta. Tätä on pidettävä hyvänä uudistuksena.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on nyt ollut eduskunnan yhteydessä viime
vuoden, ja sen toiminnasta on saatu sinällään
hyviä kokemuksia. Sen paikka on täällä eduskunnan
yhteydessä. Valtiovarainvaliokunta on kiinnittänyt
huomiota Valtiontalouden tarkastusviraston resurssitilanteeseen,
nimittäin palkkausmäärärahojen
niukkuudesta johtuen osa viroista on jouduttu pitämään
viime vuonna avoimina. On myöskin sanottava, että Vtv
tarvitsee nimenomaan osaavia, kokeneita henkilöitä tarkastustyöhön
ja tässä suhteessa on kysymys myöskin
työnantajan kilpailukyvystä. Palkkaus on tärkeä kilpailutekijä, millä on
merkitystä erityisesti pätevän henkilöstön
rekrytoinnissa muualta hallinnosta. Paremmalla palkkauksella voidaan
motivoida myös nykyistä henkilöstöä (Hälinää — Puhemies
koputtaa) entistä parempiin työsuorituksiin, ja
tältä osin valiokunta on halunnut kiinnittää asiaan huomiota.
Arvoisa puhemies! Muutoin pääluokka on rutiininomainen
kuitenkin siten, että eduskunnan lisärakennuksen
rahoitusta on toki lisätty edellisvuodesta.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Pitkästä aikaa olen tehnyt
kaksi talousarvioaloitetta, joihin ed. Ala-Nissiläkin puheenvuorossaan
viittasi. Ensimmäinen aloitehan koski näitten
pääluokkien järjestystä. Uuden
perustuslain mukaan mielestäni on perusteltua se, että eduskunta
siirretään ensimmäiseksi varsinaiseksi
pääluokaksi. Toivon, että se kirje, jonka
valtiovarainvaliokunta on ministeriölle lähettänyt,
toteuttaisi tämän asian jo seuraavaa talousarviota
laadittaessa.
Toinen aloitteeni koski kansanedustajien henkilökohtaista
avustajajärjestelmää. Siinä on
eräitä ongelmia sen toteutuksessa. Aivan konkreettiset
ongelmat johtuvat pitkälti siitä kaksoisjohtajuudesta,
joka on olemassa. On tiettyjä työnjohto-ongelmia,
hyvin eritapaisia käytäntöjä eri edustajien
avustajien suhteen. Sitä asiaa on käsitelty useaan
kertaan kansliatoimikunnassakin, ja kansliatoimikunta on asettamassa
toimikunnan seuraavan vaalikauden alkua varten, jotta silloin saataisiin
uusia puitteita tälle avustajajärjestelmälle.
Olen kuitenkin tehnyt tähän talousarvioesitykseen
liittyen lisäysesityksen, jotta perusteluissa mainittaisiin,
että kansliatoimikunta ensi vuoden aikana tutkituttaisi
tämän avustajajärjestelmän toimivuuden
ja ottaisi siinä tutkinnassaan huomioon myös muutkin
tekijät kuin pelkästään tämän talon
sisäiset, siis sen, mitä se vaikuttaa yleensä poliittiseen
kulttuuriin, mikä vaikutus sillä on vaalikamppailuihin
ja mikä vaikutus puolueitten toimintaan ja myös
eduskuntaryhmien toimintaan. Toivon, että myös
tämäntapainen toimikunta ensi vuonna asetettaisiin
lähinnä vaalien jälkeen. Ennen vaaleja
sitä tuskin kannattaa asettaa, ja kuten totesin, ennen
vaaleja tätä avustajakysymystä jo tullee
pohtimaan toinen toimikunta, jonka tehtäväksianto
on huomattavasti suppeampi kuin tämän, mitä itse
olen esittänyt.
Tässä avustajajärjestelmässä on
näitten käytännön ongelmien
lisäksi todella se, että sillä on ihan
selvää vaikutusta myös vaalikamppailuun. On
aivan selvää, että jo muutoinkin istuva
edustaja on paremmassa asemassa kuin muut kilpailevat ehdokkaat.
Lisäksi nyt tämä henkilökohtainen
avustaja tuo siihen oleellisen etulisän. Mielestäni
tämäkin on asia, joka vaatii selvityksiä ja ongelman
tiedostamista.
Toivon, että eduskunta voisi hyväksyä tuon esitykseni.
Mehän päätämme tässä talossa
nimenomaan eduskunnan osalta näistä asioista.
Tämähän ei ole hallituksen esitys sillä tavalla
eduskunnan osalta, vaan eduskunta itse on ilmoittanut valtiovarainministeriöön,
että tämä on eduskunnan oma ehdotus talousarviokseen,
ja eduskunta itse voi hallitukselta kysymättä tehdä siihen
mielestäni muutoksia.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun on hieman vaikea ymmärtää tätä ed.
Helteen esitystä niiltä osin kuin se koskee oletusta,
että henkilökohtainen avustajajärjestelmä vaikuttaa
vaalikampanjointiin. Kuitenkin avustajajärjestelmän
lähtökohtana mielestäni on ollut kansanvallan
syventäminen. Jokainen kansanedustaja joutuu tekemisiin
kansalaisten ongelmien kanssa, tietoyhteiskunnan syventyessä yhä enemmän hankkimaan
laaja-alaista tietoa, ja kaikkeen tähän toimintaan
tarvitaan avustamista, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) jota on hyvin vaikea minusta delegoida ryhmäkanslioiden
kautta, ja tämä työ on henkilökohtaista.
Oman käsitykseni mukaan nyky-Suomessa kansanedustajat tarvitsevat
avustajat.
Tätä järjestelmää,
totta kai, pitää kehittää ja viedä eteenpäin
ja miettiä sitten niitä epäkohtia, joita
ed. Helle puheenvuorossaan toi esiin koskien sitä, että toimeksiannot
ovat erilaisia, mutta toisaalta pitää myös
hyväksyä se, että edustajien toimenkuvat
ovat erilaisia. Siksihän meidät on valittu, että edustamme
erilaisia ihmisiä ja erilaisia näkemyksiä maailmasta.
Toinen kysymys, mitä mietin kovasti täällä tämän
ponsiesityksen osalta, on se, miten tällaista asiaa voitaisiin
objektiivisesti tutkia. Sosiaalipsykologian tutkijan työtä tehneenä näen
kyllä aika vaikeaksi tämän kaltaisen
tutkimuksen tekemisen objektiivisesti.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajien avustajajärjestelmähän
lähti liikkeelle ensimmäisestä eduskunnan
tulevaisuusvaliokunnasta ja sen ehdotuksista. Pidän nykyjärjestelmää toimivana,
tarpeellisena ja välttämättömänä myöskin
niistä syistä, joita ed. Ulla Anttila äsken
esitteli. En myöskään ymmärrä sitä,
kun ed. Helle puhuu kaksoisjohtajuudesta. Minusta avustaja on yksiselitteisesti
kansanedustajan avustaja. Se että eduskunta maksaa palkan,
on sitten toinen juttu, mutta näin on ja näin
pitää olla.
Se että ed. Helle kytkee edustajan avustajan vaalikamppailuun,
eduskuntaryhmiin ja puolueiden toimintaan, on minusta tässä yhteydessä epätarkoituksenmukainen
ja suuresti muissa yhteyksissä arvostamani ed. Helteen
esityksessä mielestäni väärin
asetettu. En näe tämän tyyppistä esitystä perusteltuna.
Aivan niin kuin ed. Anttila sanoi, totta kai avustajajärjestelmää voi
ja tulee kehittää, mutta ei tästä lähtökohdasta
ja ei ihan tästä hengestä kuin ed. Helteen
esitys sisältää.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esitän tässä lapsiasiainvaltuutetun
viran perustamista. Virkahan ei sinänsä mitään
ratkaise, mutta se on signaali siitä, että lasten
asiat otetaan vakavasti ja että lasten oikeuksien toteutumista
tässä maassa seurataan ja valvotaan. Nythän
juuri on tullut poliisilta viesti esimerkiksi siitä, että lasten
pahoinpitelyistä vain osa tulee tietoon ja että suurin
osa niistä jää peitetyksi joko sinne
kotiin tai muualle. Tällainen lapsiasiainvaltuutetun virkahan
on muissa Pohjoismaissa. Kaikissa niissä se on hoidettu
mallikkaasti, ja siellä muualla toimistoissa on töissä useampikin
henkilö, jotka nimenomaan valvovat lasten oikeuksien toteutumista.
Toivon, että tämä eduskunta, joka
on puhunut paljon lapsiperheistä ja lapsista tänä syksynä, voisi
tulla tueksi nyt tämän viran perustamisen muodossa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Jos kansanedustaja siirtyy eduskuntaryhmästä toiseen,
silloin kanslian määräraha seuraavan
kuukauden alusta hänen osaltaan maksetaan uudelle eduskuntaryhmälle.
Näin ollen, kun ed. Seppo Kanerva siirtyi keskustan eduskuntaryhmään,
kansliamääräraha siirtyy perässä.
Mielestäni tämä on hyvin perusteltu säädös.
Ed. Kanervasta puheen ollen huomaan keskustan Helsingin piirin
ainakin tässä vaiheessa torjuneen hänen
ehdokkuutensa ja olen ymmärtänyt, että tämä johtuu
siitä, että hän on ilmoittanut ajavansa
väkevästi eläkkeensaajien, veteraanien ja
sotainvalidien asiaa. En ole ollenkaan yllättynyt tästä keskustan
päätöksestä, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) koska mehän tiedämme, että siellä veteraaneille
riittää lähinnä puheita, ei
tekoja, kuten keskustan varjobudjetista näkyy.
Puhemies:
Ed. Zyskowicz, pääluokka 22!
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä eduskunnan asemasta
haluaisin muutaman sanan sanoa, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) koska eduskunnan asema sen jälkeen, kun Euroopan unioniin
liityttiin, ei ole kovin paljon — arvoisat kansanedustajat,
puhun nyt meidän omista asioistamme tässä eduskuntatalossa — eduskunnan ja
kansanedustajan asema ei ole juurikaan muuttunut sen jälkeen,
kun Euroopan unioniin liityttiin. Samaan aikaan, kuten on selvitetty,
valtioneuvostotasolla ja ministeriöissä ja keskusvirastoissa
henkilökunnan määrä on kasvanut.
Kun ajatellaan kansanedustajan asemaa, hänhän
on maakunnan edustaja niin täällä Helsingissä valtion
viranomaisiin kuin myös Euroopan unionin piirissä.
Työskentelyolosuhteet monien muiden maiden parlamenteissa
... Tässä talossa vieraili heinäkuussa
Japanin senaatin jäsen Marutei Tsurunen, jolla itsellään
oli viisi avustajaa. Japanihan on pinta-alaltaan huomattavasti pienempi kuin
Suomi, Jyväskylästä etelään
on Japanin alue, ja 120 miljoonaa asukasta.
Kysymys on myös siitä, että maakunnan ääni täällä Helsingissä ei
tule tällä tavoin niin hyvin huomioon otetuksi,
kun kansanedustajan asema on heikko. Hän ei pysty hoitamaan
sillä tavoin maakunnan asioita, vaan ne siirtyvät
Helsingissä virkamiehille. Tämä on se
ongelma, johon minun mielestäni kansanedustajan pitäisi
puuttua, ja myös ed. Helteen tulisi olla huolissaan Hämeen
asemasta. Tosin nyt sillä on kolme ministeriä,
mutta jokaisella maakunnalla ei ole tätä tilannetta.
