Valtiovarainministeriön hallinnonala 28
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! 7 minuuttia siis.
Arvoisa puhemies! Tässä käytiin välikysymyskeskustelu
harmaasta taloudesta, ja siinä kiinnitin erityisesti huomiota
siihen pääomapakoon, joka näistä markkinatalousmaista
eräällä tavalla veroparatiisisaarille
ja -valtioihin ja myöskin tiukan pankkisalaisuuden maihin,
niitten pankkilaitoksiin, on kovaa vauhtia menossa. Silloin totesin,
että etävälittäjät
eivät ole millään tavalla meidän
hallinnassamme, ja on erinomaisen mielenkiintoista ollut sen jälkeen
todeta, että keskustelu onneksi ei ole asiasta päättynyt
ja lehdistökin on jopa, Helsingin Sanomia lukuun ottamatta,
uskaltautunut kirjoittamaan näistä asioista.
Taloussanomat 11.12. kirjoitti otsikolla "Kotimaiset välittäjät
vaativat etävälittäjää ilmoittamaan
osakekaupat verottajalle", ja lehti totesi keräämiinsä tietoihin
perustuen, että marraskuussa etävälittäjien
osuus osakevaihdosta oli jo 47,3 prosenttia, siis noin puolet. Minkäänlaista
ilmoitusvelvollisuuden toteutumista ei ole tapahtunut, elikkä toisin
sanoen kehitys jatkuu erittäin huolestuttavaan suuntaan.
Tämä on merkinnyt sitä, että kotimaiset
osakekaupassa mukana olevat välittäjät
ovat putoamassa kokonaan pelistä pois ja myöskin
nämä pääomat ovat pyörähtämässä kokonaan
kotimaisen verotusjärjestelmän ulkopuolelle. Siis
nyt on todellinen hätä päällä.
Arvoisa puhemies! Tästä haastattelusta myöskin
käy hyvin selvästi ilmi, että valtiovarainministeriön
lainsäädäntöneuvokset ja muut
virkamiehet ovat sitä mieltä, ettei tällaiseen
asiaan pitäisi puuttuakaan, mikä tarkoittaa sitä,
että nämä sadat miljoonat eurot, jos
nyt sanotaan nyt vain tässä yhteydessä näitten
osalta, luovutusvoittojen osalta, ne tulot jäävät
siis tämän asenteen vuoksi ulkopuolelle.
Harmaasta taloudesta käydyssä keskustelussa käytin
vastauspuheenvuoron ja siinä viittasin Italian tilanteeseen,
siihen, millä tavalla Berlusconin hallituksella oli ongelmia
saada Emu-kriteerit täytetyksi juuri tämän
pääomapaon vuoksi. Kerroin siitä, kuinka
Berlusconin hallitus ei voinut mitään muuta kuin
mennä veroarmahdukseen ja sillä konstilla houkutteli
sitten rahoja, pääomia takaisin. Vain semmoisella
2 prosentin sakkomaksulla kuritettiin niitä, jotka olivat
pääomat ulkomaille vieneet, ja tällä tavalla
50 miljardia euroa saatiin Italiaan takaisin rahoja. Tässä vaiheessa
tämä vasen laita täällä rupesi
hörhöttämään ja huutamaan
ilkeyksiä jnp. Tämä oli niin kova juttu,
kun vihreät ovat oikein Berlusconin takana tässä asiassa.
Tämän totean seuraavasta syystä.
Tänä aamuna lehdet tiesivät kertoa, että Saksan
sosialidemokraattinen hallitus, sanotaanko punavihreä hallitus
sosialidemokraattien johdolla, on päättänyt
tehdä berlusconit. Schröder ilmoitti eilispäivänä Berliinissä,
että he tulevat käyttämään
tätä Italian esimerkkiä saadakseen pääomakadon
loppumaan ja pääomia takaisin veroarmahduksen, taikka
niin kuin siinä oli käännettynä:
veroarmon, kautta takaisin Saksaan. Tavoitteena on 100 miljardia
euroa 600 miljardista eurosta saada takaisin Saksaan. Aivan täsmälleen
sama tavoite: saada Emu-kriteerit toteutumaan, joihin myöskin
Ecofin on puuttunut.
Arvoisa puhemies! Ollaan siinä tilanteessa aivan selvästi,
että Suomi on tämän saman paikan edessä.
Meiltä loppuvat pörssit, pörssitoiminta täällä Suomessa,
koska välitystoiminta loppuu kansallisesti. Meillä on
aivan sama ilmiö menossa kovaa vauhtia, ja minä uskon,
että myöskin Lipposen hallitukset olisivat näitä euroja
vailla rankimman jälkeen.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on jo edellisen
pääluokan yhteydessä käydyssä keskustelussa
laajasti sivuttu Puolustuslaitoksen kiinteistöuudistusta,
joten en siihen tässä yhteydessä nyt
laajemmin palaa takaisin, mutta haluan todeta muutamia asioita nimenomaan
tässä valtiovarainministeriön pääluokan
kohdalla, koska tässä yhteydessä se keskeinen
ratkaisu kuitenkin tapahtuu.