Mikä on mahdollisuus kansanedustajalla hoitaa todella maakunnan
asioita niin, ettei valta siirry ministerin mukana, kun hän
ottaa sen kirjelmän vastaan, Helsingissä asuville
virkamiehille? Tämä on mielestäni sellainen
asia, joka pitäisi ottaa huomioon. Se liittyy vallankäytön
hajasijoittamiseen Suomessa, ja se on asia, josta eduskunta ei päätä nyt
ainoastaan itseään varten tällä hetkellä vaan
Suomen tulevaisuutta varten. Siinä mielessä eduskunnan
asemaa pitäisi parantaa.
Ihan lopuksi vielä: Valiokunnissakin on vain yksi ainoa
virkamies vastapainona hallituksen sadoille virkamiehille. Miten
eduskunnassa voidaan panna erilaisia esityksiä kriittisen
tarkastelun alaiseksi Suomessa?
Ed. Vistbacka merkitään
läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Helteen tekemään
ponteen voisi todeta sen, jotta yhä edelleen itse olen
henkilökohtaisesti sitä mieltä, jotta
avustajan paikan pitäisi olla maakunnassa. Se osin antaisi
myös vastauksen ed. Skinnarin ajatteluun siitä,
millä tavalla maakuntayhteys olisi mahdollisimman yhtenäinen
ja lähellä ihmisiä kansanedustajan avustaja
toimisi, koska nythän me kasaamme tänne Helsinkiin nämä avustajat,
jolloin kaikki se viisaus asuu täällä Helsingissä.
Ed. Aittoniemi esittää, jotta lisärakennuksen raha
poistettaisiin. Sitä taustaa vasten peilattuna voisi todeta,
jotta siinä tapauksessa, kun avustajat viedään
maakuntiin, lisärakennus tulee tarpeettomaksi. Ed. Aittoniemi
ilmeisesti ajattelussaan lähtee siitä, jotta tästä tulisi
tämmöinen turhuuden monumentti eli tuommoinen
kuoppa jätettäisiin tuohon eduskuntatalon viereen.
Minusta se ei ole sinällään ihan hyvä ajatus,
vaikka voi sitä niinkin ajatella. On parempi, että rakennetaan
se valmiiksi ja vuokrataan, koska tuo on hyvällä liikepaikalla.
Eduskunta saa siitä lisää tuloja. (Hälinää)
Tuo on tosi hyvä paikka kauppapaikkana sinällään.
Silloin tämä turhuuden monumentti tuleekin tuottavaan
käyttöön eikä tehdä siihen
tuommoista kuoppaa, niin kuin jos ed. Aittoniemen ajattelu menee
läpi, siihen tulee vesihauta, jossa voi syväsukellusta
harrastaa. Se on tuossa vähän vaarallinen sinällään.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Kehotan kerta kaikkiaan nyt eduskuntaa rauhoittumaan. Arvoisat
edustajat! Me keskustelemme minun mielestäni vuoden tärkeimmästä asiasta.
Meidän työmme pääpaino on nyt
tässä, ja kehotan käyttämään
mahdollisimman napakoita ja asiallisia puheenvuoroja, joista muuten
on meitä kiitetty, mutta on myös muusta moitittu
mediassakin tänäkin päivänä.
Ja toivon, että myös te, jotka ette voi olla puhumatta
tässä salissa omia yksityisiä asioitanne,
niin että koko aika kuuluu puheita tänne saakka,
opetelkaa edes kuiskaamaan, mutta mieluiten ihan hiljaa kuuntelemaan
ja sitten käymään ne salin ulkopuolella.
Tällainen menettely ei ole kunniaksi kansanedustajille.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yritän ilmaista itseni napakasti
ja asiallisesti.
Todellakin parasta, mitä suomalaiselle kansanedustuslaitokselle
ja edustajantyölle, parlamentarismille, demokratialle on
viime vuosien aikana tapahtunut, on ollut se, että on luotu
avustajajärjestelmä. Siksi ihmettelenkin, ed.
Helle — arvostan teidän suurenmoista asiantuntemustanne
valtiosääntöasiantuntijana, ja teillä on
hyvin pitkä historia sillä sektorilla — että te
asetatte tavallaan tämän järjestelmän
myöskin kyseenalaiseksi tällä ehdotuksella.
Itse olen toiminut näin kaiken aikaa, että avustaja
on ollut maakunnassa. Tällainen avustajajärjestely
toimii erinomaisesti. Pystytään ottamaan vastaan
vuositasolla sadoittain toimeksiantoja, sanon toimeksiantoja, koska
sellaisiahan ne asiallisesti ottaen meille ovat: eri sidosryhmien,
yritysten, kuntien, tavallisten kansalaisten toimeksiantoja, joiden
asioiden hoitamisessa kansanedustajan avustajalla on erittäin
keskeinen työ, ja ilman avustajaa hyvin monet näistä asioista
jäisivät puolitiehen tai kokonaan hoitamatta.
Tässä katsannossa ne puheenvuorot, jotka ovat
nähneet myöskin tämän demokratian
hajauttamisnäkökulman, ovat olleet mielestäni
kannatettavia ja oikeita.
Väestömuutoksen myötä edunvalvonta
myöskin Suomessa keskittyy. Ensi vaaleissa valitaan yhä enemmän
kansanedustajia suurista vaalipiireistä, yhä vähemmän
pieniltä alueilta. Avustajien rooli myöskin tukee
silloin tätä järjestelmää. Siksi,
rouva puhemies, pitäisin äärimmäisen
tärkeänä, että myöskin
maakunnissa olevien avustajien työoloja voitaisiin kehittää tietoliikennejärjestelmien
ja työpaikkajärjestelmien, erityyppisten siihen
työhön liittyvien asioiden kannalta siten, että he
voisivat käytännössä olla yhä enemmän
samalla viivalla täällä eduskuntatalossa työskentelevien
avustajien kanssa.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan samoin ed. Helteen tekemään
aloitteeseen: Minusta tämä nykyjärjestelmä on
toimiva, ja pidän tätä kyllä hyvin
tarpeellisena. Onko sitten avustaja täällä eduskunnassa
vai maakunnassa, minusta se on hyvin edustajakohtainen asia. Nythän
ovat mahdollisia myös molemmat, että on kaksi
avustajaa, on avustaja täällä ja myös
maakunnassa. Minusta tätä ehkä pitäisi
nyt pohtia, voisiko tämä jatkossa olla enää näin,
onko se järkevää, vai pitäisikö olla
jatkossa näin, että on mahdollisuus vain yhteen
avustajaan, joko täällä eduskunnassa
tai maakunnassa.
Ed. Helle on tehnyt ehdotuksen, että eduskunta edellyttää,
että kansliatoimikunta selvittää vuoden
2003 aikana kansanedustajien avustajajärjestelmän
toimivuuden. Ed. Helle toi esille, että täällä on
joku tällainen työryhmä, joka on suppeampi
ja joka pohtii avustajajärjestelmän toimivuutta.
Minusta on ihan kyllä paikallaan, että tätä toimivuutta
kartoitetaan. Mutta se, kun tähän liittyy tämä,
että "huomioiden myös henkilökohtaisten
avustajien vaikutuksen vaalikamppailuun sekä eduskuntaryhmien
ja puolueiden toimintaan", niin minusta kyllä tämän
asian alle sisältyy nyt jotakin, joka ainakaan minulle
ei ole tässä auennut, mitä tällä ed.
Helle todella tarkoittaa. Kun näin on, en ainakaan voi
kannattaa tätä ehdotusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ensin näin otsikon, niin sitten
tästä kiinnostuin hyvin selvästi. Kun
kuulin esittelypuheenvuoron ed. Helteen taholta, sitten rupesi arveluttamaan,
mitähän tämä nyt oikein tarkoittaakaan, sillä tämä järjestelmähän
toimii nyt. Se toimii niin monella tavalla kuin edellä pidetyissä puheenvuoroissa
on jo käynyt ilmi. Siis erinomaisen monella tavalla kansanedustajat
suhtautuvat työhönsä, tehtäväänsä,
rooliinsa, vaikutusmahdollisuuksiinsa ja valtaansa jnp. ja se toimii,
kun tämä järjestelmä näyttää sopivan
niihin kaikkiin.
Mikä koskee taas vaalikamppailua, niin vaalikamppailu,
ed. Helle, kun me olemme olleet täällä aika
kauan, niin varmaan havaitsitte sen jo heti silloin, kun me aloitimme
aikoinaan, se vaalikamppailu alkaa ensimmäisenä päivänä,
kun on tullut tänne valituksi. Sen jälkeen se
joskus välillä vähän kiihtyy
ja joskus ottaa vähän takapakkia ja sitten taas
kiihtyy. Paras vaalikamppailu on semmoinen, että siinä ei
ole loppuhuipentumaa ollenkaan, vaan se on ollut vauhtia alusta
loppuun saakka. En kannata tätä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minunkin kohdallani kiinnitti huomiota se,
että kokenut valtiopäivämies ed. Helle
tuli tällaisella esityksellä nyt tänne
saliin herättämään keskustelun
tästä avustajajärjestelmästä.
Voi olla, että me tulkitsemme hänen esitystään
nyt väärin tässä keskustelussa,
mutta se tulkinta tässä nyt on syntynyt, että hän
olisi jollain tavalla kyseenalaistamassa avustajajärjestelmän
merkityksen. Minä pidän kansanedustajan työn
kivijalkana sitä, että meillä on tämä avustajajärjestelmä olemassa
olevana. Me olimme kovin myöhään Suomessa
kehittämässä avustajajärjestelmää verrattuna
kypsempiin parlamentaarisiin demokratioihin. Ei tarvitse ottaa mallia
Yhdysvalloista, jossa kongressin edustajalla on 25 avustajaa, tai
Ranskasta, jossa senaattoreilla on 6 avustajaa. Useimmissa Euroopan
unionin maissa todellakin tilanne on se, että parlamentaarikoilla
on normaalisti pari avustajaa, sekä avustaja että sihteeri.
Eli näissä maissa kunnioitetaan demokraattista
päätöksentekojärjestelmää ja
pyritään tekemään parlamentista
mahdollisimman tehokas ja toimiva. Tässä suhteessa
on tärkeätä, että me olemme
nyt saaneet edes tämän yhden avustajan työhömme
mukaan.
Avustajien vaikutuksesta vaalikampanjaan: Minulle jollain tavalla
ei aukea, mitä siinä haetaan, koska kokoaikainen
työmme kansanedustajina on osa sitä prosessia,
joka myöskin viime kädessä mittautuu
vaaleissa. Siinä suhteessa avustaja on osa kansanedustajan
työtä, ja kansanedustajan työ on kokonaisuus,
joka pelkistyy tähän vaalitilanteeseen. Tämä ei
aukea minulle, mikä erityisrooli avustajalla voisi vaalikampanjaan
tai puolueisiin nähden tässä suhteessa
olla.
Ed. Esa Lahtelan esitys siitä, kun hän pohdiskeli,
että avustajat sijoitettaisiin maakuntaan, tuntuu kovin
yksisilmäiseltä muotoilla näin. Minä kysyn:
Mihin maakuntaan minä sijoitan avustajani? Ei minulla ole
sellaista maakuntaa. Tämä on minun työpaikkani,
ja minun avustajani työskentelee tämän
talon puitteissa. Minun työhuoneeni on täydellisen
kohtuuton siihen nähden, että se on kahden ihmisen
työpaikka. Tuo lisärakennus on täysin
välttämätön kansanedustajien
tämän kaltaisen työn vahvistamiseksi,
missä me olemme. Minusta on kummallista populismia, että me
täällä nyt herätämme
keskustelua aiheesta, joka on itsestäänselvyys.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tietenkään ei todellakaan
tarkkaan ole selvillä, mitä ed. Esko Helle tarkoittaa
kaikilla näillä näkökulmilla.
Mutta avustajien vaikutuksesta eduskuntaryhmien puolueiden toimintaan
haluaisin todeta, että kysymyksessä on henkilökohtainen
avustaja ja kysymyksen linkittäminen puolueiden toimintaan
ei mielestäni ole oikein. On hyvä pysyä tässä henkilökohtaisuudessa.
Jokainen kansanedustaja työskentelee hyvin omalla tavallaan
ja valitsee myös avustajan omalla mandaatillaan.
Vaalikamppailun käymisestä olen samaa mieltä kuin
ed. Pulliainen. Se on neljän vuoden projekti. Tässä mielessä hyvä avustaja
tukee tietysti kansanedustajan toimintaa, mikä on luonnollista,
ja siihen ei liity mitään erityistä ongelmaa.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Olen itse henkilökohtaisesti yllättynyt
ed. Helteen aloitteesta. Avustajajärjestelmähän
on nyt sisäänajettu. Se on toimiva. Se ei kaipaa
mitään suurta remonttia. Pienet viilaukset taas
kansliatoimikunta voi tehdä niin sanotusti viran puolesta.
Todettakoon, niin kun täällä on monta
kertaa jo todettu, että maailmalla kansanedustajilla on monta
avustajaa, kun Suomessa vaivoin yksi. Täällä avustajat
tarvitsevat lähinnä paremmat tilat ja kunnon palkan,
mutta avustaja on nimenomaan edustajan henkilökohtainen
avustaja, joka tekee ne työt, jotka edustaja haluaa hänen
tekevän, vaikka eduskunta maksaakin palkan. Nykyinen järjestelmähän
suo lisäksi vielä mahdollisuuden valita, onko
henkilökohtainen avustaja täällä vai
maakunnassa, joten en ymmärrä tätäkään keskustelua.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä se on niin, että jokaisessa
meissä asuu pieni populisti. (Eduskunnasta: Iso populisti!)
Usein se pieni populisti virkistyy näin, kun aletaan eduskunnan
pääluokkaa käsitellä. Minä ihmettelen,
että tämä on ed. Helteellä nyt
tällä tavalla virkistynyt. On todella niin, että meidän velvollisuutemme
on huolehtia eduskunnan toimintaedellytyksistä pitkäjänteisesti.
Kansliatoimikunta on ihan oikea elin sitä tekemään.
Minä en pidä ed. Helteen ponnen sävystä enkä sitä kannata
juuri tässä mielessä, että tässä on
tämä sävy, joka ei sovi siihen pitkäjänteiseen
kehittämistyöhön, jota eduskunnan toimintaedellytysten
turvaamiseksi pitää tehdä. Pitää puolustaa
rohkeasti kansanvaltaa. Se on meidän tehtävämme.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä palaan ed. Hyssälän
tekemään esitykseen lapsiasiainvaltuutetun viran
perustamisesta. Minusta se on erittäin hyvä ja
kannatettava asia. Itse kuitenkin näen tämän
asian hieman laajempana. Olenkin sen ihan niin tärkeäksi
nähnyt, että olen tehnyt tästä lakialoitteen mutta
myös talousarvioaloitteen lapsiasiainvaltuutetun toimiston
perustamisesta. Nimenomaan tämä toimistojärjestelmä toimii
Pohjoismaissa, Ruotsissa ja Norjassa, joista on erittäin
hyvät kokemukset. Tämä aloitteeni käsitellään
pääluokassa 33 vähän myöhemmin,
ja palaan siinä sitten asiaan.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että nykyinen
kansanedustajan avustajajärjestelmä on ihan oikea.
Hallituksella on tuhansien virkamiesten armeija ministeriöissä valmistelemaan
lakiesityksiä niin, että ne menisivät hallituksen
haluamalla tavalla varmasti lävitse, ja on oikeus ja kohtuus,
että edustajalla on oma avustaja tässä työssä auttamassa
edustajaa lainlaadinnassa.
Olen sitä mieltä, että avustajan
pitäisi auttaa juuri siinä työssä,
mihin meidät on valittu. Meidät on valittu täällä tekemään
lakeja, ja siksi minusta avustajien toimenkuva on nyt hieman liian lavea,
kun heitä voi maakunnassa käyttää,
ja kun näin on, eduskunta on oikeastaan ottanut sellaisen
kannan, että kansanedustajan paikka säätiöidään
ja muilla ehdokkailla on hankalampi tänne päästä.
Mutta kun täällä on ollut epätietoisuutta
siitä, minkä takia ed. Helle on tämän
aloitteensa tehnyt, mielestäni tämä kuuluisi
suomentaa. Minä katson näin, että ed.
Helle haluaa avustajat nimenomaan eduskuntaryhmien käyttöön,
eli ymmärrän hänen tavoitteekseen kansanedustajien stalinistisen
hallintajärjestelmän täydellistämisen.
Ed. Syvärinen merkitään
läsnä olevaksi.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Esko Helteen esitys ei minulle myöskään
ole näistä puheenvuoroista huolimatta avautunut.
En näe sen merkitystä tässä yhteydessä,
vaikka vahvasti kannatan sitä ajatusta, että avustajajärjestelmää tulee
kehittää ja tarkastella sillä tavalla
kuin olen ymmärtänyt, että sitä nyt tällä hetkellä halutaankin
eduskunnan taholta tarkastella.
Jaan myöskin sen huolen, mikä oli täällä ed. Skinnarilla,
miten kokonaisuudessaan kansanedustaja pystyy parhaimmillaan edustamaan maakuntaa
ja kansalaisten mielipiteitä, jotta todella tulee kansalaisdemokratia,
kansalaisten ajatukset aidosti esille täällä ja
sillä tavalla, että voidaan puhua nimenomaan parlamentarismista
sillä tavalla, että on tasapainossa se, mitä virkamiehet
tuovat meille esityksiä, ja virkamiesten asiantuntemus
mutta myöskin poliitikon eli kansanedustajan asiantuntemus
tulee riittävällä tavalla tähän
työhön mukaan. Näen nimittäin,
että se, että moititaan eduskunnan työskentelyä,
johtuu myöskin tästä, että meillä ei
riittävästi toimi yhteistyö siinä tiimissä,
ja sitten tietysti on kysymys siitä, miten kansalaisia
fyysisesti kohdataan, ja siinäkin mielessä tarvitsemme
avustajaa. Täytyy todella nähdä myöskin
se, miten me pystymme suhtautumaan kriittisesti hallituksen esityksiin,
ja siinäkin tarvitsemme kansalaisten kautta tulevaa, avustajan
kautta tulevaa, asiantuntemusta. On kysymys meidän osaamisestamme
myöskin, miten me tämän työn
jaamme.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Helteen talousarvioehdotus on saanut
aikaan vilkkaan keskustelun. Tämä avustajajärjestelmä on
syntynyt vaiheittain, ensin oli osa-aikainen, ja nyt se mahdollistaa
kokoaikaisen palkkaamisen.
Edustajan työ viime vuosina on muuttunut hyvin merkittävästi,
niin kuin eduskunnankin työ. Meille ovat tulleet EU-asiat
tänne, joihin pitäisi entistä paremmin
ja syvemmin päästä sisälle. Meillä valiokunnissa
todetaan, että näitä on tullut, ja sitten
se vain johtaa siihen, että ei tehdä mitään
toimenpiteitä. Mielestäni tätä avustajajärjestelmää olisi
syytä arvioida uudelleen ja miettiä nimenomaan
sitä, kuinka eduskuntaryhmien toimintaa voitaisiin vahvistaa
ja saada EU-asiat selkeästi parempaan valmisteluun myös
ryhmien tasolla, koska kyllähän suuri valiokunta
tekee omat työnsä mutta sekin tekee sen hyvin
suppean virkamiesesittelyn pohjalta. Tässä on
aika iso työkenttä, jos aiotaan varmistaa se,
että Suomen näkemykset unionin päätöksenteossa
tulevat riittävän hyvin huomioitua.
Mitä tulee ed. Liisa Hyssälän ehdotukseen,
se on kannatettava. Lapsen oikeudet on saatava paremmin seurantaan
ja myös paremmin Suomessa jatkossa toteutumaan.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Hieman hämmästyneenä olen
kuunnellut tätä keskustelua. Esitän,
että selvitetään, miten tämä avustajajärjestelmä nykyään
toimii, ja haluan, että siinä selvityksessä katsotaan
tämä kokonaiskenttä eikä pelkästään
yksittäisen edustajan näkökulma taikka
tämän talon näkökulma vaan se,
mikä sen vaikutus on koko yhteiskuntaan ja koko poliittiseen toimintaan.
Ihmettelen, että tätä vastustetaan, tällaisen
asian harkitsemista ja selvittämistä. Selvityksen
tulos saattaisi olla, että tarvitaankin kaksi avustajaa
edustajaa kohti, hyvät edustajatoverit.
Minusta ed. Salo viittasi juuri siihen, että esimerkiksi
tarvittaisiin erityisasiantuntemusta niin kansainväliseltä puolelta
kuin esimerkiksi valiokuntakohtaista asiantuntemusta, ja väitän,
että nykyavustajajärjestelmällä ei
pystytä ottamaan tästä avustajakaartista
sitä kapasiteettia, sitä tietoa ja taitoa, sillä tavalla
eduskuntaryhmien hyväksi tai koko talon toiminnan hyväksi.
Aikamoisena hurskasteluna pidän sitä, että kiistetään,
että avustajajärjestelmällä ei
ole mitään vaikutusta vaaleihin. (Eduskunnasta:
Hyvin myönteinen vaikutus!) Hyvät ystävät,
meillä on nimenomaan henkilökohtainen vaalitapa. — On myönteinen
vaikutus sillä tavalla, että istuvat edustajat
ovat huomattavasti paremmassa asemassa vaalikentillä kuin
aikaisempina vuosina. — Minusta pitäisi todella
nyt, kun muutama vuosi tämä järjestelmä on
toiminut, selvittää ja katsoa, mikä on
sen kokonaisvaikutus. Miksi tätä vastustetaan?
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Näen erittäin tärkeänä,
että kansanedustajan avustajajärjestelmää seurataan
ja arvioidaan, ja näin olen ymmärtänyt,
että ilman tätä keskusteluakin sitä varmasti
on tehty jo kansliatoimikunnankin myötä, ja totta
kai tällä keskustelullakin on oma paikkansa. Mutta
uskon, että siinä, että kansanedustajien
avustajat eivät olisi toimineet koko ryhmän ja
koko tämän kansanedustajatoiminnan, mitä eduskunta
on, hyväksi, on erilaisuutta. Kansanedustajien avustajat
ovat hyvin erilaisia. Olen siinä samaa mieltä,
että avustajan tulee toimia koko kansanedustuslaitoksen
eduksi ja hyväksi kokonaisuutta ajatellen. Näen
tämän järjestelmän sinänsä erittäin
tärkeänä, koska siinä tavoitteena
tulee olla, että kansanedustaja voi olla sen myötä,
että tämä on olemassa, lähempänä kansaa,
koska meitä kansanedustajia syytetään
siitä, että me etäännymme kansasta
emmekä tiedä sitä arkielämää,
missä ihmiset elävät. Nyt kun me voimme
vapautua avustajan myötä, kun hän etsii
viestintäkanavien myötä erilaista pohjatietoa
ja valmistelee asioita ja etsii tietoja meille, me voimme olla siellä lähempänä kansaa.