Vasemmistoliitolle on tärkeää, että uudistettaessa
julkisen sektorin organisaatioita varmistetaan kaikissa oloissa
henkilöstön asema. Me emme siis lähde
siitä, että organisaatiot olisi sementoitava ikuisesti
entiselleen, vaan korostamme, että uudistusten tulee olla
mielekkäitä ja turvallisia myös työntekijöiden
näkökulmasta. Henkilöstön ja
henkilöstöjärjestöjen on voitava
olla organisaatiomuutoksissa alusta pitäen mukana näkemässä,
että heistä ei tehdä muutosten maksumiehiä.
Vain näin voidaan myös varmistaa, että uudistuksilla
myös saavutetaan ne hyödyt, joita tavoitellaan.
Valtion kiinteistöhallinnon uudistamista on ollut tarkoitus
jatkaa puolustushallinnon kohdalla. Työsuhdeasuntokanta
luovutettiin joulukuussa 2001 Kruunuasunnot Oy:lle ja Kapiteeli Oy:lle.
Tämä nyt esitetty uudistus on kuitenkin herättänyt
suurta huolta Rakennuslaitoksen henkilöstössä eli
kaikkiaan puolessatoistatuhannessa ihmisessä. Läheiset
mukaan lukien kyse on vielä paljon suuremmasta ihmismäärästä.
Ymmärrämme hyvin henkilöstön
ja heidän perheenjäsentensä huolen, kun
on nähty, miten henkilöstö on eräissä aiemmissa,
voisiko sanoa, vastaavissa uudistustapauksissa sivuutettu.
Minusta valtionhallinnossa olisi vähitellen opittava,
että jo lähtökohtaisesti henkilöstön
asema olisi otettava huomioon. Puolustuslaitoksen kohdalla valtiovarainvaliokunta
on kuitenkin joutunut mietinnössään etsimään
ratkaisua, jolla henkilöstön asema turvataan.
Hallituksen esittämässä uudistuksessa
on sinänsä myönteistä, että sen
avulla puolustushallinnon rakennusten terveyshaitat ja kunto-ongelmat
voidaan poistaa mahdollisimman nopeasti. Korjausohjelman ripeä käynnistäminen
onkin tarpeen.
Valtiovarainvaliokunta on ansiokkaasti paneutunut henkilöstön
asemaan ja ehdottaa tähän uudistukseen liittyen
kolmea lausumaa. Niillä pyritään varmistamaan
uudistuksen tarkoituksenmukaisuus ja turvaamaan henkilöstön
asema. Vain näillä edellytyksillä valiokunta
on ollut valmis viemään tätä hanketta
eteenpäin, ja me kaikki tiedämme, että tämä tie
ei ole ollut helppo. Se on ollut erittäin kivinen.
Jotta eduskunnan taholta voitaisiin paremmin valvoa puolustushallinnon
kiinteistöuudistuksen toteutumista, on kuitenkin tarpeen
täydentää valiokunnan lausumaehdotusta
4 siten, että neuvottelukuntaan tulee henkilöstön
edustuksen lisäksi myös valtiovarainvaliokunnan
nimeämä edustus. Tätä koskeva
lausuma on nimelläni jaettu edustajille.
Arvoisa puhemies! Katson, että tällainen edustus
antaisi eduskunnalle paremmat mahdollisuudet varmistaa, että eduskunnan
asettamat tiukat reunaehdot tulevat täysipainoisesti otetuiksi
huomioon uudistusta toteutettaessa.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Kannatan tätä ed. Ojalan tekemää ponsiehdotusta,
joka on siis hallitusryhmien yhteinen ehdotus. On hiukan poikkeuksellista,
että tällä tavalla eduskunta tuodaan
mukaan prosessiin, mutta tässä tapauksessa minusta
poikkeuksellisuus on erityisen tarpeellista. On hyvää ja
välttämätöntäkin tässä vaikeassa
asiassa, että eduskunta, valtiovarainvaliokunta, on koko
ajan mukana seurannassa ja valvonnassa, että henkilöstön
asema ja muutenkin puolustushallinnon toiminta etenee sitten kunnolla,
kun tämä vaativa urakka edessä on.
Aikataulullisesti pitää myöskin muistaa
se, että kun uudistus lähtee käyntiin,
neuvottelukunnan työ on osa uudistusta, ja sen pitää lähteä myöskin
heti liikkeelle työssänsä, työssä,
jonka minun mielestäni tulee kulminoitua oikeastaan siihen
vaiheeseen, jossa tästä uudistuksesta tehdään
laaja evaluointityö vuonna 2006, siis silmälläpitäen
vuoden 2007 budjettia, jolloin sitten katsotaan lopullisesti, onko
tämä ollut järkevä, mihin mittaan
järkevä, uudistus ja miten sitä pitää korjata
taikka pitääkö ottaa ihan peruutusvaihde
päälle.