Kyllä uskon, että tämä on kansan,
ihmisten, toive, että me tiedämme siitä arjesta.
Uskon, että tällä seurannalla ja arvioinnilla
tulee tätä entistä tehokkaammin tehdä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Myös minä ihmettelen
ed. Helteen ponsiesityksen perimmäistä tarkoitusta.
Omasta näkökulmastani avustajajärjestelmä on
toiminut hyvin ja on suorastaan välttämätön,
jotta voi keskittyä kansanedustajan varsinaiseen työhön.
Kansanedustajaa ei ole lähetetty tänne postimerkkejä nuolemaan,
eikä ole tarkoituksenmukaista, että edustajan
ajasta suurin osa menisi sellaisiin tehtäviin, jotka ovat
tyypillisiä sihteerin tehtäviä. Mielestäni
on myös välttämätöntä,
että avustaja on suorassa edustajan ohjauksessa, koska
edustajilla on varsin erilaisia työskentelytapoja.
Sen sijaan mielestäni tulisi pohtia, onko avustaja-nimike
täysin onnistunut kuvaamaan avustajan roolia vai olisiko
nimike sihteeri kenties parempi. Kansalaisten korvissa nimike avustaja näyttää herättävän
kysymyksen, ovatko kansanedustajat niin avuttomia, että heitä tarvitsee
avustaa. En siis kannata ed. Helteen ponsiesitystä mutta
sen sijaan pitäisin tarpeellisena, että tätä nimikettä pohdittaisiin
uudestaan.
Puhemies:
Olen päättänyt, että tämä keskustelu etenee
nyt puhujalistaa myöten, joka sekin koko ajan jatkuu. Napakat
puheenvuorot tässä listalla ovat nyt parasta,
ettei tämä leviä enää tästä enemmäksi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! En ole yllättynyt ed. Helteen
tekemästä perustelulausumaesityksestä mutta
olen yllättynyt siitä keskustelusta, miten täällä ed.
Helteen ponsi nyt tuomitaan, kun ed. Helle esittää asian
selvittämistä ja on aivan selvää,
että niistä asioista, mitä tässä ponnessa
on, meillä ei ole riittävää tietoa,
jotta järjestelmä toimisi oikeudenmukaisesti ja
tasapuolisesti. Kaikki tietävät sen, jos tutkiskelemme
tätä koko järjestelmää.
Ed. Helle on tässä asiassa ollut johdonmukainen
jo aikaisemminkin. Ihmettelen tosiaan, mitä eduskunta pelkää tämän
asian selvittämisessä, ja tulenkin kannattamaan
ed. Helteen tekemää ponsiehdotusta.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Oman kokemukseni perusteella totean kyllä,
että kansanedustajat työssään
tarvitsevat selvästikin apua. Toisaalta voin kokemuksesta
myöskin todeta sen, että tällä hetkellä tämä avustajajärjestelmä on
siinä muodossa, että kaikki, jotka isoja työyhteisöjä ovat
joutuneet seuraamaan, sillä perusteella varmasti voivat
todeta, että tämä järjestelmä ei
tässä muodossaan näin toteutettuna ole parhaassa
mahdollisessa käytössä. Voisi kuvitella
olevan jokaisen tavoitteena se, että hyväksytään
sellainen periaate, että silloin kun yhteisistä varoista
palkkaa maksetaan, niin sen palkanmaksun edestä myöskin
edellytetään täyttä hyötyä ja työntekoa.
Se on selvää, että kaikilla edustajilla
kaikki avustajat eivät ole täysaikaisesti työllistettyjä,
ja tämä pitäisi tunnustaa. Sen vuoksi
ihmettelen kyllä sitä suurta herkkähipiäisyyttä,
mikä nyt monissa puheenvuoroissa esiintyy, että tätä asiaa ikään
kuin ei kannattaisi selvittää. Lähtökohdan tässä pitäisi
ilman muuta olla se, niin kuin ymmärrän ed. Helteenkin
ajatuksessa olevan, että kansanedustajat tarvitsevat avustajajärjestelmän.
Se on selvä. Mutta oman kokemukseni perusteella pitäisi
ainakin tutkia siltä kannalta, että paitsi näitten
juoksevien asioitten hoidon osalta kansanedustaja tarvitsee apua
esimerkiksi valiokuntatyössä. Voisi olla valiokuntaryhmittäin edustajilla
oma sen alan asiantuntija käytettävissä,
jolloin alkaisi eri tavalla syntyä vaihtoehtoista tarkastelua
siihen valiokunnassa esillä olevaan asiaan. Näin
edelleen tätä asiaa pitäisi voida tutkia,
siis minkä tyyppisesti tätä avustajajärjestelmää kannattaisi
kehittää. Siis vain selvitetään,
mitkä ovat ne vaihtoehdot, millä parhaalla mahdollisella
tavalla veronmaksajien varat tulevat edustajien hyödyksi.
Minä kannatan tätä ehdotusta.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Oma kokemukseni on se, että kyllä tämä avustajajärjestelmä tarvitaan,
mutta olen kyllä tämän ed. Helteen aloitteen
siltä osalta, että tämä selvitetään,
samaa mieltä. Kyllä tätä täytyy
voida selvittää. Aivan kuten ed. Korva totesi,
niin se ei varmaan kokonaisrahankäytön kannalta
ole aivan tehokkaimmassa käytössä. Olen
aina itse ollut sitä mieltä, että tällainen
puoliaikainen riittäisi, että kahta edustajaa
kohti voisi olla yksi avustaja. Se on sitten eri juttu, kuinka se
täällä päässä toimii.
Tämä tilaongelma on vaikea. Itselläni
on avustaja täällä ja sinne huoneeseen
ei kerta kaikkiaan kaksi ihmistä samaan aikaan sovi. Tilaratkaisu
on nyt järjestymässä. Mutta kuitenkin
tätä voisi selvittää ja vielä sitä,
riittäisikö vähän pienempi työpanos
kuin kokoaikainen, ja se säästyvä osa
voitaisiin siirtää ryhmäkanslian tai
juuri niin kuin ed. Korva sanoi näiden valiokuntaeksperttien
käyttöön.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä kanssa lukeudun niihin,
jotka ovat sitä mieltä, että tätä avustajajärjestelmää pitää selvittää ja
pohtia, miten se kehittyy. Kun lähdettiin liikkeelle, oli
nämä puolipäiväiset avustajat ja
palkka oli suurin piirtein 5 000 markan paikkeilla, ja
muistan vielä, että siihen aikaan, kun nämä avustajat
tulivat, joku palkkasi isänsä töihin
tänne ja joku lapsensa. Koko ajan kansliatoimikunta on
joutunut puuttumaan tähän järjestelmään.
Tällä hetkellähän tilanne
on se, että avustajan palkkio on vanhaa rahaa vähän
yli 10 000 markkaa ja voidaan maksaa pikkuisen puhelinkuluja ja
kerran kuukaudessa ilmeisesti matka tuolta maakunnasta tänne,
eli järjestelmä on kehittynyt, ja minä olen
kyllä samaa mieltä kuin ed. Räsänen
siitä, että nimike voisi olla vähän
erilainen. Sihteeri tai tämän tyyppinen kuin tekninen avustaja
on aika paljon parempi nimike tämän asian suhteen.
Kun tämä järjestelmä kehitettiin, se
kehitettiin tietenkin nollapisteestä, ja nyt ollaan tässä tilanteessa.
Koko ajan sitä pitäisi tarkkailla.
Myös ed. Helle on mielestäni siinä oikeassa, että totta
kai kun on avustaja ja hän positiivisesti tekee sinulle
töitä, se vaikuttaa siihen, että edustajan
imago on positiivinen. Kyllä minusta meidän sillä lailla
pitää olla rehellisiä. Sen takia järjestelmä voisi
olla tulevaisuudessa niin, että joko lähdetään
ryhmäkansliaa kehittämään tai
sitten avustajajärjestelmä olisi ostopalvelujen
kautta entistä enemmän jne.
Kaiken kaikkiaan minun mielestäni tämä on ihan
hyvin perusteltu ponsilauselma, ja meidän pitää olla
rehellisiä, kun me täällä näitä keskusteluja
käymme.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnassa on linjattu sellainen
ajatus, että hallintoa pyritään karsimaan
ja kustannuksia vähentämään
sieltä kautta, mutta eduskunta tekee juuri päinvastoin
näissä kaikissa asioissa.
Ed. Helle käytti puheenvuoron jossakin vaiheessa äsken
siitä, jotta tämä selvityshän
voi tarkoittaa myös sitä, jotta tulee kaksi avustajaa,
ja minusta se jotenkin ei ole linjassa niiden ajatusten kanssa,
mitä yleisesti ottaen odotetaan byrokratian ja hallinnon
osalta, sen tehostamisen osalta lähinnä. Siinä mielessä meidän
pitäisi rohkeasti ottaa kyllä tässä linjaukset
siitä, mitä me tarkoitamme näillä asioilla.
Se kytkeytyy lisärakennuskysymykseen ilman muuta, koska
lisärakennushan tänne tehdään
suurimmaksi osaksi siitä tarpeesta, jotta avustajat ovat
tulleet tänne meille eivätkä sovi pieneen
työkopperoon, niin kuin ed. Kiljunen totesi, mihin maakuntaan
hän kuuluu tai missä hänen avustajansa
on. Se on totta, jotta nuo kopit, joissa ollaan, eivät
ole kovin isoja, mutta siksi minun mielestäni heitä ei
pidä Helsinkiin kasatakaan. Ed. Kiljunen voi avustajansa
siirtää johonkin muualle, vaikka Oikeusasiamiehen
kanslian tiloihin, kun se siirretään jonnekin
muualle.
Ed. Aittoniemen aloitteeseen, jossa hän esittää eduskunnan
lisärakentamisen rahojen poistamista: Sehän tarkoittaa,
että siihen tulee tämmöinen turhuuden
muistomerkki. Kumpi on tehokkaampi sitten ja taloudellisempi, semmoinen kuoppa,
johon vettä kasautuu ja siinä voi olla vaikka
suihkut vielä, vai se, jotta siihen tehdään rakennus,
joka vuokrataan ulkopuolisille. Minä sen ulkopuolisille
vuokraamisen näen edullisemmaksi ja taloudellisemmaksi
valtiontalouden näkökulmasta.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä vallitsee
liikuttava yksimielisyys siitä, että kansanedustajat
tarvitsevat apua työtehtäviensä hoitamiseksi,
jotka ovat tulleet entistä monimutkaisemmiksi. Kiistaa
käydään nyt lähinnä siitä,
että meillä on erilaisia näkemyksiä,
tarvitaanko henkilökohtaiset avustajat vai olisiko ollut
syytä ratkaista asiat toisin, kuten esimerkiksi Ruotsissa tehtiin.
Siellähän palkattiin eduskuntaryhmille lisää nimenomaan
poliittisia sihteereitä, jotka auttavat kansanedustajia
valiokuntatyössä, ja sen lisäksi palkattiin
lisää teknisiä sihteereitä,
jotka ovat siis ryhmien toimistoissa siellä. Se oli Ruotsin
ratkaisu.
Suomessa me päädyimme toisenlaiseen ratkaisuun.
Nyt tämä järjestelmä toimii
verrattain hyvin mielestäni. Siihen liittyy varmasti myöskin
ongelmia. On aivan selvää, hyväksytään tämä ponsi
tai ei, että asiaa joudutaan joka tapauksessa selvittämään.
Sehän on aivan selvää. On naurettavaa
kiistellä täällä ja ymmärtää oikeastaan
välillä tahallisestikin toisiaan väärin.
Se on minusta erittäin ikävää.
Ed. Helle tekee valtiopäivämiehenä erittäin
vakavasti työtä, ja minusta on ollut erittäin
ikävää kuunnella tällaisia ihan tarkoituksellisia
väärinymmärryksiä.
Mitä tulee lisärakennukseen, hyvät
kansanedustajakollegat, olkaamme nyt rehellisiä: Oletteko
todella sitä mieltä, että tuo monttu
pitäisi jättää tuohon? Minusta
se on puheenvuoro, joka osoittaa täydellistä vastuuttomuutta,
ja on ehkä hyvä myös muistaa nyt se,
että lisärakennus ei tule pelkästään
kansanedustajia ja kansanedustajien avustajia varten. Meillä on
huutava tilapula, ja katsokaa välillä eduskunnan
työntekijöiden toimitiloja. Ne eivät
vastaa mitään työsuojelulainsäädännön
edellyttämiä normeja. Täällä on kipeä työtilapula.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Rouva puhemies toivoi napakkaa, lyhyttä keskustelua,
ja mielestäni napakoita, lyhyitä kommentteja ei
voi antaa, jos joutuu niskaan puhumaan. Siinä mielessä on
turvallisempaa puhua näin korokkeelta.
Kun tämä ed. Helteen aloite, ponsilausuma,
on noussut yleiseen keskusteluun, niin kyllä täytyy sanoa,
että onhan tässä haisteltavissa, että vaalit ovat
tulossa ja yleinen populismi on pääsemässä vallalle,
koska mitään tekemistä yleisten maalaisperusteisten
rehellisten puheenvuorojen kanssa ei monessakaan puheenvuorossa
ollut olemassa. En tiedä, pystynkö itse tästä paljon erottautumaan.
Mutta sen osalta voisi todeta, että kyllä ilman tätäkin
ponsilausumaa selkeä näköala syntyy ja on
haistettavissa ilmapiirissä, että tätä avustajajärjestelmää tutkitaan,
selvitetään, ja voi siinä olla jotain
parannettavaakin olemassa. Mutta kun näyttää siltä,
että täällä tuntuu olevan yleinen
ilmapiiri ja henki, ettei avustajaa tarvita ja hän on vähintään
tarpeeton ja siitä on jotain etua olemassa jollekin istuvalle
kansanedustajalle, joka aikoo myöskin vaalien jälkeen
jatkaa, niin luulen niin, että jos siitä jotakin
etua on olemassa ja hyvä edustaja pääsee
edelleenkin tänne jatkoon, niin eikö se ole kansan
etu olemassa. Ja ellei se ole kansan etu, ellei kansa näin
katso, niin tänne ei pääse kukaan, jollei
ole edustajana ahkera, rehellinen ja tunnollinen, vaikka olisi viisi
avustajaa olemassa.
Tähän nähden toivon, että tällaisissa
asioissa ajateltaisiin vähän maalaisnäkemyksenkin
mukaan rehellisesti ja perusteellisesti, ja ne avustajat, keitä on
olemassa, kenellä on, käytettäisiin tehokkaasti
eduskuntatyön eteenpäinsaattamiseen ja parantamiseen.
Mielestäni oli hyvä näkemys ed. Räsäsen
puheenvuorossa se, voisiko tämän nimi olla kansanedustajan
sihteeri tai jotain muuta. Tähän ottaisin sellaisen
näköalan, että tietysti siinä pitäisi vähän
tyyppiä ja persoonaakin katsoa. Jos on nuori nainen, niin
voisi olla kansanedustajan sihteeri, jos on joku yrmeä mies,
voisi olla kansanedustajan turvamies tai avustaja tai valmistelija tai
jotain muuta, mikä nyt sitten rooliin ja persoonaan sattuu.
Rouva puhemies! Tämä tällä kertaa.
Ed. Kummola merkitään
läsnä olevaksi.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda esille, että Eduskunta-kohta
ei pelkästään sisällä avustajan
asemaa, vaan meillä on paljon tärkeämpää (Hälinää — Puhemies
koputtaa) tässä Eduskunta-kohdalla, arvoisa puhemies.
Meille kuuluu, että kansanedustajilla on sellaiset edellytykset
toimia ja työskennellä, että tässä maassa
voidaan tehdä hyvää lainsäädäntöä.
Hallituksen esitysten pohjalta sitä lainsäädäntöä tehdään,
ja näin ollen on myöskin turvattava se, että on
riittävästi virkamiehiä, jotka osaavat
asiansa, ja erikoisesti, että myöskin kansanedustajilla
on hyvät työtilat valiokuntatyöskentelyssä,
istuntotyöskentelyssä jne. Tästä haluaisin
antaa puhemiehelle tässä yhteydessä kiitoksen,
että hän on jaksanut taistella lisätilojen
aikaansaamiseksi, jotka ovat meille tarpeelliset. Me tarvitsemme
lisätilat.
Arvoisa puhemies! Menen lyhyesti nyt avustajajärjestelmään:
Kansliatoimikunta on useampaan kertaan käsitellyt asiaa,
ja huomenna meillä on käsittelyssä kansliatoimikunnassa
avustajajärjestelmään liittyvät
parannusehdotukset. Siinä mielessä tämä keskustelu,
mitä täällä käydään,
voi olla evästyksenä ehkä sille kokoukselle,
mutta itse asiassa ei kovin paljon varmaan enää vaikuta
tähän budjettiin.
Itselläni on ollut ensimmäinen avustaja tässä talossa,
itse palkkaamani aikoinaan. Voisin sanoa, että hyvin on
mennyt. Mitä ongelmia avustajajärjestelmään
Suomessa liittyy, on ehkä työtilat ja kysymys
työnjohdosta, osaako kansanedustaja työn johtamisen.
Tähän asiaan varmaan kansliatoimikunta voi omia
eväitään antaa ja ehkä sitten
myös eväitä siihen, mitkä tehtävät saattavat
avustajille kuulua.
Itse katsoisin, että Euroopan unionin puolella on omat
sihteerit, ja enemmän korostaisin eduskunnan asioitten
hoitamista. En lainsäädäntöä ottaisi
tähän, koska lainsäätäjät
ovat erillään olevia, vaan avustaja voisi toimia
sihteerinä, niin kuin me olemme yrittäneet arvoisan
puhemiehen kanssa tätä asiaa viedä eteenpäin
kansliatoimikunnassa, mutta valitettavasti emme tähän
ole saaneet riittävä kannatusta eli aina on päädytty avustaja-nimeen.
Toivottavasti seuraava eduskunta voi toisella tavalla päättää.
Itse näen sen, että avustajan kuuluu olla
eduskunnan alainen, ei ryhmän, vaan niin, että hän voi
itsenäisesti tehdä työtä oman
edustajansa, työnantajansa, kanssa niin, että kansa
saa siitä mahdollisimman hyvän palvelun.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Helteelle: On aivan selvä asia, että avustajan
työpanos on osa sitä kansanedustajan työpanosta.
Jos se osuu nappiin, niin tietenkin sillä on myönteinen
vaikutus siihen kokonaistulokseen ja -käsitykseen, mikä asianomaisesta
kansanedustajasta saadaan. Tämä on aivan selvä asia.
Yritin vain sanoa edellisessä puheenvuorossani sen, että se
koko homma alkaa siinä alussa eikä pidä tuijottaa
sitä loppuhetkeä ja niitä vaalikamppailun
hetkeä, muutamia viimeisiä viikkoja.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tykkyläinen käytti
mielestäni hyvän puheenvuoron ja kiinnitti huomiota
siihen, että tämän salin ja eduskunnan
pääasiallinen tehtävä on lainsäädäntötyö.
Se tahtoo välillä unohtua keskusteluissa, se tahtoo
välillä mediassakin unohtua, mikä tämän
talon pääasiallinen tehtävä on. Myöskin
yleisö kohdistaa meihin erilaisia odotuksia, ja näyttää siltä,
että välillä median välityksellä syntyy
se kuva ja yleisön odotuksista syntyy se kuva, että kaikki
muu on paljon tärkeämpää kuin
se, mitä varten tämä talo ylipäänsä on
olemassa. Se on lainsäädäntötyö.
Jotta siihen voi keskittyä, tarvitaan sihteeriapua.
Oma avustajani on tekninen sihteeri. Juuri sellaista henkilöä ainakin
minä tarvitsen. Tulin valmiina ihmisenä tähän
taloon. Olin tehnyt pitkän päivätyön
muualla, lähes neljännesvuosisadan, ja olin kyllä aluksi
silloin, kun avustajaa eikä minkään näköistä sihteeriä ollut,
hyvin hukassa. Ei pystynyt pitämään yhteyttä ihmisiin,
ei pystynyt vastaamaan ihmisten kutsuihin, siihen, tuleeko paikalle,
eikö tule paikalle jne. Kaikki tällainen yhteydenpito
oli lähes mahdotonta. Ihmiset ihmettelivät, mihin
hyvät tapani olivat kadonneet, ne hyvät tavat,
joita virkamiehenä olin pystynyt noudattamaan.
Ei ole pakko palkata kokopäiväistä avustajaa, jos
tulee vähemmällä toimeen. Minusta on
aivan käsittämätöntä,
että jotkut täällä käyttävät
sellaisia puheenvuoroja ikään kuin heidän
olisi ollut pakko käyttää kokopäiväistä avustajaa,
vaikka tulisivat vähemmällä toimeen .
Näin ei tietenkään ole. En tarvitse myöskään
yhä monimutkaistuviin tehtäviin, niin kuin täällä joku
peräänkuulutti, avustajaa. En tarvitse pienen
pientä Paula Kokkosta ajattelemaan minun puolestani, teen
sen ihan itse. Tarvitsen teknistä sihteeriä ja toivon,
että tämä mahdollisuus meillä säilyy edelleenkin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ed. Helteen esitys
on ihan perusteltu lähinnä siinä suhteessa,
kun vertaan pienen ja suuren ryhmän ongelmia. Ed. Kokkosen kanssa
olen ihan samaa mieltä siitä, että tarvitaan
avustajaa. Mutta jos minä esimerkiksi teen vuodessa 100
valitusta ja kirjoitan ne itse, niin silloin pitää olla
avustaja. Nimenomaan haluaisin, että tutkittaisiin ja selvitettäisiin,
millä tavoin esimerkiksi suurten ja pienten ryhmien osalta
tämä avustajajärjestelmä toimii.
Suurissa ryhmissä on ilman muuta selvää,
että kun on henkilökohtainen avustaja, niin ryhmä voi
antaa hyvin laaja-alaisesti apua, mutta pienessä ryhmässä se on
hyvin vaikeaa. Sen johdosta minun mielestäni ed. Helteen
esitys on kannatettava, että tutkitaan asiaa, ja varmasti,
niin kuin ymmärsin ed. Vihriälän puheenvuorosta,
kansliatoimikunta on tätä pohtinutkin hyvin pitkälle.
Viedään asiaa eteenpäin. Kannatan nimenomaan,
että avustajajärjestelmä pitää olla,
mutta selvitetään, millä tavoin se toimii
kontra suuret ja pienet ryhmät.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunta aikoinaan hyväksyi esittämäni
ponnen, jossa avustajat haluttiin saada eduskuntaan. Nyt kun olen
tätä toimintaa seurannut, niin ehkä tuo sihteeri-nimitys
olisi paremmin paikallaan, koska "avustaja" helposti johtaa harhaan.