Sosialidemokraateille tämä on todella tärkeä vaatimus,
että työtä seurataan, sitä valvotaan
tarkoin ja että tuo evaluointi myöskin on sitten
pohjia myöten tehty, koska meidän epäilyksemme olivat
hyvin suuret tässä matkan varrella. Tulemme ryhmänä hyvin
tiukasti valvomaan, että asiat etenevät sillä tavalla
kuin tässä nyt ollaan päättämässä.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan niin kuin ed. Ojala sanoi, silloin
kun tehdään valtion toimintojen uudelleenjärjestelyjä,
tapahtuvat ne sitten kiinteistöpuolella tai muutoin, henkilöstön
asema tulisi siinä yhteydessä aina turvata. Käytännössä kuitenkaan
näin ei ole aina valitettavasti tapahtunut. Meillä on
lukemattomia ikäviä esimerkkejä siitä,
että itse asiassa järjestelyillä on kiihdytetty
henkilöstön aseman heikentämistä.
Kaikkein surullisin tapaus on Engel, jossa Ahon hallituksen aikaan
tämä eduskuntasali teki sellaisia ratkaisuja,
joilla ei vähemmässäkään
määrin turvattu henkilöstön
asemaa ja oikeuksia, mikä johti sitten siihen, että henkilöstöä laittomasti
irtisanottiin ja laittomasti heidän palkkojaan alennettiin,
mitä valtio joutui korvaamaan.
Tämä nyt esitetty lausumaehdotus on sikäli poikkeuksellinen,
että en muista ainakaan sen vajaan 12 vuoden aikana, minkä olen
täällä ollut, että tällä tavalla
eduskunta johonkin järjestelyyn olisi sidottu mukaan. Se
on sinänsä varmasti ihan hyvä asia. Mutta
edelleen sanon sen, että henkilökohtaisesti minua
tämä koko järjestely pikkuisen epäilyttää,
ja on sanottava, että tämä prosessi,
miten tätä asiaa on viety eteenpäin,
ei kyllä saa minkäänlaista arvosanaa.
Valtiovarainministeriön kautta ministerin ohjauksella on
tätä asiaa viety sillä tavalla eteenpäin,
ettei ole nähty muita vaihtoehtoja. Myönnän
edelleen sen, kun itse olen ollut valiokunnassa käsittelemässä asiaa, että siihen
alkuperäiseen ehdotukseen, kun se tänne taloon
tuli, on tullut tavattoman paljon muutoksia, parannusehdotuksia,
moniin asioihin siihen lähtökohtatilanteeseen
nähden.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies, aivan lyhyesti: Ensinnäkin, jos muistellaan
näitä aikaisempia aikoja ja Engelin tapausta,
Engelin tapauksessakin täällä käytiin
silloin aikoinaan tämän laatuinen keskustelu,
ja mitä sitten tapahtuikaan? Puhdas ... No, en viitsi käyttää sitä sanaa, mikä on
aika tuhma sana nyt tuossa yhteydessä. Totean, että tämän
laatuisilla ponsilla pitäisi älyllisesti vastata
siihen kritiikkiin, mitä on esitetty. Tämä ponsi,
huom. vain ponsilausuma, koskettaa yhtä yksityiskohtaa
laajassa kritiikissä ja sillä tavalla on lähes
arvoton.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Se mitä edustajat Kalliomäki
ja Laitinen totesivat, on mielestäni tavattoman tärkeää,
ennen kaikkea juuri se, että kun katsotaan ponsiesitystä,
niin kuin ed. Kalliomäki kuvasi, kun tätä yhdessä tänään
on pohdittu ja laadittu, niin kyllä lähtökohtana
todellakin on se, että eduskunta olisi mukana heti alusta
lähtien eikä niin, että prosessi lähtee
jotenkin liikkeelle ja sitten jossain vaiheessa havaittaisiin, että ai
niin, se eduskuntakin pitäisi kutsua mukaan, vaan lähtökohta
on nimenomaan, että alusta lähtien.
Ed. Laitinen totesi, että aikaisemmat kokemukset ovat
olleet huonoja. Näin minäkin totesin. Tietenkin
voisi olettaa ja edellyttää, että valtionhallinnossakin
opitaan jostakin ja prosessia vietäisiin toisella tavalla
eteenpäin. Tämä prosessi ei nyt mitään
kunniamainintaa kyllä valitettavasti ansaitse, siitä me
kaikki varmaan voimme olla yhtä mieltä. Toiset
ovat tähän asiaan paneutuneet hyvin huolellisesti,
ja varmasti pitkin matkaa me olemme saaneet hyvin paljon viestejä tästä asiasta.
Kuitenkin itselleni on tullut myöskin viestejä siitä,
että epätietoisuus ei myöskään
ole hyvä asia. Eli siis sekin, että tilanne on
epävarma eikä tiedetä oikein tulevaisuudesta
mitään, on omiaan tuomaan levottomuutta ja epävarmuutta henkilöstön
asemaan, joten minä en nyt haluaisi olla ensimmäisenä tässä ainakaan
vesittämässä ponsia. Jos eduskunnalla
on riittävän vahva tahto ja se riittävän
selkeästi myös hallitukselle tuodaan selväksi,
niin uskon, että asiat lähtevät myöskin
ponnen myötä liikkeelle niin, kuin on haluttu.
Yleiskeskustelu päättyy.