Mutta se, mikä minusta on ollut hyvää,
on se, että tämä järjestelmä on
ollut hyvin joustava. Jos joku ei halua tai tarvitse avustajaa,
ei hänen tarvitse sitä palkata. Jos haluaa puolipäiväavustajan,
niin voi tehdä sen. Tämä on siis minusta
joustava menettely, ja toivon, että kun kansliatoimikunta
tätä ilmeisesti huomenna taas miettii, niin ei
ainakaan lisätä siihen byrokratiaa niin, että tulee
joitakin tarkkoja sääntöjä,
millä tavalla avustajaa tai sihteeriä voi käyttää.
Siitä ei ole minusta mitään hyötyä,
että sitä jollakin lailla pannaan liian kaavamaiseksi.
En myöskään ymmärrä ed.
Vistbackan esitystä siitä, että tämä liittyisi
jollakin lailla suurten ja pienten ryhmien toimintaan. Nehän
ovat ihan eri asia. Avustaja tai sihteeri on kansanedustajan henkilökohtainen
avustaja tai sihteeri.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen itse asiassa ilahtunut siitä tulkinnasta,
jonka ed. Helle teki omalle esitykselleen, kun hän pohti
näin, että tätä asiaa tulisi
selvittää. Hän totesi, että johtopäätös
voisi hyvinkin olla se, että kansanedustajat tarvitsevat
kaksi avustajaa. Jos tämä on se johtopäätös,
niin silloin kyllä mielihyvin tukisin tämän
selvityksen tekemistä.
Ed. Vihriälä täällä totesi,
että tämä nykyinen järjestelmä ei
ole oikeudenmukainen. Haluaisin kysyä häneltä:
Mihin nähden se ei ole oikeudenmukainen? Suhteessako toisiimme
kansanedustajina? Onko tilanne sen kaltainen, kuten täällä sanottiin,
että työn määrät meillä vaihtelevat niin,
että joillakin ei ole avustajille kuin puolipäivätyön
tarve? Meillä on iso joukko kansanedustajia, jotka tarvitsevat
aivan varmasti kahtakin avustajaa. Tässä suhteessa
tätä asiaa voisi tutkia niin, että rakentaisimme
jonkinlaisen poolin, josta silloin ne edustajat, joilla on todellakin
vajaakäytössä avustaja, voisivat antaa
tätä voimavaraa niille edustajille, joilla selvästi
on tarve useammallekin avustajalle kuin yhdelle.
Jos mietitään oikeudenmukaisuutta suhteessa kansanedustajaehdokkaisiin
eli vaalitilanteeseen, niin tämän asian pohtiminen
on täysin eriskummallista. Eihän oikeudenmukaisuutta
vallitse edustajaehdokkaiden osalta missään muodossa,
toimitusjohtaja on aivan toisenlaisessa asemassa ehdokkaana kuin
siivooja suhteessa siihen tukevaan ympäristöön,
joka hänen mahdollista vaalityötään
avittaa. Tämäntapaisen asetelman sisäänrakentaminen
tähän keskusteluun minusta on täysin
tarpeetonta, mutta jos oikeudenmukaisuusasiaa mietimme kansanedustajien
kesken, tämän suhteen varmasti on paljon tehtävissä,
ja todella toivon sitä, että jos täällä on edustajia,
joilla on vajaakäytössä avustajia, niin he
antaisivat tätä voimavaraa käyttöönsä meille, jotka
todella tarvitsemme avustajia enemmänkin kuin yhden.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä avustajajärjestelmästä haluan
tuoda esille sen, että on hienoa, että kansliatoimikunnassa on
jo virinnyt keskustelua tästä nimestä ja
sen kehittämisestä. Myös yhdyn siihen
ajatukseen ja arviointiin, minkä alaisuudessa avustaja
toimii, ja pidän erittäin tärkeänä,
että järjestelmä toimisi eduskunnan alaisena.
Mutta sitten vielä puheenvuorossani haluan puuttua
ensimmäiseen eli ed. Sulo Aittoniemen esitykseen. Nyt olemme
täällä suomalaisessa demokratiassa päättäneet
tästä lisärakennuksesta. Itsekin olin
silloin sitä vastustamassa, kuten meistä moni.
Nyt olen arvioimassa sen merkitystä, että kun
rakennus on jo nousemassa, mitä kustannuksia ja mitä seurauksia
siitä on, jos tässä vaiheessa työ lopetetaan.
En halua yhtyä ainakaan siihen, että tällä lopettamisella
nyt sitten tehtäisiin niin sanottu turhuuden muistomerkki. Mikä merkitys,
lisäarvo, sillä olisi meille, eduskunnalle? Päinvastoin
mielestäni nyt pitäisi toimia sillä tavalla,
että tälläkin päätöksellä olisi kansalaisia
vakuuttava merkitys, että kaikki se, mikä tähän
liittyy, osoittaisi sitten toiminnan kautta, että rakennus
on ollut tarpeen, vaikka itse ainakin olen sitä vastustanut.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Olkoon kysymys mistä työstä tahansa,
jos työntekijä itse ei arvosta tekemäänsä työtä,
ei pidä kuvitella, että sitä arvostusta
sitten tulee muiltakaan tahoilta. Tämä pätee
myös kansanedustajan työhön ja koko kansanedustuslaitokseen.
Sen vuoksi tässä puhutaan aika vakavistakin asioista.
Yhdyn erityisesti ed. Kokkosen puheenvuoroon. Täällä on
monta tapaa käyttää avustajaa hyväkseen
tai hyödykseen, hyväkseenhän häntä ei
saa käyttää. Mutta koen asian sillä tavalla,
että kun minäkin tulin julkisesta virasta valituksi
kansanedustajaksi, niin ennen kaikkea kaipasin sihteeriapua. Viittaan
tällä siihen, millä tavalla järjestetään
ne tapaamiset, millä tavalla ylipäänsä edustaja
on tavoitettavissa. Siitä ihmiset aina valittivat, että edustajaa
ei saa kiinni. Tämä tavoitettavuus on varmaan
parantunut. Olkoon avustaja maakunnassa tai eduskunnassa, tavoitettavuus on
parantunut, koska saa ainakin avustajaan yhteyden ja sitä kautta
viesti menee eteenpäin.
Mihin ed. Helle tässä tähtää?
Varmaan hän jo osuu pääosin maaliin tämän
keskustelunkin kautta. Kun tiedetään, että kansliatoimikuntakin
tätä lähtee sitten vielä edelleen
työstämään, niin varmaan näitten
kokemusten valossa toimenkuvia voidaan kehittää,
millä tavalla järjestelmää viedään
eteenpäin ja kehitellään sillä tavalla,
että se kestää myös julkisen
arvioinnin ja arvostelun. Sehän tämän
myös täytyy kestää. Jokainen
negatiivinen lieveilmiö murentaa sitten tätä pääasiaa. Ei
kai sitä kukaan halua. Mielestäni olisi kunnianosoitus
avustajille, jos heitä kutsuttaisiin esimerkiksi nimikkeellä sihteeri.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron,
kun täällä muutamat edustajat puheenvuoroissaan
totesivat, että edustajalle riittäisi osapäiväinen
avustaja ja että avustajajoukossa olisi kenties runsaastikin
sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole
täystyöllistettyjä. Näissä tilanteissa
on täysi mahdollisuus palkata avustaja osapäiväisesti,
jolloin eduskunta myös säästää palkkakustannuksissa.
Oma avustajani on täystyöllistetty, ja ainakin
ajoittain minulla on tilanteita, joissa enemmänkin työtä olisi
tarjolla.
Avustajamäärärahat voi jo nyt myös
ohjata ryhmäkansliaan tai käyttää ostopalveluita,
joita täälläkin on peräänkuulutettu.
Jo nyt on siis mahdollista vaikkapa useamman edustajan yhdessä saada
valiokunta-asioista vastaava avustaja, joka toimii esimerkiksi ryhmäkansliassa,
mitä muun muassa ed. Korva täällä toivoi.
Se on siis täysin mahdollista jo nyt. Näitä muutoksia
varten ei siis tarvita erityistä työryhmää.
Sakari Smeds /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Helteen ponsihan on sikäli hyvä,
että kaikki me, näin ymmärrän,
kannatamme selvittämistä, arvioimista ja tutkimista.
Eihän tätä hyvää tarkoitusta
voi vastustaa, mutta jos semmoinen kuva on syntynyt, ettei selvitettäisi,
ettei olisi tutkittu, ettei harkittaisi, niin ainakin kansliatoimikunnan varajäsenenä
voin
todeta, että se kuva on väärä. Nimenomaan
kansliatoimikunta on hereillä, selvittää ja
tutkii. Eduskunnan ammattiosasto on itse asiassa esittänyt,
että kansliatoimikunta asettaisi kansanedustajien avustajien
työtä ja asemaa kehittävän ja
selvittävän työryhmän, ja tämä on ollut
kansliatoimikunnan tarkoitus.
Itse asiassa yhdeltä osalta minun käsittääkseni kansliatoimikunnan
aikoma linja on parempi kuin ed. Helteen tässä muotoilema
ponsi. Kun hän toivoo, että nämä muutokset
tulisivat selvitettäviksi vuoden 2003 aikana, niin kansliatoimikunnassa
minun ymmärtääkseni aiottu linja on ollut
se, että näiden selvitysten tulee olla valmiina
niin, että kehittämistoimenpiteisiin on ryhdytty
jo uuden eduskunnan kokoontuessa. Sen pitää olla
minusta tavoitteena.
Mutta ymmärsin ed. Kiljusen pohdinnoista, että tämän
ponnen taustalla olisikin ehkä ajatus lisätä avustajajärjestelmään
varattuja määrärahoja voimakkaasti niin,
että jopa kaksikin avustajaa per kansanedustaja voisi olla.
Tähän tavoitteeseen en näe nyt perusteita
yhtyä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kun kuulin ed. Helteen esityksestä, vähän
ihmettelin, mikä hänellä on ajatuksena,
mutta vähitellen tämä on nyt selkiytymässä.
Ensinnäkin haluaisin todeta, että henkilökohtaisesti
olen voimakkaasti sitä mieltä, että eduskunta
ja kansanedustajat tarvitsevat avustajia. Tieto on valtaa, ja näen
kansanedustajan avustajan keskeisenä tehtävänä nimenomaan tiedon
hankkimisen. Mutta, puhemies, myöskin tämä on
kansainvälinen käytäntö. Suomi
on ollut lähes ainoa maa, jossa henkilökohtaisia
eduskunta-avustajia ei ole ollut.
Eräs porsaanreikä tähän
on sisältynyt, ja, puhemies, toivoisin, että kun
kansliatoimikunta tätä nyt sitten huomenna tutkii,
niin huomataan, että tämä porsaanreikä on
se, että niin sanottuja ostopalveluita on voitu ostaa taustayhteisöiltä.
Joskus tulee mieleen se, onko tämä taustayhteisö sitten
valmis myöskin osallistumaan kansanedustajan vaalirahoitukseen.
Minun mielestäni tämä porsaanreikä pitää tutkia
ja se pitää myöskin tukkia sillä tavalla,
että kansanedustajilla on henkilökohtaiset avustajat
ja vain henkilökohtaisille avustajille maksetaan tämä palkkio.
Ei ole syytä antaa tällaiselle epäilykselle
valtaa, että näitä rahoja käytetään
siten, että esimerkiksi osan aikaa vaalikaudesta ostetaan
ostopalveluita ja sitten on henkilökohtainen avustaja ja
sitten ne rahat voidaan käyttää vaalirahoitukseen.
Sen takia tämä on erittäin tärkeää.
Puhemies! Lopuksi ministerien kansanedustaja-avustajista: Kun
ministerien oleminen kansanedustajina on muutenkin vähän
kyseenalaista, niin myöskin kyseenalaistaisin tämän
ministerien kansanedustaja-avustajatarpeen, koska ministereillä on
aivan riittävästi kyllä avustajia jo
ministeriön puolesta.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan puuttua nyt tähän
lisärakennuskysymykseen. Kun lisärakennusta jo
rakennetaan, niin kyllä minusta on aika outoa, että nyt
ollaan esittämässä määrärahojen
poistamista tästä lisärakentamisesta.
Mitä tulee avustajajärjestelmään,
täällä on otettu se esille, että lisärakennusta
on tarvittu nimenomaan avustajajärjestelmän takia.
Lisärakennusta on tarvittu ilman avustajajärjestelmääkin.
Kyllähän me elämme kuitenkin nyt vuotta 2002,
ja kun aikanaan on eduskuntatalo rakennettu paljon heikompana taloudellisena
aikana ja sitten siipirakennukset, jotka tehtiin muistaakseni vuonna
79, niin kyllä meidän pitää olla,
ja toivonkin, että yksituumaisesti eduskunta voisi olla,
nyt tämän lisärakennuksen rakentamisen
takana.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hieman hämmästyttää kyllä kanssa
tämä keskustelu, kun hyvin laajasti tuomitaan
ed. Helteen tämä aloite siitä selvittämisestä.
Nyt kuullaan ed. Smedsiltä, että kansliatoimikunnassa,
johon kuuluu vain neljä viisi eduskunnan jäsentä,
mietitään jatkuvasti tämän avustajajärjestelmän
uudistamista. Miksei sitä voida laajemmin pohtia? Meidän
eduskuntaryhmässämme, sosialidemokraateissa, on
viisi vuotta ollut järjestelmä ja kertaakaan ei
ole keskusteltu siitä, millaisen avustajajärjestelmän
eduskunta tarvitsee, ja koko ajan kansliatoimikunta on uudistanut
avustajajärjestelmää. Yksi kunnon keskustelu,
joka eduskuntaryhmissä ensin muotoillaan, ja sen jälkeen
sitten otetaan käyttöön sen mukainen
järjestelmä.
Ed. Helteen aloite on hyvä, ja kannatan sitä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suurella osalla Suomen kansaa on semmoinen
käsitys, että eduskunnassa tarvittaisiin 200 kansanedustajan
sijasta vain 100 kansanedustajaa. Nyt tämä avustajajärjestelmä on
herättänyt sellaista närää kansan
keskuudessa, että mitä ne kansanedustajat yleensä tekevät,
kun aikaisemmin 80 vuotta kansanedustajat eduskunnassa ovat tehneet
hyvää, laadukasta lainsäädäntötyötä ilman
avustajakaartia.
Mutta, arvoisa puhemies, meidän täytyy muistaa,
että maailma on, Eskoseni, muuttunut sillä tavalla,
että avustajajärjestelmä minun mielestäni
oli aivan paikallaan. Koska me elämme globaalimaailmassa
ja ennen kaikkea sitten EU:ssa olemme yhtenä kansallisvaltiona,
niin meidän tehtävämme on seurata aikaamme
ja hoitaa tätä kansanedustajan työtä aivan
eri tavalla kuin aikaisemmin.
Mitä tulee ed. Helteen aloitteeseen siitä,
että 2003 kansliatoimikunta tutkisi, onko avustajajärjestelmä nyt
toiminut hyvin, minä kyllä sitä siltä osin
kannatan, että aina kannattaa tutkia tehtyä työtä,
mitä on aikaansaatu.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Kansanedustajat tarvitsevat ehdottomasti
avustajansa. Avustajajärjestelmää tulee
kehittää. Olen siitä samaa mieltä.
Tänä päivänä tehokas
työ ei onnistu edustajan omin voimin, kun on oltava lähellä kenttää,
pitää olla tavattavissa samaan aikaan, kun valiokunta-
ja lainsäädäntötyö on
täällä päällä.
Taustatietojen hankinta ja selvittäminen, niin kuin ed.
Elo sanoi, on sitä todellista valtaa, ja siinä avustajat
ovat parhaimmillaan.
Edustajat tulevat niin erilaisilta alueilta, ja sekin tuo paineita
järjestelmän kehittämiseen.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Poikkean tästä avustajakysymyksestä toiseen, eduskunnan
ja kansalaisten yhteydenpitoa koskevaan asiaan.
Reilut pari vuotta sitten meitä oli joukko kansanedustajia,
jotka teimme aloitteen siitä, että eduskunnan
puhelinjärjestelmää muutettaisiin niin,
että kaikkialta maasta soittavilla olisi sama puhelinmaksu.
Sehän on nykyisin käytössä monilla
firmoilla ja on teknisesti mahdollista ja olisi kansalaisten tasa-arvon
kannalta oikein. Vastausta en tuohon ole saanut, ja käytän
tämän puheenvuoron ilmoittaakseni, että tällainen
prosessi on pantu vireille. Kun itse on näin kalkkiviivoilla, odottaisi,
että jossakin vaiheessa tulisi vastauskin siihen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mietin, rohkenenko tulla aktiivisen avustajakeskustelun
jälkeen ylipäänsä tähän
mitään sanomaan.
Itse avustajakeskustelussa voi kernaasti yhtyä siihen,
mitä ed. Elo äsken tuossa sanoi. Varmaan on paikallaan,
että jossakin vaiheessa vähän tarkistetaan
sitä, mihin kaikkeen niitä rahoja, jotka on tarkoitettu
henkilökohtaiseen avustusjärjestelmään,
voidaan käyttää. En ole aivan varma siitä,
tarkoittiko ed. Helle omassa ponsilausumassaan pelkästään
sitä, rivien välistä oli vähintään luettavissa
jotain muutakin, mutta niin kuin sanottu, minusta se, mitä ed.
Elo tässä sanoi, tuntui ihan hyvältä ja
ymmärrettävältä.
Arvoisa puhemies! Tässä on annettu terveisiä kansliatoimikunnalle.
Minäkin annan. Yksi niitä asioita, joita kansliatoimikunnan
mielestäni tulisi ensi tilassa selvittää,
on kansanedustajien eläkejärjestelmä.
En tiedä kuinka moni edustaja teistä on perehtynyt
siihen, miten tämä järjestelmä tällä hetkellä toimii,
mutta tämähän ei kestä minkäänlaista
kunniallista päivänvaloa. Kyllä tämä päivänvalon
kestää, muttei kunniallista päivänvaloa,
sellaista, niin kuin asioiden pitäisi kansanedustuslaitoksesta
puheen ollen olla.
Jos eduskunnan kunnioitettu puhemies jostain syystä päättäisi,
että hän jää pois tuosta tehtävästä,
jos vuoden alusta lähtien siihen tehtävään
valittaisiin ensimmäisen kauden kansanedustaja, miten vaalien
jälkeen, jos kumpikin näistä jäisi pois
vaalien jälkeen, näiden kahden ihmisen eläkepalkka
määräytyisi? Eduskunnan puhemiehen eläkepalkka,
kun hän on ollut aika kauan täällä, olisi
vaalien jälkeen 29 000 markkaa, puhun markoissa,
ja tämän ensimmäisen kauden edustajan,
joka kerkesi olla muutaman päivän tai muutaman
viikon eduskunnan puhemiehenä, eläkepalkka määräytyisi
50 000 markan kuukausipalkan mukaan. (Ed. Kuosmanen: Se
olisi hyvä ratkaisu!) — Ed. Kuosmanen, se kuulostaa
hyvältä ehkä jonkun korvaan, mutta ed.
Kuosmanen ja kaikki muutkin, jotka heitätte huulta sieltä,
sekin on hyvä piirre, että välillä niin
tekee, eihän kansanedustuslaitos kestä tällaista
järjestelmää.
Tämä pitää uusia, laittaa
kansanedustajain eläkejärjestelmä edes
kutakuinkin niitten samojen pelisääntöjen
mukaiseksi, miten kaikkien muidenkin ihmisten eläkejärjestelmä määräytyy. Kansanedustajien
eläkejärjestelmä on sellainen, että se
tehtävätilanne, missä hän on
sillä hetkellä, kun hän tämän
talon jättää, se palkkataso määrää hänen
eläkepalkkansa, eläkkeensä, koko tulevaa
elämää varten.
Toinen esimerkki. Jos puhemies jättää eduskunnan
nyt tai jos Suomen pääministeri jättää eduskunnan
nyt, miten heidän palkkansa määräytyy?
Puhemiehen eläkepalkka on suurin piirtein 50 000
markkaa. Miten pääministerin eläkepalkka
määräytyy? Se on 29 000 markkaa.
Tämän lisäksi pääministeri
kyllä saa periaatteessa pääministerin
eläkettä kahdeksalta vuodelta, mutta kun tämä pääministerin
eläkepalkka yhteensovitetaan hänen kansanedustajan
palkkansa kanssa, niin näistä kahdesta eläkkeestä primäärieläkkeeksi
jää se kansanedustajan eläke, joka määräytyy
29 000 markan palkan perusteella.
En ole vaatimassa sitä, että jostain syystä tasavallan
pääministerille, jos hän sattuisi jäämään eduskunnasta
pois, palkkaa pitäisi välttämättä nostaa.
Näiden puheiden, joita nyt tässä pidän, ideana
ei ole vaatia kansanedustajille korkeampia eläkkeitä,
kaikki keskimäärin, mutta järjestelmä,
jolla määräytyvät eläkkeet,
on päin seiniä, ja tämä täytyisi
välttämättä uudistaa. Eihän
ole mitään järkeä siinä,
että äskeisen esimerkin mukaan pääministeristä ja
puhemiehestä elettäisiin pitkän päälle.
Vielä kolmas esimerkki. Näitä esimerkkejä löytyy
paljon, jotka minusta kaikki todistavat ihan sitä samaa,
että nykyjärjestelmä kerta kaikkiaan
ei ole oikea. Jos kansanedustaja, joka on palvellut vuodet täyteen,
on nyt jossakin erityistehtävässä, vaikka
jonkun valiokunnan puheenjohtajana taikka ryhmänjohtajana,
hän saa sen 29 000:n päälle
sen 5 000 markan tai 3 000 markan, tai jos on
jaoston puheenjohtaja, 2 000 markan lisän. Jos
hän on seuraavassa eduskunnassa, siis hänelle
tulee taas palveluvuosia lisää edellisten palveluvuosien
lisäksi, normaalissa järjestelmässä,
jos palveluvuosia tulee lisää, siitä tulee muuten
vähän lisää liksaa eläkkeeseenkin
jnp., mutta jos tällainen kansanedustaja seuraavassa eduskunnassa
ei olekaan jaoston puheenjohtaja, valiokunnan puheenjohtaja tai
ryhmänjohtaja tai eduskunnan varapuhemies tai eduskunnan
puhemies, miten hänelle käy, jos hän
on vain normaaleissa kansanedustajan tehtävissä?
Hänen eläkepalkkansa laskee. Jos hän
tulee tehneeksi lisää työtä ja
hankkineeksi normaalissa ajattelussa eläkkeen määräytymisperusteissa
lisätuloa tulevaa eläkettään
varten, niin tässä tapauksessa hänen
eläkepalkkansa laskee. Siis eläkepalkka, kaikki
tiedämme, on se palkka, josta määräytyy eläke
siitä päivästä lähtien,
kun kansalainen jää eläkkeelle.
Arvoisa puhemies! Vetoan nyt teihin. Teidän aikananne
palkkajärjestelmää on uudistettu myöskin
eduskunnan puhemiehen palkan osalta. Se, mikä on jäänyt
viimeisen päälle vääristyneeksi,
on kansanedustajien eläkejärjestelmä. Tehkää jotain
vielä. Teidän johdollanne tässä asiassa
on saatavissa sellaista korjausta edes liikkeelle, joka tekee järjestelmän
sellaiseksi, että me voimme kävellä kansan
eteen ja sanoa, että myös meillä kansanedustajilla
on kutakuinkin ymmärrettävä, järkevä ja
oikeudenmukainen eläkejärjestelmä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On tyypillistä tälle
eduskunnalle, että tämän tyyppinen keskustelu
viriää melkein asiasta kuin asiasta. Tässäkin
yhteydessä tietysti voisi ajatella tätä hyötynäkökulmaa
kansliatoimikunnan kannalta, jos keskustelu antaisi jotain eväitä kansliatoimikunnalle
avustajajärjestelmän uudistamiseksi. Mitä itse
tähän keskustelun alkulähteeseen tulee,
niin alkuosan jokseenkin hyvin ymmärrän, mutta
on vaikea hahmottaa, mitä tänne loppuosan sisälle
on piiloutunut. Toivon mukaan sekin asia selviää,
kun asia etenee.
Toisekseen täytyy todeta, että jos me olemme itse
työnantajia, joittenka tehtävä on järjestellä avustajien
tehtävät, niin huono itsetunto tässä tuntuu
aika monella olevan, kun ei pysty järjestelemään
tehtäviä niin, kuin pitäisi järjestellä.
Toisekseen pitäisi keskustella avustajajärjestelmästä sinänsä,
mutta yhtä hyvin pitäisi keskustella itse avustajasta.
Toivoisinkin, että tähän keskusteluun
liitettäisiin muitakin tekijöitä kuin se,
että syyllistetään avustajajärjestelmää eduskunnan
lisärakennuksen aiheuttajaksi jne. Kysyn vaan, kuka on
kysynyt avustajilta, minkälainen toivomuslista heillä saattaisi
olla tämän avustajajärjestelmän
suhteen. Sekin on minun mielestäni aika tärkeä asia
ottaa selville.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että täällä ei
ole nyt keskusteltu tästä lapsiasiainvaltuutetun
viran perustamisesta, kun se on tämän pääluokan
yhteydessä, kun sosiaalipoliittiset asiat ovat myöhemmin.
Mutta vetoan vielä tässä eduskuntaan.
Kun nykyistä edellistä lapsipoliittista selontekoa
täällä käsiteltiin, niin lapsiasiainvaltuutetun
viran perustaminen sai kaikkien puolueitten tuen silloin. Me tiedämme
hyvin, kuinka paljon lapset nyt kärsivät turvattomasta
kasvuympäristöstä. Tämä olisi
sellainen signaali ja viesti kohti lapsiystävällisempää yhteiskuntaa,
ja lasten asiat saisivat jollakin tavalla paremmin vastakaikua päätöksenteossa.
Totean vielä, että muissa Pohjoismaissahan tämä asia
on mallikkaasti jo hoidettu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan jatkaa ed. Hyssälän
esille ottamasta teemasta elikkä aloitteesta lapsiasiainvaltuutetun
viran perustamiseksi. Tästähän täällä eduskunnassa
on puhuttu. Ed. Hyssälä on tehnyt erinomaisen
hyvää työtä tämän
asian merkeissä, jotenka kannatan ed. Hyssälän
esille tuomia asioita lapsiasiainvaltuutetun viran perustamiseksi.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kansliatoimikunta miettii avustajajärjestelmää, niin
toivon, että siinä yhteydessä myöskin
mietittäisiin, olisiko mahdollista vuokrata toimitiloja avustajille,
kunnes tämä uusi rakennus valmistuu. Tällä hetkellä ainakin
avustajan käyttöä rajoittaa aika pahasti
se, että ei ole kunnon toimitiloja tarjolla. Kun uusi eduskunta
tulee maaliskuussa töihin, niin olisi hyvä, että heille
voitaisiin tarjota paremmat työskentelyedellytykset sekä avustajien
että kansanedustajien kohdalla.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Myös kristillisdemokraattien ryhmän
taholta on kiinnitetty huomiota lapsiasiainvaltuutettukysymykseen,
jonka ed. Hyssälä nosti esille. Tässä yhteydessä tietenkin
olisi hyvä miettiä se, missä tätä työtä ennen
kaikkea tarvitaan ja mitkä mahdollisuudet ja mitkä resurssit
kunnilla ja kuntayhtymillä on hoitaa tätä tehtävää.
Viimepäiväiset uutisethan ovat olleet hyvin hälyttäviä.
Noin 120 000 lapsen katsotaan elävän
nyt jo köyhyysrajan alapuolella. Joulu lähestyy.
Siinä on tietty tunnetila, jonka se meissä herättää.
Samoin on kuultu edellisen päivän uutiset siitä,
miten paljon pahoinpitelyjä jää selvittämättä ja
ilmoittamatta. Mutta mikä on se oikea tapa lähteä näitä asioita
korjaamaan? Onko se tämä tapa, jota ed. Hyssälä esittää,
vai suunnataanko lisäresursseja kuntiin, kuntayhtymiin?
Siihen en tässä vaiheessa osaa ihan ottaa kantaa.
Mutta asia, jonka ed. Hyssälä on nostanut esille,
on aivan oikea.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Olen kuunnellut pienellä etäisyydellä työhuoneessa
tätä ed. Helteen ehdotuksesta käytyä keskustelua.
Siellä kyllä vahvistuu sellainen käsitys,
että täällä sylttytehdas itse
puhuu ja vain eroava kansanedustaja, lopettava kansanedustaja, voi
tehdä tällaisen ehdotuksen. Ei ole varmaan käytännössä mahdollista,
että tämä sali hyväksyisi sen.
Toisaalta ei ole epäilyksiäkään
siitä, etteivätkö avustajat merkittävästi
vahvistaisi istuvien kansanedustajien mahdollisuuksia tulla uudelleen
valituiksi vaalikentillä. Tällä tavalla avustajat
eivät kyllä palvele tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta
vaaleissa. Yhtä varmaa kuitenkin on, että avustajat
ovat hyvin tärkeitä, etten sanoisi välttämättömiä,
täällä eduskunnassa tehtävässä työssä,
joka on EU:n takia hyvin vahvasti lisääntynyt.
Lopettavana kansanedustajana minun on kyllä helppo
kannattaa ed. Helteen ehdotusta, vaikka en usko, että jatkoon
pyrkivät kansanedustajat tohtivat sitä hyväksyä.
Mitä tulee lisärakennukseen, olen aina, ikuisesti,
sitä mieltä, että 200 kansanedustajalle
se on tarpeellinen, mutta vaihtoehdoista sen sijainti on mahdollisimman
huono.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta on erinomaista, että ensimmäisen
kauden jälkeen, kun avustajat ovat olleet täysipäiväisiä,
tavalla tai toisella arvioidaan tämä lisäresurssi,
joka on aikamoinen kaikille meille kansanedustajille. Totta kai
sen pitää olla tehokkaasti käytössä.
Eihän sitä kukaan voi vastustaa. Tiedän
kansanedustajia, jotka eivät tällä hetkellä halua
käyttää. Tiedän semmoisia, joille
ei edes täysipäiväinen avustaja riitä.
Tämä on erittäin henkilökohtainen,
ei ongelma, vaan mahdollisuus. Täällä on
200 työnantajaa ja 200 avustajaa, jolloin toivon kyllä kansliatoimikunnalle
viisautta tämän asian eteenpäinviemisessä oikealla
tavalla.
Esimiehenä toimiminen on monelle vaikeata, jos sihteeriapua
missään aikaisemmin ei ole saanut. Voi olla, että kansanedustajan
täytyisi saada jopa vähän koulutustakin
siihen, miten he parhaiten tämän resurssin voivat
käyttää. Mutta se, että se kytketään
nyt yksipuolisesti vain vaaleihin, on vähän yksisilmäistä.
Totta kai tämä komponentti täytyy ottaa
esille, mutta minusta se ei ole ollenkaan tärkein asia
tässä tutkia, vaan se, miten Suomen kansan antama
lisäresurssi parhaiten käytetään
kansan parhaaksi. Sehän se tahto tässä täytyy
olla.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Liisa Hyssälän aloitteesta
haluan todeta, että tulen äänestämään
tämän puolesta, mutta samalla jaan sen huolen,
mikä meillä tällä hetkellä on
aivan käytännössä kunnissa ja
lasten kohdalla. Niin kuin puheenvuoroissa tuli esille, lapsiperheiden
köyhyys on lisääntynyt. Ennen kaikkea huostaanotettujen
lasten määrä on kasvanut kunnissa. Lastensuojelulliset
tarpeet ovat kasvaneet. Palvelujen tarve on lisääntynyt.
Nyt on kysymys siitä, millä käytännössä vastataan
kunnissa näihin kysymyksiin, jotka kodeissa, perheitten
sisällä, on. Silloin näen, että siellä tarvitaan
sosiaalitoimen puolella, terveydenhuollon puolella ihan lastensuojeluhenkilöstön
osaamista ja määrän arviointia, mutta
myöskin sen arviointia, miten siellä toimivat
nämä lastenneuvolat ja perheneuvolat, jotta sieltä tehdään tällaista
jalkautunutta työtä, koteihin kohdistuvaa työtä,
ennalta ehkäisevää työtä,
että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa löydetään
ne tavat, millä puuttua näihin epäkohtiin
ja ennalta ehkäistä näitä lastensuojelullisia
tarpeita. Näitä jalkoja ja käsiä tarvitaan
nyt ennen kaikkea. En näe niinkään,
että byrokratiaa lisättäisiin, mutta on
erittäin hyvä asia, että tämä nostetaan
nyt esille.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! On valitettavaa, että puhemies
Uosukainen joutui poistumaan salista, mutta asia hoitunee näinkin.
Keskustelu avustajista on ollut hyvä evästys valtiovarain
hallinto- ja tarkastusjaostolle, joka hoitaa tämän
pääluokan talousarviota. Toimin itse tässä jaostossa,
ja tästä kyseessä olevasta seikasta,
näistä avustajista, lisärakennuksista
ym., on käyty paljon keskustelua hallinto- ja tarkastusjaostossa.
Olemme kuulleet asiantuntijoita paljon kuluneen neljän
vuoden aikana, tämän vaalikauden aikana, ja mielestäni
kaikesta, mikä liittyy näihin avustajiin ja heidän
toimiinsa ja kansanedustajan työnantajatehtäviin,
hallinto- ja tarkastusjaoston ja kansliatoimikunnan jäsenet ed.
Tykkyläinen ja ed. Smeds puhuivat hyvin asianmukaisesti.
Kansanedustajan työ on lainsäädäntötyötä,
se on meidän kaikkien pidettävä punaisena
lankana mielessämme. Eräs vaikuttaja- ja johtajahenkilö evästi
minua mielestäni erinomaisesti. Seurattuaan kaikkea mahdollista
puuhastelua, mikä liittyy toimiimme, totesi kyseessä oleva
johtava osuvasti — tämä lause on huoneeni
taululla huoneessa A 176, siihen voi tulla tutustumaan sinne: "Millä tavoin
tämäntapainen ajanviete edistää lainsäädäntötyötä,
joka on kansanedustajan tehtävä? — Pois."
Toivon, että me kaikki täällä keskitymme
ensisijaisesti kansanedustajan tehtävään,
joka on lainsäädäntötyötä.
Yleiskeskustelu päättyy